ORDE de 20 de març de 2006, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula la implantació i l'organització de la Formació Professional Específica en la modalitat semipresencial o a distància a la Comunitat Valenciana.



Publicado en:  DOGV núm. 5246 de 26.04.2006
Número identificador:   2006/4632
Referencia Base Datos:  2277/2006
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria Cultura, Educació i Esport
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Educació
    Descriptores:
      Temáticos: ensenyament professional, educació a distància, legislació escolar


  • ORDE de 20 de març de 2006, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula la implantació i l'organització de la Formació Professional Específica en la modalitat semipresencial o a distància a la Comunitat Valenciana. [2006/4632]

    La Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional (BOE de 20 juny), establix en els articles 1 i 2, com una de les finalitats de la llei, que l'oferta de formació educativa, afavorirà la formació al llarg de tota la vida, acomodant-se a les distintes expectatives i situacions personals i professionals.

    La Llei Orgànica 10/2002, de 23 de desembre, de Qualitat de l'Educació (BOE de 24 de desembre), en l'article 52 afirma que l'educació permanent té, entre altres, l'objectiu d'oferir a tots els ciutadans la possibilitat de propiciar el seu desenrotllament professional i de facilitar l'accés als distints nivells del sistema educatiu. Així mateix, en relació amb la Formació Professional establix en l'article 54, que les administracions educatives facilitaran l'accés als nivells o graus de les ensenyances no obligatòries i que organitzaran en ells l'oferta pública d'ensenyança a distància, a fi d'atendre adequadament la demanda de formació permanent de les persones adultes.

    D'altra banda, el Decret 105/2001, del Govern Valencià (DOGV de 15 de juny), pel qual es crea l'Institut per al Desenrotllament de l'Educació a Distància establix en l'article 4.1 que es considerarà com a oferta educativa per la modalitat d'educació a distància les ensenyances d'Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional Específica, Ensenyança Oficial d'Idiomes i aquelles altres ensenyances de règim especial que així ho requerisquen.

    El Pla Valencià de Formació Professional, aprovat pel Consell de la Generalitat Valenciana el 15 d'octubre del 2002, establix entre els seus objectius prioritaris la conveniència d'una formació al llarg de tota la vida, que assegure la qualitat i l'eficàcia dels distints nivells formatius, com un pilar bàsic per a respondre amb èxit als reptes i demandes d'una societat subjecta a continus canvis.

    La implantació de les ensenyances de Formació Professional Específica en la modalitat a distància, permetrà als ciutadans que puguen accedir a la qualificació professional de forma oberta i flexible, permetent cursar mòduls professionals per mitjà d'una organització idònia a les seues disponibilitats personals.

    La Formació Professional Específica a distància té com a finalitat la formació permanent de contingut professional per a persones adultes que no posseïsquen la deguda qualificació professional, pel fet que amb estes ensenyances s'acrediten les competències professionals que demanden els distints nivells de l'ocupació; en ella s'alternen continguts de caràcter no presencial amb altres de caràcter presencial que permeten acreditar dites competències.

    Per tot això, d'acord amb la disposició final primera del mencionat Decret 105/2001, i fent ús de les competències que em conferix l'article 35 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià,

    ORDENE

    Primer. Objecte

    La present orde té per objecte regular la implantació i organització de la Formació Professional Específica (FPE) en la modalitat a distància a la Comunitat Valenciana.

    Segon. Validesa acadèmica

    Les ensenyances de Formació Professional Específica, en la modalitat a distància, tindran els mateixos efectes acadèmics que les de la modalitat presencial.

    Tercer. Currículum

    El currículum dels cicles formatius de FPE en la modalitat a distància serà el mateix que l'establit per a la modalitat presencial.

    Quart. Centres docents

    1. El Centre Específic d'Educació a Distància (CEED) de l'Institut Valencià d'Educació a Distància (IVADED) coordinarà i si és procedent impartirà les ensenyances de FPE en la modalitat a distància, dels diferents cicles formatius o mòduls professionals que la constituïxen, que li siguen autoritzats per la Conselleria de Cultura, Educació i Esport.

    2. La Conselleria de Cultura, Educació i Esport, d'acord amb la planificació d'ensenyances que realitze, autoritzarà determinats centres docents públics que impartisquen la Formació Professional Específica en la modalitat a distància i establirà el nombre màxim de llocs escolars a oferir en cada cicle formatiu.

