ORDE 44/2010, de 14 de desembre, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, sobre reglamentació de les produccions obtingudes per tècniques d'agricultura integrada i de les condicions d'autorització de les entitats de control i certificació.



Publicado en:  DOGV núm. 6426 de 28.12.2010
Número identificador:   2010/13989
Referencia Base Datos:  013668/2010
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria Agricultura, Pesca i Alimentació
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Agricultura i alimentació
    Descriptores:
      Temáticos: homologació, producte agrícola, control de qualitat, agricultura biològica, tècnica de conreu, agrupació de productors agraris


  • ORDE 44/2010, de 14 de desembre, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, sobre reglamentació de les produccions obtingudes per tècniques d'agricultura integrada i de les condicions d'autorització de les entitats de control i certificació. [2010/13989]

    En el Decret 121/1995, de 19 de juny, del Govern Valencià, sobre valoració de productes agraris obtinguts per tècniques d'agricultura integrada, es van establir les línies bàsiques per a la promoció per la Generalitat de la producció i comercialització d'estos productes.

    La plena aplicació i efectivitat d'este decret va requerir el seu desplegament normatiu, especialment per a la fixació de les condicions d'autorització de les entitats encarregades de la vigilància i el control de les produccions obtingudes per tècniques d'agricultura integrada, com també de les condicions que han de posseir els agricultors que practiquen estes tècniques de cultiu i les obligacions que han d'assumir per al reconeixement del dret a etiquetar els seus productes amb el logotip o marca especial «Producció integrada» establit per la Generalitat. D'altra banda, era necessari adoptar, d'acord amb el mandat del decret esmentat, este logotip o marca especial identificativa dels productes agraris obtinguts o elaborats a la Comunitat Valenciana per tècniques d'agricultura integrada.

    Per això es va publicar l'Orde de 23 de maig de 1997, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, sobre reglamentació de les produccions obtingudes per tècniques d'agricultura integrada i de les condicions d'autorització de les entitats de control i certificació.

    Posteriorment, es va publicar el Reial Decret 1201/2002, de 20 de novembre, pel qual es regula la producció integrada de productes agrícoles, que ha sigut modificat per mitjà del Reial Decret 108/2010, de 5 de febrer, pel qual es modifiquen diversos reials decrets en matèria d'agricultura i indústries agràries per a adaptar-los a la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés de les activitats de servicis i el seu exercici.

    A fi d'adequar la normativa de producció integrada a la legislació vigent i en l'exercici de la competència que m'atribuïx l'article 28e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,

    ORDENE

    CAPÍTOL I

    Disposicions generals

    Article 1. Objecte i àmbit

    1. Esta orde té per objecte:

    a) L'establiment de les normes de producció i els requisits generals que han de complir els operadors que s'acullen als sistemes de producció integrada.

    b) La regulació de l'ús de les identificacions de garantia que diferencien estos productes davant del consumidor.

    2. El que preveu esta disposició serà aplicable als productes agroalimentaris obtinguts o elaborats amb tècniques de producció integrada en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que es preveu en el Decret 121/1995, de 19 de juny, del Govern Valencià, i segons les reglamentacions que s'establisquen per a cada producte, com també en les disposicions que conté la legislació de la Unió Europea i les bàsiques de l'Estat que resulten aplicables a la matèria.

    Article 2. Definicions

    A l'efecte de les disposicions d'esta orde, s'entendrà per:

    a) Producció integrada. Els sistemes agrícoles d'obtenció de vegetals que utilitzen al màxim els recursos i els mecanismes de producció naturals i asseguren a llarg termini una agricultura sostenible, introduint-hi mètodes biològics i químics de control, i altres tècniques que compatibilitzen les exigències de la societat, la protecció del medi ambient i la productivitat agrícola, com també les operacions realitzades per a la manipulació, l'envasament, la transformació i l'etiquetatge de productes vegetals acollits al sistema.

    b) Comercialització. La venda o el subministrament per un operador a un altre operador, inclosa la posada a disposició, l'emmagatzemament, l'exposició per a la venda o l'oferta de venda de productes vegetals.

