Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 193/2001, de 18 de desembre, pel qual es modifica el Reglament sobre el Règim Economicofinancer i Tributari del Cànon de Sanejament, aprovat mitjançant el Decret 266/1994, de 30 de desembre, del Govern Valencià.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4153 de 21.12.2001
Número identificador:  2001/F12320
Referència Base de Dades:  5197/2001
 



DECRET 193/2001, de 18 de desembre, pel qual es modifica el Reglament sobre el Règim Economicofinancer i Tributari del Cànon de Sanejament, aprovat mitjançant el Decret 266/1994, de 30 de desembre, del Govern Valencià. [2001/F12320]

El reglament aprovat pel Decret 266/1994, de 30 de desembre, del Govern Valencià, regula el règim economicofinancer i tributari del Cànon de Sanejament, creat com a recurs tributari de la Hisenda Pública Valenciana per la Llei de la Generalitat Valenciana 2/1992, de 26 de març, de Sanejament de les Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana.

La Llei de la Generalitat Valenciana 11/2000, de 28 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera i d'Organització, ha modificat la mencionada Llei 2/1992, en els aspectes següents:

En primer lloc, ha aclarit la situació tributària dels consumidors d'aigua i de les entitats subministradores d'aigua, considerant els primers, amb caràcter general, com a subjectes passius contribuents del Cànon de Sanejament. No obstant això, en el cas en què les entitats subministradores d'aigua no incloguen el cànon en els rebuts o factures que emeten als seus abonats, aquestes entitats tindran la consideració de subjectes passius del tribut en qualitat de substituts del contribuent.

En segon lloc, la Llei 11/2000 imposa als subjectes passius l'obligació d'estimació directa del cabal consumit, mitjançant la instal·lació de comptadors o altres mecanismes anàlegs i, al mateix temps, preveu procediments d'avaluació de cabals estimats per als casos d'incompliment o d'impossibilitat de mesurament directe.

A la necessitat de desplegar reglamentàriament les modificacions legals mencionades, s'uneix l'oportunitat d'introduir-hi una sèrie de millores tècniques, emparades en la mateixa llei reguladora del tribut, la conveniència de les quals s'ha constatat després dels més de set anys de gestió del Cànon de Sanejament. Aquestes mesures són, fonamentalment, les següents:

a) Dotar de major eficàcia el sistema d'obligacions formals de registre, de mesurament de consums i de caracterització d'abocaments, que han d'emplenar els subjectes passius, adaptant-lo a les necessitats reals d'informació i de gestió.

b) Simplificar el procediment de compensació a les entitats subministradores d'aigua per la seua gestió de recaptació.

c) Reforçar la funció ponderadora de l'impacte contaminant de les aigües residuals produïdes en el sistema de determinació del coeficient corrector del Cànon de Sanejament, mitjançant la inclusió d'un nou factor de càlcul, l'Índex de Contaminació Específica.

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Govern Valencià, en la reunió del dia 18 de desembre de 2001,

DECRETE

Article únic

Es modifica el Reglament sobre el Règim Economicofinancer i Tributari del Cànon de Sanejament aprovat pel Decret 266/1994, de 30 de desembre, del Govern Valencià (DOGV núm. 2.418, de 31 de desembre de 1994), en els termes següents:

Primer. Modificació de l'article nou

Es modifica l'article nou, que passa a tenir la redacció següent:

Article nou. Base imposable

1. La base imposable per a la fixació de la quota de consum està constituïda pel volum d'aigua consumida, mesurada o estimada, expressat en m³.

2. Amb caràcter general, la base imposable es determinarà mitjançant comptador o altres procediments de mesurament similars.

3. Quan els subministraments propis o els procedents de persones o entitats subministradors no estiguen mesurats pels mecanismes a què fa referència l'apartat anterior, el consum estimat s'avaluarà de la manera següent, sense perjudici de les facultats de comprovació de l'administració:

3.1. Quan es tracte de consums domèstics, a raó de 200 litres per habitant de l'habitatge i dia. En cas de desconéixer-se el nombre de «domiciliats» o «ocupants» de l'habitatge s'estimarà que hi ha tres habitants per habitatge.

3.2. Quan es tracte de consums industrials procedents de persones o entitats subministradores:

a) En els casos de subministraments mitjançant contractes d'aforament, el volum s'avaluarà per aplicació de la fórmula següent:

V=I/M

sent V el volum d'aigua estimat en m3; I l'import satisfet com a preu de l'aigua, expressat en les unitats monetàries de curs legal (pessetes o euros); i M el preu mitjà de mercat de l'aigua en el municipi corresponent, expressat en les unitats monetàries de curs legal (pessetes o euros) / m3.

b) En aquells casos en què hi haja una ordenança o reglament regulador del preu del servei d'aigua, amb disposició de tarifes diferenciades segons el tipus d'usuaris del servei (habitatges, bars, comerços, etc.), la base imposable per als usos no domèstics es determinarà d'acord amb la fórmula següent:

on Vi és el volum d'aigua estimat, expressat en m3, per a l'ús i; Ti és la tarifa de l'aigua que l'ordenança o reglament assigna a l'ús i; i, Td la tarifa de l'aigua que l'ordenança o reglament assigna als habitatges.

3.3. En els casos de consums industrials procedents de subministraments propis:

a) Quan es tracte de captacions subterrànies, el consum mensual d'aigua podrà estimar-se mitjançant la fórmula següent:

Q= 37.500 x P/(h + 20)

sent Q el consum mensual expressat en m³; P la potència nominal del grup o grups elevadors expressada en quilovats; i h la profunditat mitjana de l'aqüífer en la zona considerada, expressada en metres.

b) Quan es tracte de recollida d'aigües pluvials, el consum anual d'aigua s'estimarà en l'equivalent al doble de la capacitat dels depòsits de recollida.

c) Quan hi haja autorització o concessió administrativa, el consum anual d'aigua estimat serà el volum que figure en l'autorització o concessió administrativa de l'explotació del subministrament, quan el seu valor siga menor que el determinat conforme amb els procediments establits en els subapartats a) i b) anteriors.

d) Quan el consum no es puga estimar d'acord amb el que estableixen els tres subapartats anteriors, es prendrà, com a volum consumit estimat per a cada període, el declarat pel contribuent en la forma establida reglamentàriament.

