Disposicion Consolidada

Texto h2

DECRET 81/2013, de 21 de juny, del Consell, d'aprovació definitiva del Pla Integral de Residus de la Comunitat Valenciana

Texto
Texto Texto
Publicat en:   DOGV núm. 7054 de 26.06.2013
Entrada en vigor :   27.06.2013
Origen disposició :   Conselleria Infraestructures, Territori i Medi Ambient
Referència Base de Dades:   006255/2013
Número identificador:   2013/6658
Estat :   Vigent
Data de fi de Vigència:  
Compendi :   Enllaç al Compendi
 

Permalink ELI:

https://dogv.gva.es/va/eli/es-vc/d/2012/06/21/81/con/
Seleccionar redacció :


TEXT CONSOLIDAT

 

Versió vigent: 27.04.2019 -

 

Decret 81/2013, de 21 de juny, del Consell, d'aprovació definitiva del Pla Integral de Residus de la Comunitat Valenciana (PIRCV). [1]

 

(DOGV núm. 7054 de 26.06.2013) Ref. 006255/2013

 

 

PREÀMBUL

 

L'article 45 de la Constitució Espanyola proclama la defensa d'un medi ambient adequat per al desenrotllament de la persona i el deure de conservar-lo. D'acord amb este mandat global de protecció del medi ambient, els poders públics han de vetlar per la utilització racional de tots els recursos naturals, a fi de protegir i millorar la qualitat de vida i defendre i restaurar el medi ambient, i es dóna suport en la indispensable solidaritat col·lectiva.

D'acord amb l'article 50.6 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat per la Llei Orgànica 5/1982, d'1de juliol, correspon a la Generalitat el desplegament legislatiu i l'execució de la normativa bàsica en matèria de medi ambient, sense perjuí de les facultats de la Generalitat per a establir normes addicionals de protecció. Així mateix, en matèria d'ordenació del territori, l'article 49.1.9a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana atribuïx a la Generalitat la competència exclusiva.

En este marc normatiu i en l'exercici de les expressades competències, la Llei 10/2000, de 12 de desembre, de la Generalitat, de Residus de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb la normativa bàsica estatal, va concretar les competències que té la Generalitat, tant sobre el règim jurídic de la producció i gestió dels residus, com pel que fa a la planificació.

En este sentit, la llei esmentada regula en el títol II la planificació, la competència de la Generalitat, l'objectiu de la qual és coordinar l'actuació de les diferents administracions públiques per a aconseguir una adequada gestió dels residus. Es preveuen en l'àmbit autonòmic dos tipus de plans, el Pla Integral de Residus i els plans zonals, els dos de compliment obligatori per a totes les administracions públiques i particulars, per mitjà dels quals es distribuïxen en el territori de la Comunitat Valenciana el conjunt d'instal·lacions necessàries per a garantir el respecte dels principis d'autosuficiència i proximitat. Els dos plans s'elaboren partint del principi general de coordinació de competències entre la Generalitat i les administracions locals valencianes amb vista a aconseguir una planificació concertada i eficaç.

Com a exponent dels instruments de planificació previstos en la llei esmentada, el Pla Integral de Residus s'erigix en l'instrument director i coordinador de totes les actuacions que es realitzen en la Comunitat Valenciana en matèria de gestió de residus.

La Comunitat Valenciana disposa, des de 1997, d'un Pla Integral de Residus (PIR97), aprovat pel Decret 317/1997, de 24 de desembre, del Consell, i modificat pel Decret 32/1999, de 2 de març, del Consell, que ha establit les pautes i els criteris que s'ha de seguir amb l'objectiu d'aconseguir una gestió integral i coordinada dels residus, i que ha culminat amb l'aprovació dels distints plans zonals previstos, dissenyats prenent com a base d'actuació els principis de prevenció i reducció en la producció de residus, de proximitat, de subsidiarietat, de responsabilitat i autosuficiència zonal en la producció, valorització i eliminació de residus.

Al llarg del període d'execució del pla mencionat, i sobre la base dels principis que establix (prevenció i reducció en la producció de residus, proximitat, subsidiarietat, responsabilitat i autosuficiència en l'arreplega, valorització i eliminació de residus), s'han aconseguit notables avanços que han millorat substancialment la gestió dels residus a la Comunitat Valenciana. L'aparició de noves normes europees cada vegada més exigents, la contínua transformació de la societat, els canvis demogràfics i l'evolució de les activitats productives, així com l'adaptació necessària al nou marc normatiu d'àmbit europeu i estatal en matèria de residus, constituïxen factors que impliquen la necessitat de realitzar una revisió dels objectius i les mesures establits en el PIR97 aprovat i procedir a l'actualització, partint d'una visió integral del procés, des de la producció fins a la gestió final, conjugant criteris ecològics, econòmics i socials.

La revisió i l'actualització del Pla Integral de Residus de la Comunitat Valenciana sorgix de la necessitat d'evitar que les polítiques territorials en matèria de residus queden obsoletes, i consolidar així el camí iniciat l'any 1997. El nou Pla Integral de Residus de la Comunitat (PIRCV), tenint en compte els principis i pilars estratègics que informen el pla en vigor, redefinix els objectius i les accions que s'han considerat necessaris per a adaptar-ho a una situació en contínua evolució, i constituir l'estratègia que s'ha de seguir en matèria de residus a la Comunitat Valenciana.

