Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 235/2022, de 30 de desembre, del Consell, pel qual es regulen l'adopció i el reconeixement dels pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana, i se'n crea el registre.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9509 de 11.01.2023
Número identificador:  2022/13156
Referència Base de Dades:  000232/2023
 



DECRET 235/2022, de 30 de desembre, del Consell, pel qual es regulen l'adopció i el reconeixement dels pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana, i se'n crea el registre. [2022/13156]

ÍNDEX

Preàmbul

Títol I. Disposicions generals i normes per a l'adopció dels pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana

Capítol 1. Disposicions generals

Article 1. Objecte

Article 2. Concertació territorial

Article 3. Àmbit d'actuació territorial

Article 4. Àmbit d'aplicació

Article 5. Xarxa de pactes territorials

Article 6. Relacions amb altres departaments del Consell

Capítol 2. Normes per a l'adopció dels pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana.

Article 7. Adopció d'un pacte territorial

Article 8. Contingut

Article 9. Modificació de les entitats integrants del pacte territorial



Article 10. Duració

Títol II. Registre de pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana

Article 11. Registre de pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana

Article 12. Inscripció

Títol III. Normes de funcionament

Article 13. Règim de funcionament

Article 14. Convocatòries i sessions

Article 15. Presidència o representació legal del pacte territorial. Funcions

Article 16. Comissió de seguiment

Disposicions Addicionals

Primera. Incidència pressupostària

Segona. Participació de les persones amb funcions d'agents d'ocupació i desenvolupament local.

Disposicions Transitòries

Primera. Període d'adaptació a les disposicions del present decret.



Segona. Termini d'inscripció en el Registre de pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible.



Disposicions Finals

Primera. Desplegament normatiu

Segona. Entrada en vigor





PREÀMBUL



Des de la celebració del Consell Europeu de Florència el juny de 1996, la Unió Europea ha impulsat els processos de concertació social a escala territorial a través de la promoció dels pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local com a instrument per a avançar en l'enfortiment de la dimensió territorial de les polítiques socioeconòmiques sostenibles.

Els pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local es configuren com a espai deliberatiu de participació d'agents socials i econòmics més representatius i administracions públiques en la decisió d'aquells aspectes que afecten el territori, i són un dels instruments que permetran adequar la política local als problemes i necessitats del territori. L'àmbit territorial proporciona una major proximitat i facilitat per a la discussió plural i fluida entre els diferents actors.

L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana estableix en el seu article 19 que, en l'àmbit de les seues competències, la Generalitat impulsarà un model de desenvolupament equitatiu, territorialment equilibrat i sostenible basat, entre altres, en l'ocupació estable i de qualitat. També promourà polítiques d'equilibri territorial entre les zones costaneres i les d'interior.

D'igual manera, l'Estatut recull el mandat pel qual la Generalitat ha de promoure la participació dels agents econòmics i socials més representatius i del conjunt de la societat civil en els assumptes públics. En promoure la concertació i el diàleg social es pretén intensificar la democratització en els processos públics de presa de decisions.



Correspon així mateix a la Generalitat, d'acord amb l'article 51.1.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, el foment actiu de l'ocupació.

En l'exercici de les seues competències, la Generalitat pot constituir entitats i organismes per al foment de la plena ocupació i el desenvolupament econòmic i social i la cooperació entre els agents públics i privats que constitueixen el sistema valencià d'R+D+I, segons el que es preveu en l'article 79.1 de l'Estatut.

Per part seua, l'article 4 del text refós de la Llei d'ocupació, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, estableix que la política d'ocupació, en el seu disseny i model de gestió, haurà de tindre en compte la seua dimensió local per a ajustar-la a les necessitats del territori, de manera que afavorisca i done suport a les iniciatives de generació d'ocupació en l'àmbit local. Aquest mateix article preveu l'establiment de mecanismes de col·laboració amb les entitats locals i la participació d'aquestes en el procés de concertació territorial de les polítiques actives d'ocupació.

Entre els principis generals a què han de sotmetre's les polítiques actives d'ocupació, d'acord amb l'article 37.1.e de la Llei d'ocupació, està la seua adequació a les característiques del territori tenint en compte la realitat del mercat de treball i les peculiaritats locals i sectorials.



