Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 5/2020, de 31 març, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, de modificació de l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8778 de 01.04.2020
Número identificador:  2020/2784
Referència Base de Dades:  010752/2020
 



ORDRE 5/2020, de 31 març, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, de modificació de l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. [2020/2784]





PREÀMBUL



Dins del marc fixat per la normativa bàsica i en l'àmbit de les seues competències, la Comunitat Valenciana va regular l'admissió de l'alumnat mitjançant el Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria (ESO) i Batxillerat.

El Decret 40/2016 ha estat modificat pel Decret 35/2020, de 13 de març. La justificació d'aquesta modificació ha estat fonamentada per una banda, per l'experiència acumulada pels anys anteriors que aconsellaven millorar el procediment, i per altra banda, per la publicació de diferents lleis de la Generalitat que afecten directament el procés, que s'indiquen a continuació.

La Llei 6/2017, de 24 de març, de la Generalitat, va derogar íntegrament la Llei 6/2009, de 30 de juny, de la Generalitat, de protecció de la maternitat i va deixar per tant sense efecte l'apartat 2 de l'article 36 del Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell.

La Llei 19/2017, de 20 de desembre, de la Generalitat, de renda valenciana d'inclusió, en el seu article 17.1 estableix que la condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió constituirà un supòsit de valoració específic a tenir en compte en l'accés a l'obtenció de plaça en centres educatius en qualsevol etapa educativa i de formació reglada, així com en els cursos preparatoris per a l'accés als cicles formatius de qualsevol nivell del sistema educatiu, d'acord amb allò que es disposa al respecte en la normativa sectorial.

La Llei 4/2018, de 21 de febrer, de la Generalitat, que regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, estableix que a partir del curs 2020-21 existirà un únic programa plurilingüe denominat Programa d'Educació Plurilingüe i Intercultural.

La Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties de la infància i l'adolescència, títol II, capítol VII, de dret a l'educació, recull la prioritat en l'accés al centre educatiu de les xiquetes, xiquets i adolescents en acolliment residencial, en acolliment familiar o en guarda amb finalitats d'adopció.



El Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià i l'Ordre 20/2019, de 30 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l'organització de la resposta educativa per a la inclusió de l'alumnat en els centres sostinguts amb fons públics del sistema educatiu valencià, estableixen criteris generals per a l'escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials i de l'alumnat amb necessitats de compensació de desigualtats.

En aplicació de la disposició final primera del Decret 40/2016, de 15 d'abril, en la qual s'autoritza la conselleria competent en matèria d'educació per al desenvolupament d'aquest decret, el procediment per a l'admissió de l'alumnat en els centres docents es va regular per l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.

Per tal d'adequar les modificacions, que s'han realitzat al procés d'admissió, mitjançant el Decret 35/2020, de 13 de març, en aquella part de l'articulat de l'Ordre 7/2016, que es veu afectada directament, resulta necessària la modificació d'aquesta Ordre.

Al mateix temps, s'han introduït algunes modificacions que s'han considerat oportunes després de l'experiència d'aquests anys d'aplicació de l'Ordre 7/2016, com ara: s'ha introduït de forma expressa, que els centres docents adscrits a altres centres docents, que imparteixen etapes diferents, es consideraran centres únics als afectes d'aplicació dels criteris d'admissió de l'alumnat; s'han revisat els criteris de delimitació de les àrees d'influència i s'ha modificat el procediment del sorteig públic per als desempats amb la finalitat de fer-lo més just i igualitari.

En la tramitació de la present norma, s'han respectat els principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.



Respecte dels principis de necessitat i eficàcia, la norma respon a l'obligatorietat d'introduir i desplegar totes aquelles disposicions, que s'han enumerat anteriorment, de la normativa autonòmica, i a més, introduir aquelles modificacions que, per l'experiència i els resultats d'anys anteriors, es consideren necessàries, amb l'objectiu de millorar l'eficàcia en els procediments d'admissió de l'alumnat, i obtindre una resposta més òptima en relació a les necessitats de les famílies.



