Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 27 de juny de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'oferta parcial de les ensenyances dels cicles formatius de Formació Professional en la Comunitat Valenciana i s'establix el procediment d'admissió en els centres docents públics, privats i privats concertats.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5807 de 16.07.2008
Número identificador:  2008/8789
Referència Base de Dades:  008518/2008
 



ORDE de 27 de juny de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'oferta parcial de les ensenyances dels cicles formatius de Formació Professional en la Comunitat Valenciana i s'establix el procediment d'admissió en els centres docents públics, privats i privats concertats. [2008/8789]

La Llei 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional, establix en l'article 3.2 que un dels fins del Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional és promoure una oferta formativa de qualitat, actualitzada i adequada als distints destinataris, d'acord amb les necessitats de qualificació del mercat laboral i les expectatives personals de promoció professional.

La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, indica en l'article 5, apartat 1, que totes les persones han de tindre la possibilitat de formar-se al llarg de la vida, dins i fora del sistema educatiu, a fi d'adquirir, actualitzar, completar i ampliar les seues capacitats, coneixements, habilitats, aptituds i competències per al seu desenvolupament personal i professional, i en l'apartat 2, que el sistema educatiu té com a principi bàsic propiciar l'educació permanent. A este efecte, prepararà els alumnes per a aprendre per si mateixos i facilitarà a les persones adultes la seua incorporació a les distintes ensenyances, afavorint la conciliació de l'aprenentatge amb altres responsabilitats i activitats.

L'article 20 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel que s'establix l'ordenació general de la Formació Professional, relatiu a l'oferta de les ensenyances dels cicles formatius, disposa en el seu apartat 1 que l'oferta d'estes ensenyances podrà flexibilitzar-se permetent, a les persones i principalment als adults, la possibilitat de combinar l'estudi i la formació amb l'activitat laboral o amb altres activitats, responent així a les necessitats i interessos personals. En el seu apartat 2 indica que, per a això, estes ensenyances podran oferir-se de forma completa o parcial i, així mateix, en ambdós casos i en aquells mòduls professionals que siga possible, podran desenvolupar-se en règims d'ensenyança presencial o a distància. Al seu torn, l'apartat 3 disposa que les administracions educatives, en l'àmbit de les seues competències, establiran les mesures necessàries per a l'organització de l'oferta.

El Reial Decret 1128/2003, de 5 de setembre, pel que es regula el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals establix que per mitjà del catàleg modular de formació professional es promourà una oferta formativa de qualitat, actualitzada i adequada als distints destinataris d'acord amb les seues expectatives de progressió professional i de desenvolupament personal.

El Pla Valencià de la Formació Professional, aprovat pel Consell de la Generalitat Valenciana el 15 d'octubre de 2002, establix dins de les seues línies estratègiques, promoure el compromís formatiu del conjunt de la societat, incrementant la inversió, facilitant les oportunitats d'accés i diversificant i flexibilitzant el seu desenvolupament.

La incorporació dels jóvens i dones al mercat laboral, així com els canvis que es produïxen en el camp tecnològic, fa aconsellable estendre el camp de la Formació Professional a altres àmbits, per mitjà de l'establiment de programes de formació per a la població activa, tant de parats com d'ocupats, que permeta per mitjà de la formació en els centres educatius i si és el cas en el centre de treball, acreditar les competències professionals necessàries per al desenvolupament de determinats llocs de treball, possibilitant al mateix temps la futura obtenció del títol professional respectiu.

Actualment resulta molt important poder efectuar una oferta formativa dirigida a la població adulta, tant d'una formació contínua dels col·lectius laborals necessitats de requalificació o reciclatge professional, com també d'una formació destinada a aquells col·lectius que, per les seues característiques laborals, familiars, socials o per raons de localització geogràfica, requerixen una oferta que, al seu torn, done una resposta adequada a les seues necessitats, en ambdós casos una oferta formativa en règim d'ensenyança parcial permet un acostament a les necessitats de dits col·lectius.

Es dóna d'esta manera resposta a les necessitats oferir ensenyances parcials de Formació Professional, així com en les condicions d'accés als mòduls oferits.

