ORDRE de 5 de juliol de 1999, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regula la modalitat d'horari especial en els centres de la Comunitat Valenciana que impartixen cicles formatius de grau mitjà i grau superior de Formació Professional Específica.



Publicado en:  DOGV núm. 3543 de 21.07.1999
Número identificador:   1999/M6729
Referencia Base Datos:  2375/1999
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria Cultura, Educació i Ciència
    Grupo Temático: Legislación, Reglamentación
    Materias: Educació
    Descriptores:
      Temáticos: centre d'ensenyament, ensenyament professional, jornada de treball, formació professional, ensenyament professional


  • ORDRE de 5 de juliol de 1999, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regula la modalitat d'horari especial en els centres de la Comunitat Valenciana que impartixen cicles formatius de grau mitjà i grau superior de Formació Professional Específica. [1999/M6729]

    La Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, conté, al llarg del seu articulat, múltiples referències a la necessitat de garantir a tots els ciutadans i en especial a les persones adultes, la possibilitat d'adquirir i/o completar la seua formació per a un millor desenrotllament posterior, tant a nivell personal com professional.

    Així, en el títol preliminar, article 2, diu: «El sistema educatiu tindrà com a principi bàsic l'educació permanent. Amb aquest fi, prepararà els alumnes per a aprendre per ells mateixos i facilitarà a les persones adultes la seua incorporació als diferents ensenyaments».

    També, en el títol I, article 30.5, s'establix: «La formació professional específica facilitarà la incorporació dels joves a la vida activa, contribuirà a la formació permanent dels ciutadans i atendrà les demandes de qualificació del sistema productiu».

    Així mateix, en el seu títol III, article 51.1, indica: «El sistema educatiu garantirà que les persones adultes puguen adquirir, actualitzar, completar o ampliar els seus coneixements i aptituds per al seu desenrotllament personal i professional».

    També en el títol III, article 53.2, diu: «Les persones adultes podran cursar el batxillerat i la formació professional específica en els centres docents ordinaris sempre que tinguen la titulació requerida. No obstant això, podran disposar per als mencionats estudis d'una oferta específica i d'una organització adequada a les seus característiques».

    Així mateix, en el Decret 234/1997, de 2 de setembre (DOGV del 08.09.1997), del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional dels Instituts d'Educació Secundària, s'indica també, en el títol VIII article 118.2, que les persones adultes podran estudiar, si tenen la titulació adequada, la formació professional específica disposant d'una oferta i una organització adequades a les seus característiques.

    Per tant, per a fer efectiva la possibilitat que el mencionat alumnat puga compatibilitzar les seues circumstàncies personals, el seu treball i els estudis de Formació Professional Específica, sembla convenient establir el procediment de sol·licitud i autorització de distribucions horàries diferents, que tot i que estan incloses en el règim presencial constituiran una modalitat horària especial, en els cicles formatius de grau mitjà i superior de Formació Professional Específica impartits en els centres públics i privats de la Comunitat Valenciana que, per les característiques específiques del seu alumnat, així ho sol·liciten.

    Finalment, el Nou Programa Nacional de Formació Professional, aprovat en Consell de Ministres el dia 13 de març de 1998, introduïx una nova concepció integrada del Sistema de Qualificacions Professionals de l'Estat que ens conduïx a una oferta creixent de mòduls formatius que, a més de poder constituir crèdits de formació professional reglada, també aconseguixen unitats de competència que podran ser certificades en el Sistema de Qualificacions, la qual cosa ha de permetre adequar l'oferta de la formació professional reglada en la modalitat presencial a les necessitats de qualificació de la població activa per mitjà de l'organització de «paquets modulars» amb la suficient flexibilitat per a poder respondre a les demandes «d'unitats de competència» de la població activa.

    Per això, fent ús de les atribucions que em conferix l'article 35 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià,

    ORDENE

    Primer. Àmbit d'aplicació

    Els centres públics i privats de la Comunitat Valenciana que desitgen impartir cicles formatius de Formació Professional Específica, tant de grau mitjà com de grau superior, en modalitat horària especial (horari nocturn), hauran de presentar les sol·licituds en les corresponents direccions territorials de Cultura i Educació.

    Les direccions territorials de Cultura i Educació enviaran les sol·licituds junt als corresponents informes de la Inspecció d'Educació, a la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, la qual proposarà a la Direcció General de Centres Docents les autoritzacions individualitzades de les mencionades modalitats d'horari.

