Ficha disposicion

Ficha disposicion





CONVOCATÒRIA de 15 de novembre de 2019, del director general de l'Institut Valencià de Finances, por la qual es procedeix a convocar la línia de finançament «IVF- Afectats per la DANA de setembre de 2019».



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8684 de 25.11.2019
Número identificador:  2019/11114
Referència Base de Dades:  010017/2019
 



CONVOCATÒRIA de 15 de novembre de 2019, del director general de l'Institut Valencià de Finances, por la qual es procedeix a convocar la línia de finançament «IVF- Afectats per la DANA de setembre de 2019». [2019/11114]

D'acord amb el que s'estableix en l'Acord del Consell General de l'Institut Valencià, de data 3 d'octubre de 2019, es procedeix a la convocatòria de la línia de finançament «IVF - Afectats per la DANA de setembre de 2019».



Primer. Regulació general i disponibilitat pressupostària

1. L'atorgament del finançament bonificat previst en aquesta Convocatòria s'ha de regir pel que es disposa en les normes generals aprovades pel Consell General de l'Institut Valencià de Finances mitjançant Acord, de data 23 de gener de 2019, publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana núm. 8487, de data 15 de febrer de 2019, modificat per Acord del Consell General de l'IVF, de data 3 d'octubre de 2019, publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, de data 20 de novembre de 2019.

2. La bonificació d'interessos associada a aquesta línia de finançament és a càrrec de l'IVF. Amb aquesta finalitat, l'Institut aplica la subvenció de capital que li ha sigut concedida per la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic per a l'exercici 2019, i que apareix consignada en la línia pressupostària X7384000, «Subvenció a l'ajuda al finançament de projectes empresarials», del programa 631.50. Les línies finançades a càrrec d'aquest programa pressupostari són «IVF – Afectats per la DANA de setembre de 2019», «IVF – Autònoms i microempreses», «IVF – PIME» i «IVF – Gran empresa». La subvenció permet a l'IVF bonificar interessos per valor de 6.000.000 €.



Segon. Objecte de la convocatòria

1. Constitueix l'objecte d'aquesta convocatòria l'atorgament de préstecs bonificats per al finançament dels projectes empresarials desenvolupats per autònoms i petites i mitjanes empreses que hagen resultat afectades pel temporal de pluges, fenòmens costaners i vents ocorregut a la Comunitat Valenciana entre l'11 i el 14 de setembre de 2019.



2. Els projectes empresarials que podran acollir-se al finançament bonificat objecte d'aquesta convocatòria tindran per finalitat a) la renovació de les instal·lacions, maquinària i equips; b) la reposició del capital circulant; c) el creixement de la capacitat productiva; d) la diversificació de la producció, i e) un canvi essencial del procés productiu general de l'empresa, que supose una major eficiència energètica en la provisió de béns i serveis.

3. També serà objecte de finançament bonificat a l'empara d'aquesta convocatòria el refinançament de les quotes corresponents als 12 mesos següents a la sol·licitud de finançament d'aquells contractes d'arrendament financer i préstec a llarg termini contrets pel sol·licitant amb anterioritat a la publicació d'aquesta convocatòria, a fi de finançar elements patrimonials i despeses vinculades a l'activitat econòmica desenvolupada pel sol·licitant.



Tercer. Sectors exclosos

1. No podran ser beneficiàries del finançament bonificat atorgat per l'IVF, regit per les normes generals i aquesta Convocatòria de desenvolupament, les entitats de dret públic, les universitats públiques, els organismes autònoms, les empreses públiques, les societats mercantils públiques, enteses com a tals aquelles en les quals més de la meitat del capital social pertanga directament o indirectament a una administració pública, les fundacions públiques i les societats participades majoritàriament per aquestes.

2. Els beneficiaris del finançament bonificat seran empreses de naturalesa privada que operen en qualsevol sector d'activitat amb excepció dels següents:

a. La fabricació d'armament, armes i munició, el material o les infraestructures militars o policials i el material o les infraestructures destinats a limitar els drets individuals o la llibertat de les persones (és a dir, presons i centres de detenció de tota mena) o que violen els drets humans.

b. Els jocs d'atzar i el material corresponent.

c. La fabricació, la transformació o la distribució de tabac.

d. Les activitats controvertides per raons ètiques o morals o prohibides per la legislació nacional.

e. Les activitats l'únic propòsit de les quals siga la promoció immobiliària, llevat de les destinades a afavorir l'accés a l'habitatge de col·lectius desfavorits en règim de propietat o de lloguer, en col·laboració amb la Generalitat Valenciana.

f. Les activitats merament financeres.

g. La pesca i aqüicultura.

3. Si una empresa privada opera al mateix temps en sectors d'activitat subvencionables i en sectors exclosos, l'empresa podrà ser beneficiària del finançament bonificat atorgat a l'empara d'aquesta convocatòria sempre que siga possible garantir, mitjançant la separació d'activitats i distinció de costos, que les activitats excloses no es beneficien, de cap manera, del finançament que puga rebre per les activitats subvencionables.



Quart. Requisits per a ser beneficiari del finançament bonificat



1. El beneficiari haurà de tindre el seu domicili social o establiment de desenvolupament d'activitat en un dels municipis afectats pel temporal de pluges, fenòmens costaners i vents ocorregut a la Comunitat Valenciana entre l'11 i el 14 de setembre de 2019, segons consta en el Decret 196/2019, de 20 de setembre, del Consell (núm. 8639 / 20.09.2019).

2. El beneficiari haurà d'acreditar que el temporal ha causat danys en elements patrimonials de capital fix o circulant afectes a la seua explotació per valor superior a 15.000 euros, si és un autònom o una empresa de menys de 6 treballadors, o 25.000 euros si és una empresa de més de cinc treballadors. A aquest efecte, el sol·licitant haurà d'aportar certificat emés per una companyia asseguradora, en què reconega l'atorgament d'una indemnització a favor seu com a compensació pels danys causats pel temporal, per un import superior o igual a les quanties assenyalades prèviament.

3. El beneficiari del finançament atorgat a l'empara d'aquesta convocatòria haurà de ser un autònom o una societat mercantil la grandària de la qual es corresponga amb la definició de pime recollida en l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió (annex I d'aquesta convocatòria).

4. El beneficiari haurà d'acreditar davant de l'IVF l'atorgament per un tercer d'un aval que constituïsca una garantia efectiva de cobrament. A aquest efecte, es considerarà garantia efectiva l'aval atorgat per un banc o una societat de garantia recíproca per, com a mínim, el 100 % del valor nominal i els interessos ordinaris del préstec.

5. El beneficiari haurà de disposar, en la data de la sol·licitud de finançament, d'una qualificació creditícia superior a B– (en terminologia de l'agència de qualificació Standard and Poor's), d'acord amb el sistema intern d'anàlisi de riscos de l'Institut Valencià de Finances (annex V d'aquesta convocatòria).

6. En cas que el sol·licitant s'aculla a la modalitat de finançament de l'article 2.3 d'aquesta convocatòria, haurà d'acreditar addicionalment que el préstec a llarg termini o el contracte d'arrendament financer objecte de refinançament estava al corrent de pagament abans de l'11 de setembre de 2019.

7. El beneficiari haurà d'estar en disposició de tindre totes les llicències, les autoritzacions i els permisos necessaris per a l'execució del projecte i complir la normativa nacional i comunitària que resulte aplicable i, en particular, en matèria de competència, contractació del sector públic i medi ambient.

8. El beneficiari haurà d'acreditar, amb anterioritat a dictar-se la proposta d'acord, estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries davant de l'Estat i la Generalitat, així com de les obligacions davant de la Seguretat Social.

9. El beneficiari no pot estar subjecte a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió de la Comissió Europea que haja declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú.

