ORDRE 3/2016, de 17 de febrer, de la Vicepresidència del Consell i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de places per a estades en balnearis de la Comunitat Valenciana



Publicado en:  DOGV núm. 7727 de 24.02.2016
Número identificador:   2016/1224
Referencia Base Datos:  001403/2016
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Benestar social


  • ORDRE 3/2016, de 17 de febrer, de la Vicepresidència del Consell i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de places per a estades en balnearis de la Comunitat Valenciana (Programa Termalisme Valencià). [2016/1224]

    ÍNDEX



    Preàmbul

    Títol I. Ajudes i subvencions

    Article 1. Objecte de la subvenció

    Article 2. Places i temporades

    Article 3. Preu de les places

    Article 4. Prestacions i serveis de les estades

    Article 5. Persones beneficiàries de la subvenció

    Article 6. Requisits de les persones beneficiàries

    Article 7. Obligacions de les persones beneficiàries

    Article 8. Criteris d'adjudicació

    Títol II. Procediment.

    Article 9. Procediment de concessió

    Article 10. Sol·licituds

    Article 11. Esmena de sol·licituds

    Article 12. Ordenació i instrucció

    Article 13. Comissió de valoració

    Article 14. Resolució i adjudicació de places

    Article 15. Recursos

    Article 16. Informació i publicitat de les subvencions concedides



    Títol III. Del pagament i de la justificació de les subvencions

    Article 17. Forma de pagament de les places i forma de justificació

    Article 18. Mètode de comprovació i pla de control

    Article 19. Finançament

    Article 20. Pèrdua d'efectes o minoració de l'import de la subvenció i exigència de reintegraments d'imports indegudament percebuts

    Article 21. Responsabilitat i règim sancionador

    Article 22. Aplicació de les disposicions d'aquesta ordre

    Disposicions addicionals

    Única. Adjudicació de places

    Disposicions finals

    Primera. Normativa aplicable

    Segona. Instruccions

    Tercera. Entrada en vigor





    PREÀMBUL



    La Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el Sistema de Serveis Socials a la Comunitat Valenciana, estableix com un dels seus objectius l'atenció de la tercera edat i altres col·lectius singulars, desenvolupant programes tendents a la prevenció, rehabilitació i promoció integral de les persones majors, impulsant hàbits de vida saludables per a la consecució d'una major qualitat de vida.

    Així mateix, en la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, es considera que la promoció de l'autonomia personal ha d'orientar-se a la consecució d'una millor qualitat de vida i a la prevenció de les situacions de dependència, per a la qual cosa s'establiran programes específics de caràcter preventiu i de rehabilitació.

    Els tractaments de prevenció i rehabilitació que es realitzen per mitjà de l'ús terapèutic de les aigües mineromedicinals, són una pràctica molt antiga a la que s'han incorporat tècniques complementàries de diferents camps de la medicina, buscant una major eficàcia en els tractaments.

    El col·lectiu de les persones majors és un de què més beneficis poden obtindre de tals pràctiques, atès que, a mesura que avança l'edat, solen aparèixer determinades patologies que poden millorar notablement després de rebre un tractament termal.

    Per aquesta raó, les persones majors estan interessades a passar uns dies en un establiment termal, on el tractament pròpiament dita, junt amb el descans i la relació social, els proporcionen una millora en la seua salut i benestar, la qual cosa comporta una millora en la seua qualitat de vida.

    Finalment, el Decret 103/2015, de 7 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, assigna a la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, entre altres, les competències en matèria de polítiques de prestació social, Serveis socials, dependència i majors, assumint la Direcció General de Serveis Socials i Persones en Situació de Dependència, les funcions en matèria de política de Serveis socials, de formació i qualitat de vida, la proposta, programació i execució de les polítiques generals en matèria d'atenció a les persones en situació de dependència i la participació activa de les persones majors en la societat. En els mateixos termes es pronuncia el Decret 152/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

    Així, la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, a través de la Direcció General de Serveis Socials i Persones en Situació de Dependència, impulsa el Programa de Termalisme Valencià, per a promoure les estades de persones que ho necessiten en els establiments que disposen de tractaments termals amb aigües mineromedicinals declarades d'utilitat pública.

