Ordre de 15 de març de 1988, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regula el procediment d'admissió d'alumnes en els centres docents finançats amb fons públics a partir del curs 1988/89.



Publicado en:  DOGV núm. 804 de 15.04.1988
Referencia Base Datos:  0523/1988
 
  • Análisis jurídico

    Fecha de entrada en vigor: 16.04.1988
    Fecha fin vigencia: 28.09.1994
    Notas: Regulació per a l'admissió d'alumnes en centres docents públics. DG de Centres i Promoció Educativa.
    Esta disposición está afectada por:
      Derogada per:
  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria Cultura, Educació i Ciència
    Grupo Temático: Legislación, Reglamentación
    Materias: Educació
    Descriptores:
      Temáticos: selecció d'alumnes, centre d'ensenyament, ensenyament públic


  • Ordre de 15 de març de 1988, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regula el procediment d'admissió d'alumnes en els centres docents finançats amb fons públics a partir del curs 1988/89.

    El Decret 11/1986, de 10 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, regula els criteris d'admissió d'alumnes en els centres docents no universitaris finançats amb fons públics i en els Disposicions Finals autoritza la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència per a regular les normes oportunes de desplegament i aplicació.

    Les Ordres de 17 de febrer de 1986 i 8 d'abril de 1987 de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència van regular el procediment d'admissió d'alumnes d'Ensenyaments Bàsics els cursos 1986/87 i 1987/88 i la Resolució d'1 de març de 1987 de la Direcció General d'Ensenyaments Mitjans va regular l'admissió d'alumnes d'Ensenyaments Mitjans per al curs 1987/88.

    Vist el Decret 95/1987, de 17 d'agost, del Consell de la Generalitat Valenciana pel qual es va aprovar el Reglament Orgànic de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència i atesa l'experiència del procés de matriculació d'anys anteriors, cal dictar les normes de procediment que, amb caràcter general, regulen el procés a què haurà d'ajustar-se l'admissió d'alumnes en aquests centres a partir del curs 1988/89.

    Per tot això, segons que estableix l'article 35 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, que atribueix a la Generalitat Valenciana competència plena en la regulació i administració de l'ensenyament, sense perjudici de la que correspon a l'Estat, escau desenvolupar reglamentàriament el Decret 11/1986, de 10 de febrer.

    En virtut d'això i fent ús de les facultats que em confereix l'article 35 de la Llei de la Generalitat Valenciana de 30 de desembre de 1983 del Govern Valencià,

    ORDENE:

    Primer L'admissió d'alumnes en cada un dels nivells dels Centres d'Educació Pre-escolar, Educació General Bàsica, Batxillerat i Formació Professional, finançats amb fons públics, es regirà pel que disposen els articles següents. La continuïtat en els diferents cursos d'un mateix nivell educatiu no requereix cap procés d'admissió.

    Segon

    1. D'acord amb l'article 14 del Decret 11/1986 de 10 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, a les localitats on hi ha dos o més Centres del mateix nivell educatiu, el Consell Escolar Municipal podrà establir Comissions Municipals d'Escolarització i, si de cas, Comissions de Districte.

    2. En funció del nombre de centres i dels distints nivells educatius que hi ha a la localitat, podran establir-se Comissions d'Escolarització sectorials, una per a Educació Pre-escolar i Educació General Bàsica, una altra per a Formació Professional i, si de cas, una altra per a Batxillerat.

    Tercer

    En tots els casos, les Comissions Municipals d'Escolarització estaran integrades almenys per:

    a) El President del Consell Escolar Municipal o persona en qui delegue.

    b) Representants dels diversos sectors del Consell Escolar Municipal la designació dels quals correspondrà al President d'aquest.

    c) Els Coordinadors de les Comissions de Districte (si n'hi ha) o els Directors dels Centres de la localitat.

    d) Representants de les Associacions de Pares d'Alumnes nomenats pel President del Consell Escolar Municipal a proposta de les Federacions de Pares d'Alumnes.

    e) Una representació de l'Administració Educativa que serà determinada pel Director Territorial de Cultura i Educació en funció de la complexitat que el procés d'escolarització presenta en cada localitat.

