DECRET 177/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat.



Publicado en:  DOGV núm. 8959 de 24.11.2020
Número identificador:   2020/9935
Referencia Base Datos:  009488/2020
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Organització de l'administració
    Descriptores:
      Temáticos: administració regional, reglament intern, organització administrativa , Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, monografies


  • DECRET 177/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat. [2020/9935]

    El Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinaren les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat; i el Decret 7/2019, de 20 de juny, del president de la Generalitat, van detallar les secretaries autonòmiques que integren cada departament.

    El Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, va establir l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, i preveu que per a cada departament es concrete aquesta estructura superior i directiva, mitjançant l'aprovació per decret del seu reglament orgànic i funcional.

    En conseqüència, d'acord amb l'article 64 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, i prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 30 d'octubre de 2020,





    DECRETE



    CAPÍTOL I

    Disposicions generals



    Article 1. Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat

    1. La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat és el màxim òrgan responsable del Consell en matèria de vertebració de territori, paisatge, transports, ports, aeroports, costes i obres públiques.



    2. Territorialment, la Conselleria s'organitza en serveis centrals, que estenen la seua competència a tot l'àmbit de la Comunitat Valenciana i serveis territorials amb competència d'àmbit provincial.

    Funcionalment, s'organitza en òrgans superiors, nivell directiu i nivell administratiu.



    Article 2. Òrgans superiors i centres directius

    1. Sota l'autoritat de la persona titular del departament la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, està integrada pels següents òrgans superiors i centres directius:

    a) Secretaria Autonòmica de Política Territorial, Urbanisme i Paisatge

    b) Secretaria Autonòmica d'Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible

    c) Sotssecretaria

    d) Direcció General de Política Territorial i Paisatge

    e) Direcció General d'Urbanisme

    f) Direcció General d'Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible

    g) Direcció General de Ports, Aeroports i Costes.



    Article 3. Nivell administratiu

    1. El nivell administratiu està constituït per totes les unitats que depenen directament de la persona titular de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, i de la resta d'òrgans superiors i directius.

    2. La Secretaria General Administrativa, amb la màxima jerarquia del nivell administratiu, atendrà tots els serveis generals de la Conselleria, sota la dependència de la Sotssecretaria.



    Article 4. Substitucions

    1. En els casos d'absència o malaltia de la persona titular del departament, s'aplicarà el que disposa l'apartat i de l'article 12.1 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell.

    Fins que no es resolga la substitució, les competències com a titular del departament, llevat de les que li corresponen com a membre del Consell, serien exercides temporalment seguint l'ordre de prelació següent:

    – Secretaria Autonòmica d'Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible.

    – Secretaria Autonòmica de Política Territorial, Urbanisme i Paisatge.

    – Sotssecretaria.

    – Direcció General d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible.

    – Direcció General de Ports, Aeroports i Costes.

    – Direcció General d'Urbanisme.

    – Direcció General de Política Territorial i Paisatge.

    Aquest ordre s'aplicarà també, pel que fa a substitució, per a les secretaries autonòmiques, Sotssecretaria i direccions generals.

    El que estableixen els paràgrafs anteriors s'entén sense perjudici del que, si és procedent, dispose la persona titular de la Conselleria mitjançant resolució.





    CAPÍTOL II

    Estructura i competències dels òrgans superiors,

    directius i serveis centrals de la Conselleria



    Article 5. Atribucions de la persona titular de la Conselleria

    1. La persona titular de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat és l'òrgan jeràrquic superior del departament i exerceix totes les atribucions conferides per la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i pel Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, així com qualsevol altra que li atorgue l'ordenament jurídic en el seu àmbit competencial.

    2. La persona titular de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, sota la superior autoritat del Consell, assumeix la representació orgànica de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat davant qualsevol classe d'institucions públiques i privades.



    Article 6. Gabinet de la persona titular de la Conselleria

    1. El Gabinet de la persona titular de la Conselleria, sota la direcció del director o de la directora del Gabinet, és la unitat que té assignades les competències d'assessorament, coordinació de la seua agenda institucional, programació i desenvolupament dels actes de la persona titular d'aquest departament, l'elaboració d'informes tècnics i polítics, les relacions amb les Corts i el Consell i la comunicació de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat.