Quant al principi de proporcionalitat, la norma conté la regulació adequada i imprescindible, i estableix les obligacions necessàries a fi d'atendre l'objectiu que es persegueix. La regulació que es conté en aquesta Ordre respecta i és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic d'aplicació i respon al repartiment competencial establit en la Constitució Espanyola i en l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, assumeix de manera coherent els mandats disposats en la normativa autonòmica i en la normativa europea i estatal que són d'aplicació directa i obligatòria en els procediments d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana en els nivells d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat i Formació Professional Bàsica.



El principi de transparència s'ha vist garantit mitjançant la participació activa de les persones destinatàries de la present Ordre en l'elaboració d'aquesta, a través de la negociació en tots els àmbits de participació: Mesa Sectorial d'Educació, Mesa de Mares i Pares, Mesa d'Alumnes, representants de l'ensenyament concertat i el Consell Escolar de la Comunitat Valenciana.



Respecte al principi d'eficiència, la regulació que es planteja ha tingut en consideració com a principi inspirador la reducció de càrregues administratives implícites en l'aplicació d'aquesta norma i tenint en compte la racionalització dels recursos públics disponibles.



Per tot això, vista la proposta de la Direcció General de Centres Docents, en aplicació del que estableix la disposició final primera del Decret 40/2016 del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. Amb un informe previ del Consell Escolar Valencià, conforme el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i en virtut de les competències que m'atribueix el Decret 105/2019, de 5 de juliol, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat i fent ús de la potestat reglamentària en les matèries pròpies d'aquesta conselleria atorgades en l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,



ORDENE



Article únic. Modificació de l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.

Es modifiquen els articles 5, 11, 14, 15, 17, 28, 30, 31, 37, 39, 40, 42, 53, s'afegeix un nou article 43 bis i se suprimeix la disposició addicional cinquena de l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, en els termes que figuren en l'annex.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació del que es disposa en aquesta Ordre no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria d'Educació i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials d'aquesta.



DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor.

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 31 de marc de 2020.– El conseller d'Educació, Cultura i Esport: Vicent Marzà i Ibáñez.





ANNEX



Modificació de l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.



U

Se suprimeix l'apartat 5.c) de l'article 5.



Dos

Es modifica l'apartat 1 de l'article 11, que queda redactat de la manera següent:



«1. En el primer trimestre de l'any natural, la persona titular de la direcció general competent en matèria de centres docents dictarà una resolució en què es determine el calendari d'admissió de l'alumnat en els centres públics i privats concertats.»



Tres

Es modifica l'apartat 2 de l'article 14, que queda redactat de la manera següent:



«2. Amb anterioritat a la publicació de les vacants i, en el termini que s'establisca en el calendari determinat per la direcció general competent en matèria de centres docents, el centre en el qual l'alumnat estiga escolaritzat traslladarà al centre adscrit la informació de l'alumnat corresponent, amb indicació del programa lingüístic que cursen, els alumnes i les alumnes de qui es preveu la promoció, als efectes que se'ls reserve una plaça escolar.»



Quatre

Se suprimeix l'article 15



Cinc

Es modifica l'article 17, que queda redactat de la manera següent:

«Article 17. Criteris de delimitació

1. Per a determinar les àrees d'influència es tindrà en compte el nombre de centres d'Educació Infantil i Educació Primària existents en cada municipi, així com allò que s'ha determinat en l'article 7 del Decret 40/2016. Amb aquest fi es tindran en compte els criteris següents:

a) Els municipis que tinguen fins a tres centres seran zona única als efectes d'escolarització. Excepte aquells en què, per les seues particulars característiques, siga necessari establir més d'una.

b) En els municipis que tinguen entre quatre i deu centres es podran determinar fins a tres àrees d'influència.

c) Els municipis que tinguen més de 10 centres es zonificaran en almenys 3 àrees d'influència.

2. Les àrees d'influència es conformaran tenint en compte la reducció del temps que dedica l'alumnat per a desplaçar-se al centre i, al mateix temps, serà prou àmplia per a facilitar l'elecció de centre per part de les famílies. A més, es valorarà la configuració del terme municipal, l'existència de diversos nuclis urbans, pedanies o entitats locals menors i la distància o les dificultats de comunicació entre ells.

