Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 10/2024, de 10 de maig, de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació, per la qual es regula l'accés, l'admissió i la matrícula a cicles formatius de grau bàsic, grau mitjà i grau superior i cursos d'especialització de Formació Professional.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9848 de 14.05.2024
Número identificador:  2024/4272
Referència Base de Dades:  004252/2024
 



ORDE de 10/2024, de 10 de maig, de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació, per la qual es regula l'accés, l'admissió i la matrícula a cicles formatius de grau bàsic, grau mitjà i grau superior i cursos d'especialització de Formació Professional. [2024/4272]

INDEX



PREÀMBUL

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Finalitat i objecte

Article 2. Comissions sectorials d'escolarització

Article 3. Reserves de plaça

Article 4. Quotes

Article 5. Determinació de vacants

Article 6. Calendari d'admissió i matriculació

Capítol II. Requisits d'accés a la Formació Professional

Article 7. Requisits d'accés a cicles de grau bàsic

Article 8. Requisits d'accés a cicles de grau mitjà

Article 9. Requisits d'accés a cicles de grau superior

Article 10. Requisits d'accés a cursos d'especialització

Article 11. Requisits d'accés a horari especial nocturn

Article 12. Requisits d'accés a oferta modular

Capítol III. Procediment d'admissió i matriculació

Article 13. Participants en el procediment d'admissió

Article 14. Nota mitjana

Article 15. Documentació acreditativa

Article 16. Sol·licitud d'admissió

Article 17. Adjudicació i reclamacions

Article 18. Gestió de desempats

Article 19. Llistes d'espera

Article 20. Matriculació

Article 21. Compatibilitat de la matrícula

Article 22. Constitució efectiva de les unitats

Capítol IV. Admissió i matriculació en oferta completa presencial

Article 23. Criteris de prioritat

Article 24. Sol·licitud d'admissió

Article 25. Torn de matrícula

Capítol V. Admissió i matriculació en oferta completa semipresencial o virtual

Article 26. Criteris de prioritat

Article 27. Sol·licitud d'admissió

Article 28. Matriculació

Article 29. Torn de matrícula

Capítol VI. Admissió i matriculació en oferta modular

Article 30. Criteris de prioritat

Article 31. Sol·licitud d'admissió

Article 32. Matriculació

Disposició addicional

Única. Incidència en les dotacions de gasto

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Disposicions finals

Primera. Execució

Segona. Entrada en vigor





PREÀMBUL



L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana establix, en l'article 53, que és de competència exclusiva de la Generalitat la regulació i l'administració de l'ensenyament en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjuí de les facultats que s'atribuïxen a l'Estat.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, establix les condicions d'accés a la Formació Professional en el títol I, capítol V, article 41.

La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional, establix la constitució i ordenació d'un sistema únic i integrat de Formació Professional i determina els criteris d'accés a les accions formatives de grau D i E.

Desplegant esta norma de caràcter bàsic, el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del Sistema de Formació Professional, regula l'accés a cicles formatius de grau bàsic, mitjà i superior, així com a cursos d'especialització. Entre altres aspectes disposa que les administracions educatives establiran reserves de places atenent diferents criteris que busquen facilitar el disseny d'un itinerari formatiu i professional coherent.

En el seu capítol IV, establix les modalitats de l'oferta de Formació Professional, presencial, semipresencial i virtual, així com les condicions i els requisits bàsics per al seu desenvolupament.

En el capítol VI, establix el procediment d'acreditació de competències adquirides a través l'experiència laboral o altres vies no formals i informals.

L'Orde 18/2016, d'1 de juny, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, regula fins ara l'accés, l'admissió i la matrícula a ensenyaments de grau mitjà i de grau superior de Formació Professional a la Comunitat Valenciana.

La Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties de la infància i l'adolescència, en l'article 47, apartats 1 i 2, establix la prioritat en l'accés al centre educatiu dels xiquets, xiquetes o adolescents bé en acolliment residencial, bé en acolliment familiar o guarda amb finalitats d'adopció.

La Llei 7/2012, de 23 de novembre, de la Generalitat, integral contra la violència sobre la dona en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, en el seu article 20, determina que els fills i les filles, acollits o acollides i tutelats o tutelades menors d'edat de les víctimes de la violència arreplegada en esta llei, tindran dret a ser acollits o acollides amb la seua mare en els centres residencials corresponents, i a l'escolarització immediata en cas de canvi de domicili de la mare per causa d'esta violència.



La Llei 11/2003, de 10 d'abril, de la Generalitat, sobre l'Estatut de les persones amb discapacitat, modificada per la Llei 9/2018, de 24 d'abril, determina que la conselleria amb competències en matèria d'educació i formació vetlarà pel gaudi efectiu del dret de les persones amb discapacitat o diversitat funcional a una educació pública, inclusiva i de qualitat, així com a la formació al llarg de la vida, sense discriminació per motiu o per raó de tal circumstància i sobre la base de la igualtat d'oportunitats, i seran els encarregats i les encarregades de garantir una política de foment que assegure el procés educatiu adequat, l'adopció d'ajustos raonables en funció de les necessitats individuals i facilite les mesures de suport personalitzades i efectives en entorns que fomenten al màxim el desenvolupament acadèmic i social, de conformitat amb l'objectiu de la plena inclusió.

L'Orde 10/2023, de 22 de maig, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen i es concreten determinats aspectes de l'organització i el funcionament de l'orientació educativa i professional en el Sistema Educatiu Valencià, establix les línies estratègiques de l'orientació educativa i professional, que els centres educatius hauran de desenvolupar, i desenvolupa i concreta determinats aspectes de l'organització i el funcionament de l'orientació educativa i professional, regulats en el Decret 72/2021, de 21 de maig, del Consell, d'organització de l'orientació educativa i professional en el Sistema Educatiu Valencià, i en el Decret 193/2021, de 3 de desembre, del Consell, d'organització i funcionament dels centres integrats públics de Formació Professional de la Comunitat Valenciana.

El Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià, establix que la conselleria competent en matèria d'educació determinarà les mesures per a facilitar la continuïtat educativa i l'accés de l'alumnat als estudis postobligatoris d'acord amb les seues capacitats i interessos. L'Orde 20/2019, de 30 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, regula l'organització de la resposta educativa per a la inclusió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics del Sistema Educatiu Valencià.

En el procediment d'admissió a Formació Professional regulat en esta orde, s'ha considerat la normativa respecte d'esportistes d'elit compresa pel Reial decret 971/2007, de 13 de juliol, sobre esportistes d'alt nivell i alt rendiment (BOE núm. 177, de 25.07.2007) que determina, en relació amb els cicles de grau mitjà i grau superior, que les administracions educatives establiran una reserva mínima del 5 % de les places oferides per als qui acrediten la condició d'esportista d'alt nivell o d'alt rendiment i que complisquen els requisits acadèmics corresponents, i el Decret 39/2020, de 20 de març, del Consell de mesures de suport a esportistes d'elit i al personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana (DOGV núm. 8784, de 08.04.2020).



El contingut d'esta orde s'ha traslladat a les meses sectorials a l'efecte de consulta i participació, i s'ha sotmés a consulta pública prèvia i a informació pública, responent al principi de transparència.



En el desplegament de l'articulat s'ha procurat minimitzar i simplificar els preceptes seguint el principi de proporcionalitat.

Per tot això, és convenient, d'una banda, actualitzar la normativa d'accés, admissió i matrícula de l'alumnat als ensenyaments esmentats i, d'altra banda, unificar-la en un mateix compendi normatiu.

