Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 7 de gener de 2004, de la Conselleria de Sanitat, per la qual creen les comissions territorials d'Incapacitat Temporal.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4683 de 03.02.2004
Número identificador:  2004/X656
Referència Base de Dades:  0421/2004
 



ORDE de 7 de gener de 2004, de la Conselleria de Sanitat, per la qual creen les comissions territorials d'Incapacitat Temporal. [2004/X656]

L'Orde de 21 de març de 1974, del Ministeri de Treball, atorgava competències a la Inspecció de Servicis Sanitaris de la Seguretat Social per a decretar l'alta mèdica dels pacients que es trobaven en situació d'incapacitat laboral transitòria deguda a una malaltia comuna o un accident no laboral. En la mateixa disposició, es creava el tribunal provincial de baixes, la funció del qual era resoldre les discrepàncies que sorgien entre el facultatiu de la Seguretat Social que haguera disposat la baixa mèdica del pacient i l'alta mèdica decretada per l'inspector mèdic.

Després de les transferències en matèria de sanitat a la Comunitat Valenciana, la Secretaria de l'antic Servici Valencià de Salut dicta instruccions sobre la reclamació prèvia contra l'alta de la inspecció i constituïx un grup assessor per a estudiar-les.

El Reial Decret 575/1997, de 18 d'abril, que regula determinats aspectes de la gestió i el control de la prestació econòmica de la Seguretat Social per incapacitat temporal, establix que els servicis mèdics del Sistema Nacional de Salut estan facultats per a accedir als informes i diagnòstics relatius a situacions d'incapacitat temporal, en l'exercici de les funcions encomanades.

El Decret 15/2003, de 18 de febrer, que aprova el Reglament d'Organització i Funcionament de la Inspecció de Servicis Sanitaris de la Generalitat, establix en l'article 2, apartat 7, lletra b, que entre les funcions de la Inspecció de Servicis Sanitaris figura la de valorar les reclamacions dels pacients en matèria d'incapacitat temporal, a través de les comissions territorials d'Incapacitat Temporal.

En este apartat, la lletra d), encomana a la Inspecció de Servicis Sanitaris participar efectuant el seguiment i el control dels acords de col·laboració en estes matèries amb l'Institut Nacional de la Seguretat Social, les mútues d'accidents de treball i malalties professionals de la Seguretat Social i les empreses col·laboradores.

L'article 10 del reglament esmentat establix que els responsables dels centres, establiments i servicis sanitaris de la Conselleria de Sanitat, i el personal que hi preste servicis, així com els de qualsevol centre sanitari, hauran de proporcionar a la Inspecció de Servicis Sanitaris la col·laboració i l'auxili necessaris per a l'exercici de les seues funcions. Així mateix, quan la naturalesa d'una actuació de la inspecció faça necessari un assessorament especialitzat, la Inspecció de Servicis Sanitaris podrà sol·licitar el suport d'altres departaments o servicis de la Conselleria de Sanitat, altres estructures d'inspecció de l'administració de la Generalitat o de l'Estat, així com de qualsevol altre organisme professional, societat o associació científica.

En concordança amb l'anterior, l'article 11 assenyala que la Inspecció de Servicis Sanitaris podrà sol·licitar dels facultatius de la Conselleria de Sanitat els informes, exploracions, i juís clinicoterapèutics necessaris per al compliment de les seues funcions, i que podrà sol·licitar els informes que considere pertinents per a les actuacions inspectores, de qualsevol centre, servici, establiment o professional sanitari, públic o privat. Es recull, a més, que els informes sol·licitats per la inspecció en el curs de les seues actuacions seran atesos d'urgència amb caràcter preferent.

En l'article 12 atorga a la Inspecció de Servicis Sanitaris la competència de sol·licitar a les direccions dels centres sanitaris de la Conselleria de Sanitat la realització de les proves complementàries que estime necessàries per a les seues funcions.

Finalment, l'article 37 de la mateixa norma indica que entre les funcions de la Direcció de la Unitat de Valoració Mèdica d'Incapacitats està la de formar part com a vocal permanent de la Comissió Territorial d'Incapacitat Temporal.

D'altra banda, el nou paper encomanat a les entitats gestores i col·laboradores de la Seguretat Social, en relació amb els processos d'incapacitat temporal per contingència comuna, fa necessari establir un procediment per a l'estudi de les discrepàncies de criteri, en els casos en què se'n produïsquen.

A fi d'adequar les funcions a la nova organització de la conselleria i de donar una resposta adequada a les exigències contingudes en l'article 71.1 del Reial Decret Legislatiu 2/1995, de 7 d'abril, que aprova el Text Refós de la Llei de Procediment Laboral, esta Conselleria, fent ús de les atribucions que li atorga la Llei de Govern Valencià.

