Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 272/2019, de 27 de desembre, del Consell, d'aprovació de l'Estatut de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8726 de 27.01.2020
Número identificador:  2020/630
Referència Base de Dades:  000790/2020
 



DECRET 272/2019, de 27 de desembre, del Consell, d'aprovació de l'Estatut de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària.

[2020/630]

Índex

Article únic. Aprovació de l'Estatut de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària.

Disposició addicional única. Posada en funcionament de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària.

Disposició transitòria única. Expedients en tramitació.

Disposició final primera. Dotació pressupostària.

Disposició final segona. Modificació del Decret 144/1986, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova l'estatut de l'entitat Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana.

Disposició final tercera. Modificació de l'annex II de la Llei 7/2018, de 26 de març, de la Generalitat, de seguretat ferroviària.

Disposició final quarta. Habilitació normativa

Disposició final cinquena. Entrada en vigor.



Annex

Estatut de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària

Capítol I. Naturalesa i Funcions de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària

Article 1. Naturalesa

Article 2. Objecte

Article 3. Funcions

Article 4. Domicili

Capítol II. Organització de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària

Article 5. Òrgans de l'Agència

Article 6. El Consell Rector

Article 7. Funcions del Consell Rector

Article 8. La Presidència

Article 9. La Secretaria del Consell

Article 10. Formació de la voluntat dels òrgans col·legiats

Article 11. La Direcció General

Article 12. Estructura administrativa de la Direcció General

Capítol III Planificació i programació de les activitats de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària



Article 13. Pla pluriennal de gestió

Article 14. Programa anual d'actuació

Capítol IV. Règim jurídic i economicofinancer

Article 15. Règim jurídic

Article 16. Resolucions i actes administratius i règim d'impugnació.

Article 17. Personal i mitjans materials

Article 18. Recursos econòmics

Article 19. Règim economicofinancer

Article 20. Règim patrimonial



La Llei 7/2018, de 26 de març, de la Generalitat, de seguretat ferroviària va crear l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària com a autoritat responsable de la seguretat del sistema ferroviari de competència de la Generalitat, dotada de personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar per al compliment de les seues finalitats l'estructura i la composició de les quals està orientada a garantir la seua autonomia i independència respecte de les entitats gestores de la infraestructura, la planificació i logística del transport públic.

La mateixa llei fixa l'estructura orgànica bàsica de l'agència i la seua composició, en la qual destaca la participació de Les Corts Valencianes en la designació de la major part de les persones membres del seu principal òrgan de govern.

La norma s'adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, als quals ha de subjectar-se l'exercici de la potestat reglamentària, de conformitat amb el que es disposa en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En relació amb els principis de necessitat, eficàcia, eficiència, proporcionalitat i seguretat jurídica, cal assenyalar que l'aprovació d'aquest estatut suposa el compliment de l'exigència legal establerta en la disposició final segona de l'esmentada Llei 7/2018, amb l'objectiu de fixar i desenvolupar reglamentàriament l'estructura orgànica bàsica de l'agència establerta en la llei, així com concretar l'àmbit funcional de la Direcció General de l'ens i configurar una estructura administrativa, reduïda i proporcionada amb la naturalesa i entitat de les funcions encomanades, com a exigència de l'aplicació dels principis d'eficàcia i eficiència en l'ús de recursos públics.

En aplicació del principi de transparència, s'ha seguit durant la tramitació d'aquesta norma el que es disposa en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, a més de possibilitar la participació activa de les persones destinatàries mitjançant el procés de consultes al qual s'ha sotmés la iniciativa.



Amb això es possibilita el funcionament de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària a fi que servisca d'instrument que permeta dotar el sistema ferroviari autonòmic d'un eficaç i eficient mecanisme de prevenció, supervisió, investigació i contínua correcció d'aquest.



Alhora, aquesta norma inclou, entre les disposicions finals, la modificació de l'annex II de l'esmentada Llei 7/2018, de 26 de març, en virtut del que es disposa en la seua disposició final tercera, a fi d'obtindre una correcta aplicació de la normativa tècnica.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2019.

En virtut dels articles 28.c) i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, prèvia deliberació del Consell, en la reunió del 27 de desembre de 2019,





DECRET



Article únic

S'aprova l'Estatut de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària, que figura com a annex d'aquest decret.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Posada en funcionament de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària.

