Disposicion Consolidada

Texto h2

Decret 133/1986, de 10 de novembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, que desplega la Llei 1/1986, de 9 de maig, per la qual es regulada la tutela del Palmerar d'Elx.

Texto
Texto Texto
Publicat en:   DOGV núm. 477 de 01.12.1986
Entrada en vigor :   02.12.1986
Origen disposició :   Conselleria Cultura, Educació i Ciència
Referència Base de Dades:   1926/1986
Estat :   Vigent
Data de fi de Vigència:  
Compendi :   Enllaç al Compendi
 

Permalink ELI:

https://dogv.gva.es/va/eli/es-vc/d/1986/11/10/133/con/
Seleccionar redacció :


TEXT CONSOLIDAT

 

Última revisió 31.08.1987

 

Decret de 10 de novembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, que desplega la Llei 1/1986, de 9 de maig, per la qual es regulada la tutela del Palmerar d'Elx.

 

(DOCV núm. 477 de 01.12.1986) Ref. 1926/1986

 

La Llei de la Generalitat Valenciana 1/1986, de 9 de maig, delimita el marc jurídic i estableix els principis bàsics indispensables per a la protecció dels valors culturals i històrics de les plantacions de palmeres d'Elx i per al foment del conreu d'aquestes i autoritza el Consell de la Generalitat Valenciana per dictar les disposicions reglamentàries que calguen per al desplegament i aplicació dels preceptes d'aquesta.

Aquest Reglament respon a la necessitat de regular els aspectes organitzatius i de procediment de les ordres contingudes en la Llei, així com a la de desplegar els mitjans de tutela, foment, control i fiscalització dels béns i valors que es puguen protegir. El Títol I d'aquest estableix el règim orgànic i funcional del Patronat del Palmerar d'Elx i dels seus òrgans gestors i consultius.

El Títol II regula la naturalesa, les modalitats i la qualificació dels béns objecte de tutela.

El Títol III instrumenta els mitjans administratius per a la identificació, la publicitat i el control d'aquests béns.

El Títol IV regula les obligacions dels titulars de les plantacions i les mesures administratives per garantir-ne el compliment.

El Títol V s'ocupa de l'ús i aprofitament de les plantacions i de les operacions de conreu i d'altres activitats permissibles.

I, finalment, el Títol VI desplega el que conté la Llei 1/1986 sobre les infraccions, la tipificació d'aquestes i les sancions corresponents.

Per tant, fent ús de l'habilitació concedida al Consell de la Generalitat Valenciana en la disposició final primera de la Llei 1/1986, a proposta del conseller de Cultura, Educació i Ciència i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 10 de novembre de 1986,

 

DECRETE

 

TÍTOL I. De l'organització i funcionament del Patronat

 

Article 1

El Patronat del Palmerar d'Elx, creat per l'article deu de la Llei 1/1986 per a l'aplicació de les disposicions d'aquesta, exercirà les competències d'acord amb el règim orgànic i funcional que és regulat en aquest Reglament.

 

Article 2

El procediment de designació del representant en el Patronat dels conreadors de palmeres serà determinat per Ordre de la Conselleria d'Agricultura i Pesca.

 

Article 3

El Patronat, la convocatòria del qual correspon al President, es reunirà en sessió ordinària una vegada a l'any i amb caràcter extraordinari totes les vegades que ho considere necessari el President, a iniciativa pròpia o a petició de cinc dels membres.

La convocatòria tant de les reunions ordinàries com de les extraordinàries haurà de ser acordada i notificada amb una antelació mínima de 15 dies naturals, llevat dels casos d'urgència.

A les notificacions de la convocatòria s'acompanyarà l'ordre del dia, que serà fixat pel President, atenent, si pertoca, les peticions dels altres membres, formulades amb l'antelació suficient.

 

Article 4

Les sessions tant ordinàries com extraordinàries podran celebrar-se en primera o segona convocatòria. La segona se celebrarà a la mateixa hora, dos dies després de la primera.

Les sessions urgents podran celebrar-se en primera convocatòria, o en segona, el mateix dia una hora després.

 

Article 5

Per a la constitució vàlida del Patronat en primera convocatòria caldrà l'assistència a les sessions del President o del Vice-president de, si més no, quatre Vocals i del Secretari, i en segona, qualsevol que siga el nombre d'assistents sempre que estiguen presents el President o Vice-president, un Vocal i el Secretari.

 

Article 6

Els acords seran adoptats per majoria dels assistents i el vot del President hi dirimirà els empats.

De totes les sessions el Secretari estendrà acta amb el vist-i-plau de qui haja presidit la reunió.

De les actes de les sessions del Patronat es trametrà còpia certificada a la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència.

 

Article 7

Per a tot el que no preveuen els articles tercer al sisé, hom atendrà el que disposa el capítol II, Títol I de la Llei de Procediment Administratiu.

 

Article 8

L'acord amb el que disposa l'article 11.2 de la Llei 1/1986, són creades la Junta Gestora del Patronat i la Comissió Tècnica.

La Junta Gestora estarà integrada per l'alcalde d'Elx, com a president, pels dos membres del Patronat designats pel ple de l'Ajuntament d'Elx entre els seus regidors i pel representant dels conreadors. Serà secretari de la Junta amb veu però sense vot el que ho siga del Patronat.

