Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 18 de juny de 2002 de la Conselleria de Cultura i Educació per la qual es desenrotlla l'estructura del Servici de Prevenció de Riscs Laborals del Sector Docent.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4293 de 16.07.2002
Número identificador:  2002/7401
Referència Base de Dades:  3144/2002
 



ORDE de 18 de juny de 2002 de la Conselleria de Cultura i Educació per la qual es desenrotlla l'estructura del Servici de Prevenció de Riscs Laborals del Sector Docent. [2002/7401]

En desenrotllament de la disposició addicional tercera de la Llei 31/1995 de Prevenció de Riscs Laborals (BOE núm. 269, de 10 de novembre de 1995), el Govern Valencià ha aprovat per Decret 123/2001, de 10 de juliol (DOGV núm. 4042 de 13 de juliol), el Reglament dels Servicis de Prevenció de Riscs Laborals en l'àmbit de l'administració de la Generalitat Valenciana i els seus organismes autònoms.

En la citada normativa es preveu la creació de tres servicis de prevenció en els sectors d'administració pública i justícia, sanitari i docent.

La disposició addicional primera de la norma autonòmica habilita el titular de la Conselleria de Cultura i Educació perquè dicte les disposicions i adopte les mesures necessàries per a l'organització i la dotació dels recursos humans i materials necessaris per al desenrotllament de les activitats preventives del Servici de Prevenció en el seu sector.

Per això, i prèvia consulta amb les organitzacions sindicals més representatives en l'àmbit sectorial i presents en la Comissió Paritària de Seguretat i Salut en el Treball de la Generalitat Valenciana,

ordene

Primer. Objecte

L'objecte de la present orde es estructurar i organitzar el Servici de Prevenció de Riscs Laborals del Sector Docent en el si de la Conselleria de Cultura i Educació.

Segon. Àmbit d'aplicació

La present orde serà d'aplicació als empleats públics –docents i no docents– que sota qualsevol forma de relació jurídica amb la Conselleria de Cultura i Educació presten servici o desenrotllen funcions docents en un mateix centre educatiu. També s'inclouran en el seu àmbit d'aplicació els funcionaris docents destinats en altres centres, sempre que hi desenrotllen les funcions que els són pròpies.

Tercer. Definició

S'entendrà com a Servici de Prevenció de Riscs Laborals el conjunt de recursos humans i materials necessaris per a la realització d'activitats de prevenció, a fi de garantir l'adequada protecció de la seguretat i la salut dels empleats públics, assessorant i assistint per a això l'administració, els empleats, els seus representants i els òrgans de representació especialitzada.

Quart. Modalitat

La modalitat escollida per al desplegament de les activitats preventives és la de servici de prevenció propi.

Cinqué. Organització

El Servici de Prevenció de Riscs Laborals del Sector Docent s'estructura en una unitat central de coordinació i programació i en tres seccions de prevenció de riscs laborals, una per cada província.

La Unitat Central de Coordinació i Programació de tota l'activitat que, en matèria de prevenció de riscs laborals, es planifique en l'àmbit de la Comunitat Autònoma Valenciana dependrà de la Direcció General de Personal.

Les seccions de Prevenció de Riscs Laborals es creen com a unitats administratives incardinades en les direccions territorials de la Conselleria de Cultura i Educació amb una doble dependència, orgànica, de la direcció territorial, i funcional, de la Direcció General de Personal.

Sisé. Recursos humans

La Unitat Central de Coordinació i Programació tindrà un caràcter interdisciplinari, i la integrarà el cap del Servici de Prevenció de Riscs Laborals i un tècnic de nivell superior, amb la capacitació i titulació exigida, per cada una de les especialitats i disciplines previstes en el capítol VI del Reial Decret 39/1997, de 17 de gener (BOE núm. 27, de 31 de gener de 1997): Seguretat, Higiene, Ergonomia i Psicosociologia i Medicina del Treball.

