Disposicion Consolidada

Texto h2

LLEI 8/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, d'Incompatibilitats i Conflictes d'Interessos de Persones amb Càrrecs Públics no Electes

Texto
Texto Texto
Publicat en:   DOGV núm. 7911 de 07.11.2016
Entrada en vigor :   08.11.2016
Origen disposició :   Presidència de la Generalitat
Referència Base de Dades:   008297/2016
Número identificador:   2016/8739
Estat :   Vigent
Data de fi de Vigència:  
Compendi :   Enllaç al Compendi
 

Permalink ELI:

https://dogv.gva.es/va/eli/es-vc/l/2016/10/28/8/con/
Seleccionar redacció :


TEXT CONSOLIDAT

 

Versió vigent: 01.01.2024 -

 

Llei 8/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, d'Incompatibilitats i Conflictes d'Interessos de Persones amb Càrrecs Públics no Electes

 

(DOGV núm. 7911 de 07.11.2016)

 

 

Sia notori i manifest a tots els ciutadans que Les Corts han aprovat i jo, d'acord amb el que establixen la Constitució i l'Estatut d'Autonomia, en nom del rei, promulgue la Llei següent:

 

 

PREÀMBUL

 

L'abundància de casos de corrupció patits al nostre territori, d'actuacions èticament rebutjables per part de persones amb càrrecs públics i la falta de resposta per part del legislador van generar un clima d'indignació social cap a la política. Desconfiança augmentada davant la pràctica reiterada del fitxatge d'antics membres de governs per empreses privatitzades sota la direcció del mateix responsable polític que després passa a formar part de la plantilla d'aquesta empresa. Actituds com aquesta ofereixen una imatge de connivència durant l'exercici del càrrec públic que alimenta la idea que s'ha afavorit determinats interessos empresarials o particulars en benefici propi, en detriment del servei públic.

En definitiva, la imatge pública que una empresa contracta una persona exalt càrrec del govern com a agraïment per les decisions adoptades durant el seu mandat per altes sumes de diners parla per si mateixa i mereix una resposta legislativa contundent.

Les activitats compatibles amb el càrrec i l'ètica pública no poden quedar a la lliure decisió del concepte moral de la persona amb càrrec públic. Han de ser regulades a través dels mecanismes legals necessaris que garantesquen l'honorabilitat i l'objectivitat d'aquelles persones que gestionen afers públics a l'hora d'adoptar decisions i que regulen conseqüències punibles per a aquells que ho incomplesquen. Es tracta de la creació de normes que regulen les incompatibilitats i els conflictes d'interessos a fi d'impedir que l'exercici del càrrec siga aprofitat des de l'empresa privada o la persona física amb la intenció de beneficiar-se davant la resta d'empreses del sector o d'altres persones físiques.

De la mateixa manera, és necessari oferir una resposta legislativa a com es desenvolupa l'exercici ètic del càrrec públic, a fi de garantir que les decisions que adopte la persona que l'ostenta no amaguen interessos espuris.

Quant a la legislació estatal vigent, la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'administració general de l'Estat, disposa en l'article 15 les limitacions a l'exercici d'activitats privades amb posterioritat al cessament. No obstant això, aquesta normativa no és aplicable als alts càrrecs de l'administració autonòmica.

D'altra banda, diverses comunitats ja disposen de legislació sobre la matèria, mentre que al nostre territori, on la necessitat és peremptòria, trobem que hi ha una llacuna legal que aquest text pretén cobrir.

Quant a l'estructura de la llei, consta de cinc títols. El títol preliminar aborda l'objecte de la llei i l'àmbit subjectiu d'aplicació. El títol primer, dividit en tres capítols, estableix el règim de dedicació, les incompatibilitats i les obligacions de les persones amb càrrec públic i després del seu cessament. Alhora regula els deures d'inhibició i abstenció. Finalment, regula les situacions compatibles i les condicions de reingrés a l'activitat anterior. El títol segon, dividit en dos capítols, regula la creació, la composició i les funcions de l'Oficina i del Registre de Control de Conflicte d'Interessos i les obligacions i les declaracions que ha d'efectuar la persona que exercesca o haja exercit un càrrec públic. El títol tercer està dedicat a regular el règim disciplinari. Estableix les infraccions, les sancions, com també les prescripcions i els principis reguladors propis del dret sancionador. També regula la tramitació de l'expedient sancionador. Finalment, el títol quart regula els principis de transparència i accessibilitat per a la ciutadania i la informació i la possibilitat de denunciar possibles irregularitats amb un sistema de protecció de la persona denunciant.

Tant les funcions que fins a la data ha realitzat el Registre d'Activitats i de Béns i Drets Patrimonials d'Alts Càrrecs de la Generalitat, com la documentació i el personal que hi presta serveis passen, amb aquesta llei, a integrar-se en el Registre de Control de Conflictes d'Interessos, que dependrà de la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria de transparència.