    Hi farà de Secretari, el del Consell Escolar Municipal o, si s'escau, un funcionari municipal.

    Quart

    1. Les competències de les Comissions Municipals d'Escolarització que es constituesquen seran les següents:

    a) Coordinar l'actuació de les Comissions de Districte, si n'hi ha.

    b) Proposar al Consell Escolar Municipal perquè aquest eleva als Serveis Territorials de Cultura i Educació per a l'aprovació, els límits de l'àrea d'influència de cada Districte Escolar. Als Centres de Formació Professional, s'hi haurà d'establir l'àrea d'influència tenint en compte l'especificitat de l'existència de rames i especialitats aprovades en cada Centre de la localitat.

    e) Resoldre els problemes d'escolarització que presenten els representants de les Comissions de Districte o els Consells Escolars dels Centres.

    d) Confrontar les places escolars que hi ha en cada districte amb les demandes i adoptar les mesures oportunes per solucionar els problemes que s'hi plantegen.

    e) Analitzar i resoldre en primera instància, les reclamacions presentades pels pares davant aquesta Comissió, si no hi ha Comissió de Districte.

    f) Resoldre les reclamacions que no hagen estat ateses per les Comissions de Districte.

    g) Informar els Serveis Territorials dels problemes d'escolarització de la localitat i proposar les mesures oportunes per solucionar-los.

    2. La convocatòria per la constitució i posteriors reunions de la Comissió Municipal d'Escolarització serà realitzada pel representants municipal o a petició del representant de l'Administració Educativa. Si el Consell Escolar Municipal no constituïa les Comissions d'Escolarització recollides en aquesta Ordre, els Directors Territorials de Cultura i Educació queden autoritzats per complir aquestes normes.

    3. S'estendrà una acta de la reunió de la Comissió Municipal d'Escolarització. Una còpia en serà tramesa als Serveis Territorials de Cultura i Educació.

    4. Als municipis que calga podran establir-se Oficines Municipals d'Escolarització que actuaran com a suport tècnic de les Comissions Municipals d'Escolarització.

    Cinquè

    Als Municipis que es considera necessari es determinaran districtes escolars. En cadascun es constituirà una Comissió de Districte de la qual formaran part:

    a) Els Directors dels Centres del Districte.

    b) Els Presidents o representants de les associacions de pares.

    e) Un representant de cada una de les associacions de veïns del districte, si n'hi havia, proposat per la Federació d'associacions de Veïns.

    d) Un representant del Consell Escolar Municipal nomenat pel President d'aquest.

    e) Un representant de la Junta Municipal de Districte designat pel seu President.

    f) Un inspector/a d'Educació en representació de l'Administració Educativa (que hi farà de President).

    En l'acte de constitució, la Comissió en designarà un Coordinador d'entre els Directors dels Centres.

    Farà la primera convocatòria el Coordinador del curs passat i, si en mancava, el representant de l'Administració Educativa. Les successives convocatòries seran realitzades pel Coordinador de la Comissió amb el vist-i-plau del President d'aquesta.

    Sisè

    Les Comissions de Districte tindran les competències següents:

    1. Determinar l'àrea d'influència del Centre dins del Districte. El mateix dia que es determina es comunicarà a la Comissió Municipal d'Escolarització i als Serveis Territorials.

    2. Determinar els Centres o dependències administratives receptores de totes les sol·licituds del Districte d'acord amb l'article setè d'aquesta Ordre.

    3. Confrontar les sol·licituds per evitar la duplicitat en la petició de places.

    4. Estudiar les sol·licituds de tots els Centres, prèviament baremades i classificades pels Consells Escolars de Centres i atendre els problemes que sorgesquen.

    5. Confrontar les llistes d'admesos i no admesos per evitar duplicitats abans que les publiquen els Consells Escolars de Centres.

