DECRET 20/2015, de 4 de novembre, del president de la Generalitat, pel qual es regula el procediment electrònic per a la declaració de festes, itineraris, publicacions i obres audiovisuals d'interès turístic de la Comunitat Valenciana.



Publicado en:  DOGV núm. 7654 de 10.11.2015
Número identificador:   2015/9043
Referencia Base Datos:  008745/2015
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Presidència de la Generalitat
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Cultura Administració electrònica


  • DECRET 20/2015, de 4 de novembre, del president de la Generalitat, pel qual es regula el procediment electrònic per a la declaració de festes, itineraris, publicacions i obres audiovisuals d'interès turístic de la Comunitat Valenciana. [2015/9043]

    PREÀMBUL



    La Llei 11/2007, de 22 de juny, d'Accés Electrònic dels Ciutadans als Serveis Públics, reconeix el dret dels ciutadans a relacionar-se amb les administracions públiques per mitjans electrònics i regula els aspectes bàsics de la utilització de les tecnologies de la informació en l'activitat administrativa, en les relacions entre les administracions públiques, així com en les relacions dels ciutadans amb aquelles, amb la finalitat de garantir els seus drets, un tractament comú davant d'aquelles i la validesa i eficàcia de l'activitat administrativa en condicions de seguretat jurídica.

    En desplegament dels preceptes bàsics de la mencionada llei i en exercici de la competència estatutària sobre matèria tecnològica, es va aprovar el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana, que pretén, entre altres qüestions, contribuir al desenvolupament de la societat de la informació i, en particular, modernitzar l'Administració de la Comunitat Valenciana, impulsar la plena incorporació de les tecnologies de la informació i la comunicació a l'activitat administrativa, i les relacions entre els ciutadans i les administracions públiques de la Comunitat Valenciana, així com a les relacions entre les administracions.

    El Decret 119/2006, de 28 de juliol, del Consell, regulador de les declaracions de festes, itineraris, publicacions i obres audiovisuals d'interès turístic de la Comunitat Valenciana, va preveure la utilització de mitjans telemàtics. Així, en l'article 5, apartat 2, referit a la presentació de la sol·licitud per a la declaració de festa d'interès turístic, es preveia que s'admetria «especialment l'ús de mitjans telemàtics», el que es feia extensible a les sol·licituds per a la declaració d'itineraris d'interès turístic en l'apartat 4 i a les sol·licituds per a la declaració de publicacions o obres audiovisuals d'interès turístic en l'apartat 5 de l'esmentat article. Així mateix, el referit decret, en l'article 6, relatiu a tramitació, també contemplava «especialment la possibilitat d'emprar-hi mitjans telemàtics, d'acord amb el que disposa la normativa vigent en la matèria».

    Mitjançant Acord de 7 de març de 2014, el Consell ha aprovat el Pla estratègic d'innovació i millora de l'Administració de la Generalitat 2014-2016, que defineix dues grans línies estratègiques, incloent-hi la primera (Estratègia Facilita) tres plans, el primer dels quals és el Pla SIRCA-2, segon Pla de simplificació i reducció de càrregues administratives de la Generalitat 2013-2015, que va ser aprovat pel Consell de forma anticipada mitjançant Acord de 10 de maig de 2013, pla que dins de la seua actuació «Impuls de l'Administració electrònica» es fixa com a meta «aconseguir que en finalitzar 2015, el 100 % dels procediments del gestor únic de continguts de la Generalitat, en el seu tràmit d'inici, puguen realitzar-se de forma electrònica». El segon dels plans que componen la gran línia estratègica esmentada és el denominat Agenda Digital Valenciana, en què destaquen les seues actuacions «Serveis públics digitals» i «Administració sense paper», que pretenen que en acabar la vigència del pla (2016), s'hi puga parlar de processos completament electrònics, avançant de la gestió electrònica d'expedients a la cadena completa de tramitació electrònica, tant la corresponent a l'interessat en la presentació de documents, com la que correspon als gestors públics per a resoldre els expedients, tot això basat en documents i expedients electrònics segons prescripcions de l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat.

    D'acord amb allò que s'ha exposat, fent ús de les atribucions que em confereix l'article 12, de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i l'article 1 del Decret 151/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Presidència de la Generalitat, en relació amb allò que s'ha assenyalat en la disposició final primera del Decret 119/2006, del Consell, i en la disposició final segona del Decret 165/2010, del Consell,



    DECRETE



    Article 1. Objecte

    1. El present decret té per objecte la regulació del procediment electrònic per a la declaració de festes, itineraris, publicacions i obres audiovisuals d'interès turístic de la Comunitat Valenciana a què es refereix el Decret 119/2006, de 28 de juliol, del Consell, regulador de les declaracions de festes, itineraris, publicacions i obres audiovisuals.

