Disposicion Consolidada

Texto h2

DECRET 88/2005, de 29 d'abril, del Consell de la Generalitat, pel qual s'establixen els procediments d'autorització d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat.

Texto
Texto Texto
Publicat en:   DOGV núm. 4999 de 05.05.2006
Entrada en vigor :   06.05.2005
Origen disposició :   Conselleria Infraestructures i Transport
Referència Base de Dades:   2317/2005
Estat :   Vigent
Data de fi de Vigència:  
Compendi :   Enllaç al Compendi
 

Permalink ELI:

https://dogv.gva.es/va/eli/es-vc/d/2005/04/29/88/con/
Seleccionar redacció :


TEXT CONSOLIDAT

 

Versió vigent: 23.04.2022 -

 

Decret 88/2005, de 29 d'abril, del Consell de la Generalitat, pel qual s'estableixen els procediments d'autorització d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat. [1]

 

(DOGV núm. 7329 de 31.07.2014) Ref. 006923/2014

 

 

L'article 3 de la Llei 54/1997, de 27 de novembre, del Sector Elèctric, estableix que correspon a les comunitats autònomes, en l'àmbit dels seus respectius estatuts, el desplegament legislatiu i reglamentari i l'execució de la normativa bàsica de l'estat en matèria elèctrica, així com autoritzar les instal·lacions elèctriques quan el seu aprofitament no afecte altres comunitats o quan el transport o la distribució no isca del seu àmbit territorial, i exercir les competències d'inspecció i sanció que afecten les dites instal·lacions.

De conformitat amb el que estableixen els articles 21, 28, 36 i 40 de la citada llei, la construcció, l'explotació, la modificació substancial i el tancament de les instal·lacions de producció, incloses les de règim especial, transport i distribució d'energia elèctrica estarà sotmesa al règim d'autorització administrativa prèvia; aquesta autorització serà atorgada per la comunitat autònoma en els supòsits assenyalats en el paràgraf anterior.

La disposició final primera disposa que la llei té caràcter bàsic, si bé s'exclouen d'este caràcter les referències als procediments administratius, que seran regulats per l'administració competent que s'ajustaran, en tot cas, al que estableix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

L'administració general de l'estat ha regulat els procediments d'autorització de les instal·lacions elèctriques de la seua competència en el Reial Decret 1.955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització i subministrament i els procediments d'autorització d'instal·lacions elèctriques, i així en el títol VII es regulen els procediments d'autorització de les instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica la competència dels quals siga de l'administració general de l'estat, i es quedaran les que són competència de les comunitats autònomes sense un procediment específic, ja que en la disposició final primera es confereix el caràcter de no bàsic a les disposicions del citat títol.

A l'entrada en vigor d'este reial decret van quedar derogats el Decret 2.617/1966, de 20 d'octubre, sobre autorització d'instal·lacions elèctriques, i el Decret 2.619/1966, de 20 d'octubre, pel qual es va aprovar el Reglament de la Llei 10/1966, de 18 de març, sobre expropiació forçosa i sancions en matèria d'instal·lacions elèctriques, que resultaven d'aplicació fins esta data segons el que disposa la disposició transitòria primera de la Llei del Sector Elèctric.

Per això, és convenient establir els procediments per a atorgar les autoritzacions respecte de les instal·lacions d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat, així com determinar els òrgans competents per a atorgar-les.

L'article 31.16 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat per Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, atribueix a la Generalitat la competència exclusiva sobre les instal·lacions de producció, distribució i transport d'energia quan este transport no isca del seu territori i el seu aprofitament no afecte una altra província o comunitat autònoma.

L'article 32.5 del citat estatut d'autonomia atribueix competència a la Generalitat per al desplegament legislatiu i l'execució del règim energètic en el marc de la legislació bàsica de l'estat i, si és procedent, en els termes que esta establisca.

El Decret 8/2004, de 3 de setembre, del president de la Generalitat, pel qual s'assigna a la Presidència de la Generalitat i a les conselleries determinades competències, atribueix a la Conselleria d'Infraestructures i Transport les competències en matèria d'energia.

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Infraestructures i Transport, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i després de la deliberació del Consell de la Generalitat, en la reunió del dia 29 d'abril de 2005,

 

 

DECRETE

 

CAPÍTOL I
Disposicions generals

 

Article 1. Objecte

El present decret té per objecte establir els procediments administratius aplicables a l'autorització i a la posada en servici, ampliació i modificació, transmissió i tancament, així com la regulació del procediment per a la declaració d'utilitat pública en concret, de les instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica que són competència de la Generalitat, així com aquelles instal·lacions elèctriques que es determinen en l'article següent.

 

Article 2. Àmbit d'aplicació [2]

1. L'àmbit d'aplicació del present decret comprén les següents instal·lacions elèctriques, sempre que la seua ubicació no excedisca de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana ni de les aigües marítimes interiors adjacents a aquest i a la mar territorial, i estiguen subjectes a alguna de les autoritzacions previstes en la regulació del sector elèctric:

– Les de producció, incloent-hi les seues infraestructures d'evacuació, la potència instal·lada de la qual no siga superior a 50 MW elèctrics. Les infraestructures d'evacuació que formen part de la instal·lació de producció inclouen la connexió amb la xarxa de transport o de distribució, i si fa el cas, la transformació d'energia elèctrica.

– Les de la xarxa de transport secundari, incloses les instal·lacions d'aquesta xarxa que siguen mòbils.

– Les de les xarxes de distribució, incloses les mòbils.

– Les escomeses de tensió nominal menor a 380 kV.

– Les línies directes, excepte quan estiguen connectades a instal·lacions de generació de competència estatal, i

– Les infraestructures elèctriques de les estacions de recàrrega de vehicles elèctrics de potència superior a 250 kW.

2. El present decret també és aplicable a les instal·lacions elèctriques de les xarxes de distribució que no estiguen subjectes a autorització administrativa en els termes que s'indiquen en el capítol VII.

3. Queden excloses dels procediments administratius regulats en el present decret, les instal·lacions elèctriques que siguen objecte d'una disposició específica reguladora del procediment administratiu per a la seua construcció i posada en servei. No obstant l'anterior, el present decret serà d'aplicació supletòria en tot el no previst en els referits procediments específics.

 

Article 2 bis. Instal·lacions elèctriques excloses totalment o parcialment del règim d'autorització administrativa. [3]

1. Queden excloses del règim d'autorització administrativa regulat per la normativa del sector elèctric, les instal·lacions elèctriques següents:

- Les instal·lacions de generació en la modalitat de subministrament amb autoconsum sense excedents, amb independència de la seua potència. En cas de canvi de modalitat a autoconsum amb excedents serà necessari obtindre abans les autoritzacions administratives de construcció i d'explotació de la modificació, d'acord amb el regulat en aquest decret:

- Les instal·lacions de generació aïllades.

- Els grups de generació utilitzats exclusivament en cas d'una interrupció d'alimentació d'energia elèctrica de la xarxa elèctrica, d'acord amb les definicions de l'article 100 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.

- La resta d'instal·lacions de tensió nominal no superior a 1 kV.

La posada en servei d'aquestes instal·lacions es regirà pel que es disposa en els reglaments de seguretat industrial electrotècnics que els siguen aplicables, sense perjudici del que s'estableix en el capítol VII d'aquest decret per a les instal·lacions de baixa tensió de distribució.

2. Només requeriran autorització d'explotació:

– Les de producció d'energia elèctrica amb potència instal·lada no superior a 100 kW, connectades directament a una xarxa de tensió nominal no superior a 1 kV, ja siga de distribució o a la xarxa interior d'un consumidor.

– Les escomeses de qualsevol longitud i tensió nominal no superior a 30 kV, sempre que no sol·liciten la seua declaració d'utilitat pública, en concret, i no estiguen sotmeses a avaluació ambiental.

S'entendrà per escomesa, únicament als efectes de necessitat d'obtenció d'autoritzacions administratives regulades en la legislació del sector elèctric, la instal·lació de nova extensió de xarxa que no vaja a ser cedida abans de la seua posada en servei a l'empresa transportista o a la distribuïdora de la zona, o que en cas de cessió la instal·lació d'extensió tinga per finalitat atendre un únic punt de subministrament, sense perjudici de la configuració d'alimentació, en punta o en pas, anell o bucle, d'aquest amb la xarxa elèctrica. Aquesta cessió s'haurà de realitzar en sol·licitar l'autorització d'explotació.

– Les modificacions no substancials de les instal·lacions de producció, transport, distribució, línies directes i infraestructures elèctriques de les estacions de recàrrega de vehicles elèctrics de potència superior a 250 kW.