 

 

TÍTOL PRELIMINAR

 

Article 1. Objecte

1. L'objecte de la llei és regular les incompatibilitats dels alts càrrecs de l'administració de la Generalitat i la declaració d'activitats, béns i interessos d'aquests i d'altres càrrecs públics recollits en l'article 2 d'aquesta llei, aportar més transparència i, amb aquesta, major confiança dels ciutadans, per garantir així el compliment del principi d'objectivitat en el servei de l'interès general durant el compliment del seu mandat.

2. També és objecte d'aquesta llei regular les incompatibilitats una vegada es produesca el cessament dels alts càrrecs de l'administració de la Generalitat per tal d'evitar els conflictes d'interessos.

3. S'entén per conflicte d'interessos aquella situació en què, per acció o omissió, incorre un càrrec públic no electe que, vinculat per un deure de servei a l'interès general, subordina aquest interès general al seu interès particular o aliè en forma d'ànim de lucre pecuniari o en espècie, fins i tot en el cas que no aconseguira amb la seua acció o omissió el propòsit.

 

Article 2. Àmbit subjectiu d'aplicació

Aquesta llei és aplicable a:

a) La persona titular de la Presidència de la Generalitat, persones membres del Consell i persones titulars de les secretaries autonòmiques, sotssecretaries, direccions generals i òrgans o centres directius el nomenament dels quals competisca al Consell.

b) El personal directiu dels ens del sector públic instrumental, entenent per aquest el que figura en l'article 2.3 de la Llei 1/2015, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions; en particular:

b.1) La persona titular de la Presidència, Direcció General, persones gerents i titulars d'altres llocs de treball o càrrecs assimilats en organismes autònoms o entitats de dret públic dependents de la Generalitat.

b.2) Les presidentes o presidents, conselleres o consellers delegats de societats mercantils de la Generalitat nomenats pel Consell o pels òrgans de govern d'aquestes societats.

b.3) Les directores o directors generals, gerents o llocs assimilats de fundacions del sector públic de la Generalitat.

b.4) Les persones que tinguen càrrecs directius i funcions executives assimilables en els consorcis de la Generalitat.

c) Tots els llocs de lliure designació nomenats directament per acord del Consell que siguen qualificats com a tals en normes de rang de llei o reglament i que impliquen especial confiança o responsabilitat.

d) Les persones nomenades comissionades, o en un lloc de naturalesa anàloga, per la Presidència o per qualsevol altra conselleria per a representar els interessos públics en els àmbits de gestió privada existents.

e) Les persones que hagen subscrit un contracte laboral especial d'alta direcció.

f) Així mateix, les persones titulars de qualsevol altre lloc de treball, sense importar quina en siga la denominació, el nomenament de les quals efectue el Consell i que comporte retribució o tinga atribuïdes funcions executives o directives. [1]

 

 

TÍTOL PRIMER
Règim de dedicació i incompatibilitats

 

CAPÍTOL I
Règim

 

Article 3. Règim de dedicació [2]

1. L'exercici d'un alt càrrec, quan siga amb caràcter remunerat, haurà de desenvolupar-se en el règim de dedicació absoluta i exclusiva. És incompatible amb el desenvolupament, per si mateix o mitjançant substitució, de qualsevol altre càrrec, professió o activitat, públics o privats, per compte propi o alié, retribuïts mitjançant sou, aranzel, participació o qualsevol altra forma especial, amb les excepcions establides en aquesta llei.

2. D'acord amb el que s'estableix en el punt 1 d'aquest article, no podrà percebre's més d'una retribució a càrrec dels pressupostos de les administracions públiques, ni dels organismes, entitats i empreses dependents o amb càrrec als òrgans institucionals.

 

 

CAPÍTOL II
Incompatibilitats i obligacions

 

Article 4. Incompatibilitats directes o indirectes durant el mandat [3]

1. Es declara incompatible qualsevol percepció, indemnització per assistència o retribució dels alts càrrecs per formar part dels òrgans col·legiats o d'una altra naturalesa quan els corresponga amb caràcter institucional o per als quals van ser designats d'acord amb el càrrec que ocupen, sense perjudici del que es disposa en l'article 7 sobre compatibilitats amb l'exercici del càrrec.

2. Durant el seu mandat o nomenament, les persones amb càrrec públic no podran subscriure contractes per si mateixes o a través de societats o empreses participades per elles o les seues famílies fins al tercer grau de consanguinitat o segon d'afinitat, directament o indirectament, que afecten el sector en el qual presta serveis.

3. Les persones sotmeses a aquesta llei, durant el mandat, no podran ser propietàries per si mateixes o juntament amb el o la cònjuge o parella de fet o situacions d'anàloga convivència, descendents dependents o persones tutelades o a través de persona interposada, de participacions directes o indirectes que superen el 10 % en empreses que tinguen concerts o contractes de qualsevol naturalesa en el sector públic o que siguen subcontractistes d'aquestes empreses o que reben subvencions provinents del sector públic, o participacions que, sense arribar al 10 %, suposen una posició en el capital social de l'empresa que puga condicionar de manera rellevant la seua actuació. Les mateixes limitacions i de la mateixa manera seran aplicable a les persones amb càrrec públic titulars d'obligacions d'una societat mercantil.

4. S'exceptuen del punt anterior les accions o participacions de les quals siga propietària la persona per formar part d'un establiment mercantil familiar i que hagen estat en el seu poder almenys els cinc anys anteriors al seu nomenament o, si la transmissió es produeix per causa de mort, en un període inferior o durant el mateix mandat. En aquest cas, la persona afectada durant el mandat no podrà exercir cap càrrec de gerència o administració de l'empresa, es limitarà únicament a mantindre's com a propietària de les accions i estarà subjecta als deures de l'article 6 i de l'apartat 2 d'aquest article.

5. No serà aplicable el punt 3 d'aquest article a les cooperatives de treball associat ni cooperatives agrícoles, de consum o d'aprofitament energètic.

 

Article 5. Incompatibilitats després del cessament en el càrrec

1. Durant els tres anys següents a la data de cessament, els membres del Consell i les persones que exercesquen el càrrec de la secretaria autonòmica i durant els dos anys següents a la data del cessament, la resta de persones incloses en l'article 2, no podran:

a) Prestar serveis, ni exercir qualsevol altre càrrec ni paper mediador en entitats privades, remunerat o no, que poguera provocar un conflicte d'interessos amb la funció exercida.

b) Formar part d'òrgans col·legiats en empreses o societats privades relacionades amb les competències del càrrec ocupat en l'àmbit competencial de la Generalitat Valenciana, si genera un conflicte d'interessos.

c) Subscriure, per si mateixes o a través de societats o empreses participades per elles directament o indirectament en els termes establerts en l'article 4.2, contractes d'assistència tècnica, de serveis o semblants amb l'administració o l'entitat pública de la qual provinga, de manera directa o a través d'empreses contractistes o subcontractistes.

2. A l'efecte del punt 1, es considera que hi ha conflicte d'interessos en l'àmbit o el sector en el qual exerceix els serveis quan es done qualsevol dels supòsits de fet següents:

a) Que la persona afectada directament, les persones amb rang jeràrquicament superior a proposta d'ella o les persones titulars dels seus òrgans dependents per delegació o substitució hagen dictat resolucions o qualsevol tipus d'acord o formulat proposta en relació a aquestes entitats, excepte quan es derive d'una convocatòria pública o d'un acte reglat.

b) Quan la persona afectada intervinga o participe en algun acord o resolució amb relació a aquestes entitats, excepte quan es derive d'una convocatòria pública o d'un acte reglat.

c) Que es tracte d'empreses vinculades a empreses o serveis privatitzats per decisió de l'òrgan del qual formava part.

3. Les incompatibilitats establertes en aquest article no s'aplicaran al personal funcionari de lliure designació, al qual s'aplicarà el règim de compatibilitats que establesca la normativa aplicable als empleats públics.

 

Article 6. Inhibició i abstenció

1. Les persones afectades per aquesta llei hauran d'inhibir-se del coneixement d'assumptes en els quals, anteriorment a la presa de possessió com a càrrec públic, hagen intervingut o que interessen a entitats, empreses o societats en les quals elles, la persona cònjuge o persona amb relació anàloga a la conjugal, o familiars fins al tercer grau de consanguinitat o segon d'afinitat, hagen realitzat funcions de direcció, assessorament o administració.

2. Quan la persona afectada per aquesta llei estiga obligada a abstenir-se en els termes prevists en la legislació administrativa de l'Estat o autonòmica, l'abstenció es farà per escrit, i es notificarà tant al superior immediat o l'òrgan que el va nomenar, com a l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos.

 

 

CAPÍTOL III
Compatibilitat i reingrés

 

Article 7. Compatibilitat [4]

1. L'exercici del càrrec serà compatible amb les activitats privades següents, sempre que aquestes no comprometen la imparcialitat o independència del càrrec ni vagen en detriment de l'estricte compliment dels deures públics:

a) La participació no lucrativa en seminaris, jornades o conferències organitzades per centres oficials destinats a la formació, sempre que no tinguen caràcter permanent i que la seua participació es dega a la condició de càrrec públic o a la seua especialitat professional.

b) La participació no lucrativa en mitjans de comunicació i difusió audiovisuals o escrits.

c) La producció i creació literària, artística, científica o tècnica i les publicacions derivades d'aquestes, sempre que no siguen conseqüència d'una relació laboral o de prestació de serveis o suposen minvament en l'estricte compliment dels deures públics.

d) Les derivades de la simple administració del seu patrimoni personal o familiar, amb les limitacions establides en l'article 4.

e) L'exercici d'activitats i càrrecs en partits polítics, sempre que no perceben cap mena de retribució per aquesta participació.

f) La participació en entitats sense ànim de lucre, sempre que no perceben una retribució ni exercisquen càrrecs directius en aquestes i es complisca el deure d'abstenció de l'article 6.

2. L'exercici de les funcions del càrrec de les persones afectades serà compatible amb les activitats públiques següents:

a) L'exercici dels càrrecs que els corresponguen amb caràcter legal o institucional o per als quals siguen designades per la seua condició.

b) La representació de l'Administració de la Generalitat en els òrgans col·legiats i en els consells d'administració o òrgans de govern d'organismes o empreses amb capital públic o d'entitats o organismes de dret públic. Les persones incloses en l'àmbit d'aplicació d'aquesta llei no podran pertànyer a més de dos consells d'administració o òrgans de govern d'empreses o entitats, llevat que una norma ho establisca per raó del càrrec o ho autoritze de manera excepcional el Consell.

c) La participació, en representació de l'Administració de la Generalitat, com a membres d'institucions, organismes i empreses públiques de l'Estat.

d) La col·laboració amb fundacions públiques.

e) El compliment de missions temporals de representació en organitzacions o conferències nacionals i internacionals.

f) Amb la condició de membre de corporacions locals, sempre que no tinga dedicació exclusiva o parcial.

3. Els i les membres del Consell podran compatibilitzar el seu càrrec amb la condició de diputat o diputada de les Corts, sense que es tinga dret a cap retribució per aquesta condició.

4. Les persones subjectes a aquesta llei tindran dret a la percepció de despeses de locomoció o dietes per les activitats compatibles, amb el límit previst per la normativa aplicable al càrrec públic.

 

Article 7 bis. Compatibilitat amb l'exercici de la docència [5]

1. L'exercici del càrrec serà compatible amb la docència universitària, la docència en centres de selecció i perfeccionament d'empleats públics, així com amb la preparació per a l'accés a la funció pública sempre que no impedisca o menyscabe el compliment estricte dels seus deures i obligacions, ni comprometa la imparcialitat ni la independència en el seu exercici, ni perjudique l'interés públic.

2. L'exercici de la docència a què es refereix l'apartat anterior podrà desenvolupar-se en centres públics o privats, en règim de dedicació a temps parcial.

3. La quantia de les compensacions percebudes per l'activitat docent o d'investigació no podrà, en cap cas, excedir el 30 % de la retribució que corresponga a l'alt càrrec, en còmput anual.

 

Article 8. Reingrés

1. Les persones de l'àmbit subjectiu d'aquesta llei establert en l'article 2, que amb anterioritat a ocupar llocs públics hagen exercit la seua activitat professional o laboral en empreses privades, a les quals vulguen reincorporar-se, no incorreran en la incompatibilitat prevista en l'article 5 si no es dóna cap dels supòsits de fet establerts en l'article 5.2 i s'ha complert el que disposen els articles 5 i 6 d'aquesta llei.

2. Amb posterioritat a la data de cessament, aquells que reingressen a la funció pública i tinguen concedida la compatibilitat per a prestar serveis retribuïts per mitjà d'honoraris, aranzel o qualsevol altra manera de contraprestació econòmica a persones físiques o jurídiques de caràcter privat, els serà aplicable el que es preveu en l'article 5 i s'inhibiran en totes aquelles actuacions que tinguen relació directa amb les competències del càrrec exercit.

 

 

TÍTOL II
El registre i l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos

 

CAPÍTOL I
Registre i Oficina de Control de Conflicte d'Interessos

 

Article 9. Registre de Control de Conflictes d'Interessos [6]

1. Es crea el Registre de Control de Conflictes d'Interessos que inclourà les dades sobre activitats, béns i patrimoni de les persones que exercisquen un càrrec públic conforme l'article 2 d'aquesta llei. Aquest registre serà d'accés públic.

2. El registre estarà adscrit a la conselleria competent en matèria de transparència.

 

Article 10. Oficina de Control de Conflictes d'Interessos [7]

1. Es crea l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos, que estarà adscrita a la conselleria competent en matèria de transparència i gaudirà d'autonomia funcional.

2. Són funcions de l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos:

a) Gestionar el Registre de Control de Conflictes d'Interessos i rebre i custodiar les declaracions i la documentació que les persones amb càrrec públic de l'àmbit subjectiu de l'article 2 d'aquesta llei presenten al registre.

b) Gestionar el règim d'incompatibilitats i dictaminar sobre la compatibilitat entre les activitats, el patrimoni i els béns i l'exercici del càrrec públic de cada persona amb càrrec públic amb obligació de declarar.

c) Requerir a les persones afectades el compliment de les obligacions previstes en aquesta llei.

d) Instar a la incoació de procediments sancionadors quan es requerisca en aplicació dels preceptes d'aquesta llei.

e) Realitzar un informe anual, que en tot cas serà públic, sobre les situacions de compatibilitat i incompatibilitat, incidències, aplicació del règim disciplinari i qualsevol fet rellevant en la seua gestió.

f) Ajustar els seus informes i les seues publicacions al respecte al dret de protecció de dades de caràcter personal, sempre garantint la transparència en la gestió pública i el dret de la ciutadania a conéixer la situació de compatibilitat o incompatibilitat de les persones amb càrrec públic.

g) Exercir la labor inspectora quan tinga coneixement de qualsevol indici d'irregularitat en matèria d'incompatibilitats o conflictes d'interessos de les persones incloses en l'article 2, per denúncia, petició raonada d'altres òrgans o entitats o a iniciativa pròpia, així com informar la resta d'òrgans que tinguen atribuïdes funcions d'inspecció quan es detecte alguna irregularitat de la seua competència, i en cas de situacions d'aparent il·lícit penal, informar el Ministeri Fiscal immediatament.

h) Qualssevol altres que li atorguen aquesta llei o el reglament que la desplegue.

3. L'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos estarà coordinada amb els òrgans de control o prevenció i lluita contra la corrupció existents.

 

Article 11. Personal [8]

El personal adscrit a l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos serà en tot cas personal funcionari de carrera, i la provisió ordinària dels llocs de treball adscrits al servei es farà, sempre, per concurs de mèrits a través de la convocatòria pública en el DOGV.

 

 

CAPÍTOL II
Obligacions

 

Article 12. Obligacions al nomenament i durant l'exercici del càrrec públic [9]

1. Les persones nomenades per a exercir càrrecs públics han de presentar declaració d'activitats que inclourà les següents:

a) Activitats exercides durant els dos anys anteriors a la presa de possessió. Inclourà totes les activitats públiques i privades, de tipus professional, mercantil o laboral per compte propi o alié. b) Altres activitats que exercisquen durant el temps en què desenvolupe el seu mandat com a càrrec públic. Inclourà les activitats següents:

1.r Activitats públiques, en la qual es reflectiran les activitats en relació amb altres càrrecs de representació popular i altres càrrecs públics diferents dels que els corresponguen amb caràcter institucional o per als quals han resultat designades per raó del seu càrrec.

2.n Activitats privades.

2. Les persones càrrecs públics han de presentar la declaració de béns, drets i obligacions patrimonials, que inclourà el detall de tots els béns, drets i obligacions patrimonials, valors i actius financers, participacions o obligacions societàries que posseeix la persona amb càrrec públic. Igualment, hauran d'informar sobre la denominació i l'objecte social de les societats en què tinguen interessos. A aquesta declaració es podrà acompanyar, amb el respectiu consentiment, la relativa a la participació del seu cònjuge o la seua parella de fet, els fills i filles dependents o les persones tutelades i les persones amb qui convisca.

3. Així mateix, la persona amb càrrec públic ha d'aportar anualment durant l'exercici del seu càrrec, còpia de l'última declaració tributària corresponent a l'Impost de la Renda sobre les Persones Físiques, i a l'Impost sobre el Patrimoni, si existeix l'obligació legal de presentar-les de conformitat amb la legislació tributària. Podrà substituir la seua aportació per l'autorització a l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos perquè les dades necessàries siguen consultades o obtingudes directament de l'administració davant la qual va presentar la declaració.

4. Si una persona amb càrrec públic és designada per a nomenaments successius, haurà de presentar una nova declaració d'activitats referent al nou càrrec. S'entén per nomenament successiu quan entre el cessament en un càrrec i el posterior nomenament en un altre no haja transcorregut més d'un mes.

5. L'obligació de formular declaracions i de subministrar informació i dades tributàries naix des de la data d'efectes del nomenament. La declaració d'activitats i l'última declaració presentada de béns, drets i obligacions patrimonials es tindran en compte per a dictar la resolució en matèria de compatibilitat.

6. Haurà de presentar-se una declaració modificativa quan es produïsca una variació rellevant de la informació recollida en les declaracions efectuades.

7. L'oficina emetrà un informe sobre la compatibilitat entre la declaració d'activitats i la declaració de béns, drets i obligacions patrimonials, i l'exercici del càrrec públic de cadascuna persona amb càrrec públic amb obligació de declarar.

 

Article 13. Obligacions al cessament [10]

1. Les persones cessades de càrrecs públics hauran de presentar declaració les d'activitats que s'exerciran després del cessament amb la informació que es determine reglamentàriament.

2. També han de presentar una nova declaració de béns, drets i obligacions patrimonials, amb la informació actualitzada al moment de la seua presentació.

3. Haurà de presentar-se una declaració modificativa quan es produïsca una variació rellevant de la informació recollida en les declaracions efectuades.

4. Així mateix, hauran d'aportar anualment davant el registre còpia de les declaracions tributàries, en els termes previstos en l'article 12.3 de la present llei.

5. L'obligació de formular declaracions i de subministrar informació i dades tributàries finalitza transcorreguts tres anys des del cessament, comptats de data a data. Tot això, sense perjudici de l'exigència de responsabilitats per infraccions que s'hagueren comés abans del transcurs d'aquest termini.

6. L'oficina emetrà un informe sobre la compatibilitat entre la declaració d'activitats i la declaració de béns, drets i obligacions patrimonials, i l'activitat que és pretén realitzar desprès del cessament de cadascuna persona amb càrrec públic amb obligació de declarar.

 

Article 14. Tramitació de la informació i conseqüències jurídiques

1. Mentre no hi haja resolució expressa, la persona nomenada per al càrrec es trobarà en situació de compatibilitat fins que no en reba notificació l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos.

2. La persona afectada per una situació patrimonial incompatible amb el càrrec haurà de desprendre's de les accions, de les participacions, o realitzar l'acció que corresponga en el termini de dos mesos des de la notificació de la incompatibilitat, i notificarà i acreditarà el fet de manera immediata a l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos.

3. Si la situació d'incompatibilitat sobrevinguera durant l'exercici del càrrec, disposarà igualment de dos mesos des de la notificació de la incompatibilitat per a tornar a trobar-se en situació de compatibilitat, i notificarà i acreditarà el fet de manera immediata a l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos.

4. Si la persona afectada en el termini legal no torna a una situació de compatibilitat, s'iniciarà expedient sancionador d'acord amb les previsions del títol III d'aquesta llei.

 

 

TÍTOL III
Règim sancionador

 

Article 15 . Infraccions [11]

1. Són infraccions molt greus:

a) Subministrar deliberadament dades o documents falsos que no s'ajusten a la realitat o estan destinats a propiciar una falsa aparença de legalitat.

b) Incomplir el deure d'abstenció o inhibició quan correspon.

c) Incomplir el règim material d'incompatibilitats previst en aquesta llei.

2. Són infraccions greus:

a) Ometre deliberadament aportar al Registre de Control de Conflicte d'Interessos dades o documents rellevants als efectes d'aquesta llei.

b) No aportar la documentació que correspon aportar al Registre de Control de Conflicte d'Interessos després del requeriment per a fer-ho.

3. Són infraccions lleus:

a) Presentar extemporàniament la documentació que correspon aportar al Registre de Control de Conflicte d'Interessos després del requeriment fefaent per a fer-ho.

b) Complir extemporàniament el deure de reprendre a una situació de compatibilitat una vegada emès un informe per l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos després del requeriment fefaent per a fer-ho.

4. La reincidència i la reiteració es prenen en consideració com a criteris per a graduar les infraccions i les sancions en què haja d'apreciar-se. S'entén per reiteració l'existència prèvia de dues o més sancions per la comissió d'infraccions previstes en aquesta llei en un període de tres anys.

En els supòsits en què existisca reiteració de faltes greus, la sanció a imposar per la infracció comesa és la que correspon a les faltes molt greus. En els supòsits en què existisca reiteració de faltes lleus, la sanció a imposar per la infracció comesa és la que correspon a les faltes greus.

 

Article 16. Sancions i principis per a la seua aplicació

1. Les infraccions molt greus seran sancionades amb la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en el Portal de Transparència del nom de les persones infractores i la infracció comesa, i, com a màxim i aplicant el principi de proporcionalitat segons la infracció comesa, amb una o més de les sancions següents:

a) El reintegrament de les quantitats percebudes indegudament, si és el cas, incrementades fins a un deu per cent si no es procedeix a la devolució el mes següent a la notificació de la resolució de l'expedient sancionador. Aquest increment es concretarà atenent la seua motivació, la disposició mostrada per a fer efectiva la devolució i el temps de demora transcorregut.

b) El cessament immediat en el càrrec per a aquell que el seguesca exercint.

c) La pèrdua del dret a percebre, després del cessament, la totalitat o part de la pensió, indemnització, prestació o percepció econòmica que s'haja generat per haver exercit el càrrec, o l'obligació de restituir-la en el cas que s'haja percebut anteriorment.

d) La prohibició de tornar a ser nomenat alt càrrec no electe durant un període d'entre 5 i 10 anys.

2. Les infraccions greus seran sancionades amb la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en el Portal de Transparència del nom de les persones infractores i la infracció comesa, i amb una o més de les sancions següents:

a) El reintegrament de les quantitats percebudes indegudament, si és el cas, incrementades fins a un deu per cent si no es procedeix a la devolució el mes següent a la notificació de la resolució de l'expedient sancionador. Aquest increment es concretarà atenent la seua motivació, la disposició mostrada per a fer efectiva la devolució i el temps de demora transcorregut.

b) La prohibició de tornar a ser nomenat alt càrrec no electe durant un període entre 2 i 5 anys.

3. Les infraccions lleus seran sancionades amb l'amonestació, que s'acompanyarà del requeriment fefaent del compliment de l'obligació.

4. Per a la graduació de les sancions, es tindran en compte el grau d'incompliment de la llei, l'existència de perjudicis causats a l'interès públic, el temps transcorregut en situació d'incompatibilitat o la percepció indeguda de quantitats i la quantia pel desenvolupament de les activitats incompatibles.

5. La tramitació dels expedients es farà d'acord amb els principis de presumpció d'innocència, proporcionalitat, garantia de defensa i principi contradictori, i d'acord amb el que preveu la normativa general en relació amb el procediment administratiu sancionador.

6. El que hi ha disposat en aquesta llei s'entén sense perjudici de l'exigència de la resta de responsabilitats que pertoquen.

7. El règim disciplinari regulat en aquesta llei no serà aplicable al personal funcionari de lliure designació.

 

Article 17. Tramitació de l'expedient sancionador [12]

1. Per a la tramitació de l'expedient sancionador s'aplicarà el règim sancionador dels empleats i de les empleades públics.

2. L'òrgan competent per a ordenar la incoació quan el o la càrrec públic tinga la condició de membre del Consell serà el Consell. En la resta de casos la incoació de l'expedient correspondrà a la persona titular de la conselleria competent en matèria de transparència, sempre que el o la càrrec públic no depenga d'aquesta. En el cas de dependre d'aquesta última conselleria, la incoació correspondrà a la persona titular de la conselleria competent en matèria d'administració pública i, en el cas que les competències en matèria de transparència i d'administració pública recaiga en la mateixa conselleria, la persona titular de la Presidència de la Generalitat atribuirà la competència a un membre del Consell. Abans d'incoar el procediment es podran realitzar actuacions de caràcter informatiu i reservat, i donar audiència a la persona interessada, per a determinar si concorren circumstàncies que justifiquen la incoació.

L'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos i els òrgans de control o prevenció i lluita contra la corrupció, quan constaten conductes o fets susceptibles de constituir alguna de les infraccions previstes en aquesta llei, podran instar la incoació del procediment. En aquest cas la incoació per part de l'òrgan competent serà preceptiva.

3. La instrucció dels expedients corresponents la durà a terme l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos.

4. Correspon al Consell la imposició de sancions per infraccions molt greus i greus i, en tot cas, quan l'alt càrrec tinga la condició de membre del Consell. La imposició de la resta de sancions correspon a la persona titular de la conselleria competent en matèria de transparència, sempre que el o la càrrec públic no depenga d'ella. Quan la persona amb alt càrrec depenga de la Conselleria amb competències en transparència correspondrà a la persona titular de la conselleria competent en matèria d'administració pública i, en el cas que les competències en matèria de transparència i d'administració pública recaiga en la mateixa conselleria, la persona titular de la Presidència de la Generalitat atribuirà la competència a un o una membre del Consell.

 

Article 18. Prescripcions d'infraccions i sancions

1. El termini de prescripció de les infraccions previstes en aquest títol serà de cinc anys per a les molt greus, tres anys per a les greus i un any per a les lleus.

2. El termini de prescripció de les sancions serà de cinc anys per a les imposades per la comissió d'infraccions molt greus, tres anys per a les imposades per la comissió d'infraccions greus i un any per a les imposades per la comissió d'infraccions lleus.

3. El còmput dels terminis es realitzarà d'acord amb les previsions de la legislació que regule el procediment administratiu comú.

 

 

TÍTOL IV
Principis de transparència i accessibilitat

 

Article 19. Transparència [13]

En el Portal de Transparència de la Generalitat o, si escau, en el portal corresponent de les entitats del sector públic instrumental, s'ha de publicar i mantindre actualitzada informació de l'activitat de l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos, que necessàriament ha d'incloure les memòries anuals presentades a les Corts Valencianes. També s'ha de publicar la relació completa de les declaracions d'activitats presentades per cada persona que ocupe un càrrec públic no electe comprés en l'article 2, a més de les resolucions de compatibilitat i de les resolucions que determinen la incompatibilitat. Aquesta informació s'ha de publicar des del nomenament i mantindre's publicada fins als tres anys posteriors al cessament. Es garanteix que la navegació per la informació és accessible i senzilla per a facilitar al públic l'accés i la transparència.