1. Quan siguen nomenades les vocalies del Consell Rector se celebrarà una primera sessió plenària en la qual es proposarà a la persona candidata a la direccíón general .

2. La posada en funcionament de l'Agència es produirà una vegada nomenada pel Consell la persona titular de la Direcció General.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Expedients en tramitació

Fins que es produïsquen les modificacions necessàries per a fer efectiva l'assumpció de funcions i llocs de treball, els assumptes i expedients que corresponguen a les matèries atribuïdes per l'Agència continuaran tramitant-se pels òrgans i unitats administratius actualment competents.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Dotació pressupostària

La conselleria competent en matèria d'hisenda, a proposta de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, durà a terme les modificacions pressupostàries que calguen per al compliment del que es disposa en la Llei 7/2018, de 26 de març, de la Generalitat, de seguretat ferroviària i en aquest decret.

Segona. Modificació del Decret 144/1986, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova l'estatut de l'entitat Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana.

L'article 16 del Decret 144/1986, de 24 de novembre, del Consell, queda redactat com segueix:

«Sense perjudici de la competència de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària en matèria de seguretat i inspecció, Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, a través de la seua Direcció General, realitzarà la inspecció general dels seus propis serveis a fi d'assegurar l'eficàcia de la seua realització i especialment:

a) La seguretat, regularitat i salubritat de les instal·lacions i del material i el compliment dels corresponents reglaments.

b) La qualitat dels subministraments i obres que Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana reba.

c) La seguretat del servei i el respecte dels drets de les persones usuàries.

Per a l'exercici adequat de la inspecció dels serveis de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana la persona titular de la conselleria competent en matèria de transport podrà delegar funcions públiques a determinats agents d'aquesta inspecció, sense perjudici de la seua dependència orgànica de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana.»



Tercera. Modificació de l'annex II de la Llei 7/2018, de 26 de març, de la Generalitat, de seguretat ferroviària.

1. Es modifica l'apartat primer de l'annex II Passos a nivell, que queda redactat de la manera següent:

«Primer. Adquisició dels terrenys necessaris per a les obres de supressió, protecció o millora de passos a nivell, i control preventiu municipal. Serà aplicable l'article 21 en tots els projectes de supressió de passos a nivell, els de permeabilització del ferrocarril i els d'obres necessàries per a la reordenació, concentració i millora dels passos a nivell i dels seus accessos, inclosa la millora de la seua visibilitat.»

2. Es modifica el subapartat d) de l'apartat cinqué de l'annex II Passos a nivell, que queda redactat de la manera següent:

«d) Amb caràcter excepcional, en els supòsits i amb els requisits establerts en l'article 27.2 de la llei i apartat segon d'aquest annex.»





Quarta. Habilitació normativa

S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria de transport per a dictar totes les disposicions que calguen per a l'aplicació, desenvolupament i execució d'aquest decret.



Cinquena. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 27 de desembre de 2019



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller de Política Territorial,

Obres Públiques i Mobilitat,

ARCADI ESPAÑA GARCÍA





ANNEX

Estatut de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària



CAPÍTOL I

Naturalesa i funcions de l'Agència



Article 1. Naturalesa

1. l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària és una entitat creada per la Llei 7/2018, de 26 de març, de la Generalitat, de seguretat ferroviària, com a organisme autònom conforme al que es preveu en l'article 2.3. a) 1a de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

2. Aquesta agència està dotada de personalitat jurídica pròpia, plena capacitat d'obrar i patrimoni propi per al compliment de les seues finalitats.

3. L'agència s'adscriu a la conselleria competent en matèria de transport però actuarà amb total autonomia organitzativa, administrativa i funcional respecte a l'administració de la Generalitat, amb l'objectiu de garantir la seua autonomia i independència respecte de les entitats gestores de la infraestructura, la planificació i logística del transport públic.



Article 2. Objecte

L'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària té per objecte exercir les competències de la seguretat del sistema ferroviari de competència de la Generalitat i es constitueix com a autoritat responsable.