En aquests casos amb la sol·licitud d'autorització d'explotació haurà d'acompanyar-se la documentació de disseny, finalització d'obres i superació de totes les proves, assajos i controls exigida per la reglamentació de seguretat electrotècnica, que acredite el compliment de les condicions de seguretat de les instal·lacions i de l'equip associat, així com declaració responsable i de conformitat signada pel sol·licitant, acceptant el condicionat o els informes favorables de les diferents administracions, organismes, empreses de servei públic o de serveis d'interés econòmic general amb béns o drets a càrrec seu, afectats per la instal·lació elèctrica, o d'haver-los-els sol·licitat fefaentment i haver transcorregut més de vint dies sense resposta. [4]

3. Requeriran les autoritzacions d'implantació i d'explotació, en els termes regulats per la legislació bàsica, les instal·lacions mòbils de transport secundari i distribució d'energia elèctrica.

 

Article 3. Classificació de les instal·lacions. [5]

Les instal·lacions elèctriques sotmeses a autorització de l'àmbit d'aplicació d'aquest decret es classifiquen, a l'efecte del seu procediment administratiu d'autorització, en:

a) Grup primer.

- Instal·lacions de producció, incloent-hi les seues infraestructures d'evacuació, excepte les que, independentment de la seua potència, estiguen situades sobre les envoltants de les edificacions o altres construccions auxiliars d'aquestes;

- les xarxes de transport secundari;

- les xarxes de distribució d'energia elèctrica quan la tensió nominal en alguna part de les instal·lacions a autoritzar siga superior a 30 kV, excepte si es tracta d'ampliacions o modificacions a l'interior de subestacions o centres de transformació o repartiment en servei;

- les línies directes de tensió nominal superior a 30 kV;

- les escomeses de tensió nominal superior a 30 kV;

- les instal·lacions compreses en l'àmbit d'aplicació del present decret els projectes de les quals estiguen sotmesos a avaluació ambiental ordinària.

b) Grup segon.

Les instal·lacions no incloses en el grup primer següents:

- les de producció, incloent-hi les seues infraestructures d'evacuació;

- les xarxes de distribució d'energia elèctrica;

- les línies directes, i

- les escomeses.

Formen part també d'aquest grup totes les infraestructures elèctriques de les estacions de recàrrega de vehicles elèctrics de potència superior a 250 kW.

 

Article 4. Òrgans competents

1. Les autoritzacions administratives per a l'execució, ampliació, modificació, explotació, transmissió i tancament, temporal o definitiu, de les instal·lacions elèctriques que estiguen subjectes a aquestes, així com la seua declaració d'utilitat, en concret, seran atorgades:

a) pel centre directiu competent en energia de la conselleria que tinga atribuïda aquesta matèria, en els següents casos:

- per les de producció, incloent-hi les seues infraestructures d'evacuació, la potència instal·lada de la qual a autoritzar siga superior a 10 MW elèctrics.

- per totes les de la xarxa de transport secundari.

- per les de les xarxes de distribució la tensió nominal de la qual en alguna de les parts a autoritzar siga superior a 66 kV, així com totes les que siguen interprovincials amb independència de la seua tensió nominal.

- per les escomeses la tensió nominal de les quals siga superior a 66 kV, així com totes les que siguen interprovincials amb independència de la seua tensió nominal.

- per les línies directes la tensió nominal de les quals siga superior a 66 kV, així com totes les que siguen interprovincials amb independència de la seua tensió nominal.

b) Els serveis territorials competents en energia de la conselleria que tinga atribuïda aquesta matèria, per a la resta de les instal·lacions, incloses totes les infraestructures elèctriques de les estacions de recàrrega de vehicles elèctrics de potència superior a 250 kW. [6]

2. El Consell de la Generalitat serà competent per a la resolució de les discrepàncies, d'acord amb el que estableix la Llei 16/2003, de 17 de desembre, de la Generalitat, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat, quan l'administració o organisme públic afectat que va emetre el condicionat mantinguen la discrepància amb el projecte presentat pel sol·licitant de l'autorització quant a matèria d'ordenació del territori o quant a les condicions tècniques establides en este, i l'òrgan competent per a autoritzar la instal·lació elèctrica no accepte les dites condicions tècniques.

 

Article 5. Presentació de sol·licituds [7]

1. Les sol·licituds d'autorització administrativa prèvia, autorització de construcció i autorització d'explotació per a l'execució, ampliació, modificació i explotació d'instal·lacions elèctriques, així com de transmissió i de tancament, temporal o definitiu, d'aquestes, hauran de reunir els requisits assenyalats per la normativa de procediment administratiu comú, i els exigits, si fa el cas, per la legislació específica aplicable, i es presentaran de manera telemàtica, dirigits a l'òrgan territorial competent en matèria d'energia de la província on es pretenga implantar la instal·lació, o al que li'n corresponga la tramitació, en el cas que la instal·lació afecte més d'una província segons el que s'estableix en aquest decret.

2. A la sol·licitud s'adjuntarà la documentació a què es fa referència en el present decret i l'exigida, si és procedent, per la legislació específica aplicable.

En tot cas, la sol·licitud d'autorització administrativa estarà acompanyada de la documentació següent:

- Aquella que acredite la capacitat del sol·licitant en els termes que s'assenyalen en el present decret.

- Avantprojecte de la instal·lació que haurà de contindre:

A) Memòria en què es consignen les especificacions següents:

1) Ubicació de la instal·lació o, quan es tracte de línies de transport o distribució d'energia elèctrica, origen, recorregut i final d'esta.

2) Objecte de la instal·lació.

3) Característiques principals d'esta.

4) Justificació de la necessitat de la instal·lació i que no genera incidències negatives en el sistema.

B) Punts de connexió de la infraestructura elèctrica. S'indicarà clarament el punt, o punts si fóra el cas, de la xarxa existent a què es pretenen connectar les instal·lacions de les quals se sol·licita autorització, i s'assenyalarà, per a cada un d'estos, l'emplaçament geogràfic, el titular i les característiques que el definisquen.

C) Plans de la instal·lació a escala mínima 1:50.000.

D) Pressupost estimat d'esta.

E) Separata de la part de la documentació que siga d'interés per a les administracions públiques, organismes i, si és procedent, empreses de servici públic o de servicis d'interés general amb béns o servicis al seu càrrec, afectades per la instal·lació.

3. Totes les sol·licituds a les quals es refereix aquest article vindran acompanyades del rebut o resguard acreditatiu de l'ingrés de l'oportuna taxa administrativa vinculada a la mena de procediment instat. Per a això els sol·licitants hauran de fer-ne l'autoliquidació en el lloc web de l'Agència Tributària Valenciana (ATV). No s'admetran a tràmit les sol·licituds que no vinguen acompanyades del corresponent rebut d'ingrés ni l'autoliquidació i l'ingrés del qual siga incorrecte, sense perjudici del requeriment que en aquest cas haja de fer al sol·licitant l'òrgan instructor del procediment.

4. A la sol·licitud d'autorització administrativa haurà d'acompanyar-se, quan es tracte d'instal·lacions que ho requerisquen d'acord amb la regulació d'accés a les xarxes de transport o distribució, còpia del resguard d'haver presentat la garantia econòmica davant l'òrgan competent per a atorgar l'autorització de la instal·lació.

5. Per a les instal·lacions de generació que disposen de permís d'accés o ho hagen sol·licitat, l'òrgan territorial competent en matèria d'energia encarregat de la instrucció del procediment haurà d'emetre acord que acredite que aquesta sol·licitud ha sigut presentada i admesa a tràmit, una vegada verificada formalment la documentació presentada.

La verificació consistirà a comprovar la suficiència i adequació formal de la documentació.

A tal fi, el referit òrgan territorial podrà sol·licitar a altres òrgans de la Generalitat o d'altres administracions públiques que hagen d'intervindre en el procediment, que es pronuncien en el termini màxim de 15 dies, des que reben la documentació, sobre la suficiència i adequació formal d'aquesta, en relació amb els seus respectius àmbits competencials i, si fa el cas, indiquen les deficiències que puguen ser objecte d'esmena. Transcorregut aquest termini sense rebre's contestació sobre aquest tema, s'entendrà adequada la documentació presentada, únicament als efectes de la seua admissió a tràmit.

Quan, de resultes de la verificació formal anterior, s'hagueren detectat deficiències que puguen ser objecte d'esmena, l'òrgan territorial requerirà el promotor perquè la complete o esmene, concedint-li a l'efecte el termini màxim de 15 dies, quedant suspés el còmput d'aquest termini d'admissió a tràmit.

