Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ d'1 de març de 2021, del president de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9035 de 05.03.2021
Número identificador:  2021/2044
Referència Base de Dades:  001985/2021
 



RESOLUCIÓ d'1 de març de 2021, del president de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), per la qual es realitza la convocatòria d'expressions d'interés per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents de l'Administració de la Generalitat Valenciana, amb cofinançament de la Unió Europea a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional. [2021/2044]



La política energètica de la Generalitat té, entre altres objectius bàsics, aconseguir que el sector públic de la Generalitat reduïsca els seus consums d'energia i exercisca així un paper exemplificador en matèria d'estalvi i eficiència energètica, utilització de fonts d'energia renovables, i en definitiva, el foment d'actuacions de lluita contra el canvi climàtic, mitjançant la reducció d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle associades al consum d'energia basada en combustibles fòssils. En aquest sentit, mitjançant l'Acord de 16 de desembre de 2016, del Consell, s'aprova el Pla d'estalvi i eficiència energètica, foment de les energies renovables i l'autoconsum en els edificis, infraestructures i equipaments del sector públic de la Generalitat (PAEEG), designant a l'IVACE com a impulsor, coordinador i supervisor de la gestió tècnica d'aquest. Es pretén a través del PAEEG reduir el consum d'energia i, conseqüentment, reduir l'import de la factura energètica mitjançant l'òptima gestió energètica, la racionalització de la contractació d'energia i la realització d'inversions en estalvi i eficiència energètica als edificis, infraestructures i equipaments públics de la Generalitat, aprofitar els recursos energètics autòctons, a fi d'impulsar de manera decisiva les energies renovables i l'autoconsum energètic i incrementar la seua participació en els edificis i infraestructures del sector públic de la Generalitat i exercir un paper exemplificador i de lideratge en l'ús eficient de l'energia en la Comunitat Valenciana i que puga servir d'exemple a tota la societat valenciana en l'àmbit de l'eficiència energètica i les energies renovables.



L'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE) ha posat en marxa un programa d'ajudes per a realitzar actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents, la finalitat dels quals és contribuir a aconseguir els objectius mediambientals i energètics establits en la normativa de la Unió Europea, mitjançant la realització d'actuacions de reforma d'edificis existents, amb independència del seu ús i de la naturalesa jurídica dels seus titulars, que afavorisquen la reducció del consum d'energia final i de les emissions de diòxid de carboni, mitjançant l'estalvi energètic, la millora de l'eficiència energètica i l'aprofitament de les energies renovables, tot per a contribuir a aconseguir els objectius de reducció del consum d'energia final establits en la Directiva 2018/2002 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2018. Dins d'aqueix programa d'ajudes, es reserva una part del pressupost perquè les comunitats autònomes duguen a terme inversions directes en edificis propis, sempre que ho comuniquen al temps de formular la seua acceptació de l'ajuda concedida, segons el que es disposa en el Reial decret 737/2020, de 4 d'agost, pel qual es regula el programa d'ajudes per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents, i que estableix les bases reguladores d'aquesta convocatòria d'ajudes.

Per això, l'IVACE, mitjançant la present Resolució i en el marc del mencionat programa d'ajudes, pretén incentivar a través de subvencions, la realització d'actuacions per part dels diferents òrgans de l'Administració autonòmica de la Generalitat, de millora de l'eficiència energètica de l'envolupant tèrmica, de millora de l'eficiència energètica i d'energies renovables en les instal·lacions tèrmiques de calefacció, climatització, ventilació i aigua calenta sanitària, així com actuacions de millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions d'il·luminació, en els seus respectius edificis existents.

Les ajudes establides en aquesta convocatòria no estan subjectes a l'obligació de notificació o comunicació a la Comissió Europea, bé per estar acollides al Reglament (UE) número 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L187/1, de 26.06.2014), i en particular als articles 38 i 41 del mencionat Reglament o a aquella normativa que el poguera substituir, o bé per no complir tots els requisits de l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, concretament per no suposar un avantatge econòmic per a una determinada empresa en dirigir-se a donar suport a activitats no econòmiques de determinats beneficiaris. Les ajudes establides en aquesta resolució han sigut registrades per la Comissió Europea amb número d'identificació d'ajudes estatal SA.58743.

Aquestes ajudes podran ser cofinançades pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) dins del Programa Operatiu pluriregional d'Espanya 2014-2020 (POPE) en els casos en què les actuacions s'emmarquen en les contemplades com a finançables en aquest programa operatiu, en concret actuacions que s'incloguen en l'eix prioritari 4, per a afavorir el passe a una economia baixa en carboni. En aquest cas caldrà ajustar-se al que es disposa per la normativa comunitària sobre els procediments de concessió i control, així com sobre reintegraments i sancions, i serà aplicable el Reglament (UE) número 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) número 1083/2006 del Consell. L'IDAE serà l'organisme intermedi responsable de la gestió d'aquest Programa Operatiu pluriregional.

Per això i en virtut del que es disposa en l'article 160.4 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública del sector públic instrumental i de subvencions, i en virtut del que s'estableix en l'article 7 del Reial decret 737/2020, de 4 d'agost, pel qual es regula el programa d'ajudes per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents, resolc:



Article 1. Objecte de la resolució

1. L'objecte de la present resolució és dur a terme la convocatòria d'expressions d'interés de l'IVACE, per a incentivar i promoure la realització d'actuacions per part dels diferents òrgans de l'Administració autonòmica de la Generalitat Valenciana, de millora de l'eficiència energètica de l'envolupant tèrmica i de millora de l'eficiència energètica i d'energies renovables en les instal·lacions tèrmiques de calefacció, climatització, ventilació i aigua calenta sanitària, així com actuacions de millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions d'il·luminació, que afavorisquen la reducció del consum d'energia final i de les emissions de diòxid de carboni, mitjançant l'estalvi energètic, la millora de l'eficiència energètica i l'aprofitament de les energies renovables, en els seus respectius edificis existents.

2. Les bases reguladores de la present convocatòria són les aprovades per Reial decret 737/2020, de 4 d'agost, pel qual es regula el programa d'ajudes per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents, publicades en el BOE número 212, de 6 d'agost de 2020; en aquestes bases s'estableixen les condicions de les ajudes per a tot allò que no es contemple en aquesta convocatòria.



Article 2. Dotació pressupostària

1. l'annex II del Reial decret 737/2020, de 4 d'agost, distribueix el pressupost del programa d'ajudes per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents entre les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla, i estableix la quantitat que correspon a la Comunitat Valenciana, amb càrrec al pressupost de l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia, prèviament transferida des dels Pressupostos Generals de l'Estat. De conformitat amb el que es disposa en l'article 6, apartat 2, del Reial decret 737/2020, de 4 d'agost, la Comunitat Valenciana ha comunicat mitjançant un escrit adreçat a la Direcció General de l'IDAE, la quantitat reservada per a la realització de les inversions directes que calga dur a terme en qualsevol de les tipologies d'actuacions contemplades en l'annex IV del Reial decret 737/200. Així doncs, el pressupost per a la concessió de les ajudes previstes en la present resolució serà de 6.592.000 euros, amb càrrec a la línia pressupostària de l'IVACE S6849000 «Estalvi i eficiència energètica».



2. Les ajudes regulades per la present convocatòria podran ser cofinançades amb el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) dins del Programa Operatiu pluriregional d'Espanya 2014-2020 (POPE), en tots aquells casos en què les actuacions responguen a les contemplades com a finançables en aquest programa. Les ajudes atorgades a actuacions que siguen cofinançables en l'eix 4, Economia Baixa en Carboni, del Programa Operatiu pluriregional d'Espanya 2014-2020 POPE, estaran sotmeses a la plena aplicació dels mecanismes de gestió i control inclosos en aquest programa i normativa aplicable a aquest Fons, així com les específiques relatives a la informació i publicitat, criteris de selecció d'operacions, verificació i altres imposades per la normativa europea, l'aplicació de les quals siga de compliment obligat. A aquest efecte seran aplicables, en la mesura en què les actuacions objecte d'aquest podran ser cofinançades amb fons FEDER, el Reglament (UE) número 1303/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes i disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) número 1083/2006 del Consell; el Reglament (UE) número 1301/2013 del Parlament i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el Fons Europeu de Desenvolupament Regional, pel qual es deroga el Reglament (CE) número 1080/2006; i el Reglament (UE) número 1299/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, així com qualsevol altra normativa que la complemente o substituïsca en aquest àmbit.

3. El pressupost del programa podria ser ampliat, si existira disponibilitat pressupostària per a aquesta mateixa finalitat, i en tot cas no haguera expirat el termini de vigència d'aquest, tant amb recursos que provinguen del Fons Nacional d'Eficiència Energètica com d'altres orígens sempre que hagen sigut transferits a l'IDAE o se li haguera encomanat la seua gestió directa. L'ampliació del pressupost es realitzarà sempre que s'haja compromés íntegrament el pressupost assignat en la convocatòria i s'haja justificat a l'IDAE la necessitat d'ampliar-lo amb base en les sol·licituds que tinguen en llista oficial d'espera.



Podran també incorporar-se, si escau, els romanents corresponents al pressupost de la convocatòria d'ajudes per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents, amb càrrec al pressupost de l'exercici 2020 (Programa PREE– Comunitat Valenciana), aprovada per Resolució de 10 de desembre de 2020, del president de l'IVACE, que no hagueren pogut destinar-se al finançament d'aquestes actuacions.





Article 3. Actuacions susceptibles de suport

1. Les tipologies d'actuació subvencionables seran les següents:

· Tipologia 1: Millora de l'eficiència energètica de l'envolupant tèrmica.

· Tipologia 2: Millora de l'eficiència energètica i d'energies renovables en les instal·lacions tèrmiques de calefacció, climatització, ventilació i aigua calenta sanitària.

– Substitució d'energia convencional per energia solar tèrmica.

– Substitució d'energia convencional per energia geotèrmica.

– Substitució d'energia convencional per biomassa en les instal·lacions tèrmiques.

– Millora de l'eficiència energètica dels sistemes de generació no inclosos en els tres subapartats anteriors.

– Millora de l'eficiència energètica dels subsistemes de distribució, regulació, control i emissió de les instal·lacions tèrmiques.

· Tipologia 3: Millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions d'il·luminació.

La descripció i particularitats de cadascuna d'aquestes actuacions s'especifiquen en l'annex de la present resolució

2. Les actuacions subvencionables incloses en cadascuna de les tipologies enumerades, es duran a terme en la tipologia d'edificis especificats en el punt 3c) de l'article 13 del Reial decret 737/2020, de 4 d'agost, és a dir, en edificis destinats a ús administratiu, sanitari, docent, cultural, etc. dels regulats per l'article 2.1 de la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'ordenació de l'edificació (LOE).



3. Només seran subvencionables les actuacions corresponent a l'opció A, que estableix l'article 13.3 del Reial decret 737/2020, de 4 d'agost, i que fa referència a incentius destinats a intervencions en edificis complets existents.

