Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 154/2013, d'11 d'octubre, del Consell, pel qual es declara Paratge Natural Municipal l'enclavament denominat Lagunas de Lo Monte, en el terme municipal de Pilar de la Horadada.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7130 de 14.10.2013
Número identificador:  2013/9827
Referència Base de Dades:  009383/2013
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Infraestructures, Territori i Medi Ambient
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Medi ambient
    Descriptors:
      Temàtics: reserva natural, municipi , paratge natural
      Descriptors toponímics: Pilar de La Horadada



DECRET 154/2013, d'11 d'octubre, del Consell, pel qual es declara Paratge Natural Municipal l'enclavament denominat Lagunas de Lo Monte, en el terme municipal de Pilar de la Horadada. [2013/9827]

PREÀMBUL



Emplaçades en l'enclavament de La Cueva Fuerte i molt pròximes a la Dehesa de Campoamor, pertanyent al municipi de Pilar de la Horadada, estan les Lagunas de Lo Monte, dos llacunes facultatives de l'antiga estació depuradora d'este municipi, que fins a l'any 2006 es duia a terme per mitjà del sistema de llacunatge. Davant del potencial ambiental d'estes llacunes, la corporació municipal va optar per conservar-les realitzant diverses actuacions de restauració i manteniment, que va culminar amb la creació d'una zona humida artificial de gran importància per a la fauna, el grau de naturalitat adquirit de la qual, la presència continuada d'una làmina d'aigua de més de huit hectàrees, i la seua localització estratègica entre dos de les zones humides protegides més importants del sud-est de la península ibèrica, com són les llacunes de La Mata i Torrevieja, a Alacant, i Las Salinas i Arenales de San Pedro del Pinatar, a la regió de Múrcia, les dos protegides amb la figura de parc natural, han convertit este enclavament en un referent per a la conservació d'este tipus de zones humides.

Incrustada en una extensa massa de terrenys cultivats, el paratge natural municipal exhibix dos ecosistemes molt diferenciats: per un costat, la zona que rodeja les llacunes és un talús amb vegetació forestal i arbustiva en crosta calcària sobre llims rojos amb predomini del timó (Thymus vulgaris), el romer (Rosmarinus officinalis), el llentiscle (Pistacia lentiscus), la coscolla (Quercus coccifera) i, en general, arbustos associats a Rosmarinus officinalis et Globulària alypum (Rigual 1972), i relictes associacions forestals, amb el pi blanc (Pinus halepensis), el pi pinyoner (Pinus pinea) i l'arçot (Rhamnus lycioides) com a espècies més representatives, i, d'un altre, en els sectors perimetrals de les llacunes, zones palustres en què el canyís (Phragmites australis) i els tamarius (Tamarix canariensis) dispersos s'alternen amb espècies més oportunistes com la canya (Arundo donax). Per desgràcia, encara és manifest el caràcter antròpic que van tindre estes llacunes en les quals es van introduir diverses espècies exòtiques per a la fixació dels talussos (Carpobrotus edulis) o amb objectius ornamentals (Nicotiana glauca), entre altres.

La importància en la conservació i protecció d'estes llacunes radica fonamentalment en la presència de nombroses espècies d'aus, moltes d'estes incloses en el Catàleg Valencià d'Espècies de Fauna Amenaçada, que utilitzen este enclavament com a zones de descans i alimentació en les seues rutes migratòries, però destaca la rellevància que han adquirit les Lagunas de Lo Monte en convertir-se en el segon enclavament reproductor més important a la Comunitat Valenciana per a l'espècie, catalogada a nivell nacional com en perill d'extinció: l'ànec capblanc (Oxyura leucocephala).

Anàtids com l'ànec blanc (Tadorna tadorna), l'ànec cullerot (Anas clypeata), ardeids com l'oroval (Ardeola ralloides), o les escandaloses fotges (Fulica atra) i els escabussonets (Tachybaptus ruficollis) són habituals a les llacunes. Així mateix, el desenrotllament de les canyes i dels canyissos en els marges de les basses permet la presència d'avifauna característica com ara el trist (Cisticola juncidis), el mosquiter comú (Phylloscopus collybita) i la xitxarra de canyar (Acrocephalus scirpaceus), junt amb nombroses espècies d'altres biòtops que utilitzen les basses com a abeurador (la tórtora, el colom, el cucut, la cueta, etc.). El sector perimetral de pineda amb matoll mediterrani és freqüentat per aus de presa nidificants en la contornada del paratge, com l'aguiló comú (Buteo buteo), l'àguila serpera (Circaetus gallicus) i sobretot el duc (Bubo bubo), així com diversos mamífers carnívors (la geneta, la rabosa, el teixó i el gat salvatge) utilitzen les llacunes com a lloc per a caçar habitual, sobretot de polles d'aigua i rosegadors. Finalment, destacar la presència de la tortuga d'estany (Mauremys caspica), procedent d'una solta d'exemplars realitzada per la Conselleria dins d'un programa LIFE, i multitud d'espècies de libèl·lules que en les estacions més càlides sobrevolen el paratge.

Conservar i millorar un ecosistema que, a pesar del seu origen artificial, s'ha convertit en un espai de gran tirada per a nombroses espècies de fauna justifica la declaració de les Lagunas de Lo Monte a través de la figura de Paratge Natural Municipal. Esta declaració pretén al mateix temps contribuir i potenciar l'oferta educacional i d'oci que posseïx el municipi. Activitats com ara la fotografia i l'observació de la naturalesa, o les rutes didàctiques i interpretatives amb escolars, són alguns dels usos que l'Ajuntament vol promocionar entre la població local i els visitants a este espai protegit.

Per tot això, i a iniciativa de l'Ajuntament de Pilar de la Horadada, la Generalitat, en virtut del que establix l'article 49.1.10.a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, que establix, entre altres matèries, la competència exclusiva de la Generalitat sobre espais naturals protegits, d'acord amb el que disposa l'article 149.1.23a de la Constitució espanyola, i havent-se complit en el procediment els tràmits necessaris previstos específicament en la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana, i en el Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de Regulació dels Paratges Naturals Municipals, així com el que establix l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambir¡ent, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 11 d'octubre de 2013,



DECRETE



Article 1. Objecte

1. Es declara Paratge Natural Municipal l'espai denominat Lagunas de Lo Monte, en el terme municipal de Pilar de la Horadada, i s'establix per a este un règim jurídic de protecció, d'acord amb les normes contingudes en la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana.



2. En raó de l'interés ecològic i sociocultural del paratge natural municipal, i d'acord amb el que establix l'esmentada Llei 11/1994, i el Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de Regulació dels Paratges Naturals Municipals, el dit règim jurídic està orientat a protegir la integritat dels ecosistemes naturals, i no s'admet ús o activitat que pose en perill la conservació dels valors que motiven la seua declaració.





Article 2. Àmbit territorial

El Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte, amb una superfície de 10,160 hectàrees, es localitza al terme municipal de Pilar de la Horadada, a la província d'Alacant, i la seua delimitació descriptiva i gràfica figura en els annexos I i II del present decret, respectivament.



2. En cas d'eventual discrepància entre la delimitació descriptiva i la delimitació gràfica, prevaldrà la primera d'estes.



Article 3. Administració, gestió i assessorament

L'administració i la gestió del paratge natural municipal correspon a l'Ajuntament de Pilar de la Horadada.

2. La direcció general competent en matèria d'espais naturals protegits designarà un tècnic/una tècnica de la conselleria que tinga les competències en matèria mediambiental, el/la qual prestarà l'assistència tècnica i l'assessorament en la gestió del paratge natural municipal.





Article 4. Règim de protecció

Amb caràcter general, en l'àmbit del paratge natural municipal podran continuar desenrotllant-se les activitats tradicionals compatibles amb les finalitats que motiven esta declaració que no impliquen deteriorament o regressió dels hàbitats naturals i els sòls, i s'exclou la utilització urbanística dels terrenys, d'acord amb les seues regulacions específiques i allò que s'ha establit pel present decret i el corresponent Pla Especial de Protecció del Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte, el document normatiu del qual consta en l'annex III d'este decret.