4. Excepcionalment, en los supòsits de consum d'aigua procedent de subministraments propis, quan per avaria ocasional del comptador no es puga determinar de forma directa la base imposable d'un determinat període, i sempre que aquesta circumstància es pose en coneixement de l'Entitat de Sanejament en el termini establit en l'apartat primer de l'article disset d'aquest reglament, el cabal consumit s'estimarà d'acord amb l'estadística del consum històric del mateix període de l'any anterior, si n'hi ha; si no és així s'aplicarà la regla general de l'apartat tercer d'aquest article. Quan l'avaria no es comunique en el termini degut o quan, havent-se comunicat, no hi haja estadística del consum històric del mateix període de l'any anterior, s'aplicarà, per a la determinació dels consums estimats, la regla que pertoque de les previstes en l'apartat tercer d'aquest article.

5. Sense perjudici del que disposen els apartats anteriors, en els casos establits en l'article 50 de la Llei 230/1963, de 28 de desembre, General Tributària, la base imposable del Cànon de Sanejament es podrà determinar per estimació indirecta, d'acord amb el procediment establit en l'article 51 de la dita llei.

Segon. Supressió de l'article deu

L'article deu queda sense contingut.

Tercer. Modificació de l'article catorze

Es modifica l'article catorze, que passa a tenir la redacció següent:

Article catorze. Competències gestores i recaptadores

1. D'acord amb el que disposen els articles 14.3 i 16 apartat b) de la Llei de la Generalitat Valenciana 2/1992, de 26 de març, la recaptació del Cànon de Sanejament serà efectuada per l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, amb subjecció a la normativa general en matèria de recaptació en tot allò que no resulte previst en aquest reglament i en les altres normes reguladores dels tributs de la Generalitat Valenciana

2. Quan, d'acord amb la legislació aplicable, la competència per a practicar liquidacions del Cànon de Sanejament corresponga a l'Entitat de Sanejament de les Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, aquestes seran dictades pel president de l'Entitat de Sanejament o òrgan en què delegue.

Quart. Modificació de l'article quinze

Es modifica l'article quinze, que passa a tenir la redacció següent:

Article quinze. Declaració i ingrés per les entitats subministradores

1. Les entitats subministradores d'aigua han de presentar davant l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, durant el mes natural posterior a l'acabament de cada trimestre natural, una declaració del Cànon de Sanejament facturat en aquest trimestre natural per cada municipi on subministren aigua, ajustada al model MD-101, que aprove la conselleria competent en matèria d'hisenda, encara que l'import facturat en el període siga igual a zero.

En els casos d'entitats subministradores que hagen facturat durant l'any anterior un volum d'aigua superior al milió de m³ anuals, la presentació mencionada s'haurà de fer efectiva en suport informàtic, d'acord amb les prescripcions tècniques i formals que establisca l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana. Quan les entitats subministradores facturen un volum anual inferior als 50.000 m³, la declaració en qüestió s'haurà de presentar cada any, una sola vegada, en el mes de gener de l'any següent al que corresponga aquella.

2. Les entitats subministradores d'aigua estaran igualment obligades a presentar a l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, durant el mes de gener de cada any, una relació detallada de totes les factures o documents equivalents emesos l'any anterior per a cadascun dels seus abonats, amb expressió de la totalitat de les dades resultants de l'aplicació del Cànon de Sanejament. Aquesta relació serà presentada en suport informàtic ajustat a les prescripcions tècniques i formals que establisca l'Entitat de Sanejament esmentada.

3. Amb caràcter general, les entitats subministradores d'aigua hauran d'ingressar el Cànon de Sanejament percebut cada trimestre natural dels seus abonats dins dels terminis que acaben els dies:

– 5 de març, per a allò percebut entre l'1 d'octubre i el 31 de desembre de l'any anterior.

– 5 de juny, per a allò percebut entre l'1 de gener i el 31 de març.

– 5 de setembre, per a allò percebut entre l'1 d'abril i el 30 de juny.

– 5 de desembre, per a allò percebut entre l'1 de juliol i el 30 de setembre.

Quan l'import acumulat del Cànon de Sanejament facturat per una mateixa entitat subministradora supere, en còmput d'un any natural, els 1.000 milions de pessetes (6.010.121,04 euros), aquesta entitat haurà d'ingressar el Cànon de Sanejament percebut cada mes natural abans del dia 6 del tercer mes següent a aquell a què corresponga l'ingrés. Quan el mateix import, acumulat en còmput d'un any natural, no supere el milió de pessetes (6.010,12 euros), l'ingrés per l'entitat subministradora d'allò percebut dels seus abonats en concepte del cànon mencionat s'haurà d'efectuar abans del dia 6 de març de l'exercici següent a aquell a què corresponga l'ingrés.

Per a la determinació de la periodicitat del calendari d'ingressos que han de realitzar cada any les entitats subministradores es prendran com a base les dades de facturació declarades durant l'exercici immediat anterior, sempre que els períodes de facturació declarats comprenguen, almenys, un any de consum. Quan la facturació declarada en l'exercici anterior no cobrisca un any de consum, es completarà, als efectes d'aquest càlcul, amb els períodes de facturació necessaris declarats en exercicis anteriors. Quan no es dispose de dades de facturació d'exercicis anteriors, l'import de facturació corresponent a un any de consum s'estimarà mitjançant elevació a l'íntegre anual de les dades de facturació declarades. En el cas de no haver presentat cap declaració de facturació en aquests exercicis, els ingressos es realitzaran amb periodicitat trimestral d'acord amb el calendari previst en el primer paràgraf d'aquest apartat.

4. Els ingressos s'efectuaran en les oficines de les entitats col·laboradores en la recaptació del Cànon de Sanejament, per mitjà del model d'autoliquidació i ingrés MD-102, que aprove la conselleria competent en matèria d'hisenda.