10. El beneficiari no pot trobar-se en cap de les circumstàncies següents, previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS):

a. Haver sigut condemnat per una sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions o ajudes públiques o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de cabals públics, tràfic d'influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.

b. Haver sol·licitat la declaració de concurs voluntari, haver sigut declarats insolvents en qualsevol procediment, trobar-se declarats en concurs, llevat que en aquest haja adquirit l'eficàcia un conveni, estar subjectes a una intervenció judicial o haver sigut inhabilitats segons la Llei 22/2003, de 9 de juliol, concursal, sense que haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.



c. Haver sigut declarats culpables per una resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb l'Administració.



d. Estar incursa la persona física, els administradors de les societats mercantils o aquells que tenen la representació legal d'altres persones jurídiques en algun dels supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració general de l'Estat, o de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques; o tractar-se de qualsevol dels càrrecs electius regulats en la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, en els termes establits en aquesta o en la normativa autonòmica que regule aquestes matèries.



e. Tindre la residència fiscal en un país o territori qualificat reglamentàriament com a paradís fiscal.

f. No trobar-se al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que es determinen reglamentàriament.

g. Haver sigut sancionat per una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions conformement a aquesta o altres lleis que així ho establisquen.

h. No podran accedir a la condició de beneficiaris les agrupacions previstes en l'article 11.3 de la LGS, paràgraf segon, quan concórrega alguna de les prohibicions anteriors en qualsevol dels membres.



i. Les prohibicions d'obtindre subvencions afectaran també aquelles empreses de les quals, per raó de les persones que les regeixen o altres circumstàncies, puga presumir-se que són continuació o que deriven, per transformació, fusió o successió, d'altres empreses en les quals hagueren concorregut aquelles.

11. El beneficiari no pot estar en situació d'empresa en crisi, entesa, d'acord amb el que s'estableix en el punt 2.18 del Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny, general d'exempció per categories, com aquella empresa en la qual concórrega almenys una de les circumstàncies següents:

a. Si es tracta d'una societat de responsabilitat limitada, quan haja desaparegut més de la meitat del seu capital social subscrit com a conseqüència de les pèrdues acumulades; és el que ocorre quan la deducció de les pèrdues acumulades de les reserves (i de tots els altres elements que se solen considerar fons propis de la societat) condueix a un resultat negatiu superior a la meitat del capital social subscrit; a l'efecte d'aquesta disposició, «societat de responsabilitat limitada» es refereix, en particular, als tipus de societats esmentats en l'annex I de la Directiva 2013/34/UE (1), i «capital social» inclou, quan siga procedent, tota prima d'emissió.

b. Si es tracta d'una societat en la qual almenys alguns socis tenen una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat, quan haja desaparegut per les pèrdues acumulades més de la meitat dels seus fons propis que figuren en la seua comptabilitat; a l'efecte d'aquesta disposició, «societat en la qual almenys alguns socis tenen una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat» es refereix, en particular, als tipus de societats esmentats en l'annex II de la Directiva 2013/34/UE.



c. Quan l'empresa es trobe immersa en un procediment de fallida o insolvència, o reunisca els criteris establits en el seu dret nacional per a ser sotmesa a un procediment de fallida o insolvència a petició dels seus creditors.

d. Quan l'empresa haja rebut una ajuda de salvament i encara no haja reembossat el préstec o posat fi a la garantia, o haja rebut una ajuda de reestructuració i estiga encara subjecta a un pla de reestructuració.



12. El compliment dels requisits d'aquest article ha d'acreditar-se mitjançant la signatura de la declaració responsable. El fet de presentar aquesta declaració responsable facultarà l'IVF per a fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per a verificar la conformitat de les dades d'aquestes declaracions.



Cinqué. Obligacions dels beneficiaris

1. Els beneficiaris del finançament bonificat regulat en aquesta Convocatòria queden sotmesos a les obligacions següents:

a. En el cas del finançament bonificat atorgat a l'empara de l'article 2.2 de la Convocatòria, complir l'objectiu de renovar els elements que integren el capital circulant i, si escau, les instal·lacions, maquinària i equips de la companyia, augmentar la capacitat productiva i millorar l'eficiència energètica de l'explotació.

b. Justificar davant de l'IVF el compliment dels requisits i les condicions que determinen l'atorgament del finançament bonificat.

c. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que corresponguen a l'IVF, la Intervenció General de la Generalitat, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar-hi tota la informació que siga requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

d. Comunicar a l'IVF, en la data de la signatura del Contracte de Préstec, l'obtenció de subvencions o ajudes, procedents de qualsevol administració o entitat, pública o privada, nacional o internacional.



e. Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable al beneficiari en cada cas, amb la finalitat de garantir l'exercici adequat de les facultats de comprovació i control per part de l'IVF.

f. Conservar durant 5 anys, a partir de la data de venciment del préstec, els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentre aquests puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control, d'acord amb la normativa comunitària.

g. Procedir al reintegrament del total de l'import bonificat, incloent-hi, si escau, el tram no reembossable de capital, més els interessos legals, en el cas de revocació per incompliment dels requisits generals establits en l'art. 23 d'aquesta convocatòria.

h. En el supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, el beneficiari ha de conservar els béns per un termini que no podrà ser inferior a cinc anys, en cas de béns inscriptibles en un registre públic, ni a dos anys, per a la resta dels béns.



2. L'incompliment de l'obligació de conservar els béns serà causa de reintegrament, amb les següents excepcions:

a. En el cas de béns no inscriptibles en un registre públic, si són substituïts per uns altres que servisquen en condicions anàlogues a la finalitat per a la qual es va concedir el finançament i aquest ús es manté fins a completar el període establit, sempre que la substitució haja sigut autoritzada per l'IVF.

b. En el cas de béns inscriptibles en un registre públic, si l'IVF n'autoritza el canvi de destinació, alienació o gravamen. En aquest cas, l'adquirent haurà d'assumir l'obligació de destinació dels béns pel període restant i, en cas d'incompliment d'aquesta obligació, del reintegrament de la bonificació.



Sisé. Forma de presentació de sol·licituds

1. La sol·licitud de finançament s'haurà de dur a terme amb el formulari d'ompliment electrònic previst en aquesta Convocatòria com a annex II, i serà obligatori presentar-lo per internet a través dels mitjans disponibles en el web de l'IVF (https://prestamos.ivf.es), amb signatura i registre electrònic.

2. Per a realitzar la tramitació electrònica, la persona que fa la sol·licitud pot utilitzar qualsevol dels sistemes de signatura electrònica admesos en la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es/va/web/sede_electronica/sede_certificados), entre aquests, el certificat electrònic emés per l'Agència Valenciana de Certificació.



3. La presentació de la sol·licitud comporta de manera implícita l'acceptació de les normes generals i de les condicions específiques d'aquesta convocatòria.





Seté. Termini de presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds podran presentar-se des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en el web de l'IVF.

2. Es podran presentar sol·licitud fins que s'esgote el pressupost indicat en l'apartat segon d'aquesta convocatòria.

3. Per a general coneixement, l'IVF publicarà en el seu web la data en la qual es tancarà aquesta Convocatoria degut a la circumstància expressada en el paràgraf anterior.



Huité. Documentació necessària per a la presentació de les sol·licituds

La sol·licitud de finançament bonificat haurà d'incloure la documentació següent:

1. Imprés de sol·licitud, d'acord amb el que s'indica en el formulari de la sol·licitud de finançament incorporat a l'annex II de la Convocatòria, que haurà d'incloure la memòria econòmica del projecte objecte de finançament i l'autorització expressa a l'IVF per a la comprovació d'ofici de les dades relatives al compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Generalitat, i de les obligacions amb la Seguretat Social, per part del sol·licitant.