En l'àmbit del paratge natural municipal les competències de les administracions públiques s'exerciran de manera que queden preservats tots els valors ecològics, paisatgístics i culturals del paratge, i s'avaluarà amb especial atenció els possibles impactes ambientals produïts com a repercussió d'activitats realitzades en les proximitats de l'àmbit protegit.



Article 5. Pla Especial de Protecció

1. En virtut del que establix l'article 7 del Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, s'aprova el Pla Especial de Protecció del Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte, al terme municipal de Pilar de la Horadada.

2. En l'annex III d'este decret s'inclou la part dispositiva del mencionat Pla Especial de Protecció del Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte.



Article 6. Consell de Participació del Paratge Natural Municipal

Es crea el Consell de Participació del Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte com a òrgan col·legiat de caràcter consultiu, amb la finalitat de col·laborar en la gestió i canalitzar la participació dels propietaris i dels interessos socials i econòmics afectats.

2. El Consell de Participació estarà compost per:

a) Cinc representants triats/des, mitjançant un acord del Ple, per l'Ajuntament de Pilar de la Horadada, dels quals el tècnic municipal de medi ambient actuarà com a secretari/ària del Consell de Participació.



b) Un/a representant de la Confederació Hidrogràfica del Segura.

c) Un/a representant dels Servicis Territorials d'Alacant de la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits.

d) Dos representants dels interessos socials, institucionals o econòmics, afectats o que col·laboren en la conservació dels valors naturals a través de l'activitat científica, l'acció social, l'aportació de recursos de qualsevol classe o els objectius de la qual coincidisquen amb la finalitat de l'espai natural protegit, amb caràcter rotatori bianual, triats/des per estos/es per règim de majoria.

La duració del mandat dels representants del grup a) coincidirà amb la del període de govern municipal corresponent, i es procedirà a la seua designació a l'inici de cada un d'estos.

L'Ajuntament de Pilar de la Horadada podrà proposar la modificació de la composició del Consell de Participació per a donar cabuda a altres representants de col·lectius amb interessos en el paratge natural municipal. La modificació de la composició del Consell de Participació haurà de ser aprovada per decret del Consell.

3. El Consell de Participació del Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte es constituirà en el termini de sis mesos des de la declaració d'este. Esta constitució haurà de ser comunicada per l'Ajuntament de Pilar de la Horadada a l'òrgan competent en matèria d'espais naturals protegits en el termini de dos mesos.

4. Seran funcions del dit òrgan col·legiat de caràcter consultiu les previstes en l'article 50 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat.

5. El/la president/a del Consell de Participació serà nomenat/da per l'Ajuntament de Pilar de la Horadada, per mitjà d'un acord del Ple, entre els membres del Consell.

6. A fi d'establir un funcionament adequat en l'actuació del Consell de Participació, este podrà aprovar unes normes internes de funcionament, sense perjuí del que establix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.



Article 7. Mitjans econòmics

1. El finançament del paratge natural municipal serà a càrrec de l'Ajuntament de Pilar de la Horadada.

2. L'Ajuntament de Pilar de la Horadada habilitarà en els pressupostos els crèdits necessaris per a la correcta gestió del paratge natural municipal.

3. La conselleria competent en matèria de medi ambient podrà participar en el finançament del paratge natural municipal, d'acord amb l'article 10 del Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, sense perjuí dels mitjans econòmics que poden aportar altres entitats públiques o privades que puguen tindre interés a coadjuvar al manteniment del paratge natural municipal.



Article 8. Règim d'infraccions i sancions

1. La inobservança o infracció de la normativa aplicable al paratge natural municipal serà sancionada de conformitat amb la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, i amb la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, sense perjuí de l'exigible en via penal, civil o de qualsevol altre orde en què poguera incórrer.

2. Els infractors estaran obligats, en tot cas, a reparar els danys causats i a restituir els llocs i elements alterats a la situació inicial.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Regla del no-gasto

La implementació i posterior desplegament d'este decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignat a la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials d'esta.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Modificacions del decret

Qualsevol modificació del que establix el present decret haurà de ser aprovada per decret del Consell, amb audiència prèvia de l'Ajuntament de Pilar de la Horadada, que, en el seu moment, va ser el que va presentar la proposta de declaració del Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte.



Segona. Execució i desplegament

S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits perquè, en el marc de les seues competències, dicte el que és necessari per a l'execució i el desplegament del present decret.



Tercera. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Crevillent, 11 d'octubre de 2013



El president de la Generalitat,

ALBERTO FABRA PART



La consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient,

ISABEL BONIG TRIGUEROS







ANNEX I

Delimitació textual del Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte



1. L'àmbit territorial del Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte comprén parcialment la parcel·la cadastral núm. 11 del polígon 4, del terme municipal de Pilar de la Horadada, segons la cartografia oficial de la Direcció General de Cadastre (Ministeri d'Economia i Hisenda) de gener de 2011.

2. Els límits geogràfics del paratge són els següents:

a) Nord: EDAR de Pilar de la Horadada.

b) Est: carretera CV-941.

c) Sud i oest: camps de cultiu de la parcel·la 42 del polígon 4.

3. Delimitació geogràfica: el Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte queda delimitat pel polígon els vèrtexs del qual, amb les coordenades corresponents, que consideren el sistema de referència European Datum 1950 (ED 50) i el sistema cartogràfic UTM (fus 30 N), s'inclouen en un arxiu en format digital que està a disposició de qui vulga consultar-lo en les dependències de la direcció general competent en matèria d'espais naturals protegits.

4. La superfície total del Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte és de 10,160 hectàrees.





ANNEX III

Part dispositiva del Pla Especial de Protecció del Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte, al terme municipal de Pilar de la Horadada



TÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Naturalesa del pla

El Pla Especial (PE) es redacta a l'empara de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana. Constituïx un dels plans especials previstos en els articles 177 i següents del Reglament de Gestió Territorial i Urbanística, aprovat per mitjà del Decret 67/2006, de 19 de maig, del Consell.





Article 2. Finalitat

L'objecte genèric del PE és l'establiment de les mesures necessàries per a garantir la protecció i conservació del Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte, preservar la important funció com a zona de descans i alimentació que desenrotlla este enclavament a causa de la seua localització estratègica entre els parcs naturals de les llacunes de la Mata i Torrevieja i Las Salinas de San Pedro del Pinatar, o la seua proximitat amb els espais naturals Xarxa Natura 2000: Lloc d'Importància Comunitària (LIC) i Zona d'Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) de la Serra d'Escalona i Dehesa Campoamor. Així mateix, este espai natural protegit es considera un lloc adequat i adaptat a albergar diferents usos com el científic i educacional, en aspectes relacionats amb la conservació d'espècies protegides, amb el cicle de depuració i reutilització d'aigües o el relacionat amb la fotografia de la naturalesa. El PE constituïx, per tant, el marc que regularà el règim de l'espai natural, les activitats que s'hi desenrotllen i l'ús públic d'este.





Article 3. Àmbit

1. L'àmbit territorial del Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte comprén parcialment la parcel·la cadastral núm. 11 del polígon 4, del terme municipal de Pilar de la Horadada, segons la cartografia oficial de la Direcció General de Cadastre (Ministeri d'Economia i Hisenda) de gener de 2011.

2. Els límits gràfics del paratge són els següents:

a) Nord: EDAR de Pilar de la Horadada.

b) Est: carretera CV-941.

c) Sud i oest: camps de cultiu de la parcel·la 42 del polígon 4.

3. El paratge natural municipal té una superfície de 10,160 hectàrees.



Article 4. Efectes

1. De conformitat amb el que establix l'article 42 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, el PE s'ajustarà al que preveu la legislació urbanística.