    2. Especialment, li competeix el següent:

    a) Preparació, per a la persona titular d'aquest departament, de la informació política i tècnica que resulte necessària per a l'exercici de les seues competències.

    b) Assessorament a la persona titular d'aquest departament en aquells assumptes i matèries que aquest dispose.

    c) Organització de l'agenda institucional de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat.

    d) Manteniment de les relacions amb els alts òrgans i institucions de la Generalitat, de l'Estat i de les altres administracions públiques.



    e) Direcció de la comunicació de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat.

    f) Qualsevol altra competència que li atribuïsca la vigent legislació o que se li assigne reglamentàriament.



    Article 7. El Consell de Direcció

    1. El Consell de Direcció és l'òrgan col·legiat d'assessorament i assistència a la persona titular del departament en l'elaboració, coordinació i execució del programa d'actuacions del departament. Sota la seua presidència, el Consell de Direcció està integrat per les persones titulars de les secretaries autonòmiques, de la Sotssecretaria, de les direccions generals i del Gabinet, que exercirà la secretaria del citat consell.

    2. A les sessions del Consell de Direcció podran assistir, a més, les persones responsables de centres, òrgans, unitats o ens adscrits al departament quan la persona titular del departament ho considere convenient.



    3. La persona titular de la Conselleria pot acordar, sempre que ho considere convenient, la constitució d'altres grups o comissions de treball de caràcter consultiu i d'assessorament per a matèries concretes o assumptes específics, amb la composició que en cada cas es determine.





    Article 8. Secretaria Autonòmica de Política Territorial, Urbanisme i Paisatge

    1. La Secretaria Autonòmica de Política Territorial, Urbanisme i Paisatge és l'òrgan superior de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, que assumeix, sota la superior direcció de la persona titular de la Conselleria, les competències que li atribueix l'article 68 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, en matèria d'ordenació del territori i del litoral, paisatge, urbanisme, projectes d'inversió estratègica sostenible, actuacions en matèria de sòl i cartografia.

    2. Correspon a la persona titular de la Secretaria Autonòmica dirigir i coordinar els centres directius que s'adscriguen sota la seua dependència, així com les unitats administratives integrades en aquests centres.

    3. De la Secretaria Autonòmica de Política Territorial, Urbanisme i Paisatge depenen els centres directius següents:

    a) Direcció General de Política Territorial i Paisatge.

    b) Direcció General d'Urbanisme.



    Article 9. Direcció General de Política Territorial i Paisatge

    La Direcció General de Política Territorial i Paisatge exerceix les competències establides en l'article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l'ordenament jurídic, en matèria de l'estratègia territorial de la Comunitat Valenciana, ordenació del territori i del litoral, paisatge, definició i coordinació de fórmules de governança territorial, planificació i desenvolupament d'actuacions en matèria de sòl, i impuls i coordinació dels projectes d'inversió estratègica sostenible, elaboració, supervisió, gestió i tramitació dels instruments previstos en la normativa de paisatge, foment de la participació pública i la coordinació amb altres administracions públiques en matèria de paisatge, cooperació amb els ajuntaments en l'elaboració, tramitació i aplicació dels instruments de paisatge, delimitació de la infraestructura verda en la cartografia temàtica de l'Institut Cartogràfic Valencià, elaboració de cartografies territorials, gestió dels plans d'ordenació del territori aprovats i avaluació dels riscos naturals i induïts sobre el territori, elaboració d'indicadors i propostes per al seguiment de les polítiques sectorials que tinguen una projecció sobre el territori.





    Article 10. Direcció General d'Urbanisme

    La Direcció General d'Urbanisme exerceix les competències establides en l'article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l'ordenament jurídic, en matèria d'urbanisme, planejament, inspecció i disciplina urbanística, i coordinació territorial, foment d'actuacions de planificació urbanística, manteniment i gestió de l'arxiu documental i cartogràfic i de la plataforma urbanística digital i el Sistema d'Informació Urbanística, la inspecció urbanística i la instrucció dels expedients sancionadors i de restauració de la legalitat urbanística excepte aquelles competències que tinga atribuïdes l'Agència de Protecció del Territori, i tramitació d'assumptes que han de sotmetre's a la Comissió Territorial d'Urbanisme, de la qual ostentarà la secretaria permanent.



    Article 11. Secretaria Autonòmica d'Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible

    1. La Secretaria Autonòmica d'Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible és l'òrgan superior de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat que assumeix, sota la superior direcció de la persona titular de la Conselleria, les competències que li atribueix l'article 68 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, en matèria d'obres públiques, transports, logística, ports, costes i aeroports.

