Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 16/2016, de 19 de febrer, del Consell, pel qual es declara paratge natural municipal l'enclavament denominat Serra del Puig, en el terme municipal de Vinaròs.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7726 de 23.02.2016
Número identificador:  2016/1216
Referència Base de Dades:  001370/2016
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Medi ambient
    Descriptors:
      Temàtics: monografies
      Descriptors toponímics: Vinaròs



DECRET 16/2016, de 19 de febrer, del Consell, pel qual es declara paratge natural municipal l'enclavament denominat Serra del Puig, en el terme municipal de Vinaròs. [2016/1216]

PREÀMBUL



L'enclavament proposat per a ser declarat paratge natural municipal denominat Serra del Puig constitueix l'element paisatgístic més significatiu del terme municipal de Vinaròs. Els seus 165 metres d'alçària dominen la plana costanera, i ofereixen una àmplia panoràmica d'aquesta, en la qual els camps de cítrics s'estenen fins a la línia de costa, i ofereixen el mar, el contrast de fons.

Es tracta d'un turó aïllat de materials calcaris, que cal inscriure'l en el domini tectònic de les serralades costaneres catalanes, que prolonguen la seua influència en els relleus costaners de Castelló.

La vegetació present en la zona correspon al pis termomediterrani, amb matoll baix producte de la degradació de formacions climàciques de carrascar litoral. L'estrat arbori el formen principalment peus de pi blanc (Pinus halepensis), junt amb els que apareixen alguns peus de carrasca (Quercus ilex ssp. rotundifolia). L'estrat arbustiu el formen majoritàriament el coscoll (Quercus coccifera), el llentiscle (Pistacia lentiscus), l'estepa (Cistus albidus), el margalló (Chamaerops humilis), el bruc (Erica multiflora) i el romer (Rosmarinus officinalis).



També és destacable la presència de dos arbres amb caràcter monumental en l'àmbit del paratge: una bellaombra centenària (Phytolacca dioica) i un om (Ulmus minor) bicentenari.

Quant a la fauna, és destacable la presència en la zona d'aus com l'àguila cuabarrada (Aquiloa fasciata), cadernera (Carduelis carduelis), gafarrons (Serius serinus) i pinsans (Fringilla coelebs), així com rèptils com la serp blanca (Elaphe escalaris) i mamífers, com el conill (Oryctolagus cuniculus).

Pel que fa al patrimoni històric i cultural, el paratge alberga dos béns de rellevància local, com són: el santuari de la Mare de Déu de la Misericòrdia i l'ermita de Sant Sebastià, així com dos jaciments arqueològics de gran interés, com són: el poblat ibèric del Puig de la Misericòrdia i l'ermita de la Mare de Déu de la Misericòrdia.

Es tracta, per tant, d'un espai d'elevat interés natural i cultural en l'àmbit local, la qual cosa en justifica la protecció, a fi de garantir-ne l'adequada conservació i el gaudi de la ciutadania, i es preserva al seu torn per a les generacions futures.

Per tot això, i a iniciativa de l'Ajuntament de Vinaròs, la Generalitat, en virtut del que estableix l'article 49.1.10a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, que estableix, entre altres matèries, la competència exclusiva de la Generalitat sobre espais naturals protegits, d'acord amb el que disposa l'article 149.1.23a de la Constitució espanyola, i havent-se complit en el procediment els tràmits necessaris previstos tant en la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana, com en el Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de regulació dels paratges naturals municipals, així com el que disposa l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, conforme amb l'informe de l'Advocacia de la Generalitat i el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 19 de febrer de 2016,





DECRETE



Article 1. Objecte

1. Es declara paratge natural municipal l'espai denominat Serra del Puig, en el terme municipal de Vinaròs, i s'hi estableix un règim jurídic de protecció, d'acord amb les normes contingudes en la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana.

2. En raó de l'interés ecològic, geomorfològic, paisatgístic i sociocultural del Paratge Natural Municipal Serra del Puig, i d'acord amb el que disposa l'esmentada Llei 11/1994, el dit règim jurídic està orientat a protegir la integritat dels ecosistemes naturals, i en conseqüència no s'admet qualsevol ús o activitat que pose en perill la conservació dels valors que en motiven la declaració.



Article 2. Àmbit territorial

1. El Paratge Natural Municipal Serra del Puig, amb una superfície de 17,45 hectàrees, es localitza en el terme municipal de Vinaròs, província de Castelló, i la seua delimitació textual i gràfica figura en els annexos I i II d'aquest decret.

2. En cas d'eventual discrepància entre la delimitació textual i la delimitació gràfica, en prevaldrà la primera.



Article 3. Administració, gestió i assessorament

1. L'administració i gestió del paratge natural municipal correspon a l'Ajuntament de Vinaròs.

2. La direcció general competent en matèria de medi ambient designarà un tècnic de la mateixa conselleria que tinga les competències en matèria mediambiental, el qual prestarà assistència tècnica i assessorament en la gestió del paratge natural municipal.

3. S'habilita l'Ajuntament de Vinaròs per a l'elaboració i aprovació d'una ordenança de gestió del Paratge Natural Municipal Serra del Puig, en la qual s'arreplegaran les mesures i programes d'actuació necessaris per a la gestió del paratge natural municipal.



Article 4. Règim de protecció

1. Amb caràcter general, en l'àmbit del paratge natural municipal es prohibeixen aquells usos o activitats el desenvolupament dels quals puga suposar un deteriorament o regressió dels valors naturals la protecció dels quals es pretén.

Les activitats tradicionals compatibles amb les finalitats que motiven aquesta declaració, que no impliquen deteriorament o regressió dels hàbitats naturals i els sòls, podran seguir exercint-se dins dels límits previstos en la normativa sectorial que els siga aplicable.



S'exclou, en tot cas, la utilització urbanística dels terrenys inclosos en l'àmbit de l'espai natural protegit, d'acord amb les seues regulacions específiques i el que estableix el present decret.

2. En l'àmbit del paratge natural municipal les competències de les administracions públiques s'exerciran de manera que queden preservats tots els valors geomorfològics, botànics, ecològics, paisatgístics i culturals del paratge natural municipal, i s'avaluaran amb especial atenció els possibles impactes ambientals que puguen derivar-se de les activitats exercides en el seu àmbit.



Article 5. Normes d'ordenació bàsica i detallada del Paratge Natural Municipal Serra del Puig

1. En virtut del que disposa l'article 31.4 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana, s'aproven les normes d'ordenació bàsica del Paratge Natural Municipal Serra del Puig en el terme municipal de Vinaròs, que s'inclouen, en la seua integritat, en l'annex III d'aquest decret.



2. Així mateix, en virtut del que disposa l'article 31.4 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana, es faculta l'Ajuntament de Vinaròs perquè, en el marc de la normativa d'ordenació bàsica esmentada en l'apartat anterior, en el termini d'un any aprove la corresponent ordenança municipal de gestió del Paratge Natural Municipal Serra del Puig, que contindrà l'ordenació detallada dels usos i activitats en l'àmbit d'aquest.





Article 6. Consell de Participació del Paratge Natural Municipal

1. Es crea el Consell de Participació del Paratge Natural Municipal Serra del Puig, com a òrgan col·legiat de caràcter consultiu, amb la finalitat de col·laborar en la gestió i canalitzar la participació dels propietaris i interessos socials i econòmics afectats.

2. El Consell de Participació estarà compost per:

a) Tres representants, elegits mitjançant un acord del Ple, per l'Ajuntament de Vinaròs, un dels quals actuarà com a secretari del Consell de Participació.

b) Un representant dels serveis territorials a Castelló de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

c) Dos representants dels interessos socials, institucionals o econòmics, afectats o que col·laboren en la conservació dels valors naturals a través de l'activitat científica, l'acció social, l'aportació de recursos de qualsevol classe o els objectius de la qual coincidisquen amb la finalitat de l'espai natural protegit, amb caràcter rotatori biennal, elegit per les entitats, associacions o col·lectius entre ells per règim de majoria.



L'Ajuntament podrà proposar la modificació de la composició del Consell de Participació per a donar cabuda a altres representants de col·lectius amb interessos en el paratge natural municipal. La modificació de la composició del Consell de Participació haurà de ser aprovada per decret del Consell.

3. El Consell de Participació del Paratge Natural Municipal es constituirà en el termini de sis mesos des que siga declarat. Aquesta constitució haurà de ser comunicada per l'Ajuntament de Vinaròs a l'òrgan competent en matèria de medi ambient en el termini de dos mesos.