Article 3. Funcions

1. L'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària té la condició d'autoritat responsable de la seguretat del sistema ferroviari de competència de la Generalitat, i li corresponen les funcions següents:



a) Vetlar pel manteniment general de la seguretat en la circulació sobre la xarxa ferroviària de competència autonòmica, mitjançant la supervisió del compliment de les obligacions dels diferents actors en aquesta matèria.

b) Autoritzar l'entrada en servei dels subsistemes estructurals, funcionals i tot el sistema ferroviari en el seu conjunt, així com comprovar que mantenen els seus requisits.

c) Autoritzar la posada en servei de material rodant ferroviari i tramviari, així com supervisar que la informació relacionada amb la seguretat es mantinga actualitzada.

d) Expedir, renovar, modificar o revocar els certificats de seguretat de les entitats ferroviàries, així com supervisar-los posteriorment.

e) Proposar, elaborar i desenvolupar les normes tècniques de seguretat i supervisar el seu compliment pels agents del sistema ferroviari, així com formular propostes, directrius i recomanacions normatives, incloses les especificacions tècniques dels subsistemes ferroviaris, en el marc previst en la Llei 7/2018, de 26 de març, de la Generalitat.



f) Establir una metodologia per a l'avaluació i valoració dels riscos associats a l'operació ferroviària en les seues dimensions tècniques, humanes i organitzatives, i implementar un sistema de report confidencial de riscos.

g) Realitzar el seguiment dels objectius i els nivells de seguretat a través dels indicadors i estadístiques d'accidentalitat, així com elaborar informes en matèria de seguretat del transport ferroviari.



h) Organitzar i gestionar el Registre Especial Ferroviari, així com supervisar la deguda inscripció del personal ferroviari i de la matriculació del material rodant i dels inventaris, estadístiques i bases de dades relacionats amb la seguretat del transport ferroviari, inclosos els inventaris d'infraestructures.

i) Concedir l'homologació i, si escau, suspendre-la i revocar-la, dels centres de formació i centres de reconeixement psicofísic del personal ferroviari.

j) Atorgar, renovar, suspendre i revocar les llicències de conducció de personal ferroviari, així com proposar el contingut de les proves d'obtenció de títols habilitadors del personal ferroviari, aprovar els continguts mínims dels programes de formació per a l'obtenció de les habilitacions i les condicions de capacitat psicofísica per a la certificació de valoració d'aptitud personal.

k) Demanar evidències de l'aplicació dels sistemes de gestió de seguretat a les organitzacions ferroviàries.

l) Exercir la potestat sancionadora en matèria de seguretat ferroviària d'acord amb el que s'estableix en la llei.

m) Vetlar per la correcta aplicació dels requisits psicofísics en els reconeixements per al personal treballador amb responsabilitats en la seguretat en la circulació.

n) Desenvolupar una metodologia per a la investigació d'accidents que tinga en compte els factors tècnics, humans i organitzatius així com la seua interacció i analitzar en profunditat l'origen i totes les causes de les possibles fallades humanes.

2. L'agència podrà dur a terme totes les inspeccions que siguen necessàries per al compliment de les seues finalitats.

3. L'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària prestarà assistència tècnica i col·laborarà amb l'Administració de la Generalitat en l'exercici de les competències d'aquesta en matèria de transport ferroviari. Així mateix, en l'àmbit de les seues competències prestarà tota aquella ajuda que li siga sol·licitada pels òrgans judicials i administratius per a la resolució d'incidències o assumptes judicials.

4. Les competències a què es refereixen els apartats del punt 1 no es podran transferir ni subcontractar a cap administrador de la infraestructura, operador ferroviari o entitat adjudicadora.

5. Aquest organisme es regirà en la seua actuació pels principis d'independència i transparència, i adoptarà les seues decisions de forma motivada i respectant el principi de contradicció.

6. L'agència podrà sol·licitar en qualsevol moment l'assistència tècnica dels administradors d'infraestructures i operadors ferroviaris, així com de qualsevol altre intervinent en el sistema ferroviari o altres òrgans qualificats.

7. L'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària podrà promoure, d'acord amb la normativa que regula la matèria, la constitució o la seua participació en societats mercantils i entitats públiques o privades sense ànim de lucre, per a desenvolupar qualsevol activitat que estiga relacionada amb les seues funcions, si així ho acorda el seu Consell Rector.



Article 4. Domicili

1. L'agència tindrà el seu domicili, a tots els efectes judicials, administratius, laborals i fiscals, a la ciutat de València.

2. El Consell Rector podrà, així mateix, establir, modificar o suprimir oficines, delegacions o dependències en qualsevol lloc, amb la comesa, facultats i modalitats de funcionament que es determine en el mateix acord del Consell.





CAPÍTOL II

Organització de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària



Article 5. Òrgans

1. Els òrgans de govern de l'agència són el Consell Rector i la Presidència.

2. L'òrgan executiu de l'agència és la Direcció General.



Article 6. El Consell Rector.

1. El Consell Rector és l'òrgan superior de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària, que governa l'entitat i estableix les directrius d'actuació d'aquesta.

2. El Consell Rector estarà integrat per cinc vocalies nomenades entre persones de reconeguda competència, experiència i prestigi professional en el sector ferroviari o en la gestió d'emergències, i es garantirà la composició equilibrada per un període de cinc anys, amb la possibilitat de reelecció per un altre període d'igual duració.

3. Les persones designades com a vocals gaudiran d'independència i autonomia, el seu càrrec serà incompatible amb l'exercici d'altres activitats, siguen públiques o privades, l'exercici de les quals puga produir conflicte d'interessos amb les funcions de l'agència. El càrrec de vocal serà incompatible amb l'exercici de funcions directives o executives en partits polítics, centrals sindicals, associacions empresarials o col·legis professionals.

4. Els membres del Consell Rector podran compatibilitzar el càrrec amb altres activitats externes a l'ens, en tot cas compatibles segons es prescriu en l'apartat anterior, i es retribuirà la seua labor mitjançant dietes concordes amb la responsabilitat de les seues funcions, per assistència a les sessions del Consell Rector.

5. El nomenament de les persones que han d'integrar el Consell Rector es plasmarà en un decret del president de la Generalitat i es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Article 7. Funcions del Consell Rector

1. Al Consell Rector li correspon les funcions següents:

a) Definir les directrius generals i línies d'actuació de l'agència.



b) Nomenar i separar la persona titular de la presidència, així com acordar la seua suplència.

c) Aprovar, a proposta de la Direcció General de l'Agència, el pla anual d'activitats de l'entitat.

d) Aprovar i elevar a la conselleria amb competència en matèria de transports l'avantprojecte de pressupost anual de l'Agència, així com les seues modificacions.

e) Aprovar els estats d'execució del pressupost, la memòria i els comptes anuals.

f) Aprovar la plantilla, l'organització funcional i el règim de retribució de tot el personal de l'entitat, dins de les limitacions legals i pressupostàries i sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans de la Generalitat.

g) L'aprovació de les convocatòries de proves d'admissió per a la selecció del personal laboral al servei de l'Agència i el desenvolupament del seu organigrama a partir d'aquest Estatut.

h) Formular propostes d'aprovació normativa en relació amb la normativa de seguretat ferroviària o amb l'Estatut de l'agència davant la conselleria competent en matèria de transport.

i) Aprovar la metodologia per a l'avaluació i valoració dels riscos associats a l'operació ferroviària.

j) Qualsevol altra funció que li atribuïsca l'ordenament jurídic.

2. Exercirà aquestes funcions sense més limitacions que les establertes en la legislació vigent, i sense perjudici de les atribucions de la Presidència, totes les facultats i poders que, en general, siguen necessaris per al compliment de les seues finalitats.



Article 8. La Presidència

1. La Presidència de l'Agència i del Consell Rector serà elegida entre les persones membres i nomenada pel president de la Generalitat a proposta del Ple del Consell adoptat per majoria absoluta.

2. L'elecció, que haurà d'efectuar-se en la primera sessió que celebre el Consell Rector, serà elevada per a la seua aprovació definitiva per decret de la Presidència de la Generalitat i posterior publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

3. Aquest mandat abastarà un període de cinc anys, amb possibilitat d'una reelecció per un altre període de la mateixa duració.

4. Qui exercisca la presidència tindrà la condició d'autoritat pública i s'assimilarà a una persona alt càrrec de la Generalitat amb rang de secretaria autonòmica.

5. Corresponen a la Presidència les atribucions següents:

a) Exercir la superior representació institucional de l'agència en totes les seues relacions amb entitats públiques i privades i la signatura dels actes i acords de competència del Consell Rector.

b) Exercir el govern de l'Agència i el règim disciplinari del seu personal, en els termes previstos en les disposicions vigents.

c) Formular proposta de nomenament de la persona titular de la Direcció General.

d) Exercir les potestats administratives que s'atribueixen a l'agència i que no corresponguen a un altre òrgan, especialment la potestat sancionadora per infraccions greus i molt greus.

e) Presidir les sessions de Consell Rector, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre'ls per causes justificades.

f) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i fixar l'ordre del dia, tenint en compte, si escau, les peticions dels i les vocals sempre que hagen estat formulades amb 48 hores d'antelació per a la seua inclusió en aquest document.

g) Dirimir amb el seu vot els empats, a l'efecte d'adoptar acords.

h) Visar les actes i certificacions dels acords de l'òrgan.

i) Fer aquelles altres tasques que siguen inherents a la Presidència del Consell Rector.

j) Dirigir els treballs del Consell i decidir el repartiment de tasques de les persones membres i de la Direcció General en el marc de les competències atribuïdes en la llei reguladora de la seguretat ferroviària i en l'estatut de l'agència.

k) Realitzar aquelles funcions que siguen inherents a la Presidència i que no siguen atribuïdes a altres òrgans.

6. En cas de vacant, absència o malaltia, les funcions de la Presidència del Consell Rector les exercirà el vocal del Consell que es designe per a això per majoria dels seus membres.



Article 9. La Secretaria del Consell Rector

1. El Consell Rector comptarà amb una Secretaria, li a persona titular de la qual actuarà amb veu però sense vot.

2. La persona titular de la Secretaria haurà de tindre la condició de personal funcionari de les administracions públiques, subgrup A1, i li correspondrà l'organització i direcció dels serveis generals, així com l'assessorament en matèries de contingut jurídic, tècnic i pressupostari que es considere oportú per a millorar el compliment de les competències pròpies de l'Agència.

3. La Secretaria del Consell tindrà les funcions següents:

a) Assistir a les reunions amb veu però sense vot.

b) Efectuar la convocatòria de les sessions de l'òrgan per ordre de la Presidència, així com les citacions a les persones membres d'aquest.



c) Rebre els actes de comunicació de les persones integrants del Consell Rector, siguen notificacions, peticions de dades, rectificacions o qualsevol altra classe d'escrits dels quals haja de tindre coneixement.

d) Expedir certificacions de les consultes, dictàmens o acords adoptats pel Consell Rector.

e) Qualsevol altra funció inherent a la seua condició que estiga establerta per la normativa que estableix el règim jurídic dels òrgans col·legiats en l'àmbit de les administracions públiques.

4. La designació i el cessament, així com la substitució temporal de la persona responsable de la Secretaria en supòsits de vacant, absència o malaltia, es realitzaran per acord del Consell Rector, a proposta de la persona que exercisca la Direcció General de l'Agència.



Article 10. Formació de la voluntat del Consell Rector

1. La formació de la voluntat del Consell Rector es regirà pel que es disposa en les normes bàsiques sobre règim jurídic del sector públic, i per les que, si escau, aquell establisca en el seu reglament de funcionament.

2. La convocatòria de les sessions serà acordada i notificada almenys amb 48 hores d'antelació a la data de celebració de la sessió, amb expressió de l'ordre del dia. En casos d'urgència justificada podrà convocar-se la sessió amb una antelació no inferior a 24 hores.

3. El quòrum per a la vàlida constitució del Consell Rector serà el d'almenys la meitat de les persones membres, sempre que hi assistisquen la persona titular de la Presidència, o qui la substituïsca, i la persona titular de la Secretaria, o qui la substituïsca.

4. Els acords s'adoptaran per majoria simple de les persones assistents. En cas d'empat decidirà el vot de qualitat de qui presidisca la reunió.

5. El Consell Rector es reunirà, com a mínim, dues vegades a l'any. La primera reunió de l'any es realitzarà durant el primer trimestre natural per a analitzar i, si escau, aprovar la memòria i els comptes anuals de l'exercici anterior. La segona per a deliberar i, si escau, aprovar l'avantprojecte de pressupostos i els plans d'actuació anuals. Això sense perjudici d'altres assumptes que es considere oportú sotmetre al Consell Rector en aquestes reunions.

6. Quan estiguen reunits, de manera presencial o a distància, la persona titular de la Secretaria i tots els membres del Consell Rector, aquests podran constituir-se vàlidament com a òrgan col·legiat per a la celebració de sessions, deliberacions i adopció d'acords sense necessitat de convocatòria prèvia quan així ho decidisquen totes les persones membres.

7. No podrà ser objecte de deliberació o acord cap assumpte que no figure inclòs en l'ordre del dia, tret que hi assistisquen totes les persones membres del Consell Rector i siga declarada la urgència de l'assumpte pel vot favorable de la majoria.



