ORDE 32/2013, de 26 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual s'establix per a la Comunitat Valenciana el currículum del cicle formatiu de grau superior corresponent al títol de Tècnic Superior en Direcció de Cuina.



Publicado en:  DOGV núm. 7017 de 06.05.2013
Número identificador:   2013/4395
Referencia Base Datos:  004241/2013
 
  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Educació
    Descriptores:
      Temáticos: ensenyament professional, programa d'ensenyament, legislació escolar, planificació educativa, indústria gastronòmica


  • ORDE 32/2013, de 26 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual s'establix per a la Comunitat Valenciana el currículum del cicle formatiu de grau superior corresponent al títol de Tècnic Superior en Direcció de Cuina. [2013/4395]

    ÍNDEX



    Preàmbul

    Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

    Article 2. Currículum

    Article 3. Organització i distribució horària

    Article 4. Mòduls professionals: Formació en Centres de Treball i Projecte de Direcció de Cuina

    Article 5. Espais i equipament

    Article 6. Professorat

    Article 7. Docència en anglés

    Article 8. Autonomia dels centres

    Article 9. Requisits dels centres per a impartir estes ensenyances

    Article 10. Avaluació, promoció i acreditació

    Article 11. Adaptació als diferents tipus i destinataris de l'oferta educativa

    Disposició addicional primera. Calendari d'implantació

    Disposició addicional segona. Autorització de centres docents

    Disposició addicional tercera. Requisits del professorat de centres privats o de centres públics de titularitat diferent de l'Administració educativa

    Disposició addicional quarta. Incidència en les dotacions de gasto



    Disposició transitòria. Procés de transició i drets de l'alumnat que curse el cicle formatiu establit per a l'obtenció del títol de Tècnic Superior en Restauració emparat per la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu



    Disposició final primera. Habilitació reglamentària

    Disposició final segona. Entrada en vigor

    Annex I. Mòduls professionals

    Annex II. Seqüenciació i distribució horària setmanal dels mòduls professionals

    Annex III. Professorat

    Annex IV. Currículum mòduls professionals: Anglés Tècnic II-S

    Annex V. Espais mínims

    Annex VI. Titulacions acadèmiques requerides per a la impartició dels mòduls professionals que conformen el cicle formatiu en centres de titularitat privada, o d'altres administracions diferents de l'educativa.





    PREÀMBUL



    La Llei Orgànica 1/2006, de 10 d'abril, de reforma de la Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 53, establix que és competència exclusiva de la Generalitat la regulació i l'administració de l'ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, en l'àmbit de les seues competències, sense perjuí del que es disposa en l'article vint-i-set de la Constitució i en les lleis orgàniques que, conforme a l'apartat u de l'article huitanta-un, la despleguen.

    Una vegada aprovat i publicat en el Boletín Oficial del Estado el Reial Decret 687/2010, de 20 de maig, pel qual s'establix el títol de Tècnic Superior en Direcció de Cuina i es fixen les seues ensenyances mínimes, els continguts bàsics de les quals representen el 55 per cent de la duració total del currículum d'este cicle formatiu, establida en 2000 hores, en virtut del que es disposa en l'article 10.1 de la Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional, en els articles 6.2 i 39.6 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i en el capítol I del Reial Decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'establix l'ordenació de la formació professional del sistema educatiu i segons el que es fixa en l'article 10.2 de la Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional, en els articles 6.3 i 39.4 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i en els articles 8.2 i 8.3 del Reial Decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'establix l'ordenació de la formació professional del sistema educatiu, és procedent, tenint en compte els aspectes definits en la normativa anteriorment mencionada, establir el currículum complet d'estes noves ensenyances de Formació Professional Inicial vinculades al títol mencionat en l'àmbit d'esta comunitat autònoma, ampliant i contextualitzant els continguts dels mòduls professionals i respectant el perfil professional d'aquell.



    En la definició d'este currículum s'han tingut en compte les característiques educatives, així com les socioproductives i laborals, de la Comunitat Valenciana, a fi de donar resposta a les necessitats generals de qualificació dels recursos humans per a la seua incorporació a l'estructura productiva de la Comunitat Valenciana, sense cap perjuí a la mobilitat de l'alumnat.

    S'ha prestat especial atenció a les àrees prioritàries definides per la disposició addicional tercera de la Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional, per mitjà de la definició de continguts de prevenció de riscos laborals que permeten que tot l'alumnat puga obtindre el certificat de Tècnic en Prevenció de Riscos Laborals, nivell bàsic, expedit d'acord amb el que disposa el Reial Decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels Servicis de Prevenció, i incorporant en el currículum formació en la llengua anglesa per a facilitar la seua mobilitat professional a qualsevol país europeu.

    Este currículum requerix una posterior concreció en les programacions que l'equip docent ha d'elaborar, les quals han d'incorporar el disseny d'activitats d'aprenentatge i el desenrotllament d'actuacions flexibles que, en el marc de la normativa que regula l'organització dels centres, possibiliten adequacions particulars del currículum en cada centre docent d'acord amb els recursos disponibles, sense que en cap cas supose la supressió d'objectius que afecten la competència general del títol.

    En virtut del que s'ha exposat anteriorment, i segons el que es fixa en l'article 8.2 del Reial Decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'establix l'ordenació de la formació professional del sistema educatiu, vista la proposta de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyances de Règim Especial de data 2 d'abril de 2013, amb un informe previ del Consell Valencià de la Formació Professional i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, en exercici de les atribucions que em conferixen l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i el Decret 190/2012, de 21 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport,



    ORDENE



    Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

    1. La present orde té com a objecte establir el currículum del cicle formatiu de grau superior vinculat al títol de Tècnic Superior en Direcció de Cuina, tenint en compte les característiques socioproductives, laborals i educatives de la Comunitat Valenciana. A este efecte, la identificació del títol, el perfil professional que està expressat per la competència general, les competències professionals, personals i socials i la relació de qualificacions i, si és el cas, les unitats de competència del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, així com l'entorn professional i la prospectiva del títol en el sector o sectors, són els que es definixen en el títol de Tècnic Superior en Direcció de Cuina determinat en el Reial Decret 687/2010, de 20 de maig, pel qual s'establix el mencionat títol i les seues ensenyances mínimes.



    2. El que disposa esta orde serà aplicable en els centres docents que desenrotllen les ensenyances del cicle formatiu de grau superior en Direcció de Cuina ubicats en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.



    Article 2. Currículum

    1. La duració total del currículum d'este cicle formatiu, incloent-hi tant la càrrega lectiva dels seus mòduls professionals com la càrrega lectiva reservada per a la docència en anglés, és de 2.000 hores.

    2. Els seus objectius generals, els mòduls professionals i els objectius dels dits mòduls professionals, expressats en termes de resultats d'aprenentatge i els seus criteris d'avaluació, així com les orientacions pedagògiques, són els que s'establixen per a cada un en el Reial Decret 687/2010, de 20 de maig.

    3. Els continguts i la càrrega lectiva completa d'estos mòduls professionals s'establixen en l'annex I de la present orde.



    Article 3. Organització i distribució horària

    La impartició dels mòduls professionals d'este cicle formatiu, quan s'oferisca en règim presencial ordinari, s'organitzarà en dos cursos acadèmics. La seqüenciació en cada curs acadèmic, la seua càrrega lectiva completa i la distribució horària setmanal es concreten en l'annex II de la present orde.



    Article 4. Mòduls professionals: Formació en Centres de Treball i Projecte de Direcció de Cuina

    El mòdul professional de Formació en Centres de Treball es realitzarà, amb caràcter general, en el tercer trimestre del segon curs.

    El mòdul professional de Projecte de Direcció de Cuina consistirà en la realització individual d'un projecte de caràcter integrador i complementari de la resta dels mòduls que componen el cicle formatiu, que es presentarà i es defendrà davant d'un tribunal format per professorat de l'equip docent del cicle formatiu. Es durà a terme, amb caràcter general, durant l'últim trimestre del segon curs, i podrà coincidir amb la realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball. El desenrotllament i seguiment d'este mòdul haurà de compaginar la tutoria individual i col·lectiva, i la seua avaluació, per ser de caràcter integrador i complementari de la resta dels mòduls que componen el cicle formatiu, quedarà condicionada a l'avaluació positiva d'estos.



    Article 5. Espais i equipament

    Els espais mínims que han de reunir els centres educatius per a permetre el desenrotllament de les ensenyances d'este cicle formatiu, complint la normativa sobre prevenció de riscos laborals, així com la normativa sobre seguretat i salut en el lloc de treball, són els que s'etablixen en l'annex V d'esta orde.

    Els espais formatius establits poden ser ocupats per diferents grups d'alumnat que cursen el mateix o altres cicles formatius o etapes educatives, i no necessàriament s'han de diferenciar per mitjà de tancaments.

    L'equipament, a més de ser el necessari i suficient per a garantir l'adquisició dels resultats d'aprenentatge i la qualitat de l'ensenyança a l'alumnat segons el sistema de qualitat adoptat, haurà de complir les condicions següents:

    a) Els equips, màquines, etc., han de disposar de la instal·lació necessària perquè funcionen correctament, i han de complir les normes de seguretat i de prevenció de riscos i totes les altres que siguen aplicables.

    b) La seua quantitat i característiques hauran d'estar en funció del nombre d'alumnes i permetre l'adquisició dels resultats d'aprenentatge, tenint en compte els criteris d'avaluació i els continguts que s'inclouen en cada un dels mòduls professionals que s'impartisquen en els espais mencionats.



    Article 6. Professorat

    1. Els aspectes referents a les especialitats del professorat amb atribució docent en els mòduls professionals del cicle formatiu en Direcció de Cuina indicats en el punt 2 de l'article 2 d'esta orde, segons el que preveu la normativa estatal de caràcter bàsic, són els que s'establixen actualment en l'annex III A) del Reial Decret 687/2010, de 20 de maig, i en l'annex III de la present orde es determinen les especialitats i, si és el cas, els requisits de formació inicial del professorat amb atribució docent en el mòdul professional d'Anglés Tècnic inclòs en l'article 7.



    2. A fi de garantir la qualitat d'estes ensenyances, el professorat dels centres docents que no pertanyen a l'Administració educativa ubicats en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, per a poder impartir els mòduls professionals que conformen el cicle formatiu, hauran de posseir la corresponent titulació acadèmica que es concreta en l'annex VI d'esta orde, i, a més, caldrà que acredite la formació pedagògica i didàctica a què fa referència l'article 100.2 de la LOE. La titulació acadèmica universitària requerida s'adaptarà a la seua equivalència de grau/màster universitari



    Article 7. Docència en anglés

    A fi que l'alumnat conega la llengua anglesa, en els seus vessants oral i escrit, que li permeta resoldre situacions que impliquen la producció i compressió de textos relacionats amb la professió, conéixer els avanços d'altres països, realitzar propostes d'innovació en el seu àmbit professional i facilitar la seua mobilitat a qualsevol país europeu, el currículum d'este cicle formatiu incorpora la llengua anglesa de manera integrada en dos mòduls professionals entre els que componen la totalitat del cicle formatiu.

    1. Estos mòduls seran impartits de manera voluntària pel professorat que hi tinga atribució docent que, a més, posseïsca l'habilitació lingüística en anglés d'acord amb la normativa aplicable a la Comunitat Valenciana.

    - A fi de garantir que l'ensenyança bilingüe s'impartisca en els dos cursos acadèmics del cicle formatiu de manera continuada, es triaran mòduls professionals d'ambdós cursos.

    - Els mòduls susceptibles de ser impartits en llengua anglesa són els relacionats amb les unitats de competència, excepte amb la UC1051_2, incloses en el títol.

    - Com a conseqüència de la major complexitat que suposa la transmissió i recepció d'ensenyances en una llengua diferent de la materna, els mòduls professionals impartits en llengua anglesa incrementaran la seua càrrega horària lectiva en tres hores setmanals per al mòdul que s'impartisca en el primer curs i dos hores per al que es duga a terme durant el segon curs. A més, el professorat que impartisca els dits mòduls professionals tindrà assignades en el seu horari individual tres hores setmanals de les complementàries al servici del centre per a la seua preparació.

    2. Si no es complixen les condicions indicades anteriorment, amb caràcter excepcional i de manera transitòria, els centres autoritzats per a impartir el cicle formatiu, en el marc general del seu projecte educatiu, concretaran i desenrotllaran el currículum del cicle formatiu augmentant en tres hores setmanals la càrrega horària del mòdul 0179. Anglés i incloent un mòdul d'Anglés Tècnic en el segon curs, la llengua vehicular del qual serà l'anglés, amb una càrrega horària de dos hores setmanals. El currículum d'este mòdul d'Anglés Tècnic es concreta en l'annex IV.



    Article 8. Autonomia dels centres

    Els centres educatius disposaran, de conformitat amb la normativa aplicable en cada cas, de la necessària autonomia pedagògica, d'organització i de gestió econòmica per al desenrotllament de les ensenyances i la seua adaptació a les característiques concretes de l'entorn socioeconòmic, cultural i professional.

    En el marc general del projecte educatiu i segons les característiques del seu entorn productiu, els centres autoritzats per a impartir el cicle formatiu concretaran i desenrotllaran el currículum per mitjà de l'elaboració del projecte curricular del cicle formatiu i de les programacions didàctiques de cada un dels seus mòduls professionals, en els termes establits en esta orde, potenciant o creant la cultura de prevenció de riscos laborals en els espais on s'impartisquen els diferents mòduls professionals, així com una cultura de respecte ambiental, treball de qualitat realitzat d'acord amb les normes de qualitat, creativitat, innovació i igualtat de gèneres.

    La conselleria amb competències en estes ensenyances de Formació Professional afavorirà l'elaboració de projectes d'innovació, així com de models de programació docent i de materials didàctics que faciliten al professorat el desenrotllament del currículum.

    Els centres, en l'exercici de la seua autonomia, podran adoptar experimentacions, plans de treball, formes d'organització o ampliació de l'horari escolar en els termes que establisca la conselleria amb competències en estes ensenyances de Formació Professional, sense que, en cap cas, s'imposen aportacions a l'alumnat ni exigències per a esta.



    Article 9. Requisits dels centres per a impartir estes ensenyances

    Tots els centres de titularitat pública o privada ubicats en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana que oferisquen ensenyances conduents a l'obtenció del títol de Tècnic Superior en Direcció de Cuina s'ajustaran al que s'establix en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i en les normes que el despleguen i, en tot cas, hauran de complir els requisits que s'establixen en l'article 46 del Reial Decret 1147/2011, de 29 de juliol, a més del que establix el Reial Decret 687/2010, de 20 de maig, i normes que el despleguen.



    Article 10. Avaluació, promoció i acreditació

    Per a l'avaluació, promoció i acreditació de la formació establida en esta orde caldrà ajustar-se a les normes que expressament dicte la conselleria amb competències en estes ensenyances de Formació Professional.



    Article 11. Adaptació als distints tipus i destinataris de l'oferta educativa

    La conselleria amb competències en estes ensenyances de Formació Professional podrà realitzar ofertes formatives d'este cicle formatiu, adaptades a les necessitats específiques de col·lectius desfavorits o amb risc d'exclusió social i adequar les ensenyances del cicle a les característiques dels diversos tipus d'oferta educativa, a fi d'adaptar-se a les característiques dels destinataris.



    DISPOSICIONS ADDICIONALS



    Primera. Calendari d'implantació

    La implantació del currículum objecte de regulació de la present orde tindrà lloc en el curs escolar 2011-2012, per a les ensenyances (mòduls professionals) seqüenciades en el curs primer del annex II de la present orde i l'any 2012-2013, per a les ensenyances (mòduls professionals) seqüenciades en el segon curs del mencionat annex II. Simultàniament, en els mateixos anys acadèmics, deixaran d'impartir-se les corresponents al primer i segon curs de les ensenyances establides per a l'obtenció del títol de Tècnic Superior en Restauració, emparat per la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu.



    Segona. Autorització de centres docents

    1. Tots els centres de titularitat pública o privada que, en la data d'entrada en vigor d'esta orde, tinguen autoritzades ensenyances conduents a l'obtenció del títol de Tècnic Superior en Restauració queden autoritzats per a impartir les ensenyances conduents a l'obtenció, bé del títol de Tècnic Superior en Direcció de Cuina o del títol de Tècnic Superior en Direcció de Servicis de Restauració, ambdós emparats per la LOE.

    2. Els centres privats afectats hauran de presentar sol·licitud per la qual opten a l'autorització d'un dels dos cicles davant de l'òrgan competent, en matèria de propostes de resolució d'autorització de centres docents no universitaris de titularitat privada o de titularitat pública d'una altra administració diferent de l'educativa, de la conselleria amb competències en matèria d'educació, que resoldrà i ordenarà la seua inscripció en el Registre de Centres Docents.

    3. En cas que el centre privat desitge impartir els dos cicles, s'exigirà el compliment de tots els requisits establits en la normativa vigent, que es comprovaran conforme al procediment establit en el Reial Decret 332/1992, de 3 d'abril, d'autoritzacions de centres privats per a impartir ensenyances de règim general, modificat pel Reial Decret 131/2010, de 12 de febrer.

    4. En el cas que el cicle formatiu emparat per la LOGSE estiga concertat i s'autoritzaren els dos nous cicles formatius, només un d'estos cicles podrà mantindre el concert, amb la sol·licitud prèvia del centre.

    5. En el cas dels centres públics, la conselleria amb competències en matèria d'educació, en virtut dels requisits d'instal·lacions dels centres i dels criteris de planificació establits, determinarà els cicles formatius que s'han d'implantar d'acord amb el procediment general establit per a la dita implantació.



    Tercera. Requisits del professorat de centres privats o de centres públics de titularitat diferent de l'Administració educativa

    El professorat dels centres de titularitat privada o de titularitat pública d'una altra administració diferent de l'educativa que en la data d'entrada en vigor d'esta orde no tinga els requisits acadèmics exigits en l'article 6 de la present orde podrà impartir els corresponents mòduls professionals que conformen el present currículum si es troben en algun dels supòsits següents:

    a) Professorat que haja impartit docència en els centres especificats en la disposició addicional segona, sempre que dispose per a això dels requisits acadèmics requerits, durant un període de dos cursos acadèmics complets o, si no n'hi ha, dotze mesos en períodes continus o discontinus, dins dels quatre cursos anteriors a l'entrada en vigor de la present orde, en el mateix mòdul professional inclòs en un cicle formatiu emparat per la LOGSE que siga objecte de la convalidació establida en l'annex IV del Reial Decret 687/2010, de 20 de maig. L'acreditació docent corresponent es podrà sol·licitar durant un any a l'entrada en vigor de la present orde.

    b) Professorat que dispose d'una titulació acadèmica universitària i de la formació pedagògica i didàctica requerida i a més acredite una experiència laboral d'almenys tres anys en el sector vinculat a la família professional realitzant activitats productives o docents en empreses relacionades implícitament amb els resultats d'aprenentatge del mòdul professional.

    El procediment que s'ha de seguir per a obtindre l'acreditació docent establida en esta disposició addicional serà el següent:

    El professorat que considere reunir els requisits necessaris ho sol·licitarà a la corresponent direcció territorial amb competències en educació, i haurà d'adjuntar la documentació següent:

    - Fotocòpia compulsada del títol acadèmic oficial

    - Documents justificatius de complir els requisits indicats en l'apartat a) i/o b) d'esta disposició addicional.