4. Seran funcions del mencionat òrgan col·legiat de caràcter consultiu les previstes en l'article 50 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana.



5. El president del Consell de Participació serà nomenat per l'Ajuntament de Vinaròs, mitjançant acord del Ple, entre els membres del Consell de Participació.

6. A fi d'establir un funcionament adequat en l'actuació del Consell de Participació, aquest podrà aprovar unes normes internes de funcionament, sense perjudici del que disposa respecte d'això la legislació vigent en matèria de procediment administratiu comú.





Article 7. Mitjans econòmics

1. El finançament dels costos derivats de la gestió del Paratge Natural Municipal Serra del Puig anirà a càrrec de l'Ajuntament de Vinaròs.



2. L'Ajuntament de Vinaròs habilitarà en els seus pressupostos els crèdits necessaris per a la correcta gestió del Paratge Natural Municipal Serra del Puig.

3. La conselleria competent en matèria de medi ambient podrà participar si així ho considera oportú, en el finançament del Paratge Natural Municipal Serra del Puig, sense perjudici dels mitjans econòmics que poden aportar altres entitats públiques o privades que puguen tindre interés a coadjuvar al manteniment del dit paratge natural municipal.



Article 8. Règim d'infraccions i sancions

1. La inobservança o infracció de la normativa aplicable al Paratge Natural Municipal Serra del Puig serà sancionada de conformitat amb la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana, i amb la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, sense perjudici del que s'exigeix en via penal, civil o de qualsevol altre ordre en què puga incórrer.

2. Els infractors estaran obligats, en tot cas, a reparar els danys causats i restituir els llocs i elements alterats al seu estat original.







DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No increment de despesa

L'aplicació i el desplegament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignat a la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits, i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials d'aquesta conselleria.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Revisió

Qualsevol modificació del que estableix el present decret haurà de ser aprovada per decret del Consell, amb audiència prèvia de l'Ajuntament de Vinaròs, i haurà de raonar-se la necessitat d'aquesta modificació, que haurà d'estar justificada per una millora en la protecció de l'espai natural. La modificació es tramitarà per mitjà del procediment vigent en aquest moment per a la declaració de paratges naturals municipals.



Segona. Execució i desplegament

S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en la matèria de medi ambient perquè, en el marc de les seues competències, dicte el que és necessari per a l'execució i desplegament del present decret.



Tercera. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 19 de febrer de 2016



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera d'Agricultura, Medi Ambient,

Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,

ELENA CEBRIÁN CALVO







ANNEX I

Delimitació del Paratge Natural Municipal Serra del Puig



1. La delimitació del Paratge Natural Municipal Serra del Puig queda definida pels límits següents:

– Nord: d'oest a est, el límit comença en la parcel·la cadastral número 19 del polígon 58 i prossegueix per terreny forestal corresponent a parcel·les de propietat municipal, fins a arribar a la llinda amb la parcel·la 106 del polígon 59.

– Oest: el límit coincideix amb el camí d'accés al corral de prova i, posteriorment, contínua per la llinda de la parcel·la 19 del polígon 58.

– Sud: el límit coincideix ací amb la carretera de pujada a l'ermita de Sant Sebastià i la part inferior de la parcel·la 202 del polígon 59, on es localitza el poblat ibèric del Puig.

– Est: de nord a sud, el límit prossegueix per la llinda de les parcel·les de propietat municipal número 106 i 202 del polígon 59.

2. L'àmbit territorial del Paratge Natural Serra del Puig queda definit, segons la cartografia oficial de la Direcció General de Cadastre de gener de 2015, per les següents parcel·les cadastrals del terme municipal de Vinaròs:

– Parcel·les de propietat pública:

a) Íntegrament:

Polígon 58, parcel·la 19.

b) Parcialment:

– Polígon 58, parcel·les 203, 9001 i 202.

– Polígon 59, parcel·les 202 i 106.

– Parcel·les de propietat privada:

No s'inclouen parcel·les de propietat privada.

3. Delimitació geogràfica: el Paratge Natural Municipal Serra del Puig queda delimitat pel polígon els vèrtexs del qual, amb les seues corresponents coordenades (que consideren el sistema de referència European Datum 1950 (ED 50) i el sistema cartogràfic UTM (fus 30 N)), s'inclouen en un arxiu en format digital, que es troba a disposició de qui desitge consultar-lo en les dependències de la direcció general competent en matèria de medi ambient.

4. La superfície total del Paratge Natural Municipal Serra del Puig és de 17,45 hectàrees.









ANNEX III

Normes bàsiques d'ordenació del Paratge Natural Municipal Serra del Puig, en el terme municipal de Vinaròs



TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS



Article 1. Naturalesa de les normes de protecció

Aquestes normes de protecció es redacten a l'empara del que disposa l'article 31.4 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Finalitat

L'objectiu genèric pel qual es redacten aquestes normes bàsiques d'ordenació és l'establiment de les mesures necessàries per a garantir la protecció del Paratge Serra del Puig quant a la conservació i a la millora de la fauna i la flora, així com de les singularitats geològiques, paisatgístiques, socials i religiosoculturals que presenta. Les normes de protecció constitueixen, per tant, el marc que regularà el règim de l'espai natural, els seus usos i activitats i el seu ús públic.



Article 3. Efectes

1. Les normes de protecció del Paratge Natural Municipal Serra del Puig seran aplicables directament i prevaldran sobre el planejament urbanístic municipal.

2. El planejament urbanístic municipal que s'aprove després de la declaració del Paratge Natural Municipal Serra del Puig haurà d'ajustar-se a les determinacions protectores contingudes en aquestes normes, assignant les classificacions i qualificacions del sòl d'acord amb les normes i criteris que s'hi estableixen, de manera que es respecten les limitacions d'ús imposades per aquestes.

3. Aquestes normes de protecció del Paratge Natural Municipal Serra del Puig s'entendran sense perjudici de les contingudes en les legislacions sectorials i, en particular, de les normes, reglaments o plans que s'aproven per al desenvolupament i compliment de la finalitat protectora d'aquest paratge, així com les d'aquells destinats a la millora de la qualitat de vida de la ciutadania i el desenvolupament sostenible.

En cas que aquestes normes de protecció resulten més detallades o protectores, s'aplicaran aquestes, amb preferència sobre la continguda en la legislació sectorial, sempre que no estiguen en contradicció amb la seua finalitat.



Article 4. Interpretació

1. En la interpretació d'aquestes normes de protecció haurà d'atendre's el que resulte de la seua consideració com un tot unitari, utilitzant sempre la memòria informativa i justificativa com a document el qual conté els criteris i principis que han orientat la redacció d'aquestes.



2. En cas de conflicte entre el text d'aquestes normes de protecció i els documents gràfics, prevaldran les primeres, excepte quan la interpretació derivada dels plans estiga recolzada també per la memòria, de tal manera que es faça patent l'existència d'algun error material en les normes.

3. En l'aplicació d'aquestes normes de protecció prevaldrà aquella interpretació que comporte un major grau de protecció dels valors naturals i culturals, de l'àmbit del paratge.



Article 5. Règim d'avaluació d'impactes ambientals

1. Els projectes, plans, actuacions, obres i activitats que es realitzen o implanten en l'àmbit territorial del paratge se sotmetran al règim d'avaluació ambiental establit en la legislació autonòmica valenciana i estatal sobre avaluació d'impacte ambiental vigent en aquest moment.



2. Totes les declaracions i estimacions d'impacte ambiental que afecten l'àmbit del paratge natural municipal se sotmetran a la consulta de l'òrgan competent en matèria de medi ambient, així com a l'òrgan gestor del paratge natural municipal.



Article 6. Autoritzacions i informes previs

1. La present normativa especifica les actuacions, plans i projectes l'execució dels quals requereix l'autorització especial de l'Ajuntament de Vinaròs, i aquells que requereixen informe vinculant de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

2. Les autoritzacions s'atorgaran sense perjudici de l'obligació d'obtindre les llicències o autoritzacions que siguen aplicables amb caràcter sectorial a determinades activitats, així com en concordança amb el que estableix la present normativa.

3. Segons la legislació vigent en matèria d'aigües, per a la realització de qualsevol obra o treball en el domini públic hidràulic hauran d'obtindre's les autoritzacions administratives necessàries per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer en l'àmbit de les seues competències, a excepció dels casos especials regulats legalment.