La present orde precisa, desplega i articula els diferents aspectes que regulen el procediment que s'ha de seguir per a determinar l'orde d'admissió, l'accés i la matrícula de l'alumnat en els ensenyaments de Formació Professional del sistema educatiu en règim presencial i semipresencial o virtual en oferta completa o modular a la Comunitat Valenciana, adaptant estos procediments a la normativa vigent. S'ha elaborat tenint en compte els principis de bona regulació en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Concretament, esta norma respon als principis de necessitat i eficàcia, ja que de tot el que s'ha exposat s'evidencia la necessitat d'una nova normativa que regule i establisca un nou marc d'acord amb les necessitats actuals de la Formació Professional, responent als nous reptes educatius i adaptant-ne el contingut al que disposa la normativa bàsica de caràcter estatal.

D'altra banda, esta norma atorga seguretat jurídica, ja que afavorix un marc normatiu estable, adequat, integrat, clar i de certesa, que en facilita el coneixement i la comprensió, i és, a més, coherent amb la normativa estatal de la Comunitat Valenciana.

Igualment, es complix el principi de proporcionalitat, ja que la norma conté la regulació imprescindible per a atendre la necessitat a cobrir, i no implica restriccions de drets.

Es respecta el principi de transparència, ja que s'ha donat a la ciutadania la possibilitat de participar en l'elaboració de la norma, incloent-hi l'accés als documents propis del seu procés d'elaboració, s'ha sotmés l'expedient a informació i audiència pública, i s'ha publicat l'anunci corresponent en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



A més de tot això, esta orde és coherent amb el principi d'eficiència, ja que pretén facilitar la utilització dels recursos públics per a millorar l'adequació de l'oferta de Formació Professional, avançar en la integració d'esta i reforçar la cooperació entre les administracions, així com amb els agents socials i les empreses.



En el procés d'elaboració d'esta orde s'han recaptat els informes preceptius de la Direcció General de Infraestructures Educatives i de l'Advocacia General de la Generalitat.

En virtut del que s'ha exposat, oït el Consell Valencià de la Formació Professional i els agents socials en Mesa Sectorial d'Educació, i en exercici de les competències que em conferix l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i el Decret 112/2023, de 25 de juliol, del Consell, pel qual s'establix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat (DOGV núm. 9647, de 25.07.2023), i a proposta de la directora general de Formació Professional,





ORDENE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Finalitat i objecte

1. La present orde té per finalitat regular l'accés, l'admissió i la matrícula en els cicles formatius i cursos d'especialització de Formació Professional que formen part del Sistema Educatiu Espanyol, en correspondència amb els graus D i E del Sistema de Formació Professional.

2. Els ensenyaments objecte de regulació són:

a) Els cicles formatius de grau bàsic, grau mitjà i grau superior.



b) Els cursos d'especialització de grau mitjà i superior.

3. Es poden impartir en una de les dos modalitats de formació següents:

a) Oferta completa: inclou tots els mòduls que configuren un cicle formatiu o curs d'especialització.

b) Oferta modular: oferix mòduls professionals inclosos en els cicles formatius i cursos d'especialització de formació professional.

4. La formació pot impartir-se en qualsevol de les modalitats presencial, semipresencial i virtual.

5. Es convocarà un únic procediment d'admissió i matrícula en cada curs escolar en els centres docents sostinguts amb fons públics.



6. Esta orde serà també d'aplicació a centres privats no concertats quant a requisits acadèmics per a l'accés a estudis de Formació Professional, i la resta de punts regulats que no entren en contradicció amb la seua matèria específica relativa a admissió i matrícula d'alumnat.





Article 2. Comissions sectorials d'escolarització

1. Cada direcció territorial amb competències en matèria d'educació establirà una única comissió sectorial d'escolarització de Formació Professional que s'ocuparà del procediment d'admissió als cicles formatius i cursos d'especialització del seu àmbit competencial. Els seus membres seran designats per la persona titular de la direcció territorial.



Actuaran com a òrgan col·legiat de l'Administració, sotmesos al funcionament establit en la secció tercera del capítol II de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. Les comissions sectorials estaran integrades, per, almenys:

a) Presidència: inspector o inspectora d'Educació.

b) Secretari o secretària: inspector o inspectora d'Educació.

c) El director o directora d'un centre públic.

d) El o la titular d'un centre privat concertat, o el seu representant.

e) Un o una representant de les associacions de mares i pares d'alumnes.

f) Un o una representant de les associacions d'alumnes.

g) Un o una representant de l'Administració local, proposat per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.

3. Realitzaran les funcions següents:

a) Vetlar pel compliment dels drets de l'alumnat en la seua escolarització i de la normativa vigent en matèria de formació professional.



b) Supervisar el procés d'admissió de l'alumnat i el compliment de les normes que el regulen.

c) Dictar les instruccions i directrius pertinents als inspectors d'educació, per a l'assessorament, informació i resolució de les qüestions relatives al procediment d'admissió i matrícula, de les persones interessades i dels centres de la seua àrea d'influència.

d) Resoldre les incidències d'escolarització que es plantegen directament a la Comissió Sectorial.

e) Solucionar les incidències que es plantegen en relació amb les llistes definitives en els centres públics.

f) Informar la direcció territorial sobre el transcurs del procediment i les incidències, proposant, si és el cas, l'adopció de les mesures que consideren pertinents.

g) Establir el calendari de reunions de seguiment del procediment d'admissió de l'alumnat per a eixe curs escolar.

h) Elevar memòria anual i propostes de millora a la direcció general amb competències en matèria de Formació Professional.

4. Per al desenvolupament de les seues funcions, tindran les següents atribucions:

a) Rebre dels centres tota la informació i documentació que precisen per a l'exercici de les seues funcions.

b) Recaptar la informació i la documentació que estimen necessària per a l'exercici de les seues funcions de les persones interessades, centres docents, ajuntaments o direccions territorials.

c) Qualssevol que els siguen atribuïdes per l'Administració educativa dins de l'àmbit de les seues competències.



Article 3. Reserves de plaça

El càlcul de les reserves previstes en este article es realitzarà amb anterioritat a la determinació de vacants.

1. Per a les persones amb discapacitat, es reservarà un 5 % del total de les places oferides, sense que la reserva puga ser inferior a una vacant; en cas que no resulten nombres enters, s'arredonirà al nombre enter més pròxim.

Per a això, l'alumnat sol·licitarà al departament d'orientació del centre triat en primera opció un informe conjunt del departament d'orientació i del departament de la família professional a què pertanga l'oferta formativa a la qual desitja accedir, en el qual es valoren els resultats d'aprenentatge del cicle que este alumne o alumna podrà aconseguir.

Vist l'informe, i comptant amb l'assessorament del departament d'orientació, la o el titular de la direcció de la família professional del cicle corresponent orientarà l'alumnat sobre les capacitats i habilitats requerides per a poder adquirir els objectius finals de capacitació professional. Si no hi ha departament d'orientació, l'informe l'emetrà directament la direcció de la família professional del cicle corresponent.



2. Per a esportistes d'alt nivell o d'alt rendiment, es reservarà un 5 % del total de les places oferides, sense que la reserva puga ser inferior a una vacant; en cas que no resulten nombres enters, s'arredonirà al nombre enter més pròxim.

Els seran aplicables les preferències establides en l'article 2 del Reial decret 971/2007, de 13 de juliol, sobre esportistes d'alt nivell i alt rendiment, i en l'article 9 del Decret 39/2020, de 20 de març, del Consell, de mesures de suport a esportistes d'elit i al personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana, i la normativa de desplegament o substitució.



Article 4. Quotes

Realitzades les reserves previstes en esta orde, del nombre de places resultant es llevaran les quotes que s'indiquen a continuació.