    c) Operador. Tota persona física o jurídica que obtinga, manipule, elabore, envase, etiquete, emmagatzeme o comercialitze productes vegetals en les condicions establides en esta disposició.

    d) Autoritat competent. L'òrgan designat per a l'aplicació i el desenvolupament del que s'establix en esta disposició.

    e) Entitats de certificació. Són les entitats acreditades per l'Entitat Nacional d'Acreditació (ENAC) o qualsevol altre organisme d'acreditació firmant de l'Acord Multilateral de Reconeixement de l'European Cooperation for Acreditation (EA), per a realitzar les funcions de control i certificació, a la qual haurà d'estar sotmesa la producció perquè els productes obtinguts puguen ser distingits amb la identificació de garantia de producció integrada.

    f) Etiquetatge. Totes les mencions, indicacions, identificacions de fàbrica o de comerç, imatges o signes que figuren en envasos, documents, rètols, etiquetes, anelles o collarins que acompanyen o es referisquen a productes previstos en esta orde.

    g) Agrupació de producció integrada en agricultura. L'agrupació d'operadors constituïda amb qualsevol fórmula jurídica o integrada en una altra agrupació prèviament constituïda i reconeguda per l'autoritat competent, amb l'objectiu d'obtindre productes vegetals amb requisits de producció integrada per a ser comercialitzats.

    h) Servicis tècnics competents. Persones físiques o jurídiques que presten servicis tècnics d'assistència en producció integrada i que compten, almenys, amb una persona amb la titulació d'enginyer tècnic agrícola o enginyer agrònom que, a més, haja superat el curs de formació corresponent sobre producció integrada, organitzat o homologat per la conselleria amb competència en matèria d'agricultura, pesca i alimentació.

    CAPÍTOL II

    Normes de producció i comercialització

    Article 3. Normes de producció i comercialització

    Les reglamentacions per a cada cultiu s'establiran per mitjà d'una resolució de la direcció general amb competències en matèria d'investigació i tecnologia agroalimentària, en què es fixaran els continguts mínims següents:

    - El tipus de material vegetal.

    - La fertilització, amb indicació de quantitats màximes aplicables de cada tipus d'adobament.

    - El reg, si és procedent.

    - Tècniques culturals, com ara poda i maneig del sòl i males herbes.

    - La protecció fitosanitària, amb indicació dels mètodes de seguiment i avaluació de les diferents plagues i malalties, les tècniques adequades per a combatre-les i les substàncies actives autoritzades en cada cas.

    - Les condicions per a la recol·lecció i per a l'aplicació de possibles tractaments posteriors a la recol·lecció.

    - Les condicions d'emmagatzemament i envasament.

    - Les anotacions i registres que cal realitzar en el quadern de camp o llibre d'explotació.

    Article 4. Ús de logotip i registre

    1. La consellera competent en matèria d'agricultura, pesca i alimentació autoritzarà l'ús del logotip o marca especial «Producció integrada» als productors, elaboradors i envasadors que complisquen les condicions i assumisquen els compromisos establits en el Decret 121/1995, de 19 de juny, del Govern Valencià, en esta disposició, en les reglamentacions de cada cultiu i en les altres disposicions, complementàries i de desplegament, que es dicten, i en tot cas respecte dels productes agroalimentaris procedents d'explotacions i instal·lacions incloses en les autoritzacions corresponents.

    2. Les autoritzacions d'ús del logotip o marca especial «Producció Integrada» s'inscriuran en el Registre Oficial de Productors Autoritzats per a la Producció Integrada de la Generalitat Valenciana, de caràcter automatitzat, adscrit a la direcció general competent en matèria de sanitat vegetal, davant de la qual podran exercitar-se els drets d'accés, rectificació i cancel·lació de dades de caràcter personal en fitxers automatitzats, de conformitat amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

    Este registre constarà de dos seccions:

    - Secció d'operadors o empreses de producció.

    - Secció d'elaboradors i envasadors.

    Cada una de les seccions constarà de subseccions corresponents a cada una de les reglamentacions dels diferents cultius.

    Article 5. Inscripció i registre dels operadors

    1. Els operadors han de comunicar la seua activitat com a producció integrada a les autoritats competents on es troben les superfícies de producció i les seues instal·lacions, per a ser inscrits en els registres corresponents, en forma de comunicació prèvia o declaració responsable de complir els requisits que es preveuen en l'apartat 2.