2. Identificació del sol·licitant:

a. En el cas d'autònoms, s'haurà d'aportar fotocòpia del DNI, passaport o targeta de residència del sol·licitant. Així mateix, s'haurà de presentar documentació que acredite el tipus d'activitat desenvolupada: quota d'autònoms, liquidacions de l'IVA.

b. En el cas de societats mercantils, s'haurà d'aportar fotocòpia del DNI, passaport o targeta de residència del representant legal de l'empresa sol·licitant, juntament amb la fotocòpia de l'escriptura d'apoderament. A més, s'haurà d'incorporar a la sol·licitud la fotocòpia de l'escriptura de titularitat real i l'escriptura de constitució de la societat.

3. En cas que el sol·licitant siga una societat mercantil, els comptes anuals corresponents als dos últims exercicis tancats amb anterioritat a la sol·licitud de finançament.

4. Declaracions de l'impost de societats, en cas que el sol·licitant siga una societat mercantil que no haja sotmés els seus comptes a auditoria externa, o de l'IRPF, en cas que el sol·licitant siga un autònom, corresponents als dos últims exercicis tancats amb anterioritat a la sol·licitud de finançament.

5. Un informe actualitzat de riscos emés per la Central d'Informació de Riscos del Banc d'Espanya.

6. Certificat d'aval atorgat per un banc o una societat de garantia recíproca per, almenys, el 100 % del valor nominal i els interessos ordinaris del préstec, que haurà d'estar acompanyat de l'informe de riscos de la societat avaladora.

7. Declaració responsable del compliment dels requisits per a ser beneficiari del finançament i del compromís exprés del compliment de les obligacions que, en cas de resultar-ne beneficiari, correspondrien al sol·licitant, segons consta en l'annex III.

8. Detall d'altres ajudes rebudes i/o sol·licitades, procedents de qualsevol administració o entitat pública, nacional o internacional, amb especificació del règim d'ajuda al qual s'acullen, la quantia, la data d'atorgament i l'ens atorgant. La relació haurà d'indicar expressament quines ajudes corresponen a les mateixes despeses elegibles que les incloses en el projecte empresarial el finançament del qual se sol·licita, segons consta en l'annex IV.

9. Documentació que acredite que el domicili social o establiment de desenvolupament d'activitat del sol·licitant està situat en un dels municipis afectats pel temporal de pluges, fenòmens costaners i vents ocorregut a la Comunitat Valenciana entre l'11 i el 14 de setembre de 2019, segons consta en el Decret 196/2019, de 20 de setembre, del Consell (núm. 8639 / 20.09.2019).

10. Sol·licitud a la companyia asseguradora d'indemnització a favor del sol·licitant, com a compensació pels danys causats pel temporal ocorregut a la Comunitat Valenciana entre l'11 i el 14 de setembre de 2019 a elements patrimonials de capital fix o circulant afectes a la seua explotació.

11. En cas que el sol·licitant s'aculla a la modalitat de finançament de l'article 2.3 de la Convocatòria:

a. Contracte d'arrendament financer o préstec a llarg termini contret en el seu moment per a finançar l'adquisició d'elements patrimonials i despeses vinculades a l'explotació.

b. Certificat emés pel prestador o arrendador de l'operació del fet que aquesta es trobava al corrent de pagament abans de l'11 de setembre.

12. En el cas de presentar-se sol·licituds que no s'han emplenat aportant tota la informació que es requereix i/o no han acompanyat tota la documentació establida en la Convocatòria, l'IVF requerirà l'interessat perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la seua petició.

13. Els requeriments es realitzaran per mitjans electrònics i s'entendran practicats o rebutjats en els termes que s'assenyalen en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i en la legislació complementària. En aquest sentit, si transcorren deu dies naturals sense que s'accedisca al contingut del requeriment, s'entendrà que la notificació ha sigut rebutjada i es tindrà per realitzat el tràmit de notificació.

14. Sense perjudici del que s'estableix en aquest article, l'IVF podrà, amb posterioritat a la sol·licitud, requerir a la sol·licitant qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient.



Nové. Procediment de valoració de les sol·licituds

1. El procediment d'atorgament és el de concurrència competitiva segons el que es preveu en l'article 165.2, apartat f, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions, que atén exclusivament l'ordre de presentació de les sol·licituds, fins a esgotar l'import previst en l'article 1 d'aquesta convocatòria per a la bonificació d'interessos, sense que calga establir comparació entre sol·licituds ni la prelació entre aquestes.



2. Una vegada rebudes les sol·licituds de finançament bonificat, els serveis tècnics de l'IVF duran a terme les actuacions següents:

a. Comprovació del compliment dels requisits del beneficiari i l'elegibilitat del projecte.

b. Determinació de l'import de les despeses elegibles finançables del projecte.

3. Per als projectes que resulten elegibles, i considerant el resultat de les actuacions relacionades en l'apartat anterior, l'IVF haurà de dictaminar l'aprovació o la denegació del finançament, atés l'informe de riscos aportat per l'entitat avalista, que haurà de confirmar de forma indubtable la capacitat de repagament de l'operació.

4. D'acord amb la sol·licitud de finançament i les característiques del Projecte, l'IVF establirà les condicions financeres del préstec, així com l'import i el termini. En el marc d'aquesta convocatòria, els serveis tècnics de l'IVF no podran proposar en cap cas operacions de deute subordinat.

5. Les operacions que s'acullen a aquesta Convocatòria seran aprovades o rebutjades en el termini de tres mesos a comptar des de la data d'entrada de la sol·licitud corresponent.



Desé. Despeses finançables elegibles

1. L'import bonificable de cada projecte d'inversió presentat es determinarà a partir de l'import total dels costos que tinguen la consideració de despeses finançables elegibles segons determina aquesta Convocatòria. En cap cas, el cost d'adquisició de les despeses finançables elegibles podrà ser superior al valor de mercat.

2. Són despeses finançables elegibles aquelles:

i. Que consistisquen en l'adquisició o reparació d'actius materials, actius immaterials i elements de capital circulant,

ii. Que de manera indubtable responguen a la naturalesa del projecte finançat,

iii. Que s'hagen dut a terme amb posterioritat a aquesta o durant els sis mesos anteriors a la sol·licitud de finançament, i

iv. L'import de les quals siga superior a 500 euros. A aquest efecte, l'IVF admetrà l'acumulació de despeses recurrents de l'explotació sempre que responguen a un mateix concepte i hagen sigut contractades amb un mateix proveïdor durant els sis mesos anteriors a la sol·licitud de finançament, o amb posterioritat a aquesta.

3. Com a inversions en actius materials i immaterials associats al projecte, seran despeses finançables elegibles les següents:

i. Adquisició i condicionament de terrenys per a fer-ne ús en la producció dels béns i serveis que constitueixen l'activitat principal de l'empresa.

ii. Adquisició i construcció de naus industrials i instal·lacions tècniques per al desenvolupament de l'activitat principal de l'empresa.

iii. Adquisició d'equipament vinculat a les tecnologies de la informació i la comunicació.

iv. Maquinària, eines, motles o utillatge.

v. Mobiliari.

vi. Vehicles industrials i elements de transport afectes a l'explotació fins a un màxim de 15.000 euros. Referent a això, l'adquisició de vehicles de transport de mercaderies per carretera no es pot considerar en cap cas com a despesa finançable elegible a l'efecte d'aquesta convocatòria.

vii. Registre de marques, patents, models d'utilitat i dissenys industrials, marcatge CE o altres formes d'homologació o de normalització de productes.

viii. Adquisició de participacions empresarials a fi d'ampliar la capacitat productiva de l'empresa, millorar les condicions d'accés al finançament o assegurar el subministrament d'inputs clau per al procés productiu de l'empresa.

