ACORD 25 de març de 2015, del Ple de les Corts, pel qual s'aprova la reforma del Reglament de les Corts.



Publicado en:  DOGV núm. 7501 de 09.04.2015
Número identificador:   2015/2961
Referencia Base Datos:  003051/2015
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Corts Valencianes
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Normes institucionals bàsiques
    Descriptores:
      Temáticos: reglament intern, Parlament regional, procediment parlamentari, transparència administrativa, difusió de la informació, comissió parlamentària, sistema de comunicació , Corts Valencianes


  • ACORD 25 de març de 2015, del Ple de les Corts, pel qual s'aprova la reforma del Reglament de les Corts. [2015/2961]

    El Ple de les Corts, en la sessió realitzada el dia 25 de març de 2015, ha debatut la proposta de reforma del Reglament de les Corts per a la modificació dels articles 45.2 i 112 i la inclusió d'un títol XV bis, Del Parlament Obert.

    Finalment, el Ple de les Corts, en virtut del que estableix l'article 21.1 de l'Estatut d'Autonomia i en la disposició final segona del Reglament de les Corts, ha aprovat la següent reforma del Reglament de les Corts.



    Article primer

    1. Pel qual es modifica l'article 34.1 del reglament per a incorporar un nou punt amb el text següent:

    «Nové bis: Aprovar les normes i adoptar les mesures que resulten necessàries per a garantir la transparència de l'activitat de la cambra i el dret d'accés a la informació pública de les Corts».



    2. Pel qual es modifica l'article 112 del reglament per a afegir el text següent:

    «En aquells projectes de llei en què, d'acord amb el que estableix aquest reglament, hagen de ser sotmesos al procediment de participació ciutadana en la comissió especial d'aquest nom, la Mesa de les Corts no obrirà el termini d'esmenes a què es refereix el paràgraf anterior mentre no es done per conclòs aquest procediment.»



    Article segon

    Pel qual es modifica l'article 45.2 del reglament i s'afegeix al final:



    «2.6. Especial de Participació Ciutadana».



    Article tercer

    1. Pel qual es modifica l'article 48 del reglament amb el text següent:

    «Article 48

    1. La Comissió de Peticions estarà formada per la Mesa de les Corts més un diputat o diputada en representació de cada grup parlamentari i, si és el cas, del Grup Mixt, i adoptarà les decisions pel sistema de vot ponderat.

    2. La comissió examinarà cada petició individual o colectiva que reben les Corts, acusarà recepció de la petició a l'interessat i acordarà la seua remissió, quan siga el cas, per mitjà de la cambra, a l'òrgan competent.

    3. Quan en la tramitació de qualsevol afer diferent del procediment legislatiu es considere convenient l'aportació que puguen realitzar els representants de colectius socials, de persones jurídiques o bé persones físiques davant de la comissió, esta podrà acordar les compareixences.



    Sense perjudici d'això, cada grup parlamentari podrà triar una de les peticions perquè siga inclosa obligatòriament en l'ordre del dia amb l'objecte de donar audiència al peticionari en la comissió.

    4. La comissió podrà adoptar resolucions que assumisquen totalment o parcialment el contingut de les peticions presentades i, en conseqüència, formular recomanacions als poders públics i a tot tipus d'institucions.

    5. La resolució final es comunicarà al peticionari i haurà d'adoptar-se en el termini màxim de tres mesos des de la data de presentació de la petició, llevat que s'hagen produït compareixences, i en este cas l'esmentat termini podrà prorrogar-se a criteri de la mesa de la comissió, que en cap cas haurà d'excedir sis mesos en total.

    6. La Comissió de Peticions tindrà com a funció específica, igualment, les relacions amb la institució del Síndic de Greuges, i també l'aprovació i modificació del reglament, en els termes que establix la Llei 11/1988, de 26 de desembre, del Síndic de Greuges.

    7. La comissió es reunirà una vegada al mes per a substanciar les peticions incloses en l'ordre del dia i donar audiència als peticionaris elegits. Entre la presentació de la petició i el tràmit d'audiència, si escau, no podran passar més de tres mesos.»