En cas que no la complete o esmene íntegrament en el termini concedit, se'l tindrà per desistit de la seua petició, arxivant-se les actuacions, prèvia resolució dictada en els termes previstos en la legislació de procediment administratiu comú. La resolució de desistiment tindrà els efectes de no admissió a tràmit.

No s'admetran a tràmit les sol·licituds en les quals concórrega alguna d'aquestes circumstàncies:

- la documentació té deficiències que no es consideren corregibles;

- la documentació presentada no es corresponga amb la sol·licitud formulada;

- no s'acredite la capacitat legal, tècnica i economicofinancera del promotor per a realitzar el projecte, sense perjudici de l'obligació d'acreditar la disposició efectiva de recursos econòmics i financers per a executar el projecte abans de l'atorgament de les autoritzacions administratives.

- no s'acredite haver formulat la sol·licitud del permís accés a la xarxa de transport o distribució, acompanyada del resguard acreditatiu d'haver depositat correctament la garantia econòmica corresponent per a sol·licitar aquell a l'operador de xarxa.

En cas de concórrer algun dels criteris de no admissió indicats en aquest apartat, s'acordarà la inadmissió de la sol·licitud, podent-se presentar els recursos que escaiguen. En tot cas, les sol·licituds en les quals no concórrega causa o circumstància d'inadmissió conforme al que s'estableix en aquest article, s'admetran a tràmit.

En el termini màxim de 2 mesos des de la recepció de la sol·licitud, l'òrgan competent dictarà acord d'admissió a tràmit. Transcorregut aqueix termini sense resolució expressa, s'entendrà no admesa a tràmit, podent-se presentar els recursos que escaiguen.

L'admissió a tràmit de la sol·licitud no prejutjarà el sentit de la resolució definitiva que s'adopte ni el resultat de l'avaluació territorial, urbanística, ambiental o de paisatge o qualsevol altra.

 

Article 6. Obligació de resoldre i efectes del silenci administratiu. [8]

1. L'òrgan competent resoldrà sobre les sol·licituds objecte d'aquest decret, d'autorització administrativa prèvia, declaració d'utilitat pública en concret i autorització administrativa de construcció per a l'execució, ampliació i modificació d'instal·lacions elèctriques, d'autorització de transmissió i d'autorització de tancament, definitiu o temporal, d'aquestes, i notificarà les resolucions en el termini màxim de sis (6) mesos per a les del grup primer, i de tres mesos per a les del grup segon, a comptar des de la data en què la sol·licitud haja sigut admesa a tràmit.

2. L'òrgan competent resoldrà sobre la sol·licitud d'autorització d'explotació de les instal·lacions elèctriques i notificarà la resolució en el termini de trenta (30) dies per a les del grup primer, i de vint (20) dies per a les del grup segon, des de la data en què la sol·licitud haja tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per a la seua tramitació.

3. La falta de resolució expressa de les sol·licituds tindrà efectes desestimatoris de conformitat amb la legislació bàsica del sector elèctric.

4. Les autoritzacions s'atorgaran, i així expressament ho recolliran, sense perjudici de les concessions, autoritzacions, llicències i permisos, tant públiques com privades, que siguen necessàries obtindre per part del sol·licitant de la instal·lació per a executar i posar-la en servei, d'acord amb altres disposicions que resulten aplicables i, especialment, les relatives a l'ordenació del territori, urbanisme, al medi ambient i a serveis públics o de serveis d'interés econòmic general».

 

 

CAPÍTOL II
Instal·lacions elèctriques del grup primer

 

Article 7. Autorització de les instal·lacions elèctriques del grup primer

1. La construcció, l'ampliació, la modificació i l'explotació de totes les instal·lacions elèctriques compreses en el grup primer requereixen les resolucions administratives següents:

a) Autorització administrativa, que es refereix a l'avantprojecte de la instal·lació com a document tècnic que es tramitarà, si és procedent, conjuntament amb l'estudi d'impacte ambiental. Així mateix, en els casos en què resulte necessari, permetrà la iniciació dels tràmits corresponents per a l'ocupació del domini públic maritimoterrestre.

b) Autorització administrativa de construcció, que es refereix al projecte concret de la instal·lació i permet a la seua titular la construcció o establiment d'esta.

c) Autorització d'explotació, que permet, una vegada executat el projecte, posar en tensió les instal·lacions i procedir a la seua explotació comercial.

2. Les sol·licituds d'autorització administrativa i d'autorització administrativa de construcció podran efectuar-se de manera consecutiva o conjunta.

3. El procediment d'autorització d'instal·lacions sotmeses a reglamentacions específiques serà d'acord amb el s'ha indicat en estes si difereix del procediment establit en el present decret.

 

Article 8. Sol·licituds d'autorització. Contingut de la sol·licitud d'autorització administrativa

La sol·licitud s'acompanyarà de la documentació mencionada en l'article 5 del present decret i aquella que acredite la capacitat del sol·licitant en els termes següents:

- Els sol·licitants de les autoritzacions d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica hauran d'acreditar la seua capacitat legal, tècnica i economicofinancera per a la realització del projecte, l'administració podrà eximir d'esta acreditació a aquells que estigueren exercint les activitats de producció, transport o distribució d'energia elèctrica amb anterioritat.

- Els sol·licitants de les autoritzacions d'instal·lacions de distribució d'energia elèctrica hauran de complir els requisits establits per al desplegament d'esta activitat en l'article 37 del Reial Decret 1.955/2000, d'1 de desembre.

- Els sol·licitants d'autoritzacions de les instal·lacions de producció i de transport hauran de complir els requisits establits en l'article 121.3 del Reial Decret 1.955/2000, d'1 de desembre.

Sense perjudici de l'anterior, les sol·licituds d'autorització administrativa d'instal·lacions que, no requerint declaració d'utilitat pública en concret, deguen o vagen a ser cedides al transportista o a la distribuïdora de la zona, i siguen realitzades directament pel sol·licitant o promotor, podran ser formulades, a més de per aquests subjectes del sector elèctric, per aquest, i en aquest cas, haurà d'expressar-se clarament aquest extrem en la sol·licitud i resta de documentació que l'ha d'acompanyar. En les resolucions de les citades autoritzacions es recollirà tal circumstància, a més d'advertir que la sol·licitud d'autorització d'explotació haurà de presentar-se pel transportista o la distribuïdora cessionària, aportant el corresponent document de cessió signat per totes dues parts, a més de la resta de documentació exigida per a l'autorització d'explotació. [9]

 

Article 9. Procediment d'autorització [10]

1. Informació pública

Les sol·licituds d'autorització administrativa prèvia se sotmetran al tràmit d'informació pública durant el termini de vint (20) dies, i a l'efecte se n'inserirà un anunci-extracte en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana o butlletí oficial de la província respectiva, segons l'àmbit territorial de l'òrgan competent per a resoldre-les.

Quan se sol·licite la declaració d'utilitat pública, en concret, de les instal·lacions elèctriques que tinguen reconeguda amb caràcter general tal declaració en la legislació bàsica del sector elèctric, se sotmetran al tràmit d'informació pública de conformitat amb el que s'estableix per aquesta i la legislació d'expropiació forçosa.

Quan el projecte de la instal·lació objecte de sol·licitud d'autorització administrativa prèvia estiga sotmés a la legislació d'avaluació ambiental, i aquella exigisca informació pública de la documentació ambiental i del projecte, aquesta es realitzarà d'acord amb el determinat per aquesta legislació. D'igual manera s'actuarà en cas que la construcció i posada en servei de la instal·lació estiga afectada per altres legislacions sectorials o específiques que exigisquen prèviament tràmit d'informació pública del projecte; en aquests casos, la persona interessada haurà de sol·licitar-ho expressament, i acompanyar la documentació oportuna que haja de ser sotmesa a aquest tràmit.

En el supòsit que se sol·licite simultàniament l'autorització administrativa prèvia i la declaració, en concret, d'utilitat pública, la informació pública a què es refereixen els paràgrafs anteriors s'efectuarà conjuntament per a totes dues sol·licituds, així com per a l'avaluació ambiental, quan aquesta s'aplique al projecte, fins i tot per a l'exigida per altres legislacions sectorials que li apliquen, sempre que se sol·licite expressament i s'aporte la documentació preceptiva. A aquest efecte, en els anuncis, comunicacions i edictes que s'hagen de fer es faran constar les regulacions i articles d'aquestes que exigeixen el precitat tràmit d'informació pública.

Per al cas que el tràmit d'informació pública s'efectue conjuntament, tal com disposa el paràgraf precedent, el termini per a emplenar-lo haurà de ser el de major durada dels recollits en les diferents regulacions sectorials o específiques.