Article 11. La Direcció General

1. La persona titular de la Direcció General serà nomenada i separada per decret del Consell, per un període de cinc anys, amb possibilitat de reelecció per un altre període d'igual duració, a proposta de la Presidència de l'Agència, oït el Consell Rector.

2. El nomenament haurà de recaure en persona de reconeguda competència professional i integritat necessàries per al bon exercici de les funcions pròpies de l'Agència.

3. La persona que exercisca la Direcció General de l'Agència tindrà la condició d'autoritat pública i estarà assimilada a un alt càrrec de la Generalitat amb rang de direcció general. Serà responsable de la gestió ordinària de l'agència, i exercirà les funcions que expressament se li atribueixen en la Llei 7/2018, de 26 de març, de la Generalitat, de seguretat ferroviària i en aquest estatut, i les que li delegue el Consell Rector.



4. Corresponen a la Direcció General les funcions següents:

a) Exercir la direcció executiva de l'Agència i la representació ordinària, en els termes previstos en les disposicions vigents.

b) L'execució dels acords presos pel Consell Rector.

c) Exercir la potestat sancionadora en matèria de seguretat ferroviària per infraccions lleus.

d) Formular l'avantprojecte de pressupostos anual de despeses i ingressos amb anterioritat a la data que anualment es determine per l'ordre per la qual es dicten les normes per a l'elaboració de pressupostos de l'any anterior a la seua aplicació, a fi de procedir al seu estudi i aprovació per aquest per a la posterior remissió, a través de la conselleria competent en matèria de transports, a la conselleria competent en matèria de pressupostos.

e) Aprovar les despeses i ordenar els pagaments de l'Agència.

f) La rendició del compte de l'organisme. Per a això presentarà per a la seua formulació els comptes anuals, l'informe de gestió i l'informe relatiu al compliment de les obligacions de caràcter economicofinancer, abans del 31 de març de l'any següent a què fa referència, així com a l'efecte del control financer que estableix la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat.

g) Exercir la inspecció i el règim intern dels serveis de l'organisme, l'exercici de la direcció superior del seu personal i l'elaboració de les propostes en matèria de personal a l'òrgan competent de la Generalitat en matèria de funció pública.

h) L'elaboració de plans o projectes d'actuació, la direcció i coordinació de les activitats que siguen necessàries per al desenvolupament de les seues funcions, l'aprovació d'instruccions que pertoquen sobre organització i funcionament efectiu de l'organisme, en desenvolupament del que es preveu en aquest reglament.

i) L'elaboració de propostes a l'òrgan competent en matèria de tecnologies de la informació de la planificació de la gestió de recursos informàtics necessaris i d'administració electrònica per al desenvolupament de les funcions de l'organisme.

j) L'elaboració de propostes per a l'autorització i signatura de convenis amb altres entitats, i per a l'acceptació de les delegacions de competències o encàrrecs de gestió de funcions d'altres administracions públiques o les seues entitats dependents a favor de l'Agència, per a la seua aprovació.

k) La formalització de contractes de l'Agència de quantia inferior a 750.000 euros, conforme a la legislació vigent en matèria de contractes del sector públic, i l'elaboració de propostes de contractació de contractes de quantia superior, per a la seua elevació al Consell Rector.

l) La contestació de les queixes pel funcionament dels serveis de l'organisme.

m) La resolució dels procediments administratius corresponents al seu àmbit de competència i la formulació de les propostes a l'òrgan competent quan la resolució haja d'adoptar-se en una altra instància.



n) Qualsevol altra funció no expressament atribuïda a altres òrgans de l'agència i les que li siguen delegades pel president o la presidenta o el Consell Rector.

5. En cas de vacant, absència, o malaltia, les funcions de la direcció les exercirà la persona que designe el Consell Rector entre les persones titulars de les unitats amb rang de subdirecció general.





Article 12. Estructura administrativa de la Direcció General

1. La Direcció General s'organitzarà en dues subdireccions: una Subdirecció Tècnica i una altra que correspondrà a la Secretaria General.

a) La Subdirecció Tècnica està composta per dos serveis:

1r) Servei d'Infraestructures encarregat de l'exercici de les funcions relacionades amb l'emissió d'autoritzacions de seguretat d'administradors d'infraestructura i la seua posterior supervisió, així com amb tot allò que es relaciona amb la infraestructura i equips fixos. En concret, realitzarà, en aquest àmbit, les funcions a què es refereixen els apartats a), b), d), e ), g), l) i n) de l'article 3.1 d'aquest estatut.

2n) Servei de Coordinació de la Seguretat Ferroviària encarregat de l'exercici de les funcions relacionades amb l'emissió de llicències i certificats de seguretat d'empreses ferroviàries i la seua posterior supervisió, habilitacions d'empreses ferroviàries, així com amb tot allò que es relaciona amb material rodant, el seu manteniment i el personal ferroviari. Així mateix, s'encarregarà del seguiment global de la seguretat del sistema ferroviari, a través dels informes de seguretat i de l'avaluació dels indicadors de seguretat. Realitzarà propostes de regulació en matèria de seguretat ferroviària i coordinarà el desenvolupament dels procediments de funcionament tècnic. També serà responsable de la gestió del Registre especial ferroviari. En concret, realitzarà les funcions previstes en els apartats a), c), d), e), f), g), h), i), j), k), l), m) i n) de l'article 3.1, en l'àmbit de les seues competències i de l'article 3.2.

b) La Secretaria General.

Exerceix les funcions pròpies de la Secretària del Consell Rector de l'organisme i, a més, s'encarregarà de l'exercici de les funcions jurídiques i administratives, i per a això, comptarà amb un Servei de Gestió Economicoadministrativa amb les funcions següents:

1ra) Realitzar la gestió i tramitació administrativa, econòmica, de personal i patrimonial que pertoque.

2na) Gestionar el pressupost de l'organisme així com les subvencions que reba de les diferents administracions.

3ra) Efectuar suport jurídic a altres unitats administratives i òrgans directius de l'Agència.

4ta) Tramitar els recursos administratius que haja de resoldre l'organisme.

5na) Tramitar els expedients de contractació dels serveis que necessite realitzar l'organisme.

6na) Qualsevol altra funció que li siga assignada per la Direcció General.

2. El Consell Rector podrà ampliar, redissenyar i delimitar les funcions i competències de les unitats organitzatives amb rang inferior als òrgans continguts en aquest estatut, sempre d'acord amb el que s'hi estableix.





CAPÍTOL III

Planificació i programació de les activitats



Article 13. Pla pluriennal de gestió

1. La Direcció General redactarà un Pla pluriennal de gestió que haurà de determinar com a mínim, amb referència a un termini de vigència d'entre 3 i 5 exercicis, el següent:

a) La definició de l'orientació estratègica, objectius i criteris d'actuació de l'Agència.

b) L'establiment dels requeriments de mitjans materials i informàtics i d'administració electrònica, i de recursos humans necessaris per a la consecució d'aquells objectius, incloses, si escau, les percepcions retributives relacionades amb aquests objectius, de conformitat amb el que es disposa en la legislació vigent en matèria de funció pública.



c) La previsió de resultats.

2. El termini inicial de vigència d'un determinat pla podrà prorrogar-se per períodes anuals fins al màxim previst en l'apartat 1 d'aquest article, sempre que així es preveja en cada pla, amb els mateixos requisits establerts per a l'aprovació inicial del pla.



Article 14. Programa anual d'actuació

Així mateix, la Direcció General presentarà al Consell Rector un programa anual d'actuació, que haurà d'incloure, com a mínim, amb referència a un exercici complet:

a) La definició dels objectius i prioritats de l'exercici corresponent per departaments i serveis, en el marc dels objectius del pla pluriennal de gestió en què s'inserisca.

b) La previsió de resultats.





CAPÍTOL IV

Règim jurídic i economicofinancer



Article 15. Règim jurídic

1. L'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària es regeix pel que es disposa en la Llei 7/2018, de 26 de març, de la Generalitat, de seguretat ferroviària, per aquest reglament i per les altres normes que els desenvolupen.

2. L'assistència jurídica d'aquest organisme es realitzarà de conformitat amb el que es disposa en la normativa sobre assistència jurídica de la Generalitat.

3. El règim jurídic aplicable a la contractació és l'establert en la legislació sobre contractació pública i la normativa sectorial de transports respecte a la contractació de serveis públics de transport.



4. En matèria de personal, s'aplicarà el que es disposa en l'article 12 de la Llei 7/2018, de 26 de març, de la Generalitat, de seguretat ferroviària.