    2. Pel qual s'incorpora un títol nou al Reglament de les Corts, com a títol XV bis, tres capítols i tres articles amb els textos següents:



    «Títol XV bis

    Del parlament obert

    Capítol I

    De la Comissió Especial de Participació Ciutadana

    Artículo182 bis

    Normes generals de funcionament

    1. A fi d'aproximar la primera institució de la Generalitat a la societat civil valenciana, les Corts estableixen en aquest reglament els instruments que fan possible la participació ciutadana a través dels representants legals de colectius socials i organitzacions acreditades més importants i representants de corporacions de dret públic; també de professionals i experts de reconegut prestigi de la Comunitat Valenciana afectats o interessats per les iniciatives legislatives presentades pel Consell, pels diputats o pels grups parlamentaris i tenir així l'oportunitat d'expressar els seus criteris i les opinions sobre la conveniència, la necessitat o el contingut d'aquestes abans que, si escau, s'aproven.



    2. Per a facilitar la participació ciutadana, es crea la Comissió Permanent no Legislativa Especial de Participació Ciutadana, al si de la qual es podrà analitzar i contrastar opinions entre els compareixents, els representants de la societat civil, sobre les iniciatives legislatives que escaiga, tant presentades pel Consell, com pels diputats o pels grups parlamentaris.

    Per a això, la Mesa de les Corts, amb l'únic objecte de complir amb aquest precepte i donar audiència als representants de la societat civil valenciana, traslladarà a la Comissió Especial de Participació Ciutadana d'aquelles iniciatives legislatives que hagen de complir amb aquest procediment i obrirà el termini en la forma que més endavant es determina.



    3. De la mateixa manera, es fomenta la participació dels alcaldes dels municipis de la Comunitat Valenciana que vulguen accedir a la cambra per a traslladar els assumptes que afecten els seus consistoris i siguen competència de la Generalitat.

    4. En les iniciatives legislatives que afecten directament les entitats locals, sense perjuí de les excepcions que establix este reglament, podrà comparéixer en la comissió un representant designat per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP) si així ho solicita expressament esta federació, sense que això signifique l'alteració dels terminis que s'establixen.

    5. Les sessions de la Comissió Especial de Participació Ciutadana seran públiques, tindran caràcter informatiu i les conclusions no seran vinculants.

    6. La comissió estarà presidida per la Mesa de les Corts, assistida pel lletrat major. En formarà part un representant de cadascun dels grups parlamentaris.

    7. A pesar que aquesta comissió és de caràcter informatiu i no deliberant, si s'ha de prendre cap decisió, s'adoptarà sempre segons el criteri de vot ponderat.

    8. Sense perjudici de les normes que el reglament estableix per al funcionament de les comissions i la potestat que aquest atorga a la Presidència per a ordenar i moderar els debats, els assistents hauran de respectar en tot moment el contingut de l'article 98 d'aquest reglament.



    Capítol II

    De les compareixences dels representant legals i les associacions acreditades, les corporacions de dret públic i els professionals i els experts de reconegut prestigi de la Comunitat Valenciana

    Article 182 ter

    1. Per a poder fer realitat la participació ciutadana a què es refereix el punt 1 del capítol anterior, mitjançant les compareixences dels representants legals i les associacions acreditades, les corporacions de dret públic i els professionals i els experts de reconegut prestigi de la Comunitat Valenciana, la Mesa de les Corts, una vegada tramitat un projecte de llei, n'ordenarà la publicació, d'acord amb el que estableix l'article 112 d'aquest reglament i, si aquest projecte no està incurs en les excepcions que estableix el punt 4 d'aquest article, obrirà un termini de cinc dies perquè els interessats puguen presentar, davant de la Mesa de la Comissió Especial de Participació Ciutadana, propostes de compareixença d'acord amb els termes que estableix aquest article i en retrà comptes a la Junta de Síndics.

    2. Igualment, sense perjudici del que estableix l'article 125 d'aquest reglament, presa en consideració una proposició de llei, la Mesa de les Corts, vist que concorda amb el que estableix el punt 4 d'aquest article, obrirà un termini de cinc dies perquè els interessats puguen presentar, davant de la Mesa de la Comissió Especial de Participació Ciutadana, propostes de compareixença d'acord amb els termes que estableix aquest article i en retrà comptes a la Junta de Síndics.



