ORDRE 11/2018, de 12 de juliol, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual es regula el procediment de concessió del reconeixement de l'eficiència i excel·lència dels mercats municipals de la Comunitat Valenciana: mercats excel·lents.



Publicado en:  DOGV núm. 8342 de 19.07.2018
Número identificador:   2018/7117
Referencia Base Datos:  007013/2018
 
  • Análisis jurídico

    Fecha de entrada en vigor: 20.07.2018
  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball
    Grupo Temático: Legislación, Premios
    Materias: Comerç


  • ORDRE 11/2018, de 12 de juliol, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual es regula el procediment de concessió del reconeixement de l'eficiència i excel·lència dels mercats municipals de la Comunitat Valenciana: mercats excel·lents. [2018/7117]

    PREÀMBUL



    L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana reconeix la competència exclusiva en matèria de comerç interior l'exercici de la qual es desenvolupa mitjançant la Llei de la Generalitat 3/2011, de 23 de març, de comerç de la Comunitat Valenciana. Aquesta estableix el marc d'actuació en matèria de dinamització de l'activitat comercial, mitjançant una sèrie de mesures que pretenen dotar el sector d'un major atractiu i competitivitat, impulsant la modernització de les estructures comercials, la incorporació de noves tecnologies, la creació d'entorns urbans atractius i adequats, la formació dels agents del sector i la promoció dels productes i de les empreses comercials, per a continuar contribuint a la progressiva i harmònica adaptació de l'estructura comercial a les pautes de l'economia avançada que garantisca a les persones consumidores de la Comunitat Valenciana uns equipaments i unes empreses comercials capaços de satisfer eficientment les seues demandes.

    En especial, aquesta normativa sectorial, en l'article 42 estableix com a àmbit d'actuació preferent, en col·laboració amb altres departaments de la Generalitat, els ajuntaments i els agents econòmics i socials, els mercats municipals a fi d'adequar-los a les necessitats actuals de les persones consumidores.

    En la mateixa llei s'arreplega com a principi de governança el foment de la qualitat en la prestació dels serveis i en l'acció pública de foment i, en especial, fixa com a objectius els següents:

    – Aconseguir un comerç més innovador i estendre les noves tecnologies.

    – Implantar la cultura de la qualitat i de l'excel·lència del servei.

    – Impulsar una major responsabilitat mediambiental del comerç valencià.

    Per la seua banda, la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, que en l'article primer modifica la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, fixa en l'article 25.2 com a competències pròpies de les entitats locals, en els termes de la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes, les fires, abastiments, mercats, llotges i comerç ambulant, entre altres. Per això, els mercats municipals són competència de les entitats locals encara que sense obligació de prestar aquest servei. La prestació del servei haurà de realitzar-se en les condicions que estableixen la llei esmentada i les altres que hi siguen aplicables, i la seua prestació quedarà condicionada a les formes de gestió previstes garantint-ne la màxima eficiència i equilibri pressupostari.

    En tractar-se, els mercats municipals, d'un servei públic vinculat a l'exercici en un espai públic d'activitats econòmiques la finalitat de les quals és el lucre, l'Administració ha de vetlar perquè aquesta activitat es faça en condicions de competència lleial i perquè el servei es preste en condicions que no repercutisquen desfavorablement en l'administració competent ni en la ciutadania.

    La Generalitat va desenvolupar en 2010 el projecte de Mercats Excel·lents, en col·laboració en aquell moment amb la Fundació Valenciana de la Qualitat, que en requereix l'adaptació i actualització, atesa l'experiència acumulada en el temps que ha transcorregut, a fi de coadjuvar a la transformació dels mercats en un referent local per a la promoció econòmica i turística dels centres urbans.

    Aquesta ordre ha comptat amb els informes preceptius dels articles 42.2 i 43.1.a de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, així com el de l'Advocacia General previst en l'article 43.1.e i el dictamen del Consell Jurídic Consultiu previst en l'article 43.1.f del mateix text legal.



    Per tot això, i en virtut de la competència atribuïda pel Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les conselleries en què s'articula l'Administració de la Generalitat i pel Decret 104/2017, de 21 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, i conforme el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,



    ORDENE



    Article 1. Objecte

    L'objecte d'aquesta ordre és convocar i regular el reconeixement de l'eficiència i excel·lència en la seua gestió dels mercats municipals minoristes de la Comunitat Valenciana, d'ara en avant mercats excel·lents.



