ORDE de 29 de juliol de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual s'establix per a la Comunitat Valenciana el currículum del cicle formatiu de Grau Superior corresponent al títol de Tècnic Superior en Gestió d'Allotjaments Turístics.



Publicado en:  DOGV núm. 6093 de 02.09.2009
Número identificador:   2009/9800
Referencia Base Datos:  009869/2009
 
  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria Educació
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Educació
    Descriptores:
      Temáticos: ensenyament professional, programa d'ensenyament, legislació escolar


  • ORDE de 29 de juliol de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual s'establix per a la Comunitat Valenciana el currículum del cicle formatiu de Grau Superior corresponent al títol de Tècnic Superior en Gestió d'Allotjaments Turístics. [2009/9800]

    La Llei Orgànica 1/2006, de 10 d'abril, de reforma de la Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 53 establix que és de la competència plena de la Generalitat la regulació i administració de l'ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, en l'àmbit de les seues competències, sense perjuí del que es disposa en l'article 27 de la Constitució i en les lleis orgàniques que, conforme a l'apartat 1 del seu article 81, la despleguen.

    Una vegada aprovat i publicat en el Boletín Oficial del Estado el Reial Decret 1686/2007, de 14 de desembre, pel qual s'establix el títol de Tècnic Superior en Gestió d'Allotjaments Turístics i es fixen les seues ensenyances mínimes, els continguts bàsics de les quals representen el 55 per cent de la duració total del currículum d'este cicle formatiu, establida en 2.000 hores, en virtut del que disposa l'article 10.1 de la Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional; en els articles 6.2 i 39.6 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i en el capítol II del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s'establix l'ordenació de la formació professional del sistema educatiu i segons allò que s'ha fixat en l'article 10.2 de la Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional; en els articles 6.3 i 39.4 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i en els articles 17.2, 17.3 i 17.4 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s'establix l'ordenació de la formació professional del sistema educatiu, és procedent, tenint en compte els aspectes definits en la normativa anteriorment mencionada, establir el currículum complet d'estes noves ensenyances de Formació Professional Inicial vinculades al títol mencionat en l'àmbit d'esta comunitat autònoma, ampliant i contextualitzant els continguts dels mòduls professionals i respectant el perfil professional d'aquell.

    En la definició d'este currículum s'han tingut en compte les característiques educatives, així com les socioproductives i laborals de la Comunitat Valenciana a fi de donar resposta a les necessitats generals de qualificació dels recursos humans per a la seua incorporació a l'estructura productiva de la Comunitat Valenciana, sense cap perjuí a la mobilitat de l'alumnat.

    S'ha prestat especial atenció a les àrees prioritàries definides per la disposició addicional Tercera de la Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional per mitjà de la definició de continguts de prevenció de riscos laborals, que permeten que tot l'alumnat puga obtindre el certificat de tècnic en Prevenció de Riscos Laborals, Nivell Bàsic, expedit d'acord amb el que disposa el Reial Decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels Servicis de Prevenció, i augmentant en el currículum formació en la llengua anglesa.

    Este currículum requerix una posterior concreció en les programacions que l'equip docent ha d'elaborar, les quals han d'incorporar el disseny d'activitats d'aprenentatge i el desenrotllament d'actuacions flexibles que, en el marc de la normativa que regula l'organització dels centres, possibiliten adequacions particulars del currículum en cada centre docent d'acord amb els recursos disponibles, sense que en cap cas supose la supressió d'objectius que afecten la competència general del títol.

    En virtut de l'anteriorment exposat, i segons el que s'ha fixat en l'article 17.2 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s'establix l'ordenació de la Formació Professional del sistema educatiu, vista la proposta de la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional de data 27 de juliol de 2009, amb un informe previ del Consell Valencià de la Formació Professional i de conformitat amb el Consell Juridic Consultiu de la Comunitat Valenciana, en exercici de les atribucions que em conferixen l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, modificada per la Llei 12/2007, de 20 de març, de la Generalitat i el Decret 118/2007, de 27 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Educació,

    ORDENE

    Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

    1. La present orde es dicta a l'empara del que disposen els articles 27 i 53.1 i 2 de la Constitució Espanyola; en els articles 6.3 i 39.4 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació; en els articles 17.2, 17.3 i 17.4 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s'establix l'ordenació de la Formació Professional del sistema educatiu; en el Reial Decret 2093/1983, de 28 de juliol, sobre traspàs de funcions i servicis de l'administració de l'Estat a la Comunitat Valenciana en matèria d'educació, i en l'article 53 del vigent Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i té com a objecte establir el currículum del cicle formatiu de Grau Superior vinculat al títol de Tècnic Superior en Gestió d'Allotjaments Turístics, tenint en compte les característiques socioproductives, laborals i educatives de la Comunitat Valenciana. A este efecte, la identificació del títol, el perfil professional que ve expressat per la competència general, les competències professionals, personals i socials i la relació de qualificacions i, si és el cas, les unitats de competència del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, així com l'entorn professional i la prospectiva del títol en el sector o sectors, són els que es definixen en el títol de Tècnic Superior en Gestió d'Allotjaments Turístics determinat en el Reial Decret 1396/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'establix el mencionat títol i les seues ensenyances mínimes.

    2. El que disposa esta orde serà aplicable en els centres docents que desenrotllen les ensenyances del cicle formatiu de Grau Superior en Gestió d'Allotjaments Turístics ubicats en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

    Article 2. Currículum

    1. La duració total del currículum d'este cicle formatiu, incloent-hi tant la càrrega lectiva dels seus mòduls professionals com la càrrega lectiva reservada per a la docència en anglés, és de 2.000 hores.

    2. Els seus objectius generals són els que s'establixen en el Reial Decret 1686/2007, de 14 de desembre.

    3. La relació dels mòduls professionals en què s'organitza el present currículum són:

    - 0171. Estructura del mercat turístic

    - 0172. Protocol i relacions públiques

    - 0173. Màrqueting turístic

    - 0174. Direcció d'allotjaments turístics

    - 0177. Recursos humans en l'allotjament

    - 0179. Anglés

    - 0182. Formació i orientació laboral

    - 0175. Gestió del departament de pisos

    - 0176. Recepció i reserves

    - 0178. Comercialització d'esdeveniments

    - 0180. Segona llengua estrangera

    - 0181. Projecte de gestió d'allotjament turístic

    - 0183. Empresa i iniciativa emprenedora

    - 0184. Formació en centres de treball

    4. Els objectius d'estos mòduls professionals, expressats en termes de resultats d'aprenentatge i els seus criteris d'avaluació, així com les orientacions pedagògiques, són els que s'establixen per a cada un en el Reial Decret 1686/2007, de 14 de desembre.

    5. Els continguts i la càrrega lectiva completa d'estos mòduls professionals s'establixen en l'annex I de la present orde.

    Article 3. Organització i distribució horària

    La impartició dels mòduls professionals d'este cicle formatiu, quan s'oferisca en règim presencial ordinari, s'organitzarà en dos cursos acadèmics. La seqüenciació en cada curs acadèmic, la seua càrrega lectiva completa i la distribució horària setmanal es concreten en l'annex II de la present orde.

    Article 4. Mòduls professionals: Formació en Centres de Treball i Projecte de Gestió d'Allotjament Turístics

    1. El mòdul professional de Formació en Centres de Treball es realitzarà, amb caràcter general, en el tercer trimestre del segon curs.

    2. El mòdul professional de Projecte de Gestió d'Allotjaments Turístics consistirà en la realització individual d'un projecte de caràcter integrador i complementari de la resta dels mòduls que componen el cicle formatiu, que es presentarà i es defendrà davant d'un tribunal format per professorat de l'equip docent del cicle formatiu. Es desenrotllarà, amb caràcter general, durant l'últim trimestre del segon curs, i podrà coincidir amb la realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball. El desenrotllament i seguiment d'este mòdul haurà de compaginar la tutoria individual i col·lectiva, i la seua avaluació, per ser de caràcter integrador i complementari de la resta dels mòduls que componen el cicle formatiu, quedarà condicionada a l'avaluació positiva d'estos.

    Article 5. Espais i equipament

    Els espais mínims que han de reunir els centres educatius per a permetre el desenrotllament de les ensenyances d'este cicle formatiu, complint la normativa sobre prevenció de riscos laborals, així com la normativa sobre seguretat i salut en el lloc de treball, són els establits en l'annex V d'esta orde.

    Els espais formatius establits poden ser ocupats per diferents grups d'alumnat que cursen el mateix o altres cicles formatius o etapes educatives, i no necessàriament han de diferenciar-se per mitjà de tancaments.

    Els equipaments, a més de ser els necessaris i suficients per a garantir l'adquisició dels resultats d'aprenentatge i la qualitat de l'ensenyança a l'alumnat segons el sistema de qualitat adoptat, hauran de complir les condicions següents:

    a) Els equips, màquines, etc., disposaran de la instal·lació necessària per al seu funcionament correcte i compliran les normes de seguretat i prevenció de riscos i totes les altres que siguen aplicables.

    b) La seua quantitat i característiques hauran d'estar en funció del nombre d'alumnes i permetre l'adquisició dels resultats d'aprenentatge, tenint en compte els criteris d'avaluació i els continguts que s'inclouen en cada un dels mòduls professionals que s'impartisquen en els mencionats espais.

