ORDRE 26/2017, de 29 de juny, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a mancomunitats que presten serveis mancomunats d'arxiu a la Comunitat Valenciana.



Publicado en:  DOGV núm. 8077 de 05.07.2017
Número identificador:   2017/5992
Referencia Base Datos:  005962/2017
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport
    Grupo Temático: Legislación, ayudas
    Materias: Administració local Arxius, biblioteques i sector del llibre


  • ORDRE 26/2017, de 29 de juny, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a mancomunitats que presten serveis mancomunats d'arxiu a la Comunitat Valenciana. [2017/5992]

    Preàmbul

    Títol I. Disposicions generals

    Article 1. Objecte i finalitat

    Article 2. Persones beneficiàries i requisits

    Article 3. Obligacions dels beneficiaris

    Article 4. Despeses subvencionables

    Títol II. Procediment

    Article 5. Sol·licituds i documentació

    Article 6. Tramitació del procediment

    Article 7. Criteris d'atorgament de la subvenció

    Article 8. Resolució de la convocatòria

    Títol III. Disposicions comunes de gestió econòmica i de règim normatiu i sancionador

    Article 9. Justificació de la subvenció

    Article 10. Règim de pagament de la subvenció

    Article 11. Compatibilitat amb altres subvencions i ingressos

    Article 12. Circumstàncies que podran donar lloc a la modificació de la subvenció

    Article 13. Reintegrament

    Article 14. Pla de control

    Article 15. Infraccions i sancions administratives

    Disposicions finals

    Primera. Incidència pressupostària

    Segona. Habilitació per al desenvolupament normatiu

    Tercera. Entrada en vigor





    PREÀMBUL



    La Generalitat, de conformitat amb l'article 49.1.6.ª de la Llei orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, té competència exclusiva en matèria d'arxius que no siguen de titularitat estatal, i un dels seus objectius és la conservació del Patrimoni Documental Valencià. Una part molt important d'aquest patrimoni es localitza en els arxius municipals, molts dels quals no disposen dels mitjans suficients per a poder atendre amb personal propi l'organització, classificació i descripció dels seus arxius.



    Per això, la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, de conformitat amb la Llei 3/2005, de 15 de juny, de la Generalitat, d'arxius, té el propòsit de subvencionar els serveis mancomunats d'arxiu que permeten millorar l'accés i la conservació dels arxius de l'administració local.

    Amb l'aprovació d'aquesta orde es pretén establir les bases per a la convocatòria de subvencions destinades a la consecució de tal propòsit.



    En relació amb la política de competència de la Unió Europea, aquestes subvencions no requereixen notificació o comunicació a la Unió Europea, per no complir amb els requisits de l'avantatge econòmic per a una empresa ni amb el del falsejament de la competència previstos en l'apartat 1 de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, i no afectar així els intercanvis comercials entre els estats membres.

    Complint l'article 26.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en el procés d'elaboració de la present ordre s'ha emés memòria econòmica de què es desprén que l'aprovació d'aquestes bases no comporta despesa ja que només conté la regulació reglamentària de les ajudes que regeixen el procediment de concessió.



    Així mateix, es fa constar que la present norma està inclosa com una de les iniciatives reglamentàries a tramitar per aquesta conselleria en el marc del Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat 2017, aprovat per Acord del Consell de 17 de febrer de 2017.

    En conseqüència, fent ús de les facultats que em confereixen els articles 160.2 b i 165.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, el Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determina les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat, modificat pel Decret 10/2015, de 6 de juliol, el Decret 155/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport; vistos els informes preceptius de l'Advocacia de la Generalitat i de la Intervenció Delegada, i conforme el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





    ORDENE



    TÍTOL I

    Disposicions generals



    Article 1. Objecte i finalitat

    La present ordre té per objecte aprovar les bases reguladores que regiran la concessió de subvencions destinades a finançar les despeses derivades dels serveis mancomunats d'arxiu en els arxius municipals de la Comunitat Valenciana. Aquestes subvencions contribuiran al finançament parcial de les esmentades despeses, fins al màxim del 50 % del cost de la inversió realitzada.

