Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 18/2024, de 6 de febrer, del Consell, pel qual es crea la Comissió Interdepartamental per a la millora de l'eficiència de la despesa pública de la Generalitat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9785 de 09.02.2024
Número identificador:  2024/1030
Referència Base de Dades:  001248/2024
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda, Economia i Administració Pública
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Tresor i política financera Organització de l'administració Economia i Hisenda Pública
    Descriptors:
      Temàtics: monografies



DECRET 18/2024, de 6 de febrer, del Consell, pel qual es crea la Comissió Interdepartamental per a la millora de l'eficiència de la despesa pública de la Generalitat. [2024/1030]

ÍNDEX

Preàmbul

Article 1. Objecte

Article 2. Creació i adscripció de la Comissió

Article 3. Naturalesa i finalitat de la Comissió

Article 4. Composició de la Comissió

Article 5. Funcions de la Comissió

Article 6. Sistema d'avaluació contínua

Article 7. Indicadors d'eficàcia i eficiència

Article 8. Planificació estratègica

Article 9. Estructura pressupostària

Article 10. Règim general de funcionament de la Comissió

Disposició addicional única. Incidència pressupostària

Disposicions finals

Primera. Desplegament normatiu

Segona. Entrada en vigor





PREÀMBUL



El context econòmic complex descrit en l'exposició de motius de la Llei de pressupostos per a 2024 planteja desafiaments significatius per a la Comunitat Valenciana. La situació financera crítica ha exigit l'elaboració d'uns pressupostos basats en l'eficiència, responsabilitat fiscal, sostenibilitat i rigor, que pivoten sobre quatre eixos prioritaris: l'optimització de la gestió de recursos públics, la implementació d'una reforma fiscal per a generar ocupació i riquesa, garantir servicis públics de qualitat i accés a l'habitatge, i recolzar el teixit productiu, la innovació i la transició energètica.

La importància de l'avaluació de polítiques públiques s'evidencia davant de la necessitat d'abordar esta complexa conjuntura econòmica i financera de la Comunitat Valenciana de manera eficient, responsable i basada en resultats concrets. L'avaluació de polítiques proporciona la informació necessària per a prendre decisions informades, millorar l'eficàcia i l'eficiència de les intervencions governamentals, i optimitzar la gestió dels recursos públics mitjançant l'eliminació de duplicitats i de despesa supèrflua.

Per part seua, el Consell de Ministres, en la seua reunió del 12 de desembre de 2023, va aprovar l'acord que fixava els objectius d'estabilitat i el sostre de despesa no financera per a les administracions públiques en el període 2024-2026; una etapa marcada pel retorn de les regles fiscals, suspeses amb motiu de la pandèmia de coronavirus i, posteriorment, per l'impacte de la guerra a Ucraïna. En eixe acord s'inclouen com a objectius per a 2026 que les administracions autonòmiques, en 2026, aconseguisquen un dèficit del 0 % i un deute públic del 20,3 %.

En este mateix sentit, la UE establirà pròximament el nou marc de regles fiscals, que haurà de començar a aplicar-se durant 2024 amb un horitzó temporal que arriba fins a 2028. Previsiblement, este nou marc determinarà una senda més exigent per a la contenció del dèficit. Estes recomanacions hauran de ser coherents amb els criteris proposats en les orientacions de la Comissió, al mateix temps que seguiran ajustant-se a la legislació vigent en virtut del Pacte d'Estabilitat i Creixement. Conseqüentment, totes les administracions públiques dels estats membres hauran d'adoptar les mesures necessàries per al compliment d'este marc fiscal.

Esta perspectiva d'ajust de les regles fiscals aprofundix en la necessitat de definir mesures que permeten establir nous mecanismes o millorar els existents, destinats a optimitzar l'eficiència i eficàcia de les polítiques de despesa de l'Administració. Estes mesures no poden limitar-se a maximitzar l'execució pressupostària, sinó que han d'aprofundir en la despesa mitjançant un altre tipus d'indicadors que permeten avaluar el grau de compliment dels objectius que les polítiques pretenen aconseguir.

L'avaluació de les polítiques públiques es convertix en una eina estratègica per a complir els objectius d'estabilitat, sostre de despesa no financera i les regles fiscals de la Unió Europea, així com per a planificar escenaris pressupostaris plurianuals de manera efectiva. Proporciona la base necessària per a la presa de decisions informades, basades en l'evidència, i per a augmentar la transparència i rendir comptes sobre la utilització dels recursos públics i el seu impacte, elements crucials en la gestió financera i fiscal de la Comunitat Valenciana.