La Comissió Tècnica estarà integrada per un tècnic designat per l'Ajuntament d'Elx, un tècnic designat per la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència i un tècnic designat per la Conselleria d'Agricultura i Pesca. A les reunions d'aquesta Comissió podran assistir, amb veu però sense vot, les persones que, amb invitació prèvia, puguen prestar particular assessorament tècnic. Serà Secretari de la Comissió Tècnica el qui ho siga del Patronat.

 

Article 9

U. El Patronat podrà delegar en la Junta Gestora totes o alguna de les atribucions següents:

a) Disposar les inscripcions i anotacions que s'hagen de practicar en el Registre d'Horts, Grups de Palmeres i Palmeres Disseminades d'Elx, incloent-hi les anotacions preventives a les quals fa referència l'article 26.

b) Rebre les notificacions dels canvis de titularitat de drets sobre els béns qualificats d'acord amb l'article 2n de la Llei 1/1986, o amb expedient incoat per a la qualificació, de les alteracions de fet o canvis d'ús que afecten a les característiques físiques d'aquests béns o a la perduració dels valors que, si s'escau, en motivaren la qualificació.

c) Ordenar les inspeccions dels béns tutelats pel Patronat i aconseguir dels titulars les informacions pertinents per a la salvaguarda física i jurídica d'aquests béns i, si pertoca, per a la perduració dels valors que en motivaren la qualificació.

d) Ordenar la paralització immediata de qualsevol actuació contrària a la conservació i al manteniment dels béns qualificats, en els termes propis M Decret de qualificació, així com de les activitats i obres que siguen realitzades sense l'informe favorable del Patronat, als Horts, als Grups de Palmeres i a les Palmeres Disseminades que hagen estat qualificats o respecte dels quals s'haja incoat expedient de qualificació.

e) Executar subsidiàriament en els termes que preveu l'article trenta-cinc les actuacions necessàries per al manteniment i la conservació dels béns qualificats quan no ho feren els titulars, amb el requeriment previ corresponent.

f) Concedir les autoritzacions per a usos o activitats als Horts, als Grups de Palmeres o a les Palmeres Disseminades que puguen afectar la integritat física d'aquests béns, des de la incoació de l'expedient per a la qualificació o, si pertoca, als valors que determinaren la qualificació, així com per a aquells usos o activitats que, sense atemptar a la integritat física de les plantacions de palmeres, siguen considerats convenients per raó de l'interés social assenyalat.

Dos. Les facultats objecte de delegació podran ser revocades totalment o en part pel Patronat.

Les resolucions de delegació i de revocació hauran de ser publicades en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

En totes les resolucions adoptades per la Junta Gestora s'haurà de fer constar la resolució de delegació per part del Patronat.

 

Article 10

Són funcions de la Comissió Tècnica:

1. Assessorar el Patronat i la Junta Gestora sobre els aspectes tècnics de les matèries regulades per la Llei del Palmerar d'Elx i per aquest Reglament.

2. Emetre o elaborar tots els informes d'igual naturalesa que aquests òrgans li requeresquen o aquells altres que per iniciativa pròpia la Comissió considere imprescindibles.

3. Practicar les inspeccions que ordene la Junta Gestora per a la imposició de les sancions regulades pels articles quaranta-sis i quaranta-set i en general per a l'obtenció de les finalitats tutelars que són objecte de la Llei i d'aquest Reglament.

 

Article 11

El règim de funcionament de la Junta Gestora serà el mateix règim que el del Patronat, amb les particularitats següents:

Les sessions ordinàries es celebraran una vegada al mes i les convocatòries de les reunions tant ordinàries com extraordinàries, es faran amb tres dies d'antelació.

Hom trametrà còpia certificada a la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència de les actes de les sessions de la Junta Gestora.

 

Article 12

La Comissió Tècnica es reunirà sempre prèviament a les sessions del Patronat i de la Junta Gestora. Amb aquesta finalitat, el Secretari d'ambdós òrgans convocarà amb l'antelació suficient els membres de la Comissió Tècnica notificant-los l'ordre del dia corresponent de les sessions i expressant si cal les matèries concretes sobre les quals haurà d'emetre o elaborar informe.

Hom redactarà acta de les reunions de la Comissió Tècnica que, signada per tots els assistents, es trametrà al Patronat o a la Junta Gestora, segons pertoque.

També serà tramesa una còpia de les actes de la Comissió Tècnica a la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència.

 

Article 13

El Patronat tindrà una oficina administrativa que estarà instal·lada en l'edifici de l'Ajuntament d'Elx.

Aquesta oficina disposarà d'un Registre d'entrada i d'eixida en què es practicarà l'assentament corresponent de tots els escrits i documents que es reben o que es lliuren, relacionats amb les finalitats i funcions objecte d'aquest Reglament.

 

Article 14

Per a les tasques de vigilància i custòdia, el Patronat tindrà un servei de guardes compost per les persones que siguen considerades convenients.

El servei de guardes dependrà funcionalment de l'Ajuntament d'Elx.

 

TÍTOL II. Dels horts de palmeres, dels grups de palmerars i de les palmeres disseminades

 

Article 15

A l'efecte del que preveu l'article 2n de la Llei 1/1986, les qualificacions que estableix respondran a les condicions materials següents:

1. Seran considerades Palmeres Disseminades:

a) Aquelles respecte de les quals, si és traçada una àrea circular de 15 metres de ràdio, no se n'hi trobe cap altra: seran denominades palmeres aïllades.

b) Aquelles que per les característiques pròpies, l'emplaçament o altres circumstàncies siguen mereixedores d'una protecció especial: seran denominades palmeres exemplars.