    Una vegada realitzada esta comunicació o declaració, podran operar com a producció integrada, sense perjudici que l'autoritat competent inscriga en este registre l'operador de què es tracte i li comunique posteriorment la inscripció.

    2. Els operadors han d'estar en condicions de produir o comercialitzar d'acord amb els sistemes de producció integrada regulats per esta norma, cosa que s'acreditarà amb una auditoria prèvia dels òrgans o entitats de certificació, que estarà a disposició de l'autoritat competent.

    3. Sense perjudici de tot això, els operadors, en el termini màxim d'un mes des que se'ls comunique la inscripció en el registre a què es referix el paràgraf segon de l'apartat 1, hauran de remetre a l'autoritat competent la documentació següent:

    a) En el cas que siga un operador que es dedique només a l'obtenció de productes vegetals, una memòria descriptiva de l'explotació agrícola i les seues instal·lacions i, si és el cas, els centres de manipulació, que contindrà, com a mínim, les superfícies i la ubicació de les parcel·les, els magatzems i la resta d'instal·lacions de l'explotació, antecedents culturals de les parcel·les, estimació del volum de les produccions per parcel·les segons cultius i la distribució mensual de superfícies per cultiu o grup de cultius afins.

    b) En la resta de casos d'operadors, una memòria descriptiva de les seues instal·lacions, que contindrà, com a mínim, les superfícies i la ubicació de les instal·lacions, estimació del volum dels productes a comercialitzar, sistema específic de manipulació, elaboració i envasament dels productes, marques comercials i canals a través dels quals es comercialitza la producció emparada amb la identificació de garantia.

    4. L'autoritat competent podrà anul·lar la inscripció en el registre a què es referix este article quan es comprove que l'operador ha incomplit les normes establides en esta orde en relació amb la seua activitat, sense perjudici de les sancions que pertoquen, si és el cas.

    Article 6. Sol·licituds, autoritzacions i inscripcions en el Registre

    1. Les sol·licituds d'autorització i inscripció de les empreses de producció i d'elaboració i envasament es dirigiran a la conselleria competent en matèria d'agricultura, pesca i alimentació, directament o a través de les entitats de control i certificació reconeguda.

    2. Després de la renúncia voluntària d'un productor, elaborador o envasador reconegut, i la baixa consegüent en el Registre, no podrà formular una nova sol·licitud d'autorització i inscripció fins després del transcurs de dos anys des de la formulació de la renúncia.

    3. Les sol·licituds d'autorització, les mateixes autoritzacions i les inscripcions en el Registre inclouran les dades següents:

    a) Per a l'autorització i inscripció d'empreses de producció:

    - Nom o raó social i domicili del titular.

    - Terme municipal on es troba situada l'explotació.

    - Referència SIGPAC de la parcel·la o parcel·les a nivell de recintes.

    - Superfície destinada a la producció integrada, varietats de cultius i la resta de dades necessàries per a la seua localització.

    - Responsable tècnic.

    - Entitat de control i certificació de la producció integrada a què es vincula.

    b) Per a l'autorització i inscripció d'elaboradors i envasadors:

    - Nom o raó social i domicili del titular.

    - Producte que elabora o envasa i el seu volum.

    - Nombre de magatzems i productes emmagatzemats en cada magatzem, i les seues instal·lacions, així com altres dades necessàries per a la identificació i catalogació de l'empresa.

    - Responsable tècnic.

    - Entitat de control i certificació de la producció integrada a què es vincula.

    Article 7. Obligacions dels operadors

    Els operadors estan obligats a:

    a) Permetre i col·laborar en els controls que, d'acord amb el que es preveu en esta orde, es realitzen sobre les explotacions o l'activitat que exercisquen.

    b) Haver superat el seu responsable tècnic el curs de formació corresponent sobre producció integrada, organitzat o homologat per la conselleria competent en matèria d'agricultura, pesca i alimentació, estant en possessió prèvia del títol d'agricultor qualificat, o equivalent; de formació professional, branca agrària, o equivalent; d'enginyer tècnic agrícola o d'enginyer agrònom. Si no és el cas:

    - Pertànyer a una agrupació de tractament integrat en l'agricultura (ATRIA) o a qualsevol altra associació o entitat que dispose de personal tècnic qualificat, amb la titulació d'enginyer agrònom o d'enginyer tècnic agrícola, que a més haja superat els cursos referits en l'apartat anterior; es considera que la superfície màxima que ha de controlar cada un d'estos tècnics serà de 500 hectàrees en cultius de cítrics, fruiters i hortalisses, i de 2.000 hectàrees en vinya, olivera i cultius extensius de secà.