    2. Correspon a la persona titular de la Secretaria Autonòmica, dirigir i coordinar els centres directius que s'adscriguen sota la seua dependència, així com les unitats administratives integrades en aquests.

    3. De la Secretaria Autonòmica d'Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible depenen els centres directius següents:

    a) Direcció General d'Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible.

    b) Direcció General de Ports, Aeroports i Costes.



    Article 12. Direcció General d'Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible

    La Direcció General d'Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible exerceix les competències establides en l'article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l'ordenament jurídic, en matèria d'infraestructures públiques viàries i ferroviàries, seguretat viària, planificació i logística del transport; planificació, coordinació i execució de l'oferta intermodal del transport a la Comunitat Valenciana, seguretat i ordenació del transport, gestió de la xarxa de transports i mobilitat metropolitana, excepte aquelles competències que tinga atribuïdes l'Autoritat de Transport Metropolità de València.





    Article 13. Direcció General de Ports, Aeroports i Costes

    La Direcció General de Ports, Aeroports i Costes exerceix les competències establides en l'article 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en l'ordenament jurídic, en matèria d'infraestructures públiques portuàries i aeroportuàries, administració de costes, i gestió i explotació de ports i infraestructures portuàries de competència autonòmica, planificació del sector portuari competència de la Generalitat, gestió del transport marítim entre ports de la Comunitat Valenciana, gestió de les competències de la Generalitat en matèria de titulacions nauticoesportives, tramitació dels expedients de concessions i autoritzacions, així com els de disciplina i les propostes d'utilització dels espais portuaris, gestió i liquidació de les taxes per ús i ocupació de la zona de servei portuari i les tarifes per la prestació de serveis portuaris; respecte de les instal·lacions aeroportuàries de competència autonòmica, tramitació de tots els expedients, així com la tramitació dels expedients derivats de la gestió de l'Aeroport de Castelló.





    Article 14. Sotssecretaria

    1. La Sotssecretaria, sota la directa dependència de la persona titular de la Conselleria, exercirà les competències determinades en l'article 69 de la Llei 5/1983 citada, i en l'article 143 del Decret 105/2019, de 5 de juliol del Consell, pel qual s'estableix l'estructura bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat.

    2. Especialment té atribuïdes les competències següents:

    a) Dirigir i gestionar els serveis generals i les dependències comunes de la Conselleria.

    b) Dirigir el Registre General, així com coordinar, supervisar i controlar l'organització i el funcionament de tots els centres, serveis i unitats, així com la gestió i emmagatzematge de totes les dades i documentació que siguen necessàries per al funcionament correcte dels serveis.



    c) Tramitar els expedients de contractació, sense perjudici de la delegació de competències que s'establisca per la persona titular de la Conselleria com a òrgan de contractació ordinari.

    d) Gestionar la tramitació i coordinació dels convenis i acords de col·laboració del departament, així com els que hagen de proposar-se al Consell per a ser subscrits amb entitats públiques o privades.

    e) Tramitar els procediments de responsabilitat patrimonial.

    f) Recaptar els informes jurídics dels òrgans superiors i directius de la Conselleria davant l'Advocacia General de la Generalitat, d'acord amb el procediment previst en el seu Reglament General.

    g) Supervisar i remetre els expedients d'assumptes que s'hagen d'elevar a la Comissió de Secretaries Autonòmiques i Sotssecretaries, així com emetre un informe sobre els assumptes que hagen de sotmetre's al Consell, al president o presidenta de la Generalitat o a altres òrgans, quan això siga preceptiu o així ho dispose la persona titular de la Conselleria.

    h) Coordinar i impulsar la tramitació de projectes normatius del departament.

    i) Realitzar la planificació i programació econòmica, elaborar la proposta d'avantprojecte del pressupost anual, tramitar les modificacions pressupostàries i realitzar el seguiment de l'execució del pressupost.



    j) Informar el personal directiu de la Conselleria de la procedència legal i la viabilitat econòmica dels seus projectes, plans i programes d'actuació.

    k) Tramitar i formalitzar els ingressos que s'originen per les activitats dels diferents centres directius del departament.

    l) Dissenyar, executar i mantindre actualitzats els programes d'informació i gestió econòmica del departament establint les directrius per a la correcta gestió de despeses i ingressos i l'òptima utilització dels recursos.

    m) Planificar i controlar les inversions i operacions de capital de la Conselleria realitzant els actes de gestió que reglamentàriament li corresponguen.

    n) Exercir la potestat disciplinària respecte al personal adscrit a la Conselleria, excepte en el cas que la sanció proposada siga la separació del servei.