La Comunitat Valenciana compta amb un marc normatiu propi i suficient per a implantar un sistema d'avaluació de polítiques públiques. D'una banda, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, a través de la programació pressupostària, els escenaris plurianuals a través de programes plurianuals, agrupats per conselleries, i que establixen objectius a aconseguir, accions per a assolir-los i dotacions econòmiques, el balanç de resultats i informe de gestió relatiu al compliment dels objectius fixats, entre altres. A més, en el seu article 32.3, la llei establix que els programes de despesa inclouran els indicadors d'execució associats a cadascun dels objectius seleccionats que permeten el mesurament, seguiment i avaluació del resultat en termes d'eficàcia, eficiència, economia i qualitat. D'una altra banda, la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, establix que, a més dels plans i programes anuals i plurianuals, hauran de ser publicats els informes d'avaluació de les polítiques públiques i de qualitat dels servicis públics. I en últim lloc, la Llei 10/2019, de 27 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2020, que en la disposició transitòria setena «d'aprovació d'un Pla estratègic per a l'avaluació de les polítiques públiques» establia que el Consell havia d'aprovar un Pla estratègic d'avaluació contínua de polítiques públiques de despesa i valoració dels resultats en el marc de la planificació pressupostària del sector públic valencià.



L'objecte principal d'este decret és impulsar, a través de la Comissió Interdepartamental per a la millora de l'eficiència de la despesa pública de la Generalitat que crea, un sistema d'avaluació que pivota sobre dos línies d'acció: d'una banda, l'avaluació contínua a través d'un quadre d'indicadors; d'una altra, l'elaboració de plans estratègics sectorials.



Esta anàlisi es vorà afavorida per la implantació del nou sistema economicofinancer de la Generalitat i organismes autònoms (NEFIS), que permetrà un accés més complet i profund a la informació economicopressupostària de la Generalitat, facilitant així un seguiment de la despesa pública més àmplia i la seua anàlisi des de diferents perspectives i enfocaments.

L'article 8.3 del Decret 133/2023, de 10 d'agost, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Hisenda, Economia i Administració Pública, atribuïx a la Secretaria Autonòmica d'Hisenda i Finançament, entre les seues funcions, la de coordinar les competències que la Direcció General de Pressupostos té per a planificar el pressupost plurianual i analitzar i avaluar les polítiques de despesa i sobre la base d'estes competències, serà l'òrgan al qual estiga adscrit la Comissió Interdepartamental que es crea.

El present decret és coherent amb els principis de bona regulació establits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, atés que pel que fa als principis de necessitat i eficàcia, complix l'objectiu de crear un òrgan interdepartamental que avalue les polítiques públiques i elabore plans estratègics sectorials, en compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària. Quant al principi de proporcionalitat, la creació d'esta comissió es considera el mitjà més idoni i proporcionat per a complir estos objectius, i quant al principi de transparència, es complix el que es disposa en la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, que establix que a més dels plans i programes anuals i plurianuals, hauran de ser publicats els informes d'avaluació de les polítiques públiques i de qualitat dels servicis públics. Finalment, quant al compliment del principi d'eficiència, este es garantix en mancar d'incidència pressupostària la creació de la Comissió.



En virtut de l'anteriorment exposat i de conformitat amb el que establixen els articles 18.f, 25, 28.c i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 6 de febrer de 2024





DECRETE



Article 1. Objecte

Este decret té per objecte la creació i regulació de la composició, funcions, organització i règim de funcionament de la Comissió Interdepartamental per a la millora de l'eficiència de la despesa pública de la Generalitat (CIEGP).

De la mateixa manera, s'establixen alguns aspectes fonamentals per a l'ordenació i organització dels treballs d'avaluació ex post de les polítiques de despesa.



Article 2. Creació i adscripció de la Comissió

Es crea la Comissió Interdepartamental per a la millora de l'eficiència de la despesa pública de la Generalitat, adscrita a la conselleria amb competències en matèria d'hisenda, a través de la secretaria autonòmica competent.



Article 3. Naturalesa i finalitat de la Comissió

La Comissió és l'òrgan col·legiat interdepartamental de la Generalitat encarregat d'implementar un sistema d'avaluació de les polítiques de despesa pública, amb l'objectiu d'assegurar una major eficiència i eficàcia en la gestió dels recursos públics, i en col·laboració amb tots els departaments i entitats del sector públic instrumental de la Generalitat.