En el cas que la instal·lació afecte a més d'una província, correspondrà tramitar l'expedient al servei territorial competent en matèria d'energia en el qual recaiga la major part de la longitud del traçat en cas de línies elèctriques, o la major part de l'àrea de la superfície ocupada pels equips principals de la instal·lació corresponent.

No caldrà sotmetre de nou al tràmit d'informació pública els canvis no substancials que es pogueren produir com a conseqüència de l'estimació d'al·legacions, condicionats impostos i mesures correctores presentades o establides per particulars, les diferents administracions, organismes o empreses de servei públic o de serveis d'interés econòmic general, en la tramitació de les sol·licituds d'autoritzacions administratives prèvia de les citades instal·lacions, sempre que es compte amb la cessió del corresponent dret de les persones propietàries afectades per tals canvis no substancials.

Durant el termini d'informació pública, les persones interessades podran formular les al·legacions que estimen oportunes.

2. Tràmits d'avaluació ambiental

Els projectes d'instal·lacions elèctriques subjectes a autorització administrativa prèvia, que estiguen alhora sotmesos a la normativa d'avaluació d'impacte ambiental, expressament l'hauran de sol·licitar, acompanyant-hi la corresponent documentació.

Finalitzada la informació pública del projecte conforme al punt 1 anterior, i recaptats els informes i informació d'altres administracions, organismes o empreses de servei públic o de serveis d'interés econòmic general afectades pel projecte, el servei territorial competent encarregat de la instrucció del procediment, remetrà a l'òrgan ambiental còpia d'aquests i de les al·legacions presentades que tinguen contingut ambiental, juntament amb la sol·licitud d'avaluació d'impacte ambiental ordinària i la resta de documents que l'han d'acompanyar.

El termini màxim per a resoldre el procediment d'autorització administrativa prèvia, i si escau, de declaració d'utilitat pública, en concret, quedaran suspesos a partir de la data en què tinga entrada en l'òrgan ambiental la sol·licitud d'avaluació d'impacte ambiental.

3. Al·legacions

De les al·legacions presentades, si és procedent, com a conseqüència de la informació pública, es traslladarà al sol·licitant de l'autorització perquè este, al seu torn, comunique a l'òrgan territorial competent en matèria d'energia el que considere pertinent en un termini no superior a deu dies.

4. Informació a altres administracions públiques

L'òrgan que tramite el procediment traslladarà a les distintes administracions, organismes o, si és procedent, empreses de servici públic o de servicis d'interés general amb béns o drets al seu càrrec afectats per la instal·lació elèctrica, de les separates de l'avantprojecte que contindran les característiques generals de la instal·lació i la documentació cartogràfica corresponent i, si és procedent, un document de síntesi de l'estudi d'impacte ambiental, a fi que, en un termini de vint dies, presenten la seua conformitat o oposició a la instal·lació sol·licitada.

En el cas de sol·licituds d'autorització administrativa d'instal·lacions que vagen a ser cedides al transportista o a la distribuïdora de la zona, i siguen realitzades directament pel sol·licitant o promotor, es remetrà a aquestes la documentació tècnica i d'avaluació ambiental completes de la instal·lació.

Transcorregut el dit termini sense que les distintes administracions, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general afectades en els seus béns i drets hagen contestat, s'entendrà la conformitat amb la sol·licitud d'autorització de la instal·lació.

En el cas que es formulen observacions a la sol·licitud d'autorització per les distintes administracions, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general, es traslladarà al sol·licitant perquè en el termini de deu dies done la seua conformitat o formule les objeccions que considere procedents.

En cas d'objeccions del sol·licitant a les observacions realitzades, es traslladaran estos a l'administració, organisme o empresa de servici públic o de servicis d'interés general que va formular oposició perquè, en el termini de deu dies, mostre la seua conformitat o objeccions a la dita contestació. Transcorregut el dit termini sense que les administracions, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general citats emeteren un nou escrit d'objeccions, s'entendrà la conformitat amb la contestació efectuada pel sol·licitant.

Quan les objeccions als plans o projectes objecte d'autorització, formulats per administracions competents en matèria d'ordenació del territori, es referisquen a matèria de planificació o ordenació territorial o urbanística per als supòsits de les autoritzacions de les instal·lacions elèctriques compreses dins de l'àmbit d'aplicació del capítol XX de la Llei 16/2003, de 17 de desembre, es procedirà de conformitat amb el procediment de resolució de discrepància pel Consell de la Generalitat, i es traslladarà, si és procedent, consulta, al mateix temps que la prevista en el paràgraf anterior, perquè, en el termini de deu dies, manifesten la seua conformitat amb el pla o projecte d'instal·lació, transcorregut este s'entendrà evacuat en sentit favorable.

La tramitació compresa en el present apartat podrà ser objecte de supressió per a aquells supòsits concrets en què el sol·licitant de l'autorització administrativa prèvia haja presentat, juntament amb la sol·licitud d'aquesta, una declaració responsable i de conformitat signada per ell, acceptant el condicionat o els informes favorables de les diferents administracions, organismes o, si fa el cas, empreses de servei públic o de serveis d'interés econòmic general amb béns o drets a càrrec seu afectats per la instal·lació elèctrica, i que aquests informes han sigut emesos per aquestes sobre la base, exactament, de la mateixa documentació presentada amb la sol·licitud d'autorització. Al costat de la declaració responsable i de conformitat, el sol·licitant acompanyarà còpia dels citats condicionats i informes.

5. Per al supòsit que l'administració o organisme públic que va emetre el condicionat mantinga la discrepància respecte al projecte presentat pel sol·licitant de l'autorització quant a matèria d'ordenació del territori o quant a les condicions tècniques establides en este, i l'òrgan competent per a autoritzar la instal·lació elèctrica no accepte les dites condicions, es procedirà a remetre aquella part de l'expedient corresponent al manteniment de la discrepància, junt amb el seu informe, per a la resolució de la discrepància pel Consell de la Generalitat.

En el cas d'autoritzacions administratives prèvies d'instal·lacions de transport d'energia elèctrica que hagen de ser atorgades per la Comunitat Valenciana, l'òrgan territorial competent en matèria d'energia, una vegada presentada la sol·licitud, i verificada que compleix els requisits per a ser tramitada, i en tot cas, abans de realitzar la informació pública, la remetrà al centre directiu competent en energia a fi de traslladar-la, juntament amb la documentació que l'ha d'acompanyar, a la Direcció General de Política Energètica i Mines de l'administració general de l'Estat, a fi de recaptar l'informe previ i vinculant per a l'atorgament de l'autorització a què es refereix l'article 35.2 de la Llei 24/2013, del sector elèctric.

L'informe de la Direcció General de Política Energètica i Mines es traslladarà al sol·licitant. Si, transcorreguts tres mesos, no haguera tingut entrada l'informe en la direcció general competent en matèria d'energia, es considerarà que és desfavorable i s'informarà igualment el sol·licitant de tal circumstància.

Durant el termini que transcórrega entre la remissió de la petició d'informe i la seua recepció, el termini màxim per a resoldre l'autorització administrativa prèvia sol·licitada quedarà suspés, tot això sense perjudici que el sol·licitant puga presentar els recursos administratius que considere oportuns.

 

Article 10. Resolució

1. Conclosos els tràmits assenyalats en l'article anterior, l'òrgan territorial competent en matèria d'energia resoldrà sobre l'atorgament de l'autorització, o remetrà a la Direcció General d'Energia, en els supòsits en què li corresponga la competència per a atorgar l'autorització, l'expedient administratiu de la instal·lació, junt amb el seu informe i la proposta de resolució.

En el cas d'instal·lacions de producció o generació d'energia elèctrica, conclosos els tràmits, i abans de la proposta de resolució, el sol·licitant de l'autorització haurà de presentar:

- La documentació que acredite que disposa dels recursos econòmics i el finançament necessari per a executar el projecte concret sotmés a autorització.

- Quan la instal·lació es vaja a situar sobre el terreny, la disponibilitat de tot el que vaja a ocupar-se per l'actuació.

- Els permisos d'accés i connexió a les xarxes de transport o distribució d'energia elèctrica.

La falta d'acreditació, entre altres, d'aquests requisits impedirà l'atorgament de l'autorització sol·licitada. [11]

2. En els expedients d'autorització de noves instal·lacions de transport, ampliació o reforma de les existents, la Direcció General d'Energia traslladarà la resolució que s'adopte al Ministeri competent en matèria d'energia i a la Comissió Nacional d'Energia.