La concertació territorial entre els agents socioeconòmics i les administracions locals que actuen en cada territori de la Comunitat Valenciana és fonamental en l'execució de les polítiques públiques, tant en matèria d'ocupació i desenvolupament local com en altres àmbits d'actuació. La concertació territorial i el diàleg social han de permetre l'acord en la diagnosi i els projectes necessaris per a la dinamització socioeconòmica i sostenible de cada territori i la generació d'activitat econòmica i ocupació de qualitat, millorant la cohesió social i territorial. En aquest sentit, els agents públics locals i els agents socials i econòmics d'un àmbit geogràfic són els qui millor coneixen les necessitats i les característiques de la seua població i del seu territori.



La participació de les administracions locals, les organitzacions sindicals i empresarials que tinguen la condició legal de més representatives a la Comunitat Valenciana i, si és el cas, altres agents institucionals i actors rellevants en el territori, ja siguen públics o privats, és fonamental per al desenvolupament socioeconòmic sostenible en els diferents territoris valencians mitjançant la creació de vertaders espais de col·laboració, cooperació i consens en els diferents àmbits.



Per a determinar l'àmbit geogràfic de concertació territorial es prendrà en consideració la distribució del territori per àrees funcionals, delimitada conforme a criteris de funcionalitat, en les quals es podran desenvolupar plans o estratègies territorials, d'acord amb el que es preveu a l'Estratègia Territorial de la Comunitat Valenciana aprovada pel Decret 1/2011, de 13 de gener, del Consell.

Un exemple de concertació territorial, que ha vingut funcionant des de l'any 2001, són els pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local que, amb diferent presència al llarg del temps i del territori valencià, han actuat com a dinamitzadors dels seus territoris. A partir de l'any 2016, amb l'aprovació del Pla estratègic de LABORA 2016-2022 i el pla «Avalem territori» s'avança en el reconeixement dels pactes territorials com a instrument per al desenvolupament d'actuacions i projectes des de la perspectiva territorial. Un dels fruits del pla «Avalem territori» ha sigut la realització del diagnòstic territorial i les estratègies per àrees funcionals de tot el territori valencià que, al seu torn, ha conduït a l'elaboració d'estratègies territorials per cadascun dels pactes existents a la Comunitat Valenciana. En les estratègies territorials s'ha adaptat el diagnòstic a les peculiaritats i necessitats de cada territori per a definir les principals línies i àmbits d'actuació.



LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació (d'ara en avant, LABORA), organisme autònom de la Generalitat al qual s'atribueix l'impuls als pactes territorials en col·laboració amb els agents socials i econòmics més representatius del territori, aposta per procediments participatius que garantisquen la coordinació en la planificació i la gestió de les polítiques d'ocupació per a optimitzar l'ús dels recursos públics i evitar duplicitats.

És el cas del programa d'ajudes per al foment dels acords territorials en matèria d'ocupació i desenvolupament local, regulat en l'Ordre 12/2016, de 29 de juliol, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, que té la vocació de posar en valor els recursos i capacitats locals en l'àmbit de la promoció de l'ocupació i el desenvolupament local sostenible, en atenció a la seua major proximitat i coneixement de les particularitats socials i laborals del seu àmbit territorial i de la potencialitat que té sumar sinergies entre els agents d'aquest.

Amb l'aprovació del present Decret, el Consell pretén avançar un pas més en el foment dels pactes territorials, com a figura clau del diàleg social i de les polítiques territorials, per a regular els aspectes bàsics de participació i actuació dels diferents agents en els acords en matèria d'ocupació i desenvolupament local, de promoció i desenvolupament econòmic sostenible i harmònic, perquè contribuïsquen a fomentar la concertació social, la cohesió territorial i la vertebració dels agents socioeconòmics locals. Així mateix, pretén donar publicitat i transparència mitjançant la creació d'un registre autonòmic que servisca també per a simplificar en el futur la documentació administrativa d'accés a les ajudes públiques per part dels pactes territorials.

La regulació dels pactes territorials respon a principis com la integració de les polítiques d'ocupació i la col·laboració amb altres actors, el respecte per l'autonomia local, el reconeixement de la diversitat geogràfica, la responsabilitat i participació dels actors locals, públics i privats, i l'execució de les polítiques de baix a dalt.

