ORDE de 22 de març de 2005, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula el procediment per a la implantació de sistemes de gestió de qualitat als centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana.



Publicado en:  DOGV núm. 4986 de 15.04.2005
Número identificador:   2005/X3903
Referencia Base Datos:  1945/2005
 
  • Análisis jurídico

    Fecha de entrada en vigor: 16.04.2005
    Notas: Es regula el procediment per a la implantació de sistemes de gestió de qualitat en els centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana, mitjançant tres fases consecutives que donarn lloc a tres nivells. Es crearà amb els centres que participen en la implantació d'un sistema de gestió de qualitat, la Xarxa de Centres de Qualitat Educativa de la Comunitat Valenciana.
    Esta disposición afecta a:
      Desenvolupa o complementa:
  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria Cultura, Educació i Esport
    Grupo Temático: Legislación, Reglamentación
    Materias: Educació
    Descriptores:
      Temáticos: planificació educativa, centre d'ensenyament, ensenyament obligatori, control de qualitat


  • ORDE de 22 de març de 2005, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula el procediment per a la implantació de sistemes de gestió de qualitat als centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana. [2005/X3903]

    La Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, situa en el preàmbul l'èxit de la qualitat de l'ensenyament com un objectiu de primer orde, i fa del seu assegurament un dels reptes fonamentals de l'educació del futur.

    L'aproximació a la qualitat educativa i a la seua millora a través dels centres, s'amplia i es concreta en la Llei Orgànica 9/1995, de 10 de desembre, de la Participació, l'Avaluació i el Govern dels Centres Docents. Esta llei establix que l'objectiu del sistema educatiu ha de ser satisfer permanentment les demandes socials i les necessitats educatives de la població.

    D'acord amb esta concepció, la qualitat de l'educació es definix com el conjunt de característiques que li conferixen la seua aptitud per a satisfer les necessitats educatives i formatives, establides o implícites, de la societat a què servix.

    Per això, determinar la qualitat del servici educatiu passa necessàriament per mesurar el grau de satisfacció que els usuaris tenen del servici rebut i de les necessitats cobertes.

    La gestió de la qualitat als centres docents ha de ser global, incidint sobre les persones, sobre els recursos, sobre els processos i sobre els resultats, amb l'objectiu de satisfer les expectatives i necessitats de la comunitat a la qual presten els seus servicis (alumnat, famílies, institucions, etc.).

    Esta concepció de la qualitat de l'educació entronca amb les actuals visions de la qualitat que, des de fa alguns anys, s'ha començat a aplicar en tot tipus d'organitzacions i que han donat lloc a l'anomenada “qualitat total” o “excel·lència”. La “qualitat total” no és una finalitat en si mateixa, sinó una estratègia i un mètode de gestió l'objectiu del qual és la millora dels servicis que presta una organització per a aconseguir la satisfacció dels seus clients o destinataris del servici.

    Aconseguir la “qualitat total” o l'“excel·lència” en una institució educativa és una meta a llarg termini que, necessàriament, ha d'establir en el centre escolar un sistema de gestió de qualitat que funcione de manera adequada.

    La implantació d'un sistema de gestió de qualitat permetrà als centres educatius regular el seu funcionament amb la finalitat d'aconseguir la satisfacció de les necessitats i expectatives de totes les parts que intervenen en els processos que s'hi desenvolupen (professorat, alumnat, personal d'administració i servicis, famílies, empreses col·laboradores, administració educativa), i millorar contínuament la qualitat del servici que presten.

    A més, la implantació als centres d'un sistema de gestió de qualitat es basa en la planificació estratègica, la consecució dels objectius i l'avaluació de les activitats per a la millora.

    En definitiva, un sistema de gestió de qualitat és una forma de treballar o un conjunt d'activitats de planificació, manteniment i millora de l'exercici dels processos que realitza una organització per a assegurar l'eficàcia i l'eficiència del servici que presta, amb l'objectiu de complir els requisits de qualitat establits i aconseguir la satisfacció dels seus clients.