2. Seran considerats Grups de Palmeres:

a) Els conjunts de dos o més exemplars sensiblement ordenats segons intervals no superiors a 15 metres: es denominaran alineacions.

b) Aquells conjunts on les palmeres estiguen associades a altres conreus ornamentals i que no posseesquen l'estructura d'hort: seran denominats jardins de palmeres.

c) Aquells conjunts que, sense estar compresos en les definicions anteriors ni en les d'Horts de Palmeres, siguen mereixedors de protecció: seran denominats genèricament Grups de Palmeres.

3. Seran considerats Horts de Palmeres aquelles plantacions constituïdes per una sèrie d'alineacions senzilles o dobles de palmeres formant bancals amb independència de forma i dimensions.

 

Article 16

Correspon a la Junta Gestora incoar d'ofici o a petició de qualsevol persona els expedients a instruir per a la qualificació de les plantacions de palmeres.

L'acte pel qual és acordat incoar l'expedient haurà de descriure adequadament el bé per a la identificació segons alguna de les modalitats de plantació a què fa referència l'article quinze.

La incoació serà notificada als interessats i al sol·licitant, i si pertoca, serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i serà comunicada al Registre General que regula el Títol III per a l'anotació preventiva corresponent.

La incoació d'expedient determinarà pel que fa al bé afectat les obligacions dels titulars i les mesures de protecció que correspon adoptar a la Junta Gestora d'acord amb el que preveu l'article nové.

 

Article 17

La instrucció dels expedients de qualificació correspondrà a la Junta Gestora, que disposarà l'obertura d'un període d'informació prèvia i en demanarà els informes que necessite de la Comissió Tècnica.

La Junta Gestora podrà també sol·licitar informe de qualsevol altre organisme el parèixer del qual considere necessari.

 

Article 18

Les qualificacions de les plantacions de palmeres en les diferents modalitats seran acordades per Decret del Consell de la Generalitat Valenciana a la vista de la proposta formulada pel Patronat.

En el Decret de qualificació es farà constar amb detall els valors que la determinen, les característiques físiques indispensables per a la perduració i, si era pertinent, els usos permesos.

 

Article 19

A l'efecte de l'article anterior, en el Decret de qualificació, per expressar els valors que ho determinen i les característiques físiques indispensables per a la perduració d'aquests hom podrà tenir en compte:

1. Existència actual o en èpoques passades d'una estructura determinada en les plantacions de palmeres i la viabilitat de retornar a l'estructura originària.

2. L'existència de construccions o estructures físiques associades a l'existència del palmerar, com murs, camins, canals de reg o altres elements de naturalesa anàloga.

3. Els sistemes de conreu necessaris per a un desenrotllament vegetatiu i sanitari escaient de les palmeres.

4. La unitat física de l'àrea qualificada amb expressió de les condicions que hagen de limitar la parcel·lació, en la mesura que aquesta puga afectar els valor objecte de la declaració.

5. L'emplaçament de l'àrea, quan la situació en determine un valor paisatgístic mereixedor d'una protecció especial.

6. L'existència d'altres valors culturals, artístics, històrics o d'altre tipus pertinents per a la qualificació.

 

Article 20

Per determinar, a l'efecte de l'article divuit, els usos permesos, el Decret de qualificació podrà tenir en compte els següents punts:

1. L'agrícola, que comprendrà el conreu de la palmera i d'altres associats compatibles amb ella.

2. El pecuari, sempre que no implique risc per a la supervivència o alteració de l'estructura de la plantació.

3. L'aprofitament de la palma blanca mitjançant l'encaputxat de les palmeres.

4. El jardí, sempre que siga de caràcter ornamental i no altere l'estructura física de la unitat.

5. Les dotacions públiques o privades que tinguen un interés social.

6. L'habitatge unifamiliar en terra no urbanitzable quan es tracte d'una explotació agrícola d'acord amb les normes urbanístiques en vigor.

7. Aquells altres no prevists anteriorment que segons el parer del Patronat siguen compatibles amb la perduració dels valors que determinaren la qualificació.

 

Article 21

Amb la finalitat de poder vetlar eficaçment per la protecció dels valors tutelats per la Llei 1/1986, el Patronat regularà la plantació i l'explotació de vivers de palmeres datileres.

No hi haurà cap limitació pel que fa al nombre de palmeres datileres que es puguen produir en els vivers als quals fa referència el paràgraf anterior, o fora d'aquests. No obstant això, l'oficina administrativa del Patronat, a la qual fa referència l'article tretze, haurà d'estar assabentada de l'eixida de palmeres datileres dels vivers amb una antelació mínima de 48 hores. Aquesta oficina expedirà una guia de transport i disposarà el precinte de les palmeres a l'efecte de la identificació.

 

Article 22

El Decret de qualificació serà notificat als interessats, serà publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i serà comunicat al Registre a què fa referència el Títol III.

La resolució qualificatòria del bé a titular haurà de recaure en el termini de sis mesos comptats a partir de la data d'incoació de l'expedient.

Si transcorregut aquest termini i denunciada la mora no recau resolució en el termini d'altres quatre mesos següents a la denúncia, caducarà l'expedient.