    S'entén per arxiu el que disposa l'article 80.1 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, modificada per la Llei 5/2007, de 9 de febrer de la Generalitat, de patrimoni cultural valencià.



    Article 2. Beneficiaris i requisits

    1. Podran obtindre la condició de beneficiaris d'aquestes subvencions les mancomunitats de municipis que presten serveis mancomunats d'arxiu als municipis de la Comunitat Valenciana, i que realitzen despeses amb aquesta finalitat. Les despeses hauran de tindre un import mínim que s'indicarà en la convocatòria.

    2. Els beneficiaris hauran de complir els requisits següents:

    a) No incórrer en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiari previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

    b) Trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions.

    c) Trobar-se al corrent, en finalitzar el termini de presentació de sol·licituds, en el compliment de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, de conformitat amb el que estableixen els article 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



    d) Estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb la normativa aplicable i amb el que exigeix l'article 199, apartats 4 i 5, de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana (modificada per la Llei 7/2014, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat).

    e) Complir amb l'article 36 de la Llei 3/2005, de 15 de juny, de la Generalitat, d'arxius, que estableix que els ajuntaments de municipis de més de deu mil habitants estan obligats a tindre un servei d'arxiu propi i que aquest servei d'arxiu haurà d'estar dotat de personal arxiver amb la titulació corresponent i d'instal·lacions adequades per a conservar els documents, ja que el fet de tindre un servei mancomunat d'arxius no eximeix de la dita obligació.



    3. La sol·licitud d'aquestes subvencions comporta l'autorització a la Generalitat per a la comprovació del compliment de les obligacions tributàries i davant de la seguretat social i declara no estar sotmés a les prohibicions previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Si el sol·licitant denega aquest consentiment estarà obligat a aportar els documents en els termes exigits en les normes reguladores del procediment.



    Article 3. Obligacions dels beneficiaris

    A més de les obligacions que amb caràcter general s'estableixen en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, són obligacions dels beneficiaris les següents:

    1. Complir l'objectiu, executar el projecte, realitzar l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.



    2. Justificar davant de l'òrgan concedent el compliment dels requisits i de les condicions, així com la realització de l'activitat dins del termini d'admissió de sol·licituds. Les despeses s'acreditaran per mitjà de factures i la resta de documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, d'acord amb l'article 30.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

    3. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que haja d'efectuar l'òrgan concedent, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que puguen realitzar els òrgans de control competents, per a la qual cosa aportaran la informació que els siga requerida en l'exercici de les actuacions anteriors, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



    4. Comunicar a la conselleria competent en matèria d'arxius l'obtenció d'altres subvencions, ingressos o recursos procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats i concedits per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'haurà de fer tan prompte com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

    5. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control, així com la documentació comptable.

    6. Donar a conéixer de manera inequívoca que es tracta d'una acció subvencionada per la Generalitat a través de la conselleria competent en matèria d'arxius.

    7. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i d'acord amb el que estableix l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

    8. Complir amb les obligacions que li siguen d'aplicació previstes en la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.

    9. Permetre el lliure accés públic dels investigadors als fons com estableix l'article 56.2 de la Llei 3/2005, de 15 de juny, de la Generalitat, d'arxius.

    10. Mantindre els arxius organitzats i en bones condicions de conservació, d'acord amb les normes i directrius que establisca la conselleria competent en matèria d'arxius.



    Article 4. Despeses subvencionables

    1. Aquestes subvencions contribuiran al finançament de fins a un màxim del 50 % del cost de les despeses realitzades, l'objecte de les quals queda assenyalat en l'article primer d'aquestes bases. Els beneficiaris hauran d'aportar la part no finançada per la Generalitat.

    2. Es podrà subcontractar l'activitat subvencionable en els termes que preveu l'article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

    3. La despesa mínima subvencionable no podrà ser inferior a la quantitat indicada en la convocatòria.





    TÍTOL II

    Procediment



    Article 5. Sol·licituds i documentació

    Les sol·licituds es formularan en la forma i terminis que es determinen en la corresponent convocatòria, i la seua presentació, junt amb documentació que cal aportar, suposa l'acceptació de les bases que s'estableixen en aquesta ordre.

