Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE d'1 de febrer de 2002, de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual es desenvolupa l'estructura del servei de prevenció de riscos laborals dels sectors d'Administració Pública i Justícia.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4191 de 15.02.2002
Número identificador:  2002/X1247
Referència Base de Dades:  0669/2002
 



ORDRE d'1 de febrer de 2002, de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, per la qual es desenvolupa l'estructura del servei de prevenció de riscos laborals dels sectors d'Administració Pública i Justícia. [2002/X1247]

El Decret 123/2001, de 10 de juliol, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament dels Serveis de Prevenció de Riscos Laborals en l'àmbit de l'administració de la Generalitat Valenciana i els seus organismes autònoms (DOGV núm. 4.042, de 13.07.2001), estableix la constitució de tres serveis de Prevenció corresponents a cadascun dels tres sectors següents: docent, sanitari i administracions públiques i justícia.

Així mateix, es faculten les distintes conselleries perquè aquestes dicten les disposicions necessàries per a l'organització i dotació dels recursos necessaris per al desenvolupament de les activitats preventives de cadascun d'aquests serveis, i caldrà per a això tindre en compte els criteris tècnics orientatius, acordats per les autoritats laborals de les comunitats autònomes, per a acreditació i autorització dels serveis de Prevenció, establits en la reunió de 10 de juliol de 1997, i els criteris sanitaris establits pel Grup de Treball de Salut Laboral del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, aprovats en la reunió d'aquest últim, de data 15 de desembre de 1997, i desenvolupats en la Comunitat Valenciana per l'Ordre de la Conselleria de Sanitat, de 20 de febrer de 1998 (DOGV de 2.7.98). Aquests dos criteris van ser oficialment presentats a la Comissió Nacional de Seguretat i Salut en el Treball, el 26 de febrer de 1998.

Per tot l'anterior, i prèvia consulta amb les organitzacions sindicals més representatives a nivell sectorial i presents en la Comissió Paritària de Seguretat i Salut en el Treball de la Generalitat Valenciana,

ORDENE

Article 1. Objecte

És objecte de la present ordre estructurar i organitzar el Servei de Prevenció de Riscos Laborals dels sectors de justícia i administració pública de l'administració del Consell de la Generalitat Valenciana.

Article 2. Àmbit d'aplicació

La present ordre serà d'aplicació a tots els empleats públics, que sota qualsevol tipus de relació jurídica, presten els seus serveis als centres de treball dels sectors de justícia i administració publica de l'administració del Consell de la Generalitat Valenciana i en els organismes autònoms que en depenen.

Article 3. Definició

S'entendrà com a Servei de Prevenció de Riscos Laborals el conjunt de recursos humans i materials necessaris per a la realització d'activitats de prevenció, a fi de garantir l'adequada protecció de la seguretat i la salut dels empleats públics, assessorant i assistint l'administració, els treballadors, els seus representants i els òrgans de representació especialitzada.

Article 4. Modalitat

L'organització dels recursos necessaris per al desenvolupament de les activitats preventives en els sectors d'administració pública i justícia de la Generalitat Valenciana i els seus organismes autònoms es realitzarà en la modalitat de servei de prevenció propi.

Article 5. Organització

El Servei de Prevenció s'organitzarà de la següent manera:

a) Una unitat central de coordinació i planificació de tota l'activitat preventiva a desenvolupar en l'àmbit de la Comunitat Valenciana i als centres de treball d'aquests sectors ubicats fora del seu territori, constituïda com a mínim per un expert, amb la capacitació requerida en el capítol VI del Reial Decret 39/1997, en cada una de les quatre especialitats i disciplines següents: ergonomia i psicosociologia aplicada, seguretat en el treball, higiene industrial i medicina del treball.

b) Unitats provincials que desenvoluparan almenys les activitats preventives de les especialitats de seguretat en el treball i de medicina del treball en l'àmbit territorial.

Mentre no es compte amb els recursos necessaris, les activitats preventives corresponents a les especialitats d'higiene industrial i d'ergonomia i psicosociologia aplicada seran concertades amb entitat o entitats acreditades com a serveis de Prevenció aliens a les empreses, no obstant això, i de manera progressiva s'aniran assumint dites activitats per mitjà de la potenciació dels recursos propis, en virtut del principi d'eficiència.

Article 6. Recursos humans

Cada una de les unitats provincials hauran de comptar com a mínim amb: tècnics de prevenció de nivell superior en l'especialitat de seguretat en el treball, metges especialistes en medicina del treball o diplomats en medicina d'empresa i ATS/DUI d'empresa d'acord amb les ràtios establides en la normativa sanitària.

Així mateix, hauran de comptar com a mínim amb un tècnic de prevenció de nivell intermedi en cada província.