TÍTOL II

NORMES GENERALS DE REGULACIÓ D'USOS I ACTIVITATS



CAPÍTOL I

Normes sobre protecció de recursos de domini públic



SECCIÓ PRIMERA

Protecció de recursos hidrològics



Article 7. Marc general per a la protecció dels recursos hídrics i del domini públic hidràulic

La protecció dels recursos hídrics en l'àmbit del Paratge Natural Municipal Serra del Puig es regirà, amb caràcter general, per la normativa sectorial en matèria d'aigües, i, de manera especial, pel Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual es va aprovar el Text Refós de la Llei d'Aigües, i disposicions que el despleguen, així com la Directiva 2000/60/CEE, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2000, per la qual s'estableix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües. En relació amb el domini públic hidràulic i en el marc de les competències que li són atribuïdes per la Constitució, l'Estat exercirà les funcions que li són atribuïdes per la legislació sectorial vigent.



Article 8. Qualitat de l'aigua

Amb caràcter general, queden prohibits aquells usos i activitats susceptibles de provocar la contaminació o degradació de la qualitat de les aigües, així com aquelles actuacions, obres i infraestructures que puguen dificultar el flux hídric, vetlant per l'estricte compliment de la legislació vigent en matèria d'extracció d'aigües, abocaments i depuració.



Article 9. Llits de riu, riberes i marges dels cursos d'aigua

1. Es mantindran les condicions naturals dels llits; quedaran prohibides les obres i construccions, amb caràcter provisional o permanent, que puguen alterar o dificultar el curs de les aigües, i no podrà realitzar-se'n la canalització o dragatge, excepte en aquells casos necessaris per a obres autoritzades de condicionament o neteja de llits.

2. Es consideren compatibles amb la protecció del paratge les actuacions de manteniment de llits de riu i gestió de recursos hídrics a realitzar per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer en l'àmbit de les seues competències.

3. En la zona de domini públic hidràulic, així com en els marges inclosos en les zones de servitud i de policia definides en la Llei d'Aigües, es conservarà la vegetació de ribera, i no es permetrà la transformació a cultiu dels terrenys actualment erms o destinats a usos forestals. Es permetran labors de neteja i desbrossament selectius quan hi haja risc per a la seguretat de les persones o els béns, en cas d'avinguda o quan hi haja risc d'incendis.

4. Es prohibeix l'ocupació del domini públic hidràulic i de la zona de servitud per instal·lacions o construccions de qualsevol tipus, permanents o temporals, així com l'extracció d'àrids, excepte en aquells casos necessaris per a obres autoritzades de condicionament o neteja dels llits.



5. Tota actuació que afecte domini públic hidràulic i zones de policia i servitud comptarà, prèviament a l'execució d'aquesta, amb l'informe favorable de l'organisme de conca corresponent.



Article 10. Protecció d'aigües subterrànies

1. Queden prohibides les noves obertures de pous o captacions d'aigua dins de l'àmbit del paratge natural, excepte les destinades a satisfer les necessitats derivades de l'abastiment públic, sempre que es justifiquen com l'única via d'abastiment possible. En tot cas, hauran d'efectuar-se de manera que no provoquen repercussions negatives sobre el sistema hidrològic i la resta dels aprofitaments. I quedaran, en tot cas, sotmeses a la preceptiva autorització de l'organisme de conca competent.

2. Totes les edificacions i instal·lacions en l'àmbit del Paratge Natural Municipal Serra del Puig en què s'originen aigües residuals hauran de disposar d'un sistema de depuració adequat, i per a això hauran d'utilitzar-se prioritàriament els denominats sistemes de tractament natural (depuració verda). Es durà a terme la substitució dels sistemes actuals de tractament d'aigües residuals deficients per altres sistemes que garantisquen la preservació de les aigües subterrànies enfront de la contaminació. Queda prohibit l'establiment de pous, rases, galeries o qualsevol dispositiu destinat a facilitar l'absorció pel terreny d'aigües residuals que puguen produir, per la seua toxicitat o per la seua composició química i bacteriològica, la contaminació de les aigües superficials o profundes.

3. La instal·lació del sistema de depuració d'oxidació total per al sanejament d'edificacions i/o zones d'ús públic només podrà ser autoritzada quan es donen suficients garanties que no suposen cap risc per a la qualitat de les aigües superficials o subterrànies.



Article 11. Abocaments

1. En aplicació de l'article 100 del Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual es va aprovar el Text Refós de la Llei d'Aigües, es prohibeix l'abocament sense depurar, directe o indirecte, d'aigües residuals, així com l'abocament o depòsit permanent o temporal de qualsevol tipus de residus sòlid, runes o substàncies, siga quina siga la seua naturalesa, que constituïsquen o puguen constituir un perill de contaminació de les aigües o degradació del seu entorn; excepte en els casos de neteja, d'acord amb el que preveu l'article 49 del Reglament del domini públic hidràulic.

2. Per a la concessió de la llicència urbanística a activitats que puguen generar abocaments de qualsevol naturalesa, s'exigirà la justificació del tractament que haja de donar-s'hi per a evitar la contaminació de les aigües superficials i subterrànies. El tractament d'aigües residuals haurà de ser tal que s'ajuste a les condicions de qualitat exigides per als usos a què haja de ser destinada. En tot cas, les aigües resultants no podran superar els límits establits en la legislació sectorial.





SECCIÓ SEGONA

Protecció de sòls



Article 12. Moviments de terres

1. Els moviments de terra que es realitzen com a conseqüència de l'execució d'actuacions o obres permeses en la present normativa estaran subjectes a l'obtenció prèvia de la llicència municipal.

Queden exceptuades de l'obtenció de llicència:

a) Les labors de preparació i condicionament dels sòls relacionats amb l'activitat agrícola, com ara anivellació de terrenys i llaurada.



b) Les obres de construcció, reparació o conservació de carreteres de titularitat pública, per constituir obres públiques d'interés comunitari, no estant sotmeses a l'obtenció de la llicència municipal ni als altres actes de control preventiu que estableix la legislació de règim local.



2. De manera excepcional, quan es tracte de moviments de terra per a la correcció de talussos amb perill d'erosió, es permetran sempre que es limite a la mínima àrea d'actuació possible, complisquen les condicions establides en l'autorització administrativa corresponent i la llicència urbanística necessària i no suposen la destrucció o deteriorament d'espècies vegetals protegides o de gran valor ecològic.

3. Es prohibeix la destrucció de bancals i dels seus marges, així com les transformacions agrícoles i labors que posen en perill la seua estabilitat o suposen la seua eliminació.

4. En les zones amb sòls degradats per l'erosió s'afavoriran totes aquelles actuacions que tendisquen a la seua conservació (recuperació de la coberta vegetal, restauració i manteniment de marges, bancals, murs de pedra i tanques arbustives, manteniment de cultius llenyosos, etc.).

5. Es prohibeix amb caràcter general la rompuda de terrenys amb vegetació silvestre per a establiment de noves àrees de cultiu, excepte aquelles que tinguen com a finalitat la recuperació, amb fins ecològics, d'antics camps de cultiu abandonats.

6. Sempre que la realització d'una obra vaja acompanyada de la generació de talussos per desmunt o terraplè, caldrà fixar-los per mitjà de repoblació vegetal amb espècies pròpies de la zona o elements naturals. Excepcionalment, quan no hi haja altres solucions, es podran permetre les actuacions d'obra civil, sempre que siguen tractades per mitjà de tècniques d'integració paisatgística.



SECCIÓ TERCERA

Protecció de la vegetació silvestre



Article 13. Conservació de la coberta vegetal

1. Aquelles actuacions que puguen alterar o perjudicar de manera significativa les condicions de l'espai natural, o de les espècies de flora silvestre existents, requeriran la redacció d'una memòria o projecte, que serà aprovat per l'Ajuntament de Vinaròs amb l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient.



2. Els treballs de restauració de la coberta vegetal aniran dirigits a la conservació i recuperació de les formacions vegetals autòctones.



Article 14. Formacions vegetals d'interés

1. Es consideren hàbitats naturals d'interés en l'àmbit territorial del paratge els hàbitats que a continuació s'indiquen, identificats pels codis establits en l'annex I de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat:

433317 Matolls termomediterranis i preestèpics.

2. Podrà autoritzar-se en tot el paratge el desbrossament i la poda de les formacions vegetals pròpies dels marges de camins, séquies i canals, tant ruderals com palustres, efectuats d'acord amb els usos tradicionals i d'acord amb les especificacions que figuraran en les corresponents autoritzacions.