4. Com a elements de capital circulant, seran despeses finançables elegibles aquelles que siguen necessàries per al desenvolupament de les activitats previstes per l'empresa. En concret, seran elegibles les següents:

i. Serveis externs necessaris per a la implantació de solucions vinculades a les inversions realitzades.

ii. Costos de consumibles, matèries primeres, materials i altres aprovisionaments, així com altres subministraments necessaris per al desenvolupament de l'activitat de l'empresa.

iii. Despeses del personal (cost salarial brut, i cost de la Seguretat Social a càrrec de l'empresa).

iv. Despeses generals i altres despeses d'explotació addicionals (assessorament, auditories, assegurances, manteniments i reparacions, despeses de gestió, costos de transferència de coneixements i comunicació, costos d'homologació, etc.), que es deriven directament de l'activitat de l'empresa.

v. Despeses derivades del lloguer de locals comercials o centres de producció.

vi. Comissions carregades al sol·licitant del finançament per un banc o una SGR a fi d'atorgar l'aval requerit per l'IVF en el marc d'aquesta convocatòria.

5. No es consideraran despeses finançables elegibles ni els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació, ni els impostos personals sobre la renda.

6. A l'efecte del càlcul de la intensitat d'ajuda i de les despeses finançables elegibles, totes les xifres emprades s'hauran de tindre en compte abans de qualsevol deducció fiscal o d'unes altres càrregues.

7. Quant als projectes empresarials sol·licitats a l'empara de l'article 2.3 d'aquesta convocatòria, són despeses finançables elegibles les quotes de capital i interessos corresponents a un període de 12 mesos, sempre amb posterioritat a l'11 de setembre de 2019, de contractes d'arrendament financer i préstecs a llarg termini contrets amb anterioritat a la publicació d'aquesta convocatòria, que tinguen per objecte finançar elements patrimonials i despeses afectes a l'activitat econòmica desenvolupada pel sol·licitant.



Onzé. Justificació de les despeses finançables elegibles

1. Els beneficiaris del finançament bonificat hauran de justificar l'aplicació dels fons davant de l'IVF, mitjançant proves documentals clares, específiques i actualitzades. Per a fer-ho, hauran d'utilitzar l'aplicació informàtica disponible en la web de l'IVF: https://prestamos.ivf.es/. En concret, el beneficiari remetrà una còpia amb signatura electrònica de les factures acreditatives de la despesa incorreguda, que hauran de complir el que disposa el reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.

2. Llevat que la despesa haguera sigut duta a terme amb anterioritat a la data de la sol·licitud del finançament, l'empresa beneficiària haurà de disposar, com a mínim, de tres ofertes de diferents proveïdors amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, quan l'import de la despesa bonificable supere les quanties establides en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, per al contracte menor (contractes de valor estimat inferior a 40.000 euros, quan es tracte de contractes d'obres, o a 15.000 euros, quan es tracte de contractes de subministrament o de serveis).

3. Les ofertes han d'estar prou detallades, i han d'especificar els treballs que han de fer-se i el preu d'aquests, hauran d'estar datades i contindre les dades que permeten la correcta identificació del remitent, juntament amb el logo o el segell de l'empresa. La selecció de les ofertes haurà de fer-se entre empreses de les quals almenys dues no siguen empreses associades a l'entitat beneficiària i no en formen part de la junta directiva o consell d'administració, ni ostenten drets de vot superiors al 50 %.

4. L'elecció entre les ofertes presentades haurà de recaure en la més econòmica, i s'haurà de justificar en un informe l'elecció en un altre sentit. L'IVF podrà requerir un informe de valoració de l'obra, servei o subministrament de què es tracte, que haurà de fer un expert independent, si la proposta triada pel sol·licitant supera en més d'un 25 % el preu de l'oferta més econòmica, quan a la vista de la justificació que aporte el sol·licitant, expressament referida a aquesta decisió, siga possible apreciar que s'haja pogut veure afectat el principi d'objectivitat en la decisió adoptada. En aquest cas, s'haurà de considerar com a despesa finançable elegible l'import menor entre el de la factura aportada i el del mateix valor de taxació.

5. En el supòsit de despeses recurrents d'explotació, com serveis externs, matèries primeres, mercaderies i subministraments, l'IVF haurà d'acumular l'import de les factures emeses pel mateix proveïdor i pel mateix concepte. El sol·licitant estarà exempt de presentar les tres ofertes preceptives, si acredita que el preu d'adquisició unitari és inferior o igual al preu mitjà corresponent als dotze mesos anteriors a la data de la sol·licitud, incrementat en un 10 %.



Dotzé. Característiques dels préstecs bonificats a l'empara de l'article 2.2 d'aquesta convocatòria

1. El valor nominal del préstec se situarà entre 25.000 i 400.000 euros, sense que puga superar el 80 % de l'import de les despeses finançables elegibles.

2. El termini d'amortització del finançament bonificat se situarà entre un mínim de tres anys i un màxim de deu anys, amb possibilitat d'un període de carència d'amortització de capital de fins a dos anys, inclòs en el termini. El període de carència de capital podrà augmentar a 4 anys en operacions amb microempreses i autònoms que operen en el sector de la producció primària dels productes agrícoles.

3. En les operacions atorgades a l'empara d'aquesta convocatòria no s'aplicaran comissions d'obertura ni cancel·lació dels préstecs, sense perjudici del que s'estableix en els articles 23 i 24.

4. El tipus d'interés nominal del finançament bonificat (TINFB) haurà de ser igual al tipus d'interés EURIBOR a un any, amb valor mínim igual al 0 %. L'EURIBOR s'haurà de revisar anualment el 15 de desembre i les liquidacions d'interessos hauran de ser trimestrals els dies 15 de març, juny, setembre i desembre.

5. Els préstecs s'hauran d'amortitzar per trimestres vençuts, transcorregut el període de carència, si escau, i coincidint amb la liquidació dels interessos.

6. Els préstecs incorporen un tram no reembossable (TNR), que s'ha de determinar tenint en compte el termini de venciment del préstec:

Tram no reembossable en percentatge sobre el valor nominal del préstec



Anys

3 4 5 6 7 8 9 10

TNR 3,00 % 3,50 % 4,00 % 4,50 % 5,25 % 5,75 % 6,50 % 7,00 %





L'import del tram no reembossable haurà de romandre constant fins al final de la vida del préstec; moment en què en procedirà l'aplicació, amb les excepcions que es deriven de les condicions de revocació de la bonificació, establides en els articules 23 i 24. No obstant això, en el cas que, per les circumstàncies assenyalades en els articles 18, 19 i 20, es produïra una variació o bé en el valor nominal del préstec, o bé en el termini de l'operació, l'IVF reestimaria l'import del tram no reembossable d'acord amb els percentatges inclosos en el quadre anterior, sense perjudici del que s'estableix en l'article 19.5.



Tretzé. Característiques dels préstecs bonificats a l'empara de l'article 2.3 d'aquesta convocatòria

1. El valor nominal del préstec se situarà entre 25.000 i 250.000 per a empreses de més de 25 treballadors; 25.000 i 125.000 euros per a empreses de 6 i 25 treballadors, i entre 25.000 i 75.000 euros per a autònoms i microempreses de menys de 6 treballadors. El valor nominal del préstec pot arribar fins al 100 % de les despeses finançables elegibles.



2. El termini d'amortització del finançament bonificat se situa entre un mínim de tres i un màxim de cinc anys, amb un període de carència de capital i interessos d'un any, inclòs en aquest termini.

3. En les operacions atorgades a l'empara d'aquesta convocatòria no s'aplicaran comissions d'obertura ni cancel·lació dels préstecs, sense perjudici del que s'estableix en els articles 23 i 24.

4. El tipus d'interés nominal del finançament bonificat (TINFB) haurà de ser igual al tipus d'interés EURIBOR a un any, amb valor mínim igual al 0 %. L'EURIBOR s'haurà de revisar anualment el 15 de desembre i les liquidacions d'interessos hauran de ser trimestrals els dies 15 de març, juny, setembre i desembre.