Quan l'autoliquidació no determine cap quantitat a ingressar, el model es presentarà directament en les oficines de l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana.

5. Les entitats subministradores d'aigua han de presentar, abans del 31 de març de cada any, per cada municipi que subministren, una Declaració Resum Anual, conforme al model MD-100, que aprove la conselleria competent en matèria d'hisenda. Aquesta declaració contindrà la determinació del saldo del Cànon de Sanejament, facturat durant l'any natural anterior, que es trobe pendent de percebre dels abonats a 31 de desembre del dit any. Quan el volum d'aigua facturat durant l'any anterior per les entitats subministradores supere el milió de m3 anuals, la presentació mencionada s'haurà d'efectuar en suport informàtic, conforme a les especificacions tècniques i formals que establisca l'Entitat de Sanejament.

6. Les entitats subministradores d'aigua hauran de presentar, junt amb la Declaració Resum Anual de cada exercici, la relació d'impagats corresponent a l'exercici immediat anterior al declarat, ajustada al model MD-401, que aprove la conselleria competent en matèria d'hisenda. En els casos d'entitats subministradores d'aigua que facturen més d'1 milió de m3 a l'any, llevat que no hi haja deutes pendents, o de relacions de més de cinquanta rebuts impagats, la presentació s'haurà d'efectuar en suport informàtic, conforme a les prescripcions tècniques i formals que establisca l'Entitat de Sanejament.

Sobre la base de les relacions d'impagats presentades es dictaran les liquidacions que siguen procedents per l'òrgan a què es refereix l'apartat 2 de l'article 14 d'aquest reglament.

No estaran obligades a presentar la relació d'impagats les entitats públiques subministradores que utilitzen la via executiva en la recaptació dels rebuts de l'aigua.

7. Els venciments de terminis de presentació i ingrés a què fa referència el present article que coincidisquen amb un dia laborable o un dissabte es consideraran produïts el primer dia hàbil següent.

Cinqué. Modificació de l'article setze

Es modifica l'article setze, que passa a tenir la redacció següent:

Article setze. Indemnització compensatòria de la gestió de recaptació

1. Les entitats subministradores d'aigua tindran dret a percebre una indemnització en compensació de la gestió de recaptació efectuada, que s'establirà anualment per a cadascuna d'aquestes, una vegada acabat el termini de presentació de la Declaració Resum Anual. L'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana determinarà, d'acord amb el procediment establit en l'apartat següent, el percentatge d'indemnització anual que corresponga a cada entitat subministradora, pagant-los l'import resultant.

2. El càlcul de la indemnització anual s'efectuarà de la forma següent:

a) En primer lloc, es determinarà un percentatge inicial, en funció del grau de recaptació, d'acord amb la taula següent:

Els percentatges d'indemnització de la taula anterior s'aplicaran per a cada tram de recaptació realitzada per l'entitat subministradora al llarg de l'any, acumulant les dades corresponents a tots els subministraments realitzats. Una vegada sumats els resultats parcials corresponents a cada tram, s'obtindrà un import que, dividit pel cànon ingressat, donarà com a resultat el percentatge inicial d'indemnització.

Per a aquelles entitats subministradores que durant l'any hagen presentat autoliquidacions del Cànon de Sanejament referides, almenys, a 5 municipis diferents, el percentatge inicial d'indemnització corresponent al primer tram de la taula anterior (entre el 0% i el 75% de cànon ingressat sobre el facturat) s'incrementarà en 0,1 punts per cada 10 municipis o fracció de 10. Una vegada efectuat aquest ajustament, el percentatge inicial d'indemnització es calcularà d'acord amb el que disposa el paràgraf anterior.

b) El percentatge inicial d'indemnització resultants, arredonit a dos decimals, s'incrementarà mitjançant l'aplicació de la fórmula següent:

P=24,04 / M

sent M el volum de Cànon de Sanejament facturat, expressat en milers d'euros fins al segon decimal, i P el valor de l'increment del percentatge inicial d'indemnització, arredonit a dos decimals.

Quan el volum de facturació d'una entitat subministradora siga inferior a 1 milió de pessetes (6.012, 12 euros), M tindrà un valor igual a 6,01.

c) El percentatge definitiu d'indemnització anual serà el que resulte de la suma del percentatge inicial i del valor P, definits en els paràgrafs anteriors. Aquest percentatge definitiu, multiplicat pel cànon ingressat durant l'any per cada entitat subministradora, donarà com a resultat el valor de la indemnització anual corresponent.

3. Perdran el dret al reconeixement de la indemnització anual corresponent a un exercici, les entitats subministradores que hagen presentat fora de termini alguna de les declaracions o autoliquidacions a què estan obligades per aquest reglament, llevat que aquesta circumstància es dega a causa de força major suficientment justificada.

Sisé. Modificació de l'article disset

Es modifica l'article disset, que passa a tenir la redacció següent:

Article disset. Ingrés directe pel subjecte passiu contribuent consumidor

1. Per a la determinació del consum d'aigua en el cas de subministraments propis, els contribuents estan obligats a instal·lar i mantenir, al seu càrrec, comptadors o altres mecanismes de mesurament directe del volum real d'aigua efectivament consumit. Els dispositius de mesurament instal·lats hauran de complir, en les seues característiques i condicions d'instal·lació i funcionament, les disposicions establides per la normativa sectorial vigent, i disposar dels certificats de calibratge i de correcta instal·lació emesos, respectivament, per l'empresa fabricant i la instal·ladora, o bé per un organisme oficial o entitat autoritzada.

En tots els casos, seran per compte del contribuent les despeses derivades de les operacions següents:

a) La instal·lació del sistema de mesurament d'aigua.

b) La neteja i el manteniment del sistema que permeta la seua conservació en òptimes condicions de mesurament.

c) La substitució de l'aparell de mesurament en els casos d'avaria irreparable o de transcurs del temps de vida útil; aquest últim serà l'establit pel fabricant en les seues especificacions tècniques.