    Article 2. Reconeixement Mercat Excel·lent

    El reconeixement com a mercat excel·lent consistirà en la valoració de l'eficiència i excel·lència en la gestió del mercat municipal, a través del seu òrgan gestor, mitjançant una resolució que ho establisca així en les condicions que es preveuen en aquesta ordre. Aquest reconeixement es farà públic en la web de la Generalitat.



    Article 3. Termini de presentació

    Les sol·licituds podran presentar-se entre l'1 de gener i el 31 de març de cada exercici durant la vigència d'aquesta ordre, en la forma i les condicions que es fixen en les bases que s'inclouen com a annex I a aquesta ordre.



    Article 4. Bases

    En l'annex I a aquesta ordre s'estableixen les bases reguladores per a l'obtenció del reconeixement de mercat excel·lent.





    DISPOSICIÓ ADDICIONAL



    Única. Regla de no-despesa pública

    Aquesta ordre no té incidència pressupostària.





    DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



    Única. Termini presentació 2018

    Excepcionalment per a l'exercici 2018, podran presentar-se sol·licituds a partir de l'entrada en vigor de l'Ordre, en el termini de 2 mesos a comptar de la seua publicació.





    DISPOSICIONS FINALS



    Primera. Autorització i delegació

    Es faculta la persona titular de la Direcció General de Comerç i Consum perquè dicte les resolucions i instruccions necessàries per a l'aplicació i interpretació d'aquesta ordre i es delega en ella la resolució d'incidències que puguen produir-se després de la resolució del procediment.



    Segona. Competència

    Les referències efectuades en aquesta ordre a la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, a la Direcció General de Comerç i Consum o als seus titulars, s'entendran realitzades a la conselleria, direcció general o els seus titulars, que tinguen assignades les competències en matèria de comerç, i hauran d'ajustar-se, si és el cas, els distints càrrecs al reglament orgànic vigent de la conselleria.





    Tercera. Entrada en vigor

    La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



    València, 12 de juliol de 2018



    El conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball,

    RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ

    ANNEX I

    Bases



    Primera. Objecte

    Constitueix l'objecte d'aquestes bases regular el procediment per a reconéixer els mercats municipals de la Comunitat Valenciana, a través dels seus òrgans gestors, com a Mercats Excel·lents en l'eficiència i excel·lència de la seua gestió, d'ara en avant Mercats Excel·lents, mitjançant l'avaluació d'aquesta.



    Segona. Titulars participants

    1. Les persones jurídiques sol·licitants i titulars del reconeixement podran ser les titulars de la gestió del mercat minorista municipal, mitjançant qualsevol de las forma de gestió, directa o indirecta, previstes en l'article 85 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

    2. Les persones titulars hauran de complir:

    a) Estar legalment constituïdes.

    b) Ser titulars de la gestió d'un mercat municipal de la Comunitat Valenciana.



    Tercera. Condicions per a l'obtenció del reconeixement

    Per a l'obtenció del reconeixement de mercat excel·lent, caldrà:



    1. Complir els requisits que per a ser titular fixa la base segona.



    2. Comptar amb una agrupació de professionals del comerç legalment constituïda, amb independència de la seua forma jurídica, que represente les persones titulars de les parades de venda del mercat i que n'agrupe almenys el 65 % d'aquestes.

    3. Acreditar la sostenibilitat econòmica en la prestació del servei de mercat, en l'exercici precedent al què se sol·licita el reconeixement, o aportar un pla que permeta aconseguir-la en un termini de dos anys.



    4. Acreditar documentalment que la gestió comercial la realitzen les persones titulars de les parades a través dels seus òrgans de representació de forma professional, i aquesta podrà estar subcontractada fins al 100 %, d'acord amb la persona titular de la prestació del servei, en el supòsit de no coincidir en la mateixa persona jurídica.

    5. Acreditar documentalment el compliment de la normativa vigent en matèria higienicosanitària, en l'accessibilitat a les instal·lacions del mercat, i d'altres que hi siguen aplicables com a espai municipal d'ús públic.

    6. Mantindre un horari d'obertura al públic de dilluns a dissabte incloent almenys 4 hores en horari de vesprada, comptades a partir de les 16 hores, en les que l'oferta del mercat haurà de ser semblant a l'horari de matins. En el cas, en què l'oferta en horari de vesprada no complisca aquest requisit s'aportarà un pla per al seu compliment en el termini màxim de dos anys.

    7. Estar ocupats almenys el 80 % de les parades del mercat a data 1 de gener de l'exercici en què se sol·licita el reconeixement. Si hi ha parades buides, haurà de presentar-se un pla que, en un termini no superior a dos anys, reduïsca les parades buides per mitjà de concentració d'espais, o introducció d'altres activitats, almenys a aquest percentatge.