Aquest Decret compleix amb els principis de bona regulació que preveu l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i s'adapta als principis de necessitat, eficàcia, eficiència, proporcionalitat, seguretat jurídica i transparència. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquest decret constitueix l'instrument apropiat per a donar resposta a una realitat territorial, com és l'existència d'un gran nombre de pactes i acords territorials en la nostra comunitat autònoma. En aplicació del principi d'eficiència aquest decret no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries i en el seu procés d'elaboració s'han tingut en compte els principis de proporcionalitat, per instrumentar una mesura de foment que no introdueix cap restricció de drets i de seguretat jurídica, que resulta plenament coherent amb la normativa nacional i de la Unió Europea, i de transparència, ja que en la seua elaboració han participat els agents socials més representatius i altres actors clau.



Així mateix, la norma s'alinea amb els objectius previstos en l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, que compta entre els seus objectius bàsics amb el de promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l'ocupació plena i productiva i el treball decent per a tots.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat vigent.

Per tot això, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, a proposta del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió de 30 de desembre de 2022,





DECRET



Títol I

Disposicions generals i normes per a l'adopció dels pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu

i sostenible de la Comunitat Valenciana



Capítol 1

Disposicions generals



Article 1. Objecte

1. L'objecte d'aquest decret és la regulació de l'adopció i reconeixement dels pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana (d'ara en avant pactes territorials) com a instruments que garantisquen un creixement d'ocupació de qualitat i un desenvolupament local sostenible a través de la concertació territorial.

2. Així mateix, el decret té per objecte la creació i regulació del Registre de pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana com a eina que permeta un coneixement i seguiment dels pactes que es constituïsquen, així com de les seues modificacions.



Article 2. Concertació territorial

1. La concertació territorial, en l'àmbit de l'ocupació i el desenvolupament local sostenible, és el procés de diàleg per a aconseguir un acord de voluntats entre les administracions locals d'un àmbit territorial i les organitzacions sindicals i empresarials que tinguen la condició legal de més representatives a la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que es disposa en l'article 7.1.a de la Llei orgànica 11/1985, de 2 d'agost, de llibertat sindical, en la disposició addicional sisena del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors i en l'article 2 del Decret 193/2015, de 23 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 7/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de participació i col·laboració institucional de les organitzacions sindicals i empresarials representatives a la Comunitat Valenciana, podent incorporar-se altres agents institucionals i actors rellevants en el territori, amb la finalitat d'impulsar el creixement econòmic sostenible, generar ocupació, fomentar el desenvolupament socioeconòmic en cada territori i facilitar la coordinació i la integració de les polítiques d'ocupació i desenvolupament local sostenible.

2. La Generalitat fomentarà la concertació territorial necessària per a adoptar pactes territorials de caràcter supramunicipal o local que posen especial atenció en un conjunt d'iniciatives coherents i orientades a cobrir les necessitats territorials, en atenció a l'especificitat del territori.

La concertació territorial es materialitzarà en l'adopció del pacte territorial que es formalitzarà en un document signat per les parts integrants de l'acord i que podrà donar lloc a la creació d'una persona jurídica independent per a la consecució dels seus objectius.



Article 3. Àmbit d'actuació territorial

El pacte haurà de determinar el seu àmbit d'actuació territorial tenint en compte les àrees funcionals que figuren en el Decret 1/2011, de 13 de gener, del Consell, pel qual s'aprova l'Estratègia Territorial de la Comunitat Valenciana i haurà de considerar necessàriament els vincles ja existents entre els municipis de naturalesa històrica, administrativa i socioeconòmica.



Article 4. Àmbit d'aplicació

Aquest Decret és aplicable a les entitats que manifesten la seua voluntat d'impulsar un pacte mitjançant la concertació territorial entre administracions locals, organitzacions sindicals i empresarials que tinguen la condició legal de més representatives a la Comunitat Valenciana i, si és el cas, altres agents institucionals i actors rellevants i arrelats al territori per al desenvolupament socioeconòmic sostenible, en les seues relacions amb LABORA i altres departaments del Consell de la Generalitat.



Article 5. Xarxa de pactes territorials

La Generalitat fomentarà mitjançant una xarxa la col·laboració entre els pactes territorials de la Comunitat Valenciana per a induir processos de canvi i afrontar reptes concrets o aspectes funcionals amb la finalitat de valorar al màxim el potencial territorial.





Article. 6. Relacions amb altres departaments del Consell

La Generalitat afavorirà i donarà suport a la participació dels pactes territorials en el disseny de les polítiques dels diferents departaments del Consell, així com la seua concurrència a les possibles convocatòries d'ajudes públiques o la signatura de convenis de col·laboració en les quals pogueren tindre cabuda, pel seu objecte.