Li correspon l'impuls, coordinació i assessorament de totes les mesures que es proposen en relació amb la millora en l'eficiència de la despesa pública, així com de l'execució pressupostària de les polítiques del Consell, dins del marc competencial i organitzatiu de la Generalitat.





Article 4. Composició de la Comissió

La Comissió Interdepartamental per a la millora de l'eficiència de la despesa pública de la Generalitat està composta per:

a) Presidència: qui ostente la titularitat de la conselleria competent en matèria d'hisenda o persona en qui delegue.

b) Secretaria: qui ostente la titularitat de la secretaria autonòmica amb competències en matèria d'hisenda o persona en qui delegue.

c) Vocalies:

– La persona titular de la secretaria autonòmica amb competències en l'impuls de l'acció política i interdepartamental del Consell o persona en qui delegue.

– La persona titular de la direcció general amb competències en matèria d'anàlisi, planificació i avaluació de la despesa pública de la Generalitat o persona en qui delegue.

– La persona titular de la direcció general amb competències en matèria de finançament autonòmic o persona en qui delegue.

– La persona titular de la Intervenció General de la Generalitat o persona en qui delegue.

– La persona titular de la direcció general amb competències en matèria de planificació i ordenació del sector públic instrumental de la Generalitat.

La secretaria estarà assistida per una secretaria tècnica, amb veu però sense vot, que s'assignarà a la persona que ocupe la subdirecció general amb competències en matèria d'anàlisi i avaluació de polítiques públiques. Esta mateixa subdirecció, adscrita a la Direcció General de Pressupostos, serà la unitat administrativa de suport i coordinació de la Comissió, en totes les tasques que es requerisquen per al compliment dels seus fins. Serà l'encarregada, igualment, d'impulsar i coordinar els diferents grups de treball que es formen, així com de supervisar, integrar i documentar la informació que s'haja de facilitar a la Comissió.





Article 5. Funcions de la Comissió

La Comissió desenvoluparà les funcions següents:

a) Implementar un model d'avaluació contínua basat en un sistema dels indicadors d'eficàcia i eficiència adequats per a avaluar les diferents polítiques de despesa.

b) Establir, dins dels diferents àmbits a avaluar, els indicadors d'eficàcia i eficiència disponibles i les seues fonts d'informació, per al seu seguiment i avaluació.

c) Dirigir el seguiment de l'evolució dels indicadors d'efectivitat de manera periòdica, durant l'exercici pressupostari.

d) Proposar una revisió i simplificació dels programes pressupostaris existents i els objectius associats, amb la finalitat de millorar l'avaluació de diverses polítiques de despesa, agregant o desagregant, si és el cas, els components de la classificació funcional per a facilitar la identificació i el seguiment de les polítiques de despesa.

e) Analitzar la informació obtinguda del seguiment dels indicadors i de l'execució pressupostària i, si és el cas, proposar les mesures que es consideren oportunes per a una adequada distribució de recursos entre les diferents partides del pressupost de despeses de l'exercici corrent, així com en un marc pressupostari a mitjà termini.

f) Promoure l'enfortiment i desenvolupament del marc pressupostari amb la finalitat de donar-li una major força executiva i rellevància instrumental.

g) La Comissió elaborarà informes d'anàlisis de les dades objecte d'estudi i els traslladarà a les conselleries o entitats del sector públic instrumental perquè procedisquen a la seua anàlisi i indicar les conclusions oportunes.

h) Qualssevol altres competències i funcions relacionades amb l'àmbit de la seua actuació o que li siguen atribuïdes per la normativa vigent o per la que en el futur es dicte, així com les que li encomane el Consell per mandat específic o disposició de caràcter general, i les que se li puguen delegar pels òrgans amb competència en les matèries assenyalades.



Article 6. Sistema d'avaluació contínua

La Comissió formarà grups de treball específics per raó de la matèria, en els quals participarà el personal que designen els gabinets tècnics de cada conselleria o entitats del sector públic instrumental i que compte amb el coneixement i l'especialització necessària en indicadors propis de la Conselleria o entitat pública a la qual estan adscrits.



Cada grup de treball haurà de presentar a la Comissió una proposta en la qual s'esmenten els indicadors d'eficàcia i eficiència que habitualment utilitzen en la seua gestió, fonts d'informació primària i metodologia per al seu càlcul, sistemes de publicitat que permeten un estudi comparatiu amb altres comunitats autònomes, així com qualsevol altra proposta que es considere d'interés per a una adequada avaluació de les polítiques que gestionen.

