Seleccionar redacció :


Diari Oficial de la Comunitat Valenciana

Excepciones

> Missatge d'Avís

S'ha produït un error inesperat

Mapa web

TEXT CONSOLIDAT

 

Versió vigent:  15.07.2017 - 06.05.2021

 

Decret 59/2016, de 13 de maig, del Consell, pel qual es fixa el nombre màxim d'alumnat i la jornada lectiva del personal docent en els nivells no universitaris regulats per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana.

 

(DOGV núm. 7784 de 17.05.2016)Ref. 003362/2016

 

PREÀMBUL

 

El Reial Decret Llei 14/2012, de 20 d'abril, de mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l'àmbit educatiu, va establir que, per raons de limitació de la despesa pública, quan la llei de pressupostos generals de l'Estat no autoritzara la incorporació de personal de nou ingrés per mitjà d'una oferta d'ocupació pública o establira, amb caràcter bàsic, una taxa de reposició d'efectius inferior al 50 %, les administracions educatives, en els centres públics i centres privats sostinguts amb fons públics, podrien ampliar fins a un 20 % el nombre màxim d'alumnat per unitat establit en la normativa vigent per a l'Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria així com per a la resta d'ensenyaments regulats per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

A més a més, també es fixà l'horari lectiu que, amb caràcter mínim, havia d'impartir el professorat en els centres docents públics i privats sostinguts amb fons públics.

En compliment de la competència exclusiva de la Generalitat en la regulació i administració de l'educació, en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, segons els termes previstos en l'article 53 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, el Consell promulgà el Decret 73/2012, de 18 de maig, del Consell, pel qual es determinen les condicions d'aplicació del Reial Decret Llei 14/2012, de 20 d'abril, de mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l'àmbit educatiu no universitari a la Comunitat Valenciana, amb el qual es fixava el nombre d'alumnat per aula i la jornada lectiva mínima del personal docent.

L'Ordre 19/2012, de 21 de maig, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, per la qual es regula l'aplicació del Reial Decret Llei 14/2012, de 20 d'abril, de mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l'àmbit educatiu, en els centres docents no universitaris públics i privats concertats de la Comunitat Valenciana, va determinar una ampliació, fins a un 20 %, del nombre màxim d'alumnat per unitat en els diferents ensenyaments regulats per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

La Llei 48/2015, de 29 d'octubre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2016, recull en l'article 20.2 que, respectant, en tot cas, les disponibilitats pressupostàries del capítol I dels corresponents pressupostos de despeses, les administracions públiques amb competències educatives per al desplegament de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en relació amb la determinació del nombre de places per a l'accés als cossos de funcionaris docents, podran fixar la taxa de reposició fins a un màxim del 100 %.

La proporció d'alumnat per unitat, grup d'escolarització i professorat és un dels factors que incideixen directament en la qualitat de l'ensenyament. Tot i això, i malgrat que s'haja regularitzat la taxa de reposició del personal funcionari del sector educatiu, la situació pressupostària actual i l'infrafinançament que pateix la Comunitat Valenciana impedeixen que es restablisca de manera immediata i per a tots els cursos, la ràtio existent amb anterioritat a l'aplicació del Decret 73/2012.

A més a més, cal tindre en compte que, d'acord amb l'article 87.4 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, els centres públics i privats concertats estan obligats a mantindre escolaritzat tot l'alumnat fins al final de l'ensenyament obligatori, excepte en els casos de canvi de centre produït per voluntat familiar o per aplicació d'algun dels supòsits previstos en la normativa sobre drets i deures de l'alumnat.