5. Els préstecs s'hauran d'amortitzar per trimestres vençuts, transcorregut el període de carència, si escau, i coincidint amb la liquidació dels interessos.

6. Els préstecs incorporen un tram no reembossable (TNR), que s'ha de determinar tenint en compte el termini de venciment del préstec:

Tram no reembossable en percentatge sobre el valor nominal del préstec



Anys

3 4 5

TNR 3,00 % 3,50 % 4,00 %





L'import del tram no reembossable haurà de romandre constant fins al final de la vida del préstec; moment en què en procedirà la seua aplicació, amb les excepcions que es deriven de les condicions de revocació de la bonificació, establides en els article 23 i 24. No obstant això, en el cas que, per les circumstàncies assenyalades en els articles 17, 18 i 19, es produïra una variació o bé en el valor nominal del préstec, o bé en el termini de l'operació, l'IVF reestimaria l'import del tram no reembossable d'acord amb els percentatges inclosos en el quadre anterior.





Catorzé. Normativa sobre ajudes d'estat i càlcul de l'ajuda implícita equivalent

1. Els projectes objecte de finançament a l'empara d'aquesta convocatòria s'han d'adequar al que es preveu en el Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a les ajudes de minimis, i el Reglament (UE) núm. 1408/2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, modificat pel Reglament (UE) 2019/316 de la Comissió, de 21 de febrer de 2019.

2. A l'efecte de l'aplicació de la normativa europea en matèria d'ajudes d'estat, i una vegada establides les condicions financeres del préstec, així com l'import, el termini i les garanties d'aquest, els serveis tècnics de l'IVF hauran de procedir a calcular l'ajuda implícita equivalent, que serà igual a l'estalvi de la càrrega financera que suposa per als beneficiaris respecte a un préstec alternatiu a preus de mercat.

3. A fi de calcular l'ajuda implícita equivalent, es tindrà en consideració els seguents conceptes:

a. La diferència entre el tipus d'interés aprovat per a l'operació i el tipus d'interés de referència, que resultaria en aplicar la comunicació de la Comissió Europea relativa a la revisió del mètode de fixació del tipus de referència i actualització (DOUE C 14, de 19.1.2008).

b. El tram no reembolssable del prestec, calculat conforme al que s'estableix en aquesta Convocatòria.

4. Quant al tipus de referència establit per la Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008), i d'acord amb l'art. 9.3 que impedeix a l'IVF concedir finançament subordinat a l'empara d'aquesta convocatòria, els serveis tècnics de l'IVF hauran de calcular el tipus de referència com a suma del tipus d'interés EURIBOR a un any i el marge previst per la Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008) per a la categoria de qualificació creditícia de l'avalador, amb un nivell de col·lateralització normal:



Qualificació

A 0,75 %

BBB 1,00 %

BB 2,20 %

B 4,00 %





Tenint en compte els convenis signats per les entitats financeres privades amb l'AFIN-SGR, en les operacions avalades per l'esmentada SGR, l'IVF utilitzarà com a tipus d'interés de referència el corresponent a una empresa BB. En el cas que les operacions foren avalades per una altra SGR, els serveis tècnics n'estimaran la qualitat creditícia, d'acord amb els convenis que haja subscrit amb les entitats financeres privades, i determinarà el tipus d'interés de referència en conseqüència.



5. L'import de l'ajuda implícita equivalent s'haurà de calcular actualitzant els imports bonificats al seu valor en el moment en què es concedisca el finançament. El tipus d'interés que haurà d'emprar-se a l'efecte d'actualització serà el tipus d'actualització aplicable en el moment en què es concedisca l'ajuda, segons la Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008).

6. D'acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, l'import total de les ajudes de minimis que es pot atorgar a una única empresa no podrà excedir de 200.000,00 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals (l'actual i els dos anteriors), o de 100.000,00 euros en el cas de les empreses que operen en el sector de transport de mercaderies per carretera. Aquestes quantitats estan expressades en termes bruts, és a dir, abans de qualsevol deducció en concepte de fiscalitat.

7. D'acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, modificat pel Reglament (UE) 2019/316 de la Comissió, de 21 de febrer de 2019, l'import total de les ajudes de minimis que es pot atorgar a una única empresa que opera en el sector de la producció primària de productes agraris no pot excedir de 20.000,00 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals (l'actual i els dos anteriors). L'import acumulat de les ajudes de minimis concedides per Espanya a empreses actives en la producció primària de productes agrícoles durant qualsevol període de tres exercicis fiscals no haurà d'excedir de 592.962.542 euros. Aquestes quantitats estan expressades en termes bruts, és a dir, abans de qualsevol deducció en concepte de fiscalitat.

8. En el cas de fusions o adquisicions d'empreses, totes les ajudes de minimis concedides anteriorment a qualsevol de les empreses que es fusionen es tindran en compte per a determinar si la concessió d'una nova ajuda de minimis a la nova empresa o a l'empresa adquirent supera el límit màxim pertinent.

9. No podran ser beneficiàries de les línies i programes de finançament bonificat, acollits al Reglament (UE) 1407/2013, de 18 de desembre:

a. Les empreses que operen en els sectors de la pesca i l'aqüicultura, regulades pel Reglament (CE) núm. 104/2000 del Consell.

b. Les empreses que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles en els següents casos:

i. Quan l'import de l'ajuda es determine en funció del preu o de la quantitat de productes d'aquest tipus adquirits a productors primaris o comercialitzats per les empreses interessades.

ii. Quan l'ajuda estiga supeditada al fet que una part o la totalitat es repercuteix en productes primaris (llauradors).

c. Les activitats relacionades amb l'exportació a països tercers o estats membres, és a dir, les ajudes directament vinculades a les quantitats exportades, a l'establiment i explotació d'una xarxa de distribució o a altres despeses corrents vinculades a l'activitat exportadora.

d. Les ajudes condicionades a l'ús de productes nacionals en lloc d'importats.



Quinzé. Acumulació del finançament bonificat atorgat per l'IVF a l'empara d'aquesta convocatòria amb altres ajudes i subvencions



1. Les ajudes inherents al finançament bonificat atorgat per l'IVF a l'empara d'aquesta convocatòria podran acumular-se amb les ajudes de minimis concedides segons el que disposa al Reglament (UE) núm. 360/2012 de la Comissió fins al límit màxim establit en aquest últim Reglament. Podran acumular-se amb ajudes de minimis concedides conformement a altres reglaments de minimis fins al límit màxim pertinent que s'estableix en l'article 3, apartat 2, del Reglament (UE) núm. 1407/2013 o, si escau, en l'article 3, apartats 2 i 3, del Reglament (UE) núm. 1408/2013, segons la redacció donada pel Reglament (UE) núm. 2019/316.

2. Les ajudes de minimis inherents al finançament bonificat no s'acumularan amb cap ajuda estatal en relació amb les mateixes despeses finançables elegibles, si aquesta acumulació excedira de la intensitat d'ajuda o de l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptats per la Comissió.



Setzé. Aprovació del finançament bonificat

1. Una vegada avaluades les sol·licituds en els termes previstos en l'article 9 d'aquesta convocatòria, l'òrgan competent de l'IVF decidirà sobre l'aprovació o no del finançament bonificat.

2. L'aprovació determinarà amb exactitud les condicions financeres de l'operació, que hauran de ser acceptades expressament pel sol·licitant i seran immodificables en la formalització del Contracte de Préstec, a excepció del que es disposa en els articles 18, 19 i 20 d'aquesta convocatòria; així com la intensitat de l'ajuda concedida calculada d'acord amb la normativa europea d'aplicació.