4. Així mateix, només es consideraran subvencionables els costos corresponents a les actuacions la inversió de les quals s'haja realitzat amb posterioritat a la data de publicació dels plecs de licitació d'aquestes actuacions, llevat que el bé, obra o servei contractat no supere el llindar establit per als contractes menors, i en aquest cas es prendrà com a referència la data d'inici de la contractació, i no es considerarà elegible cap cost facturat amb anterioritat, sense perjudici dels costos corresponents a les actuacions preparatòries que siguen necessaris per a dur a terme les corresponents inversions, com poden ser projecte, memòries tècniques, certificats, etc., que sí que podran ser considerats subvencionables, encara que hagueren sigut facturats amb anterioritat. En tot cas, tant la publicació dels plecs de licitació, com les citades actuacions preparatòries, hauran de ser de data posterior al 7 d'agost de 2020, data d'entrada en vigor del Programa d'Ajudes d'acord amb el que s'estableix en l'article 4 del Reial decret 737/2020, de 4 d'agost.



5. Les actuacions contingudes en les expressions d'interés han de justificar una reducció del consum d'energia final d'un 10 % respecte de la seua situació de partida. Per al càlcul de l'estalvi d'energia final i l'elegibilitat de les actuacions serà aplicable la Recomanació (UE) 2019/1658 de la Comissió de 25 de setembre de 2019, relativa a la transposició de les obligacions d'estalvi d'energia en virtut de la directiva d'eficiència energètica.

6. Les actuacions contingudes en les expressions d'interés han de millorar la qualificació energètica total de l'edifici en, almenys, una lletra mesurada en l'escala d'emissions de diòxid de carboni (kg CO2 /m² any), respecte de la qualificació energètica inicial de l'edifici. Aquest criteri no serà aplicable en els següents casos:

a) Quan l'edifici acredite tinga una qualificació energètica A i es proposen mesures de millora; en aquest cas l'ajuda addicional d'eficiència energètica que s'aplicarà serà la corresponent a la qualificació energètica final A.

b) Quan l'edifici no compte amb un procediment per a la seua qualificació energètica. En aquest cas haurà de reduir el seu consum d'energia final en un vint per cent com a efecte equivalent a la millora d'una lletra.

Aquesta millora de la seua qualificació energètica podrà obtindre's mitjançant la realització d'una tipologia d'actuació o una combinació d'algunes, així com mitjançant la realització de mesures parcials d'una o algunes actuacions diferents. La certificació energètica de l'edifici es realitzarà d'acord amb la normativa que regule el procediment bàsic per a la certificació de l'eficiència energètica dels edificis, mitjançant la utilització d'algun dels programes informàtics oficials reconeguts.



7. El projecte objecte de l'ajuda haurà de trobar-se dins del territori de la Comunitat Valenciana.

8. No seran actuacions subvencionables les següents:

a) Les realitzades en edificis construïts l'any 2007 o posterior, la qual cosa es justificarà mitjançant consulta descriptiva i gràfica de la dada cadastral del bé immoble.

b) Intervencions en edificis existents que suposen una ampliació, en els quals s'incremente la superfície o volum construït.

c) Intervencions en edificis existents que comporten un canvi d'ús de l'edifici.



Article 4. Quantia de les ajudes

1. Les ajudes que s'estableixen en la present resolució tindran la consideració de subvenció a fons perdut, i estaran subjectes al Reglament (UE) número 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L187/1, de 26.06.2014), i en particular a l'article 38 i 41 del mencionat Reglament; no obstant això, en el cas que es donen suport a activitats no econòmiques de determinades entitats beneficiàries, que no suposen un avantatge econòmic per a una empresa, aquestes ajudes quedaran excloses del principi d'incompatibilitat amb el mercat comú formulat en l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.



2. La quantia de l'ajuda serà la suma de l'Ajuda Base i de l'Ajuda Addicional que poguera correspondre, en cada cas, en funció del compliment dels criteris que s'indiquen en l'apartat 4 d'aquest article.

3. La quantia de l'Ajuda Base es determinarà segons els percentatges de la taula següent i el seu càlcul es realitzarà seguint el procediment que figura en l'annex per a cadascuna de les tipologies d'actuació:



Quantia Ajuda Base



Tipologies d'actuació

(% s/cost elegible) Ajuda base Ajuda Addicional per criteri social eficiència energètica o actuació integrada

Tipus 1. Millora de l'eficiència energètica de l'envolupant tèrmica. 35 % En funció de l'ús de l'edifici i d'acord amb el que s'estableix en annex per a la classe d'actuació. Fins als límits de la normativa d'ajudes d'Estat.

Tipus 2. Millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions tèrmiques. 35 %

Tipus 3. Millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions d'il·luminació. 15 %





4. L'Ajuda Addicional es graduarà en funció dels criteris d'eficiència energètica i actuació integrada, segons es defineixen a continuació:



a) Eficiència energètica: Tindran dret a una ajuda addicional per millora de l'eficiència energètica, segons la graduació de l'annex, aquelles actuacions que eleven la qualificació energètica de l'edifici per a obtenir una classe energètica «A» o «B», en l'escala de CO2, o bé, incrementen en dues lletres la qualificació energètica de partida, segons el procediment establit en el Reial decret 235/2013, de 5 d'abril, pel qual s'aprova el procediment bàsic per a la certificació de l'eficiència energètica dels edificis.

b) Actuació integrada: Tindran dret a ajuda addicional per actuació integrada, els següents casos:

1r Els edificis que realitzen simultàniament la combinació de dues o més tipologies d'actuació de les definides en l'annex, sent obligatòriament una d'aquestes sobre l'envolupant tèrmica (tipologia 1), que supose una disminució mínima de la demanda global en calefacció i refrigeració del 30 %, combinada amb una altra actuació sobre la instal·lació tèrmica de la tipologia 2 (subtipologies 2.2 a 2.4) que comporte, almenys, la substitució del 60 % de la potència de generació tèrmica existent. En el cas que es realitze una instal·lació solar tèrmica (subtipologia 2.1) la condició serà que cobrisca almenys el 30 % la demanda d'energia per a aigua calenta sanitària i/o climatització de piscines, calculada tal com s'estableix en el Codi Tècnic de l'Edificació en el cas de la tipologia S1 o el 30 % de la demanda de calefacció i/o refrigeració en el cas de les tipologies S2 i S3.

2n Els edificis que realitzen simultàniament la combinació de dues o més tipologies d'actuació de les definides en l'annex, sent obligatòriament una d'aquestes sobre l'envolupant tèrmica (tipologia 1), que supose una disminució mínima de la demanda global en calefacció i refrigeració del 30 %, combinada amb una altra actuació de la tipologia 3 (il·luminació interior) que comporte una renovació de més d'un 25 % de la superfície d'il·luminació que complisca l'exigència bàsica HE-3 del Codi Tècnic de l'Edificació.

3r En els dos casos anteriors, una de les tipologies d'actuació (2 o 3) podrà ser substituïda per la realització d'una instal·lació solar fotovoltaica o d'una altra tecnologia renovable de generació elèctrica, amb acumulació o sense, destinada a l'autoconsum de l'edifici quan la seua potència instal·lada siga com a mínim del 10 % de la potència elèctrica contractada. La instal·lació fotovoltaica no tindrà la consideració de cost elegible.

4t Tindran dret a ajuda addicional els edificis inclosos dins d'una comunitat d'energies renovables o una comunitat ciutadana d'energia.



Les actuacions anteriors hauran de quedar convenientment justificades a través de la qualificació energètica de l'edifici actual i de l'edifici futur rehabilitat, obtinguda mitjançant qualsevol dels programes reconeguts d'acord amb el Reial decret 235/2013, de 5 d'abril.



Article 5. Cost subvencionable

1. Es consideren costos subvencionables els costos d'inversió addicionals necessaris per a aconseguir un nivell més elevat d'eficiència energètica o per a fomentar la producció d'energia procedent de fonts renovables, que es determinaran d'acord amb el que s'estableix en els articles 38 i 41 del Reglament (UE) número 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat. Els costos que no estiguen directament vinculats a la consecució d'un nivell més elevat d'eficiència energètica o a la consecució d'un nivell més elevat de protecció mediambiental, no seran subvencionables; no obstant això, en el cas que les beneficiàries siguen entitats públiques que donen suport a activitats no econòmiques de les que no suposen un avantatge econòmic per a una empresa, aquestes ajudes queden excloses del principi d'incompatibilitat amb el mercat comú formulat en l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, i per tant no estan sotmeses als requisits i límits establits en el Reglament (UE) número 651/2014, de la Comissió, per la qual cosa en aquests casos el cost subvencionable serà el cost elegible del projecte.



2. Les actuacions dutes a terme en l'àmbit d'aquesta convocatòria d'ajudes, tindran els següents límits aplicables a tots els tipus d'actuacions subvencionables:

– Cost elegible mínim per sol·licitud: 10.000 €

– Cost elegible màxim per sol·licitud: 5.000.000 €

3. Es considera cost elegible del projecte l'indicat en l'annex per a cadascuna de les tipologies d'actuació.



Article 6. Acumulació d'ajudes

Les ajudes atorgades en aquest programa seran compatibles amb altres ajudes concedides, per a la mateixa finalitat, per qualssevol Administracions públiques o organismes o ens públics, nacionals o internacionals, sempre que no se supere el cost de l'activitat subvencionada i es complisquen les dues condicions següents:

a) Que, de forma acumulada, no se superen els límits establits pel Reglament (UE) número 651/2014, de 17 de juny, de 2014, per a aquells destinataris que desenvolupen activitat comercial o mercantil.

b) Que les ajudes atorgades per les altres Administracions, per a la mateixa actuació, no compten amb cofinançament de Fons Europeus.



Article 7. Entitats beneficiàries

Podran presentar manifestacions d'interés a la present convocatòria, els diferents òrgans de l'Administració autonòmica de la Generalitat Valenciana, que siguen propietaris, arrendataris o explotadors d'edificis existents, per als quals se sol·licita l'ajuda de rehabilitació energètica. No podrà acollir-se a la convocatòria el sector públic instrumental de la Generalitat.



Article 8. Entitat col·laboradora

L'IVACE podrà comptar amb una entitat col·laboradora que preste els serveis externs que considere necessaris perquè l'auxilien en les tasques de presentació de sol·licituds, avaluació, verificació administrativa o in situ, o pagament d'acord amb el que s'estableix en article 12 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el seu Reglament aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.



Dins de les tasques que podran ser objecte de col·laboració es contemplen les següents:

a) Atenció telefònica, control i gestió de les ajudes.

b) Facilitar la informació necessària als potencials sol·licitants de les ajudes, relativa als requisits a complir per a l'obtenció de l'ajuda, així com sobre la documentació a aportar, terminis i procediment a seguir.

c) Recepcionar la documentació requerida per a l'obtenció de l'ajuda.

d) Comprovar que l'entitat sol·licitant compleix els requisits establits en la convocatòria d'ajudes, i verificar el compliment i l'efectivitat de les condicions establides per a atorgar les subvencions comprovant per a això els justificants presentats.

e) Emplenar els corresponents informes relatius al compliment dels requisits establits en la convocatòria.

f) Dur a terme la resta d'actuacions que queden establides en la corresponent resolució per encàrrec entre l'entitat col·laboradora i l'IVACE.



Article 9. Termini de presentació d'expressions d'interés

El termini de presentació d'expressions d'interés a aquest programa d'ajudes s'iniciarà l'endemà de la publicació de l'extracte de la present convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) i finalitzarà el 31 de juliol de 2021, termini a partir del qual no seran admeses més sol·licituds. No obstant això, si es produeix un esgotament del pressupost disponible abans del tancament del programa, les sol·licituds que es presenten fins a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds podran continuar registrant-se en llista de reserva provisional, i seran ateses per rigorós ordre d'entrada en cas que es produïsquen desestimacions, desistiments, renúncies o revocacions de les ajudes prèvies que pogueren alliberar pressupost, o d'augment o reajustament de la distribució pressupostària. Transcorreguda la data de tancament de programa no es registraran més sol·licituds de reserva, encara que es produïsca amb posterioritat a aquesta un alliberament de crèdit pressupostari.