 

Article 23

Per Decret del Consell de la Generalitat Valenciana es podrà deixar sense efecte la qualificació d'una plantació de palmeres, amb la tramitació prèvia de l'expedient corresponent, amb audiència dels interessats.

Instruït l'expedient per la Junta Gestora, el Patronat adoptarà acord sobre la procedència o no de deixar-ne sense efecte la qualificació. En cas afirmatiu, en formularà la corresponent proposta motivada al Consell de la Generalitat.

El Decret que acorde deixar sense efecte la qualificació d'un bé, serà notificat, publicat i comunicat al Registre a què fa referència el Títol III en igual manera que preveu l'article vint-i-dos per al cas de la qualificació.

 

TÍTOL III. Del Registre dels horts, dels grups de palmeres i de les palmeres disseminades

 

Article 24

El Registre d'Horts, Grups de Palmeres i Palmeres Disseminades d'Elx té per objecte la inscripció, identificació i localització dels béns qualificats d'acord amb el Títol II, així com les anotacions que preveuen els article vint-i-sis i vint-i-set.

També seran inscrits en el Registre els vivers a què fa referència l'article vint-i-u.

Cada un dels béns que hi siga inscrit tindrà un codi d'identificació.

El Registre dependrà directament del Patronat i tindrà la seu a la ciutat d'Elx.

L'organització, el funcionament i l'actualització del Registre serà regulada a proposta del Patronat per Ordre de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència.

 

Article 25

En el Registre hauran de constar els aspectes següents:

a) Els Decrets de qualificació i desqualificació.

b) El codi d'identificació.

c) Una descripció física detallada del bé titulat, que faça referència tant a les palmeres com al sòl i a les construccions que s'hi troben.

d) La zona on es trobe el bé titulat a l'efecte del que disposa l'article quaranta-cinc.

e) Les persones que siguen titulars de drets reals sobre aquest o qui els posseesquen per qualsevol títol en el moment de la qualificació.

f) Les transmissions de domini i altres drets reals o de la possessió del bé, per qualsevol títol inter vivos o mortis causa. Amb aquesta finalitat els adquirents d'aquests drets hauran de comunicar per escrit al Registre els actes jurídics respectius, en el termini d'un mes a partir de la formalització d'aquest, aportant còpies dels documents en què consten.

g) Qualsevol canvi en l'ús o l'aprofitament de les plantacions de palmeres autoritzada pel Patronat, a l'efecte del qual la Junta Gestora trametrà al Registre certificació de Pacte administratiu de l'atorgament.

 

Article 26

Per a l'efectivitat de les mesures de tutela provisional previstes per la Llei i per aquest Reglament, s'anotarà preventivament la resolució per la qual s'acorda la incoació de qualsevol expedient de qualificació.

 

Article 27

Les inscripcions i les anotacions en el Registre es podran fer a instància dels propietaris, posseïdors o titulars de qualsevol dret real sobre els béns qualificats, o d'ofici pel mateix Patronat o la Junta Gestora.

Les inscripcions o les anotacions practicades d'ofici seran notificades al propietari, posseïdor o titular dels corresponents drets reals objecte d'inscripció.

Totes les inscripcions i anotacions en el Registre seran formalitzades segons el model oficial que és descrit en l'annex I d'aquest Reglament.

 

Article 28

A petició dels propietaris, posseïdors i titulars de drets reals dels béns inscrits, serà expedit un títol oficial pel Registre segons el model que consta en l'annex II.

Serà també funció pròpia del Registre l'expedició de certificacions pel que fa al contingut, en la manera que determine l'Ordre prevista en l'article vint-i-quatre.

 

Article 29

La consulta pública de les dades contingudes en el Registre solament podrà efectuar-se amb l'autorització prèvia del propietari, posseïdor o titular de drets reals sobre el bé objecte de consulta i es contraurà exclusivament a les dades concretes expressament autoritzades.

Sense perjudici del que disposa el paràgraf anterior, el Patronat o, si s'escau, la Junta Gestora podrà autoritzar l'accés al Registre a qui ho sol·licite de manera suficientment raonada, i la consulta es limitarà a les dades indispensables per a les finalitats d'aquesta. De l'autorització concedida en aquests casos, el Registre assabentarà els propietaris, posseïdors o titulars de drets reals sobre el bé objecte de consulta.

Per a la concessió d'auxilis econòmics i tècnics o l'obtenció de qualsevol altra mesura de protecció i foment de conreu de les palmeres és requisit previ que el sol·licitant dels auxilis tinga inscrita en el Registre que regula aquest Decret la titularitat dels drets sobre els béns qualificats.

 

Article 30

El Registre d'Horts, Grups de Palmeres i Palmeres Disseminades solament donarà fe de les dades que consigna a l'efecte previst en la Llei de El Palmerar d'Elx i en aquest Reglament.

 

TÍTOL IV. Obligacions de titulars de les plantacions de palmeres

 

Article 31

Els propietaris, posseïdors o titulars de qualsevol dret real sobre els béns tutelats per aquest Reglament hauran de vetlar-ne per la integritat física. Per aquest motiu realitzaran les tasques pertinents segons l'ús i el costum d'un bon llaurador.

 

Article 32

Quan els béns als quals fa referència l'article anterior hagen estat qualificats segons les categories previstes per l'article quinze, els titulars de drets reals sobre aquests i llurs posseïdors a més, hauran de conservar-los d'acord amb els valors que determinen les qualificacions respectives.