    Segon. Calendari

    El calendari establit per al procediment de sol·licitud i aprovació de les modalitats d'horari especial és el següent:

    – De l'1 al 15 de març: presentació de la sol·licitud en la corresponent Direcció Territorial de Cultura i Educació per part dels centres.

    – Del 25 de març al 15 d'abril: tramesa de les sol·licituds, degudament informades, des de les direccions territorials a la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística.

    – Del 16 al 30 d'abril: proposta d'autoritzacions de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística a la Direcció General de Centres Docents.

    – De l'1 al 30 de maig: resolucions d'autorització de la Direcció General de Centres Docents.

    Les autoritzacions previstes en el present apartat estaran condicionades al compliment dels requisits establits en l'article 3 de la present ordre, i només podran impartir els ensenyaments de cicles formatius en horari especial, els centres que siguen expressament autoritzats.

    Tercer. Requisits

    L'autorització de modalitat d'horari especial podrà ser atorgada quan els centres disposen de:

    a) Espais i instal·lacions adequades.

    b) Professorat de l'especialitat sol·licitada que tinga destinació en el centre.

    c) Autorització dels ensenyaments del cicle corresponent.

    d) Nombre suficient d'alumnes.

    Per a autoritzar la modalitat horària especial es requerirà un mínim de 20 alumnes per bloc i cicle, la qual cosa s'acreditarà per mitjà de l'oportuna preinscripció. No obstant això, es podrà autoritzar els estudis en modalitat horària especial per a un nombre inferior d'alumnes, en casos molt justificats i amb caràcter excepcional.

    La present modalitat horària té com a finalitat prioritària atendre la població treballadora que complisca les condicions d'accés als cicles formatius que es corresponguen amb la planificació de l'oferta formativa autoritzada al centre.

    Quart. Sol·licituds dels centres

    Els centres que desitgen impartir cicles formatius en modalitat d'horari especial exposaran de manera raonada en la seua sol·licitud la proposta detallada, tenint en compte que:

    a) Els alumnes hauran d'assolir tots els objectius, expressats en termes de capacitats terminals, establits en els corresponents reials decrets per a cada un dels mòduls que conformen els cicles formatius respectius.

    b) La franja horària prevista per al mencionat horari especial haurà de ser compatible amb el conjunt de les activitats que es realitzen al centre i estarà compresa entre les 18.00 i les 23.00 hores.

    c) L'horari establirà la distribució setmanal i anual de cada mòdul, així com la seua seqüenciació, al llarg dels blocs que s'indiquen a continuació:

    – En els cicles de 1200, 1300, 1400 i 1700 hores, és a dir cicles curts, els mòduls a impartir en el centre educatiu es distribuiran en dos blocs i es desenrotllarà cada un d'ells en un curs acadèmic, procurant que la mencionada distribució responga a la consecució de les corresponents unitats de competència que es definixen, cada una d'elles, com a «Conjunt de realitzacions professionals amb valor i significat en l'ocupació que són susceptibles de constituir un rol essencial de treball».

    – En els cicles de 2000 hores (cicles llargs), els mòduls de centre educatiu es distribuiran en tres blocs, seguint les indicacions anteriors.

    d) Les classes tindran la mateixa duració que en horari ordinari i la duració total de cada mòdul del cicle formatiu en la modalitat d'horari especial serà la mateixa que la dels mòduls dels cicles formatius en horari ordinari.

    e) Cada mòdul formatiu haurà d'impartir-se en la seua totalitat en un mateix curs acadèmic.

    Quint. Accés de l'alumnat

    Els alumnes que desitgen accedir als cicles formatius en horari especial, per a realitzar la seua matrícula al centre, hauran de:

    a) Acreditar els mateixos requisits acadèmics que els alumnes que estudien en règim d'horari ordinari. En cas contrari hauran de realitzar la corresponent prova d'accés, establida amb caràcter general. Els requisits d'accés directe i d'accés a través de prova seran els indicats en la corresponent resolució sobre procediment d'admissió de l'alumnat en els centres mantinguts amb fons públics per a cursar ensenyaments de Formació Professional Específica de Grau Superior i sobre les normes per a la realització de les proves d'accés als cicles formatius de Formació Professional Específica de grau mitjà i grau superior.

    I a més a més:

    b) Tenir una edat mínima de 17 anys per als cicles de grau mitjà i de 20 anys per als cicles de grau superior, complits abans del 31 de desembre de l'any en què es realitze la matrícula.

    c) Acreditar una activitat laboral per mitjà dels certificats corresponents, tant per part de l'empresa com de la Tresoreria General de la Seguretat Social.

    d) Acreditar el seu horari de treball per mitjà dels corresponents justificants per part de l'empresa.