3. Amb caràcter excepcional, es permet dur a terme fora del període establit en l'article 17 els treballs de control de la vegetació i manteniment que l'Ajuntament considere imprescindibles per al normal aprofitament i gaudi d'aquelles zones destinades a l'ús públic, com ara itineraris, llocs de pesca, entorn de miradors i observatoris de fauna.



Article 15. Tala i recol·lecció

1. Es prohibeix la recol·lecció total o parcial de tàxons vegetals per a fins comercials.

2. Segons el que disposa el Decret 70/2009, de 22 de maig, del Consell, pel qual es crea i es regula el Catàleg Valencià d'Espècies de Flora Amenaçades, i es regulen mesures addicionals de conservació, per a tàxons protegits, catalogats i no catalogats i vigilats, es prohibeix arreplegar-los, tallar-los, mutilar-los, arrancar-los o destruir-los. També es prohibeix posseir, naturalitzar, transportar, vendre, comerciar o intercanviar, oferir amb fins de venda o intercanvi, importar o exportar exemplars vius o morts, així com els seus propàguls o restes, excepte els casos que reglamentàriament es determine. Aquestes prohibicions s'aplicaran a totes les fases del cicle biològic d'aquests tàxons.



3. Per a qualsevol de les categories de protecció del Decret 70/2009, de 22 de maig, del Consell, queda prohibida qualsevol afecció al seu hàbitat que tinga repercussions negatives sobre els tàxons.

4. Sense perjudici del que disposen els punts anteriors d'aquest article, es permet la recol·lecció consuetudinària de fruits, llavors, plantes silvestres de consum tradicional, com ara bolets, espàrrecs, mores, etc., sempre que hi haja consentiment tàcit del propietari i sense perjudici de les limitacions específiques que la conselleria competent en matèria de medi ambient puga establir quan resulte perjudicial, per la seua intensitat o altres causes, per a la flora o la fauna. En el cas de recol·lecció de plantes silvestres o bolets, en queda prohibida l'arrancada, de manera que hauran de recol·lectar-se mitjançant tallada, i no es permetrà la utilització d'instruments com ara aixades o rastells.

5. La recollida de fongs en els terrenys forestals queda regulada per l'Ordre de 16 de setembre de 1996, de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient, per la qual es regula la recol·lecció de bolets i altres fongs en el territori de la Comunitat Valenciana.

6. Sense perjudici de la necessitat d'obtenció de la corresponent autorització de l'Administració forestal amb l'informe previ favorable de l'òrgan competent en espais naturals, i del que arreplega el Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, Forestal de la Comunitat Valenciana, es podrà realitzar l'extracció de fusta o llenya si respon a algun dels criteris següents:

a) Com a resultat de labors de prevenció d'incendis.

b) Com a resultat de mesures fitosanitàries.

c) Com a resultat de tractaments de millora de les formacions arborades.

d) Per eradicació d'espècies al·lòctones invasores.

e) Amb motiu de la realització d'estudis científics.



Article 16. Gestió de la vegetació

1. Els treballs de regeneració i recuperació de la coberta vegetal tindran per objecte la formació i potenciació de les comunitats vegetals naturals característiques de l'àmbit del paratge natural, en els seus distints estadis de desenvolupament, fent especial èmfasi en els hàbitats prioritaris existents en aquest.

2. La gestió dels recursos forestals dirigirà les seues actuacions a la conservació, millora i protecció dels terrenys forestals segons les determinacions de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, Forestal de la Comunitat Valenciana, i al seu reglament executiu aprovat pel Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell.

3. D'acord amb l'article 72 i següents del Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell, és obligatòria l'autorització de l'Administració forestal per a realitzar qualsevol modificació de l'estructura vegetal d'una finca forestal (aclarides, talls de millora i sanejament, podes de formació, neteges, tales, etc.), a excepció de l'aprofitament de coníferes per a llenya, en què serà suficient la comunicació prèvia del titular dels terrenys. La sol·licitud d'autorització anirà acompanyada d'un document on s'especifiquen les accions previstes, i al qual s'hauran d'ajustar els treballs a realitzar.

4. Queda prohibida la introducció i repoblació amb espècies exòtiques, i per aquestes s'entén tota espècie, subespècie o varietat que no pertanga, o haja pertangut històricament, a la vegetació silvestre de l'àmbit del paratge.

5. La introducció i reintroducció d'espècies autòctones que no existisquen actualment en la zona i la manera de realitzar-la requerirà un pla de reintroducció, d'acord amb els criteris establits per la Unió Internacional de Conservació de la Naturalesa (UICN), a més d'una autorització de la conselleria competent en matèria de medi ambient.





SECCIÓ QUARTA

Protecció de la fauna



Article 17. Protecció de la fauna silvestre

1. Sense perjudici de la normativa sectorial aplicable sobre fauna, es consideren protegides totes les poblacions d'espècies animals silvestres del paratge, amb les excepcions següents:

a) Espècies cinegètiques, regulades específicament per les seues normatives sectorials.

b) Espècies el control de poblacions de les quals puga ser autoritzat o promogut per la conselleria competent en matèria de medi ambient, de conformitat amb les determinacions de la normativa sectorial sobre fauna.

2. Les intervencions que es realitzen en el paratge sobre la coberta vegetal, els sòls, el medi hídric i, en general, els distints hàbitats faunístics hauran de garantir el manteniment de les condicions adequades per a la pervivència i, si és el cas, la reproducció de les poblacions animals afectades. Per a evitar molèsties a la fauna durant la seua època de reproducció, aquelles actuacions i/o activitats potencialment pertorbadores es realitzaran des del mes d'agost al mes de febrer, ambdós inclosos, excepte en aquells llocs on es tinga constància de la cria d'espècies novelles (grans àguiles, mussols, teixons, fagines…) on tampoc es permetrà ni en el mes de gener ni en el mes de febrer. Excepcionalment, es podran autoritzar altres períodes d'execució diferents amb l'informe previ favorable de l'òrgan competent en matèria d'espècies protegides.



3. Les autoritzacions excepcionals per al control de la població d'espècies potencialment perjudicials per a l'agricultura, ramaderia, boscos, caça, fauna silvestre o salut pública, per mitjà de qualsevol procediment de captura o mort (batudes, esperes o altres mètodes homologats a la Comunitat Valenciana) requeriran l'informe favorable previ de la conselleria competent al medi ambient.

4. Amb caràcter general, i sense perjudici del que estableix la legislació sectorial sobre fauna, no es permeten en l'àmbit del paratge les activitats que puguen provocar, directament o indirectament, la destrucció o deteriorament de poblacions d'espècies animals silvestres o dels seus hàbitats. La prohibició s'estén especialment als hàbitats i enclavaments necessaris per als cicles vitals de la fauna, com ara nius, caus i dormidors, així com en les èpoques de major sensibilitat.



En particular, es prohibeix:

a) La destrucció, la mort, el deteriorament, la recol·lecció, el comerç, la captura en viu, la possessió o exposició d'animals vius o les seus restes que es troben protegits per la legislació sectorial vigent i per les presents normes.

b) La recol·lecció, possessió o comerç d'ous o cries.

c) La producció de sons innecessaris que alteren la tranquil·litat habitual de la fauna.

d) L'emissió de llums que incidisquen negativament sobre hàbitats i enclavaments d'especial interés per a la fauna.

5. Es prohibeix la repoblació i solta de qualsevol espècie animal exòtica, entenent-se per tal tota espècie, subespècie o varietat que no pertanga, o haja pertangut històricament, a la fauna de l'àmbit del paratge, excepte la utilització d'espècies per a control biològic de plagues que realitze l'Administració o autoritze aquesta.

6. En relació amb les espècies autòctones catalogades i protegides, de conformitat amb el que es disposa en les normes legals d'aplicació, la introducció i reintroducció d'espècies o el reforç de poblacions i la manera de realitzar-les requerirà un pla de reintroducció, d'acord amb els criteris establits per la Unió Internacional de Conservació de la Naturalesa (UICN), i haurà d'estar autoritzada o promoguda per la conselleria competent en matèria de medi ambient.





Article 18. Closes i tanques

L'alçament de closes i tanques en l'àmbit del paratge natural municipal complirà el que disposa el Decret 178/2005, de 18 de novembre, del Consell, pel qual s'estableixen les condicions de les tanques en el medi natural i dels tancaments cinegètics, i requerirà l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient. Tot això sense perjudici de l'obtenció de la corresponent llicència municipal en els termes previstos per la llei.