2. Les determinacions del PE seran aplicables directament i prevaldran sobre el planejament urbanístic municipal.

3. El planejament urbanístic municipal que s'aprove després de l'entrada en vigor del PE s'haurà d'ajustar a les determinacions protectores contingudes en este, i assignar les classificacions i qualificacions del sòl d'acord amb les normes i els criteris ací establits, i de manera que es respecten les limitacions d'ús imposades pel PE.

4. Les determinacions del PE s'entendran sense perjuí de les contingudes en la legislació sectorial i, en particular, de les normes, dels reglaments o dels plans que s'aproven per al desplegament i compliment de la finalitat protectora del PE, així com les d'aquells destinats a la millora de la qualitat de vida dels ciutadans i el desenrotllament sostenible.



5. En el cas que la normativa continguda en el PE resultara més protectora, s'aplicarà esta amb preferència sobre la continguda en la legislació sectorial, sempre que no estiga en contradicció amb la finalitat d'esta. En tot cas, l'aprofitament urbanístic dels terrenys es realitzarà d'acord amb les previsions del PE.



Article 5. Tramitació, vigència i revisió

1. El PE es tramitarà segons la legislació vigent.

2. Les determinacions del PE entraran en vigor a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, i seguiran vigents fins que no es revise el pla per haver canviat prou les circumstàncies o els criteris que n'han determinat l'aprovació.



3. La revisió o modificació de les determinacions del PE podran realitzar-se en qualsevol moment seguint els mateixos tràmits que s'hagen seguit per a l'aprovació i, per tant, estarà sotmesa al procediment d'avaluació d'impacte ambiental.



Article 6. Contingut

El contingut de la documentació del PE correspon al que establix l'article 183 i següents del Reglament d'Ordenació i Gestió Territorial i Urbanística, aprovat per mitjà del Decret 67/2006, de 19 de maig, del Consell. En concret, inclouen els apartats següents:



1. Memòria informativa i justificativa.

Inclou els aspectes descriptius i justificatius, així com els estudis complementaris necessaris per al desenrotllament de l'ordenació, d'acord amb els objectius que en justifiquen l'elaboració.

2. Normativa

La normativa del PE es dividix en dos grans apartats. El primer està dedicat a l'establiment de normes generals per a la protecció de recursos naturals i per a la regulació de determinades activitats que incidixen en el medi natural. El segon es dedica a l'establiment de normes específiques per a la protecció d'espais determinats en funció dels valors que contenen.

3. Plans.

El pla especial inclou els plans següents:

a) Plans d'informació.

b) Plans d'ordenació.

Els plans d'ordenació tenen caràcter normatiu i conjuntament amb les disposicions del text, formen part indivisible de la normativa del pla especial.

4. Normes per a la gestió.

Mecanismes de finançament.

6. Règim sancionador.



Article 7. Interpretació

1. En la interpretació del PE s'haurà d'atendre allò que resulte de la seua consideració com un tot unitari, i utilitzar sempre la memòria informativa i justificativa com a document en el qual estan els criteris i principis que han orientat la redacció del pla.

2. En cas de conflicte entre les normes de protecció i els documents gràfics del pla, prevaldran les primeres, excepte quan la interpretació derivada dels plans estiga recolzada també per la memòria de tal manera que es faça patent l'existència d'algun error material en les normes.



3. En l'aplicació del PE prevaldrà aquella interpretació que comporte un major grau de protecció dels valors naturals i culturals de l'àmbit del pla.



Article 8. Règim d'avaluació d'impactes ambientals

1. Els projectes, els plans, les actuacions, les obres i les activitats que es realitzen o implanten en l'àmbit territorial del paratge natural municipal se sotmetran al règim d'avaluació ambiental establit en la legislació autonòmica valenciana i estatal sobre avaluació d'impacte ambiental vigent en eixe moment.

2. Totes les declaracions i estimacions d'impacte ambiental que afecten l'àmbit del PE se sotmetran a consulta de l'Ajuntament de Pilar de la Horadada com a òrgan gestor del paratge natural municipal.





Article 9. Autoritzacions i informes previs

1. La present normativa especifica, en les seues normes generals i normes particulars, les actuacions, els plans i els projectes l'execució dels quals requerix l'autorització de l'Ajuntament de Pilar de la Horadada i aquells que requerixen l'informe vinculant de la conselleria competent en matèria de medi ambient. No obstant això, per a qualsevol actuació en el paratge serà necessària l'obtenció de l'informe preceptiu de l'esmentat Ajuntament, com a òrgan gestor de l'espai natural protegit.

2. Les autoritzacions anteriors s'atorgaran sense perjuí de l'obligació d'obtindre les llicències o autoritzacions que siguen aplicables amb caràcter sectorial a determinades activitats, així com en concordança amb el que establix la present normativa.



TÍTOL II

Normes generals de regulació d'usos i activitats



CAPÍTOL I

Normes sobre protecció de recursos de domini públic



Secció primera

Protecció de recursos hidrològics



Article 10. Marc general per a la protecció dels recursos hídrics

1. La protecció dels recursos hídrics en l'àmbit del PE es regirà, amb caràcter general, per la normativa sectorial en matèria d'aigües, i, de manera especial, pel Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual es va aprovar el text refós de la Llei d'Aigües, i disposicions que el despleguen, així com la Directiva 2000/60/CEE, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2000, per la qual s'establix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües.



2. En l'aplicació del PE es tindrà en compte el principi rector del Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, de manera que este siga compatible amb la gestió pública de l'aigua, l'ordenació del territori, la conservació i protecció del medi ambient i la restauració de la naturalesa, als efectes que este regula, i fonamentalment quant al domini públic hidràulic.

3. El Reial Decret 1620/2007, de 7 de desembre, establix el règim jurídic per a la reutilització de les aigües depurades, d'acord amb l'article 109.1 del Text Refós de la Llei d'Aigües, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, que establix les condicions bàsiques per a la reutilització de les aigües, inclosa la qualitat exigible a les aigües depurades segons els usos previstos.

4. L'ordenació dels recursos hídrics del paratge natural municipal tindrà com a objecte genèric el manteniment d'un nivell d'aigua adequat per a garantir, en cada època de l'any, el desenrotllament i la conservació de les comunitats aquàtiques existents en el paratge, i evitar, segons s'establix en el Decret 93/2005, de 13 de maig, del Consell, pel qual es va aprovar el Pla de Recuperació de l'Ànec Capblanc a la Comunitat Valenciana, el canvi brusc en els nivells d'inundació durant el període comprés entre l'1 de febrer i el 31 d'agost.



5. L'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals (EPSAR), a través del concessionari de l'EDAR, haurà d'aportar a les llacunes objecte de la declaració del paratge natural municipal (a través del comptador 2) el cabal necessari que garantisca el que establix l'apartat anterior, sense que per això es veja compromesa la concessió de la Comunitat de Regants del Marge Dret, ni la de l'Ajuntament de Pilar de la Horadada.



Article 11. Qualitat de l'aigua

1. La qualitat exigible a l'efluent depurat haurà d'ajustar-se al que establix la directiva 91/271/CEE sobre tractament d'aigües residuals urbanes, així com al Reial Decret 509/1996, de 15 de març, que la trasllada, pel qual s'establixen les normes aplicables al tractament de les aigües residuals urbanes. Hauran de controlar-se especialment les concentracions de nitrogen i fòsfor presents en l'efluent, i aplicar els nivells exigibles a poblacions superiors als 100.000 habitants-equivalents.



2. Les aigües procedents de l'EDAR i que aboquen al paratge natural municipal, hauran de complir els criteris de qualitat segons els usos establits en l'annex I.A. del Reial Decret 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'establix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades. En cas d'estar destinades a diversos usos, seran aplicables els valors més exigents dels usos previstos.

3. L'organisme de conca, en les resolucions per les quals atorguen les concessions o autoritzacions de reutilització, podran fixar valors per a altres paràmetres o contaminants que puguen estar presents en l'aigua regenerada. Així mateix, podran fixar nivells de qualitat més estrictes de forma motivada.