Desseté. Formalització del contracte de préstec

1. Després de l'aprovació del finançament bonificat, s'haurà de formalitzar entre l'IVF i el sol·licitant-beneficiari el contracte de préstec en document públic, el qual tindrà tots els efectes a partir de la signatura entre les parts.

2. El contracte de préstec haurà d'incloure tots els requisits específics d'aquest, derivats de l'aplicació d'aquesta convocatòria, així com les condicions particulars amb vista a l'execució (disposició dels fons, amortitzacions anticipades, justificació de l'aplicació dels fons rebuts, facultats de control per part de l'IVF, etc.), que s'hauran especificat en l'aprovació de la sol·licitud de finançament bonificat.



3. Els contractes de préstec mitjançant els quals es formalitzen les operacions de finançament se sotmetran al dret privat.



Dihuité. Disposició dels fons

1. El desembossament dels préstecs serà en una sola vegada o en desembossaments parcials.

2. El termini màxim per a disposar i el nombre màxim de disposicions parcials serà l'establit en l'aprovació del finançament bonificat i es traslladarà sense modificació al Contracte de Préstec. Aquest termini no podrà excedir el període de carència en l'amortització del préstec, llevat d'una autorització expressa per part del director general de l'IVF, segons el que disposa l'article 19.

3. El desembossament es farà a sol·licitud del prestatari. Com a regla general, abans d'executar el desembossament, l'IVF requerirà la presentació de factures, informes d'auditoria o altres documents de valor probatori equivalent que justifiquen l'actuació realitzada. No obstant això, l'Institut podrà anticipar

a. fins a un 25 % del valor nominal del préstec abans de disposar dels documents justificatius de l'actuació que s'ha dut a terme, d'acord amb el que s'establisca en l'acord d'atorgament del préstec acollit a la modalitat de l'article 2.2 d'aquesta convocatòria.

b. fins a un 100 % del valor nominal del préstec mitjançant transferència a un compte bloquejat a nom del beneficiari, al qual només podran carregar-se els rebuts dels préstecs o contractes d'arrendament financer objecte de refinançament per l'IVF, d'acord amb la modalitat 2.3 d'aquesta convocatòria.

4. Transcorregut el termini màxim de disposició sense que es dispose de la totalitat dels fons, l'import del préstec quedarà fixat en la quantia disposada de manera efectiva. En aquest cas, l'IVF emetrà una resolució que modificarà l'acord d'atorgament del finançament bonificat i anul·larà el compromís per la part no disposada, i s'ajustarà l'import de l'ajuda implícita equivalent al resultant de l'import disposat de manera efectiva.



Denové. Modificació de les condicions del finançament bonificat



1. En cas que sorgiren circumstàncies degudament justificades que alteraren les condicions recollides en l'atorgament del finançament bonificat, el beneficiari podrà sol·licitar-ne la modificació.



2. Els supòsits en els quals resultarà possible modificar les condicions inicials del finançament atorgat són:

a. Canvis de titularitat, operacions de transformació societària, fusió o escissió, sempre que el nou titular continue complint tots els requisits generals i específics establits en aquesta Convocatòria.



b. Ampliació del termini d'amortització del préstec que derive de circumstàncies sobrevingudes i que foren imprevisibles amb un comportament diligent del beneficiari en el moment en què va tindre lloc l'atorgament del finançament, o que, tot i ser previsibles, foren inevitables.

En cap cas es considerarà com a causa justificativa de l'ampliació del termini d'amortització la situació econòmica del beneficiari.

c. Ampliació del termini de disposició, amb una sol·licitud prèvia motivada per part del beneficiari, i sempre que això no implique una alteració de les quotes anuals d'amortització del principal de l'operació.

3. Per a valorar la procedència de la modificació sol·licitada, els serveis tècnics de l'IVF podran requerir la informació i la documentació que consideren convenient i hauran d'informar favorablement, si escau, la modificació sobre la base de les raons oferides pel beneficiari.



4. En tot cas, no es podrà modificar l'atorgament del finançament bonificat si les circumstàncies al·legades per a justificar la procedència de la modificació hagueren determinat en el seu moment la desestimació de la sol·licitud realitzada.

5. Les modificacions dels préstecs no podran suposar en cap cas un increment de l'import de l'ajuda implícita equivalent establida en l'aprovació del finançament bonificat.

6. Una vegada aprovada la modificació de l'acord aprovatori del finançament bonificat, s'haurà de formalitzar la corresponent addenda al Contracte de Préstec, en document públic, per a la qual cosa haurà de regir el que estableix l'article 17 d'aquesta convocatòria.



Vinté. Rectificació d'errors

L'IVF podrà rectificar d'ofici l'acord d'atorgament del finançament quan dels elements que hi figuren es deduïsca l'existència d'un error material, de fet o aritmètic.



Vint-i-uné. Seguiment i control ordinari

1. Quan finalitze el projecte, el beneficiari del finançament bonificat haurà de facilitar informació relativa al compliment de l'objecte i la finalitat del finançament atorgat i haurà de remetre una Memòria Tècnica Final que detallarà els resultats assolits com a conseqüència de l'execució del projecte, en la qual haurà de consignar les desviacions registrades entre la despesa executada de manera efectiva i la despesa pressupostada inicialment, i haurà de desglossar la informació per partides de despesa i inversió.

2. L'IVF comprovarà l'adequada justificació de l'aplicació de les quantitats rebudes, la realització de l'activitat o el compliment de la finalitat que determina l'atorgament del finançament bonificat, així com si ha pogut haver-hi concurrència amb altres subvencions no compatibles amb aquest.

3. La comprovació administrativa de la justificació documental que acredita la realització de les activitats que configuren el Projecte empresarial objecte de finançament bonificat es realitzarà mitjançant la revisió de les factures, dels informes d'auditoria o d'uns altres documents que justifiquen l'actuació que s'ha dut a terme, d'acord amb els procediments de control vigents en l'IVF.

4. L'IVF farà actuacions específiques de control com a conseqüència de denúncies o de l'existència d'indicis de frau o irregularitats en l'execució de l'activitat finançada a l'empara d'aquesta convocatòria.



5. El Consell General de l'Institut Valencià de Finances aprovarà el Pla d'Informació i Control que haurà d'integrar-se com a annex en els Contractes de Préstec que es formalitzen entre l'IVF i els beneficiaris del finançament bonificat. Les procediments inclosos en el Pla seran vinculants per a aquests últims i incomplir-los serà una causa de venciment anticipat del Contracte de Préstec i del reembossament total de l'import percebut (incloent-hi el tram no reembossable, si escau) i dels interessos meritats.

6. En finalitzar el projecte, l'IVF incorporarà al compte justificatiu:



a. La memòria tècnica remesa per l'empresa en el moment de sol·licitar el finançament.

b. La memòria tècnica final remesa pel beneficiari.

c. Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.

d. Una relació detallada dels desembossaments amb identificació de la data de pagament.

e. Resolucions del director general de l'IVF de modificació de l'acord de concessió del finançament bonificat, conformement als articles 18.4, 19 i 20 d'aquesta Conovocatòria.

f. Els justificants de despesa, incloent-hi, si escau, les tres ofertes d'empreses proveïdores de subministraments o serveis, així com els informes requerits per l'IVF a fi de justificar adequadament la despesa.



g. Els justificants de pagament.

h. Un certificat emés per un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent, en el cas d'adquisició de béns immobles.

i. Declaració responsable d'altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics o privats que hagueren obtingut o sol·licitat en l'exercici en curs i els dos exercicis immediatament anteriors, en què s'hauran de distingir aquelles atorgades per a finançar els mateixos costos subvencionables que els presentats a l'IVF per a la justificació del projecte.



Vint-i-dosé. Control extern

1. Al marge del seguiment i control ordinari que en faça l'IVF, els beneficiaris del finançament bonificat atorgat per l'Institut quedaran subjectes al control financer que corresponga a la Intervenció General de la Generalitat, així com a les actuacions de comprovació previstes en la normativa de la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents.