    En tot cas, els dits centres hauran de complir els requisits següents:

    a) Impartir en règim presencial els corresponents cicles formatius que s'autoritzen.

    b) Disposar de professorat de les diferents especialitats corresponents als cicles formatius que s'autoritzen amb destinació definitiva en el centre i que acredite haver rebut una formació en metodologia d'ensenyança a distància.

    c) Comptar amb espais i instal·lacions per a desenrotllar l'activitat docent i tutorial, utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació adequades per a esta modalitat d'ensenyances.

    3. Les ensenyances de Formació Professional Específica en la modalitat a distància autoritzades formaran part, a tots els efectes, de les ensenyances impartides en el centre docent.

    Quint. Condicions d'accés

    1. Requisit d'edat:

    a) Podran accedir a estes ensenyances les persones majors de díhuit anys o que complisquen esta edat l'any natural en què efectuen la matrícula.

    b) Així mateix, podran cursar estes ensenyances les persones majors de setze anys o que complisquen la dita edat l'any natural que es realitza la matrícula, sempre que acredite documentalment trobar-se en alguna de les situacions següents:

    . Estar donat d'alta com a treballador per compte propi o d'altri.

    . Tindre la condició d'esportista d'elit.

    . Trobar-se en situació extraordinària de malaltia o dificultat física que dificulte la seua mobilitat.

    . Residir en una zona que impedisca realitzar normalment les ensenyances de modalitat presencial.

    2. Requisits acadèmics:

    a) Podran accedir a esta modalitat d'ensenyança les persones que reunisquen els requisits acadèmics establits amb caràcter general per a accedir a les ensenyances de Formació Professional Específica.

    b) Així mateix, podran accedir a esta modalitat d'ensenyança les persones que acrediten haver superat les proves d'accés als corresponents cicles formatius, d'acord amb la normativa vigent.

    Sext. Admissió de l'alumnat

    1. L'admissió de l'alumnat per a la modalitat a distància de la Formació Professional Específica es regirà pel calendari que s'establisca anualment a estos efectes.

    Els òrgans competents per al procediment d'admissió en esta modalitat d'ensenyança, seran els mateixos que els establits per a la corresponent modalitat presencial.

    2. Els centres docents que disposen de places suficients, admetran les sol·licituds presentades, sempre que complisquen els requisits establits en esta orde. El centre comunicarà a la Direcció Territorial de Cultura, Educació i Esport corresponent el nombre de llocs adjudicats i si és procedent els llocs vacants.

    3. Quan un centre no dispose de places suficients per a atendre totes les sol·licituds presentades, s'aplicarà el següent orde de preferència:

    a) Sol·licitants que hagen superat algun o alguns dels mòduls del mateix cicle formatiu a què desitja accedir.

    b) Sol·licitants treballadors, ocupats o desocupats, amb experiència professional relacionada amb el mòdul professional que desitja cursar.

    c) Sol·licitants treballadors, ocupats o desocupats, amb experiència professional.

    4. En cada un d'estos grups, les sol·licituds s'ordenaran aplicant els criteris següents:

    a) Temps que s'ha treballat fins a la presentació de la sol·licitud.

    b) Major edat del sol·licitant.

    5. L'experiència laboral s'acreditarà per mitjà dels documents següents:

    a) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social o de la mutualitat laboral a què estiguera afiliat, on conste l'empresa, la categoria laboral i el període de contractació o si és procedent el període de cotització en el règim especial de treballadors autònoms.

    b) Certificat de l'empresa on haja adquirit l'experiència laboral, en què s'indique específicament la duració del contracte, l'activitat i el període de temps en què ha realitzat dita activitat.

    6. Els centres realitzaran una reserva del 20% de les places per als sol·licitants que acrediten situacions extraordinàries de malaltia, discapacitat física o qualsevol altra situació de caràcter excepcional que impossibilite realitzar les ensenyances en règim presencial. Estes sol·licituds seran ordenades de major a menor edat del sol·licitant.

    7. Per a acreditar la situació extraordinària de malaltia, discapacitat física o qualsevol altra situació de caràcter excepcional que li impossibilite realitzar les ensenyances en règim presencial, s'haurà d'aportar fotocòpia del dictamen mèdic emés per l'organisme públic competent.

    A més, en cas de discapacitat física, certificat mèdic oficial o qualsevol altre document que acredite fefaentment situacions excepcionals.

    8. En cas d'existir empat, el consell escolar farà un sorteig públic per mitjà de l'extracció d'una lletra de les que componen l'alfabet, que decidirà l'orde d'admissió de sol·licituds fins al nombre de places disponibles.

    9. Els acords i les decisions que adopten els consells escolars dels centres educatius sobre l'admissió de l'alumnat podran ser objecte de reclamació davant del consell escolar en el termini de tres dies a comptar des de la publicació de la llista d'admesos.