4. Amb caràcter general, queden prohibits aquells usos i activitats que contribuïsquen a deteriorar la qualitat i a disminuir la quantitat de les aigües en l'àmbit del paratge, així com aquelles obres i infraestructures que alteren el flux hídric o suposen manifestament un maneig no racional d'este i dels seus recursos naturals, excepte les actuacions necessàries per a millorar la qualitat de les aigües.



Article 12. Marges de les masses d'aigua

1. Es mantindran les condicions naturals de les llacunes, i queden prohibides les obres i construccions, amb caràcter provisional o permanent, que puguen alterar o dificultar el curs de les aigües, i no podrà realitzar-se la pavimentació o el dragatge, excepte en aquells casos necessaris per a obres autoritzades de condicionament o neteja d'estes.



2. En l'àmbit del paratge, queda prohibida la utilització d'herbicides i productes químics per a l'eliminació de canyís i altres espècies vegetals.

3. Les activitats de desbrossament i d'esporgada de marges per al control de la vegetació es podran realitzar en l'àmbit del paratge, i s'hauran d'ajustar, en qualsevol cas, al període comprés entre el 15 d'agost i el 30 de gener.



Article 13. Protecció d'aigües subterrànies

1. Totes les edificacions i instal·lacions en l'àmbit del PE en què s'originen aigües residuals hauran de disposar d'un sistema de depuració adequat.

2. En l'àmbit del PE no es permet la instal·lació de fosses sèptiques, excepte aquelles de caràcter estanc que impedisquen la possible contaminació de les aigües.



Article 14. Abocaments

1. Es prohibix l'abocament o depòsit permanent o temporal de qualsevol tipus de residus sòlids, runes o substàncies, qualsevol que siga la seua naturalesa, que constituïsquen, o puguen constituir, un perill de contaminació de les aigües o degradació del seu entorn.

2. Els abocaments d'aigües residuals depurades, amb independència de les seues característiques fisicoquímiques, requeriran l'autorització preceptiva de la Confederació Hidrogràfica del Segura, i garantirà, com a mínim, els nivells de qualitat de l'efluent indicats en l'article 11 de la normativa del PE.



Article 15. Tractament del fang

1. Es garantirà la gestió i destinació adequades dels fangs generats en el procés de neteja i dragatge de les llacunes i, en el cas que la destinació dels fangs siga l'ús agrícola, haurà de complir les prescripcions de la Directiva 86/278/CEE, transposició a la nostra normativa a través del Reial Decret 1310/1990, de 29 d'octubre, i l'Orde de 26 d'octubre de 1993, sobre utilització de fangs de depuració en el sector agrari.



2. La metodologia empleada per a l'extracció de fangs serà per mitjà d'extracció mecànica, i és recomanable realitzar-la de forma periòdica cada 10-15 anys com un dels mètodes previstos per a la reducció de l'eutrofització. No obstant això, els dits terminis podrien variar en funció del grau d'afectació a les comunitats vegetals o animals existents en les llacunes.



Secció segona

Protecció de sòls



Article 16. Moviment de terres

1. Els moviments de terra que es realitzen com a conseqüència de l'execució d'actuacions o obres permeses en la normativa del PE estaran subjectes a l'obtenció prèvia de llicència urbanística i l'informe favorable corresponent de la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits.

2. En particular, es permeten els moviments de terra derivats dels de conservació i/o naturalització de les llacunes, així com aquells destinats de l'adequació d'instal·lacions d'ús públic, sempre que es desenrotllen amb els criteris establits en la present normativa i amb el que disposa respecte d'això la legislació sectorial que s'aplique.





Secció tercera

Protecció de la coberta vegetal



Article 17. Formacions vegetals d'interés

Es consideren hàbitats naturals d'interés en l'àmbit territorial del paratge natural municipal els que a continuació s'indiquen, identificats pels codis establits en l'annex I de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat:

5330 Matolls termomediterranis i preestèpics.

3150 Llacs eutròfics naturals amb vegetació.



Article 18. Gestió general de la vegetació

1. Aquelles actuacions que puguen alterar de manera significativa les condicions de la coberta vegetal requeriran la redacció d'una memòria o projecte, que haurà de ser aprovat per l'Ajuntament de Pilar de la Horadada amb l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits.

2. Els treballs de regeneració i recuperació de la coberta vegetal tindran per objecte la formació i potenciació de les comunitats naturals característiques d'una llacuna natural d'aigua estanca.

3. Queda prohibida la introducció i repoblació amb les espècies exòtiques arreplegades en el Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell, pel qual es van aprovar mesures per al control d'espècies exòtiques invasores a la Comunitat Valenciana. La conselleria competent en matèria de medi ambient efectuarà una labor d'assessorament a l'Ajuntament de Pilar de la Horadada en relació amb les espècies vegetals recomanades per a evitar el risc de proliferació d'espècies exòtiques amb elevat poder colonitzador.

4. Podrà autoritzar-se en tot el paratge el desbrossament i l'esporgada de les formacions vegetals pròpies dels marges, tant ruderals com palustres, realitzats d'acord amb les especificacions que figuraran en les autoritzacions corresponents. Les intervencions sobre la vegetació dels marges hauran d'ajustar-se, així mateix, a les especificacions que establix l'article 12.



Article 19. Control d'espècies exòtiques invasores

1. Es considera mesura prioritària d'actuació el desenrotllament de tasques de control i eradicació de les espècies exòtiques invasores existents en l'àmbit del PE que estan incloses en els annexos del Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell, pel qual es van aprovar les mesures per al control d'espècies exòtiques invasores a la Comunitat Valenciana, o que en el futur es determinen per part de la conselleria competent en matèria de medi ambient. En particular, es prestarà especial atenció a les espècies Carpobrotus edulis i Nicotiana glauca, per la seua especial incidència en el paratge ja que s'estenen pels talussos i marges de les llacunes.

2. Els mètodes de control a utilitzar hauran d'estar d'acord amb els arreplegats en el citat Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell, i és necessari per a la seua execució l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient. La destinació de les restes procedents d'estos treballs haurà de ser un centre gestor autoritzat de residus d'esta naturalesa. Amb caràcter excepcional i únicament en el marc de campanyes d'eradicació, les restes podran ser depositades en el medi sempre que es prenguen les mesures oportunes per a evitar-ne la dispersió.

3. Respecte a les espècies exòtiques invasores, serà de compliment obligatori el règim de limitacions establit en l'article 4 del Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell.





Secció quarta

Protecció de la fauna



Article 20. Protecció de la fauna silvestre

1. En relació amb la protecció de la fauna silvestre, s'haurà d'atendre en tot cas la normativa sectorial que s'aplique, així com les diferents regulacions sobre l'estat legal de les distintes espècies de l'àmbit d'estudi segons els catàlegs d'espècies de fauna amenaçades (tant a nivell regional com nacional), directives comunitàries o convenis internacionals.

2. Sense perjuí de la normativa sectorial aplicable sobre fauna, es consideren protegides totes les poblacions d'espècies animals silvestres del paratge, amb les excepcions següents:

a) Espècies cinegètiques, regulades específicament per les seues normatives sectorials.

b) Espècies el control de poblacions del qual puga ser autoritzat o promogut per la conselleria competent en matèria de medi ambient de conformitat amb les determinacions de la normativa sectorial sobre fauna.

3. Es consideren espècies animals d'especial interés en l'àmbit del PE les incloses en el Catàleg Valencià d'Espècies Amenaçades de Fauna (Decret 32/2004, de 27 de febrer, del Consell), sense perjuí d'altres que es pogueren afegir en el futur:

a) Espècies catalogades (en perill d'extinció): l'ànec capblanc, l'oroval i l'arpella de marjal. (Vulnerable): l'agró roig.



b) Espècies protegides: el gripau comú, la granota comuna, l'esquirol, l'eriçó europeu, la fagina, la mostela i la tortuga de rierol.

4. Amb caràcter general, i sense perjuí del que establix la legislació sectorial sobre fauna, no es permeten en l'àmbit del paratge, les activitats que puguen provocar, directament o indirectament, la destrucció o el deteriorament de poblacions d'espècies animals silvestres o dels seus hàbitats. La prohibició s'estén especialment als hàbitats i enclavaments necessaris per als cicles vitals de la fauna, com ara nius, caus i dormidors, així com en les èpoques de major sensibilitat.



En particular, es prohibix:

a) La destrucció, la mort, el deteriorament, la recol·lecció, el comerç, la captura en viu i la possessió d'animals vius que estan protegits per la legislació sectorial vigent i per les presents normes.

b) La recol·lecció, la possessió o el comerç d'ous o cries.

c) La producció de sons innecessaris que alteren la tranquil·litat habitual de la fauna.

d) L'emissió de llums que incidisquen negativament sobre hàbitats i enclavaments d'especial interés per a la fauna.

5. Les autoritzacions excepcionals per al control de la població d'espècies potencialment perjudicials per a l'agricultura, caça, pesca, fauna silvestre o salut pública, per mitjà de qualsevol procediment selectiu de captura o mort, requeriran l'informe favorable previ de la conselleria competent en medi ambient.

6. Per a evitar molèsties a la fauna durant la seua època de reproducció, els tractaments silvícoles i altres activitats potencialment pertorbadores es realitzaran des del mes d'agost al mes de gener, ambdós inclosos, excepte en aquells llocs on es tinga constància de la cria d'espècies primerenques, on tampoc es permetrà en el mes de gener. Excepcionalment, es podran autoritzar altres períodes d'execució diferents amb l'informe previ favorable de l'òrgan competent en matèria d'espècies protegides.

7. L'exercici d'activitats de caràcter científic que necessiten caça amb parany, la captura o la manipulació d'espècies animals, en l'àmbit del paratge natural municipal, haurà de tindre l'autorització expressa de la conselleria competent en matèria d'espais naturals protegits. Esta activitat podrà estar supervisada pel personal de la dita conselleria, i estan obligats els investigadors a comunicar amb antelació els llocs i les dates de la caça amb parany, marcatge i manipulació, incloent-hi recerques i visites a nius.



Article 21. Repoblació o solta d'animals

1. Queda prohibida la introducció i repoblació amb espècies no autòctones. Respecte a les espècies autòctones, l'òrgan competent sobre espais naturals protegits podrà autoritzar o promoure actuacions de repoblació d'estes, amb la constatació prèvia de la innocuïtat de la mesura per als hàbitats i la fauna del paratge.

2. En relació amb les espècies autòctones catalogades i protegides, de conformitat amb el que disposen les normes legals d'aplicació, la introducció i la reintroducció d'espècies o el reforç de poblacions i la manera de realitzar-les requerirà un pla de reintroducció, d'acord amb els criteris establits per la Unió Internacional de Conservació de la Naturalesa (UICN), i haurà d'estar autoritzada o promoguda per la conselleria competent en matèria de medi ambient.





Article 22. Closes i tanques

L'alçament de closes i tanques en l'àmbit del PE complirà el que disposa el Decret 178/2005, de 18 de novembre, del Consell, pel qual s'establixen les condicions de les tanques en el medi natural i dels tancaments cinegètics.



Secció quinta

Protecció del paisatge



Article 23. Impacte paisatgístic

1. La implantació d'usos o activitats que per les seues característiques puguen generar un important impacte paisatgístic hauran de realitzar-se de manera que es minimitze l'efecte negatiu sobre el paisatge. Amb este fi, s'evitarà especialment la ubicació en llocs de gran incidència visual.

2. L'Ajuntament de Pilar de la Horadada tindrà en compte, a l'autoritzar o informar els projectes referents al paratge, els efectes de la seua realització sobre els valors paisatgístics d'este.

3. Es prioritzarà la instal·lació d'una pantalla arbòria que permeta l'ocultació de les instal·lacions de l'EDAR.



Article 24. Publicitat estàtica

1. Es prohibix, amb caràcter general, la col·locació de cartells informatius de propaganda, inscripcions o artefactes de qualsevol naturalesa amb fins publicitaris.

2. En el paratge natural municipal s'admetran, únicament, els indicadors d'activitats, establiments i llocs que per les seues dimensions, disseny i col·locació estiguen adequats a l'estructura ambiental on s'instal·len, així com tots els de caràcter institucional relacionats amb l'ús públic i la gestió de l'àmbit territorial objecte del PE.

3. L'Ajuntament de Pilar de la Horadada inclourà, en la senyalització urbana, indicadors expressos de l'accés al paratge, i utilitzarà la denominació oficial i el disseny estàndard de senyalització urbana del municipi.



Article 25. Integració paisatgística

1. L'equipament públic (senyals, bancs, taules, papereres, palissades, passamans, etc.), les instal·lacions o altres elements introduïts per l'home en el medi natural empraran materials o acabats les característiques de color del qual, brillantor i textura presenten un aspecte neutre des del punt de vista paisatgístic i no resulten especialment cridaners, visibles o inusuals.

2. En general, es procurarà la utilització de materials naturals, com ara la pedra i la fusta. No obstant això, si es requerix un altre tipus de materials, es procurarà la integració cromàtica d'estos amb el seu entorn i s'evitarà la utilització d'acabats amb tonalitats saturades o molt lluminoses que causen brillantors o reflectàncies, pròpies dels acabats metàl·lics. En general, es procurarà l'enfosquiment de les superfícies i els acabats mats.



Secció sexta

Protecció del patrimoni cultural



Article 26. Definició del patrimoni cultural

La Llei 5/2007, de 9 de febrer, de la Grneralitat, de modificació de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, del Patrimoni Cultural Valencià, establix que el patrimoni cultural valencià està constituït pels béns mobles i immobles de valor històric, artístic, arquitectònic, arqueològic, paleontològic, etnològic, documental, bibliogràfic, científic, tècnic o de qualsevol altra naturalesa cultural. També formen part del patrimoni cultural valencià, com a Béns Immaterials del Patrimoni Etnològic, les creacions, els coneixements, les tècniques, les pràctiques i els usos més representatius i valuosos de les formes de vida i de la cultura tradicional valenciana. Així mateix, formen part del dit patrimoni com a Béns Immaterials les expressions de les tradicions del poble valencià en les seues manifestacions musicals, artístiques, gastronòmiques o d'oci, i en especial aquelles que han sigut objecte de transmissió oral i les que mantenen i potencien l'ús del valencià. Els Béns Immaterials de Naturalesa Tecnològica que constituïsquen manifestacions rellevants o fites d'evolució tecnològica de la Comunitat Valenciana són, així mateix, elements integrants del patrimoni cultural valencià.





Article 27. Règim de protecció del patrimoni cultural

Amb caràcter general, la protecció del patrimoni històric i cultural, inclòs el patrimoni arqueològic i paleontològic, en l'àmbit del PE, es regirà pel que disposa la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, del Patrimoni Cultural Valencià, i la Llei 5/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat,de modificació de l'anterior.



Secció sèptima

Protecció de les persones, del medi ambient i de les propietats



Article 28. Marc general

Amb caràcter general i fins que no s'aproven les normes tècniques de seguretat, la seguretat de preses, embassaments i basses es regirà per l'Orde de 12 de març de 1996, per la qual es va aprovar el Reglament Tècnic sobre Seguretat de Preses i Embassaments, i pel títol VII del Reial Decret 9/2008, d'11 de gener, pel qual es va modificar el Reglament del Domini Públic Hidràulic, aprovat pel Reial Decret 849/1986, d'11 d'abril.



CAPÍTOL II

Normes sobre regulació d'activitats i infraestructures



Secció primera

Activitats extractives i mineres



Article 29. Activitats extractives i mineres

Es prohibix la realització d'activitats extractives i mineres en l'àmbit del PE.