3. La resolució haurà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana o Butlletí Oficial de la Província on s'haja publicat l'anunci d'informació pública, i haurà de ser notificada al sol·licitant, a totes les administracions, organismes públics i empreses del servici públic o de servicis d'interés general que van intervindre o van poder intervindre en l'expedient i als interessats.

4. L'autorització administrativa expressarà el període de temps comptador a partir del seu atorgament en el qual haurà de ser sol·licitada l'autorització administrativa de construcció, i s'indicarà que es produirà la seua caducitat si transcorregut el dit termini aquella no ha sigut sol·licitada, i el peticionari podrà, per raons justificades, sol·licitar pròrrogues del termini establit.

 

Article 11. Autorització administrativa de construcció [12]

1. Sol·licitud

La persona sol·licitant, o titular de l'autorització administrativa prèvia quan aquesta s'haja atorgat, presentarà una sol·licitud d'autorització administrativa de construcció juntament amb:

- El projecte tècnic d'execució signat per persona tècnica competent, elaborat conforme als reglaments tècnics, especificacions particulars de les empreses distribuïdores aprovades per l'administració competent i altres normes tècniques aplicables.

- Una declaració responsable que acredite el compliment de la normativa que li siga d'aplicació signada per la persona autora del projecte tècnic d'execució.

- En el cas d'instal·lacions que vagen a ser cedides al transportista únic o empresa distribuïdora de la zona, i es tramiten pel promotor, còpia de les condicions tecnicoeconòmiques emeses per aquestes i acceptades per l'interessat.

- A més de la resta de documentació que aplicació a la sol·licitud en funció de les seues característiques i emplaçament.

En el cas que la instal·lació afecte més d'una província, correspondrà tramitar l'expedient al servei territorial competent en matèria d'energia en el qual recaiga la major part de la longitud del traçat, en cas de línies elèctriques, o la major part de l'àrea de la superfície ocupada pels equips principals de la instal·lació corresponent.

Es presentaran en forma de separata aquelles parts del projecte que afecten els béns, les instal·lacions, les obres o els servicis, els centres o les zones dependents d'altres administracions, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general, perquè estes establisquen el condicionat tècnic procedent.

En el cas que se sol·licite la tramitació conjunta de l'autorització administrativa i de l'autorització administrativa de construcció, la documentació que s'ha de presentar junt amb el projecte contindrà les mencions previstes en els apartats 2.A).4) i 2.B) de l'article 5 del present decret.

2. Condicionats tècnics

L'òrgan territorial competent en matèria d'energia remetrà les separates del projecte presentat a les distintes administracions, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general afectades, a fi que establisquen el condicionat tècnic procedent en el termini de vint dies.

En el cas de sol·licituds d'autorització administrativa d'instal·lacions que vagen a ser cedides al transportista o a la distribuïdora de la zona, i siguen realitzades directament pel sol·licitant o promotor, es remetrà a aquestes la documentació tècnica i d'avaluació ambiental completes de la instal·lació.

No serà necessari obtindre el dit condicionat:

a) Quan per les distintes administracions, organismes i empreses mencionades hagen acordat, amb la Conselleria d'Infraestructures i Transport normes de caràcter general per a l'establiment de les instal·lacions o per a l'encreuament o contigüitat de les línies elèctriques amb els béns, les instal·lacions, les obres, els servicis, els centres o les zones de la seua competència.

b) Quan remeses les separates corresponents transcórrega el termini establit sense haver rebut resposta. En este cas es tindran per aprovades les especificacions tècniques propostes pel sol·licitant de la instal·lació en el projecte d'execució.

c) Quan el sol·licitant haja presentat, juntament amb la sol·licitud d'autorització administrativa de construcció, una declaració responsable i de conformitat signada per ell, acceptant el condicionat o els informes favorables de les diferents administracions, organismes o, si fa el cas, empreses de servei públic o de serveis d'interés econòmic general amb béns o drets a càrrec seu afectats per la instal·lació elèctrica, i que aquests informes han sigut emesos per aquestes sobre la base, exactament, de la mateixa documentació presentada amb la sol·licitud d'autorització. Al costat de la declaració responsable i de conformitat, el sol·licitant acompanyarà còpia dels citats condicionats i informes.

Es traslladarà al sol·licitant dels condicionats tècnics establits, perquè, en el termini de deu dies, done la seua conformitat o formule les objeccions que considere procedents.

La contestació del sol·licitant es traslladarà a l'administració, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general que va emetre el corresponent condicionat tècnic, perquè, en el termini de deu dies, mostre la seua conformitat o objeccions a la dita contestació. Transcorregut el dit termini sense que l'administració, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general citats emeteren nou escrit d'objeccions sobre el seu condicionat, s'entendrà la conformitat amb la contestació al condicionat tècnic efectuada pel sol·licitant.

3. Resolució

Conclosos els tràmits precedents, l'òrgan territorial amb competències en matèria d'energia resoldrà sobre l'autorització administrativa de construcció o remetrà l'expedient, junt amb el seu informe, a la Direcció General d'Energia, en els supòsits en què li corresponga la competència per a aprovar el projecte d'execució.

Per al supòsit que es mantinga la discrepància quant al condicionat tècnic entre el sol·licitant de la instal·lació i alguna administració o organisme, l'òrgan competent per a resoldre podrà o bé resoldre arreplegant les condicions tècniques establides en el condicionat o bé, si discrepa d'este, remetre l'expedient tramitat, junt amb el seu informe, per a la resolució de la discrepància pel Consell de la Generalitat.

La resolució haurà de ser notificada al peticionari i a totes aquelles administracions, organismes o empreses de servici públic o de servicis d'interés general que van emetre el condicionat tècnic o el van haver d'emetre en l'expedient.

L'autorització administrativa de construcció constitueix la resolució que habilita el titular d'esta a la construcció de la instal·lació projectada, en els termes establits en el Reial Decret 1.955/2000, d'1 de desembre.

La resolució d'autorització administrativa de construcció expressarà el termini màxim per a sol·licitar l'autorització d'explotació, podent el peticionari, per raons justificades, sol·licitar pròrrogues del termini establit.

Quan la instal·lació autoritzada haja o vaja a cedir-se al transportista únic o la distribuïdora de la zona, la resolució ho indicarà expressament, assenyalant que la sol·licitud d'autorització d'explotació haurà de presentar-se pel cessionari, aportant el corresponent document de cessió signat per totes dues parts. Alhora, la resolució d'autorització administrativa de construcció de la instal·lació, recollirà explícitament el dret del titular d'aquesta, siga generador o consumidor, a exigir la subscripció d'un conveni de rescabalament enfront de tercers, en els termes establits en la regulació bàsica de retribució de l'activitat de distribució d'energia elèctrica.

Sense perjudici de l'anterior, a l'efecte de garantir el coneixement per part de la cedent del seu dret a la subscripció de l'esmentat conveni de rescabalament, les empreses distribuïdores hauran d'informar, de manera clara i expressa, en el plec de condicions tecnicoeconòmiques remeses al sol·licitant, sobre aquest dret i de les condicions i moment en el qual aquell pot materialitzar-se.

 

Article 12. Autorització d'explotació [13]

1. Una vegada executat el projecte es presentarà la sol·licitud d'autorització d'explotació davant el servei territorial corresponent, a la que s'acompanyarà tota la documentació exigida per la regulació del sector elèctric i de seguretat industrial aplicable a la instal·lació, així com per les autoritzacions administratives, prèvia i de construcció.

A més d'aquesta documentació, quan es tracte d'instal·lacions d'activitats regulades econòmicament pel sistema elèctric i sotmeses a planificació o retribució, s'acompanyarà certificació del sol·licitant de l'autorització d'explotació relativa a la informació de les característiques tècniques i econòmiques d'aquelles contingudes en el pla anual del transportista o distribuïdor i les referències, quan siga escaient, a les instal·lacions tipus previstes en la regulació en què queda enquadrada, així com aquesta mateixa informació corresponent a la instal·lació efectivament executada i l'autorització d'explotació de la qual se sol·licita. Igualment s'indicarà el pressupost real d'execució, i la part que haja sigut sufragada per tercers diferents del sol·licitant d'aquesta autorització.

2. L'autorització d'explotació corresponent a una instal·lació es podrà sol·licitar per fases, si per necessitats del servei així es requereix. Per a això, en la sol·licitud d'autorització d'explotació de cadascuna de les fases es justificarà aquest fet, es delimitaran els elements del projecte original de la instal·lació dels quals se sol·licita la posada en servei, i s'acompanyarà el certificat d'obra parcial corresponent a aquesta fase, juntament amb la documentació tècnica corresponent a aquesta.