2. En el Contracte de Préstec que es formalitze entre l'IVF i el sol·licitant-beneficiari haurà de constar el sotmetiment exprés d'aquest a les facultats de comprovació i control extern dels organismes esmentats en l'apartat anterior.

3. La negativa o obstrucció a les tasques de control de la Intervenció General de la Generalitat Valenciana o de la Sindicatura de Comptes serà causa de venciment anticipat del Contracte de Préstec i de reembossament total de l'import percebut (incloent-hi el tram no reembossable, si escau) i dels interessos reportats.



Vint-i-tresé. Revocació i modificació unilateral de la bonificació a instàncies de l'IVF

1. El Contracte de Préstec que es formalitze haurà de reconéixer expressament la facultat que ostentarà l'IVF de declarar unilateralment la revocació de la bonificació quan es produïsca algun dels següents supòsits:

a. L'impagament de dues liquidacions consecutives de capital i/o interessos d'acord amb el pla de venciments previst en el Contracte de Préstec.

b. La novació a instàncies del prestatari del préstec subscrit amb l'IVF que modifique la qualificació del risc creditici d'acord amb el sistema intern d'anàlisi de riscos de l'IVF. En aquest supòsit, i sempre que l'empresa puga acreditar el compliment dels objectius del projecte que va donar lloc a la concessió del finançament bonificat, es revocarà únicament la bonificació pendent d'aplicar, i quedarà consolidada la bonificació atorgada fins a la data de la novació del préstec.

2. Així mateix, seran causes de revocació unilateral de la bonificació:

a. Obtenció d'aquesta falsejant les condicions requerides per a fer-ho o ocultant aquelles que ho hagueren impedit.

b. Incompliment total o parcial de l'objectiu, de l'activitat, del projecte o la no-adopció del comportament que fonamenten la concessió del finançament bonificat.

c. Incompliment de l'obligació de justificació, o justificació insuficient, en els termes previstos en aquesta Convocatòria.

d. Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en aquesta convocatòria, així com l'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan d'aquest incompliment es derive la impossibilitat de verificar l'ús donat als fons percebuts, el compliment de l'objectiu o la realitat i la regularitat de les activitats objecte del finançament bonificat.

e. Incompliment de les obligacions imposades en l'aprovació del finançament bonificat sempre que afecten o es referisquen a la manera en què s'han d'assolir els objectius, dur a terme l'activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió d'aquest.

f. Incompliment de les obligacions imposades als beneficiaris, diferents de les anteriors, quan se'n derive la impossibilitat de verificar l'ús que s'ha donat als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats objecte del finançament bonificat o la concurrència d'aquest amb altres ajudes, ingressos o recursos públics que hi resulten incompatibles.

g. L'adopció d'una decisió de recuperació per part de la Comissió Europea de la qual es derive una necessitat de reintegrament.

3. El Contracte de Préstec haurà de recollir expressament les causes de revocació unilateral de la bonificació a instàncies de l'IVF previstes en els apartats anteriors d'aquest article, i s'hi haurà d'establir expressament que, en el moment que a l'IVF li consten, de manera fefaent, les circumstàncies fàctiques indicades, aquest procedirà immediatament a suspendre la disposició dels fons pendents.

Al mateix temps, el contracte haurà de preveure una condició resolutòria susceptible de ser activada per l'IVF en el moment en què li consten, de manera fefaent, les circumstàncies expressades, així com una clàusula penal en virtut de la qual, una vegada produïda la revocació de la bonificació per les causes esmentades, el beneficiari haurà de reintegrar el total de l'import bonificat, incloent-hi el tram no reembossable, si escau, els interessos bonificats i els interessos legals resultants, sense perjudici del que s'estableix en l'article 23.1.b.

4. Sense perjudici de les consideracions que pogueren conduir a la revocació de la bonificació, l'IVF podrà reduir la bonificació inherent a l'operació de finançament si en el termini de dotze mesos des de la formalització el sol·licitant no aporta certificat acreditatiu del reconeixement d'una indemnització per part d'una companyia asseguradora, per import igual o superior al previst en l'article 4.2, com a compensació pels danys produïts pel temporal de pluges ocorregut a la Comunitat Valenciana entre l'11 i el 14 de setembre de 2019:



a. Per a les operacions que s'acullen a la modalitat de l'article 2.2 de la Convocatòria, el beneficiari haurà de mantindre el tram no reembossable que li corresponga d'acord amb el termini d'amortització del préstec, però el tipus d'interés nominal del finançament bonificat (TINFB) haurà de ser igual al tipus d'interés EURIBOR, amb límit inferior 0 %, més un diferencial del 0,75 %. L'increment del diferencial de tipus d'interés s'haurà d'aplicar retroactivament des del primer desemborsament.



b. Per a les operacions que s'acullen a la modalitat de l'article 2.3 de la Convocatòria, el tram no reembossable (TNR) passarà a ser igual al 0 %, i el tipus d'interés nominal del finançament bonificat (TINFB) serà igual al tipus d'interés EURIBOR més un diferencial del 2,2 %. L'increment del diferencial de tipus d'interés s'haurà d'aplicar retroactivament des del primer desemborsament.



Vint-i-quatré. Cancel·lació anticipada total o parcial del préstec i renúncia al finançament bonificat

Els beneficiaris podran procedir a la cancel·lació anticipada total o parcial del préstec una vegada formalitzat. En tals casos, l'acreditat consolidarà la bonificació obtinguda fins al moment de la cancel·lació anticipada, renunciant a la bonificació que li hauria correspost per la part del préstec cancel·lada anticipadament fins a la data de venciment de l'operació.



Vint-i-cinqué. Publicitat del finançament bonificat

Si s'accepta el finançament bonificat, el beneficiari autoritza l'IVF a donar publicitat a tercers del préstec concedit, a través de la Base de dades nacional de subvencions, dels comptes anuals de l'IVF o de qualsevol altre mitjà que l'Institut considere oportú.



Vint-i-sisé. Eficàcia

Aquesta Convocatòria començarà a tindre efectes a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en el web de l'IVF.



València, 15 de novembre de 2019.– El director general de l'Institut Valencià de Finances: Manuel Illueca Muñoz.







ANNEX I

Definició de ‘etita i mitjana empresa



Article 1. Empresa

Es considerarà empresa tota entitat, independentment de la seua forma jurídica, que exercisca una activitat econòmica. En particular, es consideraran empreses les entitats que exercisquen una activitat artesanal o altres activitats a títol individual o familiar, així com les societats de persones i les associacions que exercisquen una activitat econòmica de manera regular.



Article 2. Efectius i límits financers que defineixen les categories d'empreses

1. La categoria de microempreses, petites i mitjanes empreses (PIME) està constituïda per les empreses que ocupen menys de 250 persones i el volum anual de negocis de les quals no excedeix els 50 milions EUR o el balanç general anual de les quals no excedeix de 43 milions EUR.

2. En la categoria de les PIME, es defineix la petita empresa com una empresa que ocupa menys de 50 persones i el volum anual de negocis o balanç general anual de la qual no supera els 10 milions euros.

3. En la categoria de les PIME, es defineix la microempresa com una empresa que ocupa menys de 10 persones i el volum anual de negocis o balanç general anual de la qual no supera els 2 milions EUR.



Article 3. Tipus d'empreses considerats per al càlcul dels efectius i els imports financers

1. És una «empresa autònoma» la que no pot qualificar-se ni com a empresa associada segons l'apartat 2 ni com a empresa vinculada segons l'apartat 3.

2. Són «empreses associades» totes les empreses a les quals no es pot descriure com a empreses vinculades segons l'apartat 3 i entre les quals hi ha la relació següent: una empresa (empresa participant) posseeix, per si sola o conjuntament amb una o més empreses vinculades, segons l'apartat 3, el 25 % o més del capital o dels drets de vot d'una altra empresa (empresa participada).