    o) Tramitar, proposar i, en general, executar els actes de gestió econòmica i administrativa que corresponguen a l'àmbit funcional de la Sotssecretaria i d'acord amb el que establisquen les disposicions i instruccions dictades pels òrgans competents.

    p) Gestionar les despeses de personal del departament i tramitar les incidències de nòmina, sense perjudici de les facultats atribuïdes a altres òrgans, i exercir la direcció, coordinació i control sobre les diferents unitats de la Conselleria que intervinguen en el seu procés d'elaboració.



    q) La gestió patrimonial dels béns afectes a la Conselleria.

    r) Disposar la publicació, quan siga procedent, de les disposicions, resolucions i anuncis que emanen d'òrgans de la Conselleria en els diaris oficials.

    s) Elaborar, emetre informes i proposar disposicions sobre matèries del seu àmbit funcional, així com dictar resolucions, circulars i instruccions en assumptes de la seua competència.

    t) Coordinar, informar i donar compte als òrgans superiors o centres directius competents en matèria de qualitat dels serveis públics i simplificació administrativa, de transparència i participació ciutadana i de responsabilitat social, de totes les actuacions de la Conselleria en aquestes matèries. Especialment, promoure i coordinar les accions i mesures de transparència que s'establisquen en l'àmbit de la Conselleria, en compliment del que es disposa en la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana, i fer-ne el seguiment i vigilància.

    u) Supervisar el funcionament de les entitats instrumentals dependents de la Conselleria, especialment en matèria de recursos humans i organitzatius.

    v) Racionalitzar els procediments administratius, impulsar i coordinar la implantació i desenvolupament dels sistemes i instruments de la gestió de qualitat i efectuar estudis i propostes sobre normalització de documentació i simplificació administrativa.

    w) Coordinar, supervisar i proposar l'aprovació de normes, procediments, instruccions tècniques, registres d'activitat, i qualssevol documents que siguen necessaris per a garantir una adequada gestió del tractament de dades de caràcter personal, així com l'establiment d'una estructura de coordinació amb el delegat de Protecció de Dades de la Generalitat.

    x) Dirigir i facilitar la formació d'estadístiques sobre les matèries de competència de la Generalitat, en el que afecte la Conselleria, en col·laboració amb els serveis competents en matèria estadística de l'Administració de la Generalitat.

    y) Qualsevol altra que se li encomane o delegue, o que li conferisquen les disposicions legals o reglamentàries





    DISPOSICIÓ ADDICIONAL



    Única. Organismes i entitats que s'adscriuen a la Conselleria.

    S'adscriuen a la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, a través de la respectiva secretaria autonòmica, els ens o organismes autònoms següents, que es regiran per la seua normativa específica:

    1. A través de la Secretaria Autonòmica d'Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible: els organismes autònoms Autoritat de Transport Metropolità de València i Agència de Seguretat Ferroviària, així com l'entitat de dret públic Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana i la societat Aeroport de Castelló, SL (Aerocas).

    2. A través de la Secretaria Autonòmica de Política Territorial, Urbanisme i Paisatge: els organismes autònoms Institut Cartogràfic Valencià i Agència de Protecció del Territori.





    DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



    Única. Règim transitori de les unitats i llocs de treball

    Les unitats i llocs de treball de nivell administratiu configurades segons l'anterior estructura del Consell romandran subsistents i continuaran donant el suport administratiu en relació amb aquells assumptes i expedients que els corresponga per raó de la matèria, sense perjudici de la competència per a resoldre dels òrgans que la tenen atribuïda, i la seua retribució es realitzarà amb càrrec als mateixos crèdits pressupostaris.

    Tot això, fins que no es duguen a terme les modificacions o actuacions que hi escaiguen, en el marc de la vigent normativa en matèria de funció pública, per a adequar-los a la nova estructura orgànica i sense perjudici que, posteriorment, siguen aprovades les relacions de llocs de treball adaptades a aquesta.





    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



    Única. Derogació normativa

    Es deroguen totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposen al que s'estableix en aquest decret.





    DISPOSICIONS FINALS



    Primera. Habilitació

    S'autoritza la persona titular de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat per a desplegar aquest decret.



    Segona. Entrada en vigor

    Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



    València, 30 d'octubre de 2020



    El president de la Generalitat,

    Ximo Puig i Ferrer



    El conseller de Política Territorial,

    Obres Públiques i Mobilitat

    Arcadi España García