Secció segona

Activitat industrial



Article 30. Activitat industrial

Per considerar-se incompatible amb els objectes de protecció del PE, queda prohibida l'activitat industrial de qualsevol tipus.



Secció tercera

Activitat cinegètica



Article 31. Normes generals

1. L'activitat cinegètica està prohibida en tot l'àmbit del paratge natural municipal al tractar-se d'un espai no cinegètic, segons la Llei 13/2004, de 27 de desembre, de la Generalitat, de Caça de la Comunitat Valenciana.

Així mateix, queda prohibit tant l'ocupació com la tinença d'armes carregades, així com disparar cap a estes quan els projectils puguen arribar-los, en un perímetre de 50 metres, comptador des de la tanca exterior del paratge, per tractar-se de la zona de seguretat d'un emplaçament industrial, segons la Llei 13/2004, de 27 de desembre, de la Generalitat, de Caça de la Comunitat Valenciana.

2. De forma excepcional i sempre que es justifique prou la seua necessitat, es permet la caça de control o gestió que puga promoure o autoritzar l'administració competent en la matèria per a evitar danys a cultius o a la resta d'espècies de fauna, combatre malalties o epizoòties, o evitar perjuís per a la salut i seguretat de les persones.



En este cas, només s'empraran armes de foc davant de la inexistència d'una altra solució satisfactòria.

Secció quarta

Ús públic del paratge natural municipal



Subsecció primera

Ordenació de l'ús públic: pla d'ús públic

del paratge natural municipal



Article 32. Pla d'ús públic del paratge natural municipal

1. L'Ajuntament de Pilar de la Horadada elaborarà un pla d'ús públic del paratge natural municipal, que contindrà les determinacions necessàries per a l'ordenació i la gestió de les activitats lligades al gaudi ordenat i a l'ensenyança dels valors ambientals del paratge, efectuades tant per iniciativa pública com privada o mixta. En este s'inclouran les activitats que puguen realitzar les associacions i/o ONG ambientals en este espai natural protegit.

2. L'elaboració del pla d'ús públic comportarà la realització dels corresponents estudis en què s'avalue la incidència que el desenrotllament d'este tipus d'activitats puga tindre sobre els valors naturals que van motivar la declaració del paratge, a fi d'evitar impactes negatius sobre estos.

3. El pla d'ús públic mencionat haurà de contindre necessàriament la regulació de la pràctica de les activitats educatives, científiques, fotografia de la naturalesa, etc. en l'àmbit del paratge natural municipal. A este efecte, establirà els llocs i els períodes en què es podran desenrotllar estes activitats sense perjuí per als valors naturals del paratge.



4. El pla d'ús públic establirà, segons les dades de què es dispose i la capacitat de càrrega establida per a les diferents àrees del paratge, els màxims de persones/grup i els grups/mes que seran admesos en les diferents àrees i itineraris de què disposa l'espai protegit.



5. El pla d'ús públic inclourà els mecanismes necessaris per a transmetre actituds i expectatives apropiades a les persones que el visiten, per a minimitzar l'impacte ambiental de l'ús públic mentre es maximitza l'experiència dels visitants amb el contacte amb el patrimoni natural, amb la seua població i amb materials interpretatius ben orientats.



6. El pla d'ús públic arreplegarà les condicions d'accessibilitat necessàries per a assegurar un gaudi ple per part de tota la ciutadania, inclosos aquells que patixen algun tipus de discapacitat.

7. El pla d'ús públic del paratge natural municipal es complementarà amb actuacions de promoció i conscienciació social sobre els aspectes ambientals d'este.

8. El pla d'ús públic l'aprovarà l'Ajuntament de Pilar de la Horadada amb l'informe vinculant de la conselleria competent en matèria de medi ambient. Prèviament a l'aprovació es demanaran els informes que es consideren oportuns per a garantir una adequada regulació de l'ús públic i evitar riscos per al medi i els usuaris.



Subsecció segona

Activitats educatives i altres activitats

d'ús públic vinculades a instal·lacions



Article 33. Activitats recreatives i d'esbarjo vinculades a construccions



1. Les activitats educatives, científiques, recreatives i d'esbarjo vinculades a construccions només es permetran en les zones preparades a este efecte dins de la Zona d'Usos Compatibles (ZUC), tenint la consideració d'equipament públic i es poden explotar, directament o indirectament, per l'Ajuntament de Pilar de la Horadada.



2. Les instal·lacions per al desenrotllament d'este tipus d'activitats queden subjectes amb caràcter general i d'acord amb les prohibicions i cauteles assenyalades en les normes particulars del PE.

3. El Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte disposa d'una aula de la naturalesa, en la qual s'exerciran les activitats d'interpretació de la naturalesa, com a realització de visites guiades, albergar exposicions i recreacions i realització de tallers, cursos i/o conferències.



4. L'esbarjo concentrat es permetrà exclusivament dins de la Zona d'Usos Compatibles (ZUC) habilitada a este efecte, sempre que no produïsca minva en els valors naturals i paisatgístics del seu entorn. La regulació específica d'esta àrea es desenrotlla en el corresponent apartat de la normativa particular del PE.



Subsecció tercera

Activitats d'ús públic no vinculades a construccions



Article 34. Acampada

Es prohibix l'acampada lliure en tot l'àmbit del paratge natural municipal.

Article 35. Esbarjo concentrat

L'esbarjo concentrat es definix com aquell que es desenrotlla en un espai habilitat per a activitats recreatives, dotat amb equipaments d'escassa entitat com ara taules, bancs i papereres.

Es permetrà en les zones preparades a este efecte dins de la Zona d'Usos Compatibles, sempre que no produïsca minva en els valors naturals i paisatgístics existents en la zona.



Secció quinta

Xarxa viària i circulació



Article 36. Circulació

Només està permés el trànsit a peu pels itineraris del paratge natural municipal, excepte per a aquells vehicles autoritzats per l'Ajuntament de Pilar de la Horadada.



Secció sexta

Activitats d'urbanització i edificació



Article 37. Urbanisme

El conselleria, a efectes urbanístics, qualifica la totalitat del paratge natural municipal com a Sòl no Urbanitzable Protegit-Paratge Natural Municipal.



Article 38. Edificació

1. Amb caràcter general, es prohibix la construcció d'edificacions de nova planta en tot l'àmbit del PE, excepte aquelles que puguen preveure's com a equipament públic i edificacions destinades a servicis públics relacionats amb la gestió del paratge o amb les activitats de gestió dels recursos ambientals.

2. Amb caràcter general, es permet en tot l'àmbit del paratge natural municipal l'ampliació, rehabilitació o reconstrucció d'edificacions preexistents sempre que l'ús a què es destinen estiga permés per la normativa del PE.

En tot cas, i sense perjuí dels altres requisits exigits en la legislació sectorial aplicable, l'ampliació d'edificacions preexistents en l'àmbit del PE requerirà, almenys, l'informe favorable de l'òrgan competent en matèria d'espais naturals.



Secció sèptima

Infraestructures



Article 39. Normes generals sobre les obres d'infraestructures

1. No es permet la instal·lació de noves infraestructures en l'àmbit del paratge natural municipal, com ara esteses elèctriques.

2. La realització d'obres per a la instal·lació, manteniment o remodelació d'infraestructures de qualsevol tipus s'haurà d'atindre, a les disposicions de les normatives sectorials aplicables i, a més, als requisits genèrics següents:

a) Durant la realització de les obres s'hauran de prendre les precaucions necessàries per a evitar la destrucció de la coberta vegetal, i s'haurà de procedir, a l'acabament de les obres, a la restauració del terreny i de la coberta vegetal. Així mateix, s'evitarà la realització d'obres en aquells períodes en què puguen comportar alteracions i riscos per a la fauna.

b) Les autoritzacions i la resta de requisits que específicament s'assenyalen per a la realització d'infraestructures s'hauran d'obtindre, en tot cas, amb caràcter previ a l'atorgament de la llicència urbanística.

c) Queda estrictament prohibit el depòsit i l'abocament de residus, tant líquids com sòlids, durant la realització de qualsevol infraestructura, siga quina siga la seua naturalesa i origen.



