ORDE 22/2013, de 13 de desembre, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per la qual es regulen les obligacions formals dels notaris en l'àmbit dels Impostos sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats i sobre Successions i Donacions.



Publicado en:  DOGV núm. 7180 de 26.12.2013
Número identificador:   2013/12327
Referencia Base Datos:  011681/2013
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria d'Hisenda i Administració Pública
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Normativa tributària
    Descriptores:
      Temáticos: recaptació d'impostos, impost sobre transmissions patrimonials, notari, fiscalitat


  • ORDE 22/2013, de 13 de desembre, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per la qual es regulen les obligacions formals dels notaris en l'àmbit dels Impostos sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats i sobre Successions i Donacions. [2013/12327]

    PREÀMBUL



    L'article 96 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, establix en l'apartat 1 que l'Administració tributària promourà la utilització de les tècniques i mitjans electrònics, informàtics i telemàtics necessaris per al desenrotllament de la seua activitat i l'exercici de les seues competències, amb les limitacions que la Constitució i les lleis establisquen. L'article esmentat afig, en l'apartat 2, que quan siga compatible amb els mitjans tècnics de què dispose l'Administració tributària els ciutadans podran relacionar-se amb esta per a exercir els seus drets i complir amb les seues obligacions a través de tècniques i mitjans electrònics, informàtics o telemàtics amb les garanties i requisits previstos en cada procediment.

    Tot això en el marc del principi d'impuls de l'aplicació dels mitjans electrònics als processos de treball i la gestió dels procediments i de l'actuació administrativa, establit, en l'àmbit estatal, i per criteris de simplificació administrativa, per l'article 33 de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'Accés Electrònic dels Ciutadans als Servicis Públics, i, a nivell autonòmic, per l'article 1.3 de la Llei 3/2010, de 5 de maig, de la Generalitat, d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana. Es tracta, en definitiva, com promou l'article 34.a de l'esmentada Llei 11/2007, de 22 de juny,, de «la supressió o reducció de la documentació requerida als ciutadans, per mitjà de la seua substitució per dades, transmissions de dades o certificats», sense que això supose cap cost per als ciutadans.

    Per la seua banda, l'apartat dos de la disposició addicional primera de la Llei 13/1997, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el tram autonòmic de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits, establix que els notaris amb destinació a l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana hauran de remetre a la conselleria competent en matèria d'hisenda una fitxa resum dels documents autoritzats per ells referents a actes o contractes subjectes a l'Impost sobre Successions i Donacions o a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, així com la còpia simple electrònica d'aquells documents; i afig que la determinació dels actes o contractes a què es referirà l'obligació, així com el format, contingut, terminis i la resta de condicions de compliment d'aquella s'establiran mitjançant una orde del conseller competent en matèria d'hisenda, i caldrà portar-ho a terme en suport directament llegible per ordinador o per mitjà de transmissió per via telemàtica.



    En tercer lloc, l'article 107.1 de la Llei 24/2001, de 27 de desembre, de Mesures Fiscals, Administratives i de l'Orde Social, establix que els notaris «disposaran obligatòriament de sistemes telemàtics per a l'emissió, transmissió, comunicació i recepció d'informació», i l'apartat 1 de l'article 110 de l'esmentada Llei 24/2001 afig que per mitjà de l'ús de la firma electrònica avançada «podran remetre's documents públics notarials, comunicacions, informes, declaracions i autoliquidacions tributàries, sol·licituds o certificats per via electrònica per part d'un notari o registrador de la propietat, mercantil o de béns mobles dirigits a un altre notari o registrador, a les administracions públiques o a qualsevol òrgan jurisdiccional, sempre en l'àmbit de la seua respectiva competència i per raó del seu ofici».



    Per la seua banda, l'article 4, apartat 2, del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'establixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic, en el marc de les mesures de simplificació administrativa que conté, establix que la comprovació de dades i documents en el marc de la instrucció d'un procediment administratiu la farà d'ofici l'òrgan gestor preferentment per mitjà de consultes i transmissions electròniques de dades a través de passarel·les de comunicació o sistemes d'interoperabilitat per a donar una major agilitat a la gestió del procediment.