    Article 6. Tramitació del procediment

    1. El procediment de concessió s'iniciarà d'ofici per mitjà de convocatòria pública, aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

    2. Les subvencions seran concedides d'acord amb els principis de publicitat, transparència, objectivitat, igualtat i no-discriminació i en règim de concurrència competitiva, que recullen l'article 163 de la Llei 1/2015, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i l'article 22 de la Llei 38/2003, general de subvencions.



    3. L'òrgan competent per a l'ordenació i instrucció del procediment de concessió de la subvenció, en els termes establits per la Llei 38/2003, general de subvencions, serà la direcció general competent en matèria d'arxius que, en qualsevol moment del procediment, podrà d'ofici acordar totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals ha de pronunciar-se la resolució.

    4. La comprovació de l'existència de dades no ajustades a la realitat podrà comportar, en funció de la seua transcendència, la denegació de la subvenció sol·licitada, amb audiència prèvia del sol·licitant, sense perjuí de les restants responsabilitats que puguen derivar-se d'aquesta circumstància.



    Article 7. Criteris i procediment de concessió de la subvenció

    1. La valoració de les sol·licituds de subvenció i la proposta de concessió les realitzarà una comissió avaluadora, tenint-se en compte l'article 54 de la Llei 3/2007, de 22 de març, relatiu al principi d'igualtat efectiva entre hòmens i dones, en els nomenaments que s'efectuen per a aquest òrgan col·legiat, que estarà compost per:

    – Presidència: persona titular de la direcció del servei competent en matèria d'arxius, o persona en qui delegue.

    – Vocals: tres persones funcionàries tècniques, adscrits a la direcció general competent en matèria d'arxius.

    – Secretari: persona titular d'una direcció de secció adscrita al servei competent en matèria d'arxius.

    2. Comprovació de la documentació i assignació de la subvenció:



    Fase primera. Comprovació de la documentació.

    En primer lloc es comprovarà que la documentació justificativa que acompanya la sol·licitud acredita suficientment la quantia sol·licitada per l'interessat en concepte de subvenció i s'ajusta a l'objecte establit en l'article primer. En el cas que la documentació aportada no justifique prou el total del que s'ha sol·licitat, transcorregut el termini preceptiu d'esmena, aquesta quantitat es reduirà en la part que corresponga.



    Queden excloses les sol·licituds que estiguen per davall de la despesa mínima que s'indique en la convocatòria.

    La Comissió Avaluadora podrà requerir als interessats totes les dades i acreditacions que es consideren necessàries per a la deguda qualificació de les despeses objecte de subvenció.

    Fase segona. Assignació de la subvenció

    a) S'atorgarà a tots els sol·licitants que hagen superat la primera fase una quantitat l'import de la qual s'indicarà en la convocatòria.

    b) La dotació econòmica restant es distribuirà entre els beneficiaris que hagen realitzat una inversió superior a la indicada en la convocatòria, degudament justificada, tenint en compte els factors següents: X = dotació econòmica restant després de l'assignació lineal de la subvenció, I = Inversió justificada de cada sol·licitant, T = suma de les inversions justificades de tots els sol·licitants que han superat la fase primera. Fórmula de repartiment: subvenció = (X*I)/T.



    Article 8. Resolució de la convocatòria

    1. La Comissió Avaluadora, a la vista dels expedients, formularà la proposta de resolució definitiva, que elevarà a la persona titular de la direcció general amb competències en matèria d'arxius, que serà la competent per a resoldre, sense perjuí de les disposicions vigents sobre la delegació de l'exercici de competències.

    2. El termini màxim per a tramitar, resoldre i notificar les sol·licituds sobre les subvencions que inclou aquesta ordre serà de sis mesos a comptar de la data de publicació de la resolució de la corresponent convocatòria. Transcorregut aquest termini sense que s'haja notificat resolució expressa, les sol·licituds es podran entendre desestimades per silenci administratiu, de conformitat amb el que disposa l'article 25.1, a) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

    3. La denegació de la subvenció haurà de ser motivada i les raons es faran constar en la resolució.

    4. La resolució serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, que produirà els efectes de notificació, segons el que disposen la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 18 de la Llei general de subvencions.