Per això, en exercici de la potestat reglamentària prevista en l'article 29 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana; d'acord amb allò previst en l'article 43 de la Llei 5/1985, del Consell; amb l'informe de l'Advocacia General; després de la negociació amb els agents representants de la comunitat educativa; a proposta del conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport; amb el dictamen preceptiu del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana; conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 13 de maig de 2016,

 

DECRETE

 

CAPÍTOL I. Alumnat per aula i jornada lectiva

 

Article 1. Objecte

Aquest decret té per objecte determinar el nombre màxim d'alumnat per aula, unitat o professorat, d'acord amb allò que estableix la normativa bàsica, i la jornada lectiva del personal docent en els centres docents públics i en els centres docents concertats de la Comunitat Valenciana.

 

Article 2. Alumnat per aula

1. Com a conseqüència de l'aplicació de l'article 20.2 de la Llei 48/2015, de 29 d'octubre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2016, torna a estar vigent allò establit en l'article 157.1.a de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, per a l'Educació Primària i l'Educació Secundària Obligatòria, així com allò previst per la normativa bàsica en la resta d'ensenyaments no universitaris regulats per aquesta mateixa llei, d'acord amb el que es recull en el capítol II d'aquest decret.

2. El que disposa aquest article s'aplicarà als centres docents no universitaris, tant públics com privats sostinguts amb fons públics, de la Comunitat Valenciana.

 

Article 3. Jornada lectiva

1. La part lectiva de la jornada setmanal del personal docent que imparteix els ensenyaments regulats en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en centres públics i privats sostinguts amb fons públics serà, com a mínim, de 25 hores en Educació Infantil i Primària i de 20 hores en la resta d'ensenyaments, sense perjuí de les situacions de reducció de jornada previstes en la normativa vigent.

2. La conselleria competent en matèria d'educació podrà establir increments de la part lectiva setmanal sobre el mínim de 20 hores. En aquest cas, el règim de compensació amb hores complementàries serà, com a màxim, d'una hora complementària per cada període lectiu, i únicament podrà computar-se a partir dels mínims a què es refereix l'apartat anterior.

 

CAPÍTOL II. Ràtios màximes

 

Article 4. Primer cicle d'Educació Infantil

El nombre màxim d'alumnat per unitat o grup en els centres que impartisquen el primer cicle d'Educació Infantil serà el determinat en el Decret 2/2009, de 9 de gener, del Consell. No obstant això, als col·legis públics d'Educació Infantil i Primària en què s'implante un projecte experimental en qualsevol nivell educatiu de l'etapa, el nombre màxim d'alumnat per unitat o grup es determinarà en la normativa que regule l'aplicació de cada projecte experimental.

 

Article 5. Segon cicle d'Educació Infantil

El nombre màxim d'alumnat per unitat o grup en els centres que impartisquen el segon cicle d'Educació Infantil, d'acord amb la normativa bàsica, s'estableix en 25.

 

Article 6. Educació Primària

El nombre màxim d'alumnat per unitat o grup en els centres que impartisquen Educació Primària, d'acord amb la normativa bàsica, s'estableix en 25.

 

Article 7. Educació Secundària Obligatòria

El nombre màxim d'alumnat per unitat o grup en els centres que impartisquen Educació Secundària Obligatòria, d'acord amb la normativa bàsica, s'estableix en 30.

 

Article 8. Batxillerat

1. El nombre màxim d'alumnat per unitat o grup en els centres que impartisquen Batxillerat, d'acord amb la normativa bàsica, s'estableix en 35.

2. El nombre màxim d'alumnat per unitat o grup en Batxillerat en règim nocturn, així com en règim semipresencial o a distància, s'estableix en 45.

 

Article 9. Formació Professional Inicial

1. El nombre màxim d'alumnat per unitat o grup en els centres que impartisquen Formació Professional de Grau Mitjà o Formació Professional de Grau Superior, d'acord amb la normativa bàsica, s'estableix en 30. En el cas del règim semipresencial o a distancia, s'estableix en 45.