    També podran accedir als cicles formatius en la modalitat d'horari especial els alumnes que, a més de complir els requisits acadèmics i d'edat indicats en els apartats a) i b), acrediten trobar-se en alguna de les situacions següents:

    – Complint el servei militar o la prestació social substitutòria.

    – Cursant ensenyaments reglats de música o dansa de grau mitjà o superior.

    – Tenint la condició d'esportistes d'elit de la Comunitat Valenciana o la condició d'esportistes d'alt nivell establida en el Reial Decret 1856/1995, de 17 de novembre (BOE del 14 de desembre).

    Sisé. Procés d'avaluació

    L'aplicació del procés d'avaluació contínua de l'alumnat requerix la seua assistència regular a les classes i activitats programades per als diferents mòduls professionals del cicle formatiu.

    El procés d'avaluació de la Formació Professional Específica implica, almenys, les actuacions següents:

    a) Avaluació de cada mòdul professional.

    b) Avaluació de tots els mòduls professionals realitzats en el centre educatiu, abans d'iniciar la formació en centres de treball.

    c) Avaluació del mòdul de formació en centres de treball.

    d) Qualificació final del cicle formatiu.

    En les sessions d'avaluació, que presidirà el tutor coordinador del cicle, estarà present l'equip educatiu, algun membre de l'equip directiu del centre i, si n'hi ha, el professor especialista o professors especialistes.

    a) Avaluació de cada mòdul professional

    Es farà, almenys, una sessió d'avaluació cada trimestre lectiu en què es podran qualificar els mòduls professionals que formen part del bloc corresponent.

    En qualsevol cas, després de cada sessió, els alumnes seran informats individualment i per escrit del seu progrés en l'obtenció dels objectius generals del cicle formatiu i dels objectius específics (capacitats terminals) dels mòduls professionals que el formen.

    b) Avaluació de tots els mòduls professionals realitzats en el centre educatiu, abans d'iniciar la formació en centres de treball (FCT).

    En finalitzar el període corresponent als mòduls professionals impartits en el centre educatiu, i abans de l'inici de la formació en centres de treball, tindrà lloc una sessió d'avaluació en què es formularà la qualificació final dels diferents mòduls professionals cursats. L'equip educatiu determinarà, atés allò que s'especifica en l'apartat seté de la present ordre, l'accés a la FCT.

    L'avaluació positiva de tots els mòduls cursats en el centre educatiu permetrà calcular la nota mitjana ponderada, que es correspondrà amb la qualificació final del cicle una vegada superat el mòdul de FCT amb la qualificació d'apte. En finalitzar la dita sessió el professorat signarà l'acta corresponent.

    c) Avaluació del mòdul de formació en centres de treball

    Per a efectuar l'avaluació es comptarà, entre altres documents, amb l'informe valoratiu de l'instructor de l'empresa, el full de seguiment i avaluació i els fulls setmanals de realització de la FCT.

    La qualificació s'expressarà en termes d'Apte/No Apte.

    Se celebrarà, almenys, una sessió d'avaluació cada trimestre lectiu, en la qual es qualificarà el mòdul de FCT de l'alumnat que l'haja finalitzat.

    L'acta d'avaluació i qualificació del mòdul de FCT serà signada, almenys, pel tutor i algun membre de l'equip directiu i complementarà l'avaluació, ja realitzada, de la resta de mòduls del cicle formatiu.

    d) Qualificació final del cicle formatiu

    L'expressió de l'avaluació final dels mòduls professionals, llevat del mòdul professional de formació en centres de treball, es realitzarà en termes de qualificacions, que es formularan en xifres d'1 a 10, sense decimals.

    Es consideraran positives les qualificacions iguals o superiors a cinc i negatives les restants.

    La qualificació del mòdul professional de formació en centres de treball es formularà en termes d'apte/no apte.

    La qualificació final del cicle formatiu serà la nota mitjana de les qualificacions dels mòduls que el formen, sempre que siguen positives. Per a obtenir la nota mitjana es ponderaran les notes obtingudes per l'alumne en cada un dels mòduls, llevat del mòdul de formació en centres de treball, amb el nombre d'hores que tenen assignades. Per a això es multiplicarà la nota de cada mòdul pel nombre d'hores corresponents, se sumaran els productes obtinguts i es dividirà la suma pel nombre total d'hores. L'expressió de la qualificació final del cicle formatiu es formularà amb una sola xifra decimal.