SECCIÓ CINQUENA

Control d'espècies exòtiques



Article 19. Control d'espècies exòtiques invasores

1. Es considera mesura prioritària d'actuació el desenvolupament de tasques de control i eradicació de les espècies exòtiques invasores existents en l'àmbit del paratge natural municipal que es troben incloses en els annexos del Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell, pel qual es van aprovar mesures per al control d'espècies exòtiques invasores a la Comunitat Valenciana, o que en el futur es determinen per part de la conselleria competent en matèria de medi ambient.



2. Els mètodes de control que s'han d'utilitzar hauran de ser concordes amb els arreplegats en el mencionat Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell, i per a executar-los serà necessari l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient. La destinació de les restes vegetals procedents d'aquests treballs haurà de ser un centre gestor autoritzat de residus d'aquesta naturalesa. Amb caràcter excepcional i únicament en el marc de campanyes d'eradicació, les restes vegetals podran ser depositats en el medi, sempre que es prenguen les mesures oportunes per a evitar-ne la dispersió.

3. Respecte a les espècies exòtiques invasores serà de compliment obligatori el règim de limitacions establit en l'article 4 del Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell.



SECCIÓ SISENA

Protecció del paisatge



Article 20. Impacte paisatgístic

1. Es consideraran els valors paisatgístics del paratge com un criteri determinant per a la ubicació de les distintes infraestructures i usos. En conseqüència, la implantació d'usos o activitats que per les seues característiques puguen generar un important impacte paisatgístic hauran de realitzar-se de manera que es minimitze el seu efecte negatiu sobre el paisatge. Amb aquest fi, s'evitarà especialment la seua ubicació en llocs de gran incidència visual. En tot cas, les instal·lacions hauran d'incorporar les mesures de camuflament i mimetització necessàries per a la seua integració en el paisatge (en cas que existisquen).

2. L'Ajuntament de Vinaròs tindrà en compte, en autoritzar o informar els projectes referents al paratge, els efectes de la seua realització sobre els valors paisatgístics d'aquest.

3. L'equipament públic de baixa intensitat, la restauració d'edificacions preexistents o altres elements artificials empraran materials o acabats les característiques de color, brillantor i textura dels quals presenten un aspecte neutre des del punt de vista paisatgístic i no resulten especialment cridaners, visibles o inusuals, de manera que utilitzaran preferentment materials naturals, com ara la fusta i la pedra.

4. Els tancaments seran senzillament i visualment permeables, especialment en els punts des dels quals és possible contemplar vistes panoràmiques.

5. Es protegirà el paisatge entorn d'aquelles fites i elements singulars de caràcter natural, per als quals s'establiran perímetres de protecció sobre la base de conques visuals que garantisquen la seua prominència en l'entorn. En tot cas, s'arbitraran les mesures per a l'eliminació d'elements i instal·lacions que suposen un deteriorament visual o ambiental de l'esmentat espai.



Article 21. Publicitat estàtica

1. Es prohibeix, amb caràcter general, la col·locació de cartells informatius de propaganda, inscripcions o artefactes de qualsevol naturalesa amb fins publicitaris, incloent-hi la publicitat recolzada directament o construïda tant sobre elements naturals del territori com sobre les edificacions.

2. En el paratge s'admetran, únicament, els indicadors d'activitats, establiments i llocs que per les seues dimensions, disseny i col·locació siguen adequats a l'estructura ambiental on s'instal·len, així com tots els de caràcter institucional relacionats amb l'ús públic i la gestió de l'àmbit territorial d'aquest.



SECCIÓ SETENA

Protecció del patrimoni cultural



Article 22. Règim de protecció del patrimoni cultural

1. La protecció del patrimoni cultural en l'àmbit del paratge natural municipal, en totes les seues manifestacions, es regirà de conformitat amb el que disposa la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, del Patrimoni Cultural Valencià, i la seua modificació per la Llei 5/2007, de 9 de febrer.

2. Els elements i conjunts considerats recursos arqueològics i historicoartístics podran acollir usos turisticorecreatius, sempre que aquests no impliquen la pèrdua dels seus valors científics i culturals, i prèvia obtenció de l'informe favorable de la conselleria competent en matèria de cultura.

3. Si amb motiu de la realització de reformes, demolicions, transformacions o excavacions en immobles no compresos en zones arqueològiques o paleontològiques o en espais de protecció o àrees de vigilància arqueològica o paleontològica aparegueren restes d'aquesta naturalesa o indicis de la seua existència, el promotor, el constructor i el tècnic director de les obres estaran obligats a suspendre immediatament els treballs i a comunicar la troballa en els termes preceptuats en la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, el règim de la qual s'aplicarà íntegrament. Tractant-se de béns mobles, la conselleria competent en matèria de cultura, en el termini de 10 dies des que tinga coneixement de la troballa, podrà acordar la continuació de les obres, amb la intervenció i vigilància dels serveis competents, i establir el pla de treball. O bé, quan ho considere necessari per a la protecció del patrimoni arqueològic o paleontològic i, en tot cas, quan la troballa es referisca a restes arqueològiques de construccions històriques o artístiques o a restes i vestigis fòssils de vertebrats, prorrogarà la suspensió de les obres i determinarà les actuacions arqueològiques o paleontològiques que hagen de realitzar-se. En tot cas, donarà compte de la seua resolució a l'Ajuntament de Vinaròs. La suspensió no podrà durar més del temps imprescindible per a la realització de les mencionades actuacions.



SECCIÓ HUITENA

Protecció d'elements d'interés geològic,

geomorfològic i coves



Article 23. Protecció d'elements d'interés geològic, geomorfològic i coves

Es consideren d'especial protecció tots aquells elements de singular interés geològic i geomorfològic, així com les coves i avencs presents dins de l'àmbit del paratge. Per a les coves i avencs presents en l'àmbit del paratge, caldrà ajustar-se al que disposa el Decret 65/2006, de 12 de maig, del Consell, pel qual es desplega el règim de protecció de les coves i es va aprovar el Catàleg de Coves de la Comunitat Valenciana. En especial, es respectaran els perímetres de protecció arreplegats en l'article 9 del mencionat decret.





CAPÍTOL II

Normes sobre regulació d'activitats i infraestructures



SECCIÓ PRIMERA

Activitats extractives i mineres



Article 24. Activitats extractives i mineres

En virtut del que estableix l'article 4 del present decret de declaració del Paratge Natural Municipal Serra del Puig, es prohibeix la realització d'activitats extractives i mineres en l'àmbit del Paratge Natural Municipal Serra del Puig, per tractar-se d'una activitat que genera impactes irreversibles en els valors naturals que es pretén protegir per mitjà de les presents normes.



SECCIÓ SEGONA

Activitats agràries



Article 25. Normes generals sobre cultius

1. Es consideren compatibles, en l'àmbit del paratge natural municipal, el manteniment de les activitats agrícoles que es desenvolupen en el moment de l'aprovació d'aquest, sempre que siguen compatibles amb el planejament en vigor en aquest moment i hagen obtingut totes les autoritzacions sectorials corresponents.

2. En la zona de domini públic hidràulic, així com en els marges inclosos en les zones de servitud i de policia definides en la Llei d'Aigües, es conservarà la vegetació de ribera, i no es permetrà la transformació a cultiu dels terrenys actualment erms o destinats a usos forestals.



3. Es prohibeix, amb caràcter general, les pràctiques agrícoles sota la modalitat d'hivernacle o túnel.

4. L'Ajuntament de Vinaròs fomentarà que la gestió agrícola en l'àmbit del paratge natural tendisca al manteniment d'un mosaic heterogeni de vegetació forestal i cultius agrícoles tradicionals de secà que afavorisquen la diversitat ecològica i paisatgística de l'espai.

5. Els terrenys forestals existents en l'àmbit del NP, definits genèricament per la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, Forestal de la Comunitat Valenciana, i cartografiats en l'Inventari de Sòl Forestal que figura com a annex de l'Acord de 15 de juny de 2007, del Consell, pel qual es va aprovar l'Inventari Forestal de la Comunitat Valenciana, no es podran transformar en agrícoles, ni ser considerats com a tals.