2. El nombre màxim d'alumnat per unitat o grup és de 18 en els centres que impartisquen Formació Professional Bàsica, segons allò determinat en el Decret 135/2014, de 8 d'agost, del Consell, pel qual es regulen els cicles formatius de Formació Professional Bàsica en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

 

Article 10. Ensenyaments d'idiomes

El nombre màxim d'alumnat per unitat en el nivell bàsic s'estableix en 35 alumnes; en el nivell intermedi, en 30 alumnes; en el nivell avançat, en 25 alumnes, i en els nivells C, en 20 alumnes. Respecte de la modalitat a distància, el nombre màxim d'alumnes s'estableix, per a tots els nivells autoritzats, en 50 alumnes.

 

Article 11. Educació de persones adultes

El nombre màxim d'alumnat per unitat en els diferents nivells de la formació bàsica de persones adultes, en règim presencial, queda establit de la manera següent:

 

Cicle I de la Formació Bàsica de Persones Adultes

1r nivell: alfabetització, 12 alumnes.

2n nivell: 20 alumnes.

3r nivell: 20 alumnes.

 

Cicle II de la Formació Bàsica de Persones Adultes

1r nivell: 35 alumnes.

2n nivell: 35 alumnes.

 

Article 12. Altres ensenyaments

En el cas dels ensenyaments esportius, els ensenyaments elementals i professionals de Música i Dansa, els ensenyaments artístics professionals d'Arts Plàstiques i Disseny i els ensenyaments artístics superiors, el nombre màxim d'alumnat per professor o professora serà el que es determine en la normativa bàsica vigent: Reial Decret 303/2010, de 15 de març, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments artístics regulats en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació; Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial; Reial Decret 320/2000, de 3 de març, pel qual s'estableixen els títols de Tècnic Esportiu i Tècnic Esportiu Superior en les especialitats de Futbol i Futbol Sala; Reial Decret 318/2000, de 3 de març, pel qual s'estableixen els títols de Tècnic Esportiu i Tècnic Esportiu Superior en les especialitats d'Esports de Muntanya i Escalada; en el Reial Decret 935/2010, de 23 de juliol, pel qual s'estableixen els títols de Tècnic Esportiu en Vela amb Aparell Fix i Tècnic Esportiu en Vela amb Aparell Lliure, i se'n fixen els ensenyaments mínims i els requisits d'accés; Reial Decret 936/2010, de 23 de juliol, pel qual s'estableixen els títols de Tècnic Esportiu Superior en Vela amb Aparell Fix i Tècnic Esportiu Superior en Vela amb Aparell Lliure, i se'n fixen els ensenyaments mínims i els requisits d'accés; o norma bàsica que la substituïsca, tal com queda recollit en l'Annex d'aquest decret.

 

Article 13. Reducció del nombre d'alumnes per unitat en el cas d'escolarització d'alumnat amb necessitats educatives especials

1. En els centres docents que impartisquen Educació Infantil (2n cicle) i Educació Primària, i que escolaritzen alumnat amb necessitats educatives especials permanents, la reducció de la ràtio estarà determinada per allò establit en l'apartat deu de l'Ordre de 16 de juliol de 2001, per la qual es regula l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres d'Educació Infantil (2n cicle) i Educació Primària, o norma que la substituïsca.

2. En els centres docents que impartisquen Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat o Formació Professional Inicial, i que escolaritzen alumnat amb necessitats educatives especials, la reducció de la ràtio estarà determinada per allò establit en l'apartat vint-i-huit de l'Ordre de 14 de març de 2005, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres que imparteixen Educació Secundària, o norma que la substituïsca.

3. En els centres docents que impartisquen Formació Professional Bàsica i que escolaritzen alumnes amb necessitats educatives especials permanents, la reducció de la ràtio estarà determinada per allò establit en l'article 9.3 del Decret 135/2014, de 8 d'agost, del Consell, pel qual es regulen els cicles formatius de Formació Professional Bàsica en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, o norma que la substituïsca.