    8. Destinar a venda de productes d'alimentació i beguda, en qualsevol tipus de presentació, almenys el 70 % dels establiments amb activitat econòmica, independentment del nombre de parades de venda que ocupe cada un d'aquests.

    9. Obtindre, en el document II de l'annex II la següent puntuació:

    a) En cada grup, una puntuació diferent de zero i en la suma de la puntuació de tots els grups, almenys el 70 % de la màxima puntuació possible. Cada grup podrà puntuar-se amb un valor entre 0 i 2 punts d'acord amb el seu nivell de compliment.

    b) En suma dels apartats de cada grup, una puntuació igual o superior a 3 punts. Cada apartat es puntuarà entre 0 i 2 punts segons el seu nivell de compliment.

    10. Completar la documentació sol·licitada a plena satisfacció de la direcció general competent en matèria de comerç.

    11. En el cas de concessió del reconeixement i la pèrdua posterior d'aquest per incompliment d'alguna de les condicions anteriors, si se sol·licita novament el reconeixement caldrà acreditar, en sol·licitar-lo, el compliment d'allò que s'ha establit, quant a la sostenibilitat econòmica, oferta comercial en horari de vesprada i el percentatge d'ocupació de llocs, en els punts 3, 6 i 7 d'aquesta base.



    Quarta. Nivells

    1. Els mercats que complisquen els requisits de la base anterior obtindran el reconeixement Mercat Excel·lent, nivell bronze, 3 estrelles.



    2. Els mercats que, a més de complir els requisits de la base anterior, obtinguen en la suma dels apartats a què fa referència el punt 9 de la base tercera una puntuació superior al 70 % de la màxima possible, obtindran el reconeixement Mercat Excel·lent, nivell plata, 4 estrelles.



    3. Aquells mercats que, a més de complir els requisits de la base anterior, obtinguen una puntuació superior al 85 %, de la màxima possible, tant en els grups com en els apartats a què fa referència el punt 9 de la base anterior, obtindran el reconeixement Mercat Excel·lent, nivell or, 5 estrelles.



    Cinquena. Sol·licitud i documentació

    1. Per a obtindre el reconeixement de Mercat Excel·lent, les persones titulars de la gestió del servei de mercat municipal previstos en la base segona ho sol·licitaran a la direcció general competent en matèria de comerç, obligatòriament per via telemàtica, a través de la seu electrònica de la Generalitat, http://sede.gva.es, accedint a GUIA PROP «Tràmits i serveis» d'acord amb el que estableix l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (d'ara en avant LPACAP), amb la firma electrònica de representat de l'entitat, emesa per qualsevol de les entitats admeses pel portal electrònic de la Generalitat. Les instruccions pertinents es trobaran en la web www.gva.es.

    2. La sol·licitud haurà d'acompanyar-se dels documents que a continuació s'indiquen:

    a) Si es tracta d'una entitat local, la secretaria o secretari de la corporació acreditarà la capacitat de representació del firmant de la sol·licitud.

    b) Les persones jurídiques aportaran documentació acreditativa i identificativa de l'entitat, consistent en còpia de l'escriptura de constitució/estatuts actualitzada i acreditació de la inscripció en el Registre Mercantil o registre corresponent, així com de la targeta d'identificació fiscal. Així mateix, s'aportarà una còpia dels poders que acrediten la capacitat de la persona que ostente la representació legal.

    c) Acreditació documental o certificat exprés sobre la titularitat de la gestió del mercat municipal.

    d) Certificat o còpia de l'acord de l'òrgan competent en què s'expresse la voluntat de sol·licitar el reconeixement per al mercat municipal com a Mercat Excel·lent i documentació que acredite la conformitat i voluntat de participació en aquest procés de reconeixement de, com a mínim, 3/5 parts de les persones físiques o jurídiques titulars d'activitats econòmiques del mercat a través del seu òrgan de representació. S'acompanyarà una còpia dels estatuts, targeta d'identificació fiscal i poders de la persona que ostente la representació legal d'aquest.



    e) Relació de llocs i activitats econòmiques del mercat indicant-hi, de cada parada, si està vacant o ocupat i en aquest cas, a més: titular, NIF, activitat econòmica segons IAE/CNAE/NACE, parades de venda que ocupa i vinculació a l'òrgan de representació.

    f) Memòria, firmada, en la qual s'especifiquen els objectius de la proposta i com es pretenen aconseguir.

    g) Document I de l'annex II, d'ingressos i despeses equilibrat i sostenible del mercat, omplit i firmat per una persona competent a aquest fi, incloent-hi la fitxa de dades del mateix i, si és el cas, pla d'ajustament que incloga les accions concretes a implantar en els següents dos exercicis per a aconseguir que el mercat siga autosuficient econòmicament.



    h) Referencial, document II de l'annex II, emplenat i firmat per persona competent a aquest fi, acompanyat de la documentació que acredite el que en aquest es declara.