Es donarà publicitat de l'esgotament del pressupost disponible en la pàgina web de l'IVACE http://www.ivace.es



Article 10. Procediment de presentació d'expressió d'interés i documentació annexa

1. La tramitació tant de la sol·licitud, com en general del procediment, serà electrònica i requerirà que la persona o entitat sol·licitant dispose durant totes les fases del procediment de certificat de representant d'entitat, emés per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana, o per qualsevol entitat reconeguda en la Llista de confiança de prestadors de serveis de certificació establits a Espanya, publicada en la seu electrònica del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme.



Així mateix, la persona o entitat sol·licitant podrà autoritzar una altra persona perquè realitze qualsevol tràmit relacionat amb aquesta convocatòria sempre que aquesta autorització conste en el Registre de Representants de l'ACCV (https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/).

La tramitació de la sol·licitud suposa la signatura d'aquesta i dels seus annexos i es presentarà en el registre telemàtic de l'IVACE a través de la seua pàgina web.

Una vegada presentada la sol·licitud davant el registre electrònic, aquest emetrà automàticament un resguard acreditatiu de la presentació de la sol·licitud, que podrà ser arxivat o imprés per l'entitat interessada, en els termes establits en el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana.

2. Cada sol·licitant haurà de presentar la documentació que a continuació es detalla:

2.1. Sol·licitud d'expressió d'interés indicant l'actuació per a la qual se sol·licita ajuda.

La sol·licitud s'adequarà al model normalitzat el qual es generarà a través de l'aplicació web de sol·licitud accessible a través d'http://www.ivace.es.

Durant la tramitació de la presentació de la sol·licitud d'expressió d'interés a través del Registre Electrònic, s'haurà d'emplenar el model de declaració referent a totes les ajudes, subvenciones ingressos o recursos procedents de qualssevol Administració o ens públic o privat per als mateixos costos subvencionables que els establits en la present convocatòria.

Així mateix, en el moment de presentació de la sol·licitud davant el Registre Electrònic, se signaran, entre altres, les següents declaracions responsables:

a) Declaració responsable de no estar incurs/a en cap de les prohibicions de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i, en particular, de trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, en els termes establits en l'article 25 del Reglament de la Llei general de subvencions.

b) Declaració responsable sobre el compliment de la normativa d'integració laboral de persones amb diversitat funcional o si escau, l'exempció d'aquesta obligació, en els termes establits en l'article 5 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat.

c) Declaració responsable de trobar-se al corrent en el compliment de les normes mediambientals nacionals i comunitàries, i sobre desenvolupament sostenible.

d) Declaració responsable d'estar al corrent en les seues obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

2.2. Documentació que ha d'adjuntar-se a la sol·licitud, que caldrà igualment presentar-se utilitzant els mateixos mitjans utilitzats per a la presentació de la sol·licitud:

a) Projecte o memòria tècnica, en el cas que no es requerisca projecte, on es descriguen adequadament les actuacions a realitzar i la situació de partida, subscrita per tècnic competent o instal·lador, si escau. En el projecte o memòria tècnica es justificarà el compliment de les exigències bàsiques del Document Bàsic d'Estalvi d'Energia DB-HE del Codi Tècnic de l'Edificació que siga aplicable a la tipologia per a la qual se sol·licita ajuda. El projecte o memòria tècnica presentada inclourà descripció dels apartats descrits en aquest model de memòria tècnica, disponible en la pàgina web d'IVACE.

b) Document en el qual es reflectisca l'existència d'una partida pressupostària per a l'execució del projecte objecte de subvenció.

c) Document de quantia d'ajuda sol·licitada, obtingut a partir d'un full de càlcul facilitat en http://www.ivace.es.

2.3. Documentació complementària:

a) Còpia del document que acredite la propietat de l'edifici per part dels propietaris sol·licitants de l'actuació. A aquest efecte podrà aportar-se: Certificat cadastral electrònic que acredite la titularitat de l'edifici, certificat o nota simple del registre de la propietat, o bé, aportar documents acreditatius del fet, acte o negoci jurídic que demostre l'adquisició de l'immoble. Aquest document pot ser de naturalesa pública (escriptura pública) o privada, sempre que conste fefaentment la realitat de la seua data, de les persones intervinents i si escau, de tots els requisits que refereix l'article 1261 del Codi Civil. En el cas que el sol·licitant de l'actuació no tinga la propietat, s'haurà d'aportar addicionalment la documentació o contracte que acredite la facultat expressa per a poder executar les obres corresponents a l'actuació objecte d'ajuda (contracte d'arrendament, d'explotació, etc.).



b) Declaració responsable de registre del certificat d'eficiència energètica de l'edifici existent en el seu estat actual, en el Registre de Certificació Energètica d'Edificis de la Comunitat Valenciana (http://gcee.aven.es), o en defecte d'això còpia del certificat d'eficiència energètica de l'edifici signat per tècnic competent i emés pel registre d'IVACE (http://gcee.aven.es) i que inclou el codi justificatiu de registre.



c) Certificat d'eficiència energètica de l'edifici aconseguit després de la reforma proposada per a la qual se sol·licita ajuda, segons en el Reial decret 235/2013, de 5 d'abril, demostrant que el projecte que sol·licita ajuda permet fer un salt en, almenys, (1) una lletra mesurada en l'escala d'emissions de diòxid de carboni (kg CO2/m² any), respecte de la qualificació energètica inicial de l'edifici, exclusivament amb les mesures per a les quals sol·licita ajuda. El certificat estarà signat per tècnic competent, i no serà necessari que aquest certificat d'eficiència energètica estiga registrat en el registre d'IVACE (http://gcee.aven.es). En el cas que l'edifici siga dels compresos en l'article 3.6.b, haurà d'aportar memòria justificativa d'aconseguir, almenys, un vint per cent d'estalvi d'energia final amb les actuacions proposades.

3. El sistema de control que l'IVACE aplicarà en relació a les declaracions responsables presentades, serà per mostreig, d'acord amb el que s'estableix en l'article 6.4 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre del Consell.

4. Examinada la documentació aportada, si aquesta no compleix els requisits exigits, es requerirà a l'entitat sol·licitant perquè, en un termini de 10 dies, esmene la falta o acompanye la documentació necessària amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que ha desistit de la sol·licitud.

Els requeriments als quals es fa referència en aquest article, així com qualsevol altre que puga realitzar l'IVACE i que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient, s'efectuaran de manera electrònica, sense perjudici del que s'estableix en l'article 41 i següents de la Llei 39/2015. Els requeriments, les notificacions, les comunicacions o la documentació dels procediments emesos mitjançant signatura electrònica avançada gaudiran de validesa i eficàcia, en els termes previstos en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les notificacions que es realitzen per mitjans electrònics s'entendran practicades o rebutjades en els termes que s'assenyalen en l'article 43 de la Llei 39/2015.

L'aportació de documents en contestació als requeriments referenciats, s'haurà de realitzar a través de Registre Electrònic accedint a l'adreça web http://www.ivace.es.

Així mateix, es podrà requerir a l'entitat sol·licitant qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient.

5. Es delega en les persones que ostenten la prefectura de l'àrea o si escau, departament o servei– competent per a gestionar la convocatòria, la resolució de les incidències produïdes amb anterioritat a la concessió, especialment les referides a desistiments, canvi de sol·licitant i/o canvi de projecte.



Article 11. Instrucció de sol·licituds

1. L'òrgan instructor del procediment de concessió d'ajudes serà la Unitat IVACE Energia.

2. Les sol·licituds seran ateses per rigorós ordre de presentació fins a l'esgotament dels fons, tal com s'estableix en l'article 17.4 del Reial decret 737/2020, de 4 d'agost, pel qual es regula el programa d'ajudes per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents, i es disposa en l'article 165.2.f), de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. En cas d'esgotament del pressupost assignat, i sempre que no haguera expirat la vigència del programa, podran continuar registrant-se sol·licituds en llista de reserva provisional, que seran ateses per rigorós ordre d'entrada, supeditades al fet que es produïsquen desestimacions, desistiments, renúncies o revocacions de les sol·licituds d'ajuda prèvies que pogueren alliberar pressupost, o al fet que es produïsca un increment pressupostari d'acord amb el que es disposa en l'article 2 de la present convocatòria. En cap cas, la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional generarà cap dret per a la persona o entitat sol·licitant, fins que no es valide la sol·licitud.



3. L'IVACE, o si escau l'entitat col·laboradora, verificarà de cada entitat sol·licitant i dels projectes presentats el compliment dels requisits exigits en la convocatòria i emetrà un informe amb la preavaluació dels expedients que serà elevada a la Comissió a la qual es refereix l'article següent.

4. L'IVACE, o si escau l'entitat col·laboradora, podrà requerir de la persona sol·licitant l'aportació addicional de qualssevol altres documents, informes o dades complementàries que estime necessaris per a resoldre sobre la sol·licitud presentada.



Article 12. Comissió d'avaluació i concessió de les ajudes

1. El criteri d'atorgament de les ajudes serà el del moment de presentació de les corresponents sol·licituds. Les sol·licituds es resoldran en la mesura i en l'ordre en què estiguen formalitzades i completades correctament, d'acord amb el que s'estableix en l'article 11 de la present convocatòria.

2. Després dels actes d'instrucció, la preavaluació realitzada per l'IVACE o si escau l'entitat col·laboradora, serà sotmesa a una Comissió d'Avaluació, que serà la competent per a elevar a la presidència de l'IVACE proposada de concessió de les ajudes.

3. Aquesta Comissió estarà composta per la persona que ocupe la Direcció General de l'IVACE, qui assumirà la presidència de l'òrgan, per tres persones integrants de la Unitat IVACE Energia -una dels quals assumirà la secretaria de la Comissió– i per una integrant de l'Àrea de Suport de l'IVACE, totes elles designades per la persona que exercisca la presidència de l'IVACE.

En tot cas es procurarà que en la composició de la Comissió es respecte el principi de paritat d'homes i dones, i la capacitació i competència adequades.

En l'exercici de les seues competències la Comissió podrà comptar amb l'assistència tècnica que estime necessària.

4. Vista la proposta continguda en l'acta de la Comissió, la Presidència de l'IVACE resoldrà sobre l'adjudicació de les ajudes, fixant expressament la quantia, i incorporant, si escau, les condicions i obligacions derivades d'aquesta, que en cap cas podran contravenir el que es disposa en aquesta resolució. La resolució podrà contenir una llista d'aquelles sol·licituds que presentades en termini no hagueren rebut ajuda seguint el criteri de repartiment d'ordre de presentació de sol·licituds amb el pressupost disponible, de manera que en cas que s'efectue un alliberament de crèdit de la convocatòria d'acord amb el que es preveu en l'article 11.2 de la present Resolució o una ampliació de crèdit segons el que s'estableix en l'article 2.3, puguen ser ateses per rigorós ordre d'entrada, sempre que estiguen degudament cursades.

5. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució de l'ajuda serà de 6 mesos comptats des de la data de presentació de la sol·licitud. Transcorregut el termini sense que s'haguera notificat resolució expressa, s'entendran desestimades les sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament que pertoca a l'Administració.