Cada una de les tres seccions de Prevenció de Riscs Laborals haurà de comptar amb tècnics de prevenció de nivell superior en un nombre d'efectius proporcional a les necessitats de cada territori.

D'altra banda, tant la Unitat Central de Coordinació i Programació com les seccions territorials integraran en la seua organització un nombre que es considere adequat i suficient per a l'exercici de les seues funcions de tècnics de prevenció de nivell intermedi –especialistes– i de personal administratiu.

Seté. Recursos materials

Tant les seccions territorials com la Unitat Central de Coordinació i Programació disposaran de locals i equipament tècnic per al correcte acompliment de les seues funcions pel que fa a les especialitats tècniques de Seguretat en el Treball, Higiene Industrial, Ergonomia i Psicosociologia, i s'atindran en esta matèria al que ha dictaminat la Comissió Nacional de Seguretat i Salut en el Treball en els seus “Criteris d'autorització per a l'acreditació de servicis de prevenció aliens”, de 26 de febrer de 1998.

En relació amb l'especialitat de Medicina del Treball, i en la seua correlativa activitat a desenrotllar de vigilància de la salut, s'atindrà al que disposa l'article 15 de l'Orde de 20 de febrer de 1998 (DOGV núm. 3.277, de 2 de juliol), de la Conselleria de Sanitat, per la qual es desenrotllen les competències de l'autoritat sanitària en la Comunitat Valenciana establides en el Reglament dels Servicis de Prevenció (Reial Decret 39/1997, de 16 de gener).

Huité. Integració i coordinació de l'activitat preventiva

La prevenció de riscs laborals no esgota el seu contingut com a tal en el desplegament de les funcions pròpies del Servici, ja que haurà d'integrar-se en l'organització administrativa de la Conselleria de Cultura i Educació, en el conjunt de les seues activitats i decisions, tant en els processos tècnics, en l'organització del treball i en les condicions en què este es preste com en la línia jeràrquica inclosos tots els nivells.

La integració de la prevenció en tots els nivells jeràrquics de l'administració educativa implica, a més, l'atribució a tots ells i l'assumpció per estos de l'obligació d'incloure la prevenció de riscs en qualsevol activitat que realitzen o ordenen i en totes les decisions que adopten.

Les unitats orgàniques de la Conselleria participaran en el desenrotllament de les activitats de prevenció de riscs laborals en els àmbits funcionals que els són propis, en concret:

a) A la Secretaria General, a través de la Inspecció i Avaluació Educativa, el control i supervisió de normes i instruccions en matèria de prevenció de riscs en els centres educatius dependents de la Conselleria de Cultura i Educació.

b) A la Direcció General de Règim Econòmic li competix l'execució dels programes d'actuació preventiva en matèria de redacció i execució d'obres i instal·lacions.

c) A la Direcció General de Centres Docents, la proposta als òrgans competents –Direcció General de Règim Econòmic o direccions territorials– sobre intervencions preventives de riscs laborals en la infraestructura dels centres escolars públics.

d) A la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística li correspondrà la programació, execució i avaluació del pla de formació en matèria de prevenció de riscs laborals de personal docent.

A fi de garantir i facilitar la integració de l'activitat preventiva en els distints àmbits funcionals, el Servici de Prevenció de Riscs Laborals prestarà assessorament i assistència tècnica a les unitats orgàniques directament implicades i a l'organització administrativa en general.

Nové. Actuacions del Servici de Prevenció

A) La Unitat Central de Coordinació i Programació assumirà les funcions següents:

a) Planificació de l'avaluació dels factors de risc i de la seua correcció per mitjà de l'adopció de les mesures preventives adequades, d'acord amb l'article 16 de la Llei 31/1995.

b) Planificació de la vigilància de la salut dels empleats públics en funció dels riscs derivats del treball, d'acord amb l'article 22 de la Llei 31/1995, de Prevenció de Riscs Laborals, i l'article 18 de l'Orde de 20 de febrer de 1998, de la Conselleria de Sanitat.

c) Fixació de les prioritats d'actuació en coordinació amb la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut en el Treball en relació amb els objectius perseguibles en els plans i programes d'actuació preventiva.