    3. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits assenyalats en l'article 66 de la LPACAP, o no s'acompanye la documentació que d'acord amb aquesta ordre resulte exigible, es requerirà a la persona sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la mateixa llei, que en el termini de 10 dies esmene la mancança o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la seua petició.

    4. En el cas que els documents exigits que han d'acompanyar la sol·licitud ja estiguen en poder de qualsevol òrgan de l'administració actuant, la persona sol·licitant podrà acollir-se al que estableix l'apartat f de l'article 53 de la LPACAP, sempre que es facen constar la data i l'òrgan o dependència on es presentaren o, si és el cas, s'emeteren i que no hagen transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment a què corresponguen.

    En els supòsits d'impossibilitat material d'obtindre el document, l'òrgan competent podrà requerir-ne a la persona sol·licitant la presentació o, a falta d'això, l'acreditació per altres mitjans dels requisits a què es refereix el document.



    5. Als efectes d'avaluació, verificació i control d'allò que s'ha declarat, la persona titular de la sol·licitud autoritza l'accés a totes les instal·lacions del mercat al personal de la direcció general competent en matèria de comerç.

    6. La comprovació de l'existència de dades no ajustades a la realitat en qualsevol moment del procés anterior al reconeixement podrà comportar la denegació expressa per l'òrgan competent per incompliment dels requisits exigits en aquesta ordre.



    Sisena. Cessió de dades i acceptació

    1. La presentació de la sol·licitud i la resta de documentació implicarà l'acceptació de la cessió, a favor de la Generalitat, de les dades facilitades, a efectes estadístics, d'avaluació i seguiment, sense perjudici del que estableix la legislació sobre protecció de dades de caràcter personal.

    2. La presentació de la sol·licitud implica la total acceptació d'aquestes bases.



    Setena. Òrgans competents per a la tramitació i resolució del procediment

    1. El procediment s'inicia d'ofici mitjançant aquesta ordre.

    2. La direcció general competent en matèria de comerç podrà realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals hagen de formular-se les corresponents propostes de reconeixement i demanar a la persona sol·licitant l'aportació addicional d'altres documents o dades aclaridores que considere necessàries per a emetre resolució sobre la sol·licitud presentada.

    3. Examinada cada sol·licitud, aquelles que complisquen i acrediten els requisits d'aquesta ordre i compten amb informe tècnic favorable, seran avaluades per una comissió formada per la persona titular de la Subdirecció General de Comerç i Consum, que exercirà la presidència, les titulars dels serveis territorials de la Direcció General de Comerç i Consum, i una funcionaria o un funcionari de la mateixa direcció general, que exercirà les funcions de secretaria.

    Les persones integrants de l'òrgan podran delegar la seua assistència i funcions en terceres persones, procurant una presència equilibrada de dones i hòmens en l'esmentat òrgan de seguiment i control.

    4. El règim jurídic de la Comissió és l'establit per als òrgans col·legiats en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



    Huitena. Resolució i notificació

    1. A la vista de la proposta de la Comissió, la direcció general competent en matèria de comerç resoldrà sobre cada sol·licitud de reconeixement de Mercat Excel·lent.

    2. La resolució es publicarà en la web gva Oberta i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. S'entendrà efectuada la notificació transcorreguts 10 dies des del següent a la publicació en l'esmentat DOGV.

    3. Transcorreguts tres mesos, des que s'haja completat la documentació i l'acreditació del compliment de requisits, sense que s'hi haja dictat una resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud en els termes que preveu l'article 25 de la LPACAP.

    4. Les resolucions a què es refereixen els paràgrafs anteriors posen fi a la via administrativa. Contra aquestes, la persona interessada podrà optar entre interposar, potestativament, un recurs de reposició davant del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la seua notificació, de conformitat amb el que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques; o bé impugnar-la directament davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats a partir de la seua notificació, formulant per a això el corresponent recurs contenciós administratiu a l'empara del que estableixen els articles 10.1, lletra a i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



    Novena. Drets de les persones que ostenten la titularitat del servei del mercat excel·lent

    Les persones que ostenten la titularitat dels mercats reconeguts com a mercats excel·lents podran difondre-ho i fer-ho públic en el mercat, en les seues comunicacions i en les accions promocionals, aplicant, si és el cas, la imatge i les condicions que la direcció general competent en matèria de comerç puga posar a disposició dels mercats excel·lents en el seu web o per mitjà de comunicació directa.