    3. La Mesa de la Comissió, d'acord amb el que estableix aquest article, valorarà l'oportunitat d'aquestes compareixences i, si escau, elaborarà la proposta d'ordre del dia per a trametre-la a la Presidència de les Corts als efectes oportuns. Excepcionalment, la Mesa de la comissió podrà acceptar que els representants de colectius socials, les organitzacions acreditades més importants i els representants de corporacions de dret públic, com també els professionals i els experts de reconegut prestigi de la Comunitat Valenciana puguen exposar per escrit les seues opinions o els criteris sobre la iniciativa legislativa de què es tracte i fer-ne arribar, si escau, el contingut als grups parlamentaris.



    Sense perjudici del que antecedix, cada grup parlamentari podrà triar una de les compareixences no incorporades per la Mesa de la Comissió amb l'objecte que s'incloguen en l'ordre del dia i es procedisca a substanciar-les.

    Transcorregut el termini de cinc dies a què es refereixen els punts 1 i 2 sense que s'haja presentat cap solicitud de compareixença, la Mesa de les Corts donarà per conclòs el procediment, obrirà el termini per a la presentació d'esmenes i prosseguirà la tramitació legislativa que estableix el títol V d'aquest reglament.

    4. D'aquest procediment quedaran exempts els projectes i les proposicions de llei d'especialitats en el procediment legislatiu arreplegades en el capítol III del títol V d'aquest reglament, com també els decrets legislatius i els decrets llei. Igualment, no estaran subjectes a aquesta norma els procediments legislatius especials regulats en l'article 22, lletra f, de l'Estatut d'autonomia, ni els que versen sobre els temes següents:

    a) Les iniciatives legislatives referides a matèries previstes en el títol primer de l'Estatut d'autonomia i a l'organització territorial

    b) Les que afecten l'organització institucional de la Generalitat, present en el títol III de l'Estatut d'autonomia

    c) Les de naturalesa tributària i pressupostària

    d) Les referides a la planificació general de l'activitat econòmica de la Comunitat Valenciana

    Igualment, no estaran subjectes a aquest procediment les proposicions de llei d'iniciativa legislativa popular, que seguiran regint-se pel que establesca la llei específica que la regule.

    5. Les compareixences se substanciaran pel procediment següent:

    a) Intervindrà en primer lloc el o la compareixent, per temps màxim de deu minuts, per a fixar la posició davant de la iniciativa legislativa. S'hi acumularan, si escau, les altres compareixences que puguen existir sobre la mateixa iniciativa.

    b) A continuació, podran intervenir els representants dels grups parlamentaris, de menor a major, per temps màxim de deu minuts cadascú, per a manifestar el criteri o formular preguntes.

    c) Finalment, podran intervenir els compareixents, per a contestar o fer aclariments sobre la seua intervenció, per temps màxim de deu minuts cadascú.

    d) En aquest tipus de compareixences no podran concedir-se torns de rèplica.

    6. Les compareixences hauran de concloure en el termini màxim de quinze dies hàbils comptadors a partir del dia de finalització del termini que indiquen els punts 1 i 2 d'aquest article. En tot cas, finalitzat aquest termini de quinze dies, la Mesa de les Corts, obrirà, sense més dilació, el termini d'esmenes i prosseguirà el tràmit que estableix el títol V d'aquest reglament.

    7. Si durant la legislatura, a l'acabament d'un període de sessions es troba en tramitació cap iniciativa legislativa que encara no haja iniciat o conclòs, si escau, els tràmits que estableix aquest article, amb l'acord previ de la Mesa de les Corts i de la Junta de Síndics, es podrà habilitar el període necessari per a complir-los, sense perjudici del que estableixen els articles 57 i 58 del RC.





    Capítol III

    De les compareixences d'alcaldes en la Comissió Especial de Participació Ciutadana

    Article 182 quater

    1. Els alcaldes dels municipis de la Comunitat Valenciana podran comparéixer durant el període de sessions davant de la Comissió Especial de Participació Ciutadana per a ser oïts en aquells temes d'interès per als seus municipis que siguen competència de la Generalitat.

    2. Els alcaldes que desitgen comparéixer en la comissió esmentada per a exposar, davant dels representants dels grups parlamentaris o, si escau, del Consell, cap afer que puga afectar el seu municipi i siga competència de la Generalitat, hauran de dirigir-se per escrit a la mesa de la comissió, solicitar-ho i indicar el tema a tractar.

