Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 18/2011, de 17 de juny, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es regula la comprovació i el procediment de registre de comptes bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb l'administració de la Generalitat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6548 de 21.06.2011
Número identificador:  2011/7152
Referència Base de Dades:  007237/2011
 



ORDRE 18/2011, de 17 de juny, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es regula la comprovació i el procediment de registre de comptes bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb l'administració de la Generalitat. [2011/7152]

L'Ordre de 15 de febrer de 2005, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, va regular la comprovació i el procediment de registre de les dades de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb l'administració de la Generalitat i va aprovar un model d'instància de Manteniment de Tercers que unificava els usats fins a eixe moment pels diferents òrgans d'esta administració. Posteriorment, l'Ordre de 31 d'agost de 2007 de la mateixa conselleria va modificar alguns dels camps del model per a adaptar-lo a les exigències de la norma CSB 34.1 del Banc d'Espanya que en el cas de transferències transfrontereres exigix el codi del país i el codi internacional BIC (SWIFT) de l'entitat del beneficiari que permet identificar de forma única cada entitat de crèdit i/o les seues oficines.

L'ús continuat del model de Manteniment de Tercers fa necessari, no obstant això, introduir-hi canvis que milloren la gestió dels circuits procedimentals en què s'integra el model. Per a això s'hi introduïx un camp en el formulari on indicar l'òrgan a què s'adreça el Model de Domiciliació Bancària quan este es presente sense anar acompanyat d'una altra documentació d'entrada. També s'elimina el tràmit de sol·licitud de modificació de domicili de comptes bancaris per ser un tràmit no demanat pels ciutadans.

A més d'això, s'hi introduïxen canvis terminològics necessaris per a adaptar el model normalitzat i l'ordre que li dóna empara al que preveu la Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, per a la Igualtat entre Dones i Hòmens. Així mateix i per a poder demanar tota la informació que la gestió d'altes i baixes de domiciliacions necessita, els models s'oferixen en versió castellana o valenciana, indistintament.

D'altra banda, el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell pel qual s'establixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'administració de la Generalitat i el seu sector públic, establix que queda suprimida l'obligació dels interessats d'aportar la fotocòpia del DNI, o del document equivalent acreditatiu de la identitat en cas de tractar-se d'estrangers residents en territori espanyol.

Per a facilitar el compliment d'este mandat els ciutadans podran autoritzar que les acreditacions i validacions d'identitat es realitzen per mitjans informàtics sense necessitat d'aportar documents en suport paper. Per a això s'usaran connexions, per exemple, amb les bases de dades de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, en virtut de l'article 95.1.k) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre. En la mateixa línia, es podrà autoritzar la comprovació informàtica de la capacitat de representació en nom de persona jurídica a través de la inscripció en el Registre de Representants de la Comunitat Valenciana o a través del servici electrònic CECILIA aprovat per Resolució de 13 de maig de 2010 de la Sotssecretaria d'esta conselleria i que permet l'obtenció de certificats de dades inscrites en el Registre Oficial de Contractistes i Empreses Classificades, també de la Comunitat.



Una altra de les mesures que incorpora el Decret 165/2010 per a aconseguir els seus fins és la de possibilitar que els interessats substituïsquen l'aportació de documents per declaracions responsables. Així, el tràmit de l'acreditació de la titularitat del compte bancari se substituïx per una declaració responsable d'eixe aspecte del sol·licitant.

Finalment s'indica que ja que l'Ordre originària de 15 de febrer de 2005 de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació ja es va modificar per Ordre de 31 d'agost de 2007, s'ha decidit elaborar una nova que aglutine tots els canvis en compte de modificar, de nou, les anteriors a fi d'una millor tècnica normativa.

Per tot això i després de l'informe de l'Advocacia General de la Generalitat, en virtut del que establix l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, en relació amb el que disposa l'article 41 del text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat



ORDENE



Article 1. Objecte

La present ordre regula el procediment per a tramitar les altes i baixes de les domiciliacions bancàries per les persones físiques i jurídiques i entitats sense personalitat jurídica relacionades econòmicament amb l'administració de la Generalitat que volen rebre els seus cobraments per operacions comptables per mitjà de transferència bancària.



Article 2. Àmbit

1. Les altes i baixes de les domiciliacions bancàries es tramitaran per les persones físiques, jurídiques o les entitats sense personalitat jurídica, públiques o privades, que es relacionen amb l'administració de la Generalitat com a conseqüència d'operacions pressupostàries o no pressupostàries i al favor de les quals s'hagen d'expedir pagaments, llevat dels supòsits en què estos es lliuren pel sistema de bestretes de caixa fixa o pel de fons a justificar.

2. S'entén per administració de la Generalitat, als efectes d'esta ordre, l'administració del Consell i les entitats autònomes la comptabilitat de les quals estiga integrada en el Sistema Comptable de la Generalitat, CONTAG.

Les altes i les baixes, amb independència de l'àmbit en què es tramiten, tindran plena efectivitat en el conjunt d'entitats integrades en CONTAG.



Article 3. Alta de domiciliacions

1. La sol·licitud d'alta pot ser de dos tipus: alta de nou/a perceptor/a o alta de nova domiciliació bancària.

2. A través de les altes de nou/a perceptor/a se sol·licita la seua incorporació a la base de dades de domiciliació de pagaments del Sistema Comptable de la Generalitat, CONTAG, per mitjà de l'anotació d'un compte bancari.

3. A través de les altes de nova domiciliació bancària se sol·licita associar altres comptes bancaris a un titular ja preexistent en la base de dades, sense modificar ni anul·lar les domiciliacions que ja té registrades.



Article 4. Baixes de domiciliacions

1. Els interessats i les interessades poden sol·licitar la baixa de les seues domiciliacions actives en les bases de dades de la Generalitat seleccionant eixa opció en el model normalitzat.

2. La incorporació de la sol·licitud de baixa de domiciliació bancària implicarà que eixe compte no s'usarà en nous expedients comptables si bé es mantindrà, fins a la seua terminació, en els expedients comptables en curs que hagen incorporat la dita domiciliació com a dada de l'expedient en el seu inici.



Article 5. Sol·licituds de domiciliació bancària

Les sol·licituds es presentaran conforme el Model de Domiciliació Bancària aprovat en l'annex pels interessats i les interessades o els seus representants legals.



Article 6. Acreditacions d'identitat i representació

1. La persona física titular d'un NIF o NIE que sol·licite l'alta d'una domiciliació bancària podrà autoritzar l'òrgan administratiu a realitzar les comprovacions informàtiques oportunes que acrediten la seua identitat a través del Sistema de Verificació de Dades de Residència i Identitat o a través de les comprovacions informàtiques oportunes amb les bases de dades de l'Agència Estatal d'Administració Tributària que permeten validar la seua identitat. L'autorització s'atorgarà en virtut de l'article 95.1.k) de la Llei General Tributària.

2. La persona física que sol·licite l'alta d'una domiciliació bancària en representació d'una persona jurídica podrà no presentar els documents vàlids en dret que deixen constància fidedigna de la seua representació si la persona jurídica representada està donada d'alta:

a) en el Registre de Representants de la Comunitat Valenciana, o

b) en el Registre de Contractistes i Empreses Classificades de la Comunitat Valenciana.

En el seu lloc s'autoritzarà l'òrgan administratiu que realitze les comprovacions o validacions informàtiques oportunes en els registres corresponents.

3. El model oficial de l'annex inclou espais reservats per a les autoritzacions dels apartats 1 i 2.

4. El ciutadà que no autoritze que l'òrgan gestor realitze les verificacions informàtiques d'identitat i representació haurà de presentar els documents en suport paper que acrediten eixos aspectes.



Article 7. Titularitat del compte bancari

1. La titularitat del compte o comptes domiciliats haurà de ser inexcusablement de l'interessat o de la interessada i es manifestarà a través d'una declaració responsable.

2. El model oficial de l'annex inclou un espai reservat per a la declaració responsable que el sol·licitant firmarà i per la qual manifestarà allò assenyalat en l'apartat 1.

3. El règim de la declaració responsable és el de l'article 71.Bis de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de tal manera que la falsedat d'allò que s'ha declarat determinarà la impossibilitat de percebre, si és el cas, el dret de contingut econòmic reconegut des del moment que es tinga constància de la falsedat, sense perjuí de les responsabilitats penals, civils o administratives que pertocaren.



Article 8. Supòsits excepcionals de presentació de documentació en paper

En els supòsits excepcionals en què el sol·licitant no puga autoritzar l'òrgan gestor a realitzar les validacions de l'article 6:

a) la persona física no resident presentarà el passaport o una altra acreditació de la seua identitat i no residència;

b) la persona jurídica no inscrita en els Registres de l'article 6.2 presentarà el NIF, VAT o una altra documentació acreditativa d'identitat junt amb la documentació vàlida en dret que deixe constància fidedigna de la capacitat del representant per a sol·licitar l'alta o la baixa de la domiciliació bancària en nom de l'empresa.



Article 9. Presentació de la sol·licitud

Les sol·licituds es presentaran en qualsevol dels registres públics que pertoquen de conformitat amb el que establix l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.





Article 10. Tramitació de la sol·licitud

1. La verificació d'identitat de persones físiques titulars de NIF o NIE i de persones jurídiques es realitzarà per l'òrgan corresponent o per mitjà de verificacions informàtiques.

2. Si l'alta la sol·licita una persona física no titular de NIF o NIE, la verificació d'identitat es realitzarà per l'òrgan corresponent.

3. Si l'alta se sol·licita per a persona jurídica inscrita en els registres de l'article 6.2, la verificació de suficiència de representació del presentador de la sol·licitud, es realitzarà per l'òrgan corresponent o per mitjà de verificacions informàtiques.

4. Si l'alta se sol·licita per a persona jurídica no inscrita en els registres de l'article 6.2, la verificació de suficiència de representació del presentador de la sol·licitud la realitzarà l'Advocacia de la Generalitat que declararà, si és el cas, la suficiència dels apoderaments presentats.

5. El model d'instància degudament emplenat pel ciutadà, amb la firma de l'òrgan gestor reflectida en l'apartat D del formulari i, si és el cas, la documentació en paper de l'article 8 s'enviaran a la intervenció delegada corresponent perquè incorpore la informació de la sol·licitud a la base de dades de domiciliacions bancàries.



6. No seran validades i, per tant, no s'incorporaran a la base de dades corresponents:

A. Les sol·licituds d'alta el número de document d'identificació de les quals no complisca les especificacions de format vigents per a cada tipus de document;

B. Les sol·licituds que no complisquen les especificacions corresponents a la combinació entre tipus de sol·licitant i tipus de document d'identificació.

C. Les sol·licituds per a les quals les validacions informàtiques d'identitat i representació hagen tornat una resposta negativa o no s'hagen pogut realitzar per altres vies.

7. En els supòsits de l'apartat 6, l'òrgan gestor informarà al sol·licitant per a realitzar les actuacions oportunes que permeten que el compte corrent siga donat d'alta o de baixa conforme al sistema de validacions i comprovacions establit en esta ordre.



Article 11. Efectes del pagament

Les transferències de fons efectuades a qualsevol dels comptes declarats com de titularitat del creditor o de qui estiga autoritzat per a rebre-les en nom seu allibera la Generalitat del seu deute.



Article 12. Caducitat de les domiciliacions

Les domiciliacions bancàries que no hagen registrat apunts comptables en els quatre exercicis anteriors caducaran i seran donades de baixa en el sistema. Així mateix, es donaran de baixa les domiciliacions que corresponguen a empreses el cessament d'activitat de les quals haja sigut notificat per l'Agència Estatal d'Administració Tributària.



Article 13. Conservació de la documentació

Les intervencions delegades receptores de les dades són les responsables de custodiar i conservar les instàncies i la documentació que justifiquen la inscripció i la baixa dels comptes en la base de dades corresponent.



Article 14. Dades de caràcter personal

1. Les dades de caràcter personal s'incorporaran a un fitxer declarat de conformitat amb l'article 20 de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

2. Les dades contingudes en els fitxers s'utilitzaran per a les finalitats per a les que es demanen així com pel personal degudament autoritzat.

3. L'òrgan responsable del fitxer de l'apartat 1 adoptarà les mesures de gestió i d'organització necessàries per a assegurar la confidencialitat, seguretat d'integritat de les dades així com aquelles conduents a fer efectives les garanties, drets i obligacions reconeguts en la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Impuls a la tramitació telemàtica

La conselleria competent en matèria d'hisenda ampliarà les possibilitats de gestió i crearà en paral·lel a la gestió presencial que es regula en esta orde un nou sistema, a l'efecte del qual regularà un procediment de tramitació telemàtica en què es podran gestionar les altes i anul·lacions de domiciliacions bancàries així com la consulta de les mateixes i que integrarà les validacions informàtiques.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Es deroguen l'Ordre de 15 de febrer de 2005, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es regula la comprovació i el procediment de registre de les dades de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb l'administració de la Generalitat Valenciana i l'Ordre de 31 d'agost de 2007, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es modifica l'Ordre de 15 de febrer de 2005 que regula la comprovació i el procediment de registre de les dades de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb l'administració de la Generalitat, i s'aprova un nou model d'instància de «Manteniment de Tercers».





DISPOSICIONS FINAL



Primera. Habilitació per al desplegament de l'ordre

Es faculta la Intervenció General de la Generalitat perquè dicte totes les instruccions que siguen necessàries per a l'adequada aplicació del que preveu esta ordre.



Segona. Entrada en vigor

La present orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 17 de juny de 2011



El conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació i

vicepresident segon del Consell,

GERARDO CAMPS DEVESA

<div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div>

Mapa web