    - Disposar dels servicis tècnics competents, responsables de dirigir i controlar el compliment de les normes de producció integrada aplicables en l'exercici de l'activitat de què es tracte.

    c) Fomentar la formació en esta matèria del personal a càrrec seu que desplegue tasques de producció integrada.

    d) Complir les normes de producció integrada i posseir un quadern d'explotació on s'anoten totes les operacions i pràctiques de cultiu, en cas d'operadors que es dediquen només a l'obtenció de productes vegetals, o un registre de les partides on puga comprovar-se'n l'origen, l'ús, els tractaments i la destinació, en el cas dels altres operadors.

    e) Obtindre la totalitat de la producció de la varietat del producte vegetal pel sistema de producció integrada en unitats de cultiu clarament separades d'altres que no estiguen sotmeses a les normes d'esta orde.

    f) Emmagatzemar, manipular, si és el cas, transformar i comercialitzar separadament, en l'espai o en el temps, segons el cas, les produccions obtingudes amb les normes de producció integrada corresponents d'altres obtingudes per mètodes diferents.

    g) Adoptar les mesures adequades per a assegurar que durant totes les fases de producció i comercialització no puga haver-hi substitució dels productes de la producció integrada per altres.

    h) Identificar el producte d'acord amb normes de producció integrada en les fases de producció i comercialització en què intervinguen.

    i) Fer bon ús de la identificació de garantia de producció integrada.

    j) Vincular-se a alguna de les entitats de control i certificació reconegudes per mitjà de la subscripció del contracte corresponent.

    k) Declarar els resultats fidedignes de la producció de l'explotació.

    l) Notificar anualment a l'òrgan o entitat de certificació, i amb anterioritat a la data que es determine, el seu programa de producció, i detallar-lo per parcel·les, com també, periòdicament, els volums produïts i comercialitzats.

    m) Adoptar mesures correctores que resolguen irregularitats detectades pels òrgans o entitats de control en la producció o comercialització.

    Article 8. Control de la producció integrada

    1. El control aplicable als operadors en l'exercici de la seua activitat per a verificar el compliment de les normes sobre producció integrada de l'article 3 haurà de realitzar-se de manera que es garantisca que estos operadors complixen, almenys, les mesures establides en l'annex I d'esta orde, com també els plans de control i protocols per a la supervisió i realització dels controls que s'establisquen.

    2. Els òrgans o entitats que realitzen els controls, almenys, hauran de:

    a) Garantir l'objectivitat i la imparcialitat, així com l'eficàcia dels controls.

    b) Guardar el sigil adequat respecte de les informacions i dades que obtinguen en l'exercici de les seues activitats de control.

    c) Vetlar per la correcta concessió d'ús de les identificacions de garantia als operadors.

    d) Exigir als operadors la retirada de les indicacions de garantia a tot lot quan es constaten irregularitats significatives i establir les mesures correctores necessàries.

    e) Informar periòdicament l'autoritat competent de la relació d'operadors sotmesos al seu control i dels volums produïts i comercialitzats per cada un, sense perjudici de l'actualització immediata de la relació si es produïxen variacions.

    f) Informar, si és el cas, l'autoritat competent corresponent de les irregularitats comprovades i de les mesures correctores adoptades, així com de les reclamacions que s'hagen produït.

    3. Estos controls hauran d'efectuar-se, com a mínim, una vegada a l'any, i s'hi realitzarà un control físic de les explotacions i instal·lacions. Els controls podran realitzar-se sense avís previ.

    4. En l'exercici d'este control, els òrgans o entitats competents a este efecte podran:

    a) Accedir a les parcel·les, locals o instal·lacions, així com als documents a què es referix el paràgraf d de l'article 7.

    b) Prendre mostres i supervisar l'exercici de l'activitat.

    c) Adoptar les mesures provisionals quan detecten irregularitats en la producció o comercialització dels productes.

    Article 9. Irregularitats

    1. Quan l'entitat de control i certificació emeta un informe sobre l'actuació d'un productor, elaborador o envasador vinculat del qual resulte que no complix les condicions establides en l'autorització concedida, l'interessat podrà manifestar la seua disconformitat davant d'aquella entitat i, en cas de discrepància, davant de la conselleria competent en matèria d'agricultura, pesca i alimentació.

    2. La conselleria competent en matèria d'agricultura, pesca i alimentació requerirà llavors els antecedents a l'entitat de control i certificació i practicarà les comprovacions que corresponguen, donarà audiència al productor, elaborador o envasador interessat i resoldrà en el termini de tres mesos si és o no correcte l'informe desfavorable emés per l'entitat de control i certificació.

    3. En el cas que la conselleria competent en matèria d'agricultura, pesca i alimentació confirme l'informe desfavorable de l'entitat de control i certificació, en la mateixa resolució revocarà l'autorització concedida per a la utilització del logotip o marca especial «Producció integrada», que no podrà sol·licitar-se de nou fins que haja transcorregut un termini de dos anys des de la revocació.

    4. Mentres la conselleria competent en matèria d'agricultura, pesca i alimentació no declare la seua disconformitat amb l'informe desfavorable emés per l'entitat de control i certificació, el productor, elaborador o envasador afectat no podrà desvincular-se d'esta per a integrar-se en una altra entitat.

    CAPÍTOL III

    Entitats de control i certificació

    Article 10. Reconeixement

    1. La conselleria competent en matèria d'agricultura, pesca i alimentació reconeixerà formalment, per a un període de tres anys la primera vegada, i de cinc anys les successives quan ho siguen sense interrupció, per la seua solvència tècnica i garantia d'objectivitat i imparcialitat, entitats públiques o privades amb personalitat jurídica com a entitats de control i certificació col·laboradores de la conselleria en la vigilància, control i certificació dels productes obtinguts per tècniques de producció integrada, d'acord amb les disposicions del Decret 121/1995, de 19 de juny, del Govern Valencià, en esta orde i en les altres disposicions complementàries i de desplegament que puguen dictar-se.

    2. A les entitats de control i certificació reconeguda els correspondran les funcions següents:

    - El control, la qualificació i la validació de les anotacions dels productors autoritzats realitzades en el quadern d'explotació.

    - La inspecció dels llocs de producció, transformació, conservació i comercialització.

    - La presa de mostres i realització de les seues anàlisis, tant de residus de plaguicides com altres que s'estimen pertinents, directament o a través de laboratoris privats.

    - Estos controls hauran d'efectuar-se, com a mínim, una vegada a l'any, i s'hi realitzarà un control físic de les explotacions i instal·lacions. Els controls podran realitzar-se sense avís previ.

    Article 11. Requisits

    1. Per al seu reconeixement, les entitats de certificació hauran d'estar acreditades per l'Entitat Nacional d'Acreditació (ENAC) o qualsevol altre organisme d'acreditació firmant de l'Acord Multilateral de Reconeixement de l'European Cooperation for Acreditation (EA). Serà necessari per a tal acreditació complir, almenys, els requisits següents:

    a) Complir els criteris generals que contenen les normes europees referides als organismes de certificació i control que realitzen certificacions de productes, especialment les normes EN 45.011 i EN 45.004, respectivament.

    b) Presentar el programa de control de l'entitat, que haurà de contindre una descripció detallada de les mesures de control i de les mesures precautòries que l'entitat es compromet a imposar als operadors subjectes al seu control. Este programa inclourà els procediments que l'entitat de certificació proposa complir en cas d'irregularitats o infraccions, reclamacions dels operadors i informació a l'autoritat competent quan es produïsca algun dels supòsits anteriors.

    c) Acreditar que disposa dels recursos adequats, de personal qualificat i infraestructures administratives i tècniques per al compliment de les seues funcions. Estos mitjans hauran d'incloure:

    - Servicis tècnics competents.

    - Locals, equipament tècnic, mitjans de desplaçament, infraestructura administrativa i la resta de mitjans adequats per al compliment de les seues funcions al territori de la Comunitat Valenciana.

    - Disposar de laboratori propi o tindre concertats o contractats els servicis d'un laboratori privat d'anàlisi química homologat i acreditat per ENAC.

    2. L'operador podrà triar l'entitat de certificació que haja d'encarregar-se de controlar les seues activitats de producció integrada, entre aquelles que hagen sigut acreditades. Seran per compte de l'operador les despeses ocasionades pel control de les seues activitats.

    3. Les entitats de control i certificació hauran de mantindre en tot moment les garanties d'objectivitat i imparcialitat respecte a tots els productors i transformadors sotmesos al seu control.

    4. Sense perjudici del caràcter temporal del reconeixement, podrà ser revocat anticipadament per la conselleria competent en matèria d'agricultura, pesca i alimentació, amb audiència prèvia de l'entitat, per l'incompliment sobrevingut de les condicions mínimes establides o per la realització negligent de les seues comeses.

    Article 12. Sol·licituds de reconeixement

    1. Les sol·licituds de reconeixement com a entitats de control i certificació es formularan per les entitats interessades, i caldrà adjuntar-hi una memòria expressiva dels mitjans personals i materials disponibles per al compliment de les funcions pròpies de les entitats, i acreditativa de la seua objectivitat i imparcialitat en l'exercici d'estes.

    2. La conselleria competent en matèria d'agricultura, pesca i alimentació resoldrà les sol·licituds en el termini de tres mesos, i en qualsevol altre cas es podran entendre desestimades d'acord amb les disposicions de l'article 43.1, segon paràgraf, de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, ja que se suposa la transferència al sol·licitant de facultats relatives al servici públic.

    Article 13. Registres

    1. Les entitats de control i certificació reconegudes han de portar per a cada cultiu amb reglamentació aprovada, en relació amb els operadors sotmesos al seu control, els registres següent:

    a) Registre d'Empreses de Producció.

    b) Registre d'Elaboradors i Envasadors.

    2. Estos registres contindran, respecte de cada operador autoritzat, les mateixes dades assenyalades en l'article quart d'esta orde per al Registre Oficial de Productors Autoritzats per a la Producció Integrada de la Generalitat Valenciana, i hauran de complir, en el cas de tractar-se de fitxers automatitzats, les exigències establides en la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

    Article 14. Homologació de cursos

    1. L'homologació dels cursos de formació sobre producció integrada, a l'efecte d'esta orde, es realitzarà per la conselleria competent en matèria d'agricultura, pesca i alimentació. La sol·licitud de l'entitat organitzadora haurà de formular-se amb caràcter previ a l'organització del curs, adjuntant-hi una memòria en què es faran constar, com a mínim, els punts següents:

    - Lloc i dates de celebració del curs.

    - Programes.

    - Contingut.

    - Material didàctic que cal utilitzar.

    - Professorat.

    - Criteris de selecció dels assistents.

    - Forma d'avaluació de l'aprofitament del curs.

    La sol·licitud d'homologació la resoldrà l'òrgan competent en matèria de producció integrada de la conselleria amb competències en matèria d'agricultura, en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la presentació de la sol·licitud, i en qualsevol altre cas es podrà entendre estimada per silenci administratiu.

    2. Posteriorment a la celebració dels cursos convalidats, l'entitat organitzadora remetrà a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació la relació certificada d'assistents corresponent, amb la indicació de si han superat el curs amb aprofitament, a l'efecte d'emetre el certificat corresponent.

    DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

    Única. Règim de les entitats de control i certificació acreditades amb anterioritat a l'entrada en vigor d'esta orde

    Les entitats de control i certificació acreditades en el moment de la publicació d'esta orde que no complisquen l'article 11.1a mantindran el reconeixement fins al 31 de desembre de 2011, i hauran de complir a partir d'eixe moment el requisit recollit en l'article 11.1a esmentat.

    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

    Única

    Esta orde deroga l'anterior Orde de 23 de maig de 1997, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

    Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen a les disposicions d'esta orde.

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera. Aplicació d'esta orde

    Es faculta el director general competent en matèria de sanitat vegetal per a dictar els actes, les resolucions i les instruccions que siguen necessaris per a l'aplicació d'esta orde.

    Segona. Entrada en vigor

    Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

    València, 14 de desembre de 2010

    La consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació,

    MARITINA HERNÁNDEZ MIÑANA

    Annex I

    Requisits mínims de control per als operadors

    1. La producció s'ha de dur a terme en unitats de cultiu que estiguen clarament separades de qualsevol altra unitat de cultiu en la qual no es produïsca d'acord amb les normes d'esta disposició. Durant els processos de manipulació, envasament i etiquetatge, els productes han d'estar clarament separats dels obtinguts per altres sistemes de producció.

    2. Quan s'inicie l'aplicació del règim de control, l'operador ha de:

    a) Fer una descripció completa de la unitat de cultiu, de les parcel·les de producció i, si és el cas, les instal·lacions on s'efectuen determinades operacions de manipulació, envasament i etiquetatge.

    b) Determinar totes les mesures concretes que ha d'adoptar en la seua unitat de cultiu i instal·lacions per a garantir el compliment de les disposicions d'esta norma.

    c) Documentar la data en què per última vegada s'hagen aplicat a les parcel·les de producció productes la utilització dels quals siga incompatible amb les disposicions dels protocols o en les normes tècniques específiques.

    d) Assumir el compromís de l'operador de realitzar les seues activitats d'acord amb les disposicions dels protocols o de les normes tècniques específiques i d'acceptar, en cas d'infracció, l'aplicació de les mesures correctores corresponents.

    L'òrgan o entitat de control ha de comprovar en la seua primera inspecció que l'operador ha realitzat tot allò que s'ha indicat en este punt.

    3. Amb anterioritat a la data fixada per l'autoritat competent, l'operador ha de notificar anualment a l'òrgan o entitat de control corresponent el seu programa d'actuació, i detallar-lo per parcel·la, si és el cas.

    4. L'operador ha de portar un registre per mitjà d'anotacions i documents que permeta a l'òrgan o entitat de control localitzar l'origen, la naturalesa i les quantitats de totes les matèries primeres adquirides, com també conéixer la utilització que se n'ha fet; ha de portar, a més, un registre de la naturalesa, les quantitats i els destinataris de tots els productes agraris venuts. Les quantitats es globalitzaran per dia quan es tracte de vendes directes al consumidor final.

    5. En les visites d'inspecció es comprovarà que les matèries primeres i els mitjans de producció emmagatzemats pels operadors es correspon amb les permeses en protocols o en les normes tècniques específiques.

    6. A més de les visites d'inspecció sense avís previ, l'òrgan o entitat de control ha d'efectuar, com a mínim una vegada a l'any, un control físic de la unitat. De conformitat amb esta disposició, podran prendre's mostres amb vista a la recerca de productes no autoritzats. En tot cas, estes mostres s'hauran de prendre quan hi haja presumpció que s'haja utilitzat un producte no autoritzat. Després de cada visita s'haurà d'estendre una acta d'inspecció, que també serà firmada, si és el cas, pel responsable tècnic de l'explotació o la instal·lació controlada.

    7. L'operador ha de permetre a l'òrgan o entitat de control l'accés als locals d'emmagatzemament i producció, per a la inspecció, i a les parcel·les, així com als registres i als justificants corresponents, i facilitarà a l'entitat tota la informació necessària per a la inspecció.

    8. Els productes vegetals només podran transportar-se a altres unitats del procés, tant majoristes com detallistes, en envasos o recipients diferenciats per mitjà d'un sistema de transport amb un tancament que impedisca la substitució del seu contingut i que vagen proveïts d'una etiqueta en què es mencionen, sense perjudici de qualsevol altra indicació exigida legalment:

    a) El nom i l'adreça de la persona responsable de la producció del producte o, en cas de mencionar-se un altre venedor, una indicació que permeta a la unitat receptora i a l'òrgan o entitat de control d'esta, determinar de forma inequívoca qui és la persona responsable de la producció.

    b) El nom del producte i una referència al sistema de producció.