En cas que no resulten nombres enters, s'arredonirà a l'alça i la plaça correspondrà a la resta major; en cas d'empat, tindrà prioritat la quota d'accés directe.

1. Grau mitjà.

a) Accés directe amb el títol de graduat/ada en Educació Secundària Obligatòria o amb el títol de tècnic/a de Grau Bàsic: quotes del 40 % per a cada titulació.

En esta quota, qualsevol plaça no coberta passarà al col·lectiu complementari.

b) Accés per prova d'accés o per curs de formació preparatori per a l'accés a cicles de grau mitjà: quota del 15 %.

c) Accés amb el títol de tècnic o de tècnic superior: quota del 5 %.

2. Grau superior.

a) Accés directe amb el títol de tècnic/a de Formació Professional o amb el títol de Batxiller: quota del 40 % i del 45 % respectivament.

En esta quota, qualsevol plaça no coberta passarà al col·lectiu complementari.

b) Accés per prova d'accés o per curs de formació preparatori per a l'accés a cicles de grau superior: contingent del 10 %.

c) Accés amb el títol de tècnic superior: quota del 5 %.

3. Cursos d'especialització

Totes les vacants es reservaran per a les persones que estiguen en possessió del títol que dona accés al curs d'especialització.

No obstant això, en les convocatòries anuals del procés d'admissió, es podrà preveure que, en el cas de quedar places vacants disponibles després de la matriculació dels corresponents titulats o titulades, es concedisca accés a persones que no compten amb els títols requerits, segons el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desplega l'ordenació del sistema de Formació Professional.

4. Les vacants sense cobrir en una quota s'oferiran de manera proporcional a la resta de quotes; si no resulten nombres enters, s'arredonirà a l'alça, corresponent la plaça a la resta major; en cas d'empat, tindrà prioritat la quota d'accés directe.



Article 5. Determinació de vacants

1. Les places vacants les determinarà la direcció general competent en matèria de planificació educativa basant-se en els informes de la inspecció d'educació, elevats per les direccions territorials de cada província.

2. Les direccions territorials recaptaran informes del consell escolar als centres públics, del consell social dels centres integrats públics de Formació Professional i de les persones titulars dels centres privats amb ensenyaments concertats.

3. La direcció territorial corresponent pot resoldre oferir un nombre inferior de vacants als centres docents sostinguts amb fons públics, per causes degudament justificades; entre estes, i significativament, es valoraran les situacions que preveu la Llei 7/2012, de 23 de novembre, de la Generalitat, integral contra la violència sobre la dona en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

4. Les vacants dels centres docents sostinguts amb fons públics es determinaran segons el tipus d'oferta i règim de presencialitat:

a) Oferta completa presencial

– En el primer curs, s'oferiran tots els llocs escolars autoritzats. Les places escolars de l'alumnat que repetisca curs quan es mantinga el cicle i el curs en el centre es llevaran abans de determinar les vacants.



– En el segon curs, s'oferiran les places resultants després de llevar les de l'alumnat que ha promocionat de primer curs o que repetisca curs.



b) Oferta completa semipresencial o virtual

S'oferiran totes les places que consten en l'autorització administrativa de cada un dels mòduls que componen el cicle formatiu.

c) Oferta modular

S'oferiran totes les places dels mòduls professionals que consten en l'autorització administrativa, una vegada llevades les places escolars de l'alumnat que no haja superat el mòdul en el curs anterior al mateix centre.



Article 6. Calendari d'admissió i matriculació

1. En el primer trimestre de l'any natural, la persona titular de la direcció general competent en matèria d'admissió de formació professional dictarà resolució en la qual es determine el calendari de les successives fases del procediment d'admissió i matrícula de l'alumnat.



2. Finalitzat el procediment ordinari del punt anterior, l'admissió i matriculació romandrà oberta per a aquelles persones que desitgen cursar els estudis de Formació Professional i que reunisquen els requisits d'accés, amb estes condicions:

a) Reconeixement de la part interessada d'haver sigut informada en matèria d'avaluació contínua.

b) Informe favorable de la Comissió Sectorial d'Escolarització a l'admissió i matrícula del sol·licitant, després de comprovar que es reunixen els requisits d'accés i que concorren les circumstàncies suficients per a l'aprofitament dels estudis.

El sol·licitant realitzarà la seua petició a la direcció territorial de l'àmbit del centre on vulga ser admés.

3. Amb independència de trobar-se en període ordinari o extraordinari de matriculació, es procedirà a l'escolarització del sol·licitant que es trobe dins de les circumstàncies reflectides en la Llei 7/2012, de 23 de novembre, de la Generalitat, integral contra la violència sobre la dona en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.





CAPÍTOL II

Requisits d'accés a la Formació Professional



Article 7. Requisits d'accés a cicles de grau bàsic

S'han de complir simultàniament les condicions següents:

1. Tindre 15 anys o complir-los durant l'any natural en curs.



2. Haver cursat el tercer curs d'ESO.

Excepcionalment, a criteri de l'equip docent i la persona responsable de l'orientació en el centre, serà vàlid haver cursat el segon curs d'ESO.

El requisit d'este apartat 2 no s'aplicarà en el cas de persones entre 15 i 18 anys que no hagen estat escolaritzats en el sistema educatiu espanyol i l'itinerari educatiu del qual aconselle la seua incorporació a un cicle de grau bàsic com l'itinerari més adequat.

3. Haver proposat l'equip docent als pares, mares o tutors legals la incorporació de l'alumne o alumna a un cicle formatiu de grau bàsic, de conformitat amb l'article 30 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

El consell orientador ha de formar-se amb la intervenció i la participació de l'equip docent, la família, el mateix alumne i l'equip d'orientació del centre d'estudis, considerant les preferències i les expectatives de l'estudiant, les majors possibilitats d'aprenentatge i consecució de les competències d'ESO, i la continuïtat de la seua formació obligatòria en un entorn vinculat al món professional.

En el cas de sol·licitar el canvi de cicle, l'interessat/ada també haurà de presentar el consell orientador corresponent.



Article 8. Requisits d'accés a cicles de grau mitjà

1. S'ha de complir algun d'estos requisits:

a) Estar en possessió del títol de:

– Graduat/ada en Educació Secundària Obligatòria.

– Tècnic/a de grau bàsic de Formació Professional.

b) Haver superat:

– Una prova d'accés a cicles de grau mitjà o superior i tindre 17 anys l'any de superació de la prova, siga per realització d'esta o per exempció total.

– Una prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys.

– Un curs de formació específic preparatori per a l'accés a cicles de grau mitjà en centres expressament autoritzats per l'Administració educativa i tindre 17 anys en el curs acadèmic d'inici dels estudis de grau mitjà.

– Una oferta formativa, o estar en possessió de certificats professionals, de grau C de nivell 2, inclosa en el cicle formatiu, i tindre complits 17 anys l'any d'inici dels estudis de grau mitjà.

2. Es considerarà equivalent per a este accés el fet de complir algun dels requisits següents:

a) Estar en possessió del títol de:

– Tècnic/a auxiliar.

– Tècnic/a.

– Batxiller superior expedit conformement a plans educatius anteriors a la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig.

b) Haver superat:

– El segon curs del primer cicle experimental de reforma dels ensenyaments mitjans.

– El tercer curs del pla de 1963 o el segon de comuns experimental dels ensenyaments d'Arts Aplicades i Oficis Artístics.

c) Tindre:

– Alguna de les titulacions equivalents per a l'accés als cicles de grau superior.

– Batxillerat Unificat i Polivalent, amb un màxim de dos matèries pendents en el conjunt dels dos primers cursos.

– Altres estudis o cursos de formació dels declarats equivalents a efectes acadèmics amb algun dels anteriors.