Amb aquesta finalitat s'hauran de realitzar les actuacions que disposen els òrgans competents del Patronat en la manera i termini que a l'efecte se'ls notifique mitjançant el trasllat de la resolució motivada recaiguda en expedient tramitat amb audiència de l'interessat.

L'incompliment de la resolució notificada en manera legal podrà donar lloc, amb l'apercebiment previ, a l'execució forçosa, amb caràcter subsidiari i amb càrrec a l'obligat, per part dels òrgans gestors del Patronat, tot això d'acord amb el capítol V del Títol IV de la Llei de Procediment Administratiu.

 

Article 33

Quan els titulars dels béns qualificats hi facen qualsevol actuació sense comptar amb l'autorització dels òrgans gestors del Patronat, en els casos que siga preceptiva, o que resulte manifestament contrària als valors que en determinaren la qualificació, sense perjudici del que disposa l'article trenta-quatre, l'administració competent podrà ordenar la paralització immediata d'aquesta actuació, amb caràcter preventiu, fins que s'adopte la resolució pertinent en virtut d'expedient tramitat amb audiència de l'interessat.

La paralització amb cautela tindrà caràcter immediatament executiu.

Les actuacions que impliquen la tala o arrancada de palmeres sense l'autorització prèvia de l'òrgan competent, sense perjudici de les sancions econòmiques que puguen determinar-s'hi, podran comportar-ne la reposició o, en cas d'impossibilitat, la substitució per altres de la mateixa espècie, adquirides en vivers legalment autoritzats, acreditant-ne la procedència en aquest cas.

L'incompliment d'aquesta obligació podrà determinar l'execució subsidiària en la manera prevista en l'últim paràgraf de l'article trenta-dos.

 

Article 34

Serà causa justificativa l'interés social per a l'expropiació de les àrees qualificades, el perill de destrucció física d'aquestes o de desaparició dels valors que determinaren la qualificació, qualsevol que siga l'origen del perill.

Perquè tal causa puga tenir efectivitat, a l'efecte de l'article 10 de la Llei d'Expropiació Forçosa, serà indispensable que el propietari i els titulars de drets reals sobre el bé tutelat hagen incomplit aquesta resolució tot i haver estat requerits per l'administració competent per conjurar-ne el perill, amb indicació dels mitjans conduents a això i dels terminis ver aplicar-los, mitjançant notificació de la corresponent resolució motivada recaiguda en expedient tramitat a l'efecte, hagen incomplit aquesta resolució.

 

Article 35

Hom no podrà fer cap actuació sobre els béns qualificats que implique canvis en els usos o els aprofitaments permesos pel Decret de qualificació, sense haver-ne obtingut autorització del Patronat amb l'informe previ de la Junta Gestora. En cas d'atorgar-se l'actuació sol·licitada se'n disposarà l'anotació corresponent en el Registre.

La resolució denegatòria, que haurà de ser motivada, serà immediatament executiva, llevat que el Patronat en dispose el contrari, sense perjudici dels recursos administratius i jurisdiccionals que procedesquen segons l'ordenament jurídic general.

 

Article 36

A més de les actuacions a què fa referència l'article anterior, les disposicions administratives de caràcter general i l'aprovació dels instruments urbanístics i les ordenances d'aquests requeriran l'informe previ, favorable del Patronat, sempre que pogués afectar la integritat física o els valors que haguessen determinat la qualificació dels Horts, dels Grups de Palmeres o de les Palmeres Disseminades.

 

Article 37

U. Les disposicions administratives de caràcter general que transgredesquen el que disposa l'article anterior seran nul·les de ple dret, d'acord amb els articles 26 i 28 de la Llei de Règim Jurídic de l'administració de l'Estat i 47.2 de la Llei de Procediment Administratiu.

A proposta del Patronat, la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, quan la disposició considerada il·legal procedesca d'altre òrgan de la Generalitat de categoria igual o inferior, o la Presidència de la Generalitat, quan la disposició emane d'un òrgan de categoria superior a la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència o de l'administració de l'Estat, instaran la declaració corresponent de nul·litat segons el procediment regulat per l'Ordre de 12 de desembre de 1960, de la Presidència del Govern dictada per al desplegament de l'article 47 de la Llei de Procediment Administratiu.

Dos. Els actes administratius concrets que incórreguen en infracció del que disposa l'article anterior seran anul·lables a instàncies del Patronat pels mitjans de fiscalització regulats pel Títol V de la Llei de Procediment Administratiu.

 

Article 38

Les transmissions de domini o de possessió i la constitució o la transmissió de qualsevol dret real sobre els béns qualificats o amb expedient incoat per a la qualificació haurà de ser comunicada per escrit als òrgans gestors del Patronat pels adquirents dels esmentats drets a títol inter vivos o mortis causa i sense perjudici de la comunicació al Registre prevista en l'article vint-i-cinc punt f).

 

Article 39

Els titulars dels béns qualificats estaran obligats a permetre als òrgans o a les persones dependents del Patronat, designats a l'efecte mitjançant la corresponent credencial, qualsevol visita d'inspecció dels béns esmentats.

Per a la pràctica d'aquestes visites no serà indispensable requeriment formal previ.

 

TÍTOL V. De les operacions de trasplantació, tala i encaputxat de palmeres

 

Article 40

Requeriran llicència de l'òrgan competent del Patronat, amb l'informe previ de la Comissió Tècnica, totes les operacions de trasplantament, tala i encaputxat de palmeres que regula aquest títol.

