ORDE de 20 de juliol de 2009, de la Conselleria d'Educació per la qual s'establix a la Comunitat Valenciana el règim d'alternança entre formació i treball en les ensenyances de Formació Professional.



Publicado en:  DOGV núm. 6071 de 04.08.2009
Número identificador:   2009/9169
Referencia Base Datos:  008976/2009
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria Educació
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Educació
    Descriptores:
      Temáticos: legislació escolar, ensenyament professional, relació escola-indústria, relació escola-vida professional, pràctiques de formació, alumne, alumnat


  • ORDE de 20 de juliol de 2009, de la Conselleria d'Educació per la qual s'establix a la Comunitat Valenciana el règim d'alternança entre formació i treball en les ensenyances de Formació Professional. [2009/9169]

    La Llei Orgànica 1/2006, de 10 d'abril, de Reforma de la Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 53, establix que és de la competència plena de la Generalitat la regulació i l'administració de l'ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, en l'àmbit de les seues competències, sense perjuí del que disposen l'article vint-i-set de la Constitució i les lleis orgàniques que, conforme a l'apartat u del seu article huitanta-u, la despleguen.

    La Formació Professional té com a objectiu fonamental proporcionar a les persones la formació requerida pel sistema productiu i acostar les ensenyances dels títols de Formació Professional a la realitat socioeconòmica del mercat laboral, responent així a les necessitats de desenrotllament personal i de qualificació dels diferents sectors productius i de servicis de l'economia valenciana.

    Amb esta disposició la Conselleria d'Educació vol impulsar una nova forma d'organització de la formació dels cicles formatius que en l'actual situació socioeconòmica oferisca estímuls positius tant a l'alumnat perquè no abandone els seus estudis, o als treballadors amb escassa o cap qualificació perquè els comence, com a les empreses demandants de treballadors qualificats, possibilitant la simultaneïtat, en el temps, de la formació inicial i l'activitat laboral, creant un nou concepte de la figura de l'aprenent, com a síntesi de la persona que estudia i treballa, en un camp professional directament relacionat amb la Formació Professional que està cursant.

    En virtut de l'anteriorment exposat, vista la proposta de la directora general d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional de data 20 de juliol i de conformitat amb esta, amb un informe previ del Consell Valencià de la Formació Professional, i en exercici de les atribucions que em conferixen l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, modificada per la Llei 12/2007, de 20 de març, de la Generalitat i el Decret 118/2007, de 27 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Educació,

    ORDENE

    Article 1. Objecte

    La present orde té com a objecte establir el règim d'alternança entre la formació i el treball en les ensenyances de Formació Professional.

    Article 2. Objectius

    Els objectius de l'alternança entre la formació i el treball són els següents:

    a) Establir entre els centres educatius i les empreses o entitats públiques o privades ubicades en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana un procés simultani, integrat i coordinat de formació i treball per mitjà d'un contracte de treball de l'alumnat de cicles formatius.

    b) Millorar la formació, la qualificació i el desenrotllament personal dels jóvens que inicien la seua professionalització en un camp determinat, alternant la formació en un cicle formatiu i el treball en una empresa o entitat pública o privada.

    c) Establir una major vinculació i corresponsabilitat entre els centres educatius que impartixen Formació Professional i les empreses o entitats públiques o privades, en el procés formatiu dels jóvens i/o dels treballadors.

    d) Oferir estímuls i motivar les persones que finalitzen l'ensenyança general, i tenen necessitat d'incorporar-se al mercat de treball, perquè ho facen des d'un cicle formatiu, amb la suficient i l'adequada competència professional.

    e) Estimular la participació de les empreses o entitats públiques o privades en la qualificació de persones aprenents, facilitant que estes puguen compartir la seua activitat laboral amb la formació en un cicle formatiu.

    Article 3. Contingut del règim d'alternança

    3.1 El règim d'alternança consistix a:

    a) Impartir ofertes formatives vinculades a la formalització de convenis de col·laboració entre empreses o entitats públiques o privades, i la Conselleria d'Educació, a proposta dels titulars dels centres educatius i de les empreses o entitats públiques o privades, a fi de poder qualificar l'alumnat matriculat en un cicle formatiu, per mitjà d'un procés conjunt i coordinat de formació i treball per mitjà de contracte laboral que haurà de prolongar-se com a mínim durant el període previst per esta orde en l'article 9.1 per a cursar el cicle formatiu que corresponga, amb subjecció al que disposa el Reial Decret Legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors (d'ara en avant Estatut dels Treballadors) i la resta de legislació laboral que puga resultar d'aplicació.

    b) El conjunt d'empreses o entitats públiques o privades amb les quals s'establisquen els convenis hauran d'oferir un nombre de llocs de treball suficient per a ocupar la totalitat del grup d'alumnes del cicle formatiu. Els convenis especificaran la distribució del temps de formació i de treball al llarg de la duració del cicle formatiu i els mecanismes de coordinació de l'alternança i de seguiment de cada alumne, tant per part de l'empresa o entitat pública o privada com del centre.