    3. La Mesa de les Corts tramitarà, si escau, la petició i la traslladarà als grups parlamentaris i al Consell.

    4. Quan la petició requeresca la compareixença d'algun representant del Consell, aquest haurà de comunicar a la Mesa de les Corts, en el termini de set dies des de la recepció, qui la substanciarà.

    5. La Comissió Especial de Participació Ciutadana amb independència de les reunions que celebre d'acord amb el que preveu aquest article podrà reunir-se, durant la legislatura, en els mesos de gener i juliol de cada any, sempre que hi haja peticions de compareixença d'alcaldes i amb l'acord previ de la Mesa de les Corts i la Junta de Síndics.

    6. En tot cas, la mesa de la comissió elaborarà el calendari corresponent per a substanciar les compareixences que sotmetrà a l'aprovació de la Mesa de les Corts i la Junta de Síndics.

    7. En les compareixences d'alcaldes que no requeresquen la presència de membres del Consell s'aplicarà el procediment que indica l'article 182 ter.5 d'aquest reglament.

    8. Les compareixences d'alcaldes en què haja de participar algun representant del Consell es realitzaran durant els mesos de gener i de juliol i hauran de solicitar-se abans de l'acabament del mes anterior respectiu.

    En aquest cas el procediment serà el següent:

    1) Intervenció de l'alcalde o l'alcaldessa, per temps màxim de deu minuts, per a exposar el tema

    2) Intervenció del representant del Consell sense límit de temps

    3) Intervenció de l'alcalde o l'alcaldessa, per un temps màxim de cinc minuts, per a aclarir o matisar alguna qüestió

    4) Intervenció del representant del Consell, en contestació, per un temps màxim de cinc minuts

    5) Intervenció per a fixar posició dels grups parlamentaris, de menor a major, per un temps màxim de cinc minuts cadascun

    6) En aquest tipus de compareixences no podran concedir-se torns de rèplica.



    Article quart

    1. S'afig en el títol IV un nou capítol X amb el text següent:



    «Capítol X

    De la participació directa dels ciutadans a través de les tecnologies de la informació i de la comunicació

    Article 110 bis

    1. Les Corts hauran de disposar dels mitjans adequats, pel que fa a les tecnologies de la informació i de la comunicació, per a augmentar la quantitat i la qualitat de la informació parlamentària a l'abast dels ciutadans, definir estratègies sobre participació democràtica, impulsar iniciatives relacionades amb l'aprenentatge virtual i modernitzar la gestió parlamentària, de cara a incrementar l'eficiència i eficàcia de la funció que exercixen, potenciar la racionalització de les formes de treball i la connexió amb la resta d'administracions i de centres d'interés de rellevància pública.

    2. Per tot això, les Corts habilitaran els mitjans necessaris per a possibilitar que els ciutadans puguen participar directament, a través de mitjans telemàtics, i fer arribar als grups parlamentaris la seua opinió, observacions i, inclús, suggeriments sobre les iniciatives legislatives i proposicions no de llei que estiguen en tramitació, del contingut de les quals en poden tindre coneixement pel Butlletí Oficial de les Corts i la pàgina web de la institució.

    3. Amb la finalitat d'assolir els objectius assenyalats en els apartats anteriors, les Corts hauran d'establir, si és el cas, els convenis de colaboració corresponents amb les entitats que promoguen la democràcia participativa per mitjà de les tecnologies de la informació i la comunicació.

    4. Així mateix, es crearà un espai de participació en què els ciutadans puguen presentar aportacions i suggeriments que hauran de ser contestades. El resultat d'estes aportacions quedarà reflectit en una memòria annexa.



    2. S'afig un article nou amb el text següent:

    «Article 113 bis

    1. La ciutadania valenciana, directament o a través de les associacions més representatives degudament inscrites en el Registre d'Associacions de la Comunitat Valenciana, com també els ajuntaments, mitjançant un acord del ple, podran presentar, a través del Registre de les Corts, escrits que plantegen esmenes als projectes i les proposicions de llei en tramitació.