    6. Revisar la baremació dels alumnes no admesos en el Centre demanat en primer lloc i determinar, d'acord amb l'ordenació dels Centres sol·licitats i, si s'escau, amb la nova baremació, el Centre on ha de ser escolaritzat.

    7. Resoldre les reclamacions presentades pels pares a les llistes d'admesos publicades en els Centres pels Consells Escolars respectius. Amb aquest efecte, en les llistes d'admesos que es publiquen en els Centres, s'haurà d'específica que les reclamacions han d'adreçar-se al Coordinador de la Comissió de Districte.

    8. Dur a la Comissió Municipal d'Escolarització aquells problemes que no hagen pogut ser resolts per la Comissió de Districte.

    9. A les localitats on no es constituesquen Comissions de Districte, les funcions d'aquestes seran exercides per la Comissió Municipal d'Escolarització.

    Setè

    En cada Districte es determinaran els Centres o dependències administratives per tal que siguen receptors de totes les sol·licituds que, prèviament confrontades per la Comissió de Districte per evitar duplicitats, es trametran als Consells Escolars de cada Centre per a la baremació.

    Vuitè

    1. Per a delimitar l'àrea d'influència de cada Centre es tindrà en compte la capacitat i la població escolaritzable que hi tinga un accés més fàcil. Quan dos o més Centres, en virtut de la proximitat de la ubicació, estiguen en condicions d'atendre el mateix grup de població escolaritzable es podran fer coincidir parcialment o totalment les seues àrees d'influència.

    2. Les àrees d'influència hauran de ser publicades en tots els Centres del Districte. Una copia d'aquesta serà tramesa pel Coordinador de la Comissió de Districte a la Comissió Municipal d'Escolarització i als Serveis Territorials de Cultura, i Educación l'endemà de la determinació.

    Nové

    1. En els Centres de Pre-escolar i Educació General Bàsica, una vegada efectuada la inscripció dels alumnes que queden en el Centre segons que disposa l'article primer de la present Ordre, el Consell Escolar del Centre determinarà el nombre de vacants, tenint en compte la relació professor/alumne d'1/35, que seran fetes públiques al tauler d'anuncis dels Centres i notificades a les Comissions d'Escolarització.

    No obstant això, quan les necessitats d'escolarització de la zona ho demanen, els Directors Territorials de Cultura i Educació podran determinar una ratio major o menor en els Centres establerts en aquest àmbit territorial.

    A l'efecte d'escolarització d'Educació Especial, la ratio professor/alumne, s'ajustarà al que disposa l'article 3r de l'Ordre de 2 de març de 1987 de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència.

    2. El nombre de vacants dels Centres de Formació Professional i Batxillerat serà establert pel Director Territorial de Cultura i Educació corresponent. Els Directors dels Centres Públics i concertats faran públiques les vacants al tauler d'anuncis del Centre i ho notificaran a les Comissions d'Escolarització.

    Deu

    1. Els Centres Públics d'EGB i els Centres Privats concertats que no tinguen unitats de Pre-escolar ofertaran com a vacants totes les places que hi haja en 1r d'EGB.

    2. En els Centres Públics d'EGB on hi haja unitats escolars d'Educació Pre-escolar i que els alumnes actualment matriculats van ser admesos tenint en compte el que estableix la Llei Orgànica reguladora del Dret a l'Educació, el Decret 11/1986 de 10 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, i l'Ordre de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència de 21 d'abril de 1986, no s'hi hauran de tornar a matricular.

    Tot això s'aplicarà en els Centres Privats Concertats que tinguen unitats vacants concertades d'antics Patronats.

    3. En els Centres Privats Concertats on hi haja unitats de Pre-escolar no sotmeses a règim de Concert, totes les places existents en 1r d'EGB hauran d'ofertar-se com a vacants existents.