Article 7. Recursos materials

Les unitats provincials estaran dotades dels locals i instal·lacions necessàries per al correcte compliment de les funcions que se'ls encomanen. Quant a les instal·lacions sanitàries i la seua dotació compliran amb el que estableix l'article 15 de l'Ordre de 20 de febrer de 1998, del conseller de Sanitat. Així mateix, comptaran amb l'instrumental necessari per a desenvolupar les activitats habituals en la disciplina preventiva de seguretat en el treball acordat per les autoritats laborals de les comunitats autònomes, tot això sense perjudici d'una major dotació en virtut d'una ampliació de l'activitat en la resta de disciplines preventives.

Article 8. Actuacions del Servei de Prevenció

A) De caràcter general

El Servei de Prevenció desenvoluparà les funcions establides en la normativa vigent. A més del que establix l'article 3, haurà de poder proporcionar de manera especial als òrgans directius de les distintes conselleries l'assessorament i suport que necessiten en funció dels tipus de riscos que hi existeixen i pel que fa:

a. Al disseny, aplicació i coordinació dels plans i programes d'actuació preventiva.

b. A l'avaluació dels factors de riscos que puguen afectar la seguretat i la salut dels treballadors en els termes previstos en l'article 16 de la Llei 31/1995.

c. A la determinació de les prioritats en l'adopció de les mesures preventives adequades i la vigilància de la seua eficàcia.

d. A la informació i formació dels empleats públics.

e. A la prestació dels primers auxilis i plans d'emergència.

f. A la vigilància de la salut dels empleats públics en relació amb els riscos derivats del treball.

L'activitat sanitària corresponent a l'especialitat de medicina del treball, es durà a terme d'acord amb el que estableix l'article 18 de l'Ordre del conseller de Sanitat, de 20 de febrer de 1998, i l'article 22 de la Llei 31/1995, de Prevenció de Riscos Laborals.

B) De caràcter específic

La coordinació de tota l'activitat preventiva a desenvolupar pels serveis de prevenció dels sectors sanitari i docent.

La planificació, coordinació i control de les activitats preventives a desenvolupar pels serveis de Prevenció aliens concertats.

L'elaboració d'un sistema d'informació normalitzat, que permeta, d'una forma continuada, conéixer i analitzar els danys derivats del treball.

L'elaboració, en col·laboració amb l'IVAP, de la proposta dels programes de formació, per als delegats de prevenció i empleats públics del sector, per a la seua aprovació en la Comissió Sectorial de Seguretat i Salut en el Treball.

L'elaboració del preceptiu informe, per a la tramitació de la necessitat d'adaptació i/o canvi de lloc de treball per als empleats públics especialment sensibles a determinats riscos laborals.

Assessorament als distints òrgans administratius sobre la gestió de residus.

Article 9. Provisió dels llocs de treball

Els llocs de treball es proveiran de conformitat amb el que disposa el text refós de la Llei de Funció Pública Valenciana i la resta de normativa vigent de desenvolupament, d'aplicació al personal de l'administració del Consell de la Generalitat Valenciana.

Article 10. Adscripció orgànica

El Servei de Prevenció de Riscos Laborals dependrà orgànicament i funcional de la Direcció General de Funció Pública de la Conselleria de Justícia i Administracions Publiques.

Article 11. Auditories tècniques

D'acord amb el que preveu l'article 12 de l'annex del Decret 123/2001, de 10 de juliol, del Govern Valencià, el Servei de Prevenció serà sotmés a auditoria, com a instrument de gestió, amb una periodicitat almenys cada 5 anys, i en un primer moment quan acabe l'avaluació inicial de riscos, tot això sense perjudici de les funcions atribuïdes a la Inspecció de Treball i Seguretat Social en l'article 9 de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera

Es faculta el director general de Funció Pública per dictar les disposicions necessàries, per a l'execució de la present ordre, en l'àmbit de les seues competències.

Segona

Els membres del Servei de Prevenció comptaran en l'exercici de les seues funcions, amb la màxima col·laboració dels empleats públics de l'administració del Consell de la Generalitat Valenciana i disposaran de lliure accés a tots els centres i dependències d'aquesta.

Així mateix, els tècnics del Servei de Prevenció sol·licitaran la presència dels delegats/ades de prevenció, de forma prèvia a les visites que efectuen als centres de treball amb motiu de la realització de les avaluacions, de caràcter preventiu, del medi ambient laboral.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

La configuració definitiva del Servei de Prevenció, referida en l'article 5, haurà d'estar completada a data 31 de desembre de 2003.

València, 1 de febrer de 2002

El conseller de Justícia i Administracions Públiques,

Mapa web