3. Les àrees d'influència per al Batxillerat de la modalitat d'Arts es determinaran de manera que l'accés a aquests ensenyaments es produïsca en igualtat de condicions per a tot l'alumnat.

La mateixa consideració tindran el Batxillerat Internacional i el Bachibac que, a més a més, es regiran per la normativa específica que a tal efecte determine la direcció general competent en matèria de centres docents.»



Sis

Es modifica l'apartat 1 de l'article 28, que queda redactat de la manera següent:

«1. En els centres docents s'oferiran totes les places del primer curs del nivell inferior sostingut totalment amb fons públics.»



Set

Es modifica l'apartat 1 de l'article 30 afegint al primer paràgraf el text següent:

«En cas que no existisca vacant en cap dels centres sol·licitats, la comissió municipal d'escolarització els assignarà un lloc escolar en el centre de la seua zona d'escolarització que dispose de vacants.»



Huit

Es modifica el segon paràgraf de l'apartat 2 de l'article 31, que queda redactat de la manera següent:

«La consideració com a centre únic dels centres adscrits es tindrà en compte als efectes d'aplicació del criteri d'existència de germans o germanes en el centre i de persona o persones progenitores o representants legals que treballen al centre docent.»



Nou

Se suprimeix l'apartat 6 de l'article 37 i se substitueix pel text següent:

«6. Per a l'obtenció de la puntuació pel concepte de ser persona destinatària de la Renda Valenciana d'Inclusió, serà requisit imprescindible que les persones sol·licitants autoritzen l'Administració educativa perquè obtinga confirmació de les dades a través del departament competent en aquesta matèria. En cas de no prestar aquesta autorització, no es valorarà aquest criteri.»



Deu

Se suprimeix l'apartat 2 de l'article 39.



Onze

Es modifica l'apartat 1 i se suprimeix l'apartat 2 de l'article 40, que queda redactat de la manera següent:

«1. La condició de membre de família monoparental s'acreditarà aportant el títol de família monoparental expedit per la conselleria competent en matèria de família.

Aquest títol estarà regulat en la normativa vigent per la qual es regule el reconeixement de la condició de família monoparental en la Comunitat Valenciana.»



Dotze

Es modifiquen els apartats 1 i 5 de l'article 42, que queden redactats de la manera següent:



«1. L'acolliment familiar o en guarda amb finalitat d'adopció s'acreditarà aportant la resolució administrativa o judicial per la qual s'haja formalitzat, un certificat emés per la conselleria competent en matèria de benestar social, en la qual es faça constar l'existència de l'acolliment familiar o de la guarda amb finalitat d'adopció i l'entitat dels acollidors.



5. La condició de persona destinatària de la Renda Valenciana d'Inclusió s'acreditarà mitjançant la cessió de les dades corresponents entre les conselleries competents en matèria de renda valenciana d'inclusió i d'educació, mantenint la confidencialitat de les dades de caràcter personal prevista per la normativa sobre protecció de dades.»





Tretze

S'introdueix l'article 43 bis, que queda redactat de la manera següent:

«Article 43 bis. Procediment de desempats

Segons allò establert en l'apartat 10 de l'article 38 del Decret 40/2016, en les situacions d'empat que es produïsquen després d'aplicar els criteris de desempats, el sorteig públic es realitzarà d'acord amb el procediment següent: es triaran 2 lletres per les quals s'ordenarà el primer cognom; també altres 2 lletres, per les quals s'ordenarà el segon cognom, i que s'aplicaran quan existisca coincidència amb el primer. En cas de no disposar d'un segon cognom, es considerarà que aquest comença amb «AA».»



Catorze

Es modifiquen els apartats 1 i 2 de l'article 53, que queden redactats de la manera següent:

«1. L'alumnat admés haurà de formalitzar la matrícula en el centre en què haguera sigut admés i, en Batxillerat, en la modalitat en què haguera obtingut plaça escolar.

2. La matrícula es formalitzarà en el període que s'establisca en la resolució a què es refereix l'article 11 d'aquesta Ordre.

Si l'alumnat no formalitza matrícula en el termini expressat, s'entendrà que renuncia a la plaça escolar.»



Quinze

Es deroga la disposició addicional cinquena.

Mapa web