Article 9. Requisits d'accés a cicles de grau superior

1. S'ha de complir algun d'estos requisits:

a) Estar en possessió del títol de:

– Tècnic/a de grau mitjà de Formació Professional

– Tècnic/a de grau superior de Formació Professional

– Batxiller.

– Grau universitari

– Tècnic/a d'Arts Plàstiques i Disseny.

b) Haver superat:

– Una prova d'accés a cicles de grau superior i tindre 19 anys l'any de superació de la prova, siga per realització d'esta o per exempció total.

– Una prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys

– Un curs de formació específic preparatori per a l'accés a cicles de grau superior en centres expressament autoritzats per l'Administració educativa i tindre 19 anys l'any d'inici dels estudis de grau superior.



– Una oferta formativa, o estar en possessió de certificats professionals, de grau C de nivell 3, inclosa en el cicle formatiu, i tindre 19 anys complits l'any d'inici dels estudis de grau superior.

2. Es considerarà equivalent per a l'accés el fet de complir algun dels requisits següents:

a) Estar en possessió del títol de:

– Batxiller establit en la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu.

– Batxiller Unificat Polivalent, o haver completat totes les assignatures conduents a l'obtenció del títol.

– Tècnic especialista, tècnic superior o equivalent a efectes acadèmics.

– Titulació universitària o equivalent.

b) Haver superat:

– El segon curs de qualsevol modalitat de Batxillerat Experimental.



– El Curs d'Orientació Universitària o preuniversitari.



Article 10. Requisits d'accés a cursos d'especialització

S'ha de complir algun d'estos requisits:

1. Estar en possessió d'un dels títols de tècnic o tècnic superior especificats en la normativa bàsica que establisca el curs d'especialització corresponent i els aspectes bàsics del seu currículum.

2. Es considerarà equivalent per a este accés la possessió d'alguna d'estes titulacions:

a) Tècnic o equivalent a efectes acadèmics, referenciats en l'especialització corresponent.

b) Tècnic especialista, tècnic superior o equivalent a efectes acadèmics, referenciats en l'especialització corresponent.

3. En les convocatòries anuals del procés d'admissió, es podrà preveure l'accés de persones que no compten amb la titulació requerida, d'acord amb el que disposa el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desplega l'ordenació del sistema de Formació Professional.





Article 11. Requisits d'accés a horari especial nocturn

Hi podrà accedir:

1. Alumnes de més de 18 anys.

2. Alumnes de més 16 anys que tinguen un contracte laboral el compliment del qual els impedisca acudir al centre educatiu en règim ordinari o siguen esportistes d'alt rendiment o d'elit de la Comunitat Valenciana.



Article 12. Requisits d'accés a oferta modular

Hi podrà accedir:

1. Alumnes de més de 18 anys.

2. Es podrà permetre, excepcionalment, l'accés a majors de 16 i menors de 18 anys incorporats al mercat laboral i en actiu, sempre que es considere que esta modalitat s'ajusta millor a les seues característiques personals.

3. Persones adultes amb experiència laboral i dificultats especials d'inserció en el mercat de treball, que no reunisquen les condicions acadèmiques per a l'accés a la formació.

En este cas, es podrà emetre un certificat de la formació modular realitzada. No obstant això, per a expedir el títol corresponent de Formació Professional, sí que es requerirà complir els requisits d'accés a l'FP.





CAPÍTOL III

Procediment d'admissió i matriculació



Article 13. Participants en el procediment d'admissió

1. Ha de participar en el procediment d'admissió a qualsevol centre sostingut amb fons públics qui reunisca els requisits d'accés a l'FP i vullga:

a) Cursar els estudis d'oferta completa sense haver estat matriculat durant el curs acadèmic anterior en el mateix cicle o curs d'especialització i el mateix centre.

b) Cursar els estudis d'oferta modular, amb independència de si és el primer any d'estudis o la continuació.

c) Cursar els estudis en règim semipresencial o virtual, amb independència de si és el primer any d'estudis o la continuació.

d) Fer un canvi de centre d'estudis.

e) Canviar entre modalitat d'oferta dels estudis.

f) Canviar la modalitat de presencialitat dels estudis.

2. No participaran els qui promocionen en el mateix centre d'un curs acadèmic a un altre en oferta completa presencial, sempre que cursen els estudis de manera ininterrompuda en este centre.

3. Les persones estrangeres podran participar en el procediment d'admissió als ensenyaments regulats en esta orde sempre que complisquen els requisits d'accés a FP i que disposen d'algun dels documents següents:

– Targeta d'identitat d'estranger, expedida per la comissaria de policia o l'oficina d'estrangers

– Visat nacional per estudis

– Targeta d'estudiant estranger

– En cas de menors de 18 anys, s'accepta com a vàlid el DNI, NIE o certificat d'empadronament en un municipi

4. En el procés ordinari d'admissió, no podrà assignar plaça d'oferta completa en més d'un cicle formatiu o curs d'especialització, independentment del seu règim de presencialitat.

Si sorgix vacant en un altre cicle o curs d'especialització després del període de matrícula, la persona interessada podrà sol·licitar l'admissió en la vacant amb una renúncia prèvia a la plaça adjudicada.



Article 14. Nota mitjana

1. De manera general, per a valorar els expedients es prendran les qualificacions dels certificats acadèmics del requisit acadèmic pel qual s'accedix.

2. La translació de les qualificacions numèriques es realitzarà amb dos decimals per arredoniment.

3. La nota mitjana el títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria es calcularà utilitzant la mitjana aritmètica de les matèries que figuren en l'expedient acadèmic de 3r i 4t de l'ESO.

4. La nota mitjana del títol de tècnic/a bàsic es calcularà utilitzant la mitjana aritmètica dels àmbits, els mòduls professionals i el projecte inclosos en el cicle de grau bàsic.

5. Quan no hi haja qualificació numèrica, es realitzarà d'acord amb la translació següent:

Insuficient (IN): 3

Suficient (SU): 5

Bé (B): 6

Notable (NT): 7,5

Excel·lent (EX): 9

6. En cas que en la documentació acreditativa del requisit acadèmic no s'indique la qualificació de la nota mitjana de l'expedient acadèmic o de la nota final de les proves d'accés, es prendrà com a nota mitjana una qualificació de 5 punts.

7. En cas d'estudis estrangers homologats, es considerarà el següent:



a) El càlcul de la nota mitjana que ha de figurar en les credencials de convalidació i homologació d'estudis i títols estrangers amb el Batxillerat espanyol es realitzarà conformement a la Resolució de 23 de març de 2018, de la Secretaria d'Estat d'Educació, Formació Professional i Universitats, per la qual s'establixen les instruccions per al càlcul de la qualificació final que ha de figurar en les credencials de convalidació per 1r de Batxillerat i d'homologació de títols estrangers al títol de graduat o graduada en Educació Secundària Obligatòria i al de Batxillerat espanyol o la norma que la substituïsca.

En el cas de les credencials de convalidació amb el primer curs de Batxillerat o d'homologació amb el títol de Batxillerat que, amb anterioritat a l'entrada en vigor de la resolució esmentada, es van emetre sense la nota mitjana, a petició de la persona interessada s'emetrà un certificat en què figure la nota mitjana juntament amb la data i el número de la credencial a la qual correspon.

b) Per al càlcul de la nota mitjana dels estudis estrangers homologables al títol de graduat o graduada en Educació Secundària Obligatòria, caldrà ajustar-se al que es disposa en la resolució esmentada anteriorment o la norma que la substituïsca. En el certificat de la nota mitjana, hauran de constar la data i el número de la credencial d'homologació amb el títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria a la qual correspon.

c) Les persones que estiguen en possessió de la credencial podran sol·licitar una certificació de la nota mitjana. Hauran de sol·licitar-lo, preferentment, en el mateix lloc on van sol·licitar la convalidació/homologació amb la finalitat de facilitar els tràmits, llevat que no residisquen al mateix lloc. Així mateix, han de lliurar un certificat amb les qualificacions obtingudes.