    A la vista de totes estes circumstàncies, la Conselleria de Cultura, Educació i Esport considera necessari fer arribar als centres docents no universitaris una percepció clara de quines són les seues expectatives sobre la millora de la qualitat; els recursos, instruments i competències per a dur a terme els processos de planificació, el seu desenvolupament i la seua avaluació; els mètodes per a promoure la millora contínua; un seguiment de l'evolució de les institucions escolars en els seus programes de millora i, en general, un suport decidit, en tots els nivells jeràrquics, per a fer possible el progrés.

    L'aplicació als centres educatius de sistemes de gestió de qualitat és encara un procés incipient; implantar la gestió de qualitat als centres educatius requerix l'aportació de recursos, suports externs i col·laboració mútua.

    Finalment, i vist l'interés de nombrosos centres per incorporar-se, en una etapa experimental, al projecte d'implantació de sistemes de gestió de qualitat impulsat per l'Institut Valencià d'Avaluació i Qualitat Educativa (d'ara en avant IVAQE), durant el curs 2003/04, la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, reconeix la necessitat d'emparar normativament eixe projecte.

    Per tot això, en exercici de les atribucions conferides per la disposició final primera del Decret 10/2000, de 25 de gener, del Govern Valencià, pel qual es crea l'IVAQE, i per l'article 35 de la Llei de Govern Valencià,

    ORDENE

    Primer. Objecte i àmbit d'aplicació

    La present orde té com a objecte establir el procediment per a la implantació de sistemes de gestió de qualitat als centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana.

    Segon. Xarxa de Centres de Qualitat Educativa de la Comunitat Valenciana

    Es crearà, amb els centres que participen en la implantació d'un sistema de gestió de qualitat, la Xarxa de Centres de Qualitat Educativa de la Comunitat Valenciana.

    La implantació de sistemes de gestió de qualitat es realitzarà en tres fases consecutives, i cada una de les fases donarà lloc als tres nivells en què es configurarà esta xarxa.

    Tercer. Nivells de la Xarxa de Centres de Qualitat Educativa

    La Xarxa es configurarà en els nivells següents:

    Nivell I: Estarà integrat per tots els centres que desitgen iniciar la planificació de la implantació d'un sistema de gestió de qualitat. Eixos centres hauran d'elaborar i dur a terme un projecte que continga:

    – Anàlisi de la situació inicial del centre.

    – Justificació de la necessitat d'iniciar la planificació del procés d'implantació d'un sistema de gestió de qualitat.

    – Desenvolupament de la seua política de qualitat: missió, visió i valors; el seu mapa de processos (estratègics, clau i de suport); i els seus indicadors per a la gestió de qualitat.

    Nivell II: Pertanyeran al segon nivell els centres que ja tinguen planificat el procés d'implantació del sistema de gestió de qualitat i el propòsit dels quals siga implantar l'esmentat sistema. Eixos centres hauran d'elaborar i dur a terme un projecte que continga:

    – La política de qualitat del centre.

    – La identificació del model de gestió que s'ha d'implantar al centre (normes ISO, model EFQM, etc.)

    – La implantació efectiva del sistema d'indicadors de qualitat.

    – La implantació de processos d'autoavaluació (interns i/o externs).

    – La implantació de la metodologia de planificació de qualitat: definició d'objectius, metes, etc.

    Nivell III: Finalment, s'integraran en el tercer nivell els centres que desitgen consolidar el sistema de gestió de qualitat ja implantat. Eixos centres hauran d'elaborar i portar a terme un projecte de millora que continga:

    – Memòria del procés d'implantació del sistema de gestió de qualitat.

    – Memòria de l'autoavaluació.

    – Implantació de plans anuals de millora contínua del sistema de gestió de qualitat.

    – Implantació de projectes de millora de processos.

    Quart. Sol·licitud de participació

    Els centres que vulguen participar en la implantació d'un sistema de gestió de qualitat hauran de presentar la corresponent sol·licitud, d'acord amb el model normalitzat que s'inclou com a annex a la present orde, en la Direcció Territorial de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport en l'àmbit territorial de la qual es trobe ubicat.