Per tant, per mitjà d'esta orde s'establixen els diversos elements d'organització de l'oferta formativa modular de formació professional, l'oferta de places, l'autorització dels centres per a oferir-la, els requisits d'accés i procediment d'admissió, l'organització acadèmica i l'avaluació i acreditació d'estes ensenyances.

Per tot això, de conformitat amb l'informe del Consell Valencià de Formació Professional i en virtut de les competències conferides per l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,

ORDENE

Article 1. Objecte.

La present orde té com a objecte regular la modalitat d'oferta parcial de les ensenyances de cicles formatius de formació professional en règim d'ensenyança presencial en la Comunitat Valenciana i establir el procediment d'admissió en els centres públics, privats i privats concertats.

Article 2. Oferta formativa.

Les ensenyances parcials dels cicles formatius podran oferir-se en tots els centres docents per mitjà de dos opcions:

A) Oferta de places vacants en els mòduls professionals dels cicles que s'impartixen en el centre, excepte els mòduls professionals no associats a unitats de competència.

B) Oferta de mòduls professionals que s'oferisquen de manera específica i diferenciada dels mòduls dels cicles formatius que tinguen autoritzats.

L'oferta modular de cicles formatius de Formació Professional prevista en esta orde es podrà organitzar en les condicions següents:

1. Per mitjà d'acords marc específics de formació i col·laboració establits entre la Conselleria d'Educació, bé directament o a través dels IES, IFPS i/o centres integrats públics de Formació Professional per delegació, i entitats o empreses públiques o privades. Els centres privats i privats concertats també podran celebrar acords amb entitats o empreses públiques o privades amb la mateixa finalitat.

2. Per mitjà de l'oferta que realitzen els centres docents als treballadors, ocupats i desocupats, que permeta l'adquisició o millora de la seua formació i/o requalificació professional que els capacite per a l'exercici qualificat de les distintes professions i l'accés a l'ocupació.

3. Per mitjà de l'oferta de mòduls formatius concrets de forma individual, per a la formació permanent de les persones adultes interessades en estos.

Article 3. Càrrega lectiva.

La càrrega lectiva de cada mòdul professional serà l'establida en el currículum del cicle formatiu corresponent que s'impartix a la Comunitat Valenciana.

Article 4. Requisits d'accés.

Tindre almenys 18 anys complit l'any natural en què efectue la matrícula i, en els casos de mòduls corresponents a cicles formatius de grau mitjà, també podran accedir-hi les persones que tinguen almenys 16 anys complit l'any natural en què s'efectue la matrícula amb contracte laboral que no els permeta acudir als centres educatius en règim ordinari, o siguen esportistes d'alt rendiment.

Requisits específics per a l'opció A):

L'alumnat interessat a cursar esta opció d'oferta parcial d'ensenyances de cicles formatius hauran de reunir les condicions següents: complir algun dels requisits d'accés previstos en l'article 21 i en la disposició addicional sèptima del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s'establix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu, sense que se li puga oferir mòduls professionals no associats a unitats de competència.

Sense perjuí de l'aplicació general de la normativa d'admissió de l'alumnat en les ensenyances de Formació Professional, en l'accés a esta oferta parcial d'ensenyances dels cicles formatius es donarà prioritat als treballadors pertanyents a col·lectius desfavorits en l'accés a l'ocupació.

Requisits específics per a l'opció B):

1. Els alumnes que desitgen cursar mòduls professionals no associats a unitats de competència integrants de cicles formatius hauran de complir algun dels requisits d'accés a la formació professional previstos en l'article 21 i en la disposició addicional sèptima del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre.

2. L'alumnat que desitge cursar mòduls inclosos en els títols i associats a unitats de competència del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, no necessita acreditar els requisits d'accés.

Article 5. Oferta.

En cap cas l'alumnat matriculat en les ensenyances parcials regulades en esta orde computa a l'efecte de cobrir el llindar mínim d'alumnat necessari per a autoritzar la unitat d'escolarització del cicle formatiu.

No obstant això, en cas que no hi haja matrícula suficient per a autoritzar la unitat però esta fóra de deu o més alumnes, cada quatre alumnes que es matriculen en la modalitat d'oferta parcial computarà com un alumne matriculat en el cicle complet, a l'efecte d'aconseguir el llindar mínim necessari per a autoritzar la unitat d'escolarització.

5.1 Oferta de places en l'opció A.

Els centres docents destinaran a esta modalitat d'ensenyança les places lliures dels mòduls que resulten una vegada finalitzat el procés extraordinari d'admissió de l'alumnat que ha sol·licitat plaça per a realitzar els cicles formatius de Formació Professional, que seran completades fins al nombre de places autoritzades en el cicle formatiu, per a l'accés de les persones que tinguen prèviament sol·licitada la seua admissió per a la realització de determinats mòduls formatius a través de l'oferta parcial d'ensenyances de cicles formatius.

L'alumnat que s'incorpore en virtut d'allò que s'ha disposat per la present orde d'acord amb l'opció A) sí que computarà a l'efecte dels desdoblaments que procedisca autoritzar per cada mòdul individualment considerat, en funció del nombre de matriculats en cada un dels mòduls, sempre que l'increment de matrícula es produïsca en el termini establit amb caràcter general per a autoritzar els desdoblaments segons la normativa vigent.

En cas que hi haja més d'un grup, no podran autoritzar-se desdoblaments per acumulació de la nova matrícula corresponent a l'opció A) en algun dels grups en cas que la dita matrícula poguera ser distribuïda entre els grups existents i, d'esta manera, no s'aconseguira el nombre mínim de matriculats que determine la necessitat de desdoblaments.

5.2 Oferta de places en l'opció B.

El director del centre en què es desitge impartir un o més mòduls professionals específics dels que s'impartixen en els cicles formatius que tinga ja autoritzats, amb l'acord previ favorable del Consell Escolar del centre remetrà la sol·licitud a la corresponent direcció territorial d'Educació, la qual remetrà, al seu torn, les sol·licituds degudament informades pel Servici d'Inspecció Educativa a les direccions generals competents per raó de la matèria que resoldran allò que corresponga en el termini màxim d'un mes.

A la sol·licitud s'haurà d'acompanyar:

a) Interés de l'oferta basada en les necessitats qualificació professional del sistema productiu de l'entorn del centre educatiu.

b) Recursos personals i materials disponibles.

c) Període i horari en què s'impartirà el mòdul o els mòduls per als quals se sol·licita autorització.

L'autorització de l'oferta de places de l'opció B) serà per curs acadèmic i no implicarà major dotació de recursos humans. Sense perjuí d'això la constitució d'un grup corresponent a l'opció B) serà tinguda en compte a l'efecte de la dotació econòmica que corresponga.

L'oferta pot comprendre mòduls de primer i/o de segon curs, a excepció del mòdul de FCT.

5.3 En el cas dels centres concertats, l'autorització de l'opció B) no suposarà modificació alguna del concert.

Article 6. Criteris d'admissió.

L'alumnat interessat a cursar esta oferta formativa, tant de l'opció A com de l'opció B, presentarà en el centre educatiu en què es pretenga matricular, la sol·licitud que figura com a annex I a esta orde, junt amb la documentació que acredite els requisits d'accés.

Opció A.

1. En els centres sostinguts amb fons públics quan el nombre de places vacants d'una oferta formativa siga igual o superior al de sol·licituds presentades, seran admeses totes les sol·licituds.

2. Quan el nombre de places vacants d'esta oferta formativa siga inferior al de les sol·licituds presentades, el consell escolar del centre elaborarà la llista d'alumnes admesos i exclosos d'acord amb el següent orde de prelació:

a) Treballadors en actiu en el sector relacionat amb el cicle a què pertany l'oferta formativa parcial.

b) Sol·licituds que permeten a l'alumnat completar un curs del cicle formatiu a què pertany el mòdul o els mòduls que desitja cursar.

c) Sol·licituds d'alumnes que tinguen superat algun mòdul formatiu o unitat de competència del mateix cicle.

3. Els alumnes podran sol·licitar mòduls de primer i segon curs simultàniament.

Opció B.

Una vegada autoritzada la impartició s'aplicaran els criteris d'admissió previstos en l'opció A. No obstant això, en cas que s'haja celebrat conveni la prioritat correspondrà en primer lloc als treballadors inclosos en el seu àmbit d'aplicació.

Tant en el cas de l'opció A com en l'opció B, els desempats es decidiran per sorteig realitzat per l'òrgan competent en matèria d'admissió d'alumnes.

Article 7. Terminis del procés d'admissió i matrícula.

El procés d'admissió i matriculació per a ofertes de l'opció A, haurà d'estar finalitzat en la primera quinzena del mes d'octubre de cada curs escolar.

Atesa la naturalesa de les ensenyances modulars, els centres educatius autoritzats per a impartir l'oferta parcial de la modalitat B tindran autonomia administrativa per a realitzar el procés de preinscripció i matrícula de l'alumnat que desitge cursar este tipus d'ensenyances.

No hi haurà límit de matrícules per a l'alumnat que opte per esta oferta d'ensenyances parcials.

Article 8. Avaluació, certificació i titulació acadèmica

1. Avaluació: el procés d'avaluació, els documents d'avaluació i el trasllat d'expedient de l'alumnat matriculat en esta modalitat es regirà pels criteris establits en la normativa vigent en matèria de formació professional.

En l'expedient acadèmic de l'alumnat, en les actes i informes d'avaluació s'estendrà diligència fent constar que s'ha efectuat una matrícula parcial en virtut del que establix la present orde.

L'alumnat matriculat en l'opció A quedarà integrat en el grup, configurat per a cursar el cicle formatiu, i s'inclourà en les actes d'avaluació.

L'alumnat podrà presentar-se sense límit màxim de convocatòries a l'avaluació i qualificació final d'un mateix mòdul professional, existint únicament per a cada curs una convocatòria ordinària i una altra extraordinària. Podrà, igualment, sol·licitar la renúncia a l'avaluació d'un o més mòduls de què s'haja matriculat.

2. Certificació: el centre docent autoritzat emetrà, a cada alumne que haja superat un mòdul formatiu per esta modalitat d'ensenyança, una certificació on conste el nom del mòdul, el nombre d'hores, el nom del cicle formatiu a què pertany, la qualificació obtinguda i la seua correspondència amb les unitats de competència, el model se adjunta com annex II a la present orde i que podrà ser objecte d'actualització per resolució de la direcció general competent per raó de la matèria.

Les certificacions emeses pel centre docent públic en relació amb el seu propi alumnat o pel centre docent públic de referència conforme al paràgraf anterior, seran objecte de registre numerat en la secretaria del centre docent públic mencionat.

3. Titulació: l'alumnat que haja superat mòduls formatius d'un cicle formatiu en oferta parcial, i desitge obtindre el títol corresponent, podrà matricular-se i completar els mòduls formatius no realitzats, acreditant prèviament els requisits necessaris per a l'accés als cicles formatius de Formació Professional de grau mitjà i de grau superior.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única

Per a tot el no previst en la present orde serà aplicable la normativa vigent reguladora de les ensenyances de Formació Professional en règim presencial ordinari.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única

Queda derogada l'Orde de 22 juny de 2007, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula l'oferta parcial de mòduls formatius de Formació Professional en determinats centres públics de la Generalitat (DOCV de 23 de juliol).

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Competències d'execució

1. S'autoritza a les direccions generals d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional i d'Ordenació i Centres Docents, de la Conselleria d'Educació, a dictar totes les resolucions i instruccions que siguen necessàries per a l'execució del que disposa la present orde.

2. Les mencions de la present orde a les direccions generals competents per raó de la matèria es consideraran referides a la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional i a la Direcció General d'Ordenació i Centres Docents pel que fa a la distribució de competències existent en el moment de la promulgació d'esta orde.

Segona. Entrada en vigor

La present orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 27 de juny de 2008

El conseller d'Educació,

ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN

<div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div>

Mapa web