 

Article 41

La persona que hi estiga legitimada n'haurà de formular la sol·licitud de llicència d'acord amb el títol II de la Llei de Procediment Administratiu.

S'acompanyarà a la petició escrita una memòria suficientment explicativa de les característiques i circumstàncies de l'operació sol·licitada.

Si la llicència no ha estat concedida en el termini de tres mesos comptats a partir de la recepció de la sol·licitud en l'oficina administrativa del Patronat, s'entendrà concedida per silenci administratiu, llevat que la demora siga deguda a insuficiència de la documentació presentada, no reparada a requeriment de l'òrgan competent del Patronat o a qualsevol altra causa imputable al sol·licitant.

 

Article 42

Les resolucions denegatòries requeriran la instrucció de l'expedient amb audiència de l'interessat, seran motivades i susceptibles de la fiscalització que preveu l'article trenta-set, apartat dos.

 

Article 43

Perquè les operacions de trasplantament siguen susceptibles d'obtenir la llicència a què fa referència l'article quaranta s'hauran d'acomodar a les circumstàncies que s'especifiquen tot seguit:

1. Als Horts de Palmeres solament seran permissibles el tipus de trasplantaments següents:

A) En alineacions singulars quan hi haja una densitat de plantació excessiva que impedesca el normal desplegament i conreu i l'operació suposa una aclarida o una tria que no implique una alteració de l'estructura de Mort. L'espaiament entre palmeres resultant del trasplantament haurà de ser el següent: igual o inferior a 1,50 metres si l'altura mitjana de l'alineació és com a màxim d1,50 metres de llargària de tronc ; igual o inferior a 3 metres, si la llargària mitjana del tronc de l'alineació està compresa entre 1,50 metres i 3 metres; igual o inferior a 3,50 metres, si l'altura mitjana de l'alineació és de 3 a 5 metres i no superior a 4 metres, si l'altura mitjana de l'alineació es superior a 5 metres.

En el cas de diverses altures amb diferències importants predominarà el criteri de les de llargària menor.

B) En alineacions dobles regirà el mateix criteri del punt anterior tant per a l'alineació exterior com per a la interior, si bé que en aquesta última s'admetrà una tolerància major sempre que no n'implique l'alteració o la desaparició.

C) També serà permissible el trasplantament en els casos de palmeres nascudes en l'interior dels bancals definits per les alineacions que configuren Mort i quan les palmeres resulten afectades com a conseqüència d'obres públiques amb projecte aprovat legalment.

En tots els casos enumerats en aquest punt, la destinació de palmeres el trasplantament de les quals siga autoritzat serà el propi Hort sempre que hi haja l'espaiament suficient o «buits» que ho permeten. Solament en el cas que Mort estigués «complet» es podrà autoritzar el trasplantament fora d'aquest, però, si és possible, dins el terme municipal d'Elx.

2. En les alineacions que no constituesquen Hort es podrà autoritzar el trasplantament en els mateixos casos i en les mateixes condicions de les alineacions dels Horts de Palmeres.

3. En les Palmeres Aïllades o Disseminades seran autoritzats trasplantaments en els casos següents:

A) Dins la mateixa heretat de l'emplaçament, quan les palmeres, per la situació, interrompen o dificulten les tasques de conreu o suposen risc d'accidents i quan resulten afectades per alguna obra pública o privada amb llicència municipal.

B) En heretat diferent a l'emplaçament però sense eixir del terme municipal, quan les palmeres estiguen situades en solar destinat a l'edificació i respecte al qual hi haja llicència municipal de construcció.

 

Article 44

Perquè les operacions de tala puguen ser autoritzades hauran de complir les condicions que són indicades tot seguit:

1. Als Horts seran permissibles les tales de les palmeres que estiguen seques, que oferesquen perill de caiguda o que estiguen afectats per obres autoritzades i, en aquest cas, no siga factible el trasplantament pel seu estat vegetatiu o per qualsevol altra circumstància que ho impedesca.

En tots el supòsits anteriors serà exigida la plantació complementària d'un nombre de palmeres igual al de les talades, sempre que la densitat de Mort ho admeta, i les que., es reposen hauran de tenir un mínim de 0,50 metres de llargària de tronc. En el cas que les distàncies entre les palmeres fos igual o inferior als espaiaments exigits en l'article quaranta-tres, punt 1, apartat A), amb l'excepció de pas de camins o altres circumstàncies semblants, no hi serà exigida la plantació complementària.

2. Hom permetrà tales en les alineacions amb els mateixos condicionaments del punt anterior.

3. En Palmeres Disseminades també regiran condicionaments iguals que en els casos del punt 1, i la plantació complementària s'haurà de fer en nombre igual al de les palmeres talades.

 

Article 45

Les operacions d'encaputxat de palmeres per a l'obtenció de la anomenada palma blanca s'atendrà a la delimitació de les zones que tot seguit s'indiquen i a les formalitats que per a l'obtenció de les llicències corresponents en cada cas igualment són especificades.

Zona primera. Comprén els terrenys qualificats com a sòl urbà i sòl urbanitzable.