Article 26. Construccions i instal·lacions relacionades amb les activitats agrícoles

1. Les construccions i instal·lacions vinculades a l'explotació agrícola, existents en el moment de l'aprovació de les presents normes, podran continuar exercint la seua activitat d'acord amb la normativa sectorial aplicable, si bé no podran ampliar la superfície ocupada per aquestes.

2. Es prohibeix, amb caràcter general, tot tipus d'edificació de nova planta, així com noves construccions i instal·lacions vinculades a l'explotació agrària (magatzems de productes i maquinàries, quadres, estables, etc.), o a la primera transformació de productes (assecadors, serradores, etc.).



Article 27. Productes fitosanitaris

L'ús de productes fitosanitaris haurà d'ajustar-se a les normes i plans sectorials que els siguen aplicables, d'acord amb els períodes, limitacions i condicions establits pels organismes competents. En tot cas, es prohibeix la utilització d'herbicides volàtils de qualsevol tipus.





Article 28. Règim general activitats ramaderes

1. Amb caràcter general, es considera autoritzable el pasturatge extensiu dins de l'àmbit del paratge. L'exercici d'aquesta activitat se sotmetrà a les normes i plans sectorials que li siguen aplicables.

2. L'ordenació de la ramaderia extensiva sobre terrenys forestals haurà de realitzar-se, almenys, tenint en compte les condicions següents:



a) Delimitació d'àrees fitades.

b) Definició de la càrrega ramadera aplicable a les distintes zones.

c) Disseny d'un sistema de rotació per a evitar el sobrepasturatge.

3. L'aprofitament de pastos podrà limitar-se quan es puga derivar un risc, per afecció d'espècies d'interés, per a la conservació dels sòls o la coberta vegetal, o hi haja arbres joves, especialment en zones en procés de regeneració.



SECCIÓ TERCERA

Apicultura



Article 29. Normes generals

Els aprofitaments apícoles es consideren autoritzables en tot l'àmbit del paratge, sempre que es complisquen les disposicions del Reial Decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'estableixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles. En cas que els ruscos provoquen molèsties significatives o riscos per a l'ús públic, la conselleria competent en matèria de medi ambient i l'Ajuntament de Vinaròs podran disposar el seu trasllat a un altre emplaçament que no presente aquests inconvenients, o bé la seua retirada definitiva del paratge.





SECCIÓ QUARTA

Gestió forestal



Article 30. Gestió forestal

1. Als efectes d'aquestes normes de protecció, es consideren forests o terrenys forestals els definits així en l'article 2 de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, Forestal de la Comunitat Valenciana.



2. En l'àmbit del paratge natural, el règim de gestió dels terrenys forestals és l'establit, amb caràcter general, per la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, i el Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell, pel qual es va aprovar el seu reglament, així com el que disposa la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de Forests.

3. El Consell promourà la declaració d'utilitat pública, als efectes previstos en la legislació forestal, dels terrenys forestals de propietat pública inclosos en l'àmbit del paratge que no tinguen encara aquesta consideració.

4. Es promourà la firma de convenis, consorcis o qualsevol altra figura prevista per la legislació, entre l'Administració forestal i l'Ajuntament de Vinaròs, per a la realització de labors de reforestació i regeneració, treballs i tractaments de prevenció i extinció de plagues i malalties i de prevenció d'incendis.

5. La repoblació de terrenys forestals no catalogats, a iniciativa de l'Ajuntament de Vinaròs, haurà de comptar amb l'autorització de l'òrgan competent en matèria forestal, prèvia presentació d'un projecte tècnic. Els projectes de repoblació es redactaran seguint les directrius establides en l'Ordre de 16 de maig de 1996, de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient, per la qual s'aproven les directrius i les tècniques bàsiques per a les actuacions d'aforestació o repoblació forestal de la Comunitat Valenciana.

6. El material vegetal utilitzat en les repoblacions haurà de complir els requisits exigits en l'annex II de l'Ordre de 16 de maig de 1996, així com en el Decret 15/2006, de 20 de gener, del Consell, pel qual es regula la producció, comercialització i utilització dels materials forestals de reproducció, i el Reial Decret 289/2003, de 7 de març, sobre comercialització dels materials forestals de reproducció.



7. Les plantacions forestals en el domini públic hidràulic requerirà l'autorització prèvia administrativa de l'organisme de conca. Aquestes autoritzacions estaran subjectes al que disposa el Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, i el reglament vigent de domini públic hidràulic.





Article 31. Aprofitaments forestals

1. Es consideren, als efectes d'aquestes normes de protecció, com a aprofitaments forestals les fustes, productes de tria, llenyes, corfes, pastos, fruits, llavors, plantes aromàtiques, medicinals i condimentàries, bolets i la resta de productes que es generen en els terrenys forestals. Els dits aprofitaments requeriran l'autorització de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

2. L'aprofitament de recursos forestals s'ha d'ajustar a les condicions tècniques contingudes en l'Ordre 10/2015, de 8 d'abril, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es regulen els aprofitaments forestals a la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que disposa el Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual es va aprovar el Pla d'Acció Territorial Forestal de la Comunitat Valenciana (PATFOR).

3. Es prohibeix, amb caràcter general, la transformació a usos agrícoles dels terrenys forestals.

4. L'aprofitament de pastos i recursos cinegètics podrà limitar-se quan es puga derivar un risc per a la conservació dels sòls, especialment en les zones en què estiguen representats els hàbitats naturals d'interés arreplegats en la present normativa.



Article 32. Silvicultura

1. Els treballs de silvicultura que es realitzen en l'àmbit del paratge tindran com a objectiu primordial la recuperació i regeneració de les formacions boscoses pròpies de la zona. S'aplicaran, per a això, tècniques i mètodes de treball de baix impacte en la vegetació i els sòls.



En l'àmbit del paratge natural municipal s'hauran d'aplicar tècniques silvícoles com menys agressives millor per a millorar la biodiversitat i multifuncionalitat de l'ecosistema forestal.

2. En la planificació de les intervencions es tendirà a la formació de masses que protegisquen el sòl adequadament i, al mateix temps, tinguen una estructura amb discontinuïtat horitzontal i vertical de combustible per a reduir el risc d'incendis.

3. La fusta i llenya d'interés comercial procedent de treballs silvícoles o aprofitaments forestals haurà de ser retirada en un termini màxim de dos mesos des de la finalització dels treballs. En cas de risc elevat d'incendi o plagues que puguen afectar la vegetació, podrà exigir-se la retirada o eliminació immediata de les acumulacions de fusta i llenya en la muntanya. Així mateix, haurà de procedir-se a l'eliminació total dels residus procedents dels tractaments silvícoles per mitjà de trituració o estellat i incorporació immediata al terreny.



4. En relació amb la utilització de productes fitosanitaris caldrà ajustar-se al que disposa la normativa vigent en la matèria. Serà necessària l'autorització de la conselleria competent en medi ambient per a la utilització de mitjans aeris en l'aplicació dels dits productes. En tot cas, es prohibeix la utilització de productes d'ampli espectre i alta persistència, i d'aquells de toxicitat manifesta contra els valors ecològics de la zona.



Article 33. Incendis forestals

1. S'establiran les mesures necessàries per al manteniment de les infraestructures de prevenció i extinció d'incendis, com ara neteja dels tallafocs, manteniment de les pistes, construcció de basses, etc.



2. Es prohibeix l'ús del foc amb qualsevol finalitat en tot l'àmbit del paratge, així com tirar fòsfors i puntes de cigarret.

3. Tant en els plans locals de prevenció d'incendis forestals, que són preceptius per l'article 138 del decret pel qual es va aprovar el Reglament de la Llei Forestal de la Comunitat Valenciana, com en els plans d'actuació municipal enfront del risc d'incendis, regulat en el Decret 163/1998, de 6 d'octubre, del Consell, que afecten el paratge, hauran de considerar aquest com una àrea d'especial protecció i prioritat de defensa a què es fa referència en l'article 140 del Decret 98/1995 anteriorment mencionat. Per a l'aprovació d'aquests plans haurà d'obtindre's, en tot cas, un informe favorable del servei corresponent de la conselleria competent en matèria d'incendis forestals.





SECCIÓ CINQUENA

Activitat cinegètica



Article 34. Normes generals

1. L'activitat cinegètica es considera compatible en l'àmbit del paratge natural municipal, i queda subjecta als períodes i condicions establits en la legislació sectorial específica i articles següents. En particular, la caça està permesa en aquells terrenys que actualment compleixen les condicions legals establides per a l'esmentada activitat.