    Seté. Accés a la Formació en Centres de Treball (FCT)

    De manera general, per a accedir a la realització del mòdul de FCT els alumnes hauran d'haver superat tots els mòduls del cicle impartits en el centre educatiu.

    No obstant això, l'alumnat que en finalitzar la convocatòria extraordinària (setembre), corresponent a l'últim bloc, tinga pendent de superació un o més mòduls la suma horària dels quals siga igual o inferior al 20% de la duració del conjunt dels mòduls professionals (inclosos els possibles pendents de blocs anteriors), podrà accedir o no a la FCT en funció de la decisió de l'equip educatiu:

    a) Si se'ls aprova l'accés a la FCT, hauran de repetir els mòduls pendents i presentar-se per a la seua recuperació a la convocatòria ordinària següent (juny). Per això, durant el període de realització del mòdul de FCT hauran de compatibilitzar-la amb l'assistència a classe i/o el seguiment de les activitats de recuperació.

    L'alumnat formalitzarà la matrícula dels mòduls pendents i del mòdul de FCT.

    b) Si l'equip educatiu no autoritza l'accés a la FCT hauran de repetir com a alumnes escolaritzats el mòdul o mòduls pendents.

    El mòdul de FCT l'hauran de realitzar durant el curs acadèmic següent. L'alumnat, en este cas només es matricularà dels mòduls pendents i posposarà la matrícula i realització del mòdul de FCT al curs següent.

    Este procés s'esquematitza en el quadre de l'annex I.

    Huité. Exempció del mòdul de FCT.

    La Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu establix, en l'article 34.2, que el currículum dels cicles formatius inclourà un mòdul de formació pràctica en centres de treball, del qual podran quedar totalment o parcialment exempts els qui acrediten una experiència laboral que es corresponga amb els estudis professionals que es vulguen cursar.

    El Reial Decret 676/1993, de 7 de maig, pel qual s'establixen directrius generals sobre els títols i els corresponents ensenyaments mínims de formació professional específica, també recull, en l'article 4, la possibilitat d'exempció referida en el paràgraf anterior.

    En els reials decrets d'ensenyaments mínims de cada un dels títols de Formació Professional Específica s'establix així mateix que el mòdul de formació en centres de treball pot ser objecte de correspondència amb la pràctica laboral.

    Finalment, el Decret 8/1998, de 3 de febrer, del Govern Valencià, pel qual s'establix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica i les directrius sobre els seus títols (DOGV del 12 de febrer), en el seu article 15, també fa referència a la correspondència amb la pràctica laboral i, en conseqüència, a la possible exempció del mòdul de FCT.

    Segons l'anterior normativa, el procediment a seguir per a sol·licitar la dita exempció serà el següent:

    1. L'alumnat que, per la seua experiència laboral, considere que té superats els objectius, expressats en termes de capacitats terminals, del mòdul professional de formació en centres de treball, podrà presentar a la direcció del centre educatiu en el qual estiga matriculat la sol·licitud d'exempció del citat mòdul. La mencionada sol·licitud d'exempció del mòdul de FCT es presentarà en el moment de formalitzar la matrícula de l'últim bloc del cicle formatiu, excepte en els cicles curts en els quals es podrà sol·licitar en matricular-se del primer bloc.

    2. La sol·licitud anirà acompanyada de la documentació següent:

    a) Certificats de les empreses o institucions on haja realitzat el treball, en els quals s'indiquen les funcions, activitats i tasques exercides, així com la seua duració. La mencionada duració haurà de ser d'almenys 1 any, en el mateix camp professional de què es tracte, perquè la sol·licitud siga considerada.

    b) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social o de la mutualitat laboral a què estiguera afiliat, on conste l'empresa, la categoria laboral (grup de cotització), els períodes en alta i el nombre total de dies acreditats, o de qualsevol altre mitjà de prova admés en dret.

    En els certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social o de la Mutualitat Laboral haurà d'acreditar-se, en el mateix camp professional de què es tracte, un període mínim de 150 dies cotitzats.

    3. El professor tutor elaborarà un informe de cada una de les sol·licituds sobre la possibilitat o no d'exempció, contrastant la documentació presentada amb les capacitats terminals que cal aconseguir en el mòdul de FCT, proposant en conseqüència, la possibilitat o no d'exempció i si esta ha de ser total o parcial.