    Amb aquesta Ordre es dóna compliment al que disposa l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions.

    Les ajudes concedides per mitjà d'aquesta Ordre no precisen de la seua notificació a la Comissió Europea, per no reunir tots els requisits de l'apartat 1 de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, al ser els destinataris finals de la concessió persones físiques.

    En el procés d'elaboració d'aquesta Ordre, d'acord amb el que disposa l'article 165 citat, ha emès un informe l'Advocacia General de la Generalitat i la Intervenció Delegada de la conselleria competent en matèria de persones majors.

    A més, s'han realitzat els tràmits d'audiència pertinents.

    Per això, en virtut de la normativa citada, havent donat compliment a l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana





    ORDENE



    TÍTOL I

    Ajudes i subvencions



    Article 1. Objecte de la subvenció

    1. L'objecte d'aquesta Ordre és l'establiment de les bases per a l'atorgament de places per a l'estada i tractament termal en els establiments balnearis de la Comunitat Valenciana dins del Programa de Termalisme Valencià de la Generalitat.

    2. Als efectes del Programa, s'entenen per establiments balnearis aquells que disposen d'aigües mineromedicinals declarades d'utilitat pública i es troben registrats com a tals en el corresponent registre oficial.

    3. Així mateix, els balnearis hauran de disposar d'hotels en el mateix balneari o bé d'hotels que estiguen ubicats a una distància inferior a 5 quilòmetres. En aquells allotjaments la distància dels quals al balneari siga superior a 500 metres, el desplaçament d'anada i tornada per a rebre el tractament termal en el balneari, serà per compte seu.

    4. Aquestes ajudes són compatibles amb altres que per a la mateixa finalitat siguen convocades per qualsevol administració o entitat pública i privada.



    Article 2. Places i temporades

    1. Cada any es convocaran el nombre de places que es determine en la corresponent convocatòria, dividides en dos temporades (alta i baixa) per a participar en el programa de termalisme valencià, a desenrotllar en els balnearis que es determinaran també en la corresponent convocatòria.

    2. La temporada alta comprendrà els tres mesos naturals que es determinen en cada convocatòria, i la temporada baixa, els mesos restants.

    3. El programa es desenvoluparà en les dates i amb la duració establides en cada convocatòria, en dues temporades (els períodes de la qual vindran determinats també en cada convocatòria) en els establiments adés descrits que es troben ubicats a la Comunitat Valenciana i que comprendrà: allotjament en habitació doble, manutenció en règim de pensió completa i tractaments termals adequats a les necessitats de cada una de les persones beneficiàries.



    Article 3. Preu de les places

    La Generalitat contribuirà al finançament del cost de les places amb una aportació màxima per plaça a cada un dels/as beneficiaris/as del programa, l'import del qual vindrà determinat en la corresponent convocatòria, i diferenciat per a temporada alta i per a temporada baixa; abonant la quantitat esmentada a l'establiment receptor i corrent per compte de la persona beneficiària la resta de l'import, conforme amb els preus que s'indicaran en la corresponent convocatòria.



    Article 4. Prestacions i serveis de les estades

    El preu de cada estada inclourà les següents prestacions i serveis:



    1. Allotjament durant el període establit en cada convocatòria en habitacions dobles d'ús compartit en un establiment hoteler degudament autoritzat per la conselleria competent en matèria de turisme. El gaudi d'una habitació individual estarà condicionat per les disponibilitats hoteleres i exigirà el pagament d'un suplement diari, l'import del qual vindrà determinat en la corresponent convocatòria.



    2. Manutenció en règim de pensió completa, adaptada a les necessitats de les persones usuàries i amb dues modalitats opcionals en el primer plat, el segon plat i les postres.

    3. Tractament termal bàsic, que comprendrà: reconeixement mèdic a l'ingressar en el balneari; tractament termal que per a cada usuari/ària prescriga el metge del balneari i seguiment mèdic del tractament amb informe final.

    4. Activitats d'animació sociocultural per als/as assistents.

    5. Pòlissa d'assegurança que donarà cobertura als sinistres que pogueren patir durant la seua estada en els balnearis les persones que assistisquen, tant en les instal·lacions hoteleres, com en l'estació termal on es realitza el tractament.

    6. El preu no inclou el desplaçament (anada i tornada) al balneari des del domicili de les persones beneficiàries, el qual es realitzarà per compte de cada una d'elles.



    Article 5. Persones beneficiàries de la subvenció

    1. Podran sol·licitar plaça en el Programa de Termalisme Valencià, les persones que a continuació s'indiquen:

    a) Persones de 65 anys o més.

    b) Persones de 60 anys o més, pensionistes del Sistema de Seguretat Social o de classes passives.

    c) Persones de 60 anys o més amb discapacitat que, segons el que disposa el Text Refós de la Llei General de Drets de les Persones amb Discapacitat i de la seua Inclusió Social, tinguen una discapacitat igual o superior al 33 %, acreditat amb un certificat. En el cas que aquestes persones precisen l'ajuda d'un acompanyant, serà necessari presentar un certificat de discapacitat on conste un grau igual o superior al 65 %.



    No serà necessària la presentació dels mencionats certificats si tenen el grau de discapacitat reconegut a la Comunitat Valenciana.

    d) Podran assistir els cònjuges o parelles de fet dels sol·licitants, sempre que siguen majors de 50 anys i complisquen els requisits establits en l'article 6.

    e) També podran participar en el programa els/les fills/as dels beneficiaris arreplegats en els apartats anteriors, sempre que siguen discapacitats en un grau igual o superior al 33 %, resulte impossible que queden a cura d'altres persones i depenguen dels seus pares per al seu exercici en la vida diària. En tot cas aniran acompanyats i compartiran habitació amb els seus pares.

    2. El compliment de les condicions establides en el present article per a posseir la condició de beneficiari vindrà referit al moment de presentació de la sol·licitud corresponent.



    Article 6. Requisits de les persones beneficiàries

    1. Les persones beneficiàries hauran de reunir els requisits següents:



    a) Estar empadronat en qualsevol dels municipis que integren la Comunitat Valenciana.

    b) Precisar els tractaments termals sol·licitats i no tindre contraindicació mèdica per a la seua recepció.

    c) Poder valdre's per si mateixos per a les activitats de la vida diària.

    d) No patir trastorns mentals o de conducta que puguen alterar la normal convivència dels usuaris en els establiments hotelers i termals, ni malaltia infecte contagiosa.

    Les persones amb discapacitat a què es refereix l'apartat 1.c de l'article 5, acudiran amb el seu acompanyant a fi que aquest l'ajude a realitzar tals activitats.

    2. No podran obtindre la condició de beneficiari les persones incurses en alguna de les prohibicions regulades en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.



    Article 7. Obligacions de les persones beneficiàries

    A més de les obligacions que amb caràcter general es preveuen l'article 14 de la Llei 38/2003, de 23 de novembre, General de Subvencions, s'estableixen les següents obligacions dels beneficiaris:

    a) Confirmació d'assistència. Rebuda la notificació de la concessió d'una plaça, la persona beneficiària haurà de confirmar la seua assistència al aquell torn per mitjà de fax, telegrama, correu electrònic amb confirmació, o telefonada, al balneari corresponent, dins del termini indicat en la notificació citada. Les persones seleccionades que no es presenten en la data indicada en el balneari adjudicat sense causa justificada, o que incomplisquen qualsevol de les obligacions incloses en aquese article, perdran els drets que els atorga la resolució de concessió de la plaça, així com l'import de despeses de gestió de reserva de plaça abonat.



    b) Pagament. Una vegada confirmada la seua assistència, la persona beneficiària haurà de remetre a la direcció del balneari, per gir postal o transferència bancària, en el termini que li indique el propi balneari, la quantitat establida en la corresponent convocatòria en concepte de despeses de gestió de reserva de plaça, abonant la resta de l'import a la seua arribada a l'establiment termal. En el cas que el beneficiari no abone la quantitat estipulada en concepte de despeses de gestió de reserva de plaça, s'entendrà que hi renúncia, podent seleccionar-se un altre beneficiari per a cobrir el seu vacant.

    c) Normes de convivència. Una vegada en l'establiment termal, el/la termalista estarà obligat a respectar les normes de convivència del centre sotmetent-se al reglament de règim intern del balneari, així com a les indicacions mèdiques en relació amb els tractaments.



    Article 8. Criteris d'adjudicació

    Una vegada comprovat el compliment dels requisits fixats en els articles precedents, l'adjudicació de places es realitzarà segons l'ordre de presentació de sol·licituds que servirà com a criteri únic en la mencionada adjudicació, així com en l'ordre de reserva de les persones que no obtinguen plaça directa.





    TÍTOL II

    Procediment



    Article 9. Procediment de concessió

    1. El procediment de concessió de les subvencions regulades en les presents bases es tramitarà en règim de concurrència competitiva, regulat en l'article 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.



    2. El procediment s'iniciarà d'ofici per mitjà de convocatòria aprovada per resolució de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, que es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



    Article 10. Sol·licituds

    1. Les sol·licituds es formularan en els models i terminis que es determinen en la corresponent convocatòria.

    2. Junt amb la documentació específica que determine la convocatòria, els sol·licitants hauran de presentar:

    a) Declaració responsable de no concórrer en la persona sol·licitant les circumstàncies assenyalades en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

    b) Acreditació de trobar-se al corrent dels seus obligacions tributàries i davant la Seguretat Social. Per a això, el sol·licitant podrà autoritzar al òrgan instructor perquè obtinga directament l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social a través de certificats telemàtics, de conformitat amb el que disposa el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic. Els qui no atorguen l'autorització esmentada, hauran d'aportar la documentació acreditativa de què es troben al corrent de les esmentades obligacions.

    c) Així mateix, els sol·licitants podran autoritzar la consulta de les seues dades d'identitat i residència per mitjà del sistema de verificació i consulta de dades d'identitat i residència, de conformitat amb el que disposa el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic. Els que no atorguen l'autorització esmentada, hauran d'aportar còpia compulsada del seu DNI així com certificat d'empadronament.

    La presentació de la sol·licitud degudament omplida, suposa el compliment dels requisits de l'article 6 d'aquesta ordre.

    3. La sol·licitud, junt amb la documentació requerida, es presentarà preferentment en els registres de les direccions territorials d'Igualtat i Polítiques Inclusives o en les oficines PROP, sense perjuí de les formes previstes en la legislació del Procediment Administratiu Comú.





    Article 11. Esmena de sol·licituds

    1. Rebudes les sol·licituds i incoat l'expedient, l'òrgan instructor les verificarà i podrà realitzar d'ofici les actuacions que considere necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut dels quals s'ha de pronunciar la resolució.



    2. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits exigits o no s'acompanye la documentació que, d'acord amb aquesta Ordre, resulte exigible es notificarà a la persona sol·licitant la causa que impedeix la continuació del procediment, i se la requerirà perquè de conformitat amb la legislació del Procediment Administratiu Comú, en el termini de 10 dies, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fa, es considerarà que ha desistit de la seua petició, prèvia resolució.

    3. Es delega en la persona titular de la direcció general competent en matèria de persones majors, la competència per a dictar la resolució a què fa referència l'apartat 2 d'aquesta base. La resolució indicarà expressament que s'adopta per delegació i es considerarà dictada per l'òrgan delegatori, esgotant la via administrativa. Contra la mateixa es podrà interposar directament recurs davant l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu en la forma, termini i condicions que determina la llei reguladora de la jurisdicció esmentada. No obstant això, prèviament es podrà interposar, potestativament, recurs de reposició d'acord amb la legislació del Procediment Administratiu Comú.