2. El vedat de caça que forma part de l'àmbit del paratge es regularà i gestionarà d'acord amb el seu corresponent pla tècnic d'aprofitament cinegètic. Aquest pla, atenent els criteris establits per la legislació vigent sobre caça, haurà de garantir l'aprofitament sostenible dels recursos cinegètics, a partir de taxes d'aprofitaments adequades a les existències censals de les poblacions cinegètiques.



3. Es fomentarà l'establiment de les zones de reserva cinegètica del vedat del qual formen part els terrenys inclosos en el paratge, dins de l'àmbit d'aquest.

4. Sense perjudici del que disposa la regulació sectorial sobre períodes de veda i espècies cinegètiques a la Comunitat Valenciana, la conselleria competent en matèria de medi ambient podrà determinar en l'àmbit del pla, si així ho requereix l'estat dels recursos cinegètics, limitacions específiques en les espècies abatibles i períodes hàbils.



5. L'ús cinegètic del paratge haurà de compatibilitzar-se amb els usos didàctics i recreatius d'aquest.



SECCIÓ SISENA

Activitat industrial



Article 35. Activitat industrial

Per considerar-se incompatible amb els objectes de protecció d'aquest espai natural, queda prohibida en l'àmbit del paratge natural municipal l'activitat industrial de qualsevol tipus, incloent-hi les instal·lacions d'emmagatzematge o primera transformació de productes primaris.



SECCIÓ SETENA

Ús públic del paratge natural municipal



Article 36. Règim general de l'ús públic del paratge natural municipal



1. En l'àmbit del paratge natural municipal es permet l'ús públic extensiu de caràcter naturalístic i religiosocultural, sempre que no supose eventuals riscos de degradació ambiental i afecció negativa sobre els recursos culturals i que implique una utilització passiva de l'espai. En tot cas, el senderisme i excursionisme haurà de realitzar-se exclusivament pels itineraris senyalitzats a aquest efecte, així com les romeries i concentracions culturals en les zones habilitades per a aquest ús.

2. Es permet la instal·lació d'equipaments d'ús públic de caràcter bla com a complement i suport a les activitats previstes en l'apartat anterior, com ara senyals indicadors d'itineraris o panells interpretatius del paratge i els seus valors, indicadors de caràcter institucional, barreres o palissades de fusta per a evitar la dispersió de visitants i el risc d'accidents i xicotets miradors en punts amb vistes panoràmiques. Aquests elements hauran d'utilitzar tipologies de disseny rústic, de manera que no causen impactes visuals negatius i queden integrades en l'entorn.

3. Es prohibeixen en l'àmbit del paratge natural les actuacions i instal·lacions de caràcter recreatiu, excepte les adequacions didacticonaturalístiques de caràcter bla previstes en els apartats anteriors d'aquest article.

4. L'Ajuntament de Vinaròs inclourà, dins de les corresponents ordenances de gestió del paratge natural municipal, la normativa d'ús públic del paratge, que contindrà les determinacions necessàries per a l'ordenació i la gestió de les activitats lligades al gaudi ordenat i a l'ensenyança dels valors ambientals i culturals del paratge, efectuades tant per iniciativa pública com a privada o mixta. L'elaboració d'aquestes normes d'ús públic haurà de realitzar-se sobre la base dels corresponents estudis en què s'avalue la incidència que el desenvolupament d'aquest tipus d'activitats puga tindre sobre els valors naturals i culturals que van motivar la declaració del paratge natural municipal, a fi d'evitar impactes negatius sobre aquests. Inclourà també l'avaluació de la capacitat de càrrega del paratge en dies de màxima afluència.



5. La normativa d'ús públic arreplegada en les ordenances de gestió haurà de contindre, necessàriament, la regulació de la pràctica d'activitats de muntanya, com ara senderisme, cicloturisme, etc., en l'àmbit del paratge. A aquest efecte, establirà els llocs i períodes en què es podran desenvolupar aquestes activitats sense perjudici per als valors naturals del paratge. S'ajustarà, en tot cas, al que disposa el Decret 179/2004, de 24 de setembre, del Consell, de regulació del senderisme i esports de muntanya de manera compatible amb la conservació del medi natural, o a la legislació vigent en matèria de senderisme i esports de muntanya.



6. La normativa d'ús públic arreplegada en les ordenances de gestió determinarà i senyalitzarà, si és el cas, les vies d'accés al paratge, les zones aptes per a l'aparcament i els camins no transitables per vehicles. De la mateixa manera, vetlarà perquè es creen i mantinguen les condicions d'accessibilitat necessàries per a assegurar un gaudi ple per part de tota la ciutadania, incloent-hi aquells que pateixen algun tipus de discapacitat. Inclourà també un pla de recollida de residus i neteja de les zones d'esbargiment, en què s'establiran les mesures suplementàries necessàries per a les dates en què es desenvolupen esdeveniments específics que impliquen una afluència extraordinària de visitants.

7. Les ordenances de gestió del paratge natural municipal preveuran actuacions de promoció i conscienciació social sobre els aspectes ambientals d'aquest.



Article 37. Campaments de turisme o càmpings i activitats recreatives i d'esbargiment vinculades a construccions

1. Es prohibeixen els càmpings i campaments públics i privats en tot l'àmbit del paratge natural municipal, llevat que aquests ja existiren abans de l'entrada en vigor del present decret.

2. Es prohibeix la construcció d'edificacions turístiques i recreatives en l'àmbit del paratge natural municipal.

3. Es prohibeix la construcció d'instal·lacions esportives en l'àmbit del paratge natural municipal.



Article 38. Recreació concentrada

La recreació concentrada es defineix com aquella que es desenvolupa en un espai habilitat per a activitats recreatives, dotat amb equipaments d'escassa entitat, com ara taules, bancs i papereres.

Es produirà exclusivament en les zones habilitades a aquest efecte, sempre que no produïsca minva en els valors naturals i paisatgístics existents en la zona.



Article 39. Acampada

1. Es prohibeix l'acampada controlada en tot l'àmbit del paratge natural municipal.

2. Es prohibeix l'acampada lliure en tot l'àmbit del paratge natural municipal.

Article 40. Senderisme

1. El senderisme i l'excursionisme, entenent per tal l'activitat esportiva i recreativa que consisteix a recórrer a peu camins i sendes preferentment tradicionals, està permés, amb caràcter general, en tot l'àmbit del paratge natural municipal. Aquesta activitat haurà de realitzar-se exclusivament pels itineraris senyalitzats a aquest efecte.

2. L'Ajuntament de Vinaròs podrà establir limitacions o restriccions al senderisme en determinades èpoques de l'any, o en determinades rutes o sendes, per motius de conservació de recursos naturals protegits o de conservació prioritària. Es procurarà que aquestes restriccions estiguen degudament exposades en els camins o sendes afectats.

3. En funció de l'evolució de la demanda tant quantitativa com qualitativa, o inclús a petició d'entitats i institucions vinculades d'alguna manera amb l'espai, es podran establir altres rutes o recorreguts guiats pel seu interés botànic, faunístic, geomorfològic o etnogràfic.





Article 41. Ciclisme de muntanya

1. En l'àmbit del paratge natural municipal es permet l'activitat de bicicleta de muntanya, sempre que es realitze pels itineraris senyalitzats a aquest efecte i que es determinen en la normativa d'ús públic continguda en les ordenances de gestió del paratge. L'Ajuntament de Vinaròs podrà limitar aquesta activitat en determinades rutes quan resulte incompatible amb el pas de persones a peu i amb les activitats educatives, o a fi d'evitar impactes sobre l'espai per increment de l'erosió.



2. Els esdeveniments que comporten concentracions de ciclistes en terrenys del paratge natural municipal hauran de ser autoritzats per l'Ajuntament de Vinaròs, amb un informe previ favorable de la conselleria competent en matèria de medi ambient, i podrà establir els condicionants i limitacions que considere oportuns amb relació a trajectes, èpoques i nombre de participants.



Article 42. Altres activitats esportives en el medi natural

1. Amb caràcter general, aquestes activitats s'exerciran sempre que no es produïsca minva en els valors naturals, paisatgístics i culturals existents en l'àmbit del paratge natural municipal.

2. Es permet la realització d'esports pels particulars sempre que no empren per a això elements sorollosos o puguen causar danys a la fauna i la flora present en l'espai.