    Contra la decisió del consell escolar, es podrà fer recurs d'alçada davant de la corresponent direcció de Cultura, Educació i Esport, en el termini d'un mes, i la seua resolució posarà fi a la via administrativa.

    Sèptim. Matriculació

    1. El termini d'inscripció i matriculació de l'alumnat en esta modalitat d'ensenyança serà l'establit per a la modalitat presencial, sense perjuí que es puguen atendre sol·licituds fora del termini establit, sempre que existisquen places disponibles, donades les especials circumstàncies de l'alumnat d'esta modalitat.

    2. L'alumnat es podrà matricular del nombre de mòduls que desitge entre els que componen els distints cursos del cicle formatiu excepte del mòdul de Formació en Centres de Treball, segons les seues possibilitats i disponibilitat de temps, tret d'incompatibilitats de matrícula en un determinat mòdul per no acreditar la superació d'altres cursos anteriors que la normativa establix com a incompatibles.

    3. L'alumnat que haja cursat un cicle formatiu de Formació Professional Específica en la modalitat presencial i haja esgotat el nombre de convocatòries a què té dret, podrà incorporar-se a estes ensenyances de modalitat a distància, sense necessitat de complir els requisits establits en l'apartat quint d'esta orde. La matricula es realitzarà únicament dels mòduls professionals no superats.

    4. Durant el mateix curs acadèmic només es podrà estar matriculat en una única modalitat d'ensenyança, presencial o a distància.

    5. L'alumnat matriculat en un cicle formatiu en la modalitat presencial podrà matricular-se en la modalitat a distància en els cursos acadèmics següents.

    6. L'alumnat matriculat en un cicle formatiu en la modalitat a distància podrà matricular-se en la modalitat presencial en els cursos acadèmics posteriors, sempre que existisquen places vacants.

    7. Al formalitzar la matrícula, els interessats hauran de sol·licitar expressament la tutoria col·lectiva.

    Octau. Avaluació, promoció, certificats i titulació de l'alumnat

    1.L'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat serà contínua, i el seu desenrotllament s'atindrà a allò que s'ha disposat amb caràcter general sobre avaluació en la Formació Professional Específica.

    Per això, al llarg del període lectiu corresponent a cada un dels mòduls que componen el cicle formatiu, els professors tutors realitzaran un seguiment del desenrotllament del seu procés d'aprenentatge, utilitzant per a això els instruments i procediments de recollida d'informació que prèviament s'hauran establit en la programació dels mòduls i que hauran de ser coneguts per l'alumnat.

    No obstant això, per a l'avaluació dels aprenentatges corresponents a cada un dels mòduls professionals s'establiran, almenys, dos sessions d'avaluació i qualificació.

    2. L'alumnat que curse ensenyances de FPE en la modalitat a distància, no estarà sotmés a la limitació temporal de permanència establida per a la modalitat presencial.

    3. L'alumnat podrà sol·licitar l'expedició de certificats acadèmics per a acreditar els mòduls que hagen superat, així com les competències professionals adquirides.

    4. La superació de tots els mòduls professionals d'un cicle formatiu donarà dret a l'expedició del corresponent títol professional.

    Nové. Metodologia pedagògica

    Les ensenyances de FPE en la modalitat a distància, inclouran activitats d'autoaprenentatge de l'alumnat i activitats presencials de formació en el centre docent (tutories col·lectives).

    En esta modalitat d'ensenyança té una gran importància metodològica l'ús de les distintes tecnologies de la informació i de la comunicació, dels distints recursos que proporciona Internet, així com de la utilització de materials didàctics específics per a l'autoaprenentatge.

    Deu. Tutories

    1. En la Formació Professional Específica en la modalitat semipresencial o a distància, es garantirà l'atenció tutorial de l'alumnat a través de l'equip educatiu que es constituirà per a impartir estes ensenyances.

    Per a això es nomenarà un tutor per a cada curs entre els professors que formen part de l'equip educatiu. Un d'ells serà el tutor de Formació en Centres de Treball (FCT).

    2. La funció tutorial tindrà com a finalitat promoure i desenrotllar accions de caràcter orientador i formatiu que conduïsquen a una major eficàcia i eficiència dels processos d'aprenentatge per a l'adquisició de les capacitats terminals dels mòduls professionals.

    3. A l'inici de curs es farà públic el pla d'acció tutorial per a este tipus d'ensenyances, que inclourà les activitats tutorials, el calendari de tutories i tota la informació que es considere d'interés general per a l'alumnat.

    4. La formació a distància és un model obert en què l'alumnat marca el seu ritme d'aprenentatge en funció de les seues necessitats i disponibilitat, l'assistència a les tutories tindrà caràcter voluntari, a excepció d'aquelles dedicades a mòduls que, per les seues característiques eminentment pràctiques, requerisquen l'assistència presencial.