Capítol II

Normes per a l'adopció dels pactes territorials

per l'ocupació i desenvolupament local participatiu

i sostenible de la Comunitat Valenciana



Article 7. Adopció d'un pacte territorial

1. L'adopció d'un Pacte territorial haurà de considerar l'àmbit d'actuació territorial, d'acord amb el que es disposa en l'article 3 del present Decret, i es materialitzarà mitjançant la signatura d'un document per la totalitat de participants, en el qual s'expresse l'acord global per a consensuar la seua actuació en matèria d'ocupació i desenvolupament local sostenible, en la qual s'hauran de contemplar mesures d'acció positiva a favor de les dones i procurar una participació equilibrada de dones i homes, tant en la fase de consens per a l'adopció del Pacte com en la constitució dels seus òrgans de govern i representació, d'acord amb el que es disposa en la disposició addicional primera de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la Igualtat Efectiva de Dones i Homes.



2. Per a l'adopció del pacte territorial s'exigirà la participació de diverses entitats locals del territori, incloses les mancomunitats, que representen un nombre mínim de cinc municipis, o d'una única entitat local sempre que aglutine una població d'almenys 100.000 habitants i, en qualsevol cas, s'exigirà necessàriament la participació de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives en l'àmbit de la Comunitat Valenciana. Als pactes territorials podran sumar-se altres actors clau, públics i privats, de l'àmbit territorial.



3. Amb caràcter excepcional, si el nombre d'entitats locals que pretenen adoptar un pacte territorial és inferior a cinc, les entitats locals interessades formularan proposta a la comissió de seguiment, regulada en l'article 16 del present Decret, que podrà autoritzar o desestimar el reconeixement de pacte territorial. La desestimació haurà de motivar-se.



4. Les entitats integrants del pacte territorial podran constituir una entitat per a la gestió del pacte amb personalitat jurídica pròpia independent dels qui la creen, ja siga una associació, fundació, consorci o qualsevol altra persona jurídica de similar naturalesa. Correspondrà a aquesta entitat la posada en marxa de totes les iniciatives i actuacions que estime convenient.

5. Per a l'adopció d'un pacte territorial es promourà la participació de tots els municipis i agents clau inclosos en el seu àmbit territorial d'actuació. S'acreditaran les actuacions dutes a terme a tal fi i el seu resultat. Tots els municipis i agents clau compresos en l'àmbit territorial del pacte tindran dret a integrar-se en aquest.



6. Un municipi no podrà formar part de més d'un pacte territorial.





Article 8. Contingut del document de creació

L'adopció del pacte territorial haurà d'acreditar-se mitjançant un document, signat per totes les entitats que l'integren, en què haurà de figurar:

a) Denominació del pacte territorial.

b) Àmbit territorial i/o funcional en el qual realitzarà la seua actuació i justificació objectiva.

c) Entitats integrants.

d) Fins o objectius.

e) Òrgans de govern i representació legal.

f) Forma d'elecció, funcions i duració en el càrrec.

g) Règim d'organització i funcionament.

h) Sistema d'adopció d'acords.

i) Període de vigència de l'acord.

j) Forma jurídica adoptada, si escau.

k) Adreça web i xarxes socials.



Article 9. Modificació de les entitats integrants del pacte territorial



1. La normes organitzatives del pacte territorial regularan els supòsits d'adhesió de noves entitats o separació de les integrants.



2. Si durant la vigència del pacte territorial alguna de les entitats locals que l'integren manifesta la seua voluntat de separar-se d'aquest i, com a conseqüència, el pacte no assolira el nombre mínim de municipis assenyalat en l'apartat 2 de l'article 7, la resta d'entitats que l'integren, decidiran preferentment sobre la procedència d'incorporar nous municipis en substitució dels que se separen del pacte. Si aquesta primera opció no fora possible, decidiran sobre la continuïtat de l'activitat del pacte territorial o sobre qualsevol altra qüestió que puga afectar aquesta continuïtat.

L'acord adoptat haurà de comunicar-se a la comissió de seguiment, regulada en l'article 16 de la present norma, que valorarà sobre la viabilitat o inviabilitat de donar continuïtat al pacte territorial.

3. En cas que qualsevol dels agents socials i econòmics més representatius manifesten al si del pacte territorial la seua voluntat de no continuar formant part d'aquest, es traslladarà aquesta sol·licitud a la comissió de seguiment, que iniciarà un procediment tendent a garantir la permanència del pacte territorial i emetrà una proposta de recuperació del diàleg social. No obstant això, si finalment qualsevol dels agents socials i econòmics abandonen el pacte, es produirà la dissolució d'aquest.