    Article 12. Ordenació i instrucció

    1. L'ordenació i instrucció del procediment de concessió correspondran a la direcció general competent en matèria de persones majors, que rebrà la sol·licituds presentades i verificarà que aquestes reuneixen els requisits per a poder ser tramitades.

    2. L'òrgan competent per a la instrucció i resolució de l'expedient, a la vista de la documentació que es troba en poder d'aquest i de les obligacions que s'adquirisquen amb la concessió de l'ajuda, podrà demanar els informes dels organismes i entitats que considere oportú i efectuar les comprovacions necessàries sobre l'exactitud de tot això.



    Article 13. Comissió de valoració

    1. Es crearà una comissió de valoració que tindrà la missió d'avaluar totes les sol·licituds presentades, d'acord amb els requisits establits en les presents bases i formularà la proposta ordenada segons el criteri establit en la present ordre a la directora general de Serveis Socials i Persones en Situació de Dependència.

    2. La comissió de valoració estarà composta per:

    a) Subdirector/a competent en matèria de persones majors, que actuarà com a president de la comissió.

    b) Cap del servei competent en matèria de centres i programes de persones majors.

    c) Dos tècnics de la direcció general competent en matèria de persones majors, designats per la persona titular de la mencionada Direcció General.

    3. La comissió esmentada analitzarà les sol·licituds presentades i proposarà a l'òrgan competent per a la concessió de les ajudes, mensualment, la relació prioritzada de beneficiaris que es regulen en la present ordre, amb el límit de les places oferides.

    4. La comissió d'avaluació actuarà com a òrgan col·legiat de conformitat amb el que preveu la legislació del Procediment Administratiu Comú, als efectes d'elevar a l'òrgan concedent la proposta de resolució de les ajudes.



    Article 14. Resolució i adjudicació de places

    1. La competència per a resoldre les sol·licituds es delega en la directora general de Serveis Socials i Persones en Situació de Dependència, en virtut de la Resolució de 27 de febrer de 2009, del conseller de Benestar Social i vicepresident tercer del Consell, sobre delegació de l'exercici de competències en determinats òrgans de la Conselleria (DOCV 5967, 04.03.2009).

    2. La Direcció General competent en matèria de persones majors amb caràcter mensual adjudicarà les places a les persones beneficiàries que corresponga, segons la disponibilitat de les places per a cada una de les temporades, efectuant la notificació corresponent a cada una d'elles.



    3. El termini màxim per a resoldre i notificar les resolucions sobre les sol·licituds presentades, serà de sis mesos comptats des de la data de publicació de la corresponent convocatòria, llevat que aquesta pospose els seus efectes a una data posterior.

    4. Transcorregut el termini màxim per a resoldre sense que s'haja notificat resolució expressa, les sol·licituds hauran d'entendre's desestimades per silenci administratiu, de conformitat amb el que disposa la legislació del Procediment Administratiu Comú, i en l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de la Generalitat, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera i d'Organització de la Generalitat. Tot això, sense perjuí que subsistisca l'obligació legal de l'Administració de resoldre expressament sobre la petició formulada.



    5. Quan per circumstàncies personals o d'un altre tipus els beneficiaris no puguen gaudir la plaça que se'ls haja assignat, a fi d'evitar que les places oferides queden vacants i així mateix quan el nombre de sol·licituds siga superior a les places oferides, en la resolució corresponent, s'establirà una llista de persones suplents per a la cobertura de vacants esmentades. Les persones incloses en aquesta llista adquiriran automàticament la condició de persones beneficiàries per l'ordre que figuren en la resolució esmentada, a mesura que es produïsquen baixes o vacants d'aquelles persones que hagen resultat adjudicatàries de places.