Article 16. Resolucions i actes administratius i règim d'impugnació



1. Els actes dictats pels òrgans de l'Agència en l'exercici de potestats administratives que li corresponga segons estableix la seua norma de creació, tenen la consideració d'actes administratius.

2. L'Agència dictarà les normes internes necessàries per al compliment del seu objecte i per al seu funcionament, a través de resolucions, instruccions i circulars de la persona titular de la direcció general.

3. Els actes i resolucions dictats pel Consell Rector posaran fi a la via administrativa i contra aquests podrà interposar-se recurs potestatiu de reposició, o impugnar-se directament davant la jurisdicció contenciosa administrativa, d'acord amb el que es preveu en l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre i la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici del règim de reclamacions que la normativa reguladora dels diferents procediments puga establir.

4.Contra els actes i resolucions de la Direcció General podrà interposar-se recurs d'alçada, que haurà de ser resolt pel Consell Rector.



5.Correspon a la persona titular de la conselleria competent en matèria de transport la resolució dels procediments de responsabilitat patrimonial seguits per actuacions de l'organisme, de conformitat amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 17. Personal i mitjans materials

1. L'Agència ha de comptar amb els mitjans personals i materials necessaris, inclosos equips i aplicacions informàtiques i d'administració electrònica, per al compliment de les seues funcions.

2. L'ordenació, selecció, provisió i formació del personal funcionari correspondrà a la conselleria competent en matèria de funció pública.



3. Per a la provisió de llocs de treball per personal funcionari serà d'aplicació la normativa en matèria de funció pública de la Generalitat.



4. De conformitat amb la normativa general sobre la funció pública de la Generalitat, el personal funcionari exercirà, en tot cas, i amb caràcter exclusiu, aquells llocs de treball que comporten funcions l'exercici de les quals implique la participació directa o indirecta en l'exercici de les potestats públiques o en la salvaguarda dels interessos generals.





Article 18. Recursos econòmics

Els recursos econòmics de l'Agència són els previstos en la Llei 7/2018, de 26 de març, de la Generalitat, de seguretat ferroviària.



Article 19. Règim economicofinancer

1. El règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, d'intervenció i de control financer és l'establert, per a aquest tipus d'entitats, en la legislació sobre hisenda pública de la Generalitat.



2. L'Agència elaborarà anualment una proposta de pressupost per a la seua integració en l'avantprojecte de llei de pressupostos de la Generalitat, conforme a les regles generals d'elaboració pressupostària de la Generalitat, i que reflectirà les despeses de personal i d'administració electrònica, de serveis i les altres despeses necessàries per al funcionament de l'organisme i la consecució de les seues finalitats.

En aquests pressupostos es tindrà en compte l'estimació per a l'exercici pressupostari de les despeses derivades dels requeriments de mitjans materials i personals per a la consecució dels objectius del Pla pluriennal de gestió que corresponga.

A aquest efecte, la direcció general elevarà al Consell Rector una proposta de pressupost amb almenys 10 dies d'antelació a la data límit que establisca la conselleria competent en matèria d'hisenda per a la seua remissió a la direcció general competent en matèria de pressupostos de la Generalitat.



Article 20. Règim patrimonial

1. El règim patrimonial de l'organisme serà l'establert en aquest reglament, amb subjecció en tot cas al que s'estableix en la Llei 7/2018, de 26 de març, de la Generalitat, de seguretat ferroviària i en la Llei 14/2003, de 10 d'abril, de patrimoni de la Generalitat Valenciana.

2. A més dels béns que integren el seu propi patrimoni, l'Agència podrà comptar amb els béns patrimonials de titularitat pública l'adscripció dels quals s'acorde per part de la Generalitat o altres administracions públiques, de conformitat amb el que es disposa en la norma sobre patrimoni de la Generalitat, que conservaran la qualificació jurídica originària i que únicament podran ser utilitzats per al compliment de les seues finalitats, i correspon a l'Agència la seua utilització, administració i totes les prerrogatives referents al domini públic i als béns patrimonials de la Generalitat que estiguen legalment establertes.

3. Integren el patrimoni propi de l'organisme el conjunt de béns i drets dels quals siga titular. L'agència podrà adquirir tota classe de béns i drets per qualsevol de les maneres admeses en l'ordenament jurídic.



4. L'Agència formarà i mantindrà actualitzat l'inventari dels seus béns i drets, amb l'única excepció dels de caràcter fungible. L'inventari es revisarà, si escau, anualment amb referència al 31 de desembre.

Mapa web