    Onze

    1. Les sol·licituds emplenades d'acord amb el model que figura en l'annex d'aquesta Ordre, es presentaran en els Centres receptors del Districte en els horaris que determinarà la Comissió de Districte o Municipal d'Escolarització i que hauran de figurar en els taulers d'anuncis de tots els Centres d'aquest, juntament amb el nom i l'adreça dels Centres o dependències administratives receptores.

    2. En la part posterior de la sol·licitud i per ordre de preferència podran especificar-se uns altres Centres on desitjaria ser admès si no hi ha vacants en el Centre sol·licitat.

    Dotze

    Si en el Centre hi ha places suficients per a atendre totes les sol·licituds rebudes, es consideraran admeses automàticament, i el Centre comunicarà a la Comissió corresponent el nombre de places cobertes i, si s'escau, les que sobren.

    Tretze

    1. En els Centres finançats amb fons públics on el nombre de sol·licituds fos superior al de places disponibles, els òrgans de competents per a l'admissió d'alumnes assignaran a cada una d'aquelles la puntuació que li corresponga d'acord amb el barem establert en l'Annex del Decret 11/1986, de 10 de febrer del Consell de la Generalitat Valenciana, i les ordenaran d'acord amb la puntuació obtinguda.

    2. En cap cas no podrà assignar-se més d'un punt per aplicació del criteri complementari que lliurement estime l'òrgan competent del Centre. Aquest criteri ha de tenir el caràcter d'objectiu i atenir-se al principi de no discriminació.

    Catorze

    Sense perjudici de la facultat de l'òrgan competent de cada Centre per a recaptar dels sol·licitants la documentació que estime precisa per a la justificació, en cada cas, de les situacions o circumstàncies al·legades, aquestes s'acreditaran amb la documentació següent:

    a) La Renda anual de la unitat familiar es justificarà mitjançant l'aportació d'una còpia de la declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques dels membres de la unitat familiar, corresponent a l'exercici fiscal de l'any anterior, segellada per alguna de les oficines habilitades pel Ministeri d'Hisenda per a la recepció de documents.

    Els treballadors autònoms hauran d'aportar, a mes, una còpia de l'estimació objectiva singular corresponent a l'any anterior.

    Si el sol·licitant no aporta la documentació fiscal esmentada, se li assignarà la puntuació mínima prevista per al criteri de renda anual de la unitat familiar en el barem que figura en l'Annex del Decret 11/1986, de 10 de febrer, llevat que acredite suficientment que la unitat familiar a què pertany no percep les rendes mínimes a partir de les quals existeix l'obligació de presentar aquestes declaracions.

    b) El domicili es justificarà mitjançant la presentació d'una fotocòpia del DNI del pare/mare o tutor i d'un rebut d'aigua, llum o telèfon actualitzat o contracte de lloguer.

    c) L'existència de germans en el Centre serà certificada pel Director d'aquest.

    d) Els criteris complementaris (emigrant retornat, minusvàlid, família nombrosa, etc... ) s'acreditarà mitjançant els certificats o documents que corresponga en cada cas.

    Quinze

    En els Centres Concertats, el titular haurà de facilitar al Consell Escolar del Centre la informació i documentació que aquest sol·licite per tal de complir la funció que li encomana l'article 13 del Decret 11/1986, de 10 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana.

    Setze

    En els Centres Públics i Concertats, en què el nombre de sol·licituds depasse el de places vacants, s'admetran de manera provisional dels sol·licitants amb major puntuació fins a cobrir les places vacants.

    Les sol·licituds d'alumnes no admeses es trametran a les Comissions Municipals d'Escolarització o, si s'escau, de Districte per tal que aquestes les trameten als Centres de segona o tercera opció, o bé a aquells que compten amb places vacants.

    Finalitzat el procés els Directors Territorials de Cultura i Educació adoptaran, si s'escau, les mesures precises dins del seu àmbit territorial, per assegurar l'admissió d'alumnes per raons urgents o especials d'escolarització, tai com assenyala la Disposició Addicional Segona del Decret 11/1986, de 10 de febrer, de la Generalitat Valenciana.