Article 15. Documentació acreditativa

El requisit acadèmic pel qual es participe es comprovarà d'ofici amb els mitjans tècnics d'esta conselleria, entre estos ITACA com a sistema d'informació gestió integrada dels procediments administratius i acadèmics del Sistema Educatiu de la Comunitat Valenciana, regulat pel Decret 51/2011, de 13 de maig, del Consell (DOGV núm. 6522, de 17.05.2011), tot això en aplicació de l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

No obstant això, si no pot recaptar-se d'ofici la informació necessària per a valorar les sol·licituds, com ara el requisit acadèmic i les circumstàncies acreditatives per a la reserva de places i l'aplicació de criteris de prioritat, el centre de primera opció de la sol·licitud podrà requerir a l'interessat que aporte la documentació original que siga necessària per a l'acceptació i la valoració, pels mitjans que establisca la convocatòria del procediment.

Per tant, en cas que es requerisca, es destaquen les circumstàncies que cal acreditar:

1. Identitat i edat del sol·licitant.

S'acreditarà mitjançant una fotocòpia del DNI, el NIE o qualsevol altre document oficial en què figuren les dades personals i la data de naixement del o la sol·licitant.

2. Requisit d'accés al·legat en l'admissió.

a) En cas de titulació, s'aportarà el títol acadèmic pel qual es va accedir a la quota i els certificats acadèmics corresponents amb les qualificacions que acrediten el requisit.

En la matrícula de grau bàsic, això inclou aportar el consell orientador.

b) En cas d'accés per prova o curs de formació específic, s'aportarà la certificació de superació de prova o curs, incloent-hi la puntuació obtinguda i la data de superació.

La certificació de superació de la prova d'accés haurà d'incloure les opcions de les proves que s'hagen superat i la família professional i els cicles formatius als quals dona accés.

3. Discapacitat.

La reserva de plaça per a persones amb discapacitat s'aplica dins de l'àmbit de la Llei 11/2003, de 10 d'abril, de la Generalitat, sobre l'Estatut de les persones amb discapacitat, modificada per la Llei 9/2018, de 24 d'abril, de la Generalitat, sempre que l'alumne puga cursar els mòduls de la família professional corresponent.

a) L'alumne amb problemes greus d'audició, visió, motricitat o altres necessitats educatives especials que participe en el procediment d'admissió per la reserva per a persones amb discapacitat haurà de presentar la documentació següent:

– Certificat vigent acreditatiu d'un grau de discapacitat o minusvalidesa igual o superior al 33 % i dictamen tècnic facultatiu vigent, emesos respectivament per la direcció del centre de valoració i orientació de persones amb discapacitat i l'equip de valoració i orientació que corresponga dependents de la conselleria competent en matèria de benestar social o l'òrgan equivalent d'altres administracions autonòmiques.



– Declaració responsable en què manifeste el seu coneixement de les capacitats terminals o els resultats d'aprenentatge i els criteris d'avaluació dels cicles o els mòduls que sol·licita cursar.

b) Acreditació de la discapacitat de familiar de primer grau del o la sol·licitant

S'acreditarà mitjançant un certificat del dictamen emés per l'òrgan competent.

4. Condició d'esportista d'alt nivell i alt rendiment.

a) La condició d'esportista d'alt nivell i alt rendiment s'acreditarà mitjançant el reconeixement oficial per publicació en el BOE regulat pel Reial decret 971/2007, de 13 de juliol, sobre esportistes d'alt nivell i alt rendiment, i la normativa posterior de desplegament o substitutòria aplicable.

b) Els i les esportistes d'elit i el personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana acreditaran la seua condició mitjançant la inclusió en les llistes d'esportistes d'elit de la Comunitat Valenciana i les llistes de personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit, regulades pel Decret 39/2020, de 20 de març, del Consell, de mesures de suport a esportistes d'elit i al personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana, i la normativa posterior de desplegament o substitutòria aplicable.

5. Condició de treballador/a.

S'acreditarà mitjançant un contracte de treball, un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social o la mutualitat laboral a la qual estiga afiliat.

En el cas de treballadors/ores per compte propi, s'acreditarà el període de cotització en el Règim Especial de Treballadors Autònoms; en cas de desocupació, mitjançant un certificat de l'organisme competent de la condició de desocupat/ada.

6. Superació d'algun mòdul d'un cicle formatiu.

S'acreditarà mitjançant un certificat acadèmic emés pel centre educatiu públic en què conste la qualificació obtinguda en este i el curs acadèmic en què s'haja superat amb la indicació expressa dels mòduls cursats i el nombre d'hores superades.

7. Estar cursant un altre cicle formatiu o altres ensenyaments reglats.

S'acreditarà mitjançant un certificat expedit pel centre docent corresponent.

8. Possessió d'estudis estrangers homologats

a) S'acredita mitjançant la credencial individual que conté l'orde d'homologació o convalidació, expedida pel Ministeri d'Educació o òrgan competent en la matèria.

La mera aportació del justificant de sol·licitud de la credencial d'homologació, i que, per tant, està pendent de resolució, no és requisit suficient per a la participació en el procés d'admissió i adjudicació.



b) En cas d'haver iniciat la tramitació de l'homologació d'un títol estranger, està permesa la matriculació condicionada. S'acreditarà mitjançant el justificant d'haver sol·licitat esta tramitació.

L'emissió del títol corresponent quedarà supeditada a l'obtenció de l'homologació oficial.

c) Estos requisits s'aplicaran de conformitat amb el Reial decret 104/1988, de 29 de gener, sobre homologació i convalidació de títols i estudis estrangers d'educació no universitària i normativa posterior de desplegament o substitució.



Article 16. Sol·licitud d'admissió

1. Les sol·licituds es presentaran en els terminis i mitjançant el procediment informàtic que s'establisca per resolució de la persona titular de la direcció general amb competències en formació professional.

A este efecte, en els centres educatius s'habilitaran els mitjans tecnològics necessaris i prestaran l'assessorament necessari a les persones sol·licitants. Les consultes i els aclariments de les persones participants els atendran els centres de primera opció.

2. Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, no s'admetrà canviar el contingent pel qual s'ha participat.

3. Les persones sol·licitants indicaran en la seua sol·licitud d'admissió les opcions per orde de prioritat, segons la modalitat d'oferta completa o modular, i el règim de presencialitat.

4. Només podrà sol·licitar-se plaça per als cicles i/o els mòduls professionals oferits en l'aplicació corresponent per a l'admissió d'alumnes. Les vacants quedaran determinades abans d'adjudicar-se.



5. Cada sol·licitant podrà presentar una única sol·licitud per cada ensenyament, règim presencial, semipresencial i virtual.

6. La persona sol·licitant especificarà la preferència de règim de presencialitat per al cas en què siga admesa en el mateix cicle o mòdul en diverses modalitats de presencialitat.

Si no s'especifica la preferència, es considerarà que opta per l'admissió en règim presencial en qualsevol de les modalitats d'oferta sol·licitades.

7. Quan es constate falsedat en les dades o la documentació aportada, totes les sol·licituds de la persona sol·licitant seran excloses del procediment d'admissió. Tot això sense perjuí de l'exigència de responsabilitats que puguen derivar-se'n.

8. La documentació acreditativa dels requisits per a l'accés, així com la necessària per a aplicar els criteris de prioritat, la gestionarà el centre de primera opció dins del termini que establisca la convocatòria, que serà responsable de les dades de la sol·licitud en l'aplicació informàtica de gestió del sistema educatiu (ITACA), de la seua veracitat, de qualificar correctament els requisits acadèmics que corresponguen i de publicar les llistes d'alumnat admés i no admés.

9. El requisit acadèmic pel qual es participe es comprovarà per mitjà d'ITACA, sense perjuí que els centres on s'haja presentat la sol·licitud puguen requerir a les persones sol·licitants que l'aporten per no estar disponible en l'aplicació informàtica o per altres motius justificats.



En estos casos, el centre de primera opció realitzarà el requeriment pels mitjans que establisca la corresponent convocatòria del procediment.

Si no s'aporta la documentació requerida en el termini establit a este efecte, la sol·licitud quedarà exclosa del procediment.

En el cas que la documentació no aportada en termini únicament puga haver donat lloc a l'aplicació d'un determinat orde de prioritat, això no serà aplicable.

10. La nota numèrica del requisit d'accés s'introduirà quan el centre de primera opció dispose d'esta dada, o una vegada lliurat el document corresponent en el termini i en la forma determinats en la convocatòria.



11. El o la titular de la secretaria en els centres públics i la titularitat dels centres privats amb ensenyaments concertats són els responsables de custodiar la documentació presentada per les persones interessades en el procediment.



Article 17. Adjudicació i reclamacions

1. L'adjudicació provisional de places es realitzarà en concurrència competitiva d'acord amb els criteris de prioritat establits en esta orde, seguint l'orde de preferència en què hagen demandat plaça els o les sol·licitants, per mitjà de l'aplicació informàtica.

2. Si no s'obté plaça escolar en el centre de primera opció, s'adjudicarà plaça als centres de segona i successives opcions. No podrà adjudicar-se plaça a un o una sol·licitant en la seua primera o successives opcions si hi ha un altre sol·licitant que ha demanat esta plaça en opció o opcions posteriors i gaudix d'un criteri de prioritat superior, i en este cas este últim tindrà preferència en l'adjudicació.

3. Els centres obtindran les llistes provisionals d'admesos i exclosos a través de l'aplicació informàtica establida a este efecte.

Es publicaran en el tauler d'anuncis dels centres, sense perjuí d'altres plataformes que, dins de l'autonomia de funcionament i les possibilitats de cada centre, es considere.

4. Les persones sol·licitants podran presentar una reclamació contra les llistes provisionals, pels mitjans que establisca la convocatòria d'admissió, en el termini de dos dies hàbils a comptar de l'endemà de la publicació.

5. Amb caràcter previ a la resolució de reclamacions, el consell escolar del centre emetrà un informe en què es pronunciarà sobre les qüestions que s'hagen plantejat. En el cas dels centres públics, este informe s'elaborarà d'acord amb l'article 127 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació; en el cas de centres concertats, s'elaborarà en virtut de l'article 57 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació.

6. Les reclamacions a les llistes provisionals les resoldrà la direcció dels centres públics o la titularitat dels centres privats concertats dels centres de primera opció.

7. Una vegada resoltes, i en els terminis que dicte la convocatòria, els centres de primera opció publicaran les llistes definitives de la mateixa manera que les llistes provisionals.

8. Les persones sol·licitants podran presentar una reclamació contra les llistes definitives, pels mitjans que establisca la convocatòria d'admissió, en el termini de dos dies hàbils a comptar de l'endemà de la publicació.

Les reclamacions a les llistes definitives les resoldrà la comissió sectorial d'escolarització que corresponga.

Contra esta resolució es podrà interposar un recurs d'alçada davant de la direcció territorial amb competències en matèria d'educació corresponent en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la publicació de l'acord adoptat per la Comissió Sectorial d'Escolarització o del venciment del termini establit per a la seua adopció. La resolució de la direcció territorial posarà fi a la via administrativa i el silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

9. En cap cas s'acceptaran reclamacions presentades per mitjans diferents dels establits en la convocatòria que establisca el procediment anual d'admissió.



Article 18. Gestió de desempats

Si després d'aplicar els criteris de prioritat i ordenar les qualificacions de les sol·licituds es produïxen empats, estos es dirimiran per l'orde alfabètic dels cognoms dels o les sol·licitants.

L'orde alfabètic es fixarà a partir de les lletres determinades en el sorteig que celebre la conselleria competent en matèria d'educació per als procediments de concurrència competitiva.



Article 19. Llistes d'espera

1. La vigència i la gestió de les llistes d'espera s'indicaran en la resolució que establisca el procediment d'admissió de cada curs acadèmic.

2. Qui no obtinga plaça quedarà en llista d'espera de la manera següent:

a) Cicles de grau bàsic: quedarà en llista d'espera de la seua primera opció sol·licitada.

b) Cicles de grau mitjà, superior i cursos d'especialització en règim presencial: quedarà en llista d'espera en totes les opcions de la seua sol·licitud més prioritàries en les quals no haja sigut admés (o en totes les opcions en cas de no ser admés en cap).

c) Règim semipresencial o virtual: quedarà en llista d'espera de la seua primera opció sol·licitada.

3. Les persones sol·licitants en llista d'espera que no acudisquen a les convocatòries dels centres per a l'adjudicació de vacants quedaran excloses de la llista fins a la finalització d'esta. En cas que coincidisquen 2 o més convocatòries en 2 o més centres simultàniament, l'interessat podrà autoritzar una altra persona perquè el represente en l'acte d'adjudicació.

4. Esgotada una llista d'espera, les vacants no cobertes s'adjudicaran per orde d'arribada a qualsevol persona interessada que complisca els requisits d'accés, amb independència de si ha participat en el procediment d'admissió o no.



Article 20. Matriculació

1. L'alumnat admés haurà de formalitzar la matrícula en el termini que determine la convocatòria d'admissió.

2. Aquelles persones que no formalitzen la matrícula en les dates establides perdran la plaça, i esta vacant quedarà per a adjudicar-la a les persones que estiguen en llista d'espera.

3. La persona que haja renunciat a la matrícula podrà continuar optant a les places en les quals estiga en llista d'espera.

4. A les vacants que es produïsquen per renúncia o altres circumstàncies, se sumaran les vacants existents de les reservades en l'oferta inicial que no hagen sigut ocupades. Estes places s'oferiran a l'alumnat de la llista d'espera, respectant l'orde en esta i d'acord amb la seua pertinença a la quota que corresponga.

En este cas, l'alumnat que haja obtingut vacant haurà de formalitzar matrícula en el termini assignat per a cobrir estes places, i haurà de sol·licitar l'anul·lació de la matrícula que haguera formalitzat, si fora el cas.

5. Adjudicades les vacants del punt anterior, qui haja participat del procés d'admissió i no haja obtingut plaça escolar en cap de les seues opcions sol·licitades podrà optar a les places vacants d'altres centres, amb independència de la quota per la qual haja concorregut, i formalitzar la matrícula.

6. Es permet la matriculació condicionada a l'obtenció de la credencial d'homologació dels estudis estrangers per a aquelles persones que hagen iniciat l'expedient d'homologació o convalidació d'estudis estrangers, de conformitat amb l'article 15 del Reial decret 104/1988, de 29 de gener, sobre homologació i convalidació de títols i estudis estrangers d'educació no universitària.



Article 21. Compatibilitat de la matrícula

1. La matrícula en un cicle formatiu en règim presencial, independentment de la modalitat, serà compatible amb la matrícula en qualsevol altre cicle formatiu o ensenyaments, sempre que hi haja compatibilitat d'horaris.