6. La resolució motivada de concessió es notificarà de manera individualitzada a cada persona o entitat interessada.

7. L'adjudicació de les ajudes es publicarà en la pàgina web de l'IVACE i -en compliment del que s'estableix en Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre publicitat de les subvencions concedides– en la Base de Dades Nacional de Subvencions disponible en l'enllaç http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index. Així mateix, es considerarà que amb la recepció de la notificació de l'ajuda l'entitat beneficiària accepta la seua inclusió en la llista d'operacions contemplada en l'article 115, apartat 2, del Reglament (UE) número 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013.



8. La resolució de concessió -i si escau, denegació– posarà fi a la via administrativa; es delega en la Direcció General de l'IVACE la resolució dels recursos de reposició.



Article 13. Obligacions de les entitats beneficiàries

Sense perjudici del que es disposa en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, seran obligacions de les entitats beneficiàries:

a) Seguir la metodologia i el procediment que indica aquesta resolució.

b) Respondre de la veracitat dels documents aportats.

c) Actualitzar la documentació presentada que haguera patit alguna modificació o la vigència de la qual haguera finalitzat, i comunicar altres ajudes públiques o privades que hagueren obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables.

d) Complir amb les seues obligacions fiscals i amb la Seguretat Social.

e) Acreditar la seua personalitat jurídica, referida al moment de sol·licitud de l'ajuda, en la forma i termini que s'establisca per l'IVACE.

f) Destinar íntegrament l'import de la subvenció a les finalitats per a les quals s'atorga, i respectar el que s'estableix en l'apartat i del present article.

g) La documentació relativa a la subvenció, haurà de conservar-se durant el període mínim establit en el Reglament (UE) número 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013.

En aqueix sentit, els documents es conservaran o bé en forma d'originals o de còpies compulsades d'originals, o bé en suports de dades comunament acceptades, especialment versions electròniques de documents originals o documents existents únicament en versió electrònica. Els documents es conservaran en una forma que permeta la identificació de les persones interessades durant el període necessari per a les finalitats per a les quals es van recollir les dades o per a les que tracten ulteriorment. Quan els documents només existisquen en versió electrònica, els sistemes informàtics utilitzats compliran normes de seguretat acceptades que garantisquen que els documents conservats s'ajusten als requisits legals nacionals i són fiables a l'efecte d'auditoria.

h) Respectar en els projectes els següents principis:

– Les inversions subvencionades hauran de mantenir-se inalterables durant els cinc anys següents al cobrament de la subvenció.

– Els resultats del projecte hauran de mantenir-se en el territori de la Comunitat Valenciana.

– L'execució dels projectes no haurà de vulnerar en cap cas el principi de no discriminació per raó de sexe, raça, origen ètnic, religió, conviccions, minusvalideses, edat o orientació sexual, i hauran de facilitar, o almenys no impedir, l'accessibilitat per a les persones amb diversitat funcional.

i) En el cas que l'ajuda tinga finalment cofinançament FEDER, haurà de complir el que s'estableix en l'article 10 del Reial decret 737/2020, de 4 d'agost.

j) Comptar amb les preceptives llicències i autoritzacions administratives, en el cas que l'actuació ho requerisca.



Article 14. Termini per a la realització i documentació justificativa de les inversions

1. La liquidació de les ajudes s'efectuarà una vegada executat el projecte íntegrament o en les fases previstes, d'acord amb la sol·licitud presentada i en els termes fixats en la notificació de la concessió de l'ajuda. A l'efecte d'aquesta resolució, es considerarà que l'actuació o projecte es troba executat íntegrament quan els equips instal·lats, així com, si escau, les instal·lacions receptores o de consum final de l'energia, es troben en funcionament o, almenys, en capacitat de funcionar, sent en qualsevol cas el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de dubte.

2. El termini màxim per a la conclusió de les actuacions objecte d'ajuda serà de díhuit mesos des de la data de notificació de la resolució de la concessió de l'ajuda.

3. Les persones i entitats beneficiàries d'aquestes ajudes, en el termini màxim de 3 mesos comptats des de la finalització del termini màxim concedit per a l'execució de les actuacions objecte de subvenció, hauran de justificar la realització d'aquestes. Per a això, hauran d'aportar la documentació requerida en l'apartat següent. Només podrà autoritzar-se una ampliació dels terminis fixats per a l'execució de les actuacions quan obeïsca a circumstàncies imprevisibles, ben justificades, que facen impossible el compliment d'aquestes, malgrat haver-se adoptat, per part dels beneficiaris de les ajudes, les mesures tècniques i de planificació mínimes que els resultaven exigibles, i se sol·licite abans que transcórrega el termini concedit per a la justificació. En cap cas es podran autoritzar ampliacions de terminis per a l'execució de l'actuació objecte d'ajuda que superen en el seu còmput total els vint-i-quatre mesos comptats des de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda o des de la data de notificació de la resolució d'adjudicació del contracte corresponent.



4. A l'efecte de justificar la realització de l'actuació objecte de subvenció, les entitats beneficiàries hauran de presentar:

a) Sol·licitud de pagament segons model normalitzat, inclòs en el tràmit telemàtic de la justificació.

b) Justificants de despesa, segons s'indique en la notificació de concessió de l'ajuda, a través de factures que hauran de complir el que es disposa en el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre i altra normativa vigent.

c) Justificants de pagament; són vàlids els següents:

– Còpia de l'extracte bancari juntament amb còpia del xec nominatiu o de l'ordre de transferència que acredite que el destinatari del pagament coincideix amb l'emissor de la factura.

– En cas que l'ordre de transferència o l'anotació de l'extracte bancari siguen globals i per tant estiguen referits a diversos justificants de despesa, relacionats o no amb el projecte, serà necessari adjuntar un document bancari que incloga la relació d'aquests, detallada com cal, en la qual apareguen el destinatari, la identificació del justificant de la despesa (el número de la factura o el concepte) i l'import pagat.



– No es consideraran vàlids els pagaments en efectiu ni els ingressos bancaris per caixa.

– Només es consideraran vàlids els justificants de pagament que acrediten que el pagament s'ha realitzat per qui sol·licita l'ajuda. En el cas de transferències bancàries, en el compte d'origen haurà de constar com a titular/cotitular la persona o empresa/entitat beneficiària de l'ajuda.

– No s'acceptaran aquells documents de pagament que, fins i tot ser conformes amb els requisits formals assenyalats anteriorment, no permeten identificar clarament al fet que factures estan vinculats.

– Les despeses presentades en la justificació hauran de documentar-se mitjançant factures pagades íntegrament, per tant, les factures parcialment pagades no seran admeses.

– S'acceptaran pagaments efectuats a través de modalitats de finançament, sempre que es presente el contracte signat entre la persona sol·licitant de l'ajuda i la financera. En tot cas l'IVACE establirà les mesures de control que considere oportunes per a comprovar que s'ha dut a terme la totalitat del pagament a l'entitat financera.

d) Còpia del compte bancari on apareguen les dades del titular del compte (la beneficiària de l'ajuda), i en la qual s'abonarà, si escau, l'ajuda corresponent.

e) Certificat en el qual es reflectisca el procediment que s'ha utilitzat per a l'adjudicació de l'actuació i que acredite que s'ha respectat la normativa vigent, i en concret la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, fent referència a la justificació d'aquest, a les dades relatives a la publicació de la licitació, i el número/codi de l'expedient de contractació; en cas que l'import de la contractació no supere el llindar dels contractes menors, el certificat haurà d'expressar quan ha donat principi la contractació.



f) Justificació del compliment de les obligacions de difusió i publicitat, dutes a terme d'acord amb el que s'estableix en l'article 16 de la present convocatòria.

g) Declaració responsable d'altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics o privats que hagueren obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables que els presentats a l'IVACE per a la justificació del projecte.

h) Compte justificatiu de les inversions, així com el document sobre relació d'anotacions comptables, sent tots dos models facilitats per l'IVACE.

i) Declaració responsable d'estar al corrent en les seues obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

j) Per al cas de les actuacions de Tipologia 1, hauran de presentar certificat final d'obra subscrit pel director/a d'obra i director/a d'execució de l'obra, quan siga preceptiu.

k) Per al cas de les actuacions de Tipologia 2, quan corresponga, hauran de presentar certificat de la instal·lació tèrmica, subscrit pel director/a de la instal·lació o instal·lador autoritzat, registrat en l'òrgan competent d'acord amb el RITE.

l) Certificat d'eficiència energètica obtingut una vegada realitzades les actuacions, subscrit per tècnic competent, en el qual s'acredite la millora mínima d'1 lletra en la seua qualificació energètica, mesura en l'escala d'emissions de diòxid de carboni (kg CO2 /m² any), emés pel registre d'IVACE (http://gcee.aven.es) i que inclou el codi justificatiu de registre. En el cas que l'edifici siga dels compresos en l'article 3.6.b, memòria justificativa d'aconseguir almenys un 20 % d'estalvi d'energia final amb les actuacions proposades.



m) Declaració responsable de l'entitat beneficiària de l'ajuda, en la qual es faça constar el compliment de la normativa relativa a les infraestructures comunes de telecomunicacions i instal·lacions digitals, quan a l'actuació resulte aplicable el que es disposa en el Reial decret 346/2011, d'11 de març, pel qual s'aprova el Reglament regulador de les infraestructures comunes de telecomunicacions per a l'accés als serveis de telecomunicació a l'interior de les edificacions.



n) Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, conformement amb el que s'exigeix en la convocatòria, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. Així mateix, la memòria inclourà fotografies de les actuacions realitzades: fotografies de la situació de l'edifici després de les actuacions, i si escau, dels equips i instal·lacions principals finals objecte de l'ajuda. Aquesta memòria serà realitzada i subscrita per un tècnic titulat competent autor del projecte o de direcció de l'execució de l'actuació, i s'indicarà així mateix la data de conclusió de les actuacions.

o) Sempre que l'ajuda concedida siga superior a 50.000 €, informe que acredite l'adequada realització de les actuacions objecte de l'ajuda concedida d'acord amb la documentació presentada en la sol·licitud de l'ajuda, emés per organisme de control o entitat de control que complisca els requisits tècnics establits en el Reial decret 410/2010, de 31 de març, pel qual es desenvolupen els requisits exigibles a les entitats de control de qualitat de l'edificació i als laboratoris d'assajos per al control de qualitat de l'edificació, per a l'exercici de la seua activitat o per entitat de control habilitada per al camp reglamentari de les instal·lacions tèrmiques regulades per la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria, i el Reial decret 2200/1995, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de la infraestructura per a la qualitat i la seguretat industrial, en l'especialitat o especialitats que millor s'adeqüen a la naturalesa de l'actuació.

p) Declaració responsable que garantisca que l'entitat beneficiària disposa d'un sistema comptable que permeta diferenciar totes les transaccions relacionades amb el projecte.

q) Declaració responsable, prèvia a la justificació per part dels beneficiaris de les ajudes, que garantisca el compliment de les normes nacionals i comunitàries sobre requisits d'igualtat d'oportunitats i no discriminació aplicables a aquesta mena d'actuacions, el compliment de les normes mediambientals nacionals i comunitàries, i sobre desenvolupament sostenible i l'aplicació de mesures antifrau eficaces i proporcionades en l'àmbit de gestió del projecte objecte d'ajuda (segons model disponible en la web de l'IVACE)

5. Només seran tinguts en compte els justificants de despesa i de pagament de data posterior a la de la publicació dels plecs de licitació de la respectiva actuació, llevat que el bé, obra o servei contractat no supere el límit establit per als contractes menors, i en aquest cas es prendrà com a referència la data d'inici de la contractació, excepte els corresponents a les actuacions preparatòries en què caldrà ajustar-se al que s'estableix en l'article 3.4 d'aquesta convocatòria.

6. Una vegada comprovada l'execució de l'actuació, així com tota la documentació exigida en l'apartat anterior, es farà el pagament de l'ajuda.



Article 15. Resolució d'incidències

1. L'incompliment dels requisits i terminis establits en la resolució, la insuficient justificació de les despeses efectivament realitzades i la concessió amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'altres ajudes públiques o privades podrà donar lloc a la minoració de la subvenció concedida. Aquests criteris resultaran d'aplicació per a determinar la quantitat que finalment haja de percebre la persona o entitat beneficiària i hauran de respondre al principi de proporcionalitat.

2. L'incompliment per l'entitat beneficiària de qualsevol dels requisits, condicions i altres circumstàncies que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció, la variació de la finalitat de l'actuació o la falta de justificació de la realització del projecte, podrà donar lloc a la revocació de la subvenció i l'obligació de reintegrar les ajudes percebudes i els interessos de demora des del moment de pagament d'aquesta sobre la base del que es disposa en el títol II de la Llei 38/2003, general de subvencions. De conformitat amb aquesta normativa, l'incompliment de l'obligació de reintegrament tindrà entre altres efectes la impossibilitat de ser beneficiària en successives convocatòries, sempre que es trobe en període executiu.

3. Es delega en les persones que ostenten la prefectura d'àrea –o si escau, departament o servei– de l'IVACE competents per a la gestió de les ajudes– la resolució de les incidències que es produïsquen amb posterioritat a la concessió; la resolució relativa a les possibles minoracions o revocacions de les subvencions concedides es delega en la Direcció General de l'IVACE.



Article 16. Difusió i publicitat

1. La condició d'entitat beneficiària de l'ajuda implica d'una banda assumir la responsabilitat d'informar a les parts intervinents en el projecte i a la ciutadania del cofinançament del mateix pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), pel IDAE i la participació de l'IVACE, i d'altra banda la seua inclusió en la llista d'operacions cofinançades pel Programa Operatiu FEDER 2014-2020, informació que podrà ser consultada en el lloc o portal d'internet que s'habilite a aquest efecte per l'Administració.

2. Per a complir amb les obligacions de difusió i amb les relatives a la publicitat comunitària, la beneficiària haurà de:

a) Complir amb els requisits que figuren en el Manual d'Imatge del Programa, que estarà disponible en la web de l'IDAE i la pàgina www.ivace.es

b) Incloure en tots els documents i accions d'informació i comunicació relacionats amb el projecte subvencionat (així, en informes, escrits, presentacions, esdeveniments, documentació de reunions, etc.):



– El logotip del Ministeri per a la Transició Ecològica, el de l'IDAE i el logotip d'IVACE disponibles en www.ivace.es >.

– L'emblema de la Unió Europea i la referència a la Unió Europea, segons les característiques tècniques establides en el capítol II i annex II del Reglament d'execució UE número 821/2014.

– La referència al Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).

c) Durant l'execució del projecte haurà de:

– Incorporar en la seua pàgina web una breu descripció del projecte subvencionat amb els seus objectius i resultats, destacant el suport financer de l'IDAE i de la Unió Europea per haver sigut seleccionat el seu projecte en el Programa Operatiu pluriregional d'Espanya 2014-2020 (POPE), així com la participació de l'IVACE.

– Col·locar un cartell informatiu temporal sobre l'actuació, en un lloc visible per al públic general en la localització del projecte, preferiblement situat en la instal·lació o bastida que recobrisca la façana de l'edifici mentre dure l'obra i en tot cas de grandària suficient perquè siga perfectament visible i llegible, en el qual conste clarament el títol del projecte i la denominació i imatge del Programa i que esmente l'ajuda econòmica atorgada pel Fons Nacional d'Eficiència Energètica i, si escau, de la Unió Europea incloent el logo de la UE i el lema «Una manera de fer Europa». El disseny gràfic del cartell i suports de difusió que es realitzen compliran amb els requisits que establisca l'IDAE i que estaran disponibles en el Manual d'Imatge del Programa en l'adreça d'internet de l'IDAE (www.idae.es).

d) Es col·locarà amb caràcter permanent, un cartell en un lloc visible per al públic general en la localització del projecte, que podrà ser l'utilitzat amb caràcter temporal durant l'execució del projecte, de grandària suficient perquè siga perfectament visible i llegible, en el qual conste clarament el títol del projecte i la denominació i imatge del Programa i que esmente l'ajuda econòmica atorgada pel Fons Nacional d'Eficiència Energètica i, si escau, de la Unió Europea incloent el logo de la UE i el lema «Una manera de fer Europa». El disseny gràfic del cartell i suports de difusió que es realitzen compliran amb els requisits que establisca l'IDAE i que estaran disponibles en el Manual d'Imatge del Programa en l'adreça d'internet de l'IDAE (www.idae.es).



e) Conservar constància gràfica, documental o digital de les obligacions recollides en el present article per a la seua posada a la disposició de l'IVACE en el moment de la justificació del projecte, o de qualsevol òrgan de control que la requerisca.



Article 17. Transparència i prevenció del frau

L'entitat beneficiària haurà de complir amb les mesures de transparència i prevenció del frau i aportar la documentació que així ho acredite:

a) Mesures de transparència: Les entitats beneficiàries hauran d'acreditar haver complit amb la legislació bàsica sobre transparència, aportant una captura de pantalla de la seua pàgina web -o mig electrònic de finalitat similar– en la qual aparega les subvencions i ajudes públiques rebudes, amb indicació del seu import i finalitat.

b) Mesures de prevenció del frau:

Les persones i entitats beneficiàries han de tindre un comportament antifrau i col·laborar amb qualsevol altra Administració per a evitar comportaments fraudulents en la societat. En cas que qualsevol persona tinguera coneixement de fets que pogueren ser constitutius de frau o irregularitat relacionats amb les ajudes establides en la present convocatòria podrà posar-los en coneixement a través del canal habilitat a aquest efecte per l'Oficina Nacional de Coordinació Antifrau en l'adreça web: https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-es/snca/paginas/inicio.aspx i de la bústia Control Antifrau del portal de l'IVACE: http://www.ivace.es.





DISPOSICIONS FINALS



Primera

Es faculta la Direcció General de l'IVACE, per a dictar les resolucions necessàries per al desenvolupament, eficàcia i execució de la present convocatòria.



Segona

La present resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).



Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se en el termini d'un mes recurs potestatiu de reposició davant el president de l'IVACE, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé en el termini de dos mesos recurs contenciós administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es disposa en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que s'estime oportú.



València, 1 de març de 2021.– El president de l'IVACE: Rafael Climent González.





ANNEX

Actuacions subvencionables i costos elegibles



1. Actuacions subvencionables

Tipologia 1. Millora de l'eficiència energètica de l'envolupant tèrmica

1. Objectiu. Reduir la demanda energètica en calefacció i climatització dels edificis existents, mitjançant la millora de l'eficiència energètica de la seua envolupant tèrmica en el seu conjunt o en algun dels elements que la componen.

2. Actuacions subvencionables. Seran actuacions subvencionables les que es realitzen en l'envolupant tèrmica de l'edifici que es compon dels tancaments de l'edifici que separen els recintes habitables de l'ambient exterior (aire, terreny o un altre edifici) i les particions interiors que separen els recintes habitables dels no habitables, que al seu torn estiguen en contacte amb l'ambient exterior. Les actuacions energètiques considerades dins d'aquesta mesura seran aquelles que aconseguisquen una reducció de la demanda energètica de calefacció i climatització de l'edifici, mitjançant actuacions sobre la seua envolupant tèrmica. Les actuacions energètiques sobre l'envolupant tèrmica podran contemplar solucions constructives convencionals i no convencionals.

S'entenen per solucions constructives convencionals les utilitzades habitualment en els edificis per a reduir la seua demanda energètica com, per exemple, les que afecten les façanes, cobertes, fusteries exteriors, vidres i proteccions solars.

S'entenen com a solucions constructives no convencionals les conegudes com a mesures de «arquitectura bioclimàtica», com, per exemple: murs trombe, murs parietodinàmics, hivernacles adossats, sistemes d'ombrejament, ventilació natural, etc.

Es consideraran també costos elegibles, les instal·lacions auxiliars necessàries per a dur a terme aquesta actuació, com ara bastimentades o grues.

Només es consideraran subvencionables les actuacions integrals sobre un o diversos dels tancaments (façana, coberta, buits, etc.) de l'envolupant tèrmica de l'edifici, però no sobre un o diversos locals del mateix edifici, considerats individualment.

Les actuacions hauran de complir amb els següents requisits:

a) Les exigències mínimes d'eficiència energètica que ha de complir l'envolupant tèrmica que es reforme, són les que figuren en el Document Bàsic d'Estalvi d'Energia DB-HE del Codi Tècnic de l'Edificació, que han de ser acreditades i/o justificades pel tècnic competent en el projecte i/o la memòria tècnica. En tractar-se d'un edifici existent serà aplicable l'apartat IV de la seua Part I, denominat «Criteris d'aplicació en edificis existents». I en particular el criteri 2 de flexibilitat, de manera que en els casos en què no siga possible aconseguir el nivell de prestació establit amb caràcter general, des del punt de vista del compliment de les exigències bàsiques d'estalvi d'energia, podran adoptar-se solucions que permeten el grau més gran d'adequació possible quan, entre altres motius, les solucions no siguen tècnicament o econòmicament viables.

b) Tots els valors de transmitància utilitzats pel tècnic competent en l'elaboració del certificat d'eficiència de l'edifici que no siguen «per defecte», hauran d'estar justificats de la forma següent: Si el valor seleccionat és «estimat» o «conegut», haurà d'aportar la composició del tancament. Si el valor seleccionat és «conegut» i el material utilitzat no està en la base de dades del programa informàtic de qualificació de l'eficiència energètica utilitzat, s'haurà d'aportar el Document d'Idoneïtat Tècnica Europeu (DIS-TE) del material utilitzat. S'haurà d'aportar sempre, en el cas de vidres i tancaments, el marcatge CE o fitxa tècnica de la fusteria i dels vidres, on figuren les característiques tèrmiques d'aquests.

3. Quantia de les ajudes. Les ajudes a atorgar dins del programa per a aquesta mena d'actuació seran lliuraments dineraris sense contraprestació, tal com s'indica a continuació.

L'import de l'ajuda a atorgar serà la suma de l'Ajuda Base i l'Ajuda Addicional que poguera correspondre en cada cas, tal com s'estableix en els apartats següents, i en qualsevol cas, aquest import estarà sotmés als límits que s'establisquen en la normativa d'ajudes d'estat:



1r Ajuda Base. La quantia de l'ajuda podrà ser, segons el que s'estableix en l'article 4 d'aquesta convocatòria, del trenta-cinc per cent.

2n Ajuda Addicional per criteri d'eficiència energètica o d'actuació integrada. Es podrà obtenir una ajuda addicional a l'ajuda base, sempre que es complisquen les condicions que per a això es requereix, en els casos en què concórrega criteri d'eficiència energètica o actuació integrada, d'acord amb la definició que d'aquests conceptes es realitza en l'article 4 d'aquesta convocatòria. El càlcul de l'ajuda addicional es realitzarà sumant el percentatge de cadascun dels dos criteris segons corresponga. En el cas del criteri d'eficiència energètica només es podrà aplicar un dels tres percentatges, bé qualificació energètica A, B o increment de 2 o més lletres. Els valors de l'ajuda addicional que corresponen a aquesta tipologia d'actuació, s'indiquen en el quadre següent, en el qual els percentatges són referits a la suma de costos elegibles corresponents a aquesta tipologia d'actuació:



% Addicional: Eficiència energètica

Qualificació final A Qualificació final B Increment de 2 o més lletres % addicional:

Actuació integrada

15 % 10 % 5 % 20 %





Tipologia 2. Millora de l'eficiència energètica i d'energies renovables en les instal·lacions tèrmiques de calefacció, climatització, ventilació i aigua calenta sanitària.





Tipologia 2.1 Substitució d'energia convencional per energia solar tèrmica.

1. Objectiu. Reduir el consum d'energia convencional en edificis existents mitjançant l'ús de l'energia solar tèrmica per a la producció d'aigua calenta sanitària, calefacció, refrigeració i/o climatització de piscines.

2. Actuacions subvencionables. Seran actuacions subvencionables aquelles en les quals se substituïsca energia convencional per a producció d'aigua calenta sanitària, calefacció, refrigeració i/o climatització de piscines en edificis existents per energia solar tèrmica.

Seran subvencionables les instal·lacions solars noves i rehabilitacions i/o ampliacions d'instal·lacions existents sempre que suposen la substitució i/o increment de la potència de generació solar i que es realitzen en edificis existents. També es consideren subvencionables instal·lacions solars tèrmiques que donen servei a una xarxa de climatització urbana.

Les instal·lacions solars tèrmiques hauran de complir els següents requisits:

a) Respondran a la definició d'«Instal·lació Solar Tèrmica» de la normativa vigent que hi siga aplicable.

b) Les instal·lacions i equips compliran amb la normativa vigent establida en el RITE, el plec de condicions Tècniques de l'IDAE per a instal·lacions solars tèrmiques Revisió 2009 així com el document reconegut del RITE «Guia ASIT de l'Energia Solar Tèrmica», elaborat per ASIT i disponible en la pàgina web del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

c) Els captadors solars han d'estar certificats pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

d) Només s'admetran captadors amb coeficient global de pèrdues inferior a 9 W/(m² °C).

3. Quantia de les ajudes. Les ajudes a atorgar dins del programa per a aquesta mena d'actuació seran lliuraments dineraris sense contraprestació tal com s'indica a continuació.

L'import de l'ajuda a atorgar serà la suma de l'Ajuda Base i l'Ajuda Addicional que poguera correspondre en cada cas, segons s'estableix en els apartats següents, i en qualsevol cas, aquest import estarà sotmés als límits que s'establisquen en la normativa d'ajudes d'estat:



1r Ajuda Base. La quantia de l'ajuda podrà ser, segons el que s'estableix en l'article 4 de la convocatòria, del trenta-cinc per cent del cost elegible de l'actuació.

2n Ajuda Addicional per criteri d'eficiència energètica o actuació integrada. Es podrà obtenir una ajuda addicional a l'ajuda base, sempre que es complisquen les condicions que per a això es requereix, en els casos en què concórrega criteri d'eficiència energètica o actuació integrada, d'acord amb la definició que d'aquests conceptes es fa en l'article 4 de la present convocatòria. El càlcul de l'ajuda addicional es realitzarà sumant el percentatge de cadascun dels dos criteris segons corresponga. En el cas del criteri d'eficiència energètica només es podrà aplicar un dels tres percentatges, bé qualificació energètica A, B o increment de dues o més lletres. Els valors de l'ajuda addicional que corresponen a aquesta tipologia d'actuació, s'indiquen en el quadre següent, en el qual els percentatges són referits a la suma de costos elegibles corresponents a aquesta tipologia d'actuació:



% Addicional: Eficiència energètica

Qualificació final A Qualificació final B Increment de 2 o més lletres % addicional:

Actuació integrada

10 % 5 % 0 % 15 %





A l'efecte del càlcul de l'ajuda que corresponga a aquesta actuació, es considerarà un cost elegible màxim, que serà el que resulte de les següents expressions en funció del cas, on Ps (kW) és la potència de la instal·lació solar tèrmica nova. S'estableixen tres tipologies d'actuació diferents en funció de l'aplicació proveïda:

– Cas S1: Instal·lacions solars per a producció d'aigua calenta sanitària i/o climatització de piscines descobertes i/o cobertes. Cost elegible màxim (€) = 1.000 x Ps (kW)

– Cas S2: Instal·lacions solars per a calefacció, i opcionalment aplicacions recollides en el Cas S1. Cost elegible màxim (€) = 1.500 x Ps (kW)

– Cas S3: Instal·lacions solars per a calefacció i refrigeració, i opcionalment aplicacions recollides en el Cas S1. Cost elegible màxim (€) = 1.850 x Ps (kW)





Tipologia 2.2 Substitució d'energia convencional per energia geotèrmica.

1. Objectiu. Reduir el consum d'energia convencional en edificis existents mitjançant l'ús de l'energia geotèrmica per a un o diversos dels següents usos: calefacció, climatització, producció d'aigua calenta sanitària i climatització de piscines.

2. Actuacions subvencionables. Seran actuacions subvencionables les realitzades en les instal·lacions de calefacció, climatització, producció d'aigua calenta sanitària i/o climatització de piscines, tant si el sistema de generació se situa en el mateix edifici usuari com a extern a aquest, subministrant a un o diversos edificis existents, sempre que substituïsquen instal·lacions d'energia convencional, inclosa la modificació de xarxes de calefacció/climatització, emprant instal·lacions que utilitzen l'energia geotèrmica.

Per a ser subvencionable la potència tèrmica nominal de la instal·lació geotèrmica nova o de la instal·lació geotèrmica existent sobre la qual s'actue haurà de ser major de 12 kW.

Les instal·lacions geotèrmiques hauran de complir els següents requisits:

a) Les instal·lacions realitzades hauran de complir els requisits establits en el Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques dels Edificis (RITE) i, per al cas de sistemes d'intercanvi geotèrmic de circuit tancat, el document reconegut del RITE «Guia tècnica de disseny de sistemes d'intercanvi geotèrmic de circuit tancat» publicada per l'IDAE, i disponible en el Registre Oficial de Documents del RITE en la Web del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, així com qualsevol altra legislació que els siga aplicable.



b) Per a actuacions amb equips de bomba de calor, els valors de rendiment estacional utilitzats pel tècnic competent en l'elaboració del certificat d'eficiència de l'edifici hauran de correspondre's amb el rendiment mitjà estacional de la bomba de calor i hauran d'estar determinats i justificats mitjançant algun dels següents documents:



– Fitxa tècnica o etiqueta energètica de la bomba de calor on apareguen els rendiments mitjans estacionals;

– certificat Eurovent o similar;

– informe subscrit pel tècnic competent. Per a aquest informe podrà usar-se el document reconegut del RITE: «Prestacions Mitjanes Estacionals de les bombes de calor per a producció de calor en edificis».



En el cas de les instal·lacions de geotèrmia, es consideraran costos elegibles, a més dels indicats en el punt 2 d'aquest annex, els següents conceptes: la inversió en equips efectuada, els costos d'execució de la instal·lació, obra civil associada i instal·lacions auxiliars necessàries, així com, el cost de la realització dels estudis, assajos, sondejos i simulacions preliminars prèvies a la realització del disseny de la instal·lació, sondejos, excavacions, fonamentacions, rases, urbanització i altres elements necessaris per a la seua explotació, així com xarxes de calor/fred i estacions d'intercanvi.

3. Quantia de les ajudes. Les ajudes a atorgar dins del programa per a aquesta mena d'actuació seran lliuraments dineraris sense contraprestació tal com s'indica a continuació.

L'import de l'ajuda a atorgar serà la suma de l'Ajuda Base i l'Ajuda Addicional que poguera correspondre en cada cas, tal com s'estableix en els apartats següents, i en qualsevol cas, aquest import d'ajuda estarà sotmés als límits que s'establisquen en la normativa d'ajudes d'estat:



1r Ajuda Base. La quantia de l'ajuda podrà ser, segons el que s'estableix en l'article 4, del trenta-cinc per cent del cost elegible de l'actuació.

2n Ajuda Addicional per criteri d'eficiència energètica o actuació integrada. Es podrà obtenir una ajuda addicional a l'ajuda base, sempre que es complisquen les condicions que per a això es requereix, en els casos en què concórrega criteri d'eficiència energètica o actuació integrada, d'acord amb la definició que d'aquests conceptes es realitza en l'article 4 d'aquesta convocatòria. El càlcul de l'ajuda addicional es realitzarà sumant el percentatge de cadascun dels tres dos criteris segons corresponga. En el cas del criteri d'eficiència energètica només es podrà aplicar un dels tres percentatges, bé qualificació energètica A, B o increment de 2 o més lletres.

Els valors de l'ajuda addicional que corresponen a aquesta tipologia d'actuació, s'indiquen en el quadre següent, en el qual els percentatges són referits a la suma de costos elegibles corresponents a aquesta tipologia d'actuació:



% Addicional: Eficiència energètica

Qualificació final A Qualificació final B Increment de 2 o més lletres % addicional:

Actuació integrada

10 % 5 % 0 % 15 %





A l'efecte del càlcul de l'ajuda que corresponga a aquesta actuació, es considerarà un cost elegible màxim, que serà el que resulte de les següents expressions en funció del cas, on P (kW) és la potència tèrmica del generador:

– Cas G1: Instal·lacions de generació d'aigua calenta i/o calefacció/refrigeració en circuit obert, per a un edifici: Cost elegible màxim (€) = 1.600 P(0,83).

– Cas G2: Instal·lacions de generació d'aigua calenta i/o calefacció/refrigeració en circuit tancat amb intercanvi vertical, amb sondejos, per a un edifici: Cost elegible màxim (€) = 4.000 P(0,83).

– Cas GR1: Instal·lacions de generació d'aigua calenta i/o calefacció/ refrigeració en circuit obert, per a generació de calor i/o fred centralitzades, inclosa xarxa de distribució i d'intercanvi als usuaris, que done servei a diversos edificis: Cost elegible màxim (€) = 2.600 P(0,83).



– Cas GR2: Instal·lacions de generació d'aigua calenta i/o calefacció/ refrigeració en circuit tancat, per a generació de calor i/o fred, centralitzades, inclosa la xarxa de distribució i d'intercanvi als usuaris, que done servei a diversos edificis: Cost elegible màxim (€) = 5.000 P(0,83).







Tipologia 2.3 Substitució d'energia convencional per biomassa en les instal·lacions tèrmiques

1. Objectiu. Reduir el consum d'energia convencional en edificis existents mitjançant l'ús de biomassa com a combustible per a calefacció, climatització i producció d'aigua calenta sanitària i climatització de piscines.

2. Actuacions subvencionables. Seran actuacions subvencionables les realitzades en instal·lacions de calefacció, climatització, producció d'aigua calenta sanitària i climatització de piscines que incloguen sistema d'intercanvi fums/aigua i que substituïsquen instal·lacions d'energia convencional existents en edificis, incloses inversions en xarxes de calefacció centralitzada que donen servei a més d'un edifici.

Les instal·lacions de biomassa hauran de complir amb els següents requisits:

a) Les instal·lacions realitzades hauran de complir els requisits establits en el Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques dels Edificis (RITE) i en el document reconegut del RITE «Guia Tècnica: Instal·lacions de biomassa tèrmica en els edificis», publicada per l'IDAE, i disponible en el Registre Oficial de Documents del RITE en la Web del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, així com qualsevol altra legislació que hi siga aplicable.

b) Els beneficiaris que sol·liciten ajudes per a instal·lacions de biomassa per a ús no industrial que incloguen calderes de menys d'1 MW hauran de:

– Presentar una acreditació per part del fabricant de l'equip del compliment dels requisits d'eficiència energètica estacional i emissions per al combustible que es vulga fer servir, que no podran ser menys exigents que els definits en el Reglament d'Ecodisseny en vigor (Reglament (UE) 2015/1189, de la Comissió, de 28 d'abril de 2015, pel qual es desplega la Directiva 2009/125/CE del Parlament Europeu i del Consell en relació amb els requisits de disseny ecològic aplicables a les calderes de combustible sòlid.

– Com a requisit addicional a les obligacions establides en l'article 3 d'aquesta convocatòria, per a aquesta mesura el beneficiari mantindrà un registre documental suficient que permeta acreditar que el combustible emprat en la caldera disposa d'un certificat atorgat per una entitat independent acreditada relatiu al compliment de la classe A1 segons el que s'estableix en la norma UNE-EN-ISO 17225-2, de la classe 1 de la norma UNE-EN-ISO 17225-4, de la classe A1 de la norma 164003 o de la classe A1 de la norma 164004. Aquest registre es mantindrà durant un termini de cinc anys.

En el cas de les instal·lacions de biomassa, es consideraran costos elegibles, els següents conceptes: sitges, sistemes de generació de calor/freda, modificació de la sala de calderes, sistemes de transport intern de biomassa, sistemes de tractaments i emissió dels fums i altres elements necessaris per a la seua explotació, així com xarxes de calor/fred i estacions d'intercanvi.

3. Quantia de les ajudes. Les ajudes a atorgar dins del programa per a aquesta mena d'actuació seran lliuraments dineraris sense contraprestació, tal com s'indica a continuació.

L'ajuda econòmica sense contraprestació. L'import de l'ajuda a atorgar serà la suma de l'Ajuda Base i l'Ajuda Addicional que poguera correspondre en cada cas, segons s'estableix en els apartats següents, i en qualsevol cas, aquest import d'ajuda estarà sotmés als límits que s'establisquen en la normativa d'ajudes d'estat:

1r Ajuda Base. La quantia de l'ajuda podrà ser, segons el que s'estableix en l'article 4, del trenta-cinc per cent del cost elegible de l'actuació.

2n Ajuda Addicional per criteri d'eficiència energètica o actuació integrada. Es podrà obtenir una ajuda addicional a l'ajuda base, sempre que es complisquen les condicions que per a això es requereix, en els casos en què concórrega criteri d'eficiència energètica o actuació integrada, d'acord amb la definició que d'aquests conceptes es realitza en l'article 4 d'aquesta convocatòria. El càlcul de l'ajuda addicional es realitzarà sumant el percentatge de cadascun dels dos criteris segons corresponga. En el cas del criteri d'eficiència energètica només es podrà aplicar un dels tres percentatges, bé qualificació energètica A, B o increment de 2 o més lletres. Els valors de l'ajuda addicional que corresponen a aquesta tipologia d'actuació, s'indiquen en el quadre següent, en el qual els percentatges són referits a la suma de costos elegibles corresponents a aquesta tipologia d'actuació:



% Addicional: Eficiència energètica

Qualificació final A Qualificació final B Increment de 2 o més lletres % addicional:

Actuació integrada

10 % 5 % 0 % 10 %





A l'efecte del càlcul de l'ajuda que corresponga a aquesta actuació, es considerarà un cost elegible màxim, que serà el que resulte de les següents expressions en funció del cas, on P (kW) és la potència tèrmica del generador:

– Cas B1: Instal·lacions de generació d'aigua calenta i/o calefacció en un edifici. Cost elegible màxim (€) = 880 x P(0,87).

– Cas B2: Instal·lacions de generació d'aigua calenta i/o calefacció i refrigeració en un edifici. Cost elegible màxim (€) = 1.540 x P(0,87).



– Cas BR1: Instal·lacions de generació de calor centralitzades, inclosa xarxa de distribució i d'intercanvi als usuaris, que done servei a diversos edificis. Cost elegible màxim (€) = 1.250 x P(0,87).

– Cas BR2: Instal·lacions de generació de calor i fred centralitzades, inclosa xarxa de distribució i d'intercanvi als usuaris, que done servei a diversos edificis. Cost elegible màxim (€) = 2.124 x P(0,87).



– Cas BR3: Instal·lacions de generació de calor centralitzades, inclosa xarxa de distribució i d'intercanvi, així com producció de fred descentralitzada als usuaris (la producció de fred descentralitzat haurà d'estar proveïda per energia renovable), que done servei a diversos edificis. Cost elegible màxim (€) = 2.374 x P(0,87).





Tipologia 2.4 Millora de l'eficiència energètica dels sistemes de generació no inclosos en les tipologies 2.1 a 2.3

1. Objectiu. Reduir el consum d'energia de les instal·lacions tèrmiques de calefacció, climatització, ventilació, producció d'aigua calenta sanitària i climatització de piscines d'edificis existents, mitjançant actuacions en el subsistema de generació no incloses en els apartats 2.1 a 2.3.

2. Actuacions subvencionables. Es consideren actuacions subvencionables les realitzades en instal·lacions tèrmiques de calefacció, climatització, ventilació i producció d'aigua calenta sanitària destinades a atendre la demanda del benestar tèrmic i higiene de les persones en els edificis, així com la climatització de les piscines, dins de l'àmbit d'aplicació del Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques dels Edificis (RITE).



Les exigències mínimes d'eficiència energètica que ha de complir la instal·lació tèrmica que es renove, són les que figuren en el Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques dels Edificis (RITE) vigent.

Les actuacions energètiques subvencionables seran les següents:

a) Solucions d'aerotèrmia i hidrotèrmia d'alta eficiència energètica que impliquen la substitució d'equips de generació tèrmica existents que permeten millorar l'eficiència energètica en les instal·lacions tèrmiques de calefacció, climatització i producció d'aigua calenta sanitària.

Tots els valors de rendiments (EER, COP, etc.), utilitzats pel tècnic competent en l'elaboració del certificat d'eficiència de l'edifici que no siguen «per defecte», hauran d'estar justificats de la forma següent: si el valor seleccionat és «estimat» o «conegut», haurà d'aportar el marcatge CE o Fitxa tècnica o etiqueta energètica o Certificat Eurovent o similar, en tot cas, s'haurà d'aportar el document on figuren els valors utilitzats en el certificat.

b) Sistemes de ventilació natural i forçada.

c) Sistemes de refredament gratuït per aire exterior.

d) Sistemes de recuperació de calor i de l'aire d'extracció i aprofitament d'energies residuals.

e) Sistemes que utilitzen tècniques evaporatives que reduïsquen el consum d'energia de la instal·lació: Refredament evaporatiu, condensació evaporativa, prerefredament evaporatiu de l'aire de condensació, refredament evaporatiu directe i indirecte previ a la recuperació de calor de l'aire d'extracció, etc.

No es considerarà cost elegible la substitució d'una caldera per una altra que utilitze combustible d'origen fòssil.

3. Quantia de les ajudes. Les ajudes a atorgar dins del programa per a aquesta mena d'actuació seran en forma d'ajuda econòmica sense contraprestació tal com s'indica a continuació.

L'ajuda econòmica sense contraprestació. L'import de l'ajuda a atorgar serà la suma de l'Ajuda Base i l'Ajuda Addicional que poguera correspondre en cada cas, segons s'estableix en els apartats següents, i en qualsevol cas, aquest import d'ajuda estarà sotmés als límits que s'establisquen en la normativa d'ajudes d'Estat.

1r Ajuda Base. La quantia de l'ajuda podrà ser, segons el que s'estableix en l'article 4, del trenta-cinc per cent del cost elegible de l'actuació.

2n Ajuda Addicional per criteri d'eficiència energètica o actuació integrada. Es podrà obtindre una ajuda addicional a l'ajuda base, sempre que es complisquen les condicions que per a això es requereix, en els casos en què concórrega criteri d'eficiència energètica o actuació integrada, d'acord amb la definició que d'aquests conceptes es realitza en l'article 4 d'aquesta convocatòria. El càlcul de l'ajuda addicional es realitzarà sumant el percentatge de cadascun dels dos criteris segons corresponga. En el cas del criteri d'eficiència energètica només es podrà aplicar un dels tres percentatges, bé qualificació energètica A, B o increment de 2 o més lletres. Els valors de l'ajuda addicional que corresponen a aquesta tipologia d'actuació, s'indiquen en el quadre següent, en el qual els percentatges són referits a la suma de costos elegibles corresponents a aquesta tipologia d'actuació:



% Addicional: Eficiència energètica

Qualificació final A Qualificació final B Increment de 2 o més lletres % addicional:

Actuació integrada

10 % 5 % 0 % 0 %







Tipologia 2.5 Millora de l'eficiència energètica dels subsistemes de distribució, regulació, control i emissió de les instal·lacions tèrmiques



1. Objectiu. Reduir el consum d'energia de les instal·lacions tèrmiques de calefacció, climatització, ventilació, producció d'aigua calenta sanitària i climatització de piscines d'edificis existents, mitjançant actuacions en els subsistemes de distribució, regulació, control i emissió.



2. Actuacions subvencionables. Seran actuacions subvencionables les realitzades en instal·lacions tèrmiques de calefacció, climatització, ventilació i producció d'aigua calenta sanitària destinades a atendre la demanda del benestar tèrmic i higiene de les persones en els edificis, així com la climatització de les piscines, dins de l'àmbit d'aplicació del Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques dels Edificis (RITE).



Les exigències mínimes d'eficiència energètica que ha de complir la instal·lació tèrmica que es renove, són les que figuren en el Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques dels Edificis (RITE) vigent.

Les actuacions energètiques subvencionables seran les següents:

a) Cas D1: Totes aquelles actuacions que permeten millorar l'eficiència energètica en les instal·lacions tèrmiques dels edificis en els sistemes de distribució, regulació i control, elements terminals, etc. i entre aquelles les que amb caràcter orientatiu i no limitador es detallen a continuació:

– Sistemes de control i regulació d'equips i/o instal·lacions que estalvien energia, per exemple, en funció de la variació de la temperatura exterior, la presència o les necessitats de l'usuari.

– En particular, tindran la consideració d'actuacions energètiques subvencionables els elements que permeten el control remot o el control automàtic per mitjans digitals d'elements per a, entre altres, les següents instal·lacions:

· Sistemes de control automàtic de tendals, persianes o cortines de l'edifici, que permeten l'aprofitament òptim de la llum solar.

· Sistemes de regulació de la climatització, que adapten la temperatura de l'edifici en funció de la variació de la temperatura exterior, l'hora del dia, la zona o la presència de persones.