    6. En la notificació de la resolució d'adjudicació a la persona interessada, se li informarà de la temporada de gaudi de la plaça concedida i el balneari assignat, així com del termini per a la confirmació de la seua assistència i per a l'abonament de l'import de les despeses de gestió de la reserva.

    7. La resolució del procediment es notificarà als interessats ajustant-se al que disposa la legislació de Procediment Administratiu Comú. La pràctica de la notificació o publicació esmentades s'ajustarà a les disposicions contingudes en la mencionada legislació.

    8. Quan concórreguen causes justificades que impedisquen a les persones beneficiàries el gaudi de la plaça concedida en la temporada assignada, hauran de notificar-ho com més prompte millor a la direcció general competent en matèria de persones majors i a l'establiment balneari a fi de poder disposar de la seua plaça per a una altra persona. No procedirà la devolució de les despeses de gestió de reserva de plaça. Als beneficiaris en esta situació se'ls inclourà en la llista d'espera, a fi de conservar la possibilitat d'assignació d'una plaça vacant en data posterior. L'import abonat com a despeses de gestió de reserva de plaça s'entendrà abonat com a reserva per la possible plaça posterior assignada.



    9. En els supòsits en què l'estada no siga gaudida en la seua totalitat, només podran completar-se els dies de gaudi quan la interrupció siga per causa de força major demostrable, i es comunique immediatament a l'establiment termal. En aquests casos, la resta de dies no gaudits, únicament podran fer-se efectius d'acord amb les disponibilitats del balneari, i en les dates que aquest determine i no escaurà la devolució de l'import abonat pel beneficiari a l'establiment termal.



    10. L'abandó voluntari del balneari durant el període de gaudi de la plaça no donarà dret a la persona beneficiària a completar els dies que li falten en cap altra data o lloc dels inicialment assignats, ni a la devolució de l'import abonat a l'establiment termal.



    11. La persona beneficiària podrà gaudir d'un màxim de dues estades, dins del termini d'execució del programa fixat en la corresponent convocatòria, però en una temporada diferent de la sol·licitada en primer lloc. Haurà, per a això, de presentar una nova sol·licitud una vegada haja finalitzat la primera estada.



    Article 15. Recursos

    Contra les resolucions de concessió o denegació d'una plaça, que esgotaran la via administrativa, de conformitat amb la legislació del Procediment Administratiu Comú, es podrà interposar potestativament, recurs de reposició davant el mateix òrgan que les haja dictades, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la notificació; o bé directament recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la notificació, sense perjuí que puga interposar-se qualsevol altre que s'estime pertinent.



    Article 16. Informació i publicitat de les subvencions concedides

    Es procedirà a la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana de les subvencions concedides, amb expressió de la convocatòria, el programa i crèdit pressupostari a què s'imputen, beneficiari, quantitat concedida i finalitat o finalitats de la subvenció. Tot això en virtut dels articles 18 i 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.





    TÍTOL III

    Del pagament i de la justificació de les subvencions



    Article 17. Forma de pagament de les places i forma de justificació

    1. Les persones beneficiàries, una vegada confirmada la seua assistència, formalitzaran el pagament d'acord amb allò que s'ha indicat en l'article 7.b d'aquesta ordre.

    2. La conselleria competent en matèria de persones majors abonarà l'import corresponent, a l'establiment termal, d'acord amb allò que s'ha estipulat en els corresponents contractes administratius que se subscriguen.

    3. La justificació de les ajudes regulades en la present ordre es realitzarà a través de les factures mensuals presentades pels corresponents contractistes, que inclouran les places vençudes durant el mes, així com la relació de beneficiaris que realment hagen gaudit d'estada en el balneari, segellada i firmada per l'estació termal.



    Article 18. Mètode de comprovació i pla de control

    1. La comprovació administrativa de la justificació documental de la subvenció concedida es realitzarà per mitjà de la revisió de la documentació que a l'efecte s'ha establit en les presents bases com d'aportació preceptiva per la persona beneficiària, per al pagament de l'ajuda.



    2. La comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat, existència de la condició o compliment de la finalitat, es durà a terme en els termes establits en el pla de control que s'elaborarà a l'efecte en els termes establits en l'article 169.3 de la Llei 1/2015 adés citada.



    3. Per a la comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat, s'acudirà a l'examen d'operacions individualitzades i concretes relacionades o que pogueren afectar les subvencions concedides.





    Article 19. Finançament

    1. La contribució de la conselleria competent en matèria de persones majors en el finançament de les places regulades en la present ordre serà d'un màxim del 40 % de finançament individual per a la temporada alta, i d'un màxim del 60 % de finançament individual per a la temporada baixa, aplicant-se els percentatges esmentats sobre el cost real del servei derivat del preu resultant de l'adjudicació dels contractes administratius referits en l'article 17.2.

    2. La contribució de la conselleria competent en matèria de persones majors tampoc podrà superar globalment la quantia establida en el contracte administratiu per a la prestació del servei que corresponga abonar a la conselleria competent en matèria de persones majors amb càrrec als pressupostos de la Generalitat dels exercicis corresponents.





    Article 20. Pèrdua d'efectes o minoració de l'import de la subvenció i exigència de reintegraments d'imports indegudament percebuts



    1. Podrà deixar-se sense efecte la subvenció concedida o minorar la seua quantia, amb reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència dels interessos de demora des del moment del pagament de la subvenció, per incompliment de les obligacions i requisits que s'estableixen en la present ordre, així com en els supòsits de l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en relació amb l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.

    2. El procediment s'iniciarà d'ofici com a conseqüència de la iniciativa pròpia de l'òrgan competent, d'una ordre superior, de la petició raonada d'altres òrgans que tinguen atribuïdes o no facultats d'inspecció en la matèria, o de la formulació d'una denúncia.

    3. En la tramitació del procediment es garantirà, en tot cas, el dret de l'interessat a l'audiència.

    4. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució serà de dotze mesos des de la data de l'acord d'iniciació de l'expedient de revocació o minoració, i si és el cas, de reintegrament.

    5. Les quantitats que s'hagen de reintegrar tindran consideració d'ingrés de dret públic, als efectes del procediment aplicable per a la cobrança.



    Article 21. Responsabilitat i règim sancionador

    1. Les persones beneficiàries de les places adjudicades quedaran sotmeses a les responsabilitats i règim sancionador regulat en el Capítol IV, del Títol X, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, per la comissió de les infraccions administratives previstes en la normativa bàsica estatal.

    2. També quedaran sotmeses al que estableix la legislació vigent en matèria de potestat sancionadora.



    Article 22. Aplicació de les disposicions d'aquesta ordre

    Les disposicions contingudes en aquesta ordre seran aplicables sempre que la corresponent llei de pressupostos o qualsevol altra llei de la Generalitat o les seues normes de desplegament no establisquen condicions distintes.







    DISPOSICIONS ADDICIONALS



    Única. Adjudicació de places

    En cap cas s'adjudicaran les places mentre no s'hagen formalitzat els corresponents contractes administratius amb les empreses titulars dels balnearis.





    DISPOSICIONS FINALS



    Primera. Normativa aplicable

    En tot allò no regulat en la present ordre caldrà ajustar-se al que disposa el títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, del a Generalitat, d'Hisenda pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, en els preceptes declarat bàsics de la Llei 38/2003, de 26 de novembre, General de subvencions, així com en la resta de normativa estatal i autonòmica que hi siga aplicable.



    Segona. Instruccions de caràcter intern i organitzatiu

    S'autoritza la direcció general competent en matèria de persones majors per a elaborar les instruccions que siguen necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre i de les corresponents convocatòries.



    Tercera. Entrada en vigor

    La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



    València, 17 de febrer de 2016



    La vicepresidenta del Consell i consellera

    d'Igualtat i Polítiques Inclusives

    MÓNICA OLTRA JARQUE