2. Una persona no podrà estar matriculada en un mateix període i mòdul professional en diferents ofertes formatives o en diferents modalitats. Les matrícules efectuades en infracció d'esta prohibició, una vegada detectades, s'anul·laran i es deixaran sense efecte.

3. Durant el mateix curs acadèmic, la matrícula en un cicle formatiu no serà compatible amb la matrícula en les proves per a l'obtenció del títol de tècnic/a i de tècnic/a superior de Formació Professional que convoque la conselleria competent en matèria d'educació del mateix mòdul professional que l'alumne estiga cursant, excepte l'anul·lació de matrícula dels mòduls corresponents, prèvia a la sol·licitud de participació en la prova per a l'obtenció del títol.

4. Serà possible obtindre plaça simultàniament, a través dels procediments d'admissió regulats en esta orde en la modalitat d'oferta completa i complementàriament en la modalitat d'oferta modular, sempre que es complisca el preveuen els apartats anteriors.





Article 22. Constitució efectiva de les unitats

1. La direcció general competent en matèria de planificació educativa determinarà les unitats/grups que en cada curs hagen de constituir-se en centres públics per a atendre les necessitats d'escolarització.



2. Quan el nombre de sol·licituds que complisquen el requisit d'accés no arribe al mínim establit per a constituir unitat, esta no s'autoritzarà, i a l'alumnat que haja optat per eixe cicle o mòdul se li consideraran les altres opcions formulades segons el seu orde de preferència.



3. La direcció general competent en matèria de personal atendrà les necessitats de personal que es deriven de les unitats autoritzades en els centres docents públics.





CAPÍTOL IV

Admissió i matriculació en oferta completa presencial



Article 23. Criteris de prioritat

1. Grau mitjà.

a) Quotes d'accés directe

S'establix l'orde de prioritat següent:

– Alumnes que hagen finalitzat els estudis en els tres últims cursos acadèmics.

– Alumnes que hagen obtingut el títol d'Educació Secundària Obligatòria o de tècnic bàsic de Formació Professional en convocatòria final ordinària.

– Entre els qui estiguen en possessió del títol professional bàsic, tindrà preferència l'alumnat que tinga estudis vinculats a famílies professionals considerades prioritàries per a l'accés al cicle formatiu de grau mitjà sol·licitat, segons el que es disposa en la normativa vigent que establix cada títol de Formació Professional Bàsica.

– Establides les prioritats anteriors, les sol·licituds s'ordenaran per la nota mitjana del requisit acadèmic al·legat.

– Les notes mitjanes de les sol·licituds d'esta quota es calcularan segons s'establix en l'article 111 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol.

b) Resta de quotes d'accés

Les sol·licituds es prioritzaran segons la nota de les proves, els cursos o els expedients acadèmics.

2. Grau superior.

a) Quotes d'accés directe

S'establix l'orde de prioritat següent:

– Alumnes que hagen finalitzat els estudis en els tres últims cursos acadèmics.

– Alumnes que hagen obtingut el títol de Batxillerat o de tècnic de Formació Professional en convocatòria final ordinària.

– En la quota de tècnics de Formació Professional, es prioritzarà l'alumnat el títol de tècnic del qual pertanga a la mateixa família professional a la qual pertany el cicle de grau superior sol·licitat.

– En el contingent de titulats de Batxillerat, es prioritzarà l'alumnat que haja cursat les modalitats i/o les matèries prioritàries segons el que es disposa en la normativa vigent que establix cada títol de grau superior.

– Establides les prioritats anteriors, les sol·licituds s'ordenaran per la nota mitjana del requisit acadèmic al·legat.

b) Resta de quotes d'accés

– Les sol·licituds es prioritzaran segons la nota de les proves, els cursos o els expedients acadèmics.

– Quan s'estiga en possessió del títol de tècnic/a de Formació Professional i s'haja optat per concórrer al procediment per prova d'accés, s'atendrà exclusivament la qualificació obtinguda en la prova i les regles aplicables a esta quota.



Article 24. Sol·licitud d'admissió

1. La sol·licitud d'admissió es realitzarà per cursos.

2. Es presentarà una única sol·licitud d'admissió. En esta es detallaran fins a un màxim de 5 opcions corresponents a un màxim de cinc cicles de grau bàsic, grau mitjà o superior, i fins a un màxim de 3 opcions quan es tracte de cursos d'especialització, en centres docents sostinguts amb fons públics.



Article 25. Torn de matrícula

En cas que en un centre es constituïsquen dos grups en horari ordinari i diferent torn, l'assignació a un grup o l'altre s'haurà d'efectuar segons el següent orde prioritari:

1. Treballadors/ores ocupats.

2. Alumnat amb discapacitat o amb familiars de primer grau amb discapacitat igual o superior al 33 %.

3. Esportistes d'alt nivell o d'alt rendiment, i esportistes d'elit i el personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana.

4. Alumnat matriculat en un altre cicle formatiu o en altres ensenyaments reglats.





CAPÍTOL V

Admissió i matriculació en oferta completa semipresencial o virtual



Article 26. Criteris de prioritat

S'atendrà el següent orde de prioritat:

1. Persones que estiguen cursant l'any acadèmic immediatament anterior a aquell en què pretenguen ser admeses, en règim semipresencial o virtual, algun o alguns mòduls del mateix cicle al qual es desitja accedir ordenats pel nombre d'hores superades en este curs.



2. Residents a la Comunitat Valenciana, ordenats segons els criteris de prioritat que preveu esta orde.

– Dins de cada quota, en cas d'empat, tindran prioritat els qui acrediten la condició de treballador/a, ocupat/ada o desocupat/ada o bé acrediten alguna unitat de competència del títol al qual pertany el mòdul professional sol·licitat, a través d'un procediment d'acreditació de competències professionals.

3. No residents a la Comunitat Valenciana, que s'ordenaran de la mateixa manera que en el punt 2 anterior.



Article 27. Sol·licitud d'admissió

1. La sol·licitud d'admissió es realitzarà per mòduls professionals.

2. Es presentarà una única sol·licitud d'admissió. En esta es detallaran fins a un màxim de 50 mòduls professionals, tant si corresponen a cicles de grau mitjà com de grau superior o tots dos, per a un màxim de cinc centres educatius.

3. Només podran adjudicar-se les sol·licituds de mòduls professionals la suma total dels quals per a un mateix cicle formatiu en un centre educatiu no excedisca 1.000 hores, o l'equivalent a tots els mòduls d'un curs complet del cicle formatiu en règim presencial.



4. L'orde d'adjudicació atendrà l'orde de prioritat de centre sol·licitat on hi haja vacant en algun o alguns dels mòduls sol·licitats, i se li adjudicarà en este centre el nombre de mòduls que corresponga dels sol·licitats amb el límit establit en l'apartat anterior corresponents a un mateix cicle.

5. La persona sol·licitant especificarà la preferència de règim de presencialitat per al cas en què siga admesa en el mateix cicle per un altre règim. Si no s'especifica, es considerarà que opta per l'admissió en règim presencial.

6. En la sol·licitud d'admissió a cicles en règim semipresencial o virtual, no es podrà sol·licitar el mòdul de Formació en Centres de Treball i, si és el cas, de Projecte, en cas de titulacions anteriors a la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març.

L'admissió i la matrícula en estos mòduls es realitzarà en règim presencial, una vegada s'haja obtingut plaça en un centre educatiu, i estarà condicionada al que s'establix respecte de la matrícula, la promoció i accés a este mòdul o mòduls.

El paràgraf anterior és aplicable al mòdul de Projecte intermodular per a les titulacions emparades per la Llei orgànica 3/2022.

7. Els participants podran excloure de la sol·licitud els mòduls que consideren susceptibles de convalidació, sense perjuí del sentit favorable o desfavorable que resulte en el posterior procés de convalidació.



