Ficha disposicion

Ficha disposicion





ACORD de 4 de febrer de 2020, del Consell, de modificació de les condicions de la cita prèvia per als serveis d'atenció a la ciutadania en l'Administració de la Generalitat establides com a conseqüència de la covid-19.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9276 de 11.02.2022
Número identificador:  2022/1126
Referència Base de Dades:  001179/2022
 



ACORD de 4 de febrer de 2020, del Consell, de modificació de les condicions de la cita prèvia per als serveis d'atenció a la ciutadania en l'Administració de la Generalitat establides com a conseqüència de la covid-19. [2022/1126]

L'apartat seté de l'annex II de l'acord de 19 de juny de 2020, del Consell, sobre mesures de prevenció contra la covid-19 (DOGV 20.06.2020) estableix, dins de les mesures per a la recuperació de l'activitat administrativa presencial en la prestació de serveis públics en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat que, en els serveis d'atenció al públic, es prioritzarà l'atenció telefònica i telemàtica i, per al cas d'atenció presencial, serà precisa la cita prèvia.



La Resolució de 8 d'octubre de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la covid-19, estableix que és aplicable l'Acord de 19 de juny, del Consell, sobre mesures de prevenció contra la covid-19 en tot allò que no s'opose a l'esmentada resolució.

De les mesures adoptades pel Consell per a la prevenció contra la covid-19, continua vigent l'establida en relació amb l'atenció presencial exclusivament mitjançant cita prèvia. La generalització de la cita prèvia per a l'atenció presencial ha requerit un esforç d'adaptació de les estructures d'atenció ciutadana de l'Administració, així com una certa dificultat per a la ciutadania. No obstant això, una vegada establida, els temps mitjans d'espera en les oficines d'atenció han disminuït dràsticament i, en general, pot dir-se que la qualitat en el moment de la prestació s'ha incrementat de manera considerable.

Però, la necessitat de comptar amb cita prèvia, com a requisit per a ser atés, ha generat, especialment en les persones amb major dificultat d'adaptació als mitjans electrònics, una dificultat afegida en l'accés als serveis que no es pot ignorar. També cal tindre en compte aquells casos en què, per urgència, la ciutadania necessita una atenció immediata com, per exemple, quan algun termini administratiu està a punt de finalitzar. Per tant, l'obligatorietat de sol·licitar cita prèvia, siga telefònicament o per mitjans electrònics, pot suposar un obstacle per a accedir als serveis per a les persones afectades per la bretxa digital.



Tenint en compte tot això, resulta convenient buscar un major equilibri entre els avantatges de l'ús de la cita prèvia per a la prestació dels serveis i l'accessibilitat universal per a l'accés als serveis públics, especialment de les persones i col·lectius afectades per la bretxa digital i de les persones amb més necessitat de relacionar-se amb l'administració. Aquest equilibri passa per deixar sense efecte l'obligatorietat de la cita prèvia per a l'accés a l'atenció presencial en els serveis d'atenció al públic, encara que es mantinga i fomente l'ús de la cita prèvia amb caràcter voluntari per a afavorir l'organització, l'eficiència i la qualitat del servei, especialment amb la reducció de temps d'espera.



Cal assenyalar que la crisi sanitària que ha motivat les mesures de l'Acord de 19 de juny de 2020, i les mesures posteriors, no ha finalitzat i encara persisteix. Per tant, el fet de modificar les condicions d'accés als serveis presencials d'atenció al públic no pot anar en cap cas en detriment de la prevenció per a garantir la seguretat i salut, per la qual cosa en tot cas haurà d'evitar-se la concentració massiva de persones i garantir la distància interpersonal, al que contribueix també l'ús, amb caràcter voluntari, de la cita prèvia.

En conseqüència, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, el Consell, prèvia deliberació, en la reunió de 4 de febrer de 2022,







ACORDA



Primer

Queda sense efecte l'apartat seté de l'annex II de l'Acord de 19 de juny de 2020, del Consell, sobre mesures de prevenció enfront de la covid-19.



Segon

1. En l'àmbit de l'Administració de la Generalitat no serà obligatòria amb caràcter general la cita prèvia per a accedir als centres i oficines de registre i serveis d'atenció presencial a la ciutadania.

2. Sense perjudici d'això, es podrà mantindre i es fomentarà la cita prèvia voluntària per a la ciutadania per raons d'organització, eficiència i qualitat del servei.

3. Es limitarà l'aforament en l'atenció presencial en funció de l'espai disponible per a l'atenció a la ciutadania i s'adoptaran les mesures de prevenció per a garantir la seguretat i salut d'acord amb la normativa vigent, especialment quant a evitar la concentració massiva de persones i garantir la distància interpersonal.

4. De manera excepcional, els departaments de l'Administració de la Generalitat podran establir l'obligatorietat de la cita prèvia per a serveis específics per raó de la personalització del servei i especificitat de la matèria.



Tercer

S'habilita al departament competent en atenció a la ciutadania a modificar les mesures previstes en aquest acord, sense perjudici de les competències de cada departament respecte als serveis d'atenció en les seues dependències.



Quart

Aquest acord produirà efectes des del 14 de febrer de 2022.



València, 4 de febrer de 2022



La consellera secretària,

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web