3. Qualsevol activitat esportiva organitzada, en l'àmbit del paratge natural municipal, per entitats públiques o privades requerirà autorització prèvia de l'Ajuntament de Vinaròs, el qual podrà establir les limitacions que considere oportunes a fi d'evitar possibles impactes sobre l'espai. Aquestes limitacions podrien ser relatives al nombre màxim de participants, data i duració de l'activitat, i ubicació, recorregut o sector afectat. En tot cas, les dites competicions esportives hauran de realitzar-se obligatòriament en les pistes forestals i sendes senyalitzades prèviament existents, i n'estarà expressament prohibida la realització camp a través i l'obertura de nous itineraris per a realitzar-les.



4. Es prohibeix la pràctica d'activitats motoritzades amb fins esportius o lúdics, com ara motocròs, trial, quad i semblants.



Article 43. Actes públics: romeries i activitats culturals

Amb caràcter general, la realització de qualsevol acte públic d'aquest tipus requerirà la preceptiva comunicació a l'Ajuntament de Vinaròs, que establirà les mesures oportunes per al seu correcte desenvolupament. Les sol·licituds es presentaran amb una antelació mínima de dos mesos a la realització de l'activitat; excepcionalment, aquest termini podrà reduir-se a un mes si concorren circumstàncies extraordinàries que així ho justifiquen. En cas que es tracte d'activitats que se celebren amb periodicitat anual, l'Ajuntament podrà incloure aquestes mesures en les ordenances de gestió del paratge.



Article 44. Circulació motoritzada en el paratge natural municipal

1. Amb caràcter general respecte d'això, caldrà ajustar-se al que disposa el Decret 8/2008, de 25 de gener, del Consell, pel qual es regula la circulació de vehicles pels terrenys forestals de la Comunitat Valenciana.

2. En particular, es prohibeix la circulació motoritzada fora de les pistes forestals i rurals del paratge, excepte en els casos següents:

a) Vehicles autoritzats per l'Ajuntament de Vinaròs o per la conselleria competent en matèria de medi ambient.

b) Vehicles amb fins d'aprofitament agrari i aquells destinats a la realització de treballs de conservació i regeneració de la vegetació, i manteniment de llits i gestió dels recursos hídrics.

c) Vehicles de les administracions públiques que circulen com a conseqüència de necessitats del servei o de la realització d'activitats de manteniment de les infraestructures, serveis públics, etc.

d) Vehicles que realitzen serveis de rescat, emergència o qualsevol altre de naturalesa pública.

e) Vehicles de les forces i cossos de seguretat de l'Estat.



SECCIÓ HUITENA

Activitats d'urbanisme i edificació



Article 45. Urbanisme

Els terrenys inclosos en l'àmbit del Paratge Natural Municipal Serra del Puig hauran de qualificar-se en la normativa urbanística del municipi de Vinaròs com a sòl no urbanitzable protegit paratge natural municipal.



Article 46. Edificació en el medi rural

1. Es prohibeix la construcció d'edificacions de nova planta en l'àmbit del Paratge Natural Municipal Serra del Puig.

2. Amb caràcter general, es permet, en l'àmbit del paratge natural municipal, la rehabilitació o reconstrucció d'edificacions preexistents, sempre que l'ús a què es destinen estiga permés per les presents normes de protecció, especialment aquelles edificacions que puguen preveure's com a equipament públic i edificacions destinades a serveis públics relacionats amb la gestió del paratge natural municipal o amb les activitats de gestió dels recursos ambientals.



SECCIÓ NOVENA

Infraestructures



Article 47. Normes generals sobre les obres d'infraestructures

1. En l'àmbit del paratge natural municipal es prohibeix, amb caràcter general, la realització de noves infraestructures de qualsevol tipus, com ara línies elèctriques, de comunicacions, xarxa viària, o abocadors, a excepció de les obres d'infraestructura destinades a l'interés general, propostes per les administracions públiques, amb caràcter excepcional, sempre que es demostre la impossibilitat de la seua ubicació en un altre tipus de sòl en el terme, i depenent sempre de la seua avaluació d'impacte ambiental, en cas de requerir-la legalment.

2. L'Ajuntament de Vinaròs iniciarà les actuacions necessàries per a minimitzar l'impacte derivat de les torres de comunicacions actualment existents en el paratge, i promourà el seu desplaçament a una altra ubicació de menor impacte o unificarà totes les instal·lacions en una única antena.

3. En les zones de domini públic i de protecció de les carreteres incloses dins de l'àmbit del paratge natural municipal, l'organisme competent podrà realitzar totes les actuacions de manteniment, conservació i protecció de la seguretat viària arreplegades en la Llei 6/1991, de 27 de març, de la Generalitat, de Carreteres de la Comunitat Valenciana. Així mateix, es permetran les actuacions de manteniment de les infraestructures elèctriques ja existents que siguen necessàries per al seu funcionament correcte i seguretat.

4. En el cas que siga totalment necessari i s'haja motivat suficientment, segons el règim d'excepcions de l'apartat 1, la realització de noves infraestructures que afecten el paratge natural municipal, s'optarà per aquelles solucions que des del punt de vista ambiental causen menor impacte sobre l'espai, i serà necessari l'obtenció d'informe favorable previ de la conselleria competent en matèria de medi ambient, sense perjudici de l'obligació d'obtindre les llicències o autoritzacions que siguen aplicables amb caràcter sectorial.

5. La realització d'obres per a la instal·lació, manteniment o remodelació de les infraestructures autoritzables haurà d'atindre's a les disposicions de les normatives sectorials aplicables i als requisits genèrics següents:

a) Els traçats i emplaçaments hauran de realitzar-se tenint en compte les condicions ecològiques i paisatgístiques del territori, a fi d'evitar la creació d'obstacles a la lliure circulació de les aigües o farciments d'aquestes, degradació de la vegetació natural o impactes paisatgístics.



b) Durant la realització de les obres hauran de prendre's les precaucions necessàries per a evitar la destrucció de la coberta vegetal, i quan s'acaben les obres, es restaurarà el terreny i la coberta vegetal. Així mateix, s'evitarà la realització d'obres en aquells períodes en què puguen comportar alteracions i riscos per a la fauna.



c) Les autoritzacions i la resta de requisits que específicament s'assenyalen per a la realització d'infraestructures hauran d'obtindre's, en tot cas, amb caràcter previ a l'atorgament de la llicència urbanística.

d) Queda estrictament prohibit el depòsit i abocament de residus, tant líquids com sòlids, durant la realització de qualsevol infraestructura, siga quina siga la seua naturalesa i origen.



SECCIÓ DEU

Activitats d'investigació



Article 48. Ordenació i promoció de les activitats d'investigació

1. Amb independència del potencial ús públic del paratge com a recurs utilitzable en la investigació bàsica sobre el medi físic, el territori i l'ambient socioeconòmic i cultural, a disposició en forma ordenada dels investigadors i les entitats i organismes especialitzats, l'Ajuntament de Vinaròs, en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de medi ambient, per a una millor gestió i administració de l'espai protegit, promourà la realització d'activitats d'investigació aplicada en matèria de coneixement i gestió dels recursos ambientals i culturals.



2. Les dites activitats podran realitzar-se, atenent les característiques d'aquestes i els seus requeriments en mitjans humans i materials, amb mitjans propis de les administracions públiques competents o per mitjà de les oportunes col·laboracions amb entitats i organismes científics, tècnics o acadèmics. Respecte d'això se subscriuran, amb els oportuns organismes i entitats científiques i acadèmiques, els convenis o acords de col·laboració necessaris. L'Ajuntament de Vinaròs facilitarà el coneixement i promourà la divulgació dels treballs d'investigació realitzats en l'àmbit del paratge.

3. La persona o entitat que haja de realitzar l'activitat investigadora haurà d'informar l'Ajuntament de Vinaròs a l'inici dels estudis o treballs, i una vegada conclosos presentarà a l'Ajuntament de Vinaròs un informe sobre els resultats, així com sobre qualsevol altra dada que puga ser interessant des del punt de vista científic o de gestió de l'espai natural.

4. Les persones o entitats que desitgen realitzar activitats d'investigació en l'àmbit del paratge natural municipal, fora del context establit en els apartats anteriors d'aquest article, hauran de sol·licitar el corresponent permís a l'Ajuntament de Vinaròs, el qual haurà de resoldre'l en el termini d'un mes. Per a això bastarà aportar una breu memòria amb els objectius de la investigació i els mitjans i procediments que seran utilitzats per a aconseguir-los.

Mapa web