    5. S'establirà, com a mínim, una tutoria col·lectiva i presencial quinzenalment, per a atendre al grup d'alumnes matriculats en cada mòdul professional, amb la finalitat de possibilitar el desenrotllament d'aquelles capacitats terminals que requerisquen la intervenció directa del professor tutor.

    Estes tutories estaran orientades al desenrotllament de les hores de les pràctiques programades al començament del curs.

    6. Així mateix, s'establiran tutories individuals no presencials que permeten atendre l'orientació personal de l'alumnat i el suport acadèmic que possibiliten el desenrotllament de determinades capacitats terminals per mitjà de l'autoaprenentatge. Esta tutoria es realitzarà preferentment de forma telemàtica on-line, encara que també podrà ser presencial o telefònica. El nombre de sessions lectives setmanals d'este tipus de tutories estarà en funció de l'alumnat matriculat.

    A fi de donar les màximes facilitats a la comunicació entre alumnat i professorat, s'establirà un ampli horari setmanal d'esta tutoria individual, en diferents dies i torns.

    Onze. Tutoria de mòdul

    1. Es constituiran grups de tutoria de mòdul, per a cada curs, per cada 40 alumnes matriculats. El nombre mínim per a la seua constitució és de 15 alumnes.

    2. Per a la realització de les pràctiques presencials, quinzenalment es formaran subgrups de 20 alumnes que les hagen sol·licitat expressament.

    3. El professor tutor de cada mòdul professional atendrà les tutories de forma individual i de forma col·lectiva. Amb caràcter general es consideren la tutoria individual per a la fase d'autoaprenentatge a distància i la tutoria col·lectiva per a les activitats de formació presencials.

    Dotze. Accés al mòdul de Formació en Centres de Treball (FCT)

    1. Per a accedir al mòdul de FCT, caldrà acreditar tindre superats els altres mòduls professionals que componen el cicle formatiu.

    2. Pel seu caràcter presencial, per a accedir al mòdul de FCT i per tant per a la seua superació, l'alumnat haurà de recórrer a l'ensenyança en la modalitat presencial, matriculant-se en el centre educatiu on ha cursat la resta dels mòduls del cicle corresponent o bé en altres centres educatius on s'impartix el dit cicle formatiu.

    A fi de facilitar l'assistència i adaptar l'horari en el centre de treball a les necessitats i disponibilitat de l'alumnat derivades de la seua pròpia situació laboral, els centres podran adaptar les programacions del mòdul de FCT a les especials característiques de l'alumnat de la modalitat a distància.

    3. No obstant això, l'alumnat que per la seua experiència laboral tinga superats els objectius, en termes de capacitats terminals, del mòdul de FCT, sol·licitarà la seua exempció en el centre en què es trobe matriculat en la modalitat a distància, matriculant-se del dit mòdul, i sol·licitant la seua exempció, en les condicions que s'establisquen per a cada curs acadèmic.

    DISPOSICIONS ADDICIONALS

    Primera. Professorat

    Els requisits de titulació del professorat que impartisca les ensenyances de Formació Professional Específica en la modalitat a distància, seran els establits amb caràcter general per a impartir dites ensenyances en règim presencial en la normativa vigent.

    La Conselleria de Cultura, Educació i Esport establirà la dedicació horària del professorat per a l'acompliment de la funció docent relacionada amb esta modalitat d'ensenyança.

    La Direcció General d'Ensenyament desenvoluparà programes i actuacions específiques per a la formació del professorat que impartisca esta modalitat d'ensenyança.

    Segona. Ordenació acadèmica i avaluació de l'alumnat

    En tots aquells aspectes d'ordenació acadèmica i d'avaluació de l'alumnat de la Formació Professional Específica en la modalitat a distància no regulats en esta orde, es farà allò que s'ha disposat amb caràcter general per a estes ensenyances en la modalitat presencial.

    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

    Queda derogada l'Orde de 7 de setembre del 2004, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual s'establix la implantació i l'organització de la Formació Professional Específica en la modalitat a distància a la Comunitat Valenciana (DOGV de 8 d'octubre).

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera. Facultat per a l'aplicació i desenrotllament

    S'autoritzen les direccions generals d'Ensenyament i de Personal Docent per a dictar totes les normes necessàries per a la interpretació, l'aplicació i el desenrotllament del que disposa esta orde.

    Segona. Entrada en vigor

    La present orde entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

    València, 20 de març de 2006

    El conseller de Cultura, Educació i Esport

    ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN