Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 1/2018, de 27 de desembre, conjunta, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic i de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual s'aprova la política de gestió de documents electrònics de la Generalitat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8467 de 18.01.2019
Número identificador:  2019/280
Referència Base de Dades:  000541/2019
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic;Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Administració electrònica
    Descriptors:
      Temàtics: canvi tecnològic, registre de documents, telemàtica, relació administració-administrat, impacte de la informàtica, telecomunicació, comunicació de dades, enregistrament de dades



ORDRE 1/2018, de 27 de desembre, conjunta, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic i de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual s'aprova la política de gestió de documents electrònics de la Generalitat. [2019/280]

L'Administració pública que es fonamenta en els principis de transparència, participació i col·laboració, també, ha de sustentar-se en una correcta política de gestió documental. L'adequada conservació dels documents protegeix els drets i interessos dels ciutadans i, en el cas de la conservació permanent de documentació, es protegeix la història d'una comunitat autònoma, depenent, per tant, d'aquesta la seua memòria col·lectiva. D'altra banda, la documentació correctament gestionada permet a l'Administració avaluar l'impacte dels seus programes i millorar els processos de treball.

La Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana tenen com un dels seus objectes principals regular i garantir l'exercici del principi de transparència i el dret de lliure accés a la informació pública, entesa com el conjunt de continguts o documents que es troben en poder de qualsevol dels subjectes inclosos en l'àmbit d'aplicació d'aquesta llei i que hagen sigut elaborats o adquirits en l'exercici de les seues funcions.

Aquesta adequada gestió documental, en honor de la transparència, ha de fer-se extensiva a la documentació electrònica. El Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana, estableix en el seu article 69 que l'Administració de la Generalitat aprovarà i publicarà la seua política de gestió de documents electrònics, d'ara endavant PGDE-GV.

Aquesta política ha de complir els requisits establits tant en l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat (ENI) com en l'Esquema Nacional de Seguretat (ENS) i en les seues normes de desenvolupament, així com en la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat Valenciana, del patrimoni cultural valencià, i, en concret, el Decret 189/2005, de 2 de desembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la Junta Qualificadora de Documents Administratius i el procediment de valoració, conservació i eliminació del patrimoni documental dels arxius públics. El mencionat article 69 del Decret 220/2014 també indica que la política de gestió de documents electrònics inclourà directrius per a l'assignació de responsabilitats, dependència orgànica i funcional de l'arxiu electrònic i la definició dels programes, processos i controls de gestió de documents i administració dels repositoris electrònics. L'ENI estableix, en el seu article 21, que les administracions públiques hauran de posar en marxa les mesures necessàries que garantisquen «l'accés complet i immediat als documents a través de mètodes de consulta en línia que permeten la visualització amb tot detall del contingut dels documents, la recuperació exhaustiva i pertinent dels documents, la còpia o descàrrega en línia en els formats originals i la impressió en paper d'aquells documents que siguen necessaris». Per tant, la Generalitat ha de comptar amb una correcta política de gestió de documents electrònics dins de la planificació de l'Administració electrònica.



Per tot això, les normes que regeixen l'accés als documents electrònics han d'estar clarament definides i implementades tecnològicament de manera adequada en l'Administració de la Generalitat i han d'establir els subjectes d'accés (ciutadans, usuaris interns, altres administracions), els objectes d'accés (expedients i documents electrònics, etc.) i les condicions pròpiament dites en relació amb l'accés (públic, restringit, secret), així com els canvis que en aquestes condicions es puguen produir (terminis, desclassificacions, etc.).



Així mateix es fa constar que la present norma està inclosa com una de les iniciatives reglamentàries a tramitar per aquestes conselleries en el marc del Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat, aprovat per Acord del Consell de 17 de febrer de 2017.

De conformitat amb el que disposa l'article 49 punts 1.6a i 3.16a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat per Llei orgànica 5/1982, d'1 de juliol, modificada per la Llei orgànica 1/2006, de 10 d'abril, la Generalitat té la competència exclusiva en matèria d'arxius que no siguen de titularitat estatal així com en el règim de les noves tecnologies relacionades amb la societat de la informació i del coneixement.

La Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport és la conselleria competent en matèria de cultura i exerceix les competències de l'elaboració i aprovació de les normes tècniques i de procediment per a la gestió dels arxius del sistema arxivístic valencià, així com la direcció de la gestió dels arxius de la Generalitat i la dels arxius de titularitat estatal de gestió transferida a la Generalitat.



D'altra banda, la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic és competent en l'execució de la política i l'estratègia d'administració electrònica de la Generalitat i l'establiment dels estàndards i mesures necessàries per a garantir la seguretat, la qualitat i la interoperabilitat, exigibles als sistemes d'informació de la Generalitat i en les relacions amb les altres administracions i amb els ciutadans per mitjans electrònics, d'acord amb l'ENI i amb l'ENS.

Ateses les competències anteriorment descrites, d'acord amb el Decret 176/2016, de 25 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic i segons el Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, i en l'exercici de les competències atribuïdes, en ús de les facultats que els atribueix l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, vistos els informes preceptius de l'Advocacia de la Generalitat i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, efectuat el tràmit d'informació pública, oït el Consell Assessor d'Arxius.







ORDENEM



Article únic

S'aprova la política de gestió de documents electrònics de la Generalitat, en el marc de les normes tècniques que desenvolupen l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat, que s'insereix com a annex a aquesta ordre. La política de gestió de documents electrònics de la Generalitat té caràcter de directrius o normes orientadores i no té rang reglamentari.







DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació i el desplegament d'aquesta ordre no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la conselleria competent en matèria d'administració electrònica i a la conselleria competent en matèria de cultura, i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials d'aquestes conselleries.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o inferior que s'oposen al que es disposa en la present ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació per al desenvolupament i l'execució de l'ordre

S'autoritza les persones titulars de les direccions generals competents en matèria de tecnologies de la informació i les comunicacions i en matèria d'arxius per a dictar totes les instruccions que siguen necessàries per a l'execució de la present ordre.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 27 de desembre de 2018



El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

VICENT SOLER I MARCO



El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ IBÁÑEZ

Mapa web