    En virtut d'això, de conformitat amb el que disposa la normativa esmentada i, en l'exercici de les facultats que m'han sigut conferides per l'article 5 del Decret 19/2012, de 7 de desembre, del president de la Generalitat, pel qual determina les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat, per l'article 12 del Decret 20/2013, de 25 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, i pels articles 28 i 37 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la Direcció General de Tributs i Joc, amb els tràmits previs establits en el Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, així com l'informe de l'Advocacia General de la Generalitat i l'informe de l'òrgan amb competències horitzontals en matèria d'Administració electrònica, i de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu,



    ORDENE



    Article 1. Objecte de l'orde

    Esta orde té per objecte la regulació de les obligacions formals dels notaris en l'àmbit dels impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre successions i donacions, per tal de desplegar el que disposa l'apartat dos de la disposició addicional primera de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el tram autonòmic de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits.





    Article 2. Remissió de la fitxa resum dels documents notarials

    1. Els notaris amb destinació a l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana hauran de remetre a la conselleria competent en matèria d'hisenda una fitxa resum dels documents autoritzats per ells referents als actes o contractes, produïts a partir de l'entrada en vigor d'esta orde, que continguen fets imposables subjectes a l'Impost sobre Successions i Donacions o a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

    2. La remissió esmentada s'efectuarà telemàticament en formats tipus XML (Extensible Markup Language) i PDF (Portable Document Format), amb el contingut a què es referix l'annex únic d'esta orde, en el termini dels 15 dies hàbils següents a la firma del document notarial.





    Article 3. Remissió de la còpia simple electrònica dels documents notarials

    1. Els notaris amb destinació a l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana hauran de remetre a la conselleria competent en matèria d'hisenda la còpia simple electrònica dels documents autoritzats per ells referents als actes o contractes, produït a partir de l'entrada en vigor d'esta orde, que continguen fets imposables subjectes a l'Impost sobre Successions i Donacions o a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

    2. La còpia simple electrònica haurà de reproduir o traslladar fidelment el contingut de la matriu del document autoritzat, incloent-hi els documents incorporats a aquella.

    3. La remissió s'efectuarà telemàticament en format tipus PDF (Portable Document Format), en el termini dels 15 dies hàbils següents a la firma del document notarial.



    Article 4. Remissió de la còpia simple electrònica dels documents notarials a requeriment de la conselleria competent en matèria d'hisenda

    1. La conselleria competent en matèria d'hisenda podrà requerir per mitjans telemàtics els notaris amb destinació a l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana la còpia simple electrònica dels documents referents als actes o contractes que continguen fets imposables subjectes a l'Impost sobre Successions i Donacions o a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats en els supòsits següents:

    a) Quan es tracte de complir el que preveuen l'article 93 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, i el 32, apartat 3, de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'Impost sobre Successions i Donacions.

    b) Quan els documents es referisquen a actes o contractes que s'hagen produït després de l'entrada en vigor d'esta orde i no hagen sigut subministrats de conformitat amb el que establix l'article 3.



    2. La còpia simple electrònica haurà de reproduir o traslladar fidelment el contingut de la matriu del document autoritzat, junt amb els documents incorporats a esta.

    3. La remissió de la còpia simple electrònica requerida s'efectuarà telemàticament en format tipus PDF (portable document format), en el termini dels 15 dies hàbils següents a la recepció del requeriment de l'Administració.



    Article 5. Condicions de les remissions telemàtiques de les fitxes resum i de les còpies simples electròniques de documents notarials

    1. Les remissions telemàtiques a què es referixen els articles anteriors s'efectuaran amb els requisits establits per la normativa de la Generalitat aplicable a la transmissió o recepció de comunicacions, a través de suports, mitjans i aplicacions informàtics, electrònics i telemàtics entre departaments, organismes i entitats de l'Administració de la Generalitat Valenciana o entre estos i qualsevol persona física o jurídica.



    A este efecte, s'utilitzarà la firma electrònica avançada certificada per la Generalitat valenciana o per qualsevol altre organisme certificador amb què la Generalitat Valenciana haja subscrit el corresponent conveni d'establiment de relacions de confiança, en els termes que s'establisquen en el conveni corresponent entre la conselleria competent en matèria d'hisenda i els organismes representatius dels notaris.



    2. En el cas que existisquen dificultats tècniques que impedisquen efectuar les transmissions telemàtiques en l'últim dia dels terminis esmentats en els articles anteriors, podran realitzar-se les transmissions esmentades fins al segon dia hàbil posterior.

    3. La conselleria competent en matèria d'hisenda generarà un justificant electrònic de recepció efectiva o d'error en la recepció dels enviaments a què es referix l'apartat anterior, la procedència de la qual es garantirà per mitjà de la corresponent firma electrònica de l'Administració tributària valenciana.