    4. La direcció del centre educatiu enviarà a la Direcció Territorial de Cultura i Educació, en el termini d'un mes des de la data d'entrada de la sol·licitud, la documentació següent:

    a) Sol·licitud de l'interessat, junt als certificats acreditatius de la seua activitat laboral.

    b) Informe del professor tutor.

    c) El Programa Formatiu del mòdul de FCT, on figuraran necessàriament les capacitats terminals del mòdul.

    5. La Inspecció Educativa afegirà a l'expedient un informe tècnic, en què es farà constar si hi ha o no correspondència, total o parcial, entre la pràctica laboral justificada documentalment i els objectius (capacitats terminals) del mòdul de FCT.

    6. A la vista de la documentació presentada, el director territorial de Cultura i Educació resoldrà, de manera individualitzada, l'exempció sol·licitada en el termini màxim de dos mesos des de la data d'entrada de l'expedient. Contra esta resolució l'interessat podrà presentar recurs ordinari, en el termini d'un mes des de la notificació, davant el director general d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística.

    Nové. Convocatòries

    Els alumnes podran matricular-se per a cursar les activitats programades per a un mateix mòdul professional un màxim de quadre vegades, i podran presentar-se a l'avaluació i qualificació final d'un mateix mòdul professional, incloses les convocatòries ordinàries i les extraordinàries, un màxim de sis vegades.

    Les activitats del mòdul professional de formació en centres de treball sols podran realitzar-se quatre vegades.

    L'alumnat podrà disposar, per curs acadèmic, d'una convocatòria ordinària que es celebrarà al juny i una altra extraordinària a celebrar al setembre, com a màxim.

    Deu. Anul·lació de matrícula

    L'alumnat té dret a l'anul·lació de la matrícula del curs, perdent els seus drets a l'ensenyament, avaluació i qualificació de tots els mòduls professionals en què s'haguera matriculat.

    L'anul·lació de la matrícula de tot un curs no computarà a efectes del nombre màxim de quatre vegades previst en el punt nové de la present ordre.

    Les sol·licituds d'anul·lació de matrícula hauran de presentar-se al director del centre on figure l'expedient acadèmic de l'alumnat sol·licitant, amb una antelació d'almenys dos mesos del final del període corresponent als mòduls professionals impartits en el centre educatiu i seran resoltes, després d'escoltar, si és procedent, l'equip educatiu i el departament d'orientació, pel mateix director, qui autoritzarà l'anul·lació de matrícula.

    Onze. Renúncia a l'avaluació

    L'alumnat podrà sol·licitar la renúncia a l'avaluació i qualificació d'un o més mòduls, per tal que l'esmentada convocatòria no li siga computada a l'efecte de la limitació indicada en el punt nové.

    En este cas l'alumnat haurà d'acreditar que es troba en algunes de les circumstàncies següents: malaltia prolongada de tipus físic o psíquic, prestació del servici militar o servici social substitutori, incorporació a un lloc de treball, obligacions ineludibles de tipus social o familiar que impedisquen la normal dedicació a l'estudi o altres circumstàncies, degudament justificades, que tinguen caràcter excepcional.

    Les sol·licituds de renúncia a l'avaluació hauran de presentar-se al director del centre on figure l'expedient acadèmic de l'alumnat sol·licitant amb una antelació d'almenys dos mesos del final del període corresponent als mòduls professionals impartits en el centre educatiu i seran resoltes, després d'escoltar, si s'escau, l'equip educatiu i el departament d'orientació, pel mateix director, qui autoritzarà la renúncia a l'avaluació, sempre que resulte acreditada l'existència d'alguna de les causes mencionades.

    La renúncia a la realització del mòdul de FCT se sol·licitarà amb antelació al seu inici.

    Dotze. Accés a les convocatòries extraordinàries

    Si en finalitzar el període de formació en el centre educatiu, i després de l'avaluació ordinària, l'alumne té pendents de recuperació mòduls, la suma horària dels quals siga igual o inferior al 20% de la duració del conjunt dels mòduls professionals realitzats en el curs, accedirà a la convocatòria extraordinària. Si, per contra, els mòduls pendents sumen més del mencionat 20%, l'accés a la convocatòria extraordinària serà decisió de l'equip educatiu i figurarà en l'acta corresponent.

    Cas que l'equip educatiu decidisca la repetició dels mòduls pendents, la convocatòria extraordinària de setembre no comptarà a efectes de les limitacions indicades en el punt nové.

    Este procés s'esquematitza en el quadre de l'Annex II.