 

Article 20. Accessibilitat per a denunciar

L'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos disposarà de procediments i canals confidencials per tal que terceres persones puguen informar de possibles casos d'incompliment d'aquesta llei garantint la seua confidencialitat, sempre amb respecte al que preveu la Llei orgànica 15/1999, de protecció de dades de caràcter personal, i sense perjudici del que es disposa en la Llei d'enjudiciament criminal, com també dels òrgans de control, prevenció i lluita contra el frau i la corrupció existents.

 

 

DISPOSICIONS ADDICIONALS

 

Única. Aplicació subsidiària del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic

Per al que no està previst en aquesta llei, s'aplicaran les disposicions del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, i la normativa valenciana referent a la funció pública regulada en la Llei 10/2010, de 9 de juliol, de la Generalitat, de l'ordenació i gestió de la funció pública valenciana.

 

 

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

 

Primera

En el termini d'un mes des de l'aprovació del Reglament que desenvolupe aquesta llei tota la informació i la documentació en poder del Registre d'Activitats i de Béns i Drets Patrimonials d'Alts Càrrecs de la Generalitat s'integrarà en el Registre de Control de Conflicte d'Interessos. El personal que complesca els requisits d'aquesta llei passarà igualment en aquest termini a prestar servei en el nou Registre de Control de Conflicte d'Interessos i en garantirà el bon funcionament i la transparència.

El Registre de Control de Conflictes d'Interessos estarà adscrit a la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria de transparència.

 

Segona

En el termini d'un mes des de l'aprovació del reglament que desenvolupe aquesta llei les persones enumerades en l'article 2 en el moment d'entrada en vigor d'aquest text legal, hauran de realitzar la preceptiva declaració d'activitats, bens i patrimoni davant el Registre de Control de Conflicte d'Interessos tal com s'estableix en l'article 12.

 

 

DISPOSICIONS DEROGATÒRIES

 

Única

Queden derogades totes les normes que s'oposen a aquesta llei.

 

 

DISPOSICIONS FINALS

 

Primera

1. En el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor, el Consell regularà els mecanismes i procediments per què l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos puga desenvolupar les seues funcions, i la dotarà de recursos i de personal tècnic qualificat suficient per al compliment del que disposa aquesta llei.

2. El Consell desenvoluparà reglamentàriament les prescripcions contingudes en aquesta llei en el termini d'un any des que s'aprove.

3. En el termini d'un any des de l'entrada en vigor d'aquesta llei es crearà el web que habilite la possibilitat de rebre informació de casos d'incompliments d'aquesta llei de persones sense identificar, per a garantir la seua intimitat i la protecció de dades de la persona afectada.

 

Segona

Les persones incloses en l'àmbit subjectiu d'aplicació d'aquesta llei que en el moment de l'entrada en vigor es troben en alguna de les situacions d'incompatibilitat durant l'exercici del càrrec hauran d'adaptar la seua situació en el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor de la llei i comunicar a l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos la situació incompatible i les actuacions realitzades per a tornar a la situació de compatibilitat legal.

 

Tercera

Aquesta llei entrarà en vigor l'endemà que es publique en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

 

Per tant, ordene que tots els ciutadans, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir esta llei.

 

 

València, 28 d'octubre de 2016

 

 

El president de la Generalitat
XIMO PUIG I FERRER

 

 

 



[1] L'apartat f de l'article 2 es modifica per l'article 98 de la Llei 9/2019, de 23 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat. (DOGV núm. 8707 de 30.12.2019).

[2]  L'article 3 es modifica per l'article 102 de la Llei 3/2020, de 30 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat 2021 (DOGV núm. 8987 de 31.12.2020).

[3] L'article 4 es modifica per l'article 102 de la Llei 3/2020, de 30 de desembre.

[4]  L'article 7 es modifica per l'article 102 de la Llei 3/2020, de 30 de desembre.

[5]  L'article 7 bis s'afig per l'article 29 de la Llei 7/2023, de 26 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat (DOGV núm. 9756 de 30.12.2023).

[6] L'article 9 es modifica per l'article 102 de la Llei 3/2020, de 30 de desembre.

[7] L'article 10 es modifica per l'article 102 de la Llei 3/2020, de 30 de desembre.

[8]  L'article 11 es modifica per l'article 101 de la Llei 13/2016, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat (DOGV núm. 7948 de 31.12.2016).

[9]  L'article 12 es modifica per l'article 101 de la Llei 13/2016, de 29 de desembre.

[10] L'article 13 es modifica per l'article 101 de la Llei 13/2016, de 29 de desembre.

[11]  L'article 15 es modifica per l'article 98 de la Llei 9/2019, de 23 de desembre.

[12] L'article 17 es modifica per l'article 101 de la Llei 13/2016, de 29 de desembre.

[13]  L'article 19 es modifica per l'article 98 de la Llei 9/2019, de 23 de desembre.

 

Mapa web