3. Una vegada presentada la sol·licitud amb la documentació indicada, les instal·lacions podran posar-se en marxa provisionalment, sota la responsabilitat de la titular i de la direcció d'obra.

4. Les autoritzacions d'explotació seran atorgades per l'òrgan competent establit en l'article 4, sense perjudici que el servei territorial d'energia corresponent puga efectuar prèviament les comprovacions que es consideren oportunes, inclosa la inspecció d'una part significativa de la instal·lació.

Quan l'autorització corresponga al centre directiu competent en matèria d'energia, la documentació anterior es presentarà davant el servei territorial competent per a la seua instrucció, qui l'elevarà a aquell, juntament amb el seu informe, per a autorització.

5. En els supòsits d'instal·lacions realitzades per tercers i que vagen a cedir-se al transportista únic o distribuïdor de la zona abans de la seua posada en servei, s'aportarà pel cessionari al mateix temps que se sol·licite l'autorització d'explotació, còpia de l'acord o contracte de cessió signat per totes dues parts, donant la seua conformitat a la cessió, i còpia del conveni de rescabalament enfront de tercers subscrit entre les parts, el qual tindrà una durada mínima de deu anys, termini que podrà sol·licitar-se la seua ampliació en els casos degudament justificats. Així mateix s'haurà d'aportar la informació relativa al cost total de la instal·lació, la part sufragada pel transmitent, la referència a la instal·lació tipus regulada amb la qual es correspon i els seus valors unitaris de referència d'inversió, la seua identificació com a projecte en el corresponent pla d'inversió anual del transportista o distribuïdor. La resolució recollirà de manera expressa la cessió de la instal·lació abans de l'atorgament de l'autorització d'explotació.

 

Article 13. Modificacions no substancials. [14]

1. Tindran la consideració de modificacions no substancials les establides amb aquest caràcter en l'article 115.3 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica; així com les que no es troben incloses en l'àmbit d'aplicació del Decret 162/1990, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 2/1989, de 3 de març, d'impacte ambiental.

2. A l'efecte dels supòsits de modificació no substancial del punt anterior, s'entendrà que es mantenen les condicions del projecte original, quan a més de no suposar una alteració de les característiques tècniques bàsiques, es mantenen i compleixen les distàncies reglamentàries de seguretat.

3. Per a les modificacions no substancials, no es requerirà autorització administrativa prèvia, ni autorització administrativa de construcció, devent únicament obtindre l'autorització d'explotació. Per a la sol·licitud d'autorització d'explotació es procedirà conforme al disposat en l'article 12, aportant, a més, la documentació tècnica acreditativa del compliment de les condicions de seguretat de les instal·lacions i de l'element modificat.

En cap cas procedirà a l'emissió d'autoritzacions d'explotació per a les modificacions en instal·lacions complementàries com ara enllumenat, climatització, ventilació, telecomunicacions, sistemes de protecció contra incendis i manteniment d'obra civil, que no impliquen canvi retributiu. En aquests casos, les modificacions hauran de complir, en tot cas, els reglaments de seguretat que els siguen aplicable.

4. Reglamentàriament es desenvoluparà un procediment de sol·licitud conjunta per a totes les modificacions no substancials d'instal·lacions de transport o distribució executades en el semestre anterior, amb independència que puguen presentar-se sol·licituds individualitzades.

 

 

CAPÍTOL III
Instal·lacions elèctriques del grup segon

 

Article 14. Autorització de les instal·lacions elèctriques del grup segon

1. La construcció, l'ampliació o la modificació d'importància i l'explotació de totes les instal·lacions elèctriques compreses en el grup segon requereix les resolucions administratives següents:

a) Autorització administrativa.

b) Autorització administrativa de construcció.

c) Autorització d'explotació.

2. La tramitació de l'autorització administrativa i d'autorització administrativa de construcció es realitzarà de forma conjunta.

 

Article 15. Modificacions no substancials [15]

1. Les modificacions no substancials de les instal·lacions elèctriques del grup segon es regiran pels mateixos criteris que les del grup primer.

2. Per a les modificacions no substancials, no es requerirà autorització administrativa prèvia, ni autorització administrativa de construcció, i únicament s'haurà d'obtindre l'autorització d'explotació. Per a la sol·licitud d'autorització d'explotació es procedirà conforme al disposat en l'article 18, aportant, a més, la documentació tècnica acreditativa del compliment de les condicions de seguretat de les instal·lacions i de l'element modificat.

En cap cas, no escaurà l'emissió d'autoritzacions d'explotació per a les modificacions en instal·lacions complementàries, com ara enllumenat, climatització, ventilació, telecomunicacions, sistemes de protecció contra incendis i manteniment d'obra civil, que no impliquen canvi retributiu. En tot cas, aquestes modificacions hauran de complir els reglaments de seguretat que els siguen aplicables.

4. Reglamentàriament es desenvoluparà un procediment de sol·licitud conjunta per a totes les modificacions no substancials d'instal·lacions de distribució executades l'any anterior, amb independència que puguen presentar-se sol·licituds individualitzades».

 

Article 16. Sol·licitud de les autoritzacions administratives prèvia i de construcció. [16]

1. Es presentarà conjuntament la sol·licitud de les autoritzacions administrativa prèvia i de construcció per a l'execució, ampliació o modificació substancial d'instal·lacions elèctriques subjectes a aquelles, juntament amb:

- el projecte tècnic d'execució signat per persona tècnica competent, elaborat conforme als reglaments tècnics, especificacions particulars de les empreses distribuïdores aprovades per l'administració competent i altres normes tècniques aplicables.

En la memòria del projecte es justificarà el compliment dels esments previstos en els apartats 2.A.4) i 2.B) de l'article 5 del present decret. Respecte al primer apartat, i tant a l'efecte del citat article 5 com per al present, en el cas d'instal·lacions de distribució, per a justificar la necessitat de la instal·lació i que no genera incidències negatives en el sistema, s'identificaran les instal·lacions més pròximes d'altres distribuïdores a la instal·lació objecte de sol·licitud, i s'acreditarà la seua necessitat a partir de la millor previsió de càrregues, escenaris probables i l'anàlisi de fluxos de càrregues i contingències previstes, d'acord amb els procediments d'operació aprovats, i en defecte d'això, conforme als millors criteris tècnics, tenint en quanta les instal·lacions de distribució existents.

A més, el projecte tècnic haurà de portar el full resum, signat per la persona tècnica projectista i la persona titular, en el qual, a més de les característiques tècniques i administratives de la instal·lació (titular, situació, tensió, longitud, etc.), hauran d'indicar-se clarament les administracions, organismes i empreses de servei públic o de serveis d'interés general afectades per la instal·lació, inclòs l'esment exprés de si precisen o no estimació o declaració d'impacte ambiental, i que s'hi compleixen les condicions de pas per zones habitades.

- Una declaració responsable que acredite el compliment de la normativa que li siga d'aplicació, signada per la persona autora del projecte tècnic d'execució.

- Còpia dels informes o condicionats emesos per les diferents administracions, organismes o, si fa el cas, empreses de servei públic o de serveis d'interés econòmic general amb béns o drets a càrrec seu afectats per la instal·lació elèctrica objecte de sol·licitud de les autoritzacions, o còpia fefaent d'haver-los sol·licitat a cadascun amb una antelació mínima de 20 dies i no haver obtingut resposta d'aquells, extrem est que serà objecte de declaració expressa per l'interessat. Els interessats a realitzar directament les peticions d'aquests informes i condicionats als citats organismes, indicaran expressament a aquests en la sol·licitud que ho fan d'acord amb el present precepte, i els efectes per a la continuació del tràmit en cas que no responguen en el referit termini. No obstant això, els informes i condicionats emesos abans de la resolució de les autoritzacions administratives hauran de ser immediatament comunicats per l'interessat a l'òrgan territorial competent d'energia, i seran tinguts en compte.

A l'anterior documentació s'acompanyarà una declaració responsable i de conformitat amb el condicionat o els informes favorables de les diferents administracions, organismes o, si fa el cas, empreses de servei públic o de serveis d'interés econòmic general amb béns o drets a càrrec seu afectades per la instal·lació elèctrica, i que aquests informes han sigut emesos per aquestes sobre la base, exactament, de la mateixa documentació presentada amb la sol·licitud de les autoritzacions.

- La resta de documentació que aplicació a la sol·licitud en funció de les característiques tècniques i emplaçament de la instal·lació elèctrica.

2. Els sol·licitants d'instal·lacions elèctriques del grup segon es regiran pel que s'estableix en l'article 8 per als de les instal·lacions del grup primer.