    Disset

    La matriculació es realitzarà en dos terminis, un d'ordinari que serà en la segona quinzena del mes de juny per a Pre-escolar i Educació General Bàsica i en la segona quinzena del mes de juliol per a Formació Professional, Batxillerat i Curs d'Orientació Universitària i un altre termini extraordinari en la primera quinzena del mes de setembre per a Pre-escolar i Educació General Bàsica i durant la segona quinzena de l'esmentat mes per a la resta dels nivells educatius.

    Divuit

    Els alumnes no escolaritzats en el període normal de matriculació, hauran d'acudir a la Comissió Municipal d'Escolarització, que adoptarà les mesures oportunes per a escolaritzar-los en el Centre més proper al seu domicili on hi haja vacants.

    Dinou

    Si en l'àrea d'influència no hi ha cap Centre que tinga aprovat un Pla d'Ensenyament en Valencià, no es tindran en compte els límits d'aquesta àrea a efectes d'escolarització per als alumnes que vulguen rebre l'ensenyament en Valencià, per tal de garantir-los el dret que estableix la Llei d'Us i Ensenyament del Valencià.

    DISPOSICIONS ADDICIONALS

    Primera

    Cap alumne no podrà cursar un nivell superior al que per edat li correspon, i seran responsables de les possibles anomalies els Directors dels Centres, en aplicació del que preveu l'Ordre d'aquesta Conselleria de 21 d'abril de 1986, amb les excepcions contemplades en l'Ordre de 10 de setembre de 1987 de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència.

    Segona

    Als alumnes que complesquen 14 i 15 anys d'edat en l'any natural i no hagen cursat els vuit anys d'escolarització obligatòria se'ls prorrogarà automàticament l'escolaritat.

    Si han cursat els vuit anys d'escolaritat obligatòria i no han obtingut el títol de Graduat Escolar, els pares o tutors, una vegada finalitzades les proves de setembre, podran sol·licitar la prórroga d'escolaritat que haurà de ser concedida pels Centres.

    En tot cas, l'adequada escolarització d'aquests alumnes haurà de- ser resolta per la Comissió de Districte o la Comissió Municipal d'Escolarització.

    Tercera

    L'escolarització dels alumnes amb minusvàlues s'ajustarà al que disposa l'article 2n. apartats 1, 2, 3, 4 i 5 i la Disposició Final Primera de l'Ordre de 2 de març de 1987 de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència.

    Quarta

    Les reunions de les Comissions d'Escolarització es convocaran en horari que permeta l'assistència de tots els sectors de la Comunitat Educativa que hi siguen representats.

    Cinquena

    La infracció de les normes sobre admissió d'alumnes previstes en aquesta Ordre pels Centres Concertats, podrà donar lloc a les sancions d'apercebiment i, si s'escau, a la no renovació o rescissió del Concert previstes en l'article 62.2 de la Llei Orgànica Reguladora del Dret a l'Educació.

    La infracció d'aquestes normes pels Centres Públics donarà lloc a l'obertura d'Expedient Administratiu per a determinar les possibles responsabilitats en què haguessen pogut incórrer.

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera

    Els Directors Territorials de Cultura i Educació adoptaran les mesures oportunes per a la correcta aplicació d'aquesta Ordre, tenint en compte les circumstàncies específiques de cada Servei Territorial i elevaran a la Direcció General de Centres i Promoció Educativa qualsevol consulta que es derive de les circumstàncies assenyalades.

    Segona

    S'autoritza la Direcció General de Centres i Promoció Educativa per a dictar totes les resolucions que corresponguen per a l'execució del que disposa aquesta Ordre i especialment perquè establesca en cada curs escolar el calendari de desplegament del procés d'Escolarització i perquè, en funció de les necessitats d'escolarització, puga modificar la relació mitjana professor/alumne prevista en l'article Nové d'aquesta Ordre.

    Tercera

    Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

    València, 15 de març de 1988.

    El Conseller de Cultura, Educació i Ciència,

    CEBRIA CISCAR I CASABAN

    Veure annex