4. En el cas que siga alguna de les restants entitats clau en el territori la que manifeste la seua voluntat de no continuar formant part del pacte, regirà el que disposen les normes de funcionament del pacte territorial.





Article 10. Duració

La vigència d'un pacte territorial serà de quatre anys, sense perjudici que s'acorde un règim de pròrrogues o extinció en qualsevol moment, d'acord amb les normes que regeixen el seu funcionament.





Títol II

Registre de pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana



Article 11. Registre de pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana

1. Es crea el Registre de pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana, que queda adscrit a LABORA, organisme autònom de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, o l'òrgan que el substituïra amb competències en matèria d'execució de les polítiques actives d'ocupació.

2. El Registre serà públic i accessible en la pàgina web de LABORA, www.labora.gva.es i en el Portal de Transparència. Tots dos llocs compliran els requisits establits en el Reial decret 1112/2018, sobre l'accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils, a fi de garantir la igualtat i la no discriminació en l'accés digital de totes les usuàries.

3. Com a contingut mínim figurarà en el registre el nom del pacte territorial, els seus integrants, els seus objectius, el seu àmbit d'actuació, adreça web i xarxes socials.



Article 12. Inscripció

1. La creació, modificació o dissolució d'un pacte territorial serà objecte d'inscripció en el Registre de pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana.

2. La inscripció en el Registre serà preceptiva per a poder optar a subvencions i altres instruments de foment que LABORA i altres departaments del Consell puguen articular per a millorar i promoure la concertació territorial en l'àmbit de les polítiques d'ocupació i el desenvolupament socioeconòmic sostenible del territori.

3. La inscripció o qualsevol modificació de les dades que consten en el registre es realitzarà de manera telemàtica a través de l'enllaç facilitat a aquest efecte en la pàgina web de LABORA en el termini dels tres mesos següents a la data d'adopció o de modificació del pacte, mitjançant el formulari normalitzat subscrit per la persona que exercisca la representació legal del pacte territorial.

En aquest sentit, el tractament de formularis digitals i l'emplenament dels processos d'identificació, autenticació i signatura tindran un contingut accessible, en virtut de l'article 3.2 del Reial decret 1112/2018, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic.

4. La sol·licitud anirà acompanyada de la documentació següent:

a) Acord de creació signat per totes les entitats integrants del pacte territorial.

b) Estatuts de la persona jurídica, en cas de creació d'una persona jurídica independent.

c) En cas de modificació de l'acord o els seus integrants, document de modificació de l'acord o estatuts.

d) En cas que s'incorpore una nova entitat, document d'adhesió subscrit per la persona que exercisca la representació legal.

e) En cas que una entitat siga baixa, document comunicant la baixa subscrit per la persona que exercisca la representació legal.

f) En cas de dissolució o liquidació, documentació acreditativa de la dissolució o liquidació de l'entitat.

5. La Direcció General de LABORA competent en matèria de foment de l'ocupació resoldrà sobre la inscripció de la creació, modificació i baixa dels pactes territorials.





Títol III

Normes de funcionament



Article 13. Règim de funcionament

El règim jurídic dels pactes territorials serà democràtic i s'ajustarà al que es preveu en el present decret sense perjudici del que, dins del principi de llibertat de pactes, puguen establir les normes de creació o adopció del pacte territorial, procurant una participació equilibrada de dones i homes en la constitució dels seus òrgans, d'acord amb el que es preveu en l'article 7 del present Decret.



Article 14. Convocatòries i sessions

1. Les convocatòries, sessions i actes dels òrgans col·legiats dels pactes territorials s'ajustaran al que es disposa en els articles 17 i 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



2. L'esperit dels pactes territorials comporta una participació viva i activa de tots els agents i entitats que els integren. Amb aquesta finalitat, les normes d'organització i funcionament dels pactes garantiran la participació i el coneixement de totes les entitats integrants del pacte territorial i es reuniran de manera periòdica per a mantindre actualitzat el diagnòstic del territori, fixar i actualitzar els seus objectius estratègics, i contribuir al desenvolupament continuat de la seua estratègia territorial.



Per a la consecució d'aquests objectius, i sense perjudici del que s'estableix en les normes de funcionament del pacte territorial, es realitzaran un mínim de dues convocatòries anuals. En aquestes sessions hauran de participar les entitats integrants del pacte i, si és el cas, un representant de LABORA. En el supòsit que la celebració de la sessió estiga motivada per la concurrència del pacte territorial a convocatòries d'ajudes d'àmbit europeu, estatal, autonòmic o local, s'instarà la participació de representants dels diferents àmbits.

3. Amb caràcter previ a la sol·licitud d'una subvenció, les entitats integrants del pacte territorial hauran de reunir-se per a consensuar l'actuació o projecte a desenvolupar. Serà també preceptiva la celebració d'una sessió una vegada finalitzat el projecte o les actuacions subvencionades amb la finalitat d'analitzar i avaluar la seua execució.

4. Per a la vàlida constitució, a l'efecte de la celebració de sessions, deliberacions i presa d'acords, es requerirà l'assistència de la persona que ostente la presidència o representant legal o persona que la substituïsca, de la persona que exercisca les funcions de secretària o qui la substituïsca i de la meitat, almenys, de la resta dels seus integrants, sempre que entre aquesta meitat d'integrants es troben les persones representants dels agents socials i econòmics.

5. Els acords seran adoptats pel vot que establisquen les normes de funcionament del pacte territorial, s'estendrà acta i se'n donarà compte a LABORA, a través del Registre de pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana.



Article 15. Presidència i secretaria dels pactes territorials

1. La Presidència del pacte territorial recaurà en una de les persones que ostente l'alcaldia o representació legal de les entitats locals que la integren i serà elegida per la majoria que s'establisca en el document de creació i funcionament del pacte, podent determinar-se que aquest càrrec siga rotatori.

2. Correspondrà a la persona que ostente la presidència del pacte territorial:

a) Ostentar la seua representació.

b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i la fixació de l'ordre del dia.

c) Presidir les sessions, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre'ls per causes justificades.

d) Dirimir amb el seu vot els empats, a l'efecte d'adoptar acords.

e) Assegurar el compliment de les lleis.

f) Visar les actes i certificacions dels acords adoptats.

g) Exercir totes les altres funcions que siguen inherents a la seua condició de representant legal.

3. La secretaria del pacte territorial recaurà en una de les persones representants de qualsevol de les entitats integrants del pacte i serà elegida per la majoria que s'establisca en el document de creació i funcionament del pacte i es podrà determinar que aquest càrrec siga rotatori. La designació i cessament, substitució temporal en casos de vacant, absència o malaltia i funcions de la persona que ostente la secretària es regiran pel que es disposa en l'article 19 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

4. Així mateix, les funcions, drets i substitució dels restants membres dels òrgans col·legiats dels pactes territorials, es regiran pel que es disposa en l'article 19 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



Article 16. Comissió de seguiment

1. Es crea la comissió de seguiment dels pactes territorials, que es reunirà, amb caràcter ordinari, almenys dues vegades a l'any i, amb caràcter extraordinari, quan ho sol·liciten més de deu pactes territorials o quan es cree un nou pacte territorial o es tinga coneixement amb la prèvia dissolució o baixes que puguen donar lloc a la dissolució d'algun d'aquests, o a petició de qualsevol dels tres grups que integren la Comissió.

2. La comissió de seguiment estarà integrada per representants de les administracions públiques, dels agents socials i econòmics més representatius que integren el Consell de Direcció de LABORA:

• Quatre persones que representen a LABORA (la persona titular de la direcció general competent en matèria de foment de l'ocupació o persona en qui delegue, que ostentarà la presidència, i les persones titulars de les direccions territorials o persones en qui deleguen), d'entre les quals es triarà la persona que realitze les funcions de secretaria.



• Quatre persones representants dels agents socials i econòmics més representatius integrants del Consell de Direcció de LABORA: una per cadascuna de les organitzacions sindicals i dues per l'organització empresarial.

Es procurarà que la comissió de seguiment complisca amb els criteris de presència paritària de dones i homes.

3. Podran assistir amb veu, però sense vot a les reunions de la comissió de seguiment:

• La persona titular de la direcció general competent en matèria d'economia sostenible o persona en qui delegue,

• La persona titular de la direcció general competent en matèria de turisme o persona en qui delegue,

• La persona titular de la direcció general competent en matèria d'educació o persona en qui delegue,

• La persona titular de la direcció general competent en matèria d'indústria o persona en qui delegue,

• Una persona representant de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies,

• Tres persones que, amb caràcter rotatori, representen els pactes territorials, una per cada província.

Així mateix, podrà assistir el personal tècnic de la subdirecció general competent en matèria de foment de l'ocupació i representants d'altres àrees de la Generalitat o altres administracions públiques, d'acord amb les matèries a tractar.

4. Els acords de la comissió de seguiment s'adoptaran per majoria simple.

5. La Presidència de la Comissió donarà compte dels pactes territorials inscrits en el Registre de pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana des de l'última sessió i de les seues modificacions, de la planificació de les polítiques actives d'ocupació en l'àmbit de la concertació territorial i de qualsevol altre assumpte que siga proposat pels seus membres i/o els pactes territorials.

6. Després de cada reunió de la comissió de seguiment, s'estendrà acta de les conclusions de les quals s'informarà a tots els pactes territorials.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Incidència pressupostària

L'aplicació i desenvolupament del present decret no tindrà incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats als departaments del Consell competents per raó de la matèria.



Segona. Participació de les persones amb funcions d'agents d'ocupació i desenvolupament local

Els agents i les agents d'ocupació i desenvolupament local que presten serveis en les corporacions locals integrades en el pacte territorial, per a la contractació o manteniment de les quals s'haja obtingut subvenció, participaran de manera activa en els pactes dins de l'àmbit de les seues funcions, d'acord amb les previsions que puguen establir les corresponents convocatòries d'ajudes dirigides a finançar aquesta contractació.



Tercera. Protecció de dades

1. El tractament de dades personals que es realitze en compliment d'aquesta norma s'ajustarà al que es disposa en el règim jurídic europeu i estatal en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

2. El departament competent en matèria d'ocupació serà responsable de les activitats de tractament contingudes en la present norma, i garantirà:

• L'aplicació dels principis de protecció de dades regulades en l'article 5 del Reglament (UE) 2016/679.

• El compliment del deure d'informar, previst en els articles 13 i 14 del Reglament (UE) 2016/679, respecte a totes aquelles persones interessades les dades de les quals siguen objecte de tractament de les activitats regulades en aquest Decret.

• L'adopció de mesures d'índole tècnica i organitzativa que siguen necessàries i apropiades per a garantir un nivell de seguretat adequat al risc assegurant, en tot cas, la confidencialitat, seguretat i integritat de les dades, així com les conduents a fer efectives les garanties, obligacions i drets reconeguts en el règim jurídic de protecció de dades. Aquestes mesures es correspondran amb les establides per l'Esquema Nacional de Seguretat.

3. En relació amb els òrgans previstos en aquesta norma, les dades de les persones que les integren seran tractades de conformitat amb el que es disposa en la normativa vigent en matèria de protecció de dades, complint amb els principis relatius al tractament i amb el deure d'informar les persones interessades. Així mateix, les persones que formen part d'aquests òrgans tindran el deure de confidencialitat de la informació que coneguen en el desenvolupament de les seues funcions.

Les entitats que, conforme al que es preveu en la present norma, proposen persones per a ser membres d'aquests òrgans, hauran de proporcionar-los prèviament la informació sobre protecció de dades d'acord amb l'obligació derivada dels articles 13 i 14 del Reglament (UE) 2016/679.

4. Les persones afectades per les diferents activitats de tractament podran exercir els seus drets d'accés, rectificació i supressió de dades, així com de limitació o oposició del tractament, quan pertoque, davant el departament de la Generalitat competent en matèria d'ocupació.







DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Període d'adaptació a les disposicions del present Decret



Els pactes territorials disposaran d'un termini de sis mesos per a establir i adaptar el seu règim organitzatiu i normes de funcionament al que es disposa en el present Decret.



Segona. Termini d'inscripció en el Registre de pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana

En el termini de sis mesos des de la publicació del present Decret en el DOGV, els pactes ja existents hauran de sol·licitar la inscripció del pacte en el Registre de pactes territorials per l'ocupació i desenvolupament local participatiu i sostenible de la Comunitat Valenciana i oferir prèviament la participació a aquells municipis de l'àmbit d'actuació que encara no formen part d'aquest, fent constar aquesta circumstància en el document de sol·licitud d'inscripció en el Registre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desplegament normatiu

Es faculta la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d'ocupació per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries en desplegament d'aquest decret.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 30 de desembre de 2022



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball,

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ

Mapa web