    Desena. Obligacions del titular del servei del mercat excel·lent



    Són obligacions de les persones que ostenten la titularitat del servei del mercat:

    1. Complir l'objectiu, executar el projecte proposat, si és el cas, i mantindre les condicions exigides per a l'obtenció del reconeixement, comunicant qualsevol modificació que es done en elles i que puga originar-ne la pèrdua. Aquesta comunicació es realitzarà en el termini màxim d'un mes des que es produïsca la modificació.

    2. Actualitzar els documents I i II de l'annex II anualment (durant el mes de setembre de l'exercici següent al de la resolució del reconeixement i durant 2 anys consecutius en el eixe termini) adjuntant-hi una memòria d'activitats realitzades, memòria proposada que incloga les accions i millores necessàries per al manteniment de les condicions que van donar lloc a la concessió del reconeixement, així com documentació que acredite la vigència del compromís reflectit en la base cinquena, punt 2.d d'aquesta ordre.

    3. Complir amb els plans, si és el cas, de sostenibilitat econòmica, oferta comercial en horari de vesprada i reducció de parades vacants, en els terminis i les condicions establits en la base tercera.

    4. El sotmetiment a actuacions de comprovació, seguiment i inspecció de la direcció general competent en matèria de comerç, així com conservar els documents que han donat lloc a la concessió o manteniment del reconeixement amb la finalitat de garantir l'adequat exercici de les facultats de comprovació i control.

    5. Retirar, en qualsevol mitjà de difusió, qualsevol referència gràfica o documental al mercat excel·lent, en el cas que el mercat perda el reconeixement per qualsevol de les causes previstes en aquestes bases reguladores.



    Onzena. Renovació i pla de control

    1. La vigència del reconeixement serà d'un màxim de quatre anys (incloent-hi aquell en què s'obté el reconeixement i els tres següents), revisable anualment d'acord amb la base anterior, en les condicions que en la concessió del reconeixement es fixen o que reglamentàriament puguen establir-se.

    2. Abans que finalitze el termini de vigència de fins a quatre anys, les persones titulars del servei del mercat interessades a renovar-la hauran d'iniciar novament el procediment remetent una nova sol·licitud i documentació actualitzada.

    3. No podrà renovar-se el reconeixement de mercat excel·lent si no s'ha complit el que estableixen els plans de sostenibilitat econòmica i reducció de parades vacants en les condicions fixades en aquestes bases reguladores.

    4. El canvi de titular del servei del mercat, o del tipus de gestió, haurà de ser notificada per a la seua acceptació per la direcció general competent en matèria de comerç, després de l'actualització prèvia de la documentació fixada en la base cinquena en el termini d'un mes des que es produïsca el canvi.

    5. Es durà a terme el control del manteniment de les condicions que van donar lloc al reconeixement i, si és el cas, del compliment de sostenibilitat econòmica, oferta comercial en horari de vesprada i reducció de parades vacants, per mitjà de la comprovació de la documentació aportada i la realització de visites que es consideren necessàries per a la seua comprovació i verificació.

    6. Podran crear-se comissions de seguiment entre l'ajuntament corresponent i la conselleria que tinga la competència en matèria de comerç a l'efecte de realitzar el seguiment del manteniment del reconeixement en les revisions anuals.



    Dotzena. Revocació i renúncia

    1. Si derivat de les actuacions de verificació i control que la direcció general competent en matèria de comerç puga realitzar, o per qualsevol altre mitjà, es comprova que s'ha deixat de complir algun dels requisits que van donar lloc a ser reconegut com a mercat excel·lent o alguna les obligacions contingudes en la base desena d'aquesta ordre, la direcció general competent en matèria de comerç podrà revocar d'ofici el reconeixement atorgat. La revocació es realitza mitjançant una resolució motivada i amb audiència prèvia a l'entitat interessada i contra ella es podran interposar els corresponents recursos.

    2. En qualsevol moment qui ostente la titularitat del reconeixement com a mercat excel·lent podrà renunciar-hi, sempre que quede acreditada notificació a l'òrgan concedent de la renúncia expressa per òrgan competent.





    ANNEX II



    Document I. Fitxa del mercat i document d'ingressos i despeses

    Document II. Referencial eficiència i excel·lència Mercat Excel·lent