· Sistemes de control remot o automàtic de la programació i posada en marxa d'electrodomèstics

· Sistemes de detecció de l'obertura i tancament de finestres que advertisquen de possibles usos ineficients d'energia dels sistemes de climatització.

– Sistemes de gestió electrònica de subministrament d'aigua calenta sanitària per a edificis que permeten controlar el consum d'aigua calenta sanitària i energia, limitar el cabal màxim instantani, el volum màxim d'ús i fins i tot el tall del subministrament per estància.

– Aixetes per al control i gestió d'aigua calenta sanitària en el punt de consum, que permeten una òptima i ràpida regulació de temperatura i cabal, i que puguen ser controlats directament per l'usuari i, alhora, mitjançant sistemes electrònics, per a gestionar i controlar el consum instantani, la temperatura d'eixida i el volum màxim de consum d'aquests. Serà considerada en les actuacions la integració d'aquests sistemes en un sistema domòtic o immòtic que permeta la comunicació entre els diferents sistemes, de manera que aquests interactuen entre si i puguen ser controlats localment o remotament.

– Vàlvules termostàtiques mecàniques o electròniques per a la regulació de l'aportació de calor als emissors que complisquen la norma UNE-EN-215.

b) Cas D2: Seran considerats també subvencionables els sistemes de monitoratge del consum d'energia, en temps real o de forma diferida, que permeten la transmissió de la seua informació cap als seus usuaris a través de dispositius digitals. Entre les prestacions que podrà incloure hi ha el desglossament dels consums d'energia més importants (il·luminació, climatització, aigua calenta sanitària, electrodomèstics, etc.); l'emmagatzematge de les dades de consum o generació d'energia per a la seua posterior consulta per l'usuari o qui aquest autoritze, i comunicació amb els dispositius compatibles, consulta d'estadístiques, etc. Les dades de consum podran aparéixer tant en valor energètic, com en valor econòmic i en emissions de diòxid de carboni.

3. Quantia de les ajudes. Les ajudes a atorgar dins del programa per a aquesta mena d'actuació seran en forma d'ajuda econòmica sense contraprestació tal com s'indica a continuació.

L'ajuda econòmica sense contraprestació. L'import de l'ajuda a atorgar serà la suma de l'Ajuda Base i l'Ajuda Addicional que poguera correspondre en cada cas, segons s'estableix en els apartats següents, i en qualsevol cas, aquest import d'ajuda estarà sotmés als límits que s'establisquen en la normativa d'ajudes d'estat:

1r Ajuda Base. La quantia de l'ajuda podrà ser, segons el que s'estableix en l'article 4, del trenta-cinc per cent del cost elegible de l'actuació.

2n Ajuda Addicional per criteri d'eficiència energètica o actuació integrada. Es podrà obtenir una ajuda addicional a l'ajuda base, sempre que es complisquen les condicions que per a això es requereix, en els casos en què concórrega criteri d'eficiència energètica o actuació integrada, d'acord amb la definició que d'aquests conceptes es realitza en l'article 4 d'aquesta convocatòria. El càlcul de l'ajuda addicional es realitzarà sumant el percentatge de cadascun dels dos criteris segons corresponga. En el cas del criteri d'eficiència energètica només es podrà aplicar un dels tres percentatges, bé qualificació energètica A, B o increment de 2 o més lletres. Els valors de l'ajuda addicional que corresponen a aquesta tipologia d'actuació, s'indiquen en el quadre següent, en el qual els percentatges són referits a la suma de costos elegibles corresponents a aquesta tipologia d'actuació:



% Addicional: Eficiència energètica

Qualificació final A Qualificació final B Increment de 2 o més lletres % addicional:

Actuació integrada

10 % 5 % 0 % 0 %





3r Ajuda Addicional per al cas D2. Al cost elegible corresponent a la instal·lació, tal com es defineixen en el cas D2, no serà aplicable l'anterior apartat 2n





Tipologia 3. Millora de l'eficiència energètica de les instal·lacions d'il·luminació

1. Objectiu. Reduir el consum d'energia de les instal·lacions d'il·luminació d'edificis existents.

2. Actuacions subvencionables. Seran actuacions subvencionables les següents:

Per a ser subvencionable la potència instal·lada en il·luminació nova o de la instal·lació existent sobre la qual s'actue haurà de ser major de 40 kWe.

Seran considerades també subvencionables totes aquelles que permeten millorar l'eficiència energètica en les instal·lacions d'il·luminació interior, entre elles les que amb caràcter orientatiu i no limitador es detallen a continuació:

a) Lluminàries, llums i equip: substitució del conjunt per un altre amb lluminàries de major rendiment, llums de major eficiència i reactàncies electròniques regulables i que permeten reduir la potència instal·lada en il·luminació, a fi de complir els requeriments de qualitat i confort visual reglamentats.

b) Sistemes i elements que permeten el control local, remot o automàtic per mitjans digitals d'encesa i regulació de nivell d'il·luminació: inclouran aquells sistemes de control per presència, per zona de l'edifici o regulació de nivell d'il·luminació segons l'aportació de llum natural.



c) Canvi de sistema d'il·luminació: reubicació dels punts de llum amb utilització de les tecnologies anteriors, de manera que es reduïsca el consum elèctric anual respecte del sistema actual d'il·luminació.

d) Sistemes i elements que permeten el control remot o el control automàtic per mitjans digitals d'instal·lacions destinades a controlar:

– Sistemes d'il·luminació eficients ajustant-la a les necessitats de cada moment.

– Sistemes de control automàtic de tendals, persianes o cortines de l'edifici, que permeten l'aprofitament òptim de la llum solar.

– Sistemes de control automàtic de l'encesa i apagat de la il·luminació dels edificis.

e) Implantació de sistemes de monitoratge que permeten conéixer en tot moment les condicions de confort i la idoneïtat de les actuacions realitzades a favor de la millora de l'eficiència energètica.

Les exigències mínimes d'eficiència energètica que ha de complir la instal·lació d'il·luminació que es rehabilite són les que figuren en el document HE-3, Eficiència energètica de les instal·lacions d'il·luminació, del Codi Tècnic de l'Edificació.

3. Quantia de les ajudes. Les ajudes a atorgar dins del programa per a aquesta mena d'actuació seran en forma d'ajuda econòmica sense contraprestació tal com s'indica a continuació.

L'ajuda econòmica sense contraprestació. L'import de l'ajuda a atorgar serà la suma de l'Ajuda Base i l'Ajuda Addicional que poguera correspondre en cada cas, segons s'estableix en els apartats següents i, en qualsevol cas, aquest import d'ajuda estarà sotmés als límits que s'establisquen en la normativa d'ajudes d'estat:

1r Ajuda Base. La quantia de l'ajuda podrà ser, segons el que s'estableix en l'article 4, del quinze per cent del cost elegible de l'actuació.



2n Ajuda Addicional per criteri d'eficiència energètica o actuació integrada. Es podrà obtenir una ajuda addicional a l'ajuda base, sempre que es complisquen les condicions que per a això es requereix, en els casos en què concórrega criteri d'eficiència energètica o actuació integrada, d'acord amb la definició que d'aquests conceptes es realitza en l'article 4 d'aquesta convocatòria. El càlcul de l'ajuda addicional es realitzarà sumant el percentatge de cadascun dels dos criteris segons corresponga. En el cas del criteri d'eficiència energètica només es podrà aplicar un dels tres percentatges, bé qualificació energètica A, B o increment de 2 o més lletres. Els valors de l'ajuda addicional que corresponen a aquesta tipologia d'actuació, s'indiquen en el quadre següent, en el qual els percentatges són referits a la suma de costos elegibles corresponents a aquesta tipologia d'actuació:



% Addicional: Eficiència energètica

Qualificació final A Qualificació final B Increment de 2 o més lletres % addicional:

Actuació integrada

10 % 5 % 0 % 0 %









2. Costos elegibles

Es consideren costos elegibles aquells que siguen necessaris per a aconseguir els objectius energètics d'aquest Programa, que s'han indicat per a cadascuna de les tipologies d'actuació anteriors i els que es detallen a continuació:

a) Els honoraris professionals satisfets per a l'elaboració, pel tècnic competent, del certificat d'eficiència energètica descrit en el Reial decret 235/2013, de 5 d'abril.

b) Els costos de gestió de sol·licitud de l'ajuda.

c) Els costos de la redacció dels projectes tècnics relacionats amb les tipologies d'actuació objecte d'ajuda.

d) Els costos de la direcció facultativa de les actuacions.

e) Els costos d'execució de les obres i/o instal·lacions.

f) La inversió efectuada en equips i materials.

g) Els costos de redacció d'informes i altra documentació requerida per a la sol·licitud i justificació d'aquestes ajudes.

h) Els costos de gestió de la justificació de la realització de les actuacions.

i) L'informe de l'auditor sobre el compte justificatiu.

j) L'informe que acredite l'adequada realització de les actuacions objecte de l'ajuda emés per un organisme de control o entitat de control.



k) Altres partides necessàries (auxiliars o no) específiques de cada tipologia d'actuació.

No es consideren costos elegibles llicències, taxes, impostos o tributs. No obstant això, l'IVA podrà ser considerat elegible sempre que no puga ser susceptible de recuperació o compensació total o parcial.



A aquest efecte, es consideraran costos de gestió de sol·licitud de l'ajuda aquelles despeses que el sol·licitant o beneficiari de l'ajuda poguera satisfer a una empresa o professional per dur a terme la gestió administrativa i documental de la seua sol·licitud, per la qual cosa les tals despeses, per a ser admeses com a cost elegible, hauran de trobar-se degudament contemplades i detallades en document o oferta vinculant contractual formalitzada amb l'empresari o professional corresponent, la còpia del qual s'aportarà juntament amb la resta de documentació que ha d'anar adjunta a la sol·licitud d'ajuda, conformement amb el que s'estableix en l'article 10 d'aquesta convocatòria, i es justificarà la realitat d'aquestes despeses, segons el que s'estableix en l'article 14, mitjançant l'aportació de factura independent on consten ben especificades les despeses, a més de la documentació que poguera resultar exigible per a justificar el seu pagament. En cap cas s'admetrà que tals despeses de gestió superen el 4 % de l'import de l'ajuda sol·licitada, amb un límit de 3.000 euros per expedient.

Igualment, i a aquest efecte, es consideraran com a costos de gestió de la justificació de la realització de les actuacions objecte d'ajuda aquelles despeses que el beneficiari de l'ajuda poguera satisfer a empreses o professionals per dur a terme la gestió tècnica, administrativa i documental de la justificació davant l'òrgan instructor de la realització de les actuacions que conformen el projecte.

El cost elegible màxim total admés en el Programa per a sufragar les despeses:

a) Derivats de l'elaboració de l'informe que acredite l'adequada realització de les actuacions emés per un organisme o entitat de control,



b) de gestió de la justificació de la realització de les actuacions i

c) de l'elaboració de l'informe de l'auditor sobre el compte justificatiu del projecte.

No podrà superar globalment el 7 % de l'import de l'ajuda sol·licitada, amb un límit de 7.000 euros per expedient. La realització i facturació d'aquests serveis podrà efectuar-se durant el període concedit per a presentar la documentació justificativa.

No es considerarà elegible cap cost diferent dels anteriors ni que haja sigut facturat al beneficiari de l'ajuda amb anterioritat a la data d'entrada en vigor del Programa d'Ajudes, d'acord amb el que s'estableix en l'article 4 del Reial decret 737/2020, de 4 d'agost.

Mapa web