Qualsevol accident o avaria que comporte una modificació de les lectures de l'aparell de mesurament o que exigisca la seua reparació, s'haurà de comunicar a l'Entitat de Sanejament en el termini màxim de 24 hores des del succés, via fax o per qualsevol altre mètode que n'acredite la constància.

L'Entitat de Sanejament podrà realitzar en qualsevol moment les lectures i les comprovacions dels comptadors que considere oportunes, així com precintar-los per a assegurar que no se'n practiquen manipulacions. Aquestes actuacions seran realitzades pel personal propi de l'Entitat de Sanejament o per persones o entitats autoritzades com cal.

2. Tots els contribuents que disposen de subministraments propis d'aigua procedents de captacions subterrànies o superficials, o d'instal·lacions de recollida d'aigües pluvials o similars, estan obligats a presentar a l'Entitat de Sanejament una declaració inicial, ajustada al model MD-202, que aprove la conselleria competent en matèria d'hisenda, en el termini d'un mes comptat des de l'inici de l'aprofitament.

Qualsevol alteració de les característiques declarades s'haurà de comunicar a l'Entitat de Sanejament dins del termini d'un mes, comptat des del moment en què aquesta es produïsca.

3. Els contribuents que disposen de subministraments propis, llevat dels casos en què resulten aplicables els mètodes d'avaluació de consums estimats dels apartats 3 i 4 de l'article 9 d'aquest reglament, hauran de presentar, a més, a l'Entitat de Sanejament, dins dels primers vint dies naturals de cada trimestre natural, una declaració de la totalitat dels volums d'aigua consumits en el trimestre natural immediat anterior, conforme al model MD-203, que aprove la conselleria competent en matèria d'hisenda, i en aquesta es consignaran les lectures practicades en tots i cadascun dels apartats de mesurament instal·lats.

4. L'òrgan a què es refereix l'apartat 2 de l'article 14 d'aquest reglament, dictarà, a la vista dels volums declarats d'aigua consumida, la liquidació provisional procedent, referida a l'any natural a què corresponguen aquells volums.

5. L'Entitat de Sanejament podrà requerir la presentació de les declaracions a què es refereix el present article als contribuents que reben l'aigua d'altres persones o entitats subministradores que no facturen per comptador o altres procediments de mesurament similars. En aquests casos es considerarà com un subministrament «en alta» l'efectuat per la persona o entitat subministradora al dit abonat, i a aquest efecte s'assimilarà la situació del consumidor a la d'un consum d'aigua procedent de fonts pròpies.

Seté. Modificació de l'article divuit

Es modifica l'article divuit, que passa tenir la redacció següent:

Article divuit. Recaptació del Cànon de Sanejament

1. La recaptació del Cànon de Sanejament es realitzarà mitjançant el pagament en període voluntari o en període executiu.

2. El pagament voluntari es realitzarà en la forma establida en els articles quinze i disset del present reglament, i, en allò no previst en aquests articles, en la forma, en els terminis i amb els efectes previstos en l'article 61 de la Llei 230/1963, de 28 de desembre, General Tributària, i en l'article 20 del Reial Decret 1684/1990, de 20 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament General de Recaptació.

3. L'inici del període executiu es determinarà d'acord amb el que disposa l'article 126.3 de la Llei General Tributària, i donarà lloc a l'exacció del deute no pagat en període voluntari per la via de constrenyiment en la forma establida en el Reglament General de Recaptació mencionat i amb la meritació dels recàrrecs i interessos que pertoquen en aplicació del que disposa l'article 127 de la Llei General Tributària.

4. A aquests efectes, l'òrgan de recaptació podrà delegar o convenir aquesta execució per la via administrativa de constrenyiment, bé en aquelles entitats locals que efectuen el cobrament del subministrament d'aigua en període voluntari, repercutint a aquesta entitat les despeses que això origine, o bé en aquelles entitats públiques legalment habilitades per a utilitzar la via administrativa de constrenyiment.

Vuité. Modificació de l'apartat segon de l'article vint-i-sis

Es modifica l'apartat segon de l'article vint-i-sis, que passa a tenir la redacció següent:

Article vint-i-sis. Declaració de Producció d'Aigües Residuals

2. Els subjectes passius del Cànon de Sanejament per usos industrials l'activitat dels quals estiga inclosa en altres seccions de la CNAE distintes de les enumerades en l'apartat anterior, i sempre que el seu consum d'aigua supere els 3.000 m3 anuals, també hauran de presentar la Declaració de Producció d'Aigües Residuals mencionada, si pretenen l'aplicació del coeficient corrector del Cànon de Sanejament.

Nové. Modificació de l'article vint-i-vuit

Es modifica l'article vint-i-vuit, que passa a tenir la redacció següent:

Article vint-i-vuit. Les resolucions de determinació del coeficient corrector

1. D'acord amb les dades de les declaracions presentades, o de les dades obtingudes en el procediment d'ofici, el president de l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana o persona en qui delegue, dictarà resolució de determinació del coeficient corrector aplicable, en el termini de sis mesos comptats des de la presentació de la Declaració de Producció d'Aigües Residuals o des de l'inici del procediment d'ofici.

2. Com a regla general, les resolucions de determinació del coeficient corrector del Cànon de Sanejament produiran efectes a partir de:

a) El trimestre natural següent al de presentació de la Declaració de Producció d'Aigües Residuals corresponent, amb les excepcions següents:

– Que hi haja requeriment administratiu previ a la presentació; en aquest cas, tenen efectes des del trimestre natural següents al de la notificació del primer requeriment emés.

– Que la presa de mostres de l'Informe d'Assaig a què fa referència l'apartat segons de l'article trenta del present reglament siga de fet posterior a la de la presentació de la Declaració de Producció d'Aigües Residuals; en aquest cas el coeficient corrector que s'aprove tindrà efectes a partir del trimestre natural següent al de la data del butlletí d'anàlisi corresponent.

b) El trimestre natural següent al de notificació de l'inici del procediment d'ofici, en el supòsits a què fan referència les lletres a) i b) de l'apartat primer de l'article trenta-u d'aquest reglament.

3. En els procediments iniciats a instància de part, la resolució expressa que es dicte després del transcurs del termini de 6 mesos a què es refereix l'apartat 1 d'aquest article, haurà d'aplicar obligatòriament les dades declarades pel subjecte passiu en relació amb el període consum d'aigua comprés entre el dia inicial del trimestre natural següent al de presentació de la Declaració de Producció d'Aigües Residuals corresponent i la data de la resolució mencionada, sense perjudici de les facultats de comprovació de l'administració respecte dels períodes de consum posteriors a la data de resolució i dels límits establits per al coeficient corrector per les disposicions legals vigents.

4. El coeficient corrector aprovat es comunicarà a l'interessat, amb expressió dels recursos que pertoquen, d'acord amb el que disposa el Decret 34/1983, de 21 de març, del Govern Valencià.

5. El coeficient corrector s'aplicarà en totes les liquidacions del Cànon de Sanejament per usos industrials que es practiquen en la forma prevista en el present reglament.

Deu. Modificació de l'apartat segons de l'article trenta

Es modifica l'apartat segon de l'article trenta, que passa a tenir la redacció següent:

Article trenta. Presentació de la Declaració de Producció d'Aigües Residuals

2. La Declaració de Producció d'Aigües Residuals s'ha de presentar per cada local, instal·lació o explotació industrial una vegada cada quatre anys, dins del trimestre natural anterior a l'acabament del termini quadriennal. Igualment s'haurà de presentar aquesta declaració en el termini dels tres mesos següents al moment en què es produïsca una modificació de les circumstàncies de producció d'aigües residuals per algun dels motius següents:

a) Canvi en els processos productius.

b) Canvi en els productes elaborats o manipulats.

c) Posada en pràctica de mesures de reducció de la contaminació.

La Declaració de Producció d'Aigües Residuals es presentarà acompanyada d'un Informe d'Assaig de tots i cadascun dels abocaments declarats. La data de presa de mostres d'aquest informe no haurà de tenir una antiguitat superior als tres mesos anteriors a la presentació de la declaració.

En qualsevol cas, les mostres hauran de ser preses conforme al procediment descrit en l'annex II d'aquest reglament.

Quan es declare un únic abocament procedent d'aparells sanitaris, la Declaració de Producció d'Aigües Residuals haurà de dur adjunta la certificació oportuna de tècnic independent sobre aquesta circumstància, i no caldrà realitzar l'anàlisi d'abocament corresponent.

Onze. Modificació de l'article trenta-u

Es modifica l'article trenta-u, que passa a tenir la redacció següent:

Article trenta-un. Procediment d'ofici

1. El procediment d'ofici s'aplicarà en els supòsits següents:

a) Per a la determinació del coeficient corrector quan s'incomplisca el deure de presentar la Declaració de Producció d'Aigües Residuals, model MD-301.

b) Per a comprovar la vigència i la validesa de les dades bàsiques necessàries per a la determinació del coeficient corrector.

c) Per a comprovar el requisit establit en la lletra c) de l'apartat tercer de l'article vint-i-set del present reglament.

Per a comprovar la vigència i validesa de les dades reflectides en la declaració inicial de subministraments propis i en les declaracions trimestrals de volums d'aigua.

2. El procediment d'ofici el durà a terme l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, i comprendrà els tràmits següents:

a) Inici del procediment: el procediment s'iniciarà mitjançant resolució de l'òrgan competent de l'Entitat de Sanejament, que es notificarà al contribuent en la deguda forma.

b) Instrucció del procediment: en aquesta fase, es practicaran aquelles actuacions d'inspecció tècnica, presa de mostres i anàlisi d'aquestes, constatació de fets i de dades tècniques que siguen pertinents a efectes provatoris, i se sol·licitaran els informes que siguen necessaris per a la determinació del coeficient corrector. En les actuacions d'inspecció tècnica i de presa de mostres podrà estar present un representant del contribuent i s'hauran d'efectuar en condicions que permeten la contradicció dels resultats obtinguts, d'acord amb el procediment establit en l'annex II d'aquest reglament.

c) Audiència a l'interessat: instruït el procediment, es traslladarà al contribuent la proposta de resolució perquè efectue al·legacions en el termini de deu dies hàbils.

d) Resolució: el president de l'Entitat de Sanejament, o la persona en qui delegue, a la vista de l'expedient instruït i, si és el cas, de les al·legacions presentades en el tràmit d'audiència, dictarà la resolució de determinació del coeficient corrector.

Dotze. Modificació de l'article trenta-dos

Es modifica l'article trenta-dos, que passa a tenir la redacció següent:

Article trenta-dos. Arqueta de registre

1. Els titulars de locals industrials a què es refereix l'article vint-i-sis estan obligats a instal·lar al seu càrrec una arqueta de registre, de lliure accés des de l'exterior i ubicada de tal forma que permeta en tot moment la inspecció de l'abocament, a l'efecte de realitzar operacions de presa de mostres i la instal·lació d'aparells automàtics de mostreig i mesurament.

2. En cas d'impossibilitat acreditada de compliment d'aquesta norma, l'Entitat de Sanejament definirà l'alternativa tècnica més adequada per a garantir la inspecció i la presa de mostres.

3. En els casos de falta d'arqueta de registre o altra alternativa tècnica o de condicionament del punt de mostreig, l'Entitat de Sanejament podrà determinar la càrrega contaminant de l'abocament a partir de la realització d'un mostreig puntual.

Tretze. Modificació de l'annex I

Es modifica l'annex I, que passa a tenir la redacció següent:

Annex I

Coeficient corrector del Cànon de Sanejament per usos industrials

1. El coeficient corrector del Cànon de Sanejament per a usos industrials (C) es compon dels quatre índexs següents, d'acord amb la fórmula que s'indica al final d'aquest apartat, i amb un precisió de dos decimals:

a) Índex corrector de volum (ICV).

b) Índex punta (IP).

c) Índex de càrrega contaminant (ICC).

d) Índex de contaminació específica (ICE)

C= ICV x IP x (ICC + ICE)

2. L'Índex Corrector de Volum (ICV), deduït del balanç d'aigua, representa la fracció del consum global d'aigua que origina aigües residuals. Es calcularà de la manera següent:

ICV = (A+B0–B1–B2)/A

on:

A = Volum anual total d'aigua consumida.

B0 = Volum anual total d'aigua extreta de matèries primeres.

B1 = Volum anual total d'aigua incorporada a productes.

B2 = Volum anual total d'aigua perduda per evaporació.

3. L'Índex Punta expressa la relació existents entre la càrrega contaminant abocada amb valors superiors als valors mitjans de l'abocament i aquests valors mitjans.

Per al càlcul de l'Índex Punta es defineix un paràmetre parcial de punta Ri característic de cada paràmetre de contaminació i que es calcula així:

Ri = [(Cipunta-Cimed) x Vipunta]/(Cimed x V)

on:

Ri: Paràmetre punta parcial corresponent al paràmetre de contaminació i en l'abocament.

Cimed: Concentració mitjana anual del paràmetre i en l'abocament.

Cipunta: Concentració instantània màxima del paràmetre i en l'abocament.

V: Volum anual total abocament.

Vipunta: Volum anual d'abocament amb concentració per al paràmetre i superior a la mitjana.

Per a cada abocament, es determinarà un paràmetre punta d'abocament, R, que prendrà el màxim valor dels paràmetres Ri corresponents al dit abocament. L'índex punta (IP) serà determinat en funció del paràmetre punta global R com:

IP = 1 per a R (0,25

IP = 0,83 + 0,67*R per a R > 0,25

Quan no siga possible determinar el valor per a l'Índex Punta o no s'emplenen les dades necessàries per al seu càlcul, aquest prendrà un valor per defecte de 1,25.

4. Per al càlcul de l'Índex de Càrrega Contaminant, ICC, es defineix en primer lloc l'abocament urbà que serveix de referència com aquell que, tenint el seu origen en els aparells sanitaris i instal·lacions domèstiques, té les característiques següents:

Paràmetre Valors de referència

S.S. 300 mg/l

DBO5 300 mg/l

DQO 00 mg/l

NKT 50 mg/l

PT 20 mg/l

COND 2000 µS/cm

TOX 3 U.T.

D'acord amb aquest abocament urbà, l'Índex de Càrrega Contaminant es calcularà d'acord amb la fórmula següent:

ICC = [p1(DS.S./300)] + [p2(DDBO5/300)] + [p3(DDQO/500)] + [p4(DNKT/50)] + [p5(DPT/20)] + [p6(DCOND./2000)] + [p7(DTOX./3)]

En la qual:

DSS: Increment de sòlids en suspensió a 103-105 C, en mg/l.

DDBO5: Increment de la demanda bioquímica d'oxigen a cinc dies, en mg/l.

DDQO: Increment de la demanda química d'oxigen, en mg/l.

DNKT: Increment de nitrogen Kjeldahl total (orgànic i amoniacal), en mg/l.

DPT: Increment de fòsfor total, en mg/l.

DCOND: Increment de conductivitat elèctrica a 25ºC en µS/cm.

DTOX: Increment de toxicitat, expressada en unitats de toxicitat (U.T.)

Els increments es calcularan com diferència entre el valor mitjà d'eixida en l'abocament i el valor en les aigües de proveïment, d'acord amb la fórmula següent:

DCi= Cimed – Ciabas

Sent:

DCi: Increment de valor del paràmetre i.

Cimed: Valor mitjà del paràmetre i en l'abocament.

Ciabas: Valor del paràmetre i en les aigües de proveïment.

Els pesos de cadascun dels termes s'obtenen en funció del punt final d'abocament d'acord amb la taula següent:

Abocament a col·lectors

Pes o al domini públic hidràulic Abocament al mar

p1 0,14 0,16

p2 0,14 0,16

p3 0,18 0,20

p4 0,07 0,08

p5 0,11 0,12

p6 0,11 0,00

p7 0,25 0,28

En cas que les aigües residuals d'una indústria siguen abocades al mar mitjançant emissaris submarins la titularitat dels quals corresponga a la mateixa indústria, els pesos p1, p2, p4 i p5 podran ser corregits multiplicant-los per un factor Fd. Aquest factor serà funció del coeficient de dilució inicial (D1) aconseguit pels difusors de l'emissari.

Valor del coeficient

de dilució inicial (D1) Factor Fd

D1³ 11.000 0,55

11.000> D1³ 7.000 0,60

7.000> D1³ 4.000 0,65

4.000> D1³ 2.000 0,70

2.000> D1³ 1.000 0,75

1.000> D1³ 100 0,80

100> D1 1,00

Quan per a la mateixa indústria es produïsquen diversos abocaments, l'Índex Punta (IP), l'Índex de Càrrega Contaminant (ICC), i l'Índex de Contaminació Específic (ICE), es calcularan com a mitjana ponderada dels valors corresponents que se n'obté en cadascun dels abocaments diferents, prenent com a factor de ponderació el volum total corresponent a cada abocament respecte al volum total del conjunt de tots els abocaments.

5. Per al càlcul de l'Índex de Contaminació Específica (ICE), es consideren els principals paràmetres contaminants, no inclosos en l'índex de càrrega contaminant (ICC).

L'ICE es calcularà d'acord amb la fórmula següent:

ICE = (0,25 x DpH) + å (0,25 x Ci/LCi)

Sent:

Ci, el valor del paràmetre i en l'abocament, i

LCi, el valor de referència per al paràmetre i.

On:

DpH s'obté de la manera següent:

DpH = pH – 9 quan pH > 7

DpH = 5,5 – pH quan pH (7

No obstant això, DpH = 0 quan DpH < 0

i, Ci/LCi = 0 quan Ci (LCi;

El resultat s'expressarà amb dos decimals. Els paràmetres a caracteritzar, així com els valors de referència corresponents de cadascun d'ells, són els següents:

Paràmetres a caracteritzar Valor de referència

PH 5,5 - 9 (u. pH)

Zinc total 5 (mg/l)

Coure total 1 (mg/l)

Níquel total 5 (mg/l)

Cadmi total 0,5 (mg/l)

Plom total 1 (mg/l)

Crom total 2,5 (mg/l)

Mercurio total 0,1 (mg/l)

6. El coeficient corrector tindrà uns límits superior i inferior determinats per les corresponents lleis de pressupostos de la Generalitat Valenciana.

Catorze. Introducció de l'annex II

S'introdueix un nou annex II, amb el contingut següent:

Annex II

1. Caracterització de les aigües residuals

Les anàlisis s'hauran de realitzar per un laboratori homologat, entenent per tal el corresponent a empresa col·laboradora dels organismes de conca en matèria de control d'abocaments, com estableix l'Ordre de 16 de juliol de 1987, del Ministeri d'Obres Públiques i Urbanisme.

Els paràmetres analítics a caracteritzar es divideixen en dos grups:

Tipus A pH

(paràmetres generales) Conductivitat elèctrica

Sòlids en suspensió

DQO

DBO5

NKT

P tot

Toxicitat

Tipus B Crom total

(metalls pesants) Zinc total

Cadmi total

Coure total

Níquel total

Plom total

Mercuri total

Les empreses les activitats de les quals estiguen incloses en la relació següent de la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques (CNAE ‘93), hauran de caracteritzar, en tots els punts d'abocament, els paràmetres dels tipus A i B.

La resta d'empreses caracteritzaran, únicament, els paràmetres continguts en el tipus A, en cadascun dels seus punts d'abocament. No obstant això, l'Entitat de Sanejament podrà requerir la caracterització dels paràmetres del tipus B a qualsevol empresa obligada a presentar la Declaració de Producció d'Aigües Residuals que puga generar abocaments amb metalls pesats, independentment de l'activitat realitzada.

Les anàlisis per a la determinació de les característiques dels abocaments es realitzaran conformes als Standard Methods for the Examination of Water and Wastewater publicats conjuntament per APHA (American Public Health Association), AWWA (American Water Works Association), WPCF (Water Polution Control Federation). La toxicitat es determinarà sobre la mostra bruta d'aigua residual, en absència de neutralització prèvia, mitjançant el bioassaig d'inhibició de la luminiscència Vibrio fischeri (abans, Photobacterium phosphoreum), o el bioassaig d'inhibició de la mobilitat en Daphnia magna.

2. Mostreig

2.1. Tipus de mostreig

A) Com a regla general, el mostreig, que podrà ser puntual o integrat, haurà de ser realitzat en una jornada de producció normal, per un laboratori homologat que emplenarà l'acta de presa de mostres.

B) Les indústries les aigües residuals de les quals tinguen un grau de contaminació subjecte a grans fluctuacions diàries, les hauran de caracteritzar en la Declaració de Producció d'Aigües Residuals (Model MD-301), mitjançant la realització d'un mostreig integrat.

En els casos d'indústries amb processos de producció estacionals, s'hauran de caracteritzar els abocaments representatius de cadascun d'aquests períodes de manera independent, amb indicació dels volums parcials corresponents a cada període.

2.2. En els casos en què l'Entitat de Sanejament duga a terme actuacions de comprovació o investigació detallades amb la caracterització dels abocaments, haurà d'utilitzar el mateix tipus de mostreig, dels previstos en l'apartat 2.1, que l'usat pel subjecte passiu en la seua Declaració de Producció d'Aigües Residuals. No obstant això, en els casos de falta de presentació de la Declaració de Producció d'Aigües Residuals, o d'impossibilitat material d'instal·lar l'equip automàtic de mesurament per part de l'Entitat de Sanejament, la mostra que ha de prendre aquesta última serà, en qualsevol cas, puntual.

Així mateix, en el cas que l'empresa dispose d'un sistema d'homogeneïtzació de les aigües residuals previ al seu abocament, l'Entitat de Sanejament serà qui determine el tipus de mostreig que s'ha d'efectuar independentment del realitzat per l'interessat en la seua declaració.

3. Procediment de la inspecció amb presa de mostres

3.1. Entrada en l'establiment inspeccionat: amb l'acreditació prèvia del personal encarregat de la inspecció, l'interessat els facilitarà l'accés a les instal·lacions objecte d'inspecció, a fi de realitzar els controls que s'estimen necessaris.

3.2. Presa de mostres: la presa de mostres s'haurà d'efectuar abans que transcorreguen 15 minuts des de l'entrada en l'establiment del personal inspector. En cas contrari, es farà constar aquesta circumstància en la diligència corresponent. Així mateix, es farà constar en la diligència qualsevol diferència significativa en la qualitat o en la quantitat de l'abocament que s'observe durant la inspecció.

Els mostreigs es realitzaran sobre un o diversos punts d'abocament independentment del nombre total de punts d'abocament que hi haja en l'establiment, segons es considere necessari per a cada cas. Cada mostra es prendrà en un punt que siga representatiu de la qualitat final d'aquest abocament.

Cada mostra constarà de tres exemplars homogenis, els envasos dels quals hauran de quedar precintats i etiquetats com cal. Dos exemplars quedaran en poder de l'Entitat de Sanejament, mentre que el tercer d'ells serà lliurat a l'interessat per a l'eventual anàlisi contradictòria. En cas que el tercer exemplar no siga acceptat per l'interessat, els tres exemplars quedaran en poder de l'Entitat de Sanejament i es farà constar aquesta circumstància en la diligència corresponent. Així mateix, s'indicarà en la diligència mencionada el tipus d'envasos utilitzats.

3.3. Emplenament de la Diligència d'Inspecció d'Abocaments: cadascuna de les actuacions d'inspecció dels abocaments es reflectirà en una diligència d'inspecció, la qual serà firmada i segellada pel representant de l'empresa i pel personal de l'Entitat de Sanejament presents en les actuacions d'inspecció. Per a cadascuna de les mostres preses s'alçarà una acta de mostreig, inclosa dins d'aquesta diligència, en la qual es reflectiran totes les circumstàncies relatives a aquest mostreig. Així mateix, a cadascun dels exemplars homogenis que es lliuren a l'interessat s'adjuntarà una acta d'anàlisi contradictòria, destinada a garantir la cadena de custòdia.