Una empresa podrà, no obstant això, rebre la qualificació d'autònoma, sense empreses associades, encara que s'assolisca o se supere el límit màxim del 25 %, quan estiguen presents les categories d'inversors següents, i amb la condició que entre aquests, individualment o conjuntament, i l'empresa en qüestió no hi haja els vincles descrits en l'apartat 3:

a) Societats públiques de participació, societats de capital de risc, persones físiques o grups de persones físiques que facen una activitat regular d'inversió en capital de risc (inversors providencials o business angels) i invertisquen fons propis en empreses sense cotització borsària, sempre que la inversió d'aquests inversors providencials en la mateixa empresa siga inferior a 1.250.000 EUR.

b) Universitats o centres d'investigació sense finalitats lucratives.

c) Inversors institucionals, inclosos els fons de desenvolupament regional.

d) Autoritats locals autònomes amb un pressupost anual de menys de 10 milions EUR i una població inferior a 5.000 habitants.

3. Són «empreses vinculades» les empreses entre les quals hi ha alguna de les relacions següents:

a) Una empresa té la majoria dels drets de vot dels accionistes o socis d'una altra empresa.

b) Una empresa té dret a nomenar o revocar a la majoria dels membres de l'òrgan d'administració, direcció o control d'una altra empresa.



c) Una empresa té dret a exercir una influència dominant sobre una altra, en virtut d'un contracte formalitzat amb aquesta o una clàusula estatutària de la segona empresa.

d) Una empresa, accionista d'una altra o associada a una altra, controla sola, en virtut d'un acord formalitzat amb altres accionistes o socis de la segona empresa, la majoria dels drets de vot dels seus accionistes o socis.

Es presumirà que no hi ha influència dominant quan els inversors enumerats en l'apartat 2, paràgraf segon, no tinguen una implicació directa o indirecta en la gestió de l'empresa en qüestió, sense perjudici dels drets que els corresponguen com a accionistes.

Les empreses que mantinguen qualsevol de les relacions previstes en el paràgraf primer a través d'una altra o altres empreses, o amb els inversors enumerats en l'apartat 2, es consideraran també vinculades.

Així mateix, es consideraran empreses vinculades les que mantinguen alguna d'aquestes relacions a través d'una persona física o un grup de persones físiques que actuen de comú acord, si aquestes empreses exerceixen la seua activitat o part d'aquesta en el mateix mercat de referència o en mercats contigus.

Es considerarà «mercat contigu» el mercat d'un producte o servei situat en una posició immediatament anterior o posterior a la del mercat en qüestió.

4. Llevat dels casos esmentats en l'apartat 2, paràgraf segon, una empresa no podrà ser considerada PIME si el 25 % o més del seu capital o dels seus drets de vot estan controlats, directament o indirectament, per un o més organismes públics, de manera conjunta o individual.

5. Les empreses podran fer una declaració relativa a la seua qualificació com a empresa autònoma, associada o vinculada, així com a les dades relatives als límits enunciats en l'article 2. Podrà efectuar-se aquesta declaració encara que el capital estiga distribuït de manera que no es puga determinar amb precisió qui el té i, en aquest cas, l'empresa podrà declarar de bona fe que pot tindre la presumpció legítima que el 25 % o més del seu capital no pertany a una altra empresa ni el posseeix conjuntament amb empreses vinculades entre si. Aquestes declaracions no eximiran dels controls i les verificacions previstos per les normatives nacionals o de la Unió.



Article 4. Dades que cal tindre en compte per a calcular els efectius, els imports financers i el període de referència

1. Les dades seleccionades per al càlcul del personal i els imports financers seran els corresponents a l'últim exercici comptable tancat i es calcularan sobre una base anual. Es tindran en compte a partir de la data en la qual es tanquen els comptes. El total de volum de negocis es calcularà sense l'impost sobre el valor afegit (IVA) ni tributs indirectes.



2. Quan una empresa, en la data de tancament dels comptes, constate que s'han excedit en un sentit o en un altre, i sobre una base anual, els límits d'efectius o financers enunciats en l'article 2, aquesta circumstància li farà adquirir o perdre la qualitat de mitjana o petita empresa, o de microempresa, si aquest excés es produeix en dos exercicis consecutius.



3. En empreses de nova creació que no hagen tancat encara els seus comptes, s'utilitzaran dades basades en estimacions fiables realitzades durant l'exercici financer.



Article 5. Efectius

Els efectius correspondran al nombre d'unitats de treball anual (UTA), és a dir, al nombre de persones que treballen en l'empresa en qüestió o per compte d'aquesta empresa a temps complet durant tot l'any de què es tracte. El treball de les persones que no treballen tot l'any o treballen a temps parcial, independentment de la durada del seu treball o el treball estacional, es computaran com a fraccions d'UTA. En els efectius s'inclouran les categories següents:

a) Assalariats.

b) Persones que treballen per a l'empresa, que tinguen amb aquesta un vincle de subordinació i estiguen assimilades a assalariats conformement al dret nacional.

c) Propietaris que dirigisquen la seua empresa.

d) Socis que exercisquen una activitat regular en l'empresa i gaudisquen d'avantatges financers per part de l'empresa.

e) Els aprenents o alumnes de formació professional amb contracte d'aprenentatge o formació professional no es comptabilitzaran dins dels efectius. No es comptabilitzarà la durada dels permisos de maternitat o permisos parentals.



Article 6. Determinació de les dades de l'empresa

1. En el cas de les empreses autònomes, les dades, inclosos els efectius, es determinaran únicament sobre la base dels comptes d'aquesta empresa.

2. Les dades, inclosos els efectius, d'una empresa amb empreses associades o vinculades es determinaran sobre la base dels comptes i altres dades de l'empresa, o bé, si n'hi ha, sobre la base dels comptes consolidats de l'empresa o dels comptes consolidats en els quals l'empresa estiga inclosa per consolidació.

A les dades previstes en el paràgraf primer s'agregaran les dades de les possibles empreses associades amb l'empresa en qüestió, situades en una posició immediatament anterior o posterior a aquesta. L'agregació serà proporcional al percentatge de participació en el capital o en els drets de vot (el més elevat d'aquests dos percentatges). En cas de participacions creuades, s'aplicarà el percentatge més elevat.

A les dades previstes en els paràgrafs primer i segon s'afegirà el 100 % de les dades de les empreses que puguen estar directament o indirectament vinculades a l'empresa en qüestió i que no hagen sigut incloses en els comptes per consolidació.

3. A l'efecte de l'aplicació de l'apartat 2, les dades de les empreses associades amb l'empresa en qüestió han de procedir dels comptes (consolidats, si n'hi ha) i de les altres dades, a les quals s'haurà d'afegir el 100 % de les dades de les empreses vinculades a aquestes empreses associades, llevat de si les seues dades comptables ja s'hagueren inclòs per consolidació.

A l'efecte de l'aplicació de l'apartat 2, les dades de les empreses vinculades a l'empresa en qüestió han de procedir dels seus comptes (consolidats, si n'hi ha) i de les altres dades. A aquests s'hauran d'agregar proporcionalment les dades de les empreses que puguen estar associades a aquestes empreses vinculades, situades en una posició immediatament anterior o posterior a aquestes, llevat de si s'hagueren inclòs ja en els comptes consolidats en una proporció almenys equivalent al percentatge definit en l'apartat 2, paràgraf segon.

4. Quan en els comptes consolidats no consten els efectius d'una empresa donada, es calcularan incorporant de manera proporcional les dades relatives a les empreses amb les quals l'empresa estiga associada i afegint els relatius a les empreses amb les quals estiga vinculada.

Mapa web