    TÍTOL III

    Disposicions comunes de gestió econòmica

    i de règim normatiu i sancionador



    Article 9. Justificació de la subvenció

    Els documents justificatius de les despeses subvencionables es presentaran en el moment de la sol·licitud.



    Article 10. Règim de pagament de la subvenció

    1. El pagament s'efectuarà d'una sola vegada, per mitjà de transferència bancària, una vegada publicada la resolució d'adjudicació, sempre que el beneficiari complisca amb els requisits exigits per la Llei 38/2003, general de subvencions, tal com s'exigeix en les presents bases.

    2. Quan les activitats hagen sigut finançades amb la present ajuda i, a més, amb fons propis o altres subvencions o recursos, caldrà acreditar en la justificació l'import, la procedència i l'aplicació dels fons a les activitats subvencionades.



    Article 11. Compatibilitat amb altres subvencions i ingressos

    1. Les subvencions regulades per les presents bases seran compatibles amb la percepció d'altres subvencions procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, sempre que el conjunt de totes no supere el cost de l'activitat subvencionada.

    2. Als efectes de control dels límits anteriorment exposats, s'exigirà als sol·licitants una declaració responsable de subvencions en què s'indiquen totes les que tinguen concedides o sol·licitades per al mateix objecte.



    Article 12. Circumstàncies que podran donar lloc a la modificació de la resolució

    Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció, i en tot cas l'obtenció concurrent d'altres aportacions fora dels casos permesos en les normes reguladores, podran donar lloc a la modificació de la resolució de concessió o al reintegrament de la subvenció, de conformitat amb l'article 37 de la Llei 38/2003, general de subvencions, i d'acord amb el que estableix l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



    Article 13. Reintegrament

    1. Serà procedent el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interés de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament, en els casos previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i d'acord amb el que estableix l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

    2. L'òrgan concedent serà el competent per a exigir del beneficiari el reintegrament de subvencions per mitjà de la resolució del procediment regulat en el capítol 2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quan s'aprecie l'existència d'algun dels supòsits de reintegrament previstos en l'article 37 de la dita Llei general de subvencions, i d'acord amb el que estableix l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



    Article 14. Pla de control

    Es durà a terme un pla de control de la realització de l'activitat subvencionada, per mitjà de la comprovació i control de la documentació de caràcter econòmic, justificativa de l'import concedit, com a aportació preceptiva per l'entitat beneficiària per al pagament de l'ajuda, de conformitat amb el que estableix l'article 169 de la Llei 1/2015, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. Igualment, es podran realitzar controls sobre el terreny, a posteriori i/o de qualitat i realitzant mostres aleatòries, dirigides o de risc, sobre un percentatge mínim d'ajuda sobre el total pagat en aquesta línia, que determinarà l'òrgan concedent.



    Article 15. Infraccions i sancions administratives

    Les infraccions i sancions administratives que es deriven de les funcions de control que corresponen a la Intervenció de la Generalitat es regularan d'acord amb el que preveuen el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el capítol IV del títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.





    DISPOSICIONS FINALS



    Primera. Incidència pressupostària

    D'acord amb l'article 26, punt 3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, l'aprovació de les presents bases no podrà suposar increment de cost econòmic en el pressupost de la Generalitat. Seran les corresponents convocatòries les que, d'acord amb la Llei 1/2015, de 6 de febrer, arreplegaran les línies a què s'imputa el pagament de les subvencions, així com l'import global màxim destinat a abonar-les.





    Segona. Habilitació per al desenvolupament normatiu

    S'autoritza la direcció general amb competències en matèria d'arxius a dictar totes les disposicions normatives necessàries per a adoptar, en l'àmbit de les seues competències, les mesures necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre i de les corresponents convocatòries.



    Tercera. Entrada en vigor

    La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



    València, 29 de juny de 2017



    El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,

    VICENT MARZÀ IBÁÑEZ