En el cas que resulten admesos en algun dels mòduls no convalidables de la seua sol·licitud, podran sol·licitar-ne la convalidació oportuna, conformement al procediment establit pel Reial decret 1085/2020, de 9 de desembre, pel qual s'establixen convalidacions de mòduls professionals dels títols de Formació Professional del Sistema Educatiu Espanyol i les mesures per a la seua aplicació (BOE núm. 340, de 30/12/2020), i la normativa de desplegament o substitució.



Article 28. Matriculació

1. La matrícula es formalitzarà en els mòduls professionals en què haja sigut admés, fins a un màxim de 1.000 hores o tots els mòduls corresponents a un curs del cicle en règim presencial en la modalitat d'oferta completa, excepte incompatibilitats de matrícula en un determinat mòdul per no acreditar-se la superació d'altres mòduls anteriors que la normativa vigent establisca com a incompatibles o per ser continuació del mòdul no superat.

2. La persona es podrà matricular de més hores de les establides en el punt anterior, sempre que siga en mòduls superats amb codificació idèntica i en mòduls la convalidació dels quals siga immediata. Estos mòduls no computaran a l'efecte de consideració del màxim de 1.000 hores.

3. La matrícula del mòdul de Formació en Centres de Treball i, si és el cas, de Projecte, en cas de titulacions anteriors a la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, es podrà realitzar quan l'alumne o alumna haja superat amb anterioritat un mínim de 800 hores i estarà condicionada a la confirmació d'esta. En els límits establits no computarà la càrrega horària del mòdul de Formació en Centres de Treball.





Article 29. Torn de matrícula

En l'assignació de torn de matí o de vesprada per a les tutories col·lectives, es respectarà el següent orde prioritari:

1. Residents a la Comunitat Valenciana

2. Treballadors/ores ocupats.

3. Alumnat amb discapacitat o amb familiars de primer grau amb discapacitat igual o superior al 33 %.

4. Esportistes d'alt nivell o d'alt rendiment, i esportistes d'elit i el personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana.

5. Alumnat matriculat en un altre cicle formatiu o en altres ensenyaments reglats.





CAPÍTOL VI

Admissió i matriculació en oferta modular



Article 30. Criteris de prioritat

S'atendrà el següent orde de preferència:

1. Sol·licitants que estiguen cursant en el curs acadèmic immediatament anterior a aquell en què es pretenga ser admés, en la modalitat d'oferta modular, algun o alguns mòduls del mateix cicle al qual es desitja accedir ordenats pel nombre d'hores superades en este curs.

2. Els qui hagen superat un procediment d'acreditació de competències professionals i necessiten cursar un o diversos mòduls professionals per a completar un cicle de grau mitjà o superior.

3. Persones amb un certificat professional de grau C i nivell 2 o 3 inclòs en el cicle formatiu i que permeta completar el grau D.

4. Persones amb un títol de tècnic o un de tècnic superior que permeta ser complementat i especialitzat amb l'oferta modular.



Article 31. Sol·licitud d'admissió

1. La sol·licitud d'admissió es realitzarà per centre i per mòduls professionals.

2. Les persones participants amb mòduls superats coincidents amb els del cicle formatiu al qual pretenguen accedir o bé susceptibles de convalidació per altres circumstàncies podran no incloure estos mòduls en la sol·licitud i, posteriorment, en el cas que resulten admeses en algun mòdul dels indicats en la sol·licitud, podran realitzar la matrícula en els mòduls susceptibles de convalidació, únicament a este efecte.



3. Els centres educatius amb autorització administrativa per a oferta modular faran difusió de l'oferta autoritzada i registraran les sol·licituds d'inscripció i els requisits, si és el cas, de les persones interessades.



4. Només es podran adjudicar les sol·licituds de mòduls professionals la suma total dels quals per a un mateix cicle formatiu en un centre educatiu no excedisca 1.000 hores o tots els mòduls corresponents a un curs del cicle en règim presencial en la modalitat d'oferta completa.



5. L'orde d'adjudicació atendrà l'orde de prioritat establit, i se li adjudicarà en este centre el nombre de mòduls que corresponga dels sol·licitats amb el límit d'hores establit en l'apartat anterior corresponents a un mateix cicle.

6. La persona sol·licitant especificarà la preferència de règim de presencialitat per a cursar els mòduls professionals. Si no s'especifica, es considerarà que opta pel règim presencial.

7. No es podrà sol·licitar el mòdul de Formació en Centres de Treball i, si és el cas, de Projecte, en cas de titulacions anteriors a la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març. L'admissió i la matrícula en estos mòduls es realitzarà en règim presencial una vegada s'haja obtingut plaça en un centre educatiu i estarà condicionada al que s'establix respecte de la matrícula, la promoció i l'accés a este mòdul o mòduls.

8. Es podrà no incloure en la sol·licitud els mòduls susceptibles de convalidació que consideren, sense perjuí del sentit favorable o desfavorable que resulte en el posterior procés de convalidació.

En el cas de resultar admés/a en algun dels mòduls no convalidables de la seua sol·licitud, podran sol·licitar-ne la convalidació oportuna conformement al procediment establit pel Reial decret 1085/2020, de 9 de desembre, pel qual s'establixen convalidacions de mòduls professionals dels títols de Formació Professional del sistema educatiu espanyol i les mesures per a la seua aplicació (BOE núm. 340, de 30/12/2020), i la normativa de desplegament o substitució.



Article 32. Matriculació

1. Es formalitzarà en els mòduls professionals admesos fins a un màxim de 1.000 hores o tots els mòduls corresponents a un curs del cicle en règim presencial en la modalitat d'oferta completa, excepte incompatibilitats de matrícula en un mòdul determinat per no acreditar-se la superació d'altres mòduls anteriors que la normativa vigent establisca com a incompatibles o per ser continuació del mòdul no superat.

2. La matrícula del mòdul de Formació en Centres de Treball i, si és el cas, del mòdul Projecte, en cas de titulacions anteriors a la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, es podrà realitzar quan l'alumne o alumna haja superat amb anterioritat un mínim de 800 hores i estarà condicionada a la confirmació d'esta quan es complisquen els criteris de promoció a este mòdul o mòduls. En els límits establits no computarà la càrrega horària del mòdul de Formació en Centres de Treball.



3. S'aplicaran les mateixes prioritats per a l'assignació de torns de matrícula que en la modalitat d'oferta completa, segons el règim de presencialitat.







DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència en les dotacions de gasto

La implementació i el desplegament posterior d'esta orde no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignat a esta conselleria i, en tot cas, s'haurà d'atendre amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent per raó de la matèria.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

1. Queda derogada l'Orde 18/2016, d'1 de juny, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l'accés, l'admissió i matrícula a ensenyaments de grau mitjà i de grau superior de Formació Professional a la Comunitat Valenciana (DOGV núm. 7797, de 03.06.2016), així com la disposició final primera de l'Orde 17/2022, de 25 de març, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regula l'oferta parcial dels ensenyaments dels cicles de Formació Professional Bàsica de grau mitjà i de grau superior en centres educatius públics i privats de la Comunitat Valenciana (DOGV núm. 9309, de 30.03.2022).

2. Així mateix, queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposen al que disposa esta orde.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Execució

Es faculten les direccions generals competents en matèria de planificació educativa, centres docents i formació professional i les direccions territorials amb competències en matèria d'educació perquè dicten, en els àmbits competencials respectius, les instruccions i les resolucions necessàries per a executar i aplicar el que preveu esta orde.





Segona. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 10 de maig de 2024



El conseller d'Educació, Universitats i Ocupació:

JOSÉ ANTONIO ROVIRA JOVER

Mapa web