    2. Estos escrits hauran de contindre els requisits d'identificació prevists en l'article 70 de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, com també els motius que n'aconsellen la presentació. Hauran de formular-se durant el mateix termini de les solicituds d'audiència ciutadana que regula l'article 182 ter.

    3. La Mesa de la Comissió, després de comprovar que estos escrits complixen els requisits d'admissibilitat prevists en el Reglament de les Corts per al tipus d'iniciatives que es tracte, traslladarà als grups parlamentaris de forma immediata als efectes oportuns i n'ordenarà la publicació si són congruents amb la matèria de la iniciativa.



    4. Perquè el contingut d'estos escrits puga tramitar-se per via d'esmenes a les iniciatives legislatives, hauran de ser assumits dins de termini per algun grup parlamentari mitjançant la presentació d'un escrit. Si no n'hi ha, decauran.

    Assumits en temps i forma per algun grup parlamentari, hauran de ser incorporats, si escau, a la ponència o a l'ordenació d'esmenes.



    5. Tant en el tràmit com en la defensa d'este tipus iniciatives, el grup parlamentari que les presente haurà de fer constar-hi l'autoria inicial.



    6. Les esmenes tramitades per este procediment no podran ser modificades sense el consentiment del proponent inicial.»



    Article cinquè

    1. S'afig en el títol IV un capítol nou, XI, i un article nou amb el text següent:

    «Del portal de transparència de les Corts

    Article 110 ter

    Les Corts comptaran amb un portal de transparència en què conste, almenys, la informació següent:

    1. Un apartat destinat a l'activitat parlamentària, que continga les reunions i les iniciatives presentades i en el qual s'arrepleguen els aspectes següents:

    – Agenda

    – Canal Corts

    – Arxiu audiovisual

    – Òrgans parlamentaris

    – Consulta de tramitacions parlamentàries

    – Publicacions oficials

    – Votacions

    2. Un apartat en què conste l'organització i el funcionament de la cambra, on s'especificarà:

    – Normes

    – Organigrama

    – Plantilla orgànica i relació de llocs de treball

    – Càrrecs i llocs de confiança

    – Directori

    – Patrimoni

    3. Un apartat que continga la informació pressupostària, econòmica i financera, concretament:

    – Contractació

    – Convenis i subvencions

    – Pressuposts i execució

    4. Un apartat relatiu als diputats i les diputades en què s'especifique la situació de cadascun i especialment:

    – Règim de protecció social

    – Declaració anual de rendes

    – Règim econòmic i de retribucions

    – Informació pressupostària dels grups parlamentaris i execució



    – Accés a l'agenda, les iniciatives, la participació en debats i els vots emesos pels diputats i les diputades

    – Personal contractat pels grups parlamentaris

    5. Un apartat destinat a la participació ciutadana en què es promoga esta participació:

    – S'incorpore l'opció de presentar iniciatives

    – Presentació de suggeriments

    – Consultes estadístiques

    – Solicitud d'informació específica

    – Contactes

    – Visites a les Corts

    6. Igualment, el portal de transparència de les Corts podrà contindre qualsevol altra informació, de qualsevol tipus, relativa a la institució mateixa, a la Mesa, a la Junta de Síndics, a qualsevol comissió i, fins i tot, als grups parlamentaris.

    7. Les Corts facilitaran el treball de les organitzacions cíviques de monitorització parlamentària i impulsaran convenis de colaboració amb l'objecte de millorar el funcionament i la transparència de la cambra.

    8. Les Corts habilitaran un mecanisme pel qual la ciutadania podrà solicitar accedir a informació que no haja sigut publicada en el portal de transparència. Per a això, haurà de presentar escrit, a través del registre de les Corts, dirigit a la Mesa, que és l'òrgan que regularà este procediment.»



    2. Títol V, capítol II, article 126

    S'afig un punt nou 3 amb el text següent:

    «3. La comissió promotora d'una iniciativa legislativa popular tindrà dret a presentar-la, abans de prendre-la en consideració, en la comissió corresponent».





    DISPOSICIÓ FINAL



    Aquesta disposició entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Corts. També s'haurà de publicar en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana i en el Boletín Oficial del Estado.





    València, 25 de març de 2015



    El president,

    ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN.



    El secretari primer,

    ANTONIO CLEMENTE OLIVERT.