ORDENA

Article 1. Constitució i objecte de les comissions territorials d'Incapacitat Temporal

Es creen les comissions territorials d'Incapacitat Temporal en cada una de les tres direccions territorials de la Conselleria de Sanitat, dependents jeràrquicament del sotssecretari de la Conselleria de Sanitat. Es constituïxen com a òrgan col·legiat assessor del/de la director/a territorial i de la Direcció de la Inspecció de Servicis Sanitaris, en matèria d'incapacitat temporal.

Article 2. Composició de la Comissió Territorial d'Incapacitat Temporal

La comissió estarà formada pels membres següents:

– President: el cap de secció territorial de la Inspecció de Servicis Sanitaris.

– Secretari: un cap d'unitat / negociat de la Inspecció de Servicis Sanitaris de la direcció territorial.

– Vocals:

– El cap de la unitat de valoració mèdica d'incapacitats.

– Dos metges inspectors de servicis sanitaris, designats pel director territorial.

Article 3. Funcions de la Comissió Territorial d'Incapacitat Temporal

La Comissió Territorial d'Incapacitat Temporal tindrà les funcions següents:

1. En relació amb les reclamacions prèvies presentades pels pacients en matèria d'incapacitat temporal:

a) Estudiar i fer una proposta de resolució al/a la director/a territorial, sobre les reclamacions prèvies presentades pels pacients contra les altes mèdiques emeses pels facultatius de la Conselleria de Sanitat i ratificades per la Inspecció de Servicis Sanitaris, i també contra les esteses per la Inspecció de Servicis Sanitaris, tant en processos per contingències comunes com en els processos per contingències professionals en què la responsable del pagament siga una entitat gestora de la Seguretat Social.

b) Estudiar i fer una proposta de resolució al/a la director/a territorial sobre les reclamacions prèvies presentades pels pacients contra la no expedició d'informe mèdic de baixa per al reconeixement de la situació d'incapacitat temporal per part dels facultatius de la Conselleria de Sanitat i per la Inspecció de Servicis Sanitaris, o ratificades per esta, tant per contingències comunes com per contingències professionals, en què la responsable del pagament siga una entitat gestora de la Seguretat Social.

2. En relació amb les discrepàncies entre els servicis mèdics de les entitats gestores i col·laboradores de la Seguretat Social i la Inspecció de Servicis Sanitaris:

a) Estudiar i fer una proposta de resolució a la direcció territorial sobre les diferències d'opinió plantejades per les entitats gestores i col·laboradores de la Seguretat Social en els processos d'incapacitat temporal en assumptes relacionats amb propostes d'alta, determinació de contingència o qualsevol altra matèria de les considerades en els acords que puguen subscriure's amb estes entitats, i en totes les previstes en la legislació.

b) En estos supòsits, la Comissió Territorial d'Incapacitat Temporal, després de demanar a ambdues parts la documentació i els informes que estime oportuns, podrà citar com a ponents del cas tant al representant mèdic de l'entitat gestora o col·laboradora que plantege la diferència de criteri com a l'inspector mèdic responsable del cas.

3. Qualsevol altra actuació que en matèria d'incapacitat temporal li siga assignada pel/per la director/a territorial de Sanitat o la Direcció de la Inspecció de Servicis Sanitaris, o siga establida per una norma legal o reglamentària.

Article 4. Competències de la Comissió Territorial d'Incapacitat Temporal

Seran competències de la comissió:

a) Sol·licitar totes les proves o informes complementaris que necessite de centres sanitaris de la Conselleria de Sanitat o de centres sanitaris privats o concertats.

b) Citar a reconeixement el pacient, quan s'estime oportú.

c) Citar facultatius de la Conselleria de Sanitat, com a assessors, quan es considere així, i també demanar-los els informes que s'estimen pertinents.

d) Demanar, amb vista al compliment de les seues funcions, la documentació de caràcter clínic o administratiu que tinguen les entitats implicades en la gestió de la incapacitat temporal.

e) Citar els facultatius mèdics d'estes entitats relacionats amb el procés d'incapacitat temporal en estudi.

Article 5. Règim de funcionament

El règim de funcionament de les comissions territorials d'Incapacitat Temporal s'ajustarà al que preveu el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Es faculta el sotssecretari de la Conselleria de Sanitat per a dictar les normes necessàries per al desenvolupament i l'aplicació d'esta orde.

DISPOSICIONS DEROGATÒRIES

1. Queda derogada la Instrucció de la Secretaria General del Servici Valencià de Salut de 1992 per la qual es creaven els grups assessors en matèria de reclamació prèvia presentada contra el comunicat d'alta estés per la Inspecció Mèdica.

2. Queden derogades totes normes d'igual o inferior rang, en allò que s'opose al que establix esta orde.

DISPOSICIÓ FINAL

La present orde vigirà l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 7 de gener de 2004

El conseller de Sanitat,

Mapa web