    Tretze. Promoció

    Si en finalitzar el curs (convocatòria ordinària de juny) l'alumne té pendents de superació mòduls la suma horària dels quals no siga superior al 20% de la duració del conjunt de mòduls realitzats en el corresponent bloc, podrà accedir al bloc següent. L'avaluació extraordinària dels mòduls pendents es realitzarà en la convocatòria extraordinària de setembre.

    Este procés s'esquematitza en el quadre de l'annex III.

    Catorze. Períodes extraordinaris

    El mòdul de Formació en Centres de Treball es realitzarà al final del cicle formatiu i dins del curs escolar, amb un horari que s'ajustarà, tant com siga possible, al de l'empresa o institució en què es realitze.

    La realització del mòdul de FCT en un període diferent requerirà l'autorització expressa de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística.

    La sol·licitud d'autorització de període extraordinari, motivada per la disponibilitat de llocs formatius, estacionalitat, especificitat curricular d'algunes famílies professionals o per altres causes, es trametrà a la Direcció Territorial de Cultura i Educació, incloent la justificació raonada, el calendari i l'horari proposats, i el sistema i les condicions per al seguiment i el control tutorial.

    La Direcció Territorial trametrà la proposta, junt a l'informe valoratiu de la Inspecció Educativa, a la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, qui la resoldrà.

    La sol·licitud de període extraordinari haurà de cursar-se abans de dos mesos al període proposat.

    En cap cas no s'autoritzarà la realització de la Formació en Centres de Treball en períodes fraccionats que pertanyen a dos cursos acadèmics.

    Quinze. Documents del procés d'avaluació

    Segons el que establix l'Ordre de 21 de juliol de 1994, article primer, (BOE del 26 de juliol), es consideren documents del procés d'avaluació de la Formació Professional l'expedient acadèmic, les actes d'avaluació, el llibre de qualificacions i els informes d'avaluació individualitzats.

    L'expedient amb les dades personals dels alumnes que accedisquen a un cicle formatiu haurà de ser emplenat per l'institut d'educació secundària en què es matricule l'alumne i s'ajustarà en el seu disseny bàsic al model que figura en l'annex IV.

    S'entén com a acta d'avaluació ordinària la que es fa per a qualificar l'alumnat que ha realitzat totes les activitats programades per als mòduls professionals en què estiguera matriculat. Acta d'avaluació extraordinària és la que s'ompli per a qualificar l'alumnat per al qual s'ha realitzat una programació d'activitats de recuperació, una vegada establit el període de realització i la data en què es convoca l'avaluació extraordinària.

    Les actes d'avaluació s'ajustaran en el seu disseny bàsic als models que figuren en els annexos V i VI.

    En l'encapçalament de cada un dels fulls, a continuació «d'Acta d'avaluació ...» haurà de constar el caràcter de la convocatòria, ordinària o extraordinària, així com el curs del cicle formatiu a què corresponen els mòduls professionals objecte d'avaluació i qualificació.

    A continuació, s'indicaran els decrets pels quals s'establixen el títol i el currículum del corresponent cicle formatiu.

    Els mòduls professionals que han de ser qualificats es faran constar utilitzant les claus assignades a cadascun per mitjà d'inicials del nom del mòdul en majúscules; exemple: CRP. Comunicació i Relacions Professionals, GD. Gestió de Dades, LE. Llengua Estrangera, SLE. Segona Llengua Estrangera, FOL. Formació i Orientació Laboral...

    El significat de les dites claus figurarà en cada acta d'avaluació.

    El llibre de qualificacions de Formació Professional constituïx el document oficial que reflectix els estudis cursats i les qualificacions obtingudes per l'alumne. Té, per tant, valor acreditatiu dels estudis realitzats. S'ajusta al model establit en l'annex I de l'Ordre de 26 d'octubre de 1994 de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència (DOGV de 17 de novembre).

    En el cas de trasllat d'un alumne d'un centre a un altre, les qualificacions obtingudes en els mòduls professionals establits en el reial decret d'ensenyaments mínims de cada títol, mantindran la seua validesa acadèmica a tots els efectes.

    Així mateix, quan un alumne es trasllada a un altre centre, sense haver acabat el cicle formatiu, s'elaborarà amb caràcter preceptiu un informe d'avaluació individualitzat, signat pel professor tutor del cicle, que contindrà, almenys, els elements següents:

    a) Apreciació sobre el grau de consecució de les capacitats enunciades en els objectius generals del cicle i en cada un dels mòduls.

    b) Apreciació sobre el grau d'assimilació dels continguts dels diferents mòduls.

    c) Qualificacions parcials en el cas que s'hagueren emés en este període.

    d) Aplicació, si s'escau, de mesures educatives complementàries.