    El/la directora/a territorial, amb un informe previ del seu Servici d'Inspecció Educativa, elevarà una proposta de resolució a l'òrgan competent en matèria d'ordenació d'estes ensenyances de Formació Professional de la conselleria amb competències en matèria d'educació, que dictarà una resolució individualitzada respecte d'això. Contra la resolució, el/la interessat/ada podrà presentar un recurs d'alçada, en el termini d'un mes des de la notificació, davant de la secretària autonòmica de què depenga el mencionat òrgan administratiu competent, fet que haurà de constar en la mencionada resolució. Estes resolucions quedaran inscrites en un registre creat a este efecte.



    Quarta. Incidència en les dotacions de gasto

    La implementació i posterior desenrotllament d'esta orde no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent en estes ensenyances de Formació Professional, i en tot cas haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de l'esmentada conselleria.



    DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



    Única. Procés de transició i drets de l'alumnat que curse el cicle formatiu establit per a l'obtenció del títol de Tècnic Superior en Restauració emparat per la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu

    L'alumnat que, al finalitzar el curs escolar 2010-2011, complisca les condicions requerides per a cursar les ensenyances del segon curs del títol de Tècnic Superior en Restauració emparat per la LOGSE, i que no haja superat algun dels mòduls professionals del primer curs del corresponent cicle formatiu les ensenyances del qual se substituïxen d'acord amb el que indica la disposició addicional primera d'esta orde, disposarà de dos convocatòries en cada un dels dos anys successius per a poder superar els dits mòduls professionals, sempre amb el límit màxim de convocatòries pendents de realitzar per l'interessat que establix la normativa vigent en cada un dels règims d'impartició de les ensenyances de Formació Professional.

    Transcorregut el dit període, en el curs escolar 2013-2014 se li aplicaran les convalidacions, per als mòduls superats, establides en l'article 15.1 del Reial Decret 687/2010, de 20 de maig, pel qual s'establix el títol de Tècnic Superior en Direcció de Cuina, o norma bàsica que el substituïsca, regulat per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

    A l'alumnat que, al finalitzar el curs escolar 2010-2011, no complisca les condicions requerides per a cursar les ensenyances del segon curs del títol de Tècnic Superior en Restauració emparat per la LOGSE, se li aplicaran les convalidacions establides en l'article 15.1 del Reial Decret 687/2010, de 20 de maig, pel qual s'establix el títol de Tècnic Superior en Direcció de Cuina, o norma bàsica que el substituïsca, regulat per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig d'Educació.



    L'alumnat que, al finalitzar el curs escolar 2011-2012, no complisca, per no haver superat algun dels mòduls professionals del segon curs, les condicions requerides per a obtindre el títol de Tècnic Superior en Restauració emparat per la LOGSE, disposarà de dos convocatòries en cada un dels dos anys successius per a poder superar els dits mòduls professionals, a excepció del mòdul de Formació en Centres de Treball, per al qual disposarà d'un curs escolar suplementari, sempre amb el límit màxim de convocatòries pendents de realitzar per l'interessat, que establix la normativa vigent en cada un dels règims d'impartició de les ensenyances de Formació Professional. A l'alumnat que, transcorregut el dit període, no haja obtingut el corresponent títol, se li aplicaran les convalidacions, per als mòduls superats, establides en l'article 15.1 del Reial Decret 687/2010, de 20 de maig, pel qual s'establix el títol de Tècnic Superior en Direcció de Cuina, o norma bàsica que el substituïsca, regulat per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.





    DISPOSICIONS FINALS



    Primera. Habilitació reglamentària

    En l'àmbit de les seues funcions, els òrgans superiors i centres directius de la conselleria competent en matèria d'educació queden autoritzats per a adoptar les mesures i dictar les instruccions necessàries per a l'aplicació del que disposa esta orde



    Segona. Entrada en vigor

    Esta orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana. No obstant això, es considerarà que els seus efectes es referixen a partir de l'inici dels processos d'escolarització del curs 2011-2012.



    València, 26 d'abril de 2013



    La consellera d'Educació, Cultura i Esport,

    MARÍA JOSÉ CATALÁ VERDET







    ANNEX I

    Mòduls professionals



    Mòdul professional: Control d'Aprovisionament de Matèries Primeres

    Codi: 0496

    Duració: 64 hores

    Continguts:

    Selecció de matèries primeres:

    - Matèries primeres en restauració. Descripcions, classificacions, propietats organolèptiques i aplicacions.

    - Referents del Codi Alimentari.

    - Categories comercials i etiquetatges d'aliments i de begudes.

    - Presentacions comercials.

    Recepció de matèries primeres:

    - Funcions de la recepció de matèries primeres. Descripció i caracterització.

    - Fases i procediments per a rebre matèries primeres. Organització i control.

    - Equips i maquinària associada als processos de recepció.

    - Transport de mercaderies peribles. Normativa.

    - Documents relacionats amb les operacions de recepció, economat i celler. Funcions, formalització i tramitació.

    Emmagatzematge de matèries primeres en restauració:

    - Llocs per a l'emmagatzematge. Magatzem, economat i celler. Descripció i característiques.

    - Condicions higienicosanitàries en els espais per a l'emmagatzematge.

    - Aliments peribles, no peribles i altres subministraments. Concepte i característiques.

    - Envasos per a l'emmagatzematge. Garanties de qualitat i seguretat higienicosanitàries.

    - Classificació i distribució de les mercaderies en funció de la conservació, emmagatzematge i consum.

    Control de consums i existències:

    - Control d'existències en restauració. Concepte.

    - Sol·licitud de comandes i retirada de gèneres de magatzem. Documentació. Relacions interdepartamentals. Control. Entrega directa.

    - Inventari i valoració d'existències. Inventari físic i inventari permanent. Concepte. Procediment d'execució i documents associats.



    - Rotació de gèneres en magatzem. Concepte, funció i procediment.

    - Càlcul de consums, minves, pèrdues i ruptures. Consum teòric i consum real.

    - Aplicacions informàtiques de control de consums i existències en economat.



    Mòdul professional: Processos de Preelaboració i Conservació en Cuina

    Codi: 0497

    Duració: 256 hores

    Continguts:

    Preparació de les zones de producció:

    - Equips i maquinària de cuina.

    · Descripció i classificació.

    · Ubicació més idònia i funcionament.

    - Distribució i ubicació en els espais de cuina.

    · Procediments d'ús, neteja i manteniment.

    · Materials segons la normativa vigent.

    - Bateria, utensilis i ferramentes de cuina. Descripció i classificació.

    - Aprovisionament intern de matèries primeres en cuina. Concepte i característiques:

    · Procediments de recollida.

    · Temperatures de conservació dels gèneres sense preelaborar.

    · Documents de control intern de l'àrea de cuina. Funcions, formalització i tramitació.

    · Procediments de distribució interna, emmagatzematge i conservació intermèdia de gèneres.

    Determinació de sistemes i de mètodes d'envasament i de conservació:

    - Descripció i anàlisi de sistemes i mètodes d'envasament i de conservació: per fred, per calor i altres mètodes.

    · Materials utilitzats en la conservació.

    - El buit com a mètode de conservació. Descripció i anàlisi de la tècnica.

    · Característiques dels diferents tipus de bosses.

    - Tipus de buits.

    · Compensat.

    · Continuat.

    · Amb gasos.

    · En fred.

    · En calent.

    - Pasteurització i esterilització. Descripció i característiques.

    - Equips, recipients i envasos associats a cada mètode.

    - Procediments d'execució de tècniques d'envasament i de conservació.

    · Temperatures de conservació segons producte.

    - Fases i punts clau durant el desenrotllament de les tècniques d'envasament i de conservació. Control i avaluació de resultats.

    - Caducitat i caducitat secundària. Conceptes. Relacions entre el mètode d'envasament, la temperatura de conservació del producte i la caducitat.

    Regeneració de matèries primeres:

    - Tècniques de regeneració d'aliments. Concepte, descripció i anàlisi.

    - Equips utilitzats en la regeneració. Funcions i procediments d'ús i control.

    - Processos d'execució de tècniques. Fases i punts clau durant el desenrotllament d'estes.

    - Procediments intermedis de conservació o de manteniment.

    Planificació dels processos de preelaboració de matèries primeres en cuina:

    - Preelaboració. Concepte i característiques.

    - Neteja i preparacions prèvies al tall i/o racionament de gèneres de cuina. Fases, procediments i punts clau.

    · Coneixements dels diferents gèneres i de les seues característiques pròpies.

    - Tractaments específics per a certes matèries primeres.

    · Procediments culinaris, escaldats, pelades...

    - Talls i peces bàsiques. Descripció, formats i aplicacions. Procediments d'execució de talls bàsics a gèneres de cuina.

    · Tècniques culinàries més idònies per a cada tipologia de tall.

    - Talls específics i peces amb denominació pròpia. Descripció, formats i aplicacions. Procediments d'execució de talls específics i obtenció de peces.

    - Procediments intermedis de conservació.

    - Rendiment de matèries primeres. Concepte. Mètodes de càlcul del rendiment.

    - Escandall. Concepte i tipus. Mètodes de càlcul d'escandalls.



    Mòdul professional: Elaboracions de Pastisseria i Rebosteria en Cuina

    Codi: 0498

    Duració: 160 hores

    Continguts:

    Supervisió i posada a punt de la preparació de les zones de producció de postres:

    - Instal·lacions, equips i maquinària, d'ús específic en pastisseria i rebosteria. Aplicacions. Ubicació, procediments d'ús, regulació, parada, neteja i manteniment.

    - Bateria, utensilis i ferramentes d'ús específic en pastisseria i rebosteria. Aplicacions. Procediments d'ús i manteniment.

    - Aprovisionament intern de matèries primeres de pastisseria i rebosteria.

    - Fitxes tècniques de producció i ordes de treball.