    Article 6. Professorat

    Els aspectes referents a les especialitats del professorat amb atribució docent en els mòduls professionals del cicle formatiu de Gestió d'Allotjaments Turístics enumerats en el punt 3 de l'article 2 de la present orde, segons el que preveu la normativa estatal de caràcter bàsic, són els establits actualment en l'annex III.A) del Reial Decret 1686/2007, de 14 de desembre.

    Les especialitats i, si és el cas, les titulacions del professorat amb atribució docent en els mòduls professionals d'Anglés Tècnic inclosos en l'article 7 són les que es determinen en l'annex III de la present orde.

    A fi de garantir la qualitat d'estes ensenyances, per a poder impartir els mòduls professionals que conformen el cicle formatiu, el professorat dels centres de titularitat privada o d'una altra administració diferent de la Conselleria d'Educació, ubicats en l'àmbit territorial de la Comunitat, haurà de posseir la corresponent titulació acadèmica que es concreta en l'annex VI de la present orde, i a més acreditar la formació pedagògica i didàctica que establix el Reial Decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es definixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'Educació Secundària Obligatòria, el Batxillerat, la Formació Professional i les ensenyances de règim especial i s'establixen les especialitats dels cossos docents d'Ensenyança Secundària. La titulació acadèmica universitària requerida s'adaptarà a la seua equivalència de grau/màster universitari.

    Article 7. Docència en anglés

    A fi que l'alumnat conega la llengua anglesa, en els seus vessants oral i escrit, que li permeta resoldre situacions que impliquen la producció i comprensió de textos relacionats amb la professió, conéixer els avanços d'altres països, realitzar propostes d'innovació en el seu àmbit professional i facilitar la seua mobilitat a qualsevol país europeu, el currículum d'este cicle formatiu incorpora la llengua anglesa de manera integrada en dos mòduls professionals entre els que componen la totalitat del cicle formatiu.

    1. Estos mòduls seran impartits de manera voluntària pel professorat que hi tinga atribució docent que, a més, posseïsca l'habilitació lingüística en anglés d'acord amb la normativa aplicable a la Comunitat Valenciana.

    - A fi de garantir que l'ensenyança bilingüe s'impartisca en els dos cursos acadèmics del cicle formatiu de manera continuada, es triaran mòduls professionals d'ambdós cursos.

    - Els mòduls susceptibles de ser impartits en llengua anglesa són els relacionats amb les unitats de competència, excepte amb la UC1057_2, incloses en el títol.

    - Com a conseqüència de la major complexitat que suposa la transmissió i recepció d'ensenyances en una llengua diferent de la materna, els mòduls professionals impartits en llengua anglesa incrementaran la seua càrrega horària lectiva en tres hores setmanals per al mòdul que s'impartisca en el primer curs i dos hores per al que es desenrotlle durant el segon curs. A més, el professorat que impartisca els dits mòduls professionals tindrà assignades en el seu horari individual tres hores setmanals de les complementàries al servici del centre per a la seua preparació.

    2. Si no es complixen les condicions indicades anteriorment, amb caràcter excepcional i de manera transitòria, els centres autoritzats per a impartir el cicle formatiu, en el marc general del seu projecte educatiu, concretaran i desenrotllaran el currículum del cicle formatiu augmentant en tres hores setmanals la càrrega horària del mòdul 0179. Anglés i incloent un mòdul d'anglés tècnic en el segon curs, la llengua vehicular del qual serà l'anglés, amb una càrrega horària de dos hores setmanals. El currículum d'este mòdul d'anglés tècnic es concreta en l'annex IV.

    Article 8. Autonomia dels centres

    Els centres educatius disposaran de la necessària autonomia pedagògica, d'organització i de gestió econòmica per al desenrotllament de les ensenyances i la seua adaptació a les característiques concretes de l'entorn socioeconòmic, cultural i professional.

    En el marc general del projecte educatiu i segons les característiques del seu entorn productiu, els centres autoritzats per a impartir el cicle formatiu concretaran i desenrotllaran el currículum per mitjà de l'elaboració del projecte curricular del cicle formatiu i de les programacions didàctiques de cada un dels seus mòduls professionals, en els termes establits en esta orde, potenciant o creant la cultura de prevenció de riscos laborals en els espais on s'impartisquen els diferents mòduls professionals, així com una cultura de respecte ambiental, treball de qualitat realitzat d'acord amb les normes de qualitat, creativitat, innovació i igualtat de gèneres.

    La Conselleria d'Educació afavorirà l'elaboració de projectes d'innovació, així com de models de programació docent i de materials didàctics, que faciliten al professorat el desenrotllament del currículum.

    Els centres, en l'exercici de la seua autonomia, podran adoptar experimentacions, plans de treball, formes d'organització o ampliació de l'horari escolar en els termes que establisca la Conselleria d'Educació, sense que, en cap cas, s'imposen aportacions a l'alumnat ni exigències per a esta.

    Article 9. Requisits dels centres per a impartir estes ensenyances

    Tots els centres de titularitat pública o privada ubicats en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana que oferisquen ensenyances conduents a l'obtenció del títol de tècnic superior en Gestió d'Allotjaments Turístics s'ajustaran al que establix la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i en les normes que la despleguen i, en tot cas, hauran de complir els requisits que s'establixen en l'article 52 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, a més del que establix el Reial Decret 1686/2007, de 14 de desembre, i normes que el despleguen.

    Article 10. Avaluació, promoció i acreditació

    L'avaluació, promoció i acreditació de la formació establida en esta orde s'ajustarà a les normes que expressament dicte la Conselleria d'Educació.

    Article 11. Adaptació als distints tipus i destinataris de l'oferta educativa

    La Conselleria d'Educació podrà realitzar ofertes formatives, d'este cicle formatiu, adaptades a les necessitats específiques de col·lectius desfavorits o amb risc d'exclusió social i adequar les ensenyances d'este a les característiques dels distints tipus d'oferta educativa a fi d'adaptar-se a les característiques dels destinataris.

    DISPOSICIONS ADICIONALS

    Primera. Calendari d'implantació

    La implantació del currículum objecte de regulació de la present orde tindrà lloc en el curs escolar 2009-2010 per a les ensenyances corresponents al curs primer, i en el curs 2010-2011 per a les del segon curs. Paral·lelament, en els mateixos anys acadèmics deixaran d'impartir-se les corresponents al primer i segon cursos de les ensenyances establides per a l'obtenció del títol de Tècnic Superior en Allotjament, emparat per la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu.

    Segona. Autorització de centres docents

    Tots els centres de titularitat pública o privada ubicats en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana que, en la data de entrada en vigor d'esta orde, tinguen autoritzades ensenyances conduents a l'obtenció del títol de Tècnic Superior en Allotjament, emparat per la LOGSE, quedaran autoritzats per a impartir les ensenyances conduents a l'obtenció del títol de Tècnic Superior en Gestió d'Allotjaments Turístics emparat per la LOE.

    Tercera. Requisits del professorat de centres privats o públics de titularitat diferent de l'administració educativa

    El professorat dels centres de titularitat privada o de titularitat pública d'una altra administració diferent de l'educativa que, en la data de entrada en vigor d'esta orde, no tinga els requisits acadèmics exigits en l'article 6 de la present orde podrà impartir els corresponents mòduls professionals que conformen el present currículum si es troben en algun dels supòsits següents:

    a) Professorat que haja impartit docència en els centres especificats en la disposició addicional segona, sempre que dispose per a això dels requisits acadèmics requerits, durant un període de dos cursos acadèmics complets, o, en un altre cas, dotze mesos en períodes continus o discontinus, dins dels quatre cursos anteriors a l'entrada en vigor de la present orde, en el mateix mòdul professional del títol de tècnic superior en Allotjament, emparat per la LOGSE que siga objecte de la convalidació establida en l'annex IV del Reial Decret 1686/2007, de 14 de desembre. L'acreditació docent corresponent podrà sol·licitar-se durant un any a l'entrada en vigor de la present orde.

    b) Professorat que dispose d'una titulació acadèmica universitària i de la formació pedagògica i didàctica requerida, i a més acredite una experiència laboral d'almenys tres anys en el sector vinculat a la família professional, realitzant activitats productives o docents en empreses relacionades implícitament amb els resultats d'aprenentatge del mòdul professional.

    El procediment que s'ha de seguir per a obtindre l'acreditació docent establida en esta disposició addicional serà el següent:

    El professorat que considere reunir els requisits necessaris, ho sol·licitarà a la corresponent direcció territorial d'Educació, adjuntant la documentació següent:

    - Fotocòpia compulsada del títol acadèmic oficial.

    - Documents justificatius de complir els requisits indicats en l'apartat a) i/o b) d'esta disposició addicional.

    El/la directora/a territorial, amb un informe previ del seu Servici d'Inspecció Educativa, elevarà proposta de resolució a la Direcció General d'Avaluació, Innovació, Qualitat Educativa i de la Formació Professional, que dictarà una resolució individualitzada respecte d'això. Contra la resolució, la persona interessada podrá presentar recurs d'alçada, en el termini d'un mes des de la seua notificació, davant de la Secretaria Autonòmica d'Educació, punt que haurà de constar en la mencionada resolució. Estes resolucions quedaran inscrites en un registre creat a este efecte.

    DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

    Procés de transició i drets de l'alumnat que estiga cursant el cicle formatiu establit per a l'obtenció del títol de Tècnic Superior en Allotjament, emparat per la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu

    L'alumnat que, en finalitzar el curs escolar 2008-2009, complisca les condicions requerides per a cursar les ensenyances del segon curs del títol de Tècnic Superior en Allotjament, emparat per la LOGSE, i que no haja superat algun dels mòduls professionals del primer curs del mencionat títol, disposarà de dos convocatòries en cada un dels dos anys successius per a poder superar els dits mòduls professionals.

    Transcorregut el dit període, en el curs escolar 2011-2012 se li aplicaran les convalidacions, per als mòduls superats, establides en l'article 15.1 del Reial Decret 1686/2007, de 14 de desembre, pel qual s'establix el títol de Tècnic Superior en Gestió d'Allotjaments Turístics, o norma bàsica que el substituïsca, regulat per la LOE.

    2. A l'alumnat que, en finalitzar el curs escolar 2008-2009, no complisca les condicions requerides per a cursar les ensenyances del segon curs del títol de Tècnic Superior en Allotjament, emparat per la LOGSE, se li aplicaran les convalidacions establides en l'article 15.1 del Reial Decret 1686/2007, de 14 de desembre, pel qual s'establix el títol de Tècnic Superior en Gestió d'Allotjaments Turístics, o norma bàsica que el substituïsca, regulat per la LOE.

    3. L'alumnat que, en finalitzar el curs escolar 2009-2010, no complisca, per no haver superat el corresponent mòdul professional de Formació en Centres de Treball, les condicions requerides per a obtindre el títol de Tècnic Superior en Allotjament, emparat per la LOGSE, disposarà d'una convocatòria en el següent curs escolar per a poder superar el dit mòdul professional. A l'alumnat que, transcorregut el dit període, no haja obtingut el corresponent títol, se li aplicaran les convalidacions, per als mòduls superats, establides en l'article 15.1 del Reial Decret 1686/2007, de 14 de desembre, pel qual s'establix el títol de Tècnic Superior en Gestió d'Allotjaments Turístics, o norma bàsica que el substituïsca, regulat per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera. Aplicació de l'orde

    Les direccions generals de la Conselleria d'Educació són autoritzades, en l'àmbit de les seues competències, per a adoptar les mesures i dictar les instruccions necessàries per a l'aplicació del que disposa esta orde.

    Segona. Entrada en vigor

    Esta orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

    València, 29 de juliol de 2009

    El conseller d'Educació,

    ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN

    ANNEX I

    Mòduls professionals

    Mòdul professional: Estructura del mercat turístic

    Codi: 0171

    Duració: 96 hores

    Continguts:

    Contextualització del sector turístic:

    - Evolució del turisme. Anàlisi del sector a la Comunitat Valenciana i la resta de l'Estat.

    - Entitats públiques i privades d'àmbit local, regional, nacional i internacional relacionades amb el sector turístic.

    - Valoració de l'activitat turística en el desenrotllament d'un nucli poblacional.

    - Valoració de les noves tecnologies com a fonts d'informació i promoció turística.

    - Valoració del professional turístic en l'àmbit de la seua professió.

    Identificació de les tipologies turístiques i les seues tendències:

    - Tipologies turístiques i les seues característiques.

    - Localització geogràfica de les principals tipologies turístiques.

    - Tendències de les tipologies turístiques nacionals.

    - Tendències de les tipologies turístiques internacionals.

    Anàlisi de l'oferta turística:

    - L'oferta turística.

    - La intermediació turística. Canals de distribució.

    - Empreses d'allotjaments turístics.

    - Els mitjans de transport turístics.

    - L'oferta complementària.

    - El nucli turístic.

    - Importància econòmica del turisme per al nucli turístic.

    Caracterització de la demanda turística:

    - Elements externs que influïxen en l'elasticitat de la demanda turística.

    - Motivacions de la demanda turística.

    - Estacionalitat de la demanda. Accions de desestacionalització.

    - Tendències actuals de la demanda turística.

    - Valoració de la importància de conéixer la clientela com a element dinamitzador de la demanda.

    Mòdul professional: Protocol i relacions públiques

    Codi: 0172

    Duració: 128 hores

    Continguts:

    Aplicació del protocol institucional:

    - Protocol institucional.

    - Sistemes d'organització d'invitats.

    - Interés per la normativa en matèria de protocol i precedències oficials de l'Estat i de les comunitats autònomes.

    - Projecció d'actes protocol·laris.

    Aplicació del protocol empresarial:

    - Tipus i objectius dels actes protocol·laris empresarials.

    - Identificació del públic objectiu i adequació de l'acte.

    - Manual protocol·lari i de comunicació d'una empresa.

    - Actes protocol·laris empresarials.

    - Elaboració del programa i cronograma de l'acte a organitzar.

    Aplicació dels fonaments i els elements de les relacions públiques en l'àmbit turístic:

    - Aplicació i valoració de les relacions públiques en a l'àmbit turístic empresarial i institucional.

    - Recursos de les relacions públiques.

    - La imatge corporativa.

    - L'expressió corporal. La imatge personal. Habilitats socials.

    - Tipus d'imatge.

    - La imatge del turisme espanyol.

    Comunicació amb els clients:

    - Procés de la comunicació.

    - Comunicació no verbal.

    - Comunicació verbal.

    - Variables de l'atenció al client.

    - Modalitats d'atenció al client.

    - Punts clau d'una bona atenció al client segons la fase de contacte d'este amb l'empresa.

    Gestió de queixes, reclamacions i suggeriments:

    - Queixes, reclamacions i suggeriments.

    - Principals motius de queixes del client de les empreses d'hostaleria i turisme.

    - Elements d'arreplega de queixes, reclamacions o suggeriments.

    - Fases de la gestió de queixes i reclamacions.

    - Normativa legal vigent en matèria de reclamacions de clients en establiments d'empreses turístiques.

    - Normativa de la Comunitat Valenciana en matèria de consum.

    Actituds d'atenció al client:

    - Actitud de servici al client.

    - Actitud de respecte cap a clients, superiors, personal dependent i companys.

    - Actitud professional.

    - El valor de la discreció dins de l'àmbit laboral.

    - El valor de la imatge corporativa.

    Mòdul professional: Màrqueting turístic

    Codi: 0173

    Duració: 128 hores

    Continguts:

    Caracterització del màrqueting turístic:

    - Màrqueting. Concepte i terminologia bàsica.

    - Màrqueting turístic.

    - Relació amb el sector de l'hostaleria i el turisme.

    - Característiques dels servicis i productes turístics.

    - Evolució de la funció del màrqueting: orientació cap al consumidor.

    - Enfocaments de la direcció del màrqueting.

    - El futur del màrqueting.

    Interpretació de la segmentació de mercats turístics:

    - Concepte de segmentació i la seua utilitat.

    - Requisits perquè la segmentació siga efectiva.

    - Variables de segmentació més utilitzades en turisme.

    - Aplicació de la segmentació al disseny de l'estratègia comercial de les empreses turístiques.

    - Tipus d'estratègies de cobertura del mercat.

    - Posicionament en el mercat: Conceptes. Estratègies. Mètodes.

    - Mapes perceptuals.

    - Instruments comercials i compatibilitat dels segments.

    Identificació del màrqueting-mix i els seus elements:

    - Producte, preu, distribució/comercialització i promoció.

    - Definició, aplicació i estratègies.

    - El producte-servici. Nivells i elements.

    - La «servucció».

    - El cicle de vida del producte i de les destinacions turístiques.

    - Desenrotllament i llançament dels nous productes turístics.

    - Polítiques de marques en el sector turístic.

    - Polítiques de preus en el sector turístic: condicionants i mètodes de fixació de preus.

    - La promoció turística en el mix promocional: la publicitat, les relacions públiques, les promocions de vendes/merchandising, les fires turístiques, work shops, fam-trips i altres.

    Anàlisi de les noves tecnologies aplicades al màrqueting turístic:

    - Màrqueting directe en turisme i noves tecnologies.

    - Concepte, evolució, elements i principis de màrqueting en Internet.

    - Creació i manteniment de bases de dades.

    - Objectius generals del desenrotllament d'una base de dades de màrqueting.

    - Màrqueting directe. Factors que influïxen en la seua expansió.

    - Materials de suport i de desenrotllament de polítiques de màrqueting directe.

    - El màrqueting directe i el seu desenrotllament.

    Caracterització del pla de màrqueting:

    - Pla de màrqueting. Elements i finalitat.

    - Connexions i relacions amb altres àmbits de l'empresa i institucions.

    - Anàlisi i previsions sobre els factors de l'entorn.

    - Segmentació i públic objectiu.

    - Plans d'acció: estratègies i tàctiques.

    - Objectius i quotes de vendes.

    - Recursos necessaris per a abonar les estratègies i assolir els objectius.

    - Seguiment i control del màrqueting.

    - Presentació i promoció del pla.

    - Auditoria ambiental del pla.

    Interpretació del procés de decisió en el consumidor:

    - Necessitats i motivacions dels consumidors.

    - Fases del procés de decisió.

    - Postcompra i fidelització.

    - Tendències de consum.

    - Els nous consumidors en el sector turístic.