    La certificació acadèmica que s'estendrà a l'alumnat que haja superat la totalitat dels mòduls d'un cicle formatiu s'ajustarà al model de l'Annex VII.

    Setze. Convalidacions

    Segons el que establix el capítol V del Decret 8/1998, de 3 de febrer (DOGV del 12 de febrer), els alumnes que tinguen superat el mòdul de Formació i Orientació Laboral d'un cicle formatiu de grau superior, tindran convalidat el mòdul professional de Formació i Orientació Laboral del cicle formatiu de grau mitjà per al qual se sol·licite convalidació.

    Així mateix, segons l'article 12 del Reial Decret 777/1998, de 30 d'abril (BOE del 8 de maig), seran convalidables aquells mòduls professionals comuns a diferents cicles formatius que tinguen idèntica denominació i duració, així com les mateixes capacitats terminals i criteris d'avaluació als descrits en els reials decrets pels quals s'establixen cada un dels títols de formació professional específica.

    Les convalidacions entre els mòduls professionals pertanyents als cicles formatius de grau mitjà de formació professional específica i les matèries de Batxillerat s'establixen a l'annex VIII de la present ordre.

    Les sol·licituds de convalidació previstes en este apartat, requeriran la matriculació prèvia de l'alumne en un centre docent dependent de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència. El termini per a la presentació de les sol·licituds serà d'un més a comptar des de la finalització del període de matrícula. No obstant això, segons la Instrucció 6/1996 de la Secretaria General de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència de 10 de setembre de 1996, si el termini acabara en dissabte, els 24 o 31 de desembre o qualsevol altre que reglamentàriament es declare inhàbil, s'entendrà prorrogat fins el primer dia hàbil següent.

    Les convalidacions s'atorgaran per resolució del director/a del centre públic on s'efectue la matrícula.

    Contra les resolucions dels/de les directors/es, els/les interessats/des podran presentar, en el termini d'un més des de la notificació, recurs ordinari davant del director territorial de Cultura i Educació corresponent.

    Els mòduls professionals i les matèries de Batxillerat que hagen sigut objecte de convalidació es registraran en l'expedient acadèmic de l'alumne, en les actes d'avaluació i en el llibre de qualificacions com a convalidat. Els mòduls que hagen sigut objecte de correspondència amb la pràctica laboral apareixeran com a exempt. En cap cas els mòduls convalidats o exempts no seran computats als efectes de l'avaluació final del cicle.

    Dèsset. Accés a la universitat. Normes per al càlcul de la nota mitjana

    Als efectes d'accés als ensenyaments universitaris que es determinen en l'annex X del Reial Decret 777/1998, de 30 d'abril (BOE del 8 de maig de 1998), la nota mitjana de l'expedient de l'alumnat que cursa cicles formatius de grau superior serà la corresponent a la qualificació final del cicle, que es formularà, als efectes indicats, en xifres d'1 a 10 incloent dos decimals. La mencionada qualificació final s'obtindrà com a mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes en els mòduls que constituïxen el cicle.

    La segona nota mitjana, a efectes de desempat quan dos o més alumnes presenten en el seu expedient la mateixa nota mitjana, s'obtindrà com a mitjana aritmètica de les qualificacions dels mòduls que constituïxen el cicle, expressada també amb 2 xifres decimals.

    Als efectes del càlcul de la nota mitjana no serà computat el mòdul de Formació en Centres de Treball, que es qualificarà en termes d'apte / no apte, ni aquells mòduls que hagueren sigut objecte de convalidació amb la formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral.

    El model de certificat acadèmic que s'haurà d'estendre necessàriament en este cas, i que serà l'únic document vàlid als efectes de nota mitjana per a l'accés als corresponents ensenyaments universitaris des dels Cicles Formatius de grau superior, figura en l'annex IX.

    Dihuit. Professorat

    L'equip docent d'un cicle formatiu està constituït pel conjunt de professors/es que impartixen docència en els diferents mòduls que l'integren.

    Cada mòdul d'un cicle formatiu constituïx una unitat d'oferta formativa, per la qual cosa serà impartit per un sol professor. El dit criteri no condiciona la possibilitat de desdoblament del grup en aquells mòduls que apareguen com a susceptibles de desdoblament en els corresponents horaris, sempre que el nombre d'alumnes per grup siga superior a 20.