3.4. Anàlisi contradictòria: l'interessat haurà de conservar la mostra bessona en les degudes condicions de precinte, etiquetatge i refrigeració fins al seu lliurament en el laboratori dins de les 24 hores següents al mostreig. El cost associat a aquesta anàlisi serà per compte de l'interessat.

A la recepció de l'exemplar homogeni per a la realització de l'anàlisi contradictòria, el laboratori haurà d'emplenar l'acta corresponent conforme a les instruccions que s'hi detallen, i tornar-ne a la interessat còpia.

Dins dels deu dies hàbils següents a la recepció dels resultats de l'anàlisi inicial (aquella promoguda per l'Entitat de Sanejament), l'interessat podrà presentar els resultats de l'anàlisi contradictòria i formular les al·legacions que estime oportunes, adjuntant-hi una acta d'anàlisi contradictòria per cadascuna de les mostres dipositades, emplenada com cal, firmada i segellada per un representant del laboratori.

En l'acta d'anàlisi contradictòria el laboratori haurà de certificar que la mostra analitzada per ell es correspon amb l'exemplar homogeni que es lliurà a l'interessat en el moment de la inspecció, a fi de garantir que els resultats que s'obtinguen de l'anàlisi puguen ser acarats amb els obtinguts de l'anàlisi inicial promoguda per l'Entitat de Sanejament.

Seran causes de no admissió dels resultats de l'anàlisi contradictòria, les que a continuació es detallen:

a) Que hagen transcorregut més de 24 hores des del mostreig de les aigües residuals fins al lliurament en el laboratori de la mostra corresponent.

b) Que l'anàlisi no haja sigut realitzada per laboratori homologat.

c) Que la mostra siga lliurada en el laboratori sense precinte, o que aquest haja sigut manipulat.

d) Que l'acta d'anàlisi contradictòria no haja sigut emplenada pel laboratori homologat.

e) Que les dades consignades en l'acta d'anàlisi contradictòria no coincidisquen amb les de la mostra lliurada a l'interessat.

f) Que no s'hagen caracteritzat tots els paràmetres requerits.

g) Que per qualsevol altra circumstància no quede garantida la cadena de custòdia de les mostres lliurades a l'interessat.

h) Que els resultats de la mostra contradictòria es presenten a l'Entitat de Sanejament fora del termini establit per a això..

3.5. Criteris per a la resolució de resultats analítics divergents:

La comparació s'efectuarà prenent com a referència la suma de l'Índex de Càrrega Contaminant (ICC) i l'Índex de Contaminació Específica (ICE), corresponents a cadascuna de les anàlisis (inicial i contradictòria).

En el cas que el valor de la suma del ICC i del ICE resultants de l'anàlisi inicial siga superior al valor de la suma dels mateixos índexs obtinguts de l'anàlisi contradictòria, seran els resultats de l'anàlisi efectuada sobre la tercera mostra els que tinguen valor com diriments i definitius, als efectes del càlcul del ICC i del ICE resultants de la inspecció de l'abocament.

Aquesta tercera mostra s'analitzarà dins del seu termini de caducitat, en un laboratori designat per l'Entitat de Sanejament i distint dels anteriors. El cost associat a aquesta anàlisi serà a càrrec de l'Entitat de Sanejament.

En el cas que el valor de la suma del ICC i del ICE resultants de l'anàlisi inicial siga inferior al valor de la suma dels mateixos índexs obtinguts de l'anàlisi contradictòria, es prendrà com a valor definitiu el primer.

La tercera mostra no podrà ser objecte d'anàlisi transcorregut un mes des del mostreig, atés el seu caràcter perible i haurà de ser destruïda una vegada transcorregut aquest termini.

Disposicions transitòries

Primera

El compliment per part de les entitats subministradores de les obligacions de declaració, autoliquidació i ingrés del Cànon de Sanejament, relatives a períodes anteriors a l'1 de gener de 2002, els terminis reglamentaris de presentació i ingrés de les quals vencen després del 31 de desembre de 2001, es durà a terme conforme als procediments vigents abans de l'entrada en vigor del present decret.

Segona

Els contribuents del Cànon de Sanejament que, en data 31 de desembre de 2001, siguen titulars de subministraments d'aigua propis, estan obligats a instal·lar comptador o altre mecanisme de mesurament directe del volum real d'aigua efectivament consumit abans de l'1 d'abril de 2002, i hauran de presentar la declaració inicial, model MD-202, a la qual fa referència la nova redacció que fa el present decret de l'apartat segon de l'article disset del reglament, abans del dia 1 de maig de 2002.

Tercera

Els subjectes passius que abans de l'entrada en vigor d'aquest decret facen usos industrials d'aigua i que, per aplicació del que disposa l'article vint-i-sis del reglament, resulten obligats a presentar la Declaració de Producció d'Aigües Residuals, hauran de fer-ho en un termini de sis mesos, comptats des de l'entrada en vigor, independentment de les declaracions anteriorment presentades i, sense perjudici de les obligacions periòdiques de presentació a les quals fa referència l'apartat segon de l'article trenta del reglament.

Disposició derogatòria

Queden derogades totes aquelles disposicions d'igual o inferior rang en matèria de règim economicofinancer i tributari del Cànon de Sanejament que s'oposen al que disposa el present decret.

Disposicións finals

Primera

El conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació, o el que resulte competent en matèria d'hisenda, podrà dictar totes aquelles disposicions que siguen necessàries per al desplegament i l'aplicació del que disposa el present decret. Fins que això tinga lloc, se seguirà aplicant el que disposen les normes de desplegament del Decret 266/1994, de 30 de desembre, del Govern Valencià, que es troben anualment vigents, en allò que no s'oposen al que disposa el present decret.

Segona

El present decret entrarà en vigor el dia 1 de gener de 2002.

València, 18 de desembre de 2001

El president de la Generalitat Valenciana,

EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO

El conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació,

Mapa web