    Realització de masses, pastes i altres elaboracions bàsiques:

    - Vocabulari tècnic associat a la pastisseria i a la rebosteria.

    - Transformacions fisicoquímiques en les tècniques bàsiques de pastisseria i rebosteria: batre, mesclar, pastar, incorporar i tamisar, entre d'altres. Descripcions, caracteritzacions, mètodes i aplicacions comunes.

    - Preparació de llandes i motles.

    - Maneig d'espàtula, corró, mànega i cartutx.

    - Masses fullades, batudes o esponjades, escaldades i ensucrades.

    - Masses, pastes i altres elaboracions bàsiques (dolces i salades) tradicionals de la Comunitat Valenciana i associades a les principals festes populars.

    - Funcions de les matèries primeres que intervenen en els diversos processos d'elaboració de masses, pastes i altres elaboracions bàsiques.

    - Organització i seqüenciació de fases per a l'obtenció de les diverses masses, pastes i altres elaboracions bàsiques.

    - Formulacions.

    - Conservació i regeneració de productes de pastisseria i rebosteria.

    Elaboració de postres:

    - Postres. Descripció, caracterització, anàlisi, tipus, classificacions i aplicacions.

    - Postres a base de: fruites, lactis, fregits o de paella.

    - Gelats, semifreds i sorbets.

    - Formulacions. adaptació d'estes a persones amb necessitats alimentàries específiques. Productes substitutius.

    - Organització i seqüenciació de fases per a l'obtenció de postres.



    - Procediments d'execució de postres.

    - Conservació i regeneració.

    Presentació de postres:

    - Decoració i presentació de postres en restauració. Normes i combinacions bàsiques.

    - Assaig i avaluació de tècniques i combinacions. Noves tendències.

    - Procediments d'execució de les decoracions i dels acabaments de postres.

    - Identificació de necessitats bàsiques de conservació segons el moment d'ús o de consum, i la naturalesa de l'elaboració.

    Aplicació de les normes de seguretat i higiene alimentàries, de prevenció de riscos laborals i de protecció ambiental.



    Mòdul professional: Processos d'Elaboració Culinària

    Codi: 0499

    Duració: 256 hores

    Continguts:

    Organització dels processos d'elaboració culinària:

    - Descripció i anàlisi dels àmbits de la producció culinària. Diferents tipus d'empreses dedicades a la producció culinària; restaurants, servicis d'àpats i cuines centrals, entre d'altres.

    - Descripció i interpretació de documents relacionats amb la producció culinària: ordes de treball, fitxes tècniques de producció i/o receptes i altres.

    - Organització de processos d'elaboració culinària. Formulació de tasques, fases, descripció i característiques.

    - Terminologia utilitzada en la producció culinària.

    Aplicació de tècniques de cocció:

    - Tècniques de cocció. Anàlisi i tipologia de les coccions. Fonts d'informació relacionades.

    - Transformacions fisicoquímiques dels aliments. Anàlisi i característiques.

    - Tècniques de cocció. Descripció, anàlisi, classificacions i aplicacions.

    - Procediments d'execució. Fases i punts clau en la realització de cada tècnica.

    - Aplicació de noves tecnologies per a cuinar.

    Elaboració de productes culinaris bàsics:

    - Descripció, anàlisi, classificacions i aplicacions de les elaboracions bàsiques de múltiples aplicacions.

    - Procediments per a l'elaboració de fons i salses. Fases i punts clau en l'execució. Anomalies, causes i possibles correccions.



    - Realització d'elaboracions culinàries tipus. Procediments de control en l'aplicació de fases i tècniques.

    - Valoració de costos de les elaboracions culinàries. Rendiments i escandalls. Fulls de cost. Procediments per a la realització amb el suport de sistemes informàtics.

    Realització d'acabaments i presentacions:

    - Descripció, finalitat, tipologia i aplicacions de les guarnicions i decoracions.

    - Normes bàsiques en la decoració i la presentació de plats en cuina.

    - Procediments d'elaboració de guarnicions i decoracions.

    - Relació de les guarnicions i decoracions amb les elaboracions culinàries a què acompanyen.

    Desenrotllament del servici en cuina:

    - El servici en cuina. Descripció, tipus i possibles variables organitzatives.

    - Tasques prèvies als servicis en cuina. Posada a punt.

    - Documentació relacionada amb els servicis.

    - Coordinació durant el servici en cuina. Relacions departamentals i interdepartamentals.

    - Execució dels processos propis del servici. Distribució i organització de les partides que componen el grup de cuina: coordinació de partides durant el desenrotllament del servici de menjars.

    - Tasques de finalització del servici. Neteja de l'àrea de treball, maquinària, ferramentes, utillatge, bateria, evacuació de residus, recuperació de productes culinaris i conservació posterior.

    - Protocols de queixes, suggeriments i reclamacions.



    Mòdul professional: Gestió de la Producció en Cuina

    Codi: 0500

    Duració: 160 hores

    Continguts:

    Reconeixement de sistemes de producció culinària:

    - Sistemes de producció culinària. Descripció i anàlisi.

    · Cuina tradicional, cuina de col·lectivitats, cuina central, hot filing, línia freda, línia calenta, cuina 45, cuina satèl·lit, altres.

    - Sistemes de distribució i servici, si és el cas, de cada sistema de producció. Característiques.

    · Consum immediat.

    · Consum diferit en el temps i/o en l'espai.

    · Distribució en fred o en calent.

    · Regeneració.

    - Mètodes de cuina/conservació associats als diferents sistemes de producció/distribució. Abatiment, EAM (envasament en atmosfera modificada), buit, pasteurització, esterilització i altres.

    - Avantatges i inconvenients dels diversos sistemes productius.

    - Relació dels diferents sistemes de producció culinària amb els tipus de restauració.

    - Factors que determinen l'elecció d'un sistema de producció.



    - Normativa relacionada amb els diferents sistemes de producció culinària.

    Assessorament en el disseny d'espais i equipaments:

    - L'espai de cuina. Característiques generals de les instal·lacions segons els diversos sistemes de producció.

    - Criteris previs al disseny.

    - Tipus d'establiment, sistema de producció i/o servici i oferta gastronòmica que s'oferirà.

    - Criteris de disseny:

    · Seguretat alimentària (neteja, contaminació encreuada, gestió de residus, emmagatzematge de materials i altres).

    · Funcionalitat dels espais.

    · Operativitat o productivitat (logística, previsió de creixement, optimització de processos).

    · Delimitació i interrelació de zones (zones fredes, zones calentes, zones de distribució/servici, emmagatzematge, annexos i altres).

    · Determinació dels circuits (fluxos de mercaderies, personal, productes intermedis i finals, transport i distribució, i altres).

    · Dimensionament. Relació adequada dels espais amb el volum previst de producció/servici.

    · Normativa relacionada amb les infraestructures immobiliàries (sòls, parets, il·luminació, aigües i altres).

    · Aplicació dels principis d'higiene. Adequació a la normativa higienicosanitària.

    · Dotacions d'equipament adequats als diversos sistemes productius. Noves tecnologies relacionades amb la producció culinària.



    Programació d'activitats per a la producció i el servici en cuina:



    - Anàlisi de la documentació i de la informació prèvia relacionada amb les activitats de producció en cuina:

    · Selecció i/o determinació d'ofertes.

    · Estudi i càlcul de necessitats per a determinar recursos materials i humans.

    - Organigrames de personal i funcions per a les activitats de producció i/o servici si és el cas.

    · Horaris, torns, taules i altres.

    · Coordinació vertical i horitzontal.

    - Planificació i seqüenciació de fases i tasques associades a les activitats de producció:

    · Fases de la producció culinària.

    · Traçabilitat dels productes. Definició. Fases: cap arrere, en els processos i cap avant.

    · Realització de diagrames de processos.

    · Determinació dels punts de control crític de cada etapa del procés productiu, segons el sistema APPCC.

    · Procediment de realització de guies de pràctiques correctes d'higiene (GPCH).

    · Protocols d'actuació de les diferents activitats. Definició i característiques. Procediments de realització.

    · Escales de temps i resultats estimats.

    · Informació i formació al personal sobre les activitats programades.

    Supervisió de processos de producció i/o servici en cuina:

    - Aplicació de protocols d'actuació i controls relacionats amb les operacions prèvies, les tècniques de cocció i d'acabament de productes culinaris, respecte a:

    · La higiene dels manipuladors.

    · La distribució a les zones de treball de les matèries primeres i la conservació d'estes.

    · La preparació d'equips i zones de treball.

    · La regeneració de productes que ho necessiten.

    · Les operacions de preelaboració.

    · L'execució d'elaboracions culinàries.

    · Les operacions intermèdies d'envasament i de conservació.

    · La higienització d'equips i la preparació de zones per a usos posteriors.

    · El control de resultats en temps i forma.

    - Aplicació de protocols d'actuació i controls previstos per a la presentació, servici, envasament, transport i distribució de productes culinaris, respecte a:

    ·La higiene dels manipuladors.

    · La preparació d'equips i zones de treball.

    · L'envasament, l'etiquetatge i la conservació a curt/mitjà termini.

    · La regeneració i/o el manteniment de productes a temperatures de servici.

    · L'acabament, la presentació i el servici, o el transport i la distribució a temperatures adequades.

    · La coordinació amb altres departaments implicats.

    · L'atenció al client.

    · La higienització d'equips i la preparació de zones per a usos posteriors.

    · El control de resultats en temps i forma.

    - Objectius de venda. Prioritats en el consum de les elaboracions.



    - Disseny i realització de productes culinaris d'acord amb les tècniques associades als diversos sistemes productius.

    - Aplicació de noves tecnologies en els processos d'elaboració culinària.

    - Procediments d'execució d'elaboracions culinàries atenent les característiques dels diferents sistemes de producció i distribució o de servici, si és el cas.

    Control de consums:

    - Documentació relacionada amb els consums i els costos en les unitats de producció en cuina.

    · Fitxes de producció. Anàlisi i ajust/actualització de costos de matèries primeres, rendiments i escandalls.

    · Fitxes de control de consums. Per activitat/servici, per períodes, per productes i altres.

    · Càlcul de desviacions.

    · Formulació d'informes.

    - Aplicacions informàtiques relacionades amb el control de consums en restauració.



    Mòdul professional: Gestió de la Qualitat i de la Seguretat i Higiene Alimentàries

    Codi: 0501

    Duració: 96 hores

    Continguts:

    Identificació dels sistemes de gestió de la qualitat.

    - Introducció a la qualitat.

    - Característiques de la qualitat en el sector de servicis.

    - La qualitat total i els recursos humans.

    - Expectatives i percepcions del client.

    - Determinació i fixació d'objectius.

    - Manuals de qualitat.

    - Accions de difusió de la política de qualitat en l'empresa.

    Control de l'aplicació de les normes de qualitat:

    - Introducció a la qualitat.

    - Definició. Referències històriques.

    - La qualitat total i els recursos humans.

    - Organització per a la qualitat.

    Anàlisi de les ferramentes i de les tècniques de la qualitat:

    - Introducció a les ferramentes i a les tècniques de qualitat.

    - Ferramentes d'organització.

    - Ferramentes de planificació.

    - Dades. Procés i mesurament.

    - L'autoavaluació.

    - Descripció dels diferents models de qualitat.

    Establiment del pla de qualitat i implementació de la certificació de la qualitat:

    - El pla de qualitat.

    - Fases de desenrotllament d'un pla de qualitat.

    - Les certificacions: passos que s'han de seguir.

    - Organismes de qualitat.

    Supervisió de la neteja i desinfecció d'equips i instal·lacions:



    - Conceptes i nivells de neteja.

    - Legislació i requisits generals de neteja, utillatge, equips i instal·lacions.

    - Processos i productes de neteja: característiques i paràmetres de control del nivell de neteja i de desinfecció associats.

    - Tractaments DDD: característiques, productes utilitzats i condicions de treball.

    - Perills sanitaris associats a aplicacions de neteja i desinfecció, o desratització i desinsectació inadequades.

    - Perills associats a la manipulació de productes de neteja i desinfecció.

    - Procediments per a la recollida i retirada de residus.

    Verificació de bones pràctiques higièniques:

    - Normativa general.

    - Alteració i contaminació dels aliments a causa d'hàbits inadequats dels manipuladors.

    - Guies de pràctiques correctes d'higiene (GPCH).

    - Mitjans de protecció de talls, cremades i ferides en el manipulador.

    - Mesures d'higiene personal.

    - Vestimenta de treball i requisits de neteja.

    Aplicació de les bones pràctiques de manipulació d'aliments:

    - Normativa general de manipulació d'aliments.

    - Alteració i contaminació dels aliments motivades per pràctiques de manipulació inadequades.

    - Perills sanitaris associats a pràctiques de manipulació inadequades.

    - Importància de la conservació dels aliments i relació d'esta amb els perills associats.

    - Incidència de la manipulació d'aliments respecte a al·lèrgies i intoleràncies alimentàries.

    · Característiques

    · Procediments d'eliminació dels al·lergògens. Implicaciones.

    - Procediments d'actuació davant d'alertes alimentàries.

    Aplicació de sistemes d'autocontrol:

    - Mesures de control relacionades amb els perills sanitaris en la manipulació dels aliments.

    - Disseny higiènic de les instal·lacions i plans de suport.

    - Passos previs als set principis del sistema d'autocontrol APPCC.



    - Els set principis del sistema d'autocontrol APPCC.

    - Traçabilitat i seguretat alimentària.

    - Característiques, relació i procediments d'aplicació.

    - Principals normes voluntàries en el sector alimentari (BRC, IFS, UNE-EN ISO 9001:2000, UNE-EN ISO 22000:2005 i altres).

    - Anàlisi i interpretació.



    Mòdul professional: Gastronomia i Nutrició

    Codi: 0502

    Duració: 60 hores

    Continguts:

    Identificació de tendències gastronòmiques:

    - Història i evolució de la gastronomia.

    - Evolució cronològica dels moviments o corrents culinaris. Cuina tradicional, cuina moderna o alta cuina, nouvelle cuisine i nova cuina espanyola.

    - Tendències actuals. Cuina creativa o d'autor, cuina molecular, cuina fusió i altres.

    Gastronomia espanyola i internacional:

    - Gastronomia espanyola. Característiques generals i regionals. Productes i elaboracions més significatives.

    - Costums i tradicions gastronòmics espanyols.

    - Gastronomia internacional. Característiques generals per països o àrees geogràfics. Productes i elaboracions més significatius.

    - Costums i tradicions gastronòmics d'altres pobles i cultures.



    - Costums i tradicions de la Comunitat Valenciana.

    Identificació de les propietats nutricionals dels aliments:

    - Concepte d'aliments i alimentació.

    - Grups d'aliments.

    - Piràmide dels aliments.

    - Alimentació i salut. Hàbits alimentaris sans. Nous hàbits alimentaris.

    - Concepte de nutrició.

    - Nutrients. Definició, classes i funcions. Degradació de nutrients.



    - Relació entre grup d'aliments i nutrients que els componen.



    Aplicació de principis bàsics de dietètica:

    - Dietètica. Concepte i finalitat.

    - Necessitats nutricionals i energètiques en les diferents etapes de la vida. Metabolisme.

    - Dietes i estils de vida.

    - La dieta mediterrània.

    - Roda dels aliments.

    - Taules de composició nutricional d'aliments. Utilització.

    - Dietes tipus en restauració.

    - Caracterització de dietes per a persones amb necessitats alimentàries específiques. Al·lèrgies i intoleràncies alimentàries.



    Mòdul professional: Gestió Administrativa i Comercial en Restauració

    Codi: 0503

    Duració: 60 hores

    Continguts:

    Anàlisi de les estructures organitzatives:

    - Normativa legal sobre la tipologia i classificació dels establiments de restauració.

    - Objectius empresarials.

    - Etapes de la planificació empresarial. Estratègies, tècniques i control.

    - Realització de planificacions temporals de treball.

    - Models organitzatius d'empreses de restauració. Conceptualització. Tipologies d'organització de les empreses de restauració. Tendències.

    - Disseny d'organigrames d'empreses de restauració.

    - Principis estructurals i organitzatius de les empreses de restauració com a elements fonamentals per a la consecució dels objectius establits.

    Gestió de la documentació administrativa, econòmica i financera:



    - Objectius de la gestió documental.

    - Circuit de la documentació. Finalitat i relació entre documents.



    - Sistemes i mètodes d'arxiu de la documentació.

    - Normativa de gestió documental.

    - Les noves tecnologies en la gestió i interpretació dels documents.

    Elaboració de pressupostos de l'àrea o establiment i gestió econòmica de l'economat:

    - Concepte de pressupostos i tipologies.

    - Elements que integren els pressupostos.

    - Característiques i estructures dels pressupostos.

    - Control pressupostari. Desviacions i mesures correctores.

    - Determinació del preu de venda de les ofertes gastronòmiques.

    - El llindar de rendibilitat. Aplicació a ofertes gastronòmiques segons el servici i/o establiment de restauració.

    - Selecció de proveïdors: punts a avaluar, valoració i presa de decisions.

    - Determinació dels nivells mínims de sol·licitud de comanda, existències mínimes i màximes i ruptura d'estocs.

    Avaluació de la situació empresarial i del mercat:

    - Les empreses tradicionals de restauració.

    - Noves tendències empresarials en restauració.

    - Factors i motivacions que influïxen en la demanda.

    - Elements de la demanda.

    - Classificació dels clients.

    - Tendències actuals de la demanda.

    - Avaluació de la demanda i l'oferta com a element determinant de l'empresa de restauració en el mercat.

    Elaboració del pla de comercialització:

    - Concepte i objectius del pla de comercialització.

    - Estratègies i accions en un pla de comercialització en restauració.

    - Càlcul econòmic del pla de comercialització.

    - Sistemes de control, desviacions i mesures correctores.

    - Presentació del pla de comercialització.

    Disseny d'ofertes gastronòmiques:

    - Descripció, caracterització i tipus d'ofertes.

    - Elements i variables de les ofertes gastronòmiques.

    - Ofertes bàsiques. Menús, cartes, bufet i altres. Descripció i anàlisi.

    - Factors a tindre en compte per al disseny d'ofertes atenent criteris d'equilibri nutricional, estacionalitat, tipus d'establiment, ubicació de l'establiment, tipus de clientela, personal amb necessitats alimentàries específiques, etc.

    - Tècniques de discriminació d'ofertes gastronòmiques.

    - Principis bàsics per al disseny físic d'una carta gastronòmica.

    - Marxandatge de la carta gastronòmica i promoció de l'oferta de productes.



    Mòdul professional: Recursos Humans i Direcció d'Equips en Restauració

    Codi: 0504

    Duració: 60 hores

    Continguts:

    Determinació de llocs de treball:

    - Planificació de plantilles en les empreses de restauració.

    · Etapes de la planificació de les plantilles. Disseny de processos de provisió de personal.

    · Mètodes de definició de llocs de treball en les empreses de restauració.

    - Establiment d'àrees de responsabilitat, funcions i tasques del personal dependent.

    - Ferramentes de planificació i previsió de plantilles.

    Planificació del personal dependent d'acord amb l'estructura organitzativa:

    - Anàlisi de les noves tendències empresarials en restauració amb els diferents equips humans.

    - Definició de les diferents funcions que s'han d'exercir.

    - Integració en les necessitats del grup dels objectius, polítiques o directrius empresarials.

    - Definició dels torns necessaris, jornades, calendari anual i el descans per al funcionament correcte de l'establiment.

    - Models de plantilles.

    - Establiment de tècniques de mesurament del temps.

    - Identificació de diferents tècniques de comunicació i motivació del personal.

    - Normativa laboral.

    Col·laboració en la selecció del personal:

    - Tècniques de selecció. Entrevista, test i altres formes de selecció.

    - El reclutament. Concepte i característiques. Sistemes de reclutament: intern i extern. Fonts per a reclutar.

    - Detecció de necessitats de formació. Planificació de les diferents accions formatives. Identificació dels diferents tipus de formació.



    - Currículum.

    - Sol·licitud d'ocupació.

    - La preselecció.

    Integració del personal en l'empresa de restauració:

    - Pla de formació.

    - Concepte de motivació. Evolució.

    - La desmotivació. Tedi, fatiga, absentisme.

    - Factors motivadors i desmotivadors.

    - Disseny del pla d'acollida en l'empresa.

    Direcció d'equips:

    - Lleis bàsiques de la direcció d'equips: lleis físiques, de Pareto, lleis humanes.

    - Pla de direcció.

    - Funcions del director d'equips.

    - Principis de la direcció:

    · Estratègies i lideratge.

    · Estils de lideratge.

    - Tècniques de reunions. Classes i tipus.



    Mòdul professional: Anglés

    Codi: 0179

    Duració: 96 hores

    Continguts:

    Anàlisi de missatges orals:

    - Comprensió de missatges professionals i quotidians.

    · Missatges directes, telefònics, radiofònics, gravats.

    · Terminologia específica del sector de la logística i el transport.

    · Idees principals i secundàries.

    · Recursos gramaticals. Temps verbals, preposicions, locucions, expressió de la condició i el dubte, ús de la veu passiva, oracions de relatiu, estil indirecte, verbs modals...

    · Altres recursos lingüístics: expressió d'acords i desacords, hipòtesis i especulacions, opinions i consells, persuasió i advertiment.



    · Diferents accents de la llengua oral.

    Interpretació de missatges escrits:

    - Comprensió de missatges, textos, articles bàsics professionals i quotidians:

    · Suports telemàtics: fax, correu electrònic, burofax.

    · Terminologia específica del sector de la logística i el transport. False friends.

    · Idees principals i idees secundàries.

    · Recursos gramaticals. Temps verbals, preposicions; phrasal verbs, I wish + passat simple o perfecte, I wish + would, If only; ús de la veu passiva, oracions de relatiu, estil indirecte, verbs modals.

    - Relacions lògiques: oposició, concessió, comparació, condició, causa, finalitat, resultat.

    - Relacions temporals: anterioritat, posterioritat, simultaneïtat.



    Producció de missatges orals:

    - Missatges orals:

    · Registres utilitzats en l'emissió de missatges orals.

    · Terminologia específica del sector de la logística i el transport. False friends.

    · Recursos gramaticals. Temps verbals, preposicions, phrasal verbs, locucions, expressió de la condició i el dubte, ús de la veu passiva, oracions de relatiu, estil indirecte, verbs modals.

    · Altres recursos lingüístics: expressió d'acords i desacords, hipòtesis i especulacions, opinions i consells, persuasió i advertiment.



    · Fonètica. Sons i fonemes vocàlics i les seues combinacions, i sons i fonemes consonàntics i les seues agrupacions.

    · Marcadors lingüístics de relacions socials, normes de cortesia i diferències de registre.

    - Manteniment i seguiment del discurs oral:

    · Presa, manteniment i cessió del torn de paraula.

    · Suport, demostració d'enteniment, petició d'aclariment, etc.



    · Entonació com a recurs de cohesió del text oral: ús dels patrons d'entonació.

    Emissió de textos escrits:

    - Expressió i ompliment de missatges i textos professionals i quotidians.

    · Currículum i suports telemàtics: fax, correu electrònic, burofax.

    · Terminologia específica del sector de la logística i el transport.

    · Idea principal i idees secundàries.

    · Recursos gramaticals. Temps verbals, preposicions phrasal verbs, verbs modals, locucions, ús de la veu passiva, oracions de relatiu, estil indirecte.

    - Relacions lògiques: oposició, concessió, comparació, condició, causa, finalitat, resultat.

    - Have something done.

    - Nexes: although, even if, in spite of, despite, however, in contrast...

    - Derivació: sufixos per a formar adjectius i substantius.

    - Relacions temporals: anterioritat, posterioritat, simultaneïtat.

    - Coherència textual:

    · Adequació del text al context comunicatiu.

    · Tipus i format de text.

    · Varietat de llengua. Registre.

    · Selecció lèxica, d'estructures sintàctiques i de contingut rellevant.

    · Inici del discurs i introducció del tema. Desenrotllament i expansió: exemplificació. Conclusió i resum del discurs.

    · Ús dels signes de puntuació.

    Identificació i interpretació dels elements culturals més significatius dels països de llengua anglesa:

    - Valoració de les normes socioculturals i protocol·làries en les relacions internacionals.

    - Ús dels recursos formals i funcionals en situacions que requerixen un comportament socioprofessional a fi de projectar una bona imatge de l'empresa.

    - Reconeixement de la llengua estrangera per a aprofundir en coneixements que resulten d'interés al llarg de la vida personal i professional.

    - Ús de registres adequats segons el context de la comunicació, l'interlocutor i la intenció dels interlocutors.



    Mòdul professional: Projecte de Direcció de Cuina

    Codi: 0505

    Duració: 40 hores

    Continguts:

    Identificació de necessitats del sector productiu i de l'organització de l'empresa:

    - Identificació de les funcions dels llocs de treball.

    - Estructura i organització empresarial del sector.

    - Activitat de l'empresa i ubicació en el sector.

    - Organigrama de l'empresa. Relació funcional entre departaments.

    - Tendències del sector: productives, econòmiques, organitzatives, d'ocupació i altres.

    - Procediments de treball en l'àmbit de l'empresa. Sistemes i mètodes de treball.

    - Determinació de les relacions laborals excloses i relacions laborals especials.

    - Conveni col·lectiu aplicable a l'àmbit professional.

    - La cultura de l'empresa: imatge corporativa.

    - Sistemes de qualitat i seguretat aplicables en el sector.

    Disseny de projectes relacionats amb el sector:

    - Anàlisi de la realitat local, de l'oferta empresarial del sector a la zona i del context en què es desenrotllarà el mòdul professional de Formació en Centres de Treball.

    - Recopilació d'informació.

    - Estructura general d'un projecte.

    - Elaboració d'un guió de treball.

    - Planificació de l'execució del projecte: objectius, continguts, recursos, metodologia, activitats, temporització i avaluació.

    - Viabilitat i oportunitat del projecte.

    - Revisió de la normativa aplicable.

    Planificació de l'execució del projecte:

    - Seqüenciació d'activitats.

    - Elaboració d'instruccions de treball.

    - Elaboració d'un pla de prevenció de riscos.

    - Documentació necessària per a la planificació de l'execució del projecte.

    - Compliment de normes de seguretat i ambientals.

    - Indicadors de garantia de la qualitat de projectes.

    Definició de procediments de control i avaluació de l'execució del projecte:

    - Proposta de solucions als objectius plantejats en el projecte i justificació de les seleccionades.

    - Definició del procediment d'avaluació del projecte.

    - Determinació de les variables susceptibles d'avaluació.

    - Documentació necessària per a l'avaluació del projecte.

    - Control de qualitat de procés i producte final.

    - Registre de resultats.



    Mòdul professional: Formació i Orientació Laboral

    Codi: 0506

    Duració: 96 hores

    Continguts:

    Busca activa d'ocupació:

    - Valoració de la importància de la formació permanent per a la trajectòria laboral i professional del tècnic superior en Direcció de Cuina.



    - Anàlisi dels interessos, les aptituds i les motivacions personals per a la carrera professional.

    - Identificació d'itineraris formatius relacionats amb el tècnic superior en Direcció de Cuina.

    - Definició i anàlisi del sector professional del tècnic superior en Direcció de Cuina. Planificació de la pròpia carrera: establiment d'objectius a mitjà i llarg termini.

    - Procés de busca d'ocupació en empreses del sector.

    - Oportunitats d'aprenentatge i ocupació a Europa. Europass (elaborat en una segona llengua europea), Ploteus, Erasmus.

    - Tècniques i instruments de busca d'ocupació: fonts d'informació i reclutament. Tècniques per a la selecció i organització de la informació.

    - Carta de presentació. Currículum. Tests psicotècnics. Entrevista de treball.

    - Avaluació d'altres possibilitats d'inserció: autoocupació i accés a la funció pública.

    - El procés de presa de decisions.

    Gestió del conflicte i equips de treball:

    - Avaluació dels avantatges i inconvenients del treball en equip per a l'eficàcia de l'organització.

    - Concepte d'equip de treball.

    - Tipus d'equips en les empreses d'hostaleria segons les funcions que exercixen.

    - Característiques d'un equip de treball eficaç.

    - La participació en l'equip de treball. Anàlisi dels diferents rols dels participants.

    - Etapes de formació dels equips de treball.

    - Tècniques de dinamització de grups.

    - Definició del conflicte: característiques, fonts i etapes del conflicte.

    - Causes del conflicte en el món laboral.

    - Mètodes per a la resolució o supressió del conflicte. Negociació, mediació, conciliació i arbitratge.

    Contracte de treball:

    - El dret del treball. Fonts del dret del treball, en especial, el conveni col·lectiu.

    - Anàlisi de la relació laboral individual.

    - Relacions laborals excloses i relacions laborals especials. Noves formes de regulació del treball.

    - Intervenció dels organismes públics en les relacions laborals.



    - Drets i deures derivats de la relació laboral.

    - El contracte de treball: característiques, contingut mínim, formalització i període de prova.

    - Modalitats de contractes de treball i mesures de foment de la contractació. ETT.

    - Temps de treball: jornada, descans, vacacions, permisos, hores extraordinàries, festius, horaris...

    - Condicions de treball relacionades amb la conciliació de la vida laboral i familiar.

    - Salari: estructura del salari, SMI, FOGASA, rebut de salaris.



    - Modificació, suspensió i extinció del contracte de treball. Liquidació.

    - Representació dels treballadors: representants unitaris i sindicals.

    - Negociació col·lectiva.

    - Anàlisi d'un conveni col·lectiu aplicable a l'àmbit professional del tècnic superior en Direcció de Cuina.

    - Conflictes col·lectius de treball.

    - Noves formes d'organització del treball: subcontractació, teletreball...

    - Beneficis per als treballadors en les noves organitzacions: flexibilitat, beneficis socials, entre altres.

    - Plans d'igualtat.

    Seguretat Social, ocupació i desocupació:

    - El sistema de Seguretat Social com a principi bàsic de solidaritat social.

    - Estructura del sistema de Seguretat Social: nivells de protecció; règims especials i general.

    - Determinació de les principals obligacions dels empresaris i els treballadors en matèria de Seguretat Social: afiliació, altes, baixes i cotització.

    - L'acció protectora de la Seguretat Social: prestacions contributives i no contributives.

    - Concepte i situacions protegibles en la protecció per desocupació: prestació de desocupació, subsidi, renda activa d'inserció.

    - RETA: obligacions i acció protectora.

    Avaluació de riscos professionals:

    - La cultura preventiva: integració en l'activitat i organització de l'empresa.

    - Valoració de la relació entre treball i salut. Normativa reguladora.

    - El risc professional.

    - El dany laboral: AT, EP, altres patologies.

    - Tècniques de prevenció.

    - Anàlisi de factors de risc.

    - L'avaluació de riscos en l'empresa com a element bàsic de l'activitat preventiva. Metodologia d'avaluació.

    - Anàlisi de riscos lligats a les condicions de seguretat.

    - Anàlisi de riscos lligats a les condicions ambientals.

    - Anàlisi de riscos lligats a les condicions ergonòmiques i psicosocials.

    - Riscos específics en el sector de l'hostaleria.

    - Determinació dels possibles danys a la salut del treballador que poden derivar-se de les situacions de risc detectades.

    Planificació de la prevenció de riscos en l'empresa:

    - Drets i deures en matèria de prevenció de riscos laborals.

    - Responsabilitats en matèria de prevenció de riscos laborals.

    - Gestió de la prevenció en l'empresa.

    - Modalitats d'organització de la prevenció a l'empresa.

    - Auditories internes i externes.

    - Representació dels treballadors en matèria preventiva.

    - Organismes públics relacionats amb la prevenció de riscos laborals: OIT, Agència Europea de Seguretat i Salut Laboral, INSHT, Inspecció de Treball, INVASSAT.

    - Gestió de la prevenció a l'empresa.

    - Planificació de la prevenció a l'empresa.

    - Investigació, notificació i registre d'accidents de treball.

    - Índexs de sinistralitat laboral.

    - Plans d'emergència i d'evacuació en entorns de treball.

    - Elaboració d'un pla d'emergència en una empresa del sector.

    Aplicació de mesures de prevenció i protecció en l'empresa:

    - Determinació de les mesures de prevenció i protecció individual i col·lectiva.

    - Protocol d'actuació davant d'una situació d'emergència.

    - Primers auxilis: concepte, aplicació de tècniques de primers auxilis.

    - Vigilància de la salut dels treballadors.



    Mòdul professional: Empresa i Iniciativa Emprenedora

    Codi: 0507

    Duració: 60 hores

    Continguts:

    Iniciativa emprenedora:

    - Innovació i desenrotllament econòmic. Característiques principals de la innovació en l'activitat de la direcció de cuina (materials, tecnologia, organització de la producció, etc.).

    - Beneficis socials de la cultura emprenedora.

    - El caràcter emprenedor. Factors clau dels emprenedors: iniciativa, creativitat i formació.

    - L'actuació dels emprenedors com a empleats d'una empresa d'hostaleria.

    - L'actuació dels emprenedors com a empresaris d'una xicoteta empresa en el sector de l'hostaleria. El risc en l'activitat emprenedora.



    - Concepte d'empresari. Requisits per a l'exercici de l'activitat empresarial.

    - Objectius personals enfront d'objectius empresarials.

    - Pla d'empresa: la idea de negoci en l'àmbit de l'hostaleria i la direcció de cuina.

    - Bones pràctiques de cultura emprenedora en l'àmbit de l'hostaleria i la direcció de cuina.

    L'empresa i el seu entorn :

    - L'empresa com a sistema.

    - Funcions bàsiques de l'empresa.

    - Diferents formes d'organització: avantatges i inconvenients. L'organigrama.

    - L'entorn general de l'empresa: econòmic, social, demogràfic, cultural i mediambiental.

    - L'entorn específic de l'empresa: clients, proveïdors i competència.

    - Anàlisi de l'entorn general d'una pime d'hostaleria.

    - Anàlisi de l'entorn específic d'una pime d'hostaleria.

    - L'estudi de mercat.

    - Localització de l'empresa.

    - Pla de màrqueting.

    - Relacions d'una pime d'hostaleria amb el seu entorn.

    - Relacions d'una pime d'hostaleria amb el conjunt de la societat.

    - Contribució d'una pime d'hostaleria al desenrotllament sostenible.

    - Cultura de l'empresa i imatge corporativa.

    - L'ètica empresarial i els principis ètics d'actuació.

    - La responsabilitat social corporativa.

    - El balanç social.

    - Responsabilitat social i ètica de les empreses d'hostaleria.

    Creació i posada en marxa d'una empresa:

    - Concepte jurídic d'empresa.

    - Tipus d'empresa i elecció de la forma jurídica: responsabilitat, fiscalitat, capital social, dimensió i nombre de socis.

    - Requisits legals mínims exigits per a la constitució de l'empresa, segons la seua forma jurídica.

    - Tràmits administratius per a la constitució d'una empresa.

    - Vies d'assessorament i gestió administrativa externs existents per a posar en marxa una xicoteta i mitjana empresa. La finestreta única empresarial.

    - Concepte d'inversió i fonts de finançament.

    - Instruments de finançament bancari.

    - Ajudes, subvencions i incentius fiscals per a empreses d'hostaleria.

    - Viabilitat econòmica i viabilitat financera d'una pime d'hostaleria.

    - Pla d'empresa: elecció de la forma jurídica, estudi de viabilitat econòmica i financera, tràmits administratius i gestió d'ajudes i subvencions.

    Funció administrativa:

    - Concepte de comptabilitat i nocions bàsiques.

    - Operacions comptables: registre de la informació econòmica d'una empresa.

    - La comptabilitat com a imatge fidel de la situació econòmica.

    - El balanç i el compte de resultats.

    - Anàlisi de la informació comptable.

    - Llibres i documents obligatoris segons la normativa vigent.

    - Obligacions fiscals de les empreses.

    - Requisits i terminis per a la presentació de documents oficials.

    - Gestió administrativa d'una empresa d'hostaleria.

    - Documents necessaris per a l'exercici de l'activitat econòmica: documents de compravenda, mitjans de pagament i altres.







    Mòdul professional: Formació en Centres de Treball

    Codi: 0508

    Duració: 400 hores

    Continguts:

    Identificació de l'estructura i organització empresarial:

    - Estructura i organització empresarial del sector de la restauració.



    - Activitat de l'empresa i la seua ubicació en el sector de la restauració.

    - Organigrama de l'empresa. Relació funcional entre departaments.

    - Organigrama logístic de l'empresa. Proveïdors, clients i canals de comercialització.

    - Procediments de treball en l'àmbit de l'empresa. Sistemes i mètodes de treball.

    - Recursos humans en l'empresa. Requisits de formació i de competències professionals, personals i socials associades als diferents llocs de treball.

    - Sistema de qualitat establit en el centre de treball.

    - Sistema de seguretat establit en el centre de treball.

    Aplicació d'hàbits ètics i laborals:

    - Actituds personals: empatia, puntualitat.

    - Actituds professionals. Orde, neteja, responsabilitat i seguretat.



    - Actituds davant de la prevenció de riscos laborals i ambientals.

    - Jerarquia en l'empresa. Comunicació amb l'equip de treball.

    - Documentació de les activitats professionals. Mètodes de classificació, codificació, renovació i eliminació.

    - Reconeixement i aplicació de les normes internes, instruccions de treball, procediments normalitzats de treball i altres, de l'empresa.



    Control d'aprovisionament de mercaderies:

    - Categories i presentacions comercials d'aliments i begudes utilitzats en l'empresa.

    - Processos de verificació de matèries primeres.

    - L'emmagatzematge en l'empresa. Espais, manteniment, condicions de conservació de les matèries primeres.

    - Processos de gestió amb els proveïdors de l'empresa.

    - Controls i càlculs efectuats sobre les matèries primeres.

    - Documentació relacionada. Formalització i tramitació.

    Realització de processos d'elaboració culinària:

    - Equips intervinents en els processos d'elaboració culinària en l'empresa. Coordinació.

    - Determinació de necessitats prèvies de matèries primeres i equipament.

    - Fases i tècniques emprades.

    · Procediments d'actuació establits en l'empresa.

    · Aplicació de tècniques d'elaboració.

    · Verificació de resultats.

    · Determinació de costos.

    · Tècniques i mètodes d'envasament aplicats en l'empresa.

    - Documentació relacionada amb la producció culinària. Formalització i tramitació.

    Organització de la producció i el control de la producció i el servici:

    - Adequació de l'equip humà de l'empresa a l'oferta culinària.



    - Planificació i desenrotllament de les fases de la producció.

    · Taules d'horaris.

    · Seqüenciació de la producció.

    · Coordinació entre departaments.

    · Direcció de l'equip durant la producció.

    - Disseny de nous productes culinaris per a l'empresa.

    - Aplicació de les noves tecnologies en els processos culinaris de l'empresa.

    - Documentació relacionada amb els consums i els costos en les unitats de producció en cuina.

    Compliment dels criteris de qualitat, seguretat i higiene:

    - Gestió de la qualitat en l'empresa.

    - Aplicació de les mesures higienicosanitàries, de seguretat laboral i protecció ambiental pròpies de l'empresa.

    · Control i verificació del compliment.

    ANNEX II

    Seqüenciació i distribució horària setmanal dels mòduls professionals



    









    ANNEX III

    Professorat



    A. Atribució docent



    







    B. Formació inicial requerida al professorat de centres docents de titularitat privada o d'altres administracions diferents de l'educativa



    







    * * * * *





    ANEXO II

    Secuenciación y distribución horaria semanal de los módulos profesionales



    









    ANEXO III

    Profesorado



    A. Atribución docente



    







    B. Formación inicial requerida al profesorado de centros docentes de titularidad privada o de otras administraciones distintas de la educativa



    





    ANNEX IV



    Mòdul professional: Anglés Tècnic II- S

    Codi: CV0004

    Duració: 40 hores

    RESULTATS D'APRENENTATGE I CRITERIS D'AVALUACIÓ



    Produïx missatges orals en llengua anglesa, en situacions habituals de l'àmbit social i professional de l'empresa reconeixent i aplicant les normes pròpies de la llengua anglesa.

    Criteris d'avaluació:

    a) S'han identificat missatges de salutacions, presentació i comiat, amb el protocol i les pautes de cortesia associades.

    b) S'han utilitzat amb fluïdesa missatges proposats en la gestió de cites.

    c) S'han transmés missatges relatius a justificació de retards, absències o qualsevol altra eventualitat.

    d) S'han emprat amb fluïdesa les expressions habituals per al requeriment de la identificació dels interlocutors.

    e) S'han identificat missatges relacionats amb el sector.

    Manté conversacions en llengua anglesa de l'àmbit del sector interpretant la informació de partida.

    Criteris d'avaluació:

    - S'ha utilitzat un vocabulari tècnic adequat al context de la situació.

    - S'han utilitzat els missatges adequats de salutacions, presentació, identificació i altres, amb les pautes de cortesia associades dins del context de la conversació.

    - S'han atés consultes directes telefònicament amb suposats clients i proveïdors.

    - S'ha identificat la informació facilitada i requeriments realitzats per l'interlocutor.

    - S'han formulat les preguntes necessàries per a afavorir i confirmar la percepció correcta del missatge.

    - S'han proporcionat les respostes correctes als requeriments i instruccions rebuts.

    - S'han fet les anotacions oportunes en anglés en cas de ser necessari.

    - S'han utilitzat les fórmules comunicatives més usuals utilitzades en el sector.

    - S'han comprés sense dificultat els punts principals de la informació.

    - S'ha utilitzat un accent adequat en les conversacions en anglés.



    Emplena documents de caràcter tècnic en anglés reconeixent i aplicant les normes pròpies de la llengua anglesa.

    Criteris d'avaluació:

    - S'han identificat un vocabulari d'ús general en la documentació pròpia del sector.

    - S'han identificat les característiques i dades clau del document.

    - S'han analitzat el contingut i la finalitat de diferents documents tipus d'altres països en anglés.

    - S'han emplenat documents professionals relacionats amb el sector.

    - S'han redactat cartes d'agraïment a proveïdors i clients en anglés.

    - S'han emplenat documents d'incidències i reclamacions.

    - S'han rebut i remés correus electrònics i faxos en anglés amb les expressions correctes de cortesia, salutació i comiat.

    - S'han utilitzat les ferramentes informàtiques en la redacció i ompliment dels documents.

    Redacta documents de caràcter administratiu/laboral reconeixent i aplicant les normes pròpies de la llengua anglesa i del sector.

    Criteris d'avaluació:

    a) S'ha identificat un vocabulari d'ús general en la documentació pròpia de l'àmbit laboral.

    b) S'ha elaborat un currículum en el model europeu (Europass) o en uns altres propis dels països de llengua anglesa.

    c) S'han identificat borses de treball en anglés accessibles per mitjans tradicionals i utilitzant les noves tecnologies.

    d) S'han traduït ofertes d'ocupació en anglés.

    e) S'ha redactat una carta de presentació per a una oferta d'ocupació.

    f) S'han descrit les habilitats personals més adequades a la sol·licitud d'una oferta d'ocupació.

    g) S'ha inserit un currículum en una borsa de treball en anglés.



    h) S'han redactat cartes de citació, de rebuig i de selecció per a un procés de selecció en l'empresa.

    i) S'ha desenrotllat una actitud de respecte cap a les distintes formes d'estructurar l'entorn laboral.

    j) S'ha valorat la llengua anglesa com a mitjà de relació i d'entesa en el context laboral.

    Interpreta textos, documents, conversacions, gravacions o altres en llengua anglesa relacionats amb la cultura general de negoci i empresa utilitzant les ferramentes de suport més adequades.

    Criteris d'avaluació:

    - S'han identificat les ferramentes de suport més adequades per a la interpretació i les traduccions en anglés.

    - S'ha interpretat informació sobre l'empresa, el producte i el servici.

    - S'han interpretat estadístiques i gràfics en anglés sobre l'àmbit professional.

    - S'han aplicat els coneixements de la llengua anglesa a les noves tecnologies de la comunicació i de la informació.

    - S'ha valorat la dimensió de la llengua anglesa com a mitjà de comunicació base en la relació empresarial, tant europea com mundial.





    CONTINGUTS

    Missatges orals en anglés en situacions pròpies del sector:

    - Recursos, estructures lingüístiques, lèxic bàsic i aspectes fonològics sobre: presentació de persones, salutacions i comiats, tractaments de cortesia, identificació dels interlocutors, gestió de cites, visites, justificació de retards o absències, allotjaments, mitjans de transports, horaris, actes culturals i anàlegs.

    - Recepció i transmissió de missatges de forma presencial, telefònica o telemàtica.

    - Sol·licituds i peticions d'informació.

    - Convencions i pautes de cortesia en les relacions professionals: horaris, festes locals i professionals, i adequació al llenguatge no verbal.

    - Estils comunicatius formals i informals: la recepció i relació amb el client.

    Conversació en llengua anglesa en l'àmbit de l'atenció al client.

    - Recursos, estructures lingüístiques, lèxic i aspectes fonològics relacionats amb la contractació, l'atenció al client, queixes i reclamacions: documents bàsics. Formulació de disculpes en situacions delicades

    - Planificació d'agendes: concert, ajornament i anul·lació de cites.



    - Presentació de productes/servicis: característiques de productes/servicis, mesures, quantitats, servicis i valors afegits, condicions de pagament, etc.

    - Convencions i pautes de cortesia, relacions i pautes professionals, usades en l'atenció al client, extern i intern.

    Ompliment de documentació administrativa i comercial en anglés:



    - Interpretació de les condicions d'un contracte de compravenda.

    - Ompliment de documentació comercial bàsica: propostes de comanda, albarans, factures proforma, factures, documents de transport, documents de pagament o altres.

    - Recursos, estructures lingüístiques i lèxic bàsic relacionats amb la gestió de comandes, contractació, intenció i preferència de compra, devolucions i descomptes.

    Redacció de documentació relacionada amb la gestió laboral en llengua anglesa:

    - Recursos, estructures lingüístiques, i lèxic bàsic relacionats amb l'àmbit laboral: currículum en diferents models. Borses de treball. Ofertes d'ocupació. Cartes de presentació.

    - La selecció i contractació del personal: contractes de treball. Cartes de citació, admissió i rebuig en processos de selecció.

    - L'organització de l'empresa: llocs de treball i funcions.

    Interpretació de textos amb ferramentes de suport:

    - Ús de diccionaris temàtics, correctors ortogràfics, programes de traducció automàtics aplicats a textos relacionats amb:

    - La cultura d'empresa i objectius: diferents enfocaments.

    - Articles de premsa específics del sector.

    - Descripció i comparació de gràfics i estadística. Compressió dels indicadors econòmics més habituals.

    - Agenda. Documentació per a l'organització de cites, trobades i reunions. Organització de les tasques diàries.

    - Consulta de pàgines web amb continguts econòmics en anglés amb informació rellevant per a l'empresa.



    ORIENTACIONS PEDAGÒGIQUES

    Este mòdul conté la formació necessària per a l'exercici d'activitats relacionades amb el sector.

    La gestió en el sector inclou el desenrotllament dels processos relacionats i el compliment de processos i protocols de qualitat, tot això en llengua anglesa.

    La formació del mòdul contribuïx a assolir els objectius generals del cicle formatiu i la competència general del títol.

    Les línies d'actuació en el procés d'ensenyança i aprenentatge que permeten assolir els objectius del mòdul, versaran sobre:

    - La descripció, anàlisi i aplicació dels processos de comunicació utilitzant l'anglés.

    - La caracterització dels processos del sector en anglés.

    - Els processos de qualitat en l'empresa, avaluació d'estos i la identificació i formalització de documents associats a la gestió d'allotjament en anglés.

    - La identificació, l'anàlisi i els procediments d'actuació davant de situacions imprevistes (queixes, reclamacions...), en anglés.





    ANNEX V

    Espais mínims



    







    ANNEX VI

    Titulacions acadèmiques requerides per a impartir els mòduls professionals que conformen el cicle formatiu

    en centres de titularitat privada o d'altres administracions diferents de l'educativa





    







    * * * * *





    ANEXO VI

    Titulaciones académicas requeridas para la impartición de los módulos profesionales que conforman el ciclo formativo

    en centros de titularidad privada, o de otras Administraciones distintas de la educativa