    El professorat que ha d'impartir docència en els mòduls dels cicles formatius serà el que establix el Reial Decret 1635/1995, de 6 d'octubre, pel qual s'adscriu el professorat d'ensenyament secundari i professorat tècnic de Formació Professional (annexos IIa, IIb, IId, III, IVa, IVb, IVc i V del mencionat Reial Decret), modificat i ampliat pel Reial Decret 777/1998 de 30 d'abril (Disposició addicional huitena).

    En el cas de centres privats i en determinats centres educatius de titularitat pública, el professorat que ha d'impartir docència en els mòduls dels cicles formatius serà el que establix l'Ordre de 23 de febrer de 1998, per la qual es regulen les titulacions mínimes i les condicions que han de posseir els professors per a impartir formació professional específica en els centres privats i en determinats centres educatius de titularitat pública.

    L'equip docent d'un cicle formatiu haurà de constituir-se procurant la continuïtat dels seus components al llarg del cicle complet.

    Dènou. Activitats del professorat

    El projecte curricular que realitze l'equip educatiu del cicle formatiu preveurà les activitats que haja de desplegar el professor tutor del mòdul professional de Formació en Centres de Treball, quan ja els alumnes hagen completat l'esmentat mòdul. Dites activitats, a les quals dedicarà el temps assignat a la citada tutoria en el període restant del curs consistiran prioritàriament en la programació i preparació del mòdul professional de Formació en Centres de Treball i el seguiment dels alumnes que realitzen el dit mòdul professional en període extraordinari.

    I també podrà realitzar les següents activitats:

    1. Atendre, si té un coneixement qualificat de valencià, l'alumnat de nova incorporació al sistema educatiu de la Comunitat Valenciana, proporcionant-los una formació específica en valencià.

    2. Oferir i impartir a l'alumnat del cicle formatiu (que haurà de ser compatible amb la realització de la FCT) mòduls complementaris optatius que milloren la seua qualificació professional.

    3. Elaboració de material curricular específic per a esta modalitat d'ensenyament.

    Vint. Títols

    Per a l'expedició dels títols acadèmics i professionals corresponents als cicles formatius de grau mitjà i de grau superior, es farà el que disposa l'Ordre de 7 de juliol de 1997, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regula el procediment per a l'expedició dels mencionats títols (DOGV del 4 de setembre de 1997).

    DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

    El calendari establit per al procediment de sol·licitud i aprovació de les modalitats d'horari especial serà, per al pròxim curs 1999/2000, el següent:

    – De l'1 al 10 de setembre: presentació de la sol·licitud en la corresponent Direcció Territorial de Cultura i Educació per part dels centres.

    – Del 13 al 17 de setembre: enviament de les sol·licituds, informades com cal, des de les direccions territorials a la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística.

    – Del 20 al 24 de setembre: proposta d'autoritzacions de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística a la Direcció General de Centres Docents.

    – Del 27 al 30 de setembre: resolucions d'autorització de la Direcció General de Centres Docents.

    Les autoritzacions previstes en el present apartat estaran condicionades al compliment dels requisits establits en l'article tercer de la present ordre, i només podran impartir estos ensenyaments de cicles formatius en horari especial els centres que siguen expressament autoritzats per a fer-ho.

    DISPOSICIÓ ADDICIONAL

    L'alumnat que es trobe cursant un cicle formatiu de grau mitjà o de grau superior en règim ordinari i inicie una activitat laboral amb una duració mínima de dos mesos, establida en el corresponent contracte de treball, que li impedisca l'assistència a classe durant almenys vint dies lectius, o bé comence el servici militar o la prestació social substitutòria, podrà:

    a) Passar a cursar el mateix cicle en horari especial nocturn, si en el propi centre el mencionat cicle estiguera autoritzat en la modalitat d'horari especial o,

    b) Traslladar el seu expedient a un altre centre que impartisca el mateix cicle formatiu en la mencionada modalitat.

    D'esta manera l'alumnat afectat podrà seguir cursant de manera presencial aquells mòduls del cicle formatiu que, segons la distribució anual prevista, s'impartisquen en els mencionats centres.

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera

    S'autoritza les direccions generals d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, de Centres Docents i de Personal, a dictar les disposicions que siguen necessàries per a l'execució del que disposa la present ordre.

    Segona

    Esta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

    València, 5 de juliol de 1999

    El conseller de Cultura, Educació i Ciència,

    MANUEL TARANCÓN FANDOS

    Conselleria d'Agricultura Pesca i Alimentació