Article 40. Línies d'energia elèctrica

1. Amb caràcter general, es prohibix la instal·lació de noves esteses elèctriques en l'àmbit del paratge natural municipal.

2. En l'àmbit del PE, per a eliminar o reduir el risc de col·lisió i electrocució d'aus i l'impacte negatiu sobre el paisatge, serà mesura prioritària la modificació del traçat i/o soterrament d'aquelles línies que inevitablement hagen de travessar l'espai protegit. Seran aplicables les mesures anticol·lisió i antielectrocució incloses en el Reial Decret 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'establixen mesures per a la protecció de l'avifauna contra la col·lisió i l'electrocució en línies elèctriques d'alta tensió.



Secció octava

Plans d'acció territorial



Article 41. Pla d'Acció Territorial de caràcter sectorial, Pla eòlic de la Comunitat Valenciana

Respecte d'això caldrà ajustar-se al que establix el Pla d'Acció Territorial de caràcter sectorial, Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana, aprovat per mitjà de l'Acord de 26 de juliol de 2001, del Consell, que qualifica l'àmbit del paratge natural municipal com a zona exterior residual.





Secció novena

Activitats d'investigació



Article 42. Promoció de les activitats d'investigació

1. Amb independència del potencial ús públic del paratge com a recurs utilitzable en la investigació bàsica sobre el medi físic i el territori, a disposició en forma ordenada dels investigadors i de les entitats i dels organismes especialitzats, es promourà la realització d'activitats d'investigació aplicada en matèria de coneixement i gestió dels recursos ambientals.

2. L'investigador responsable informarà l'Ajuntament de Pilar de la Horadada sobre l'activitat en qüestió (data d'inici, persones a càrrec seu, espècies estudiades,…), així com sobre la situació precisa de les instal·lacions de camp, si les hi ha, i les parcel·les d'experimentació.



3. La dita activitat investigadora podrà realitzar-se, atenent les característiques d'esta i el seu requeriment en mitjans humans i materials, amb mitjans propis de les administracions públiques competents o per mitjà de les oportunes col·laboracions amb entitats i organismes científics, tècnics o acadèmics. Respecte d'això, s'establiran, amb els organismes oportuns i les entitats científiques i acadèmiques, els convenis o acords de col·laboració necessaris.

4. Les matèries prioritàries d'investigació aplicada en l'àmbit del paratge són les següents, en relació oberta que podrà adaptar-se a les necessitats de la gestió de l'espai protegit:

a) Investigació bàsica sobre les espècies de flora i fauna autòctona.



b) Desenrotllament de programes de conservació, recuperació i gestió d'espècies de fauna i flora considerades d'interés especial pel seu caràcter endèmic, rar o amenaçat, així com sobre les condicions per a la recuperació o millora dels seus hàbitats.

c) Investigació sobre mètodes d'administració i gestió dels recursos naturals des de distintes perspectives: jurídica, administrativa i econòmica.

d) Mètodes de gestió de l'ús públic del paratge, des dels punts de vista tècnic, sociològic, econòmic i empresarial.

5. L'Ajuntament de Pilar de la Horadada, en col·laboració amb els centres d'investigació, facilitarà el coneixement i promourà la divulgació dels treballs d'investigació realitzats en l'àmbit del paratge natural municipal.



Article 43. Autoritzacions

Sense perjuí del règim general d'autoritzacions que figura en les disposicions generals de la normativa del PE, s'establix el següent règim específic per a la realització, per persones o entitats alienes a l'Ajuntament de Pilar de la Horadada i a la conselleria competent en matèria d'espais protegits:

1. Les actuacions que afecten directament o indirectament la flora, la fauna o els hàbitats protegits requeriran l'autorització prèvia de l'Ajuntament de Pilar de la Horadada, i en el cas concret de tractar-se d'espècies incloses en el Catàleg Valencià d'Espècies de Fauna Amenaçades serà necessària l'autorització expressa de la conselleria competent en matèria de biodiversitat i espècies protegides. Amb esta finalitat, la persona o entitat que haja de realitzar l'activitat investigadora acompanyarà la sol·licitud d'una memòria del projecte d'investigació que s'haja de desenrotllar.

2. Les autoritzacions podran contindre condicions o restriccions per a l'execució del projecte. És possible la seua revocació si les investigacions s'aparten del que establix la memòria del projecte presentat, o si les labors d'investigació s'han dut a terme vulnerant les directrius establides per l'autorització.

3. Una vegada realitzat l'estudi científic autoritzat, la persona o entitat autoritzada haurà de presentar informe a l'Ajuntament de Pilar de la Horadada sobre els resultats, així com sobre qualsevol altra dada que puga ser interessant des del punt de vista científic o de gestió de l'espai natural. En el cas que els treballs d'investigació autoritzats siguen publicats, el director del projecte haurà d'aportar un exemplar de la publicació.

4. Les autoritzacions atorgades per a l'anellatge científic d'aus no exclouen la necessitat d'obtindre per l'anellador els permisos particulars corresponents, si és el cas.



TÍTOL III

Normes particulars de regulació d'usos i activitats



CAPÍTOL I

Conceptes i aspectes generals



Article 44. Concepte

1. Als efectes de particularitzar les normes protectores establides per mitjà del PE, s'han distingit, en l'àmbit del paratge natural municipal, les zones següents per a definir els tractaments específics més ajustats a les seues necessitats de protecció, conservació i millora:

a) Zona d'Usos Compatibles (ZUC).

b) Zona d'Ús Limitat (ZUL).

2. Les determinacions inherents a estes categories de protecció constituïxen la referència normativa bàsica a l'hora d'establir els usos i les activitats permeses i prohibides pel PE.



Article 45. Interpretació

1. En tot allò no regulat en les normes particulars seran aplicables les disposicions contingudes en les normes generals de regulació d'usos i activitats.

2. En la interpretació de la normativa prevaldran les normes particulars sobre les generals.



CAPÍTOL II

Zona d'usos compatibles



Article 46. Caracterització

En esta categoria s'inclouen aquells sectors en què les característiques del medi natural admeten o requerixen la compatibilització de la preservació dels valors naturals amb els usos educatius, recreatius i amb altres complementaris als objectius de conservació.

Esta zona inclou el Centre d'Informació del paratge i aquella en què està prevista la seua adequació per a albergar i concentrar l'ús públic i educacional de l'espai natural protegit.

Els objectius específics plantejats per a estes categories es poden sintetitzar en:

1. Foment i concentració de l'ús públic del paratge.

2. Ordenació i regulació de l'ús públic, i s'establiran unes directrius bàsiques de gestió i comportament.

3. Educació i interpretació ambiental destinada als usuaris del paratge, especialment cap a la comunitat educativa.

4. Conservació i millora de la vegetació natural existent, potenciació d'esta, eliminació de les espècies exòtiques i invasores i substitució per vegetació natural autòctona.



Article 47. Localització

1. La localització de la Zona d'Usos Compatibles correspon al sector més oriental del paratge natural municipal.

2. La Zona d'Usos Compatibles té una superfície total de 0,732 ha.

3. Esta zona queda delimitada gràficament en els plans d'ordenació del PE corresponents.



Article 48. Usos permesos

1. Es consideren usos permesos, amb caràcter general, tots aquells destinats a afavorir la conservació i potenciació dels valors naturals i al manteniment dels processos ecològics essencials i la diversitat biològica.