    L'accés als procediments es realitzarà per mitjà de connexió a les adreces següents:

    Festes: http://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=03078

    Itineraris: http://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=03079

    Publicacions i obres audiovisuals: http://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=03081

    2. De conformitat amb el que preveu l'article 27.6 de la Llei 11/2007, d'Accés Electrònic dels Ciutadans als Serveis Públics, i en l'article 12.2 del Reglament d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana, la utilització del procediment electrònic a què es refereix aquest decret tindrà caràcter obligatori, havent de comunicar-se exclusivament per mitjans electrònics, en els casos següents:

    A) En els procediments per a la declaració de festes d'interès turístic de la Comunitat Valenciana, i per a la declaració d'itineraris d'interès turístic de la Comunitat Valenciana, serà obligatori per a qualsevol sol·licitant dels previstos en l'article 5.1 del Decret 119/2006.

    B) En els procediments per a la declaració de publicacions o obres audiovisuals d'interès turístic de la Comunitat Valenciana, serà obligatori per a editors, productors o distribuïdors de les obres, així com per a ens públics o privats directament relacionats amb la publicació de què es tracte.

    Els interessats que no es troben compresos en aquests casos, poden continuar presentant sol·licituds i la resta d'escrits seguint el procediment no electrònic; això sense perjuí que puguen triar, en tot moment, comunicar-se amb l'Administració utilitzant el mitjà electrònic a què es referix aquest decret, assenyalant-lo com a preferent per a la pràctica de notificacions, o en consenten la utilització a l'efecte, de conformitat amb el que preveuen els articles 27.1 i 28.1 de l'esmentada Llei 11/2007.



    Article 2. Conceptes i definicions

    Als efectes d'aquest decret, s'entendrà per:

    a) «Ciutadà/ana»: qualsevol persona física, persona jurídica i ens sense personalitat que es relacione, o siga susceptible de relacionar-se, amb les administracions públiques.

    b) «Registre Electrònic de la Generalitat»: el servei públic oferit per la Generalitat per a la presentació de sol·licituds, escrits i comunicacions que es realitzen per via electrònica.

    c) «Unitat Registral Telemàtica»: la part integrant del Registre Electrònic de la Generalitat que possibilita la presentació de sol·licituds, escrits i comunicacions per via electrònica.

    d) «Presentació electrònica»: el sistema de comunicació i subministrament de dades i documents, a través de tècniques i mitjans que resulten de l'ús conjunt de la informàtica i les telecomunicacions i que, en aquest cas, permet la presentació de sol·licituds i documents davant l'òrgan competent per mitjà d'internet.

    e) «Firma electrònica»: el conjunt de dades en forma electrònica, consignades junt amb altres o associades amb aquestes, que poden ser utilitzades com a mitjà d'identificació del firmant.

    f) «Firma electrònica avançada»: la firma electrònica que permet identificar el firmant i detectar qualsevol canvi ulterior de les dades firmades, que està vinculada al firmant de manera única i a les dades a què es refereix, i que ha sigut creada per mitjans que el firmant pot mantindre sota el seu exclusiu control.

    g) «Document electrònic»: la informació de qualsevol naturalesa en forma electrònica, arxivada en un suport electrònic, segons un format determinat i susceptible d'identificació i tractament diferenciat.



    Article 3. Seguretat i qualitat

    De conformitat amb el que estableix l'article 4 de la Llei 11/2007, d'Accés Electrònic dels Ciutadans als Serveis Públics, la utilització de les tecnologies de la informació, en el procediment a què es refereix aquest decret, respectarà el ple exercici pels ciutadans dels drets que tenen reconeguts i s'ajustarà, entre altres, als principis de seguretat en la implantació i utilització de mitjans electrònics, i al principi de responsabilitat i qualitat en la veracitat i autenticitat de les informacions i serveis oferits per les administracions públiques a través de mitjans electrònics.





    Article 4. Disponibilitat i accés

    1. La conselleria competent en matèria d'Administració electrònica, en coordinació amb l'Agència Valenciana del Turisme, dotaran el sistema de les mesures necessàries per a garantir-ne l'alta disponibilitat.

    2. L'operativitat efectiva del procediment electrònic objecte del present decret, quedarà condicionada a la de les plataformes i mitjans tècnics necessaris per al seu funcionament.



    Article 5. Validesa de les comunicacions

    1. Les comunicacions, notificacions i, en general, documents emesos per mitjans electrònics, gaudiran de validesa i eficàcia en els termes assenyalats en l'article 45 de la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.



    2. De conformitat amb allò que disposa l'article 46.3 del Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana, com a acreditació de la presentació electrònica de sol·licituds, escrits o comunicacions relatius a aquest procediment electrònic, s'expedirà un rebut electrònic acreditatiu de la constància, en els assentaments registrals, de les dades següents: número de registre d'entrada o d'eixida, data i hora de presentació de la corresponent sol·licitud, escrit o comunicació, identificació de l'interessat o del seu representant, i de la persona o òrgan administratiu receptor de la comunicació electrònica, tipus de document i assumptes que es registren, còpia autenticada de l'escrit, sol·licitud o comunicació de què es tracte.

    3. Quant als efectes de la pràctica de la notificació per mitjans electrònics caldrà ajustar-se al que disposa l'article 28 de la referida Llei 11/2007 i normativa concordant amb aquella.



    Article 6. Model normalitzat de sol·licitud

    S'aprova el model normalitzat que ha d'utilitzar-se per a formular per mitjans electrònics la sol·licitud de declaració de festa, itinerari, publicació o obra audiovisual d'interès turístic de la Comunitat Valenciana, model que figura com a annex I d'aquest decret, i que estarà accessible a través del portal institucional de la Generalitat, per mitjà de connexió a l'adreça http://www.gva.es/downloads/publicados/IN/25041_BI.pdf i a través del portal de l'Agència Valenciana del Turisme.



    Article 7. Procediment electrònic de declaració de festes, itineraris, publicacions i obres audiovisuals d'interès turístic de la Comunitat Valenciana

    1. Els interessats en aquest procediment hauran d'utilitzar els certificats electrònics reconeguts i els sistemes de firma electrònica avançada que admet l'Administració, segons la normativa vigent.

    Les persones que disposen de firma electrònica o certificat en els termes que preveu el paràgraf anterior, podran presentar sol·licituds, escrits i comunicacions per via electrònica, en representació de terceres persones, sempre que conste degudament inscrita la seua representació, en els termes que preveu el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana.

    En cas contrari, la presentació de sol·licituds, escrits i comunicacions per via electrònica en representació de terceres persones, comportarà l'obligació d'acreditar la representació amb què s'actua en nom d'una altra persona, d'ofici o a requeriment d'un òrgan administratiu, d'acord amb el que disposa l'article 32 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

    2. Haurà d'omplir-se el model normalitzat de sol·licitud a què es refereix l'article 6 d'aquest decret, model la utilització del qual es considera obligatòria en el procediment de tramitació electrònica íntegra regulat pel present decret. La falta d'ompliment dels camps obligatoris del referit model impedirà la tramitació. En el model esmentat s'arrepleguen expressament les indicacions i advertències corresponents de conformitat amb allò que disposa l'article 5 de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.



    3. La sol·licitud haurà d'acompanyar-se de la documentació exigida per a cada supòsit pel Decret 119/2006, del Consell, que haurà de remetre's per mitjans electrònics en aquells casos en què resulta obligatòria la tramitació electrònica, de conformitat amb allò que s'ha assenyalat en l'article 1, apartat 2, del present decret.

    4. La presentació de comunicacions i documents electrònics podrà realitzar-se durant les 24 hores de tots els dies de l'any. Als efectes del còmput de terminis, la recepció de comunicacions i documents electrònics en el registre telemàtic en un dia inhàbil, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, s'entén efectuada en la primera hora del primer dia hàbil següent.

    5. En el cas que la sol·licitud presentada de forma electrònica no reunisca els requisits exigits, o no s'hi acompanye la documentació preceptiva, es remetrà, de forma electrònica, a l'interessat l'oportú requeriment d'esmena, advertint que de no ser atès el requeriment, se'l tindrà per desistit en la seua petició i es resoldrà l'arxiu de la sol·licitud, d'acord amb el que disposen els articles 42 i 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú.

    6. En el cas de presentació de sol·licituds, escrits, comunicacions o documentació en suport no electrònic per un interessat obligat a la utilització del procediment electrònic, se li requerirà l'esmena per mitjà de l'aportació d'aquests de forma electrònica, advertint que si així no ho fa se'l tindrà per desistit en la seua petició i es resoldrà l'arxivament de la sol·licitud, d'acord amb el que disposen els articles 42 i 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú.



    7. De conformitat amb el que estableix l'article 37, apartat 1, de la Llei 11/2007, es posarà a disposició de l'interessat un servei electrònic d'accés restringit, on aquest puga consultar, prèvia identificació, almenys la informació sobre l'estat de tramitació del procediment, informació que comprendrà la relació dels actes de tràmit realitzats, amb indicació sobre el seu contingut, així com la data en què van ser dictats.

    8. La finalització, mitjançant una resolució, s'efectuarà de conformitat amb allò que disposa l'article 38.1 de l'esmentada Llei 11/2007, utilitzant firma electrònica.

    9. Transcorreguts sis mesos des de la sol·licitud de la corresponent declaració sense que haja recaigut una resolució expressa, s'entendrà estimada.

    10. La resolució de concessió del títol honorífic de festa, itinerari, publicació o obra audiovisual d'interès turístic de la Comunitat Valenciana serà publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, segons estableix l'article 7 del Decret 119/2006, del Consell.





    DISPOSICIÓ ADDICIONAL



    Única. Incidència sobre la despesa

    La implementació i posterior desenvolupament d'aquesta norma no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats al departament competent en matèria de turisme, havent d'atendre's amb els seus mitjans personals i materials, en coordinació amb l'Agència Valenciana del Turisme.





    DISPOSICIONS FINALS



    Primera. Desenvolupament

    Es faculta la persona titular de la Direcció General de Turisme, al mateix temps titular de la Direcció de l'Agència Valenciana del Turisme, per a dictar les disposicions i adoptar les mesures que considere oportunes per al desenvolupament i l'aplicació del que disposa el present decret.



    Segona. Entrada en vigor

    El present decret entrarà en vigor als dos mesos de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



    València, 4 de novembre de 2015



    El president de la Generalitat,

    XIMO PUIG I FERRER