3. Totes les sol·licituds a les quals es refereix aquest article vindran acompanyades del rebut o resguard acreditatiu de l'ingrés de l'oportuna taxa administrativa vinculada a la mena de procediment instat. Per a això els sol·licitants hauran de fer-ne l'autoliquidació en el lloc web de l'Agència Tributària Valenciana (ATV). No s'admetran a tràmit les sol·licituds que no vinguen acompanyades del corresponent rebut d'ingrés ni l'autoliquidació i l'ingrés del qual siga incorrecte, sense perjudici del requeriment que en aquest cas haja de fer al sol·licitant l'òrgan instructor del procediment.

4. A la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia i de construcció haurà d'acompanyar-se, quan es tracte d'instal·lacions que ho requerisquen d'acord amb la regulació d'accés a les xarxes de transport o distribució, còpia del resguard d'haver presentat la garantia econòmica davant l'òrgan competent per a atorgar l'autorització de la instal·lació.

 

Article 17. Procediment i atorgament de les autoritzacions administratives, prèvia i de construcció. [17]

1. Per a aquells supòsits en què siga necessari tramitar la declaració d'utilitat pública en concret o estiguen sotmeses a avaluació d'impacte ambiental, la sol·licitud de les autoritzacions administratives, prèvia i de construcció, se sotmetrà al tràmit d'informació pública en els termes establits en l'article 9 per a les instal·lacions del grup primer.

2. Analitzada la documentació tècnica aportada, així com, en cas d'haver-se aportat, els informes i condicionats obtinguts i acceptats pel sol·licitant, l'òrgan territorial competent en matèria d'energia resoldrà sobre autoritzacions administratives prèvia i de construcció, o remetrà l'expedient, juntament amb el seu informe i proposta de resolució, a la direcció general competent en matèria d'energia, quan corresponga a aquesta la resolució.

3. Per a l'atorgament de l'autorització administrativa prèvia serà aplicable el que es disposa en l'article 10.1 i per a l'autorització administrativa de construcció el que es disposa en l'11.3.

4. En els supòsits en què la persona sol·licitant no haja aportat els informes o condicionats de les diferents administracions, organismes o, si fa el cas, empreses de servei públic o de serveis d'interés econòmic general amb béns o drets a càrrec seu afectats per la instal·lació elèctrica, perquè aquestes no han contestat abans de l'atorgament de les autoritzacions, es farà constar expressament en les autoritzacions, notificant-se en qualsevol cas la resolució a tots i cadascun d'ells.

 

Article 18. Autorització d'explotació. [18]

La posada en servei i procediment d'autorització d'explotació de les instal·lacions del grup segon es regirà per l'indicat per a les del grup primer en l'article 12.

 

 

CAPÍTOL IV
Transmissió d'instal·lacions elèctriques

 

Article 19. Autorització de transmissió d'instal·lacions. [19]

1. La transmissió de la titularitat d'una instal·lació elèctrica que requereix autorització administrativa prèvia només podrà dur-se a terme una vegada s'haja finalitzat la seua construcció i haja obtingut l'autorització d'explotació. No s'admetran a tràmit les sol·licituds que pretenguen el canvi de titularitat o transmissió de qualsevol de les autoritzacions administratives (prèvia o de construcció) previstes en la legislació bàsica del sector elèctric, sense que la instal·lació a la qual es referisquen aquestes autoritzacions estiga en funcionament de manera reglamentària.

2. La transmissió de les instal·lacions de transport, distribució, producció i línies directes requerirà autorització administrativa prèvia en els termes establits en legislació bàsica del sector elèctric, i el que s'estableix en el present decret com a desenvolupament d'aquesta.

3. La sol·licitud d'autorització de transmissió es presentarà per qui pretén adquirir la titularitat de la instal·lació dirigida a l'òrgan territorial competent en matèria energia per raó de l'emplaçament i anirà acompanyada, a més dels documents exigits amb caràcter general pel procediment administratiu comú, de la documentació següent:

a) Acreditació de disposar, en el moment de formular la sol·licitud, de les capacitats legal, tècnica i econòmica, exigides per l'activitat corresponent a la mena d'instal·lació la transmissió de la qual se sol·licita.

b) Declaració del titular de la instal·lació en la qual manifeste la seua voluntat de transmetre-la a favor del sol·licitant.

c) Identificació de la instal·lació interessada amb referència a les autoritzacions administratives que van emparar la seua construcció i, si fa el cas, posada en servei.

Sense perjudici de l'aplicació de la taxa corresponent, podran acumular-se en una mateixa sol·licitud d'autorització de transmissió més d'una instal·lació, havent de quedar cadascuna perfectament identificada en la documentació adés indicada.

4. La sol·licitud d'autorització de transmissió serà resolta en el termini màxim de 3 mesos per l'òrgan que la va autoritzar o tinga atribuïda la competència per a atorgar l'autorització administrativa prèvia de la instal·lació interessada. En aquells casos en què la resolució no corresponga a l'òrgan territorial competent en matèria energia, aquest una vegada instruït completament el procediment, remetrà la sol·licitud, juntament amb el seu informe, al centre directiu competent en matèria d'energia que la tinga atribuïda.

Transcorregut el termini màxim indicat per a resoldre, la sol·licitud d'autorització de transmissió s'entendrà denegada, i les persones interessades podran interposar els recursos administratius previstos per la legislació de procediment comú.

La resolució que autoritze la transmissió de la instal·lació expressarà que la seua eficàcia queda condicionada al fet que el titular d'aquesta, i futur adquirent, acredite davant l'òrgan autoritzador en el termini màxim de 6 mesos, a comptar des de la data en què es notifique la resolució al sol·licitant:

a) L'efectiva transmissió de la instal·lació, aportant còpia de la documentació justificativa del negoci jurídic dut a terme juntament amb el lliurament.

b) Quan siga escaient, la constitució per la persona autoritzada de les noves garanties econòmiques per al desmantellament de la instal·lació i la restitució o restauració dels terrenys i medi ambient afectats en substitució de les quals hagueren sigut imposades a l'anterior titular, o que foren exigibles d'acord per la legislació vigent en el moment de l'atorgament de l'autorització de transmissió. Únicament escaurà la devolució de les garanties econòmiques a l'anterior titular de la instal·lació quan hagen sigut constituïdes, degudament actualitzades, per l'adquirent.

Si en el termini de 6 mesos el titular de l'autorització de transmissió no acredita degudament el compliment de totes dues condicions, se'n produirà de manera automàtica la caducitat.

La resolució recollirà expressament que no podrà exercir-se l'activitat del sector elèctric associada a la instal·lació la transmissió de la qual se sol·licita mentre no es done compliment a les referides condicions. Alhora, expressarà que una vegada complides aquestes, el nou titular de la instal·lació quedarà subrogat en tots els drets, deures i obligacions que tenia l'anterior titular i exigisca la regulació de l'activitat.

5. Una vegada acreditats els requisits imposats per a l'efectiva transmissió de la instal·lació l'òrgan competent en matèria d'energia corresponent, d'ofici, modificarà la titularitat de la instal·lació en els registres administratius de la seua competència, així com donarà trasllat, quan així corresponga, del canvi de titular a altres òrgans o administracions.

Així mateix, es notificarà el canvi de titularitat efectiu als ajuntaments en què radique la instal·lació quan es tracte d'instal·lacions de producció d'energia elèctrica.

 

 

CAPÍTOL V
Tancament d'instal·lacions elèctriques

 

Article 20. Autorització de tancament d'instal·lacions

1. Sol·licitud

El titular d'una instal·lació de producció, transport o distribució d'energia elèctrica del grup primer que pretenga el tancament d'esta haurà de sol·licitar autorització administrativa de tancament a l'òrgan competent per a autoritzar la instal·lació elèctrica de què es tracte.

El titular de la instal·lació adjuntarà a la sol·licitud un projecte de tancament, que haurà de contindre, com a mínim, una memòria, en la qual es detallen les circumstàncies tècniques, econòmiques, ambientals o de qualsevol altre orde, per les quals es pretén el tancament, així com els plans actualitzats de la instal·lació a escala adequada.

La sol·licitud es podrà acompanyar d'un pla de desballestament de la instal·lació, en el supòsit en què el sol·licitant així ho pretenga.

2. Resolució

L'òrgan territorial competent en matèria d'energia corresponent resoldrà sobre la sol·licitud formulada, o elevarà l'expedient de sol·licitud de tancament, junt amb el seu informe, a la Direcció General d'Energia en els supòsits en què tinga la competència per a autoritzar el tancament.

En tot cas, l'autorització de tancament de la instal·lació podrà imposar a la seua titular l'obligació de procedir al seu desballestament.

La resolució haurà d'expressar el període de temps, comptat a partir del seu atorgament, en el qual haurà de procedir-se al tancament i, si és procedent, al desballestament de la instal·lació, amb indicació que es produirà la caducitat de l'autorització si transcorregut el dit termini aquell no ha tingut lloc.

La resolució es notificarà al sol·licitant i es publicarà, en tot cas, en el Butlletí Oficial de la Província on radique la instal·lació.

 

 

CAPÍTOL VI
Projectes tipus

 

Article 21. Aprovació de projectes tipus

1. Els titulars d'instal·lacions de producció, transport i distribució d'energia elèctrica podran sol·licitar de la Direcció General d'Energia l'aprovació de projectes tipus aplicables a instal·lacions elèctriques de caràcter repetitiu, per a la qual cosa hauran de presentar la corresponent sol·licitud acompanyada de cinc exemplars del projecte (un per a la Direcció General d'Energia, un per a cada òrgan territorial competent en matèria d'energia i un per a l'interessat).

2. Aprovat el corresponent projecte tipus, el projecte d'execució que ha de presentar-se per a l'autorització, l'execució i l'explotació d'una instal·lació elèctrica determinada podrà ser un document reduït en el qual, fent referència expressa al projecte tipus i la seua data d'aprovació, es facilitaran les dades específiques concurrents en cada cas.

3. A instàncies dels dits titulars podran sol·licitar-se modificacions als projectes tipus, d'acord amb els avanços tecnològics que es produïsquen, després de la justificació prèvia suficient de la seua necessitat o conveniència.

 

 

CAPÍTOL VII
Instal·lacions de baixa tensió

 

Article 22. Instal·lacions de distribució en baixa tensió

1. Durant els mesos de gener i juliol de cada any les empreses distribuïdores presentaran, en l'òrgan territorial competent en matèria d'energia corresponent, la documentació tècnica de les instal·lacions de distribució en baixa tensió realitzades durant el semestre natural anterior en la qual s'indiquen les característiques principals de les instal·lacions, i haurà de constar expressament el compliment de les condicions de seguretat establides per la reglamentació vigent, i s'adjuntaran els corresponents croquis o plans de situació per a la seua correcta identificació i certificat tècnic de final d'obra. La dita documentació haurà de ser presentada, a més, en suport informàtic que acredite el compliment dels aspectes mencionats en el present apartat, d'una manera que estiga garantida la llegibilitat i compatibilitat amb els instruments informàtics existents en cada moment.

2. La documentació tècnica citada podrà fer referència a una o a diverses instal·lacions d'una mateixa zona o població.

 

 

DISPOSICIONS ADDICIONALS

 

Primera. Expropiació i servitud

1. Per a la declaració, en concret, de la utilitat pública, expropiació i imposició i exercici de servitud de pas d'energia elèctrica de les instal·lacions elèctriques regulades en el present decret, s'aplicaran el procediment i les disposicions contingudes en el capítol V del títol VII del Reial Decret 1.955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització i subministrament i els procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica, de conformitat amb la disposició final primera 3, en ser preceptes d'aplicació general a l'empara del que preveu l'article 149.1.8a i 18a de la Constitució.

2. L'òrgan competent per al reconeixement, en concret, de la utilitat pública de les instal·lacions elèctriques serà el que tinga atribuïda la competència per a la seua autorització.

3. Les publicacions que, de conformitat amb el que estableix el citat reial decret, s'han de realitzar en el Boletín Oficial del Estado es realitzaran en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

 

Segona. Agència Valenciana de l'Energia

D'acord amb el que estableix l'article 3.2.e) de la Llei 8/2001, de 26 de novembre, de la Generalitat, de Creació de l'Agència Valenciana de l'Energia, i en l'article 15 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, la Conselleria d'Infraestructures i Transport li podrà encomanar la realització d'activitats de caràcter tècnic i administratiu en el marc del que estableix el present decret.

 

Disposició addicional tercera. Pròrrogues i caducitats d'autoritzacions concedides. [20]

1. Les pròrrogues de dates o ampliacions de terminis que establisquen els actes administratius regulats en aquest decret s'atorgaran quan estiguen degudament motivats tant els retards incorreguts, sempre que no siguen imputables al titular de l'autorització, com les noves dates o terminis que se sol·liciten, i no es perjudique tercers.

2. En cap cas podran atorgar-se pròrrogues o ampliacions de termini que vagen més enllà de les dates de caducitat dels permisos d'accés i connexió a la xarxa, de les declaracions o informes d'impacte ambiental per a l'inici de les obres o imposades per actes de selecció en els diferents procediments en concurrència competitiva establits en la regulació del sector elèctric. Tampoc caldrà atorgar-les quan el peticionari pretenga demorar la presentació del projecte tècnic o la seua execució i posada en marxa, per no haver disposat o mantingut la capacitat financera exigida per a la seua realització, o l'entrada en funcionament de la instal·lació es considere que no ha d'ajornar-se, per afectar la garantia de subministrament les necessitats dels consumidors o el correcte funcionament del sistema elèctric.

3. La caducitat dels permisos d'accés i connexió a la xarxa suposarà la caducitat de les autoritzacions administratives previstes en la legislació del sector elèctric que hagueren sigut atorgades, i la necessitat d'obtindre'n altres de noves per a les mateixes instal·lacions, sense perjudici que puguen convalidar-se certs tràmits, les quals només podran tornar a ser atorgades després de l'obtenció dels nous permisos d'accés i connexió per part dels gestors i titulars, respectivament, de les xarxes.

4. Les autoritzacions administratives energètiques de les instal·lacions objecte d'aquest decret caducaran quan ho facen les habilitacions de qualsevol tipus o denominació, vinculades a l'ocupació del sòl o edificacions.

 

Disposició addicional quarta. Format de la documentació gràfica dels avantprojectes, projectes i finals d'obra. [21]

La documentació gràfica principal que defineix les instal·lacions dels avantprojectes, projectes i finals d'obra de les instal·lacions objecte del present decret, vindrà georeferenciada al sistema oficial vigent i es presentarà en un sistema de dades obertes compatible amb la cartografia de l'Institut Cartogràfic Valencià.

 

 

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

 

Expedients en tramitació

Els expedients sobre les matèries regulades en el present decret que es troben en tràmit en el moment de la seua entrada en vigor es tramitaran fins a la seua resolució de conformitat amb la present regulació.

 

 

DISPOSICIONS FINALS

 

Primera. Autorització per a dictar normes de desplegament

Es faculta el conseller d'Infraestructures i Transport per a dictar les normes complementàries per a l'aplicació i el desplegament del que estableix este decret.

 

Segona. Entrada en vigor

El present decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

 

València, 29 d'abril de 2005

 

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

 

El conseller d'Infraestructures i Transport,

JOSÉ RAMÓN GARCÍA ANTÓN

 

 

 



[1]  Es procedeix a substituir en tot el text de la part dispositiva del Decret 88/2005, les expressions següents: «aprovació del projecte d'execució», «aprovació del projecte» i «aprovació de projecte», per aquesta altra: «autorització administrativa de construcció», d'acord amb el que es disposa en l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost, del Consell, de mesures per a accelerar la implantació d'instal·lacions per a l'aprofitament de les energies renovables per l'emergència climàtica i la necessitat de la urgent reactivació econòmica (DOGV núm. 8893 de 28.08.2020) Ref. Base de dades 006679/2020.

[2]  L'article 2 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[3] L'article 2 bis s'introdueix per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[4]  L'apartat 2 de l'article 2 bis es modifica per l'article 11 del Decret llei 1/2022, de 22 d'abril, del Consell, de mesures urgents en resposta a l'emergència energètica i econòmica originada a la Comunitat Valenciana per la guerra a Ucraïna. (DOGV núm. 9323 de 22.04.2022) Ref. Base de dades 003456/2022.

[5] L'article 3 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[6] L'article 4.1 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[7] L'article 5 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[8] L'article 6 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[9]  El paràgraf final de l'article 8 s'afig per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[10] L'article 9 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[11] El punt 1 de l'article 10 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[12] L'article 11 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[13] L'article 12 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[14] L'article 13 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[15]  L'article 15 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[16] L'article 16 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[17] L'article 17 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[18] L'article 18 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[19] L'article 19 es modifica per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[20] La disposició addicional tercera s'afig per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

[21] La disposició addicional quarta s'afig per l'article 5 del Decret llei 14/2020, de 7 d'agost.

 

Mapa web