2. Queden específicament permesos els usos següents:

a) Instal·lació de miradors o observatoris lligats al gaudi de la naturalesa.

b) Construccions i instal·lacions d'educació i interpretació ambiental.

c) Infraestructures d'ús públic de caràcter bla (tancaments, barreres, senyalística, mobiliari, etc.) quan la destinació que tinguen siga el suport a l'execució de les activitats compatibles amb les necessitats de protecció per a estos espais.

d) Zona d'aparcament lligada a les instal·lacions naturalístiques o educatives autoritzades en la present normativa.

e) Tractaments de millora i conservació de la vegetació, com ara atencions culturals i neteges, podes, eliminació selectiva d'espècies exòtiques i invasives i, en especial, mesures per a afavorir la colonització amb espècies autòctones lligades a les masses d'aigua.

f) Els animals de companyia aniran, en tot moment, lligats amb corretja i controlats de prop per la persona que l'haja portat a l'espai, i vigilarà que no puguen espantar la fauna que troben al seu pas.





Article 49. Limitacions d'ús

1. Es consideren usos prohibits, amb caràcter general, tots els que comporten la degradació del medi o dificulten el desenrotllament dels usos permesos.

2. Queden específicament prohibits els usos següents:

a) La instal·lació de suports de publicitat o altres elements anàlegs, excepte aquells indicadors d'activitats, establiments i llocs que es consideren necessaris per a la correcta gestió del paratge.

b) La utilització del foc amb qualsevol finalitat, així com tirar mistos i puntes de cigarret.



CAPÍTOL III

Zona d'ús limitat



Article 50. Caracterització

1. Àrea amb una elevada qualitat biològica, o bé amb presència d'elements fràgils o representatius, en les quals els objectius de conservació admeten un ús públic reduït i sense instal·lacions de tipus permanent.

2. Els objectius específics plantejats per a esta categoria es poden sintetitzar en:

a) Ordenació i regulació d'un ús públic limitat, i establir unes directrius bàsiques de gestió i comportament.

b) Conservació i millora de la vegetació natural existent, potenciació d'esta, eliminació de les espècies exòtiques i invasores i substitució per vegetació natural autòctona.

c) Fomentar actuacions dirigides a potenciar els hàbitats naturals de major interés en l'espai, identificats en l'article 17 de les Normes Generals del PE.

d) Foment i/o reintroducció d'espècies d'animals d'interés identificats en l'article 20 de les Normes Generals del PE.

e) Exercici d'activitats científiques, educatives o de conservació.





Article 51. Localització

1. Situada en el sector occidental del paratge, i comprén la pràctica totalitat de l'espai natural protegit.

2. La Zona d'Ús Limitat té una superfície total de 9,428 ha.

3. Esta zona queda delimitada gràficament en els plans d'ordenació del PE corresponents.



Article 52. Usos permesos

1. Es consideren usos permesos, a tots els efectes, aquells dirigits a aconseguir una millor i més efectiva conservació, potenciació i coneixement dels ecosistemes i espècies característiques d'esta àrea. Així doncs, este espai estarà preferentment dirigit a activitats científiques, de conservació i interpretació de la naturalesa.

2. Queden específicament permeses:

a) Les tasques de conservació i regeneració d'ecosistemes i vegetació autòctona de les llacunes i els seus marges.

b) La realització d'activitats científiques, tal com es preveu en les Normes Generals de Regulació d'Usos i Activitats del PE.

c) Els usos de caràcter naturalístic i educatiu que no suposen eventuals riscos de degradació ambiental i que impliquen una utilització passiva de l'espai. El trànsit de grups per a activitats educatives i visites guiades per la senda-itinerari perimetral haurà de realitzar-se de forma concertada amb el personal tècnic de l'Ajuntament de Pilar de la Horadada.

d) Amb caràcter excepcional, infraestructures per a la realització de censos i fotografia de fauna (aguaits) quan la destinació que tinguen siga el suport a l'execució de les activitats compatibles amb la conservació de l'espai.



Article 53. Limitacions d'ús

1. Es consideren usos prohibits, amb caràcter general, tots els que comporten l'alteració o degradació de les condicions ambientals que van motivar la seua protecció o dificulten el desenrotllament dels usos permesos. En especial es prohibixen tots aquells usos i actuacions que no estiguen directament vinculats a la millora i conservació de la riquesa biològica de la zona o a l'exercici d'activitats científiques i naturalístiques, així com els que puguen suposar un maneig abusiu de les aigües i contribuïsquen a disminuir la quantitat i qualitat d'estes, així com els que puguen afectar la riquesa biològica.

2. Queden específicament prohibits:

a) La instal·lació de suports de publicitat exterior de qualsevol tipus, així com qualsevol forma de publicitat, excepte indicadors de caràcter institucional destinats a proporcionar informació sobre els usos i/o valors de la zona, sense que suposen deteriorament del paisatge.

b) L'abocament de residus sòlids i líquids de qualsevol tipus que puguen contribuir a deteriorar la qualitat de les aigües, el sòl o el paisatge.

c) L'ús del foc amb qualsevol finalitat en qualsevol època de l'any, així com tirar mistos i puntes de cigarret.

d) L'accés a esta zona amb animals de companyia.



TÍTOL IV

Normes per a la gestió del paratge natural municipal



Article 54. Règim general

1. L'administració i la gestió del Paratge Natural Municipal Laguna de Lo Monte correspon a l'Ajuntament de Pilar de la Horadada.

2. La conselleria competent en matèria de medi ambient podrà prestar a l'Ajuntament de Pilar de la Horadada l'assistència tècnica necessària i l'assessorament per a la gestió del paratge natural municipal.



3. El règim de gestió del paratge atendrà el marc establit, amb caràcter genèric per als paratges naturals municipals, per la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, així com les determinacions específiques que establix en la dita matèria el Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell.

4. La gestió del paratge, quant al funcionament d'instal·lacions, equipaments i servicis, podrà delegar-se d'acord amb el que preveu la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat. Esta gestió també podrà encomanar-se a altres entitats de dret públic o concertar-se amb institucions o entitats de naturalesa privada.

5. L'Ajuntament de Pilar de la Horadada podrà promoure, per a assegurar la participació efectiva en la gestió del paratge dels agents socials i econòmics implicats i d'altres administracions públiques, la constitució d'una entitat mixta amb participació de les administracions autonòmica i locals, l'Administració General de l'Estat, a través del ministeri competent en matèria de medi ambient o de la Confederació Hidrogràfica del Segura, les universitats i els centres d'investigació i del sector privat, tal com una fundació, un consorci o un altre tipus de figura prevista en la legislació vigent.



Article 55. Consell de Participació del Paratge Natural Municipal

Com a òrgan col·legiat de caràcter consultiu, amb la finalitat de col·laborar en la gestió i canalitzar la participació dels propietaris i interessos socials i econòmics afectats, es crea el Consell de Participació del Paratge Natural Municipal Lagunas de Lo Monte, segons s'establix en el decret de declaració del paratge, atenint-se d'esta manera a allò que s'ha previst en l'article 7.3 del Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de Regulació dels Paratges Naturals Municipals.





TÍTOL V

Mecanisme de finançament



Article 56. Règim general

1. El finançament del paratge natural municipal serà a càrrec de l'Ajuntament de Pilar de la Horadada.

2. L'Ajuntament de Pilar de la Horadada habilitarà en els pressupostos els crèdits necessaris per a la correcta gestió del paratge natural municipal.

3. La conselleria competent en matèria de medi ambient podrà participar en el finançament del paratge natural municipal, d'acord amb l'article 10 del Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de Regulació dels Paratges Naturals Municipals, sense perjuí dels mitjans econòmics que poden aportar altres entitats públiques o privades que puguen tindre interés a coadjuvar al manteniment del paratge natural municipal.



TÍTOL VI

Règim sancionador



Article 57. Règim sancionador

1. La inobservança o infracció de la normativa aplicable al paratge natural municipal serà sancionada de conformitat amb la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits i amb la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, sense perjuí de l'exigible en via penal, civil o de qualsevol altre orde en què poguera incórrer.

2. Els infractors estaran obligats, en tot cas, a reparar els danys causats i a restituir els llocs i elements alterats a la situació inicial.

Mapa web