d) Elaboració del procés i els procediments d'avaluació dels riscs laborals en la Conselleria de Cultura i Educació per a la seguretat i la salut dels empleats públics, tant del personal docent com del personal no docent.

e) Assessorament a la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut en el Treball de la Conselleria de Cultura i Educació.

f) Participació i assessorament en la preparació dels plans d'emergència.

g) Assessorament i participació en la formació i organització dels equips de primers auxilis.

h) Pressupostació dels recursos econòmics per a l'execució dels programes propis del Servici de Prevenció de Riscs Laborals.

i) Coordinació funcional de les seccions incardinades en les direccions territorials.

j) Ompliment dels informes sobre tramitació de sol·licituds que suposen l'adaptació o el canvi de lloc de treball per a empleats amb sensibilitat contrastada a determinats riscs.

k)Implementació d'un sistema d'informació normalitzat sobre els danys derivats del treball que possibilite estudis estadístics i tractament de dades.

l) Elaboració de la memòria anual d'activitats en matèria de prevenció de riscs laborals del sector docent.

B) Les seccions de Prevenció de Riscs Laborals assumiran les funcions següents.

a) Avaluació dels riscs laborals i propostes de correcció i control, i seguiment d'estes.

b) Desenrotllament, coordinació i informació periòdica, en l'àmbit del seu territori, dels programes de prevenció de riscs laborals que puguen afectar la seguretat i salut dels treballadors, en els terminis estipulats per la planificació general.

c) Execució, i, si escau, seguiment, de la vigilància de la salut dels empleats públics del sector docent.

d) Assessorament a les unitats tècniques de les direccions territorials de les mesures correctores que cal adoptar en matèria de prevenció de riscs laborals.

e) Informació i assessorament a les direccions territorials sobre les mesures de control o reducció dels riscs que no s'hagen pogut evitar.

f) Assessorament als delegats de prevenció i als comités provincials de Seguretat i Salut en el Treball.

g) Coordinació, informació, formació i assessorament de les actuacions dels empleats públics en els centres de treball de la Conselleria.

Deu. Provisió de llocs de treball

Els llocs de treball es proveiran per personal funcionarial que reunisca els requisits necessaris de conformitat amb el que disposa el text refós de la Llei de Funció Pública Valenciana i la resta de normativa vigent de desenrotllament d'aplicació al personal de l'administració del Consell de la Generalitat Valenciana.

Onze. Auditories tècniques

D'acord amb el que preveu l'article 12 de l'annex del Decret 123/2001 de 10 de juliol (DOGV núm. 4042 de 13 de juliol) del Govern Valencià, el Servici de Prevenció serà sotmés a auditoria, com a instrument de gestió, amb una periodicitat, almenys, de cada cinc anys, i en un primer moment quan es finalitze l'avaluació inicial de riscs, tot això, sense perjuí de les funcions atribuïdes a la Inspecció de Treball i Seguretat Social de l'article 9 de la Llei de Prevenció de Riscs Laborals.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA

Es faculta el director general de Personal perquè dicte les disposicions necessàries per a l'execució de la present orde en l'àmbit de les seues competències.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA

Els membres del Servici de Prevenció hauran de comptar, en l'exercici de les seues funcions, amb la màxima col·laboració dels empleats públics de la Conselleria de Cultura i Educació i tindran lliure accés a tots els centres i dependències del sector docent.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL TERCERA

L'activitat de vigilància de la salut serà desenrotllada pel Servici de Prevenció de Riscs Laborals del Sector Docent i podrà ser complementada des del sector de reconeixements mèdics del Gabinet Tècnic de Seguretat i Higiene en el Treball i/o per una entitat acreditada per l'autoritat laboral com a servici de prevenció alié.

València, 18 de juny de 2002

El conseller de Cultura i Educació

p.s.r. (art. 4.1 Decret 111/2000, DOGV 3798 de 21 de juliol)

La subsecretària

Mapa web