    DISPOSICIÓ ADDICIONAL



    Única. Remissió de la còpia simple electrònica dels documents notarials per notaris amb destinació fora de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana

    La remissió per via telemàtica a la conselleria competent en matèria d'hisenda pels notaris amb destinació fora de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana de la còpia simple electrònica dels documents notarials referents als actes o contractes que continguen fets imposables subjectes a l'Impost sobre Successions i Donacions o a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, en les condicions que establix l'article 5 d'esta orde, s'ajustarà als termes del conveni que puga subscriure's a este efecte entre la Conselleria esmentada i el Consell General del Notariat.





    DISPOSICIONS FINALS



    Primera. Habilitacions

    1. Es faculta la direcció general competent en matèria de tributs per a dictar les instruccions que siguen necessàries en l'aplicació d'esta orde.

    2. Es faculta la direcció general competent en matèria de tributs per a efectuar, mitjançant una resolució, que haurà de publicar-se en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, les modificacions en el contingut de l'annex únic d'esta orde que es deriven de canvis normatius o de millores en la disponibilitat tècnica o operativa de la remissió de dades.

    Segona. Entrada en vigor

    Esta orde entrarà en vigor l'endemà del dia que es publique en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



    València, 13 de desembre de 2013



    El conseller d'Hisenda i Administració Pública,

    JUAN CARLOS MORAGUES FERRER





    ANNEX ÚNIC

    Contingut de la fitxa resum dels documents notarials



    1. Identificació del remitent

    CUV del notari

    Nom del notari

    Cognoms del notari

    Tipus de document d'identificació del notari

    Número de document d'identificació del notari

    Codi de la notaria

    Descripció de la notaria

    Telèfon

    Fax



    1.1 Informació sobre l'adreça de la notaria

    Província

    Municipi

    Tipus de via

    Nom de la via

    Número de via

    Duplicat (bis, etc.)

    Segon número de via

    Segon duplicat (bis, etc.)

    Bloc

    Escala

    Planta

    Porta

    Aproximació quilomètrica

    Entitat menor o pedania

    Resta de l'adreça no estructurada

    Codi postal



    2. Identificació del lot



    3. Identificació del document

    Tipus de document

    Número de document

    Número de document bis

    Data d'autorització

    3.1. Dades del document de rectificació

    Nom i cognoms del notari

    CUV

    Descripció de la notaria

    Codi de cadastre

    Número de document

    Número de document bis

    Tipus de document

    Any anterior



    4. Informació dels subjectes

    Identificador del subjecte en el document

    Tipus de compareixença

    Classe d'intervenció (per a subjectes classe C)

    Tipus d'afectació (per a subjectes classe B)

    Tipus de persona

    Tipus de document d'identificació

    Número de document d'identificació

    Motiu de l'absència d'identificació (en cas de no aportar-la)

    Nom

    Primer cognom (raó social per a persones jurídiques)

    Segon cognom

    Gènere

    Data de naixement

    Professió

    Data de defunció (Només causants. Dia, mes, any per a defuncions dels 10 últims anys, i any per a dates de defunció anteriors)



    Codi SICA (només per a entitats financeres. Esta és l'única dada que consta per a este tipus d'entitat)



    4.1. Informació del domicili espanyol (només per a atorgants participants)

    Resident a Espanya (Sí/No)

    Última província de residència (només causants)

    Província

    Municipi

    Tipus de via

    Nom de la via

    Número de via

    Duplicat (bis, etc.)

    Segon número de via

    Segon duplicat (bis, etc.)

    Bloc

    Escala

    Planta

    Porta

    Aproximació quilomètrica

    Entitat menor o pedania

    Resta de l'adreça no estructurada

    Codi postal



    4.2.Información del domicili estranger (només per a atorgants participants no residents)

    País de residència

    Estat o província

    Població

    Nom de la via

    Número de via

    Districte postal



    5. Informació dels objectes

    Tipus d'objecte

    Identificador de l'objecte en el document



    5.1. Finques urbanes síties a Espanya

    Classe de finca urbana (pis lliure, pis protegit, unifamiliar, garatge, traster, etc.)

    Tipus de construcció (nova, segona mà, etc.)

    Superfície

    Superfície de la parcel·la

    Aparcament annex (sí/no)

    Traster annex (sí/no)

    Veracitat cadastral

    Referència cadastral

    Motiu d'absència de la referència cadastral

    Codi de registre

    Registre de la propietat

    Secció

    Número de finca registral

    Subnúmero de finca registral

    Valor de l'objecte (total, no el transmés)



    5.1.1. Informació de la situació de la finca

    Província

    Municipi

    Tipus de via

    Nom de la via

    Número de via

    Duplicat (bis, etc.)

    Segon número de via

    Segon duplicat (bis, etc.)

    Bloc

    Escala

    Planta

    Porta

    Aproximació quilomètrica

    Entitat menor o pedania

    Resta de l'adreça no estructurada

    Codi postal



    5.2. Finques rústiques a Espanya

    Naturalesa de la finca

    Superfície

    Veracitat cadastral

    Referència cadastral

    Motiu d'absència de la referència cadastral

    Codi de registre

    Registre de la propietat

    Secció

    Número de finca registral

    Subnúmero de finca registral

    Valor de l'objecte (total, no el transmés)



    5.2.1. Informació de la situació de la finca

    Província

    Municipi

    Paratge

    Polígon

    Parcel·la



    5.3. Finques de característiques especials

    Superfície

    Veracitat cadastral

    Referència cadastral

    Motiu d'absència de la referència cadastral

    Codi de registre

    Registre de la propietat

    Secció

    Número de finca registral

    Subnúmero de finca registral

    Valor de l'objecte (total, no el transmés)



    5.3.1. Informació de la situació de la finca

    Província

    Municipi

    Dades identificatives



    5.4. Finques situades fora d'Espanya

    Descripció

    Valor de l'objecte (total, no el transmés)

    País



    5.5. Concessions administratives

    Descripció

    Valor de l'objecte (total, no el transmés)



    5.6. Accions i participacions socials / Entitat que es constituïx

    Tipus de document d'identificació

    Número de document d'identificació

    Raó social

    Nacionalitat

    Nombre d'accions

    Valor nominal unitari



    5.6.1. Informació sobre el domicili social

    Província

    Municipi

    Població Tipus de via

    Nom de la via

    Número de la via

    Estat o província



    5.7. Altres objectes

    Descripció

    Valor de l'objecte (total, no el transmés)



    5.8. Finca rústica/urbana

    Naturalesa de la finca

    Superfície

    Veracitat cadastral

    Referència cadastral

    Motiu d'absència de la referència cadastral

    Codi de registre

    Registre de la propietat

    Secció

    Número de finca registral

    Subnúmero de finca registral

    Valor de l'objecte (total, no el transmés)



    5.8.1. Informació de la situació de la finca

    Província

    Municipi

    Paratge

    Polígon

    Parcel·la



    6. Informació de l'operació

    Codi de l'operació

    Quantia de l'operació

    Preu conjunt per als objectes relacionats amb l'operació (sí/no)

    Impostos a què està subjecta l'operació

    Finalitat del préstec (només per a préstecs)

    Total responsabilitat (només per a préstecs)



    7. Informació de la relació del subjecte amb l'acte jurídic

    Relació subjecte – acte jurídic

    Tipus d'intervenció



    8. Informació de la relació de l'objecte amb l'acte jurídic

    Relació objecte – acte jurídic

    Nombre d'objectes intervinents

    Habitatge habitual (sí/no, només per a finques urbanes)



    8.1. Cadastre

    Alteració de la titularitat cadastral

    Modificació física cadastral

    Classe d'alteració cadastral



    8.2. Taxació

    Valor de taxació

    Tipus de taxació



    8.3. Impostos

    Impostos a què està subjecte l'objecte

    Renúncia a l'exempció d'IVA



    9. Informació de la relació del subjecte amb l'objecte

    Relació subjecte-objecte

    Tipus d'intervenció



    9.1. Comunitat de béns afectada

    Número de document d'identificació

    Nom

    Província

    Municipi

    Tipus de via

    Nom de la via

    Número de via

    Duplicat (bis, etc.)

    Segon número de via

    Segon duplicat (bis, etc.)

    Bloc

    Escala

    Planta

    Porta

    Aproximació quilomètrica

    Entitat menor o pedania

    Resta de l'adreça no estructurada

    Codi postal

    Identificació del cònjuge no compareixent

    Valor del percentatge de les accions transmeses



    9.2. Drets

    Tipus de dret

    Percentatge de dret

    Data d'última transmissió