En aquesta zona queda prohibit terminantment l'encaputxat de palmeres femelles, i solament en casos molt justificats serà autoritzada aquesta operació, però se seguiran els tràmits que per a les palmeres mascles són fixades tot seguit:

Per a l'encaputxat de les palmeres caldrà formular una llista que serà lliurada al Patronat en què s'especificaran les dades següents: Nom i cognoms del propietari, nom i número de la partida on estiga situada l'heretat, i el número de palmeres que han estat objecte de l'operació en cadascuna, el número de les quals no serà superior al 20 per 100 de les palmeres mascle que hi ha en cada heretat o hort.

Zona segona. Està definida per una línia poligonal paral·lela a la que defineix la zona primera amb una profunditat de 5 kilòmetres.

En aquesta zona es podrà autoritzar l'encaputxat de les palmeres que hi ha en l'explotació fins a un 25 per 100 del total de les que s'hi troben.

Zona tercera. Comprén la resta del terme municipal d'Elx En aquesta zona es podrà permetre l'encaputxat de les palmeres que hi ha en l'explotació fins un terç del total de les que hi ha.

 

TÍTOL VI. De les infraccions i sancions

 

Article 46

Els fets que tot seguit són mencionats constitueixen infracció administrativa sancionable en la manera i quantia que es regula en aquest Títol:

1. No comunicar al Patronat i al Registre els canvis de domini o de possessió i la constitució o transmissió de qualsevol dret real sobre els béns qualificats o amb expedient incoat per a la qualificació en la manera prevista pels articles vint-i-cinc i trenta vuit.

2. No notificar al Patronat les alteracions de fet o canvis d'ús que afecten les característiques físiques dels béns tutelats o, si s'escau, la perduració dels valors que motivaren la qualificació.

3. No permetre o no facilitar al Patronat o a qui degudament ho represente la inspecció del béns qualificats o amb expedient incoat per a la qualificació.

4. No facilitar al Patronat o al representant d'aquest, autoritzat com cal, la informació que siga sol·licitada per la salvaguarda física o jurídica dels béns tutelats o, si s'escau, de la perdurabilitat dels valors que motivaren la declaració.

5. No vetlar per la integritat física dels béns qualificats o amb expedient incoat per a la qualificació.

6. No vetlar per la preservació dels valors que motivaren qualificació dels béns tutelats.

7. No conservar o mantenir els béns qualificats en els termes que establesca el Decret de qualificació o realitzar accions contràries a aquesta finalitat, sense perjudici del que preveuen els articles trenta-dos, trenta-tres i trenta-quatre.

Seran considerades particularment accions contràries a la conservació dels béns qualificats tant la venda com l'adquisició de palmeres talades o arrancades sense la llicència del Patronat a la qual es refereix el Títol V.

8. Destinar els béns qualificats a usos o activitats que impliquen menyscabament dels valors que determinaren la qualificació.

9. Destinar el béns qualificats a usos o activitats que puguen afectar la integritat física o els valors que determinaren la qualificació sense l'autorització prèvia del Patronat.

S'entendrà particularment activitat atemptatòria a la integritat física de les palmeres l'encaputxat sense la llicència del Patronat a què fa referència el Títol V quan en resulte la mort de la palmera. D'aquesta activitat seran responsables tant el propietari de l'heretat com l'industrial de palma blanca que haja fet l'operació. Les multes que hi calga imposar tindran caràcter independent pel que fa a ambdues infraccions.

10. Concedir llicències o autoritzacions que no tinguen l'informe previ favorable previst per l'article trenta-cinc.

 

Article 47

U. Quan les infraccions a les quals fa referència l'article anterior ocasionen als béns tutelats per la Llei 1/1986 i per aquest Reglament una lesió que siga susceptible de valoració econòmica, podran ser sancionades amb multa del tant al quàdruple del valor del dany causat.

Dos. En els altres casos es podran interposar les sancions següents:

a) Multa de dos milions de pessetes màxim en els supòsits 1, 2, 3 i 4 de l'article anterior.

b) Multa de quinze milions de pessetes màxim en els altres supòsits del mateix article.

Tres. Les sancions a les quals fan referència els dos punts anteriors seran compatibles amb les altres responsabilitats legals que puguen correspondre.

 

Article 48

U. Les sancions administratives s'imposaran mitjançant resolució motivada recaiguda en expedient tramitat d'acord amb el capítol II, del Títol VI de la Llei de Procediment Administratiu i segons la regulació continguda en l'article 13 de la Llei 1/1986.

Dos. Les sancions imposades pel Patronat seran recurribles en alçada davant el conseller de Cultura, Educació i Ciència, d'acord amb els articles 122 i 125 de la Llei de Procediment Administratiu.

Les resolucions del conseller esgotaran la via administrativa i solament es podran recórrer en la via jurisdiccional.

Tres. Sense perjudici dels recursos procedents, les resolucions sancionadores regulades per aquest Títol, així com aquelles que disposen la realització de les actuacions previstes per l'article trenta-dos, o les paralitzacions a les quals fa referència l'article trenta-tres, seran executives immediatament, llevat que se'n dispose el contrari en aquestes.

Quatre. Amb l'excepció indicada, l'executivitat de les resolucions a les quals fa referència aquest article es regirà pel que disposa el Capítol V del Títol IV de la Llei de Procediment Administratiu.

 

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

 

Primera

A l'efecte de qualificació previst per l'article tercer de la Llei 1/1986, els propietaris de les plantacions de palmeres que hi ha al terme municipal d'Elx hauran de formular al Patronat, en el termini de sis mesos, a partir de l'entrada en vigor d'aquest Reglament, la declaració del bé tutelat, en la qual es contindran les dades següents:

- Emplaçament, zona, dimensions i límits del bé declarat.