    3.2 En estos convenis de col·laboració també es podran establir compromisos que afavorisquen la inserció, la reinserció, la promoció laboral o l'autoocupació de les persones que seguixen la formació.

    Article 4. Persones a les quals va dirigida

    4.1 L'alternança entre la formació i el treball es dirigix a l'alumnat matriculat, en règim presencial, en cicles formatius de Grau Mitjà o Grau Superior disposat a simultaniejar la formació amb un treball relacionat amb la formació.

    4.2 L'alternança es dirigix a tot l'alumnat que conforma el grup.

    Article 5. Informació als interessats

    Els interessats, amb anterioritat a l'admissió en el cicle formatiu, rebran informació del centre relativa a:

    a) Les finalitats de la formació en alternança.

    b) La distribució temporal de les ensenyances i del temps de treball.

    c) La tipologia d'empreses o entitats públiques o privades on hauran de dur a terme l'activitat laboral en alternança.

    d) El contingut del conveni o convenis firmats entre les empreses o entitats públiques o privades i la Conselleria d'Educació sobre l'alternança entre la formació i el treball en el que poguera ser del seu interés.

    e) El conveni col·lectiu d'aplicació.

    f) El tipus de contracte laboral i retribució salarial.

    Article 6. Conformitat dels interessats

    6.1. Els interessats, en el moment de l'admissió en el cicle formatiu, hauran de firmar i entregar un escrit justificatiu que:

    a) Estan assabentats de les finalitats de la formació en alternança.

    b) Estan assabentats de la distribució temporal de les ensenyances i de l'activitat laboral.

    c) Autoritzen el centre educatiu a facilitar les seues dades personals imprescindibles a fi que les empreses o entitats públiques o privades vinculades a la formació en alternança, puguen oferir-los participar en processos de selecció o contractació de personal, d'acord amb allò que disposa la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

    d) Estan disposats a exercir l'activitat laboral relacionada amb l'alternança en les empreses o entitats públiques o privades vinculades a la formació en alternança.

    6.2. L'alumnat haurà d'autoritzar l'intercanvi d'informació entre els responsables del centre educatiu i de l'empresa o entitat pública o privada respecte a la seua progressió en la consecució de la qualificació professional a fi d'adequar la programació curricular del cicle formatiu a les necessitats de qualificació de referència.

    6.3. Així mateix, l'alumnat ha d'estar informat que, per a l'avaluació i la qualificació acadèmica dels seus estudis, la qualificació inicial proposada pel centre educatiu podrà ser millorada, tenint en compte les seues realitzacions professionals en l'empresa, per mitjà dels informes emesos per l'empresa, l'observació en el lloc de treball i/o per mitjà de l'execució d'altres activitats que es puguen acordar entre l'alumne, el centre educatiu i l'empresa o entitat pública o privada. La direcció general competent en matèria de Formació Professional establirà els criteris i les indicacions necessàries per a determinar la forma d'establir esta millora de la qualificació acadèmica, si és el cas.

    Article 7. Requisits de les empreses o entitats públiques o privades

    7.1. Les empreses o entitats públiques o privades que subscriguen els convenis de col·laboració per a organitzar l'alternança entre la formació i el treball han de comprometre's a mantindre durant el temps acordat en el conveni, i en tot cas durant el període previst per esta orde en l'article 9.1 per a cursar el cicle formatiu que corresponga, la distribució de l'horari i de la jornada de treball que s'acorde per a possibilitar la seua alternança amb la formació i dins dels límits establits en l'article 9.2 i 9.3, llevat que concórrega algun dels supòsits previstos per l'article 41 de l'Estatut dels Treballadors de modificació substancial de les condicions de treballi d'acord amb les garanties previstes en el dit precepte, sense perjuí que els preavisos hauran de dirigir-se, a més, al centre educatiu i a la direcció general competent en matèria de Formació Professional, amb l'objecte d'analitzar conjuntament la viabilitat i, si és el cas, acordar una nova distribució temporal del treball i de la formació que es formalitzarà per mitjà de la modificació del conveni.

    7.2. Les empreses o entitats públiques o privades, amb la col·laboració del centre docent, definiran un projecte de treball per a cada un dels alumnes o de les alumnes en alternança, on es concretaran les activitats de treball que està previst realitzar i que formarà part del conveni. El projecte haurà de ser coherent amb les capacitats i els continguts curriculars del cicle, i el centre docent vetlarà perquè el desenrotllament curricular dels mòduls es realitze de forma coordinada i estiga relacionada amb les activitats contingudes en el projecte de treball. El projecte de treball podrà ser modificat per l'empresa o entitat pública o privada al llarg del període de vigència del conveni sempre que continue estant relacionat, de manera estreta, amb els continguts del cicle formatiu que cursa l'alumnat, i amb l'acord previ de l'alumne, del centre educatiu i de la direcció general competent en matèria de Formació Professional per mitjà de la modificació del conveni, sense perjuí de tot això si la modificació del projecte de treball afecta el sistema de treball i rendiment, es reputarà com a modificació substancial de les condicions treball, que hauria d'observar totes les garanties previstes en l'article 41 de l'Estatut dels Treballadors i el preavís addicional al centre educatiu i a la direcció general competent en matèria de Formació Professional mencionat en l'apartat 1 del present article.

    7.3. Les empreses o entitats públiques o privades hauran de disposar d'una avaluació de riscos específics del lloc o llocs de treball que haja d'exercir cada aprenent, d'acord amb la legislació vigent en matèria de prevenció de riscos laborals. En cas que la persona contractada siga menor d'edat, l'avaluació de riscos haurà de tindre en compte esta circumstància.

    Els participants en el règim d'alternança que siguen menors d'edat hauran de ser en tot cas majors de 16 anys i comptar amb l'autorització dels seus pares, tutors o representants legals.

    Article 8. Abast

    L'alternança entre la formació i el treball s'aplica, amb caràcter general, a tots mòduls professionals d'un cicle formatiu.

    Article 9. Característiques de l'alternança entre la formació i el treball

    9.1. Distribucions temporals extraordinàries.

    Els cicles formatius es podran impartir per mitjà d'una distribució temporal extraordinària, al llarg de dos cursos si el cicle formatiu té una duració compresa entre les 1.200 hores i les 1.700 hores (cicle curt), i de tres cursos, si el cicle formatiu és de 2.000 hores (cicle llarg), per a permetre alternar la formació i el treball.

    9.2. Organització.

    L'alternança entre la formació i el treball es pot organitzar per dies a la setmana, per setmanes o per quinzenes. També es pot organitzar per torns de matí o vesprada. El conveni que se subscriga podrà autoritzar per a l'alumnat major d'edat la possibilitat de torn rotatiu que incloga la nit sempre que este siga el torn general de la plantilla de l'empresa o entitat pública o privada conveniada i es justifique la seua conveniència per a l'alumnat, amb respecte del que disposa l'article 36 de l'Estatut dels Treballadors.

    Durant el primer trimestre del primer curs del cicle formatiu l'alumnat realitzarà preferentment activitats de formació i, a partir del segon trimestre i fins a la finalització del cicle, l'alumnat alternarà la formació i el treball.

    9.3. Límit horari.

    En general, la jornada màxima, incloent-hi la formació i el treball, serà de quaranta hores setmanals, i huit hores diàries. En els convenis de col·laboració amb empreses o entitats públiques o privades es podrà establir altres límits horaris inferiors sempre que siguen adequats als objectius de l'alternança entre la formació i el treball.

    9.4. Assignació de l'alumnat als llocs de treball.

    L'adjudicació de l'alumnat als llocs de treball oferits per les empreses o entitats públiques o privades amb les quals s'haja establit el corresponent conveni de col·laboració, es realitzarà per mitjà d'un procés que tinga en compte el major component formatiu possible. En este sentit, el centre assessorarà l'alumnat, a través del professorat de formació i orientació laboral, o la persona que designe el director o directora del centre.

    Els centres docents col·laboraran amb les empreses o entitats públiques o privades firmants dels convenis en els processos de selecció dels candidats o candidates per als diversos llocs de treball oferits.

    9.5. Comunicació i seguiment.

    S'establirà un mecanisme permanent de comunicació i seguiment de l'alternança entre el centre educatiu i l'empresa o entitat pública o privada col·laboradora. Amb este fi cada una de les parts designaran la respectiva persona responsable.

    Article10. Centres docents susceptibles de posar en marxa el règim d'alternança

    Poden posar en marxa el règim d'alternança els centres educatius tant de titularitat pública com privada en relació amb els cicles implantats o autoritzats.

    Article 11. Acomiadament procedent

    En cas que un alumne participant del règim d'alternança fóra objecte d'acomiadament procedent, haurà d'abandonar el grup i continuar els seus estudis per la via ordinària llevat que poguera obtindre un nou contracte de treball per a exercir un treball de semblants característiques i susceptible de compatibilitzar-lo amb la formació en les mateixes circumstàncies que els restants participants.

    Article 12. Seguiment i avaluació

    La Inspecció Educativa realitzarà el seguiment i l'avaluació del règim d'alternança.

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera. Aplicació de l'orde

    Es faculten les direccions generals competents en matèria de Personal, de Formació Professional i de Centres Docents, en l'àmbit de les seues competències, per a adoptar les mesures i dictar les instruccions necessàries per a l'aplicació del que disposa esta orde.

    Segona. Entrada en vigor

    Esta orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

    València, 20 de juliol de 2009

    El conseller d'Educació,

    ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN