Disposicion Consolidada

Texto h2

Decret 158/1996, de 13 d'agost, del Govern Valencià, pel qual es desplega la Llei de la Generalitat Valenciana 4/1994, de 8 de juliol, sobre Protecció dels Animals de Companyia

Texto
Texto Texto
Publicat en:   DOGV núm. 2813 de 23.08.1996
Entrada en vigor :   24.08.1996
Origen disposició :   Conselleria Agricultura i Medi Ambient
Referència Base de Dades:   1638/1996
Estat :   Vigent
Data de fi de Vigència:  
Compendi :   Enllaç al Compendi
 

Permalink ELI:

https://dogv.gva.es/va/eli/es-vc/d/1996/08/13/158/con/
Seleccionar redacció :


TEXT CONSOLIDAT

 

Versió vigent: 01.01.2019 –

 

Decret 158/1996, de 13 d'agost, del Govern Valencià, pel qual es desplega la Llei de la Generalitat Valenciana 4/1994, de 8 de juliol, sobre Protecció dels Animals de Companyia.

 

(DOGV núm. 2813 de 23.08.1996) Ref. 1638/1996

 

La plena efectivitat i aplicació de la Llei de la Generalitat Valenciana 4/1994, de 8 de juliol, sobre Protecció dels Animals de Companyia, requereix el seu desenvolupament reglamentari, almenys en algun dels punts de la seua regulació.

En aquest decret s'aborda el desenvolupament executiu de la llei, sense perjudici de l'adopció d'una estructura pròpia, adequada al contingut.

En la Llei 4/1994, de 8 de juliol, es condiciona el funcionament dels establiments que acullen animals de companyia a la seua declaració administrativa com a nucli zoològic per la conselleria competent, mitjançant el compliment de determinats requisits. En aquest decret, en el capítol I, s'opta per crear, com a instrument per a aquesta declaració, el Registre de Nuclis Zoològics de la Comunitat Valenciana.

En el capítol II es fixen les condicions sanitàries i el control administratiu que ha de posseir el transport d'animals de companyia entre nuclis zoològics per garantir les adequades condicions d'higiene i salubritat pública.

Pel que fa a la identificació dels gossos, en el capítol III s'estableix la forma de dur-la a terme per mitjà de la incorporació de tecnologies de recent aplicació, el registre i incidències.

Com a complement del sistema d'identificació dels gossos, i d'acord amb el contingut de la llei, aquest decret crea el Registre Supramunicipal d'Animals de Companyia, n'estableix en el capítol IV les bases de funcionament i garanteix en tot cas la confidencialitat de les dades que s'hi recolliran.

En el capítol V es determinen els mètodes de sacrifici autoritzats que asseguren el mínim de sofriment als animals.

En el capítol VI es crea el Registre d'Associacions per a la Protecció dels Animals Col·laboradores de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient i es determinen els requisits necessaris per optar-hi al reconeixement i la inscripció.

Finalment, en el capítol VII es regula la tramitació d'expedients sancionadors per l'administració de la Generalitat Valenciana, en el supòsit que les autoritats municipals hi trameten les actuacions practicades amb la finalitat que aquella exercisca la competència sancionadora.

Per això, d'acord amb el Consell d'Estat, a proposta de la consellera d'Agricultura i Medi Ambient, i amb la deliberació prèvia del Govern Valencià, en la reunió del dia 13 d'agost de 1996,

 

DECRETE

 

CAPÍTOL I. Els nuclis zoològics i el Registre de Nuclis Zoològics de la Comunitat Valenciana

 

Article 1

Es crea el Registre de Nuclis Zoològics de la Comunitat Valenciana, dependent de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient.

 

Article 2 [1]

1. La declaració administrativa de nucli zoològic, per mitjà de la inscripció en el Registre de Nuclis Zoològics de la Comunitat Valenciana, serà requisit previ indispensable per al funcionament dels establiments següents, situats a la Comunitat Valenciana:

a) Establiments dedicats a la cria, per a la posterior venda o donació, d'animals de companyia, considerant com a tals els que es definixen en l'article 2 de la Llei 4/1994, de 8 de julioL, de la Generalitat, sobre protecció dels animals de companyia.

b) Establiments de venda d'animals de companyia.

c) Residències, escoles d'ensinistrament i la resta d'instal·lacions per al manteniment temporal dels animals de companyia.

d) Centres d'acollida d'animals, de titularitat municipal o privada.

e) Establiments que alberguen èquids amb finalitats exclusivament recreatives, esportives o turístiques.

f) Parcs zoològics, entesos com a establiments, públics o privats que, amb independència dels dies que estiguen oberts al públic, tinguen caràcter permanent i mantinguen animals vius d'espècies silvestres per a l'exposició.

g) Centres d'ensinistrament de gossos d'assistència.

h) Col·leccions zoològiques no incloses en l'apartat f).

2. La instal·lació de circs itinerants, amb col·leccions zoològiques, sense perjuí de les autoritzacions administratives exigibles, s'haurà de comunicar amb setanta-dos hores d'antelació a la conselleria competent en matèria de benestar i sanitat animal.

 

Article 3 [2]

1. Els establiments a què es referix el apartat 1 de l'article anterior, per a la seua declaració com a nucli zoològic per mitjà de la inscripció en el Registre de Nuclis Zoològics de la Comunitat Valenciana, hauran de complir les condicions sanitàries i d'allotjament dels animals exigides en els articles següents i disposar de llicència municipal d'activitat o, en cas de no requerir-la legalment, acreditar-la per mitjà de certificat municipal.

2. Els establiments a què es referix la lletra f) del apartat 1 de l'article anterior, a més d'allò que s'ha assenyalat en l'apartat anterior, tindran un règim de funcionament específic establit en el capítol VII del present decret.

 

Article 4

Els nuclis zoològics, per al seu reconeixement, hauran de complir les condicions sanitàries següents:

a) Emplaçament aïllat que evite el contagi i la difusió de malalties, fins i tot entre aquells establiments les espècies i activitats dels quals siguen de caràcter semblant.

b) Construccions, instal·lacions i equipaments que proporcionen un ambient higiènic i que faciliten l'aplicació de mesures higienicosanitàries.

c) Recintes i locals de fàcil neteja i desinfecció.

d) Dotació d'aigua potable.

e) Sistemes per a l'eliminació d'aigües residuals i fems, si s'escau, de manera que no comporten perill de contagi per a altres animals ni per a les persones.

f) Mitjans per a l'eliminació i la destrucció higiènica de cadàvers.

g) Mitjans per a la neteja i la desinfecció de locals, materials, utensilis i vehicles utilitzats en el maneig i transport d'animals.

 

Article 5

Els nuclis zoològics hauran de complir, per al seu reconeixement, les condicions d'allotjament d'animals següents:

a) Espai. La superfície disponible per animal, qualsevol que siga l'allotjament previst, serà de 0,10 metres quadrats per cada quilogram de pes viu. En cànids i fèlids de pes inferior a deu quilograms serà de 0,20 metres quadrats per quilogram de pes viu. En cas de mantenir-se engabiat, l'alçària del recinte serà, com a mínim, d'1,5 vegades l'alçària de l'animal. Aquestes dimensions podran ser superiors quan el comportament habitual de l'animal ho exigisca.

b) Ambient dels locals d'allotjament. Si els animals resten en locals a l'aire lliure disposaran d'una superfície coberta a la qual tindran accés lliure per posar-se a l'abric de les inclemències del temps i de l'exposició directa al sol i al vent.

Si els animals s'allotgen a l'interior de construccions, hi haurà sistemes que garantisquen una adequada ventilació. Als locals que freturen de finestres s'instal·larà un sistema d'il·luminació que satisfaça les necessitats biològiques de cada espècie animal allotjada.

c) Els equipaments per al proveïment d'aigua i aliment estaran adaptats a les necessitats de cada espècie.

 

Article 6

Les col·leccions zoològiques de circs compliran les mesures zoosanitàries de caràcter general i les que s'exigeixen en els articles anteriors referents a condicionament, desinfecció, maneig i neteja.

 

Article 7 [3]

1. Els titulars dels establiments, siguen persones físiques o jurídiques, a través del seu legítim representant, hauran de sol·licitar la declaració de nucli zoològic per mitjà de la inscripció en el Registre de Nuclis Zoològics de la Comunitat Valenciana, per mitjà d'instància acompanyada dels documents següents:

a) Acreditació de la personalitat i del reconeixement com a associació de protecció i defensa dels animals, si és el cas.

b) Còpia de la llicència municipal d'activitat o acreditació de la seua inexigibilitat.

c) Memòria descriptiva de l'activitat, pla de situació i croquis de les instal·lacions.

d) Programa higienicosanitari i de prevenció de malalties subscrit pel veterinari col·legiat en exercici lliure professional.

2. Els establiments a què ens referim en la lletra f) de l'apartat 1 de l'article 2 hauran de complir també el que s'establix en l'article 27 del present decret, de conformitat amb allò que es preveu en la Llei 31/2003, de 27 d'octubre, de conservació de la fauna silvestre en els parcs zoològics.

3. En el cas de no requerir l'establiment llicència municipal d'activitat, podrà adjuntar-se a la sol·licitud l'informe de l'ajuntament corresponent en relació amb el projecte d'instal·lació del nucli zoològic. En qualsevol altre cas, l'informe se sol·licitarà en el procediment de declaració de nucli zoològic i d'inscripció en el Registre.

 

Article 8 [4]

1. Després de la sol·licitud, i prèvia inspecció de les instal·lacions, en cas d'estar ja construïdes, s'emetrà un informe pels servicis veterinaris oficials de la conselleria competent en matèria de benestar i sanitat animal.

2. A excepció dels establiments a què ens referim en la lletra f) de l'apartat 1 de l'article 2, que es regixen per les normes estatals, el procediment es resoldrà pel director general competent en matèria de benestar i sanitat animal, en el termini de tres mesos des de la data de la sol·licitud, i s'entendrà desestimada en el cas de no recaure una resolució en este termini.

3. En el supòsit de dictar-se la declaració de nucli zoològic sense la prèvia inspecció favorable de les instal·lacions, a falta de la seua habilitació, serà ineficaç la declaració i la inscripció en el Registre, a l'efecte d'autoritzar el funcionament, fins que es produïsca l'esmentada inspecció favorable pels servicis veterinaris oficials i la seua anotació en el Registre, prèvia comunicació de l'interessat de la finalització de les obres i dels treballs d'instal·lació.

 

Article 9

La declaració de nucli zoològic mitjançant la inscripció en el registre exclusivament autoritzarà el funcionament de l'establiment per a aquelles activitats, espècies i nombre d'animals reflectits en la memòria de la sol·licitud resolta favorablement.

 

Article 10

1. Els nuclis zoològics autoritzats duran un llibre de registre de moviments en el qual figuraran les altes i les baixes dels animals que es produïsquen a l'establiment, com també l'origen i destinació. Si l'animal mor, caldrà anotar-ne el motiu, i si és sacrificat se'n farà constar el mètode utilitzat, i també el veterinari que va controlar el sacrifici.

2. Els establiments de venda al detall registraran els moviments col·lectivament, per referència a la jornada laboral, llevat dels casos de mamífers i aus, les incidències dels quals es registraran singularment.

3. Els establiments de manteniment temporal i els de recollida d'animals de companyia registraran en el llibre, a més, les dades personals del propietari de cadascun dels exemplars allotjats i dels particulars que els recuperen o adopten, respectivament.

 

Article 11

1. Els nuclis zoològics compliran, a més del que es disposa en l'article anterior, les condicions següents:

a) Mantenir els animals en bones condicions higienicosanitàries.

b) Proveir els animals allotjats d'aigua i alimentació sana i suficient.

2. Els nuclis zoològics allotjaran només el nombre d'animals per al qual tinguen capacitat i condicions d'acord amb la memòria descriptiva de l'activitat.

3. Compliran, a més, aquelles obligacions i requisits sanitaris que es determinen oficialment i, en particular, el que es refereix al transport dels animals i a la vigilància epidemiològic sobre aquelles malalties objecte de control oficial.

 

Article 12

1. Els nuclis zoològics disposaran dels serveis d'un veterinari en exercici lliure professional encarregat de mantenir al dia el programa de prevenció, higiene i sanitat de l'establiment i de vigilar i controlar l'estat físic dels animals i, si s'escau, els tractaments a què siguen sotmesos.

2. El certificat veterinari que s'ha d'adjuntar als animals venuts als establiments de cria i venda serà individualitzat quan es tracte de mamífers i aus. La validesa d'aquest document no serà superior a vuit dies.

 

Article 13 [5]

Els servicis veterinaris oficials de la conselleria competent en matèria de benestar i sanitat animal inspeccionaran els nuclis zoològics autoritzats per a vetlar pel compliment del que s'establix en els articles anteriors i els altres requisits exigits en la Llei 4/1994, de 8 de julio, de la Generalitat, a excepció dels establiments a què ens referim en la lletra f) de l'apartat 1 de l'article 2, la inspecció de la qual serà conforme a l'article 29 del present decret.

 

CAPÍTOL II. Transport d'animals entre nuclis zoològics

 

Article 14

1. El transport d'animals entre establiments inscrits en el Registre de Nuclis Zoològics estarà emparat per la guia d'origen i sanitat pecuària, quan els animals pertanyen a alguna espècie que haja estat objecte de regulació sanitària i zootècnica de forma particular.

2. En la resta d'espècies, el trasllat estarà emparat per un certificat veterinari expedit pel veterinari responsable del programa sanitari de l'establiment.

3. En el cas d'aus i mamífers, el certificat farà referència expressa a l'estat sanitari dels animals pel que fa a:

- Malaltia de Newcastle i influença aviària.

- Psitacosi-Ornitosi.

- Ràbia i borm o pepida.

4. Els èquids, a fi d'un millor control sanitari, seran proveïts d'una targeta sanitària equina individual la qual, inclosa una ressenya de l'animal, els acompanyarà en els trasllats. L'emissió d'aquesta targeta correspondrà al servei veterinari oficial o als veterinaris responsables de programes sanitaris desenvolupats per associacions de defensa sanitària o federacions.

 

CAPÍTOL III. La identificació dels gossos

 

Article 15

1. Els posseïdors de gossos que ho siguen per qualsevol títol hauran de tatuar-los o proveir-los d'un sistema d'identificació electrònic mitjançant un codi identificador conformement amb les modalitats que calga, per mitjà d'una ordre de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient d'acord amb el procediment comunitari.

2. La tècnica utilitzada per a la identificació serà innòcua per a l'animal i no comprometrà el seu benestar, per la qual cosa l'aplicació es realitzarà sota la supervisió d'un facultatiu veterinari.

 

Article 16

1. Els posseïdors dels gossos hauran d'emplenar, sota la supervisió del facultatiu veterinari que realitze la identificació, una fitxa, facilitada per aquest facultatiu, que inclourà la informació següent:

- Sistema d'identificació utilitzat.

- Codi identificador assignat i implantat.

- Zona d'aplicació (en cas de tatuatge convencional).

- Espècie, raça i sexe.

- Any de naixement de l'animal.

- Domicili habitual de l'animal.

- Altres signes identificadors (com ara número de xapa, si ha estat en un cens municipal anteriorment).

- Nom, cognoms i DNI del propietari o posseïdor de l'animal.

- Domicili i telèfon del propietari o posseïdor de l'animal.

- Nom, domicili, número de col·legiat del veterinari actuant i la seua signatura.

- Data en la qual se'n realitza la identificació.

- Signatura del propietari o posseïdor.

2. El veterinari responsable de la identificació remetrà a la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient, o a qui aquesta establisca, una còpia de la fitxa o certificat a l'efecte d'elaborar una base de dades.

 

Article 17

El propietari o posseïdor de l'animal comunicarà al registre qualsevol variació que es produïsca en la identificació de l'animal.

 

CAPÍTOL IV. El registre informàtic valencià d'identificació animal

 

Article 18

1. Es crea el Registre Supramunicipal d'Animals de Companyia lligats al sistema d'identificació que s'estableix en el capítol anterior.

2. El Registre Supramunicipal recollirà únicament la informació que siga estrictament necessària per permetre la recerca d'un animal o acreditar-ne la titularitat.

 

Article 19

1. El Registre Supramunicipal serà gestionat per una entitat degudament autoritzada que serà la responsable d'emetre, recollir, processar i emmagatzemar els codis identificadors que s'assignen a cada propietari dels animals identificats.

2. L'entitat encarregada de la gestió comptarà amb els mitjans tècnics i humans suficients que garantisquen el funcionament adequat del registre.

3. El que s'exposa en els apartats anteriors s'instrumentarà per mitjà del corresponent conveni de col·laboració.

 

CAPÍTOL V. Mètodes de sacrifici autoritzats

 

Article 20

Els mètodes de sacrifici implicaran el mínim sofriment amb una pèrdua immediata del coneixement. Els requisits especials de cada mètode s'ajustaran al que s'estableix en l'annex d'aquest decret.

 

CAPÍTOL VI. Registre d'associacions de protecció i defensa dels animals

 

Article 21

Es crea el Registre d'Associacions per a la Protecció dels Animals Col·laboradores de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient.

 

Article 22

Són requisits per a la inclusió en el registre:

a) Estar legalment constituïdes i inscrites per l'òrgan competent en matèria d'associacions.

b) Tenir com a finalitat primordial la defensa i protecció dels animals.

c) Exercir activitats encaminades a la defensa i protecció dels animals.

 

Article 23

1. La sol·licitud anirà acompanyada de la documentació següent:

a) Certificat d'inscripció en el Registre d'Associacions emès per l'òrgan competent.

b) Còpia dels estatuts visada per l'òrgan competent.

2. Per a cada exercici o període, l'associació col·laboradora remetrà, per a l'aprovació, el programa d'activitats que té previst desenvolupar, amb la indicació del calendari.

 

Article 24

1. El reconeixement com a entitat col·laboradora s'efectuarà mitjançant una resolució del director general de Producció Agrària i Pesca per a cada associació. La falta de resolució expressa en el termini de tres mesos tindrà efectes estimatoris.

2. L'associació perdrà el reconeixement oficial:

a) Per revocació acordada per l'autoritat competent per a la concessió en els casos d'incompliment sobrevingut de les condicions en les quals es va atorgar, i per haver deixat de programar activitats durant dos anys consecutius.

b) Per dissolució de l'associació.

c) Per fusió.

 

Article 25

Les associacions reconegudes oficialment com a col·laboradores comunicaran qualsevol variació que puga afectar una d'elles a l'efecte del manteniment del reconeixement oficial.

 

CAPÍTOL VII. Els parcs zoològics [6]

 

Article 26 [7]

Els parcs zoològics, amb una periodicitat mínima anual o quan es produïsquen modificacions substancials, facilitaran a l'autoritat competent la informació actualitzada sobre les col·leccions d'animals que mantinguen en les seues instal·lacions.

Es considera modificació substancial qualsevol modificació de les dades que figuren inscrites, derivada d'ampliacions, reduccions, trasllats, canvis del personal responsable o altres circumstàncies, així com en el cas de suspensió, de cessament de l'activitat o de canvi de titularitat, que haurà de ser notificada a la conselleria competent en matèria de benestar i sanitat animal en el termini màxim d'un mes des que s'haja produït, perquè s'efectue la corresponent modificació en el Registre.

 

Article 27 [8]

Per a obtindre la inscripció en el Registre de Nuclis Zoològics de la Comunitat Valenciana, els establiments a què ens referim en la lletra f) de l'article 2.1 atendran a allò que s'establix en l'article 7 de la Llei 31/2003, de 27 d'octubre, a més d'allò que s'ha exigit pel present decret, per la qual cosa presentaran les corresponents sol·licituds acompanyades de les següents acreditacions, documents i programes, que seran avaluats per mitjà d'informe preceptiu pels organismes de la Generalitat competents en les distintes matèries:

a) Programa de conservació ex situ d'espècies de fauna silvestre, en les condicions esmentades en l'article 4.a) de la Llei 31/2003, de 27 d'octubre.

b) Programa d'educació dirigit la conscienciació del públic pel que fa a la conservació de la biodiversitat, en les condicions esmentades en l'article 4.b) de la Llei 31/2003, de 27 d'octubre.

c) Programa avançat d'atenció veterinària, en les condicions esmentades en l'article 4.c) de la Llei 31/2003, de 27 d'octubre.

d) Mesures orientades a evitar les fugues dels animals allotjats, d'acord amb el que es disposa en l'article 3.d) de la Llei 31/2003, de 27 d'octubre.

e) Mesures de seguretat pública, d'acord amb allò que es preveu en la disposició addicional primera de la Llei 31/2003, de 27 d'octubre.

f) Mesures de benestar animal i enriquiment ambiental, en les condicions esmentades en l'article 3.a) i 3.b) de la Llei 31/2003, de 27 d'octubre.

g) Acreditar la disposició de personal i mitjans materials, d'acord amb allò que es disposa en l'article 5 de la Llei 31/2003, de 27 d'octubre.

h) Disposar d'un registre actualitzat de les espècies existents en el parc, d'acord amb allò que es disposa en l'article 6 de la Llei 31/2003, de 27 d'octubre.

i) Relació d'espècies amenaçades, tant de la fauna autòctona com exòtica amb les autoritzacions pertinents.

1. S'entén per exemplars de fauna autòctona amenaçada tots aquells que pertanyen a espècies incloses en les categories "en perill d'extinció" i "vulnerable" en el Catàleg Nacional d'Espècies Amenaçades, creat pel Reial Decret 439/1990, de 30 de març, i en el Catàleg Valencià d'Espècies Amenaçades de Fauna, creat pel Decret 32/2004, de 27 de febrer, del Consell, independentment del seu origen.

La tinença d'exemplars d'estes espècies serà autoritzada per la conselleria de Territori i Habitatge només quan la seua presència en el parc zoològic estiga expressament prevista en els corresponents plans de recuperació i conservació de l'espècie en qüestió o el parc zoològic participe en un projecte de conservació in situ de l'espècie.

2. S'entén per exemplars de fauna exòtica amenaçada tots aquells que pertanyen a espècies incloses en l'apèndix I del Conveni de Washington (CITES).

La tinença d'exemplars d'estes espècies serà autoritzada per la conselleria de Territori i Habitatge només quan el parc zoològic participe en un projecte de conservació in situ d'alguna d'eixes espècies.

L'òrgan a què li correspon resoldre la inscripció serà la direcció general competent en matèria de benestar i sanitat animal, i la podrà delegar en les respectives direccions territorials.

 

Article 28 [9]

1. Les sol·licituds a què fa referència l'article 27 del present decret seran remeses a la direcció general competent en matèria de benestar i sanitat animal, que prèviament a la seua resolució haurà de sol·licitar els següents informes preceptius:

a) A la direcció general competent en gestió de medi natural, els corresponents als apartats a), b), d), h) i i), de l'article 27 del present decret.

b) A la direcció general competent en matèria de seguretat pública el corresponent a l'apartat e) de l'article 27 del present decret.

2. Els informes seran remesos en un termini màxim de dos mesos després de la seua sol·licitud.

 

Article 29 [10]

Correspon a la conselleria competent en matèria de benestar i sanitat animal la realització de les inspeccions dels parcs zoològics, i podrà demanar els informes que estime pertinents de les altres administracions implicades, sense perjuí d'aquelles que puguen realitzar les conselleries competents en matèria de medi ambient i en matèria de seguretat pública per a emetre els informes pertinents o per a determinar el grau de compliment dels programes i mesures de la seua competència, segons el que s'establix en l'article 27 del present decret.

 

Article 30 [11]

Es procedirà a la cancel·lació de la inscripció en el Registre:

a) Quan ho sol·licite el titular de l'establiment i prèvia constatació de les condicions que permeten esta cancel·lació.

b) D'ofici, amb audiència prèvia de l'interessat, quan per qualsevol mitjà es comprove que:

1. L'establiment ha cessat en la seua activitat i ha transcorregut almenys un any sense reprendre-la.

2. S'hagen produït incompliments de les condicions i dels requisits establits en la normativa d'aplicació.

La no-inscripció en el Registre o la seua cancel·lació donarà lloc al cessament de l'activitat d'exposició al públic dels animals.

 

Article 31 [12]

1. Es crea la Comissió Autonòmica de Benestar Animal en els Parcs Zoològics (d'ara endavant, la Comissió), com a òrgan consultiu en matèria de benestar dels animals dels parcs zoològics, adscrita a la conselleria competent en matèria de benestar animal.

2. La Comissió tindrà les funcions de:

a) Informar en relació a les sol·licituds.

b) Assessorar els parcs i col·leccions zoològiques per al compliment d'esta normativa.

c) Actuar com a òrgan de consulta.

3. La Comissió estarà composta pels membres següents :

a) President: el director general competent en matèria de benestar i sanitat animal de la conselleria competent en esta matèria, o persona en qui delegue.

b) Tres vocals en representació de l'administració de la Generalitat.

1. Vocal Primer: un representant de la conselleria competent en matèria de benestar i sanitat animal.

2. Vocal Segon: un representant de la conselleria competent en matèria de medi ambient

3. Vocal Tercer: un representant de la conselleria competent en matèria de seguretat pública.

c) Un vocal representant d'institucions científiques o universitàries nomenat pel president.

d) Un vocal representant de les organitzacions no governamentals de caràcter autonòmic que tinguen com un dels seus objectius principals la defensa del benestar animal, designat pel president de la Comissió i a proposta d'estes.

e) Un vocal representant del Consell Valencià de Col·legis Veterinaris.

f) Actuarà com a secretari un cap de Secció de l'Àrea de Ramaderia de la direcció general corresponent de la conselleria competent en matèria de benestar i sanitat animal.

4. Podran assistir amb veu, però sense vot, representants dels sectors afectats. Prèvia invitació, quan es considere necessari, podran assistir també experts independents.

5. Es podran crear grups de treball específics amb funcions concretes.

6. La Comissió aprovarà les seues normes de funcionament.

7. La Comissió es reunirà, com a mínim, una vegada a l'any.

8. Sense perjuí de les peculiaritats previstes en este decret, la Comissió acomodarà el seu funcionament al règim previst per als òrgans col·legiats en el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

 

CAPÍTOL VIII. Procediment Sancionador [13]

 

Article 32 [14]

Les infraccions a allò que es disposa en el present decret, a excepció de les produïdes en relació amb els establiments a què ens referim en la lletra f) de l'apartat 1 de l'article 2, seran sancionades d'acord amb allò que es disposa en la Llei 4/1994, de 8 de juliol, de la Generalitat, sobre Protecció dels Animals de Companyia.

 

Article 33 [15]

Amb l'excepció dels establiments a què ens referim en la lletra f) de l'apartat 1 de l'article 2:

1. La instrucció dels procediments sancionadors i la imposició de sancions correspon a les autoritats municipals d'acord amb allò que s'establix en l'article 31 de la Llei 4/1994, de 8 de juliol, de la Generalitat, sobre Protecció dels Animals de Companyia. No obstant això, les autoritats locals podran remetre a la Generalitat les actuacions practicades amb la finalitat que esta exercisca la competència sancionadora si ho estima convenient.

2. Els òrgans competents de la Generalitat per a la imposició de les sancions previstes en l'esmentada llei seran els següents:

a) El conseller competent en matèria de benestar i sanitat animal, quan la sanció siga igual o superior a díhuit mil trenta euros amb trenta-sis cèntims.

b) El director general corresponent de la conselleria competent en matèria de benestar i sanitat animal, quan la sanció siga igual o superior a mil cinc-cents dos euros amb cinquanta-tres cèntims i inferior a díhuit mil trenta euros amb trenta-sis cèntims.

c) El director territorial de la conselleria competent en matèria de benestar i sanitat animal en l'àmbit territorial de la qual es realitze la infracció, quan la sanció siga inferior a mil cinc-cents dos euros amb cinquanta-tres cèntims.

 

Article 34 [16]

Per als establiments a què ens referim en l'apartat f) de l'article 2.1:

a) Caldrà ajustar-se al que es disposa en el capítol V de la Llei 31/2003, de 27 d'octubre, de conservació de la fauna silvestre en els parcs zoològics, en tot allò que es referix a infraccions i sancions.

b) La iniciació i la instrucció dels procediments sancionadors correspondrà a les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de benestar i sanitat animal.

c) La imposició de sancions correspondrà al director dels servicis territorials competent en matèria de benestar i sanitat animal, en el cas de les infraccions lleus; al director general competent en matèria de benestar i sanitat animal, en el cas d'infraccions greus; i al conseller competent en matèria de benestar i sanitat animal, en el cas d'infraccions molt greus.

 

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

 

Primera

S'exclouen del procediment previst en l'article 8 aquells establiments i/o entitats que abans de la data d'entrada en vigor d'aquest decret tingueren formalitzada la inscripció a l'empara del que es disposa per Ordre Ministerial de 28 de juliol de 1980, sobre nuclis zoològics, o que aquesta estigués en tràmit de concessió.

 

Segona [17]

Els establiments compresos en la lletra f) de l'apartat 1 de l'article 2 del present decret, oberts amb anterioritat a la seua publicació, s'hauran d'ajustar a allò que s'ha establit en les modificacions introduïdes en este decret i sol·licitar la corresponent autorització en el termini de sis mesos.

Els parcs zoològics que no sol·liciten l'autorització hauran de tancar les instal·lacions al públic i els aplicaran les mesures que s'establixen en l'article 16 de la Llei 31/2003, de 27 d'octubre.

 

DISPOSICIONS FINALS

 

Primera

En el termini de dos anys, a partir de l'entrada en vigor d'aquest decret, es determinarà per mitjà d'una ordre de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient el sistema d'identificació electrònica dels gossos del qual es fa referència en l'article 15.

 

Segona

Es faculta el conseller d'Agricultura i Medi Ambient per al desenvolupament i l'aplicació d'aquest decret.

 

Tercera

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

 

València, 13 d'agost de 1996

 

El President de la Generalitat Valenciana,

EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO

 

La Consellera d'Agricultura i Medi Ambient,

MARIA ÀNGELS RAMÓN-LLIN I MARTÍNEZ

 

 

ANNEX [18]

 

1. Un animal de companyia només pot ser sacrificat per un veterinari o una altra persona competent, excepte per a posar fi als patiments de l'animal en casos d'urgència justificada en què no puga obtenir-se ràpidament l'assistència d'un veterinari o d'una altra persona competent, o en qualsevol altre cas d'urgència previst per la legislació nacional. Tot sacrifici ha d'efectuar-se amb els menors patiments físics i psíquics possibles, tenint en compte les circumstàncies.

El mètode triat, excepte en cas d'urgència, ha de consistir en la injecció d'una dosi letal d'un producte que posseïsca propietats anestèsiques:

a) Que provoque la pèrdua immediata del coneixement i la mort o

b) que s'inicie amb l'aplicació d'una anestèsia general profunda seguida d'un procediment que cause la mort de manera certa.

La persona responsable del sacrifici ha d'assegurar-se que l'animal és mort abans que es dispose del seu cos.

2. Queden prohibits els mètodes de sacrifici següents:

a) L'ofegament i qualsevol altre mètode d'asfíxia.

b) La utilització de qualsevol substància verinosa o droga la dosificació i l'aplicació de la qual no puguen controlar-se.

 

 

 



[1]  Article 2 modificat pel Decret 83/2007, de 15 de juny, del Consell, de modificació del Decret 158/1996, de 13 d'agost, del Consell, pel qual es desenrotlla la Llei 4/1994, de 8 de juliol, de la Generalitat, sobre Protecció dels Animals de Companyia. (DOGV núm. 5537 de 19.06.2007) Ref. Base de dades 8107/2007.

[2]  Article 3 modificat pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[3]  Article 7 modificat pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[4]  Article 8 modificat pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[5]  Article 13 modificat pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[6]  Rúbrica del Capítol VII modificada pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[7]  Article 26 modificat pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[8]  Article 27 modificat pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[9]  Article 28 introduït pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[10]  Article 29 introduït pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[11]  Article 30 introduït pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[12]  Article 31 introduït pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[13]  Capítol VIII: es l'antic capítol VII, modificat pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[14]  Article 32: es l'antic article 26 amb modificacions, pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[15]  Article 33: es l'antic article 27 amb modificacions, pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[16]  Article 34 introduït pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[17]  Disposició transitòria segona introduïda pel Decret 83/2007, de 15 de juny.

[18]  Annex modificat per l'article 73 de la Llei 27/2018, de 27 desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat. (DOGV núm. 8453 de 28.12.2018) Ref. Base de dades 011731/2018.

 

Mapa web