- Característiques de la plantació d'acord amb les definicions de l'article quinze.

- Identificació dels posseïdors o usufructuaris i titulars de qualsevol dret real sobre la plantació.

- Us i destinació del bé i activitats a les quals està sotmès.

- Qualsevol altra circumstància que a requeriment del Patronat es considere indispensable per a la identificació perfecta del bé.

Transcorregut el termini de sis mesos, o les pròrrogues que puga acordar el Patronat, aquest procedirà d'ofici i amb audiència dels interessats a instruir l'expedient que ha de servir d'antecedent al Decret de qualificació.

 

Segona

A partir de la vigència d'aquest Decret i fins que siguen formulades les declaracions a les quals fa referència la disposició anterior, les plantacions de palmeres que ja hi ha al terme municipal d'Elx, llevat d'exclusió expressa pel Patronat, gaudiran de la protecció que d'acord amb aquest Reglament correspon als béns amb expedient incoat per a la qualificació.

 

Tercera

Fins que per Llei o Decret no es desplegue l'article 32 de l'Estatut d'Autonomia, que atribueix a la Generalitat Valenciana l'execució de l'expropiació en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, i es determine l'òrgan al qual ha de correspondre la representació ordinària de la Generalitat en els expedients d'expropiació forçosa, el Patronat, per via de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, s'adreçarà a la Presidència del Consell a l'efecte de les competències que la Llei d'Expropiació Forçosa i el Reglament atribuesquen per a l'aplicació d'aquests als Governadors Civils.

 

DISPOSICIONS FINALS

 

Primera

La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència podrà dictar les disposicions que calguen per al desplegament d'aquest Decret.

 

Segona

Aquest Decret vigirà l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

 

València, 10 de novembre de 1986.

 

El President de la Generalitat,

JOAN LERMA I BLASCO

 

El Conseller de Cultura, Educació i Ciència,

CEBRIA CISCAR I CASABAN

 

 

ANNEX I

EXTRACTE D'EXPEDIENT DE QUALIFICACIÓ

 

I. Dades físiques del bé objecte de qualificació.

1. Denominació del bé.

2. Descripció del bé (segons les característiques de l'article quinze).

3. Emplaçament, extensió i límits.

4. Zona, a l'efecte de l'article quaranta-cinc.

5. Construccions i estructures físiques associades al conreu.

6. Usos i aprofitament permesos.

7. Canvis d'usos o aprofitaments autoritzats (data i descripció).

II. Dades jurídiques.

1. Nom i cognom o raó social, domicili i telèfon del propietari o propietaris.

2. Les mateixes dades pel que fa als posseïdors o usufructuaris.

3. Les mateixes dades pel que fa al titulars de qualsevol altre dret real sobre el bé.

4. Canvis successius de titularitat de la propietat, de la possessió o dels drets reals (dades d'identificació dels adquirents).

III. Dades administratives.

1. Incoació de l'expedient de qualificació.

1.1. Data d'incoació.

1.2. Data de notificació a l'interessat.

1.3. Data de publicació en el DOGV.

1.4. Data d'anotació preventiva en el Registre.

2. Instrucció de l'expedient 2.1. Informes emesos.

2.2. Obertura del període d'informació.

2.3. Data d'al·legacions formulades.

2.4. Data de proposta del Patronat.

3. Qualificació.

3.1. Data de l'acord.

3.2. Data de notificació.

3.3. Data de la publicació en el DOGV i, si s'escau, en el BOE.

IV. Documentació.

1. Fotografies del bé.

2. Plans de delimitacions.

3. Certificacions registrals, notarials o administratives dels actes de constitució i transmissió del domini i d'altres drets reals de la possessió.

 

ANNEX II

REGISTRE D'HORTS, GRUPS DE PALMERES I PALMERES DISSEMINADES

 

ESCUT DE LA COMUNITAT VALENCIANA (12x16cms.)

 

TÍTOL DE PLANTACIONS DE PALMERES QUALIFICADES [coberta]

 

[dors]

 

Per Decret núm.                publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana núm.              de data                ha estat qualificat/da com                           el bé                       i inscrit en el Registre d'Horts, Grups de Palmeres i Palmeres Disseminades d'EIx, amb el codi d'identificació.               [1]

En atenció d'aquests motius i d'acord amb el que preveu l'article vint-i-vuit del Decret del Consell 133/1986, de 10 de novembre, per a desplegament de la Llei 1/1986, de 9 de maig, per la qual es regulada la tutela del Palmerar d'Elx, el President del Patronat del Palmerar expedeix aquest títol.

 

Elx    d                        de 1986

 

EL PRESIDENT DEL PATRONAT

 

Titular del bé segons les dades del Registre dels Horts de Palmeres, dels Grups de Palmeres i de les Palmeres Disseminades: (1)

 

DILIGÈNCIES

 

(1) El Registre dels Horts de Palmeres, dels Grups de Palmeres i de les Palmeres Disseminades solament dóna fe de les dades consignades en aquest a l'efecte de la Llei 1/1986, de 9 de maig.

 

 



[1]  Text rectificat per la Correcció d'errades publicada en el DOCV núm. 650 de 31.08.1987. Ref. Base de Dades 1480/1987.

 

Mapa web