    Quan es tracte d'un centre públic, la sol·licitud haurà de subscriure-la el director del centre; si es tracta d'un centre privat, haurà de subscriure-la qui figure en el Registre de Centres Docents de la Comunitat Valenciana com a titular del respectiu centre docent. En el cas de persones jurídiques, la sol·licitud haurà de ser firmada per qui n'ostente la representació legal.

    Quint. Documentació que s'ha d'aportar

    Junt amb la sol·licitud, els centres que sol·liciten la seua participació hauran de presentar la documentació següent:

    a) Certificat de la secretaria del centre en què es transcriga literalment l'apartat de l'acta del claustre en què conste la seua aprovació per a la participació en la implantació del sistema de gestió de qualitat, i el compromís de complir el que establix el nivell d'implantació que desitgen iniciar.

    b) Certificat de la secretaria del centre en què es transcriga literalment l'apartat de l'acta del consell escolar en què conste la seua aprovació per a la participació en la implantació del sistema de gestió de qualitat, i el compromís de complir el que establix el nivell d'implantació que desitgen iniciar.

    c) Segons el nivell d'adscripció que sol·liciten, s'adjuntarà:

    – Per als centres que sol·liciten la incorporació al nivell I: resum, en un màxim de cinc folis, de les activitats fins a la data desenvolupades pel centre en matèria de gestió de qualitat.

    – Per als centres que sol·liciten la incorporació al nivell II: document en què es descriga la política de qualitat del centre.

    – Per als centres que sol·liciten la incorporació al nivell III: document en què es continga la memòria del procés d'implantació del sistema de gestió de qualitat i la memòria de l'autoavaluació.

    Sext. Aprovació de la sol·licitud

    Les direccions territorials de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport remetran a l'IVAQE les sol·licituds dels centres, i adjuntaran informe oportú de l'inspector assignat a cada centre sobre la idoneïtat de la documentació presentada, en el termini de deu dies a partir de la recepció de la sol·licitud.

    Estudiada la documentació de cada un dels centres sol·licitants, resoldrà la persona que exercix la titularitat de I'IVAQE i es comunicarà al centre corresponent l'aprovació del projecte presentat i el nivell en què quedarà definitivament incorporat a la Xarxa de Centres de Qualitat Educativa.

    Sèptim. Constitució del grup de treball

    Els centres que s'incorporen a la Xarxa de Centres de Qualitat Educativa constituiran un grup de treball que haurà d'estar constituït per:

    – Dos membres de l'equip directiu del centre.

    – Un coordinador de qualitat que haurà de ser designat d'entre els professors amb destinació definitiva en el centre.

    – Un representant de cada una de les etapes educatives impartides en el centre, així mateix designat d'entre els professors amb destinació definitiva en el centre.

    – Un representant del personal d'administració i servicis, si fa al cas.

    Octau. Suport tècnic

    Per al desenvolupament del projecte, els centres comptaran amb el suport tècnic de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, a través de l'IVAQE i dels Centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius (CEFIRE), els quals proporcionaran la informació i l'assessorament necessari per al desenvolupament del projecte, mantenint reunions de seguiment periòdiques amb el grup de treball encarregat de realitzar el projecte, sense perjuí de la documentació i la resta d'informació que puguen obtindre a través de la pàgina web de la Xarxa de Centres de Qualitat Educativa.

    DISPOSICIÓ ADDICIONAL

    La Conselleria de Cultura, Educació i Esport incentivarà la implantació de sistemes de gestió de qualitat, tot establint-hi mecanismes per al seu reconeixement.

    DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

    Els centres educatius que es van incorporar a la Xarxa de Centres de Qualitat en l'etapa experimental i que, provisionalment, van ser adscrits a un nivell determinat, hauran de presentar, així mateix, la sol·licitud de participació i la documentació adjunta, totes dues referides en els apartats quart i quint de la present orde, amb la finalitat de determinar el nivell d'adscripció en què definitivament quedaran integrats.

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera. S'autoritza la Direcció de l'IVAQE a adoptar totes les mesures que calguen per al compliment i desenvolupament del que disposa esta orde.

    Segona. La present orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

    València, 22 de març de 2005

    El conseller de Cultura, Educació i Esport,