    - Benestar i qualitat de vida en el consum.

    - Ferramentes de control de la qualitat i la satisfacció del client. Implementació en empreses del sector turístic.

    Caracterització dels criteris de consumerisme:

    - El consumerisme.

    - Descripció, concepte i característiques.

    - L'evolució a Espanya.

    - La reacció de l'empresa i la seua resposta.

    - Normativa que regula al consumidor i els seus drets a la Unió Europea i a Espanya: legislació genèrica i específica.

    - Drets i deures dels consumidors.

    - Reclamacions.

    Mòdul professional: Direcció d'allotjaments turístics

    Codi: 0174

    Duració: 224 hores

    Continguts:

    Coordinació de l'àrea d'allotjament:

    - Normativa estatal i autonòmica d'establiments d'allotjament turístic.

    - Procés de planificació.

    - Ferramentes d'anàlisi i de presa de decisions empresarials.

    - Concepte d'organització empresarial.

    - Principis, sistemes i tipus d'organització.

    - Departamentalització.

    - Estructures organitzatives.

    - Organigrames.

    - Descripció de llocs de treball.

    Determinació de la rendibilitat econòmica i financera de projectes menors d'inversió empresarial:

    - Classificació del patrimoni.

    - Anàlisi financera.

    - Estructura financera de l'empresa.

    - Procés d'inversió.

    - Valoració i selecció d'inversions.

    - Fonts de finançament empresarial. Pròpies (autofinançament i amortització) i externes.

    - Càlcul de costos de les fonts financeres.

    - Responsabilitat en la presa de decisions.

    Control de l'explotació econòmica:

    - Anàlisi de l'estructura d'ingressos i gastos.

    - Sistemes estandarditzats de presentació de pressupostos.

    - Control de pressupostos.

    Control del sistema de gestió de la qualitat en els establiments d'allotjaments turístics:

    - Principis rectors de la qualitat en el sector turístic.

    - Gestió per processos.

    - Maneig de les ferramentes de gestió de la qualitat: concepte, evolució, elements i principis rectors de la qualitat en el sector turístic.

    - Gestió de processos.

    - Cicle de gestió de la qualitat.

    - Autoavaluació, planificació de la millora, sistemes indicadors, sistema d'enquesta, sistema de queixes i suggeriments.

    Coordinació del sistema de gestió ambiental:

    - Anàlisi prèvia a la implantació d'un sistema de gestió mediambiental.

    - Ompliment de la documentació.

    - Plans d'emergència.

    - Seguiment i mesurament.

    - Gestió de les no-conformitats.

    - Sistemes d'auditories: internes i externa.

    - Consciència d'una correcta gestió mediambiental en els establiments d'allotjament turístics.

    Direcció d'establiments d'allotjament rural:

    - Direcció d'establiments d'allotjament rural.

    - Gestió ambiental d'establiments rurals.

    - El servici en establiments rurals.

    - Planificació i organització d'activitats en els establiments.

    Mòdul professional: Gestió del departament de pisos

    Codi: 0175

    Duració: 120 hores

    Continguts:

    Organització del departament de pisos:

    - Models característics d'organització del departament de pisos: descripció i comparació.

    - Organització dels espais físics de les zones de pisos, àrees públiques, bugaderia i llenceria.

    - Ubicació i distribució en planta d'equips, màquines i mobiliari.

    - Mètodes de treball:

    - La planificació del treball.

    - Mètodes de millora de la producció.

    - Mètodes de mesurament de l'activitat productiva:

    - Mesurament de temps: cronometratge.

    - Mètodes basats en l'ergonomia.

    - Mètodes basats en l'experiència.

    - Plans de treball del departament de pisos.

    - Recursos humans i materials.

    - Confecció d'horaris i torns de treball.

    - Càlcul i assignació de temps.

    - L'organització i distribució de tasques.

    Control de productes, materials i equipaments en el departament de pisos:

    - Mètodes d'identificació de necessitats d'aprovisionament.

    - Processos de compres: selecció de proveïdors. Sol·licituds de compres. Recepció dels productes. Verificació i comprovació de la comanda.

    - Sistemes i processos d'aprovisionament.

    - Càlcul dels diferents nivells d'estocs del magatzem.

    - Realització d'inventaris.

    - Valoració d'existències.

    - Importància de l'orde en el magatzem.

    - Compliment de les normes de gestió ambiental en el magatzem.

    Revisió de l'estat de manteniment de les instal·lacions, mobiliari i equips:

    - Objectius, funcions i relacions amb altres departaments.

    - Competències del departament de pisos, àrees públiques, bugaderia i llenceria en matèria de manteniment d'instal·lacions, equips i mobiliari.

    - Tipus de manteniment: preventiu, correctiu i mixt.

    - Elaboració i ompliment de documentació. Control del nivell de conservació de les instal·lacions.

    - Normativa de seguretat i higiene laboral.

    Supervisió de la neteja i posada al punt de les unitats d'allotjament i zones comunes:

    - Anàlisi i avaluació dels sistemes, processos i mètodes de neteja d'equips i mobiliari i de tractament de superfícies.

    - Aplicacions dels equips i materials bàsics.

    - Execució i de control de resultats.

    - Programes de neteja de locals, instal·lacions, mobiliari i equips propis del departament.

    - Anàlisi i avaluació de productes de neteja. Rendiments. Condicions per a la seua utilització. Riscos: identificació, causes més comunes i prevenció.

    - Aplicació de normes, tècniques i mètodes de seguretat, higiene, neteja i manteniment en l'ús de locals, instal·lacions, mobiliari, equips i materials propis del departament de pisos, àrees públiques, bugaderia i llenceria.

    - Organització i funcionament del subdepartament de bugaderia i llenceria.

    - Procediments de baixes i descarts.

    - Establiment de rutines de manteniment preventiu.

    - Coordinació dels processos de llavat, planxament i costura.

    - Administració de la bugaderia. Control diari de la producció. Control de consum de subministraments. Rendibilitat del departament de bugaderia. Documents de control.

    - Pulcritud i orde en la realització dels processos de pisos, bugaderia i llenceria.

    Supervisió de la decoració i ambientació de l'àrea d'allotjament i zones comunes:

    - Identificació d'estils i tendències arquitectòniques del mobiliari de pisos i àrees públiques.

    - Classificació, descripció i mesures bàsiques del mobiliari segons característiques, funcions, aplicacions, tipus i categoria de l'allotjament.

    - Ubicació i distribució.

    - Recursos i tipus de decoració. Ambientació musical. Sistemes d'il·luminació. Aplicacions.

    - Revestiments, estores i cortines: classificació, caracterització segons tipus, categoria i fórmula d'allotjament.

    - Tècniques decoratives: classificació, descripció i aplicació. Decoració floral i fruiter: anàlisi de tècniques i aplicacions.

    - Valoració de les tècniques de decoració i ambientació en els establiments d'allotjament turístics. Valoració de les noves tendències, estils i disseny de les empreses d'allotjaments turístics.

    Mòdul professional: Recepció i reserves

    Codi: 0176

    Duració: 160 hores

    Continguts:

    Supervisió del departament de recepció:

    - Organització del departament de recepció.

    - Aplicació de tècniques de negociació a l'hora d'organitzar i gestionar els recursos humans, materials i econòmics.

    - Descripció de les relacions del cap de recepció amb altres caps de departament i direcció de l'establiment d'allotjament turístic.

    - Dinamització de les reunions a l'hora d'organitzar i controlar les activitats de recepció.

    - Control del personal.

    - Adaptació al context a l'hora de controlar, organitzar i innovar el departament de recepció.

    Optimització de l'ocupació de l'establiment:

    - Objectius, funcions i tasques del subdepartament de reserves.

    - Oferta en els establiments d'allotjament turístics.

    - Contractes d'allotjament. Negociació.

    - Disseny de tarifes segons fonts de reserves, clients, nivell d'ocupació.

    - Procediment de presa de reserves. Individuals, grups.

    - Cancel·lació, modificació i penalitzacions.

    - Control de l'ocupació. Overbooking. Sobreocupació.

    - Llistes de reserves.

    - Sistemes informàtics de gestió de reserves.

    - Documentació de reserves. Gestió i informació interdepartamental.

    - Normativa legal sobre preus, garanties i reserves.

    Formalització d'operacions prèvies a l'entrada del client:

    - Overbooking.

    - Valoració d'una correcta gestió de l'ocupació.

    - Sobreocupació.

    - Non-shows.

    - Criteris de funcionalitat a l'hora d'assignar unitats d'allotjament.

    - Procediments d'admissió de clients amb reserves o sense.

    - Registre de clients.

    - Tipus d'informació al client.

    - Normativa legal aplicable.

    Control i realització d'operacions originades durant l'estada del client:

    - Planning. Rack. Slip.

    - Modificació dels servicis contractats.

    - Procediments i servicis de recepció i conselleria.

    - Registre i valoració de consums.

    - Empatia en la prestació de servicis durant l'estada del client.

    Control i realització d'operacions relatives a l'eixida del client:

    - Informació als departaments afectats per l'eixida de clients.

    - Comptes de facturació. Càrrecs. Abonaments. Mixtos.

    - Sistemes de cobrament.

    - Polítiques de crèdit.

    - Aplicació de la normativa legal relativa al pagament i cobrament en general i del sector turístic en particular.

    - Diligència en les operacions de cobrament.

    - Processos de post-estada del client i valoració des d'un punt de vista comercial i de fidelització.

    Control dels sistemes de seguretat en els establiments d'allotjament turístic:

    - El servici de seguretat.

    - Identificació i descripció dels procediments i instruments per a la prevenció de riscos.

    - Procediments en cas d'emergència.

    - Assegurances. Riscos que cobrixen.

    - La normativa legal en matèria de seguretat i prevenció en establiments d'allotjament turístic.

    Mòdul professional: Recursos humans en l'allotjament

    Codi: 0177

    Duració: 96 hores

    Continguts:

    Selecció de personal:

    - Planificació de plantilles en les empreses d'allotjaments turístics.

    - Disseny de processos de previsió de personal.

    - Mètodes de definició de llocs de treball en les empreses d'hostaleria i turisme.

    - Selecció de treballadors. Mètodes.

    - Establiment d'àrees de responsabilitat, funcions i tasques del personal dependent.

    - Mesurament i avaluació de temps de treball.

    - Principis deontològics característics en el marc de cada departament o àrea de l'establiment.

    - Utilització eficient de les ferramentes de planificació i previsió de plantilles.

    - Respecte i valoració de les opinions dels diferents responsables departamentals.

    Planificació de recursos humans:

    - Planificació i avaluació de la integració del personal de nova incorporació.

    - Normativa laboral.

    - Identificació de les tècniques de direcció.

    - Ferramentes de gestió de personal.

    - Tècniques de comunicació: recepció i emissió d'instruccions i informació, intercanvi d'idees i opinions.

    - Valoració de les opinions dels membres de l'equip de treball.

    - Foment de la participació en l'aportació d'idees, opinions i suggeriments del personal dependent.

    - Assignació de tasques i plans de treball.

    - Presa de decisions. Lideratge i tècniques de direcció.

    - Motivació. Disseny de polítiques d'incentius a la producció.

    Integració del personal dependent a l'estructura organitzativa:

    - Definició i objectius de l'organització dels recursos humans.

    - Integració en les necessitats del grup dels objectius, polítiques o directrius empresarials.

    - Manuals d'acollida del personal de nova incorporació per àrees o departaments.

    - Disseny de programes d'adaptació.

    - Programes de formació: anàlisi, comparació i propostes.

    - Descripció i selecció d'objectius a aconseguir i avaluació de l'exercici professional.

    - Tècniques de comunicació i motivació adaptades a la integració del personal.

    Direcció de personal:

    - Funcions més representatives per departaments. Sistemes d'assignació de funcions entre el personal dependent. Disseny de torns segons variables. Rangs.

    - Definició i assignació entre el personal dependent.

    - Elaboració de quadrants d'horaris i dies lliures.

    - Planificació del calendari de vacacions. Rigor en el disseny i l'assignació de funcions, torns, horaris, rangs i calendari de vacacions.

    - Resolució de conflictes laborals de caràcter circumstancial.

    Mòdul professional: Comercialització d'esdeveniments

    Codi: 0178

    Duració: 100 hores

    Continguts:

    Comercialització d'esdeveniments:

    - Servicis que componen cada esdeveniment.

    - Disseny de preus per a cada esdeveniment.

    - Distribució de l'oferta.

    - Avaluació de les accions comercials programades.

    - Maneig de bases de dades de clients i proveïdors de servicis externs.

    - Creativitat en el disseny de la comercialització.

    - Noves tendències en esdeveniments.

    Organització del departament de comercialització d'esdeveniments:

    - Gestió de control per objectius.

    - Gestió per processos.

    - Grups de treball.

    - Càlcul de nivells òptims de venda de cada producte oferit.

    - Selecció de proveïdors.

    - Integració del treball individual en el col·lectiu.

    Planificació d'esdeveniments:

    - Modalitats d'organització d'esdeveniments.

    - Tècniques i procediments de negociació.

    - Contractació de servicis externs.

    - Pressupost general de l'esdeveniment i servici per servici.

    - Gestió documental.

    - Pulcritud i sistemàtica del treball realitzat.

    - Sistemes de muntatge en funció de l'esdeveniment a organitzar.

    Supervisió d'esdeveniments:

    - Mètodes de supervisió i control de servicis.

    - Marxandatge.

    - Disseny de mètodes d'autorització i confirmació de servicis extres, (targeta full credit, bo, polsera, etc.).

    - Sistemes de control d'accés als esdeveniments organitzats.

    - Disseny de qüestionaris d'avaluació.

    Control del tancament d'esdeveniments:

    - Tancament de l'esdeveniment realitzat.

    - Control i anàlisi de fidelització de clients.

    - Tabulació i processament de la informació proporcionada pels qüestionaris de satisfacció.

    - Documentació comptable.

    - Atencions postvenda.

    Mòdul professional: Anglés

    Codi: 0179

    Duració: 96 hores

    Continguts:

    Anàlisi de missatges orals:

    - Comprensió de missatges professionals i quotidians.

    - Missatges directes, telefònics, radiofònics, gravats.

    - Terminologia específica del sector de la gestió de l'allotjament.

    - Idees principals i secundàries.

    - Recursos gramaticals: temps verbals, preposicions, locucions, expressió de la condició i dubte, ús de la veu passiva, oracions de relatiu, estil indirecte, verbs modals...

    - Altres recursos lingüístics: acords i desacords, hipòtesis i especulacions, opinions i consells, persuasió i advertència.

    - Diferents accents de llengua oral.

    Interpretació de missatges escrits:

    - Comprensió de missatges, textos, articles bàsics professionals i quotidians:

    - Suports telemàtics: fax, correu electrònic, burofax.

    - Terminologia específica del sector turístic.

    - Idees principals i idees secundàries.

    - Recursos gramaticals: temps verbals, preposicions; ús de la veu passiva, oracions de relatiu, estil indirecte, verbs modals...

    - Relacions lògiques: oposició, concessió, comparació, condició, causa, finalitat, resultat.

    - Relacions temporals: anterioritat, posterioritat, simultaneïtat.

    Producció de missatges orals:

    - Missatges orals:

    - Registres utilitzats en l'emissió de missatges orals.

    - Terminologia específica del sector turístic.

    - Recursos gramaticals: temps verbals, preposicions, locucions, expressió de la condició i el dubte, ús de la veu passiva, oracions de relatiu, estil indirecte, verbs modals...

    - Altres recursos lingüístics: acords i desacords, hipòtesis i especulacions, opinions i consells, persuasió i advertència.

    - Fonètica. Sons i fonemes vocàlics i les seues combinacions, i sons i fonemes consonàntics i les seues agrupacions.

    - Marcadors lingüístics de relacions socials, normes de cortesia i diferències de registre.

    - Manteniment i seguiment del discurs oral:

    - Presa, manteniment i cessió del torn de paraula.

    - Suport, demostració d'enteniment, petició d'aclariment, etc.

    - Entonació com a recurs de cohesió del text oral: ús dels patrons d'entonació.

    Emissió de textos escrits:

    - Expressió i ompliment de missatges i textos professionals i quotidians:

    - Curriculum vitae i suports telemàtics: fax, correu electrònic, burofax.

    - Terminologia específica del sector de la restauració.

    - Idea principal i secundàries.

    - Recursos gramaticals: temps verbals, preposicions, phrasal verbs, verbs modals, locucions, ús de la veu passiva, oracions de relatiu, estil indirecte.

    - Relacions lògiques: oposició, concessió, comparació, condició, causa, finalitat, resultat.

    - Have something done.

    - Nexes: although, even if, in spite of, despite, however, in contrast…

    - Derivació: sufixos per a formar adjectius i substantius.

    - Relacions temporals: anterioritat, posterioritat, simultaneïtat.

    - Coherència textual:

    - Adequació del text al context comunicatiu.

    - Tipus i format de text.

    - Varietat de llengua. Registre.

    - Selecció lèxica, d'estructures sintàctiques i de contingut rellevant.

    - Inici del discurs i introducció del tema. Desenrotllament i expansió:

    - Exemplificació.

    - Conclusió i resum del discurs.

    - Ús dels signes de puntuació.

    - Identificació i interpretació dels elements culturals més significatius dels països de llengua anglesa:

    - Valoració de les normes socioculturals i protocol·làries en les relacions internacionals.

    - Ús dels recursos formals i funcionals en situacions que requerixen un comportament socioprofessional a fi de projectar una bona imatge de l'empresa.

    - Reconeixement de la llengua estrangera per a aprofundir en coneixements que siguen d'interés al llarg de la vida personal i professional.

    - Ús de registres adequats segons el context de la comunicació, l'interlocutor i la intenció dels interlocutors.

    Mòdul professional: Segona llengua estrangera

    Codi: 0180

    Duració: 120 hores

    Continguts:

    Reconeixement de missatges orals:

    - Comprensió de missatges orals en situacions diverses: habituals, personals i professionals.

    - Missatges senzills directes, telefònics i gravats.

    - Terminologia específica del sector turístic.

    - Idees principals.

    - Recursos gramaticals: estructura de l'oració, temps verbals, nexes.

    - Altres recursos lingüístics: acords i desacords, opinions i consells.

    Interpretació de missatges escrits:

    - Comprensió global de documents senzills relacionats amb situacions tant de la vida professional com quotidiana (fulls de reclamacions, queixes, sol·licituds de reserva, qüestionari de satisfacció, entre altres).

    - Terminologia específica del sector turístic.

    - Idees principals.

    - Síntesi d'idees al llegir documents escrits (correus electrònics, faxos, reclamacions, entre altres).

    - Recursos gramaticals: estructura de l'oració, temps verbals, nexes.

    - Relacions temporals bàsiques: anterioritat, posterioritat, simultaneïtat.

    Producció de missatges orals:

    - Creació de la comunicació oral:

    - Registres utilitzats en l'emissió de missatges orals.

    - Participació en conversacions i exposicions relatives a situacions de la vida professional.

    - Terminologia específica del sector turístic.

    - Expressió fònica, entonació i ritme.

    - Marcadors lingüístics de relacions socials, normes de cortesia i diferències de registre.

    - Aplicació d'estructures típiques i fonamentals formals (estructura de l'oració, temps verbals i nexes).

    - Fonètica. Expressió fònica, entonació i ritme.

    - Manteniment i seguiment del discurs oral:

    - Presa, manteniment i cessió del torn de paraula.

    - Suport, demostració d'enteniment, petició d'aclariment, etc.

    - Utilització de recursos lingüístics i semàntics (sinonímia).

    - Entonació com a recurs de cohesió del text oral: ús dels patrons d'entonació.

    Elaboració de textos escrits:

    - Redacció de documents «model» específics relacionats amb aspectes professionals:

    - Curriculum vitae i suports telemàtics: fax, correu electrònic, burofax.

    - Terminologia específica, seleccionant l'accepció correcta en el diccionari tècnic segons el context.

    - Aplicació d'estructures típiques i fonamentals formals (estructura de l'oració, temps verbals i nexes).

    - Relacions temporals bàsiques: anterioritat, posterioritat, simultaneïtat.

    - Aplicació de fórmules i estructures fetes utilitzades en la comunicació escrita:

    - Fórmules epistolars: Estructures d'encapçalament, desenrotllament i comiat.

    - Estructura d'un correu electrònic, fax, burofax, així com d'altres documents estàndard.

    - Coherència textual

    - Tipus i format de text:

    - Selecció lèxica d'estructures sintàctiques i de contingut rellevant.

    - Ús dels signes de puntuació.

    Aplicació d'actituds i comportaments professionals en situacions de comunicació:

    - Identificació i interpretació dels elements culturals més significatius dels països la llengua dels quals s'estudia.

    - Valoració de les normes socioculturals i protocol·làries en les relacions internacionals.

    - Ús dels recursos formals i funcionals en situacions que requerixen un comportament socioprofessional a fi de projectar una bona imatge de l'empresa.

    - Reconeixement de la llengua estrangera per a aprofundir en coneixements que resulten d'interés al llarg de la vida personal i professional.

    - Ús de registres adequats segons el context de la comunicació, l'interlocutor i la intenció dels interlocutors.

    Mòdul professional: Projecte de gestió d'allotjament turístic

    Codi: 0181

    Duració: 40 hores

    Continguts:

    Identificació de l'organització de l'empresa i de les funcions dels llocs de treball:

    - Estructura i organització empresarial del sector d'allotjaments turístics.

    - Activitat de l'empresa i la seua ubicació en el sector d'allotjaments turístics.

    - Organigrama de l'empresa. Relació funcional entre departaments

    - Tendències del sector: productives, econòmiques, organitzatives, d'ocupació i altres.

    - Procediments de treball en l'àmbit de l'empresa. Sistemes i mètodes de treball.

    - Determinació de les relacions laborals excloses i relacions laborals especials.

    - Conveni col·lectiu aplicable a l'àmbit professional.

    - La cultura de l'empresa: imatge corporativa.

    - Sistemes de qualitat i seguretat aplicables en el sector.

    Elaboració d'avantprojectes relacionats amb el sector d'allotjaments turístics:

    - Anàlisi de la realitat local, de l'oferta empresarial del sector a la zona i del context en què es desenrotllarà el mòdul professional de Formació en centres de treball.

    - Recopilació d'informació.

    - Estructura general d'un projecte.

    - Elaboració d'un guió de treball.

    - Planificació de l'execució del projecte: objectius, continguts, recursos, metodologia, activitats, temporalització i avaluació.

    - Viabilitat i oportunitat del projecte.

    - Revisió de la normativa aplicable.

    Execució de projectes:

    - Seqüenciació d'activitats.

    - Elaboració d'instruccions de treball.

    - Elaboració d'un pla de prevenció de riscos.

    - Documentació necessària per a l'execució del projecte.

    - Compliment de normes de seguretat i ambientals.

    - Indicadors de garantia de la qualitat de projectes.

    Avaluació de projectes:

    - Proposta de solucions als objectius plantejats en el projecte i justificació de les seleccionades

    - Definició del procediment d'avaluació del projecte.

    - Determinació de les variables susceptibles d'avaluació.

    - Documentació necessària per a l'avaluació del projecte.

    - Control de qualitat de procés i producte final.

    - Registre de resultats.

    Mòdul professional: Formació i orientació laboral

    Codi: 0182

    Duració: 96 hores

    Continguts:

    Busca activa d'ocupació:

    - Valoració de la importància de la formació permanent per a la trajectòria laboral i professional del tècnic superior en Allotjaments Turístics.

    - Anàlisi dels interessos, aptituds i motivacions personals per a la carrera professional.

    - Identificació d'itineraris formatius relacionats amb el tècnic superior en Allotjaments Turístics.

    - Definició i anàlisi del sector professional del tècnic superior en Allotjaments Turístics. Planificació de la mateixa carrera: establiment d'objectius a mitjà i llarg termini.

    - Procés de busca d'ocupació en empreses del sector.

    - Oportunitats d'aprenentatge i ocupació a Europa. Europass (elaborat en una segona llengua europea), Ploteus, Erasmus.

    - Tècniques i instruments de busca d'ocupació: fonts d'informació i reclutament. Tècniques per a la selecció i organització de la informació.

    - Carta de presentació. Curriculum vitae. Tests psicotècnics. Entrevista de treball.

    - Valoració d'altres possibilitats d'inserció: autoocupació i accés a la funció pública.

    - El procés de presa de decisions.

    Gestió del conflicte i equips de treball:

    - Valoració dels avantatges i inconvenients del treball en equip per a l'eficàcia de l'organització.

    - Concepte d'equip de treball.

    - Tipus d'equips en els allotjaments turístics segons les funcions que exercixen.

    - Característiques d'un equip de treball eficaç.

    - La participació en l'equip de treball. Anàlisi dels diferents rols dels participants.

    - Etapes de formació dels equips de treball.

    - Tècniques de dinamització de grups.

    - Definició del conflicte: característiques, fonts i etapes del conflicte.

    - Causes del conflicte en el món laboral.

    - Mètodes per a la resolució o supressió del conflicte. Negociació; mediació, conciliació i arbitratge.

    Contracte de treball:

    - El Dret del Treball. Fonts del Dret del Treball, en especial, el conveni col·lectiu.

    - Anàlisi de la relació laboral individual.

    - Relacions laborals excloses i relacions laborals especials. Noves formes de regulació del treball.

    - Intervenció dels organismes públics en les relacions laborals.

    - Drets i deures derivats de la relació laboral.

    - El contracte de treball: característiques, contingut mínim, formalització i període de prova.

    - Modalitats de contractes de treball i mesures de foment de la contractació. ETT.

    - Temps de treball: jornada, descans, vacacions, permisos, hores extraordinàries, festius, horaris...

    - Condicions de treball relacionades amb la conciliació de la vida laboral i familiar.

    - Salari: estructura del salari, SMI, FOGASA, rebut de salaris.

    - Modificació, suspensió i extinció del contracte de treball. Liquidació.

    - Representació dels treballadors: representants unitaris i sindicals.

    - Negociació col·lectiva.

    - Anàlisi d'un conveni col·lectiu aplicable a l'àmbit professional del tècnic superior en Allotjaments Turístics.

    - Conflictes col·lectius de treball.

    - Noves formes d'organització del treball: subcontractació, teletreball...

    - Beneficis per als treballadors en les noves organitzacions: flexibilitat, beneficis socials…

    - Plans d'igualtat.

    Seguretat Social, ocupació i desocupació:

    - El sistema de Seguretat Social com a principi bàsic de solidaritat social.

    - Estructura del sistema de Seguretat Social: nivells de protecció; règims especials i general.

    - Determinació de les principals obligacions dels empresaris i els treballadors en matèria de Seguretat Social: afiliació, altes, baixes i cotització.

    - L'acció protectora de la Seguretat Social: prestacions contributives i no contributives.

    - Concepte i situacions protegibles en la protecció per desocupació: prestació de desocupació; subsidi; renda activa d'inserció.

    - RETA: obligacions i acció protectora.

    Avaluació de riscos professionals:

    - La cultura preventiva: integració en l'activitat i organització de l'empresa.

    - Valoració de la relació entre treball i salut. Normativa reguladora.

    - El risc professional.

    - El dany laboral: AT, EP, altres patologies.

    - Tècniques de prevenció.

    - Anàlisi de factors de risc.

    - L'avaluació de riscos en l'empresa com a element bàsic de l'activitat preventiva. Metodologia d'avaluació.

    - Anàlisi de riscos lligats a les condicions de seguretat.

    - Anàlisi de riscos lligats a les condicions ambientals.

    - Anàlisi de riscos lligats a les condicions ergonòmiques i psicosocials.

    - Riscos específics en el sector turístic.

    - Determinació dels possibles danys a la salut del treballador que poden derivar-se de les situacions de risc detectades.

    Planificació de la prevenció de riscos a l'empresa:

    - Drets i deures en matèria de prevenció de riscos laborals.

    - Responsabilitats en matèria de prevenció de riscos laborals.

    - Modalitats d'organització de la prevenció a l'empresa.

    - Auditories internes i externes.

    - Representació dels treballadors en matèria preventiva.

    - Organismes públics relacionats amb la prevenció de riscos laborals: OIT, Agència Europea de Seguretat i salut laboral, INSHT, Inspecció de treball, INVASSAT.

    - Gestió de la prevenció a l'empresa.

    - Planificació de la prevenció a l'empresa.

    - Investigació, notificació i registre d'accidents de treball.

    - Índexs de sinistralitat laboral.

    - Plans d'emergència i d'evacuació en entorns de treball.

    - Elaboració d'un pla d'emergència en una empresa d'allotjaments turístics.

    Aplicació de mesures de prevenció i protecció en l'empresa:

    - Determinació de les mesures de prevenció i protecció individual i col·lectiva.

    - Protocol d'actuació davant d'una situació d'emergència.

    - Primers auxilis: concepte, aplicació de tècniques de primers auxilis.

    - Vigilància de la salut dels treballadors.

    Mòdul professional: Empresa i iniciativa emprenedora

    Codi: 0183

    Duració: 60 hores

    Continguts:

    Iniciativa emprenedora:

    - Innovació i desenrotllament econòmic. Principals característiques de la innovació en l'activitat d'allotjaments turístics (materials, tecnologia, organització de la producció, etc.).

    - Beneficis socials de la cultura emprenedora.

    - El caràcter emprenedor. Factors clau dels emprenedors: iniciativa, creativitat i formació.

    - L'actuació dels emprenedors com a empleats d'una xicoteta i mitjana empresa d'allotjament turístic.

    - L'actuació dels emprenedors com a empresaris d'una xicoteta empresa en el sector d'allotjament turístic.

    - El risc en l'activitat emprenedora.

    - Concepte d'empresari. Requisits per a l'exercici de l'activitat empresarial.

    - Objectius personals versus objectius empresarials.

    - Pla d'empresa: la idea de negoci en l'àmbit d'allotjaments turístics

    - Bones pràctiques de cultura emprenedora en l'activitat d'allotjament turístic.

    L'empresa i el seu entorn:

    - L'empresa com a sistema.

    - Funcions bàsiques de l'empresa.

    - Distintes formes d'organització: avantatges i inconvenients. L'organigrama.

    - L'entorn general de l'empresa: econòmic, social, demogràfic, cultural i mediambiental.

    - Anàlisi de l'entorn general d'una xicoteta i mitjana empresa d'allotjament turístic.

    - L'entorn específic de l'empresa: clients, proveïdors i competència.

    - Anàlisi de l'entorn específic d'una xicoteta i mitjana empresa d'allotjament turístic.

    - L'estudi de mercat.

    - Localització de l'empresa.

    - Pla de màrqueting.

    - Relacions d'una xicoteta i mitjana empresa d'allotjament turístic.

    - Relacions d'una xicoteta i mitjana empresa d'allotjament turístic amb el conjunt de la societat.

    - Contribució d'una xicoteta i mitjana empresa d'allotjament turístic al desenrotllament sostenible.

    - Cultura de l'empresa i imatge corporativa.

    - L'ètica empresarial i els principis ètics d'actuació.

    - La responsabilitat social corporativa.

    - El balanç social.

    - Responsabilitat social i ètica de les empreses d'allotjament turístic.

    Creació i posada en marxa d'una empresa:

    - Concepte jurídic d'empresa.

    - Tipus d'empresa i elecció de la forma jurídica: responsabilitat, fiscalitat, capital social, dimensió i nombre de socis.

    - Requisits legals mínims exigits per a la constitució de l'empresa, segons la seua forma jurídica.

    - Tràmits administratius per a la constitució d'una empresa.

    - Vies d'assessorament i gestió administrativa externs existents per a posar en marxa una xicoteta i mitjana empresa. La finestreta única empresarial.

    - Concepte d'inversió i fonts de finançament.

    - Instruments de finançament bancari.

    - Ajudes, subvencions i incentius fiscals per a empreses d'allotjament turístic.

    - Viabilitat econòmica i viabilitat financera d'una xicoteta i mitjana empresa d'allotjament turístic.

    - Pla d'empresa: elecció de la forma jurídica, estudi de viabilitat econòmica i financera, tràmits administratius i gestió d'ajudes i subvencions.

    Funció administrativa:

    - Concepte de comptabilitat i nocions bàsiques.

    - Operacions comptables: registre de la informació econòmica d'una empresa.

    - La comptabilitat com a imatge fidel de la situació econòmica.

    - El balanç i el compte de resultats

    - Anàlisi de la informació comptable.

    - Llibres i documents obligatoris segons la normativa vigent.

    - Obligacions fiscals de les empreses.

    - Requisits i terminis per a la presentació de documents oficials.

    - Gestió administrativa d'una empresa d'allotjament turístic.

    - Documents necessaris per a l'exercici de l'activitat econòmica: documents de compravenda, mitjans de pagament i altres.

    Mòdul professional: Formació en centres de treball

    Codi: 0184

    Duració: 400 hores

    Continguts:

    Identificació de l'estructura i organització empresarial:

    - Estructura i organització empresarial del sector d'allotjaments turístics.

    - Activitat de l'empresa i la seua ubicació en el sector d'allotjaments turístics.

    - Organigrama de l'empresa. Relació funcional entre departaments.

    - Organigrama logístic de l'empresa. Proveïdors, clients i canals de comercialització.

    - Procediments de treball en l'àmbit de l'empresa. Sistemes i mètodes de treball.

    - Recursos humans en l'empresa: requisits de formació i de competències professionals, personals i socials associades als diferents llocs de treball.

    - Sistema de qualitat establit en el centre de treball.

    - Sistema de seguretat establit en el centre de treball.

    Aplicació d'hàbits ètics i laborals:

    - Actituds personals: empatia, puntualitat.

    - Actituds professionals: orde, neteja, responsabilitat i seguretat.

    - Actituds davant de la prevenció de riscos laborals i ambientals.

    - Jerarquia en l'empresa. Comunicació amb l'equip de treball.

    - Documentació de les activitats professionals: mètodes de classificació, codificació, renovació i eliminació.

    - Reconeixement i aplicació de les normes internes, instruccions de treball, procediments normalitzats de treball i altres, de l'empresa.

    L'àrea de pisos. Mitjans, equips i instruments de control. Tècniques i procediments:

    - Documentació associada.

    - Materials, productes i estris per a la prestació del servici. Identificació i ubicació.

    - Utilització i revisió dels estris i materials.

    - Operacions d'emmagatzemament. Classificació i control de la llenceria, dels productes de neteja i estris.

    - Manteniment i conservació de les instal·lacions.

    - Processos de neteja i posada al punt de les unitats d'allotjament, zones nobles i àrees comunes de l'establiment. Supervisió i control.

    - Organització del departament.

    - Processos relacionats amb la llenceria i bugaderia.

    - Decoració i ambientació de l'àrea d'allotjament i zones nobles de l'establiment

    - Normes de seguretat i higiene laboral, gestió mediambiental i de residus de l'establiment.

    Àrees de reserves, recepció i conselleria. Mitjans, equips i instruments de control. Tècniques i procediments:

    - Oferta de servicis a comercialitzar de l'establiment turístic.

    - Documentació associada a cada un dels processos de recepció, consergeria i reserves.

    - Aplicacions informàtiques de gestió del departament.

    - Documentació associada a cada un dels processos de recepció, consergeria i reserves.

    - Tarifes, aspectes legals i garanties exigibles en qüestió de reserves i preus en establiments d'allotjaments turístics.

    - Operacions prèvies i les simultànies a l'entrada dels clients.

    

    ANNEX II

    Seqüenciació i distribució horària dels mòduls professionals

    - Prestació i control del servici de recepció i consergeria durant l'estada i eixida dels clients.

    - Objectius, elements i utilització dels sistemes de seguretat i prevenció d'emergències de l'establiment.

    Activitats del departament de vendes o comercialització d'esdeveniments. Mitjans, equips i instruments de control. Tècniques i procediments:

    - Documentació associada a cada un dels processos de comercialització d'esdeveniments oferits per l'establiment.

    - Polítiques de disseny de preus i estratègies de comercialització d'esdeveniments.

    - Aplicacions informàtiques de gestió del departament.

    - Tramitació de les sol·licituds de demandes de futurs esdeveniments i el seu seguiment.

    - Procediments de negociació i tècniques de venda.

    - Pressupostos dels esdeveniments. Pressupost global i desglossament.

    - Supervisió i control del desenrotllament d'un esdeveniment.

    - Operacions de postvenda i seguiment de la satisfacció del client.

    

    ANNEX III

    Professorat

    A. Atribució docent

    

    B. Titulacions requerides per a centres docents de titularitat privada o d'altres administracions diferents de l'educativa

    

    * * * * *

    ANEXO II

    Secuenciación y distribución horaria de los módulos profesionales

    A. Atribución docente

    

    B. Titulaciones requeridas para centros docentes de titularidad privada o de otras administraciones distintas de la educativa

    ANEXO III

    Profesorado

    ANNEX IV

    Mòdul professional: Anglés Tècnic II-S

    Codi: CV0004

    Duració: 40 hores

    Resultats d'aprenentatge i criteris d'avaluació

    1. Produïx missatges orals en llengua anglesa, en situacions habituals de l'àmbit social i professional de l'empresa reconeixent i aplicant les normes pròpies de la llengua anglesa.

    Criteris d'avaluació:

    a) S'han identificat missatges de salutacions, presentació i comiat, amb el protocol i les pautes de cortesia associades.

    b) S'han utilitzat amb fluïdesa missatges proposats en la gestió de cites.

    c) S'ha transmés missatges relatius a la justificació de retards, absències o qualsevol altra eventualitat.

    d) S'han usat amb fluïdesa les expressions habituals per al requeriment de la identificació dels interlocutors.

    e) S'han identificat missatges relacionats amb el sector.

    2. Manté conversacions en llengua anglesa, de l'àmbit del sector interpretant la informació de partida.

    Criteris d'avaluació:

    a) S'ha utilitzat un vocabulari tècnic adequat al context de la situació.

    b) S'han utilitzat els missatges adequats de salutacions, presentació, identificació i altres, amb les pautes de cortesia associades dins del context de la conversació.

    c) S'ha atés consultes directes telefònicament amb suposats clients i proveïdors.

    d) S'ha identificat la informació facilitada i requeriments que ha realitzat l'interlocutor.

    e) S'han formulat les preguntes necessàries per a afavorir i confirmar la percepció correcta del missatge.

    f) S'han proporcionat les respostes correctes als requeriments i instruccions rebuts.

    g) S'han realitzat les anotacions oportunes en anglés en cas de ser necessari.

    h) S'han utilitzat les fórmules comunicatives més usuals utilitzades en el sector.

    i) S'han comprés sense dificultat els punts principals de la informació.

    j) S'ha utilitzat un accent adequat en les conversacions en anglés.

    3. Ompli documents de caràcter tècnic en anglés reconeixent i aplicant les normes pròpies de la llengua anglesa.

    Criteris d'avaluació:

    a) S'ha identificat un vocabulari d'ús general en la documentació pròpia del sector.

    b) S'han identificat les característiques i les dades clau del document.

    c) S'ha analitzat el contingut i la finalitat de distints documents tipus d'altres països en anglés.

    d) S'han omplit documents professionals relacionats amb el sector.

    e) S'han redactat cartes d'agraïments a proveïdors i clients en anglés.

    f) S'han omplit documents d'incidències i reclamacions.

    g) S'han rebut i remés correus electrònics i fax en anglés amb les expressions correctes de cortesia, salutació i comiat.

    h) S'han utilitzat les ferramentes informàtiques en la redacció i ompliment dels documents.

    4. Redacta documents de caràcter administratiu/laboral reconeixent i aplicant les normes pròpies de la llengua anglesa i del sector.

    Criteris d'avaluació:

    a) S'ha identificat un vocabulari d'ús general en la documentació pròpia de l'àmbit laboral.

    b) S'ha elaborat un currículum en el model europeu (Europass) o d'altres propis dels països de llengua anglesa.

    c) S'han identificat bosses d'ocupació en anglés accessibles per mitjans tradicionals i utilitzant les noves tecnologies.

    d) S'han traduït ofertes d'ocupació en anglés.

    e) S'ha redactat la carta de presentació per a una oferta d'ocupació.

    f) S'han descrit les habilitats personals més adequades a la sol·licitud d'una oferta d'ocupació.

    g) S'ha inserit un currículum en una bossa d'ocupació en anglés.

    h) S'han redactat cartes de citació, rebuig i selecció per a un procés de selecció en l'empresa.

    i) S'ha desenrotllat una actitud de respecte cap a les distintes maneres d'estructurar l'entorn laboral.

    j) S'ha valorat la llengua anglesa com a mitjà de relació i enteniment en el context laboral.

    5. Interpreta textos, documents, conversacions, gravacions o altres en llengua anglesa relacionats amb la cultura general de negoci i empresa utilitzant les ferramentes de suport més adequades.

    Criteris d'avaluació:

    a) S'han identificat les ferramentes de suport més adequades per a la interpretació i traduccions en anglés.

    b) S'ha interpretat informació sobre l'empresa, el producte i el servici.

    c) S'han interpretats estadístiques i gràfics en anglés sobre l'àmbit professional.

    d) S'han aplicat els coneixements de la llengua anglesa a les noves tecnologies de la comunicació i de la informació.

    e) S'ha valorat la dimensió de la llengua anglesa com a mitjà de comunicació base en la relació empresarial, tant europea com mundial.

    Continguts

    Missatges orals en anglés en situacions pròpies del sector:

    - Recursos, estructures lingüístiques, lèxic bàsic i aspectes fonològics sobre: presentació de persones, salutacions i acomiadaments, tractaments de cortesia, identificació dels interlocutors, gestió de cites, visites, justificació de retards o absències, allotjaments, mitjans de transports, horaris, actes culturals i anàlegs.

    - Recepció i transmissió de missatges de forma: presencial, telefònica o telemàtica.

    - Sol·licituds i peticions d'informació.

    - Convencions i pautes de cortesia en les relacions professionals: horaris, festes locals i professionals i adequació al llenguatge no verbal.

    - Estils comunicatius formals i informals: la recepció i relació amb el client.

    Conversació en llengua anglesa en l'àmbit de l'atenció al client:

    - Recursos, estructures lingüístiques, lèxic i aspectes fonològics relacionats amb la contractació, l'atenció al client, queixes i reclamaANNEX V

    Espais mínims

    cions: documents bàsics. Formulació de disculpes en situacions delicades.

    - Planificació d'agendes: concert, ajornament i anul·lació de cites.

    - Presentació de productes/servicis: característiques de productes/servicis, mesures, quantitats, servicis i valors afegits, condicions de pagament, etc.

    - Convencions i pautes de cortesia, relacions i pautes professionals, usades en l'atenció al client, extern i intern.

    Ompliment de documentació administrativa i comercial en anglés:

    - Interpretació de les condicions d'un contracte de compravenda.

    - Ompliment de documentació comercial bàsica: propostes de comanda, albarans, factures proforma, factures, documents de transport, documents de pagament o altres.

    - Recursos, estructures lingüístiques, i lèxic bàsic relacionats amb la gestió de comandes, contractació, intenció i preferència de compra, devolucions i descomptes.

    Redacció de documentació relacionada amb la gestió laboral en llengua anglesa:

    - Recursos, estructures lingüístiques, i lèxic bàsic relacionats amb l'àmbit laboral: currículum en distints models. Bosses d'ocupació. Ofertes d'ocupació. Cartes de presentació.

    La selecció i contractació del personal: contractes de treball. Cartes de citació, admissió i rebuig en processos de selecció.

    L'organització de l'empresa: llocs de treball i funcions.

    Interpretació de textos amb ferramentes de suport:

    - Ús de diccionaris temàtics, correctors ortogràfics, programes de traducció automàtics aplicats a textos relacionats amb:

    - La cultura d'empresa i objectius: distints enfocaments.

    - Articles de premsa específics del sector.

    - Descripció i comparació de gràfics i estadística. Compressió dels indicadors econòmics més habituals.

    - Agenda. Documentació per a l'organització de cites, trobades, i reunions. Organització de les tasques diàries.

    - Consulta de pàgines webs amb continguts econòmics en anglés amb informació rellevant per a l'empresa.

    Orientacions pedagògiques

    Este mòdul conté la formació necessària per a l'exercici d'activitats relacionades amb el sector.

    La gestió en el sector inclou el desenrotllament dels processos relacionats i el compliment de processos i protocols de qualitat, tot això en llengua anglesa.

    La formació del mòdul contribuïx a assolir els objectius generals del cicle formatiu i la competència general del títol.

    Les línies d'actuació en el procés d'ensenyança i aprenentatge que permeten assolir els objectius del mòdul, versaran sobre:

    - La descripció, anàlisi i aplicació dels processos de comunicació utilitzant l'anglés.

    - La caracterització dels processos del sector en anglés.

    - Els processos de qualitat en l'empresa, la seua avaluació i la identificació i formalització de documents associats a la gestió d'allotjament en anglés.

    - La identificació, anàlisi i procediments d'actuació davant de situacions imprevistes (queixes, reclamacions...) en anglés.

    ANNEX VI

    Titulacions acadèmiques requerides per a la impartició dels mòduls professionals que conformen

    el cicle formatiu en centres de titularitat privada, o d'altres Administracions diferents de l'educativa

    

    * * * * *

    ANEXO V

    Espacios mínimos

    

    ANEXO VI

    Titulaciones académicas requeridas para la impartición de los módulos profesionales que conforman

    el ciclo formativo en centros de titularidad privada, o de otras Administraciones distintas de la educativa