Analitzades les diferents propostes, la Comissió Interdepartamental determinarà els indicadors que considere d'interés per a l'avaluació que es pretén dur a terme i la cadència temporal per a la seua justificació.



A la vista dels resultats que es presenten, la Comissió Interdepartamental elaborarà un informe d'anàlisi, del qual es donarà trasllat a cada conselleria o entitat del sector públic instrumental.



Article 7. Indicadors d'eficàcia i eficiència

Este model de seguiment i avaluació contínua exigirà la construcció d'un sistema d'indicadors, que es basarà en un sistema integrat d'informació.

El sistema s'articularà a través d'indicadors de realització, de resultat i d'impacte.

Este sistema d'indicadors serà coordinat, impulsat i harmonitzat per la secretaria autonòmica amb competències en matèria d'hisenda, però la participació de les conselleries sectorials és imprescindible per al disseny d'indicadors sensibles amb les peculiaritats dels programes i polítiques públiques.

Per a facilitar l'anàlisi haurà de desenvolupar-se un quadre de comandament, que permeta mostrar la informació en formats gràfics, analitzar les tendències, detectar desviacions, incorporar alertes i prendre decisions segons una visió global dels resultats.



Article 8. Planificació estratègica

La Comissió definirà els plans estratègics que es convertiran en la principal eina de planificació de les polítiques públiques i que hauran de contindre i identificar els problemes que tracta de resoldre cada política, els seus objectius estratègics i les línies d'actuació que han de desenvolupar-se per a aconseguir-los. Atesa la classificació funcional dels pressupostos de la Generalitat, s'establiran plans estratègics sectorials d'avaluació de polítiques de despesa.

Amb periodicitat anual i amb l'objectiu de conciliar la visió a mitjà i llarg termini pròpia de la planificació estratègica i amb l'objectiu de vincular-la amb el pressupost, els plans hauran de ser actualitzats almenys anualment.



Article 9. Estructura pressupostària

Els plans estratègics han d'estar alineats amb la programació pressupostària plurianual. La seua aprovació donarà lloc a la introducció, en l'estructura pressupostària, dels programes que es corresponguen amb els plans i que estaran vigents durant el seu mateix horitzó temporal, assegurant-ne la traçabilitat.

Per a això es valorarà, si és procedent, la revisió i racionalització dels programes pressupostaris i fitxes d'objectius, agregant o desagregant, si és el cas, els components de la classificació funcional per a facilitar la identificació i el seguiment de les polítiques de despesa.



Article 10. Règim general de funcionament de la Comissió

1. La Comissió es regirà en el seu funcionament pel que s'establix en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, sense perjuí que puga aprovar normes pròpies de funcionament o de règim intern per al millor acompliment de les seues respectives atribucions.

2. Correspon a la Comissió la màxima competència d'aprovació o decisòria respecte de les funcions assenyalades en l'article 5 d'este decret.

3. Qui ostente la presidència de la Comissió podrà convocar a les seues reunions, amb caràcter permanent o no, i amb veu, però sense vot, alts càrrecs o representants del sector públic empresarial i fundacional dependent de la Generalitat, o d'altres institucions o entitats, públiques o privades, quan ho considere convenient atenent les característiques de l'organització, els assumptes a tractar o els treballs a desenvolupar.



4. La Comissió podrà acordar, així mateix, quan els assumptes a debat ho facen necessari o convenient, l'assistència de personal funcionari, personal tècnic o d'especialistes en la matèria de què es tracte, a l'efecte que informen i assessoren els diferents grups de treball que s'hagen constituït. Estes persones tindran veu però no vot. Per a la celebració de les sessions i l'adopció d'acords també podran sol·licitar informes o dictàmens tècnics d'altres comissions i òrgans.



5. Tant les convocatòries com les sessions de treball seran coordinades per la persona titular de la Subdirecció General d'Anàlisi i Avaluació de Polítiques de Despesa o persona que designe.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'execució i el desenvolupament d'este decret no podran tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a cap dels departaments del Consell i, en tot cas, hauran d'atendre's amb els mitjans personals i materials del departament que corresponga.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desplegament normatiu

Es faculta la persona titular de la secretaria autonòmica amb competències en matèria d'hisenda perquè dicte totes les disposicions i instruccions que exigisquen l'aplicació i l'execució d'este decret.



Segona. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 6 de febrer de 2024



El president de la Generalitat,

CARLOS MAZÓN GUIXOT



La consellera, d'Hisenda, Economia i Administració Pública,

RUTH MARÍA MERINO PEÑA

Mapa web