 

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES [1]

 

Primera. Calendari d'implantació

A partir del curs 2016-2017 la implantació d'allò previst en el capítol II d'aquest decret es realitzarà de manera progressiva, curs a curs, a partir del primer nivell de cadascuna de les etapes que s'assenyalen a continuació. Aquesta implantació progressiva es realitzarà atenent les disponibilitats pressupostàries del capítol I de despeses dels pressupostos de la Generalitat per a cada exercici.

– Educació Infantil (2n cicle).

– Educació Secundària Obligatòria.

– Batxillerat.

– Cicles formatius de Formació Professional de grau mitjà i grau superior.

– Cicles formatius d'Arts Plàstiques i Disseny de grau mitjà i grau superior.

– Nivell bàsic en els ensenyaments d'idiomes.

– Cicle I i cicle II de Formació de Persones Adultes.

– Ensenyaments esportius de grau mitjà.

– Ensenyaments esportius de grau superior.

– Ensenyaments elementals de Música i Dansa.

– Ensenyaments professionals de Música i Dansa. I

– Ensenyaments artístics superiors.

En Educació Primària, la implantació de la ràtio màxima determinada en l'article 6 d'aquest decret es realitzarà progressivament, curs a curs, a partir del primer nivell (1r EP) en el curs escolar 2019-2020, sempre atenent les disponibilitats pressupostàries del capítol I de despeses dels pressupostos de la Generalitat per a cada exercici.

 

Segona. Determinació de vacants, durant el període d'implantació, en els nivells no afectats pel calendari d'implantació.

Durant el període d'implantació, en el procés de determinació de vacants en els nivells i cursos no afectats pel calendari d'implantació, en aquells grups configurats amb una ràtio superior a l'establerta en els articles del 4 al 12 d'aquest decret, s'aprofitaran les baixes de l'alumnat per a regularitzar la ràtio d'alumnat per unitat, grup o professorat, independentment del nivell acadèmic en què es produïsquen.

En aquest sentit, les possibles vacants que es produïsquen en els grups a què no els resulta d'aplicació la disposició transitòria primera, sols podran ser cobertes quan el nombre d'alumnat previst per al següent curs siga igual o inferior a la ràtio màxima fixada en els articles del 4 al 12 d'aquest decret.

Tot i això, una vegada començat el curs escolar i en el cas que es produïsca escolarització d'alumnat d'incorporació tardana, correspondrà a la Comissió Municipal d'Escolarització efectuar la proposta de repartiment d'aquest alumnat per mantindre el màxim equilibri possible en el volum d'alumnat de cada localitat o àrea d'influència, sense perjudici d'allò que s'estableix en els articles 41.3 i 42 del Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyances d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.

 

Tercera. Modificacions en el primer nivell de l'Educació Primària

En els centres de titularitat de la Generalitat que tinguen dos o més unitats en sisé d'Educació Primària, es podrà establir, en l'arranjament escolar del curs següent, un nombre d'unitats per a primer d'Educació Primària que permeta fixar una ràtio màxima de 25 alumnes per unitat. Això no ha de comportar variacions del nombre d'unitats d'Educació Primària ni de la plantilla del centre. A més a més, els centres hauran de disposar dels espais suficients. En el cas dels centres privats concertats, es podrà aplicar la mateixa mesura sempre que no implique variacions

en el concert del centre i dispose dels espais suficients. Aquesta mesura es podrà aplicar només durant els cursos 2017-2018 i 2018-2019 i sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permeten.

 

Quarta. Vigència normativa

Durant el període d'implantació progressiva, segons allò que s'ha determinat en la disposició transitòria primera i tret dels casos previstos en les disposicions transitòries segona i tercera, en aquells cursos en què no s'aplique aquest decret, caldrà ajustar-se al que disposa l'Ordre 19/2012, 21 de maig, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació.

 

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

 

Única. Derogació normativa

Queden derogades totes aquelles disposicions del mateix o d'inferior rang que s'oposen al que disposa aquest decret.

 

DISPOSICIONS FINALS

 

Primera. Desplegament reglamentari

1. S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria d'educació perquè dicte les disposicions necessàries per a l'aplicació i el desplegament d'aquest decret.

2. La persona titular de la conselleria competent en matèria d'educació, en aquelles localitats que, per les seues característiques socioeducatives i demogràfiques siga aconsellable, podrà fixar per als centres públics i privats concertats una ràtio màxima d'alumnat per unitat o grup inferior a l'establida en aquest decret.

3. Aquesta facultat s'exercirà mitjançant una ordre que es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana abans de l'inici del procés d'admissió d'alumnat en les distintes etapes educatives, i vigirà durant el període temporal que s'hi determine.

Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

 

València, 13 de maig de 2016

 

El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER

 

El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ IBÁÑEZ 

 

 

ANNEX
Ràtios màximes dels ensenyaments artístics i esportius

 

 

Ensenyaments

Normativa d'aplicació

Ràtios

Ensenyaments esportius de règim especial

Futbol i Futbol Sala

Reial Decret 320/2000 (BOE 76, 29.03.2000)
Reial Decret 1363/2007 (BOE 268, 08.11.2007)

Continguts teòrics: 1:30
Continguts pràctics: 1:24

Esports de Muntanya i Escalada

Reial Decret 318/2000 (BOE 73, 25.03.2000)
Reial Decret 1363/2007 (BOE 268, 08.11.2007

Continguts teòrics: 1:30
Continguts pràctics: 1:18

Vela

Reial Decret 935/2010 (BOE 211, 31.08.2010)
Reial Decret 936/2010 (BOE 211, 31.08.2010)

Segons blocs específics i grau: 1:30, 1:15, 1:6

Ensenyaments artístics musicals

Elementals

Decret 159/2007 (DOCV 5606, 25.09.2007)

Segons assignatures col·lectives: 1:30, 1:10, 1:5

Professionals

Decret 158/2007 (DOCV 5606, 25.09.2007)

Segons assignatures col·lectives: 1:15, 1:10, 1:6, 1:4, 1:3

Superiors

Reial Decret 303/2010 (BOE 86, 09.04.2010)

Classes no instrumentals: 1:15
(Cambra, Orquestra i Cor, segons currículum i plans d'estudi)
Classes instrumentals: 1:1

Ensenyaments artístics de Dansa

Elementals

Decret 157/2007 (DOCV 5606, 25.09.2007)

1:20

Professionals

Decret 156/2007 (DOCV 5606, 25.09.2007)

1:15

Superiors

Reial Decret 303/2010 (BOE 86, 09.04.2010)

1:25

Ensenyaments d'Arts Plàstiques i Disseny

Professionals

Reial Decret 303/2010 (BOE 86, 09.04.2010)

Classes teòriques: 1:30
Classes pràctiques: 1:15

Superiors

Reial Decret 303/2010 (BOE 86, 09.04.2010)

Classes teòriques: 1:20
Classes teoricopràctiques i tallers: 1:10

Resta d'ensenyaments artístics superiors

Art Dramàtic

Reial Decret 303/2010 (BOE 86, 09.04.2010)

Classes pràctiques: 1:12
Classes teoricopràctiques i tècniques: 1:24

Conservació i Restauració de Bens Culturals

Reial Decret 303/2010 (BOE 86, 09.04.2010)

Classes teòriques: 1:20
Classes teoricopràctiques i tallers: 1:10

 

 



[1]  Redacció que en fa el Decret 89/2017, de 7 de juliol, del Consell, pel qual es modifiquen les disposicions transitòries del Decret 59/2016, de 13 de maig, del Consell, pel qual es fixa el nombre màxim d'alumnat i la jornada lectiva del personal docent en els nivells no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana (DOGV núm. 8084 de 14.07.2017) Ref. Base de dades 006306/2017.

 

Mapa web