L'estratègia mencionada s'emmarca en els principis que van ser establits en el Sext Programa d'Acció Comunitari en Matèria de Medi Ambient, amb l'objectiu de garantir un elevat nivell de protecció, basant-se especialment en el principi «qui contamina paga», en els principis de cautela i acció preventiva i en el principi de correcció de la contaminació en la seua font.

D'acord amb la Directiva 2008/98/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 19 de novembre de 2008, sobre els residus, i per la qual es deroguen determinades directives, la política recent en matèria de residus ha de tindre també per objecte reduir l'ús de recursos i afavorir l'aplicació pràctica de la jerarquia de residus.

La directiva mencionada ha sigut objecte de transposició a l'ordenament jurídic intern per mitjà de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, en la qual es formula una nova jerarquia de residus que explicita l'orde de prioritat en les actuacions en la política de residus: prevenció (en la generació de residus), preparació per a la reutilització, reciclatge, altres tipus de valorització (inclosa l'energètica) i, finalment, l'eliminació dels residus. Així mateix, seguint les línies marcades per la directiva marc, s'arrepleguen com a instruments de planificació els plans i programes de gestió de residus i els programes de prevenció de residus, i es regula en l'article 14 el contingut dels plans autonòmics de gestió de residus, que inclouran els elements establits en l'annex V.

Quant al seu contingut, el PIRCV està integrat pels següents documents mínims establits en l'article 26 de la Llei 10/2000, de 12 de desembre, de la Generalitat, de Residus de la Comunitat Valenciana:

Una memòria d'informació.

Una memòria de justificació.

Un document d'ordenació no vinculant.

Un document d'ordenació normatiu i vinculant.

A més, s'inclouen en el PIRCV:

Un document de síntesi, que conté de forma resumida les prescripcions de la memòria de justificació per a general coneixement.

Els annexos següents:

Annex 1.1. Norma tècnica reguladora de la implantació i funcionament dels ecoparcs.

Annex 1.2. Model d'ordenança reguladora de l'ús i funcionament de l'ecoparc.

Annex 2. Sistema d'indicadors de la implementació del PIRCV.

Annex 3. Estimació de les necessitats d'ocupació.

Annex 4. Programa de divulgació i informació ciutadanes.

Annex 5. Programa de prevenció.

Annex 6. Estimació de la càrrega de població.

Annex 7. Incorporació de la nova Directiva 2008/98/CE al PIRCV.

Annex 8. Bioresidus.

En l'àmbit material, el Pla Integral de Residus s'aplica a totes les tipologies de residus, i es vertebra en tres grups que responen als principals orígens dels residus mencionats: residus urbans o municipals, residus industrials, i residus específics, grup este últim que aglutina aquells residus que, pel seu origen, característiques especials o legislació particular, mereixen un tractament i anàlisi diferenciat.

Des del punt de vista procedimental, igual que el PIR97, el PIRCV té la naturalesa de pla d'acció territorial de caràcter sectorial, de conformitat amb l'article 27 de la Llei 10/2000, de 12 de desembre, de la Generalitat, de Residus de la Comunitat Valenciana, i s'aplica al seu procediment d'aprovació el que establix la normativa actualment vigent en matèria d'ordenació territorial. En este sentit, la Llei 4/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d'Ordenació del Territori i Protecció del Paisatge, preveu l'elaboració de plans d'acció territorial de caràcter sectorial els objectius i estratègies de la qual estiguen vinculats a un o més sectors de l'acció pública. D'acord amb l'article 57, «els plans d'acció territorial sectorials establiran les determinacions necessàries per al compliment dels seus objectius i seran coherents amb els objectius i criteris d'ordenació establits en esta llei i, si és el cas, en l'Estratègia Territorial de la Comunitat Valenciana». L'Estratègia Territorial de la Comunitat Valenciana, aprovada per mitjà del Decret 1/2011, de 13 de gener, del Consell, definix les infraestructures de gestió de residus com a part integrant, entre altres, del sistema d'infraestructures bàsiques (directriu 127), definix els principis directors en este sentit (directriu 128) i establix els criteris per a la integració paisatgística i territorial de les infraestructures de residus (directriu 132).

Així mateix, el PIRCV, com a document de planificació, ha seguit el procediment d'avaluació ambiental estratègica establit per la Llei 9/2006, de 28 d'abril, sobre Avaluació dels Efectes de Determinats Plans i Programes en el Medi Ambient, i s'han complit igualment les disposicions de la Llei 27/2006, de 18 de juliol, per la qual es regulen els Drets d'Accés a la Informació, de Participació Pública i d'Accés a la Justícia en Matèria de Medi Ambient, i de la Llei 11/2008, de 3 de juliol, de la Generalitat, de Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana.

D'acord amb la normativa citada, en l'elaboració del projecte de PIRCV s'ha donat una àmplia participació ciutadana i institucional. En concret, en el procediment per a l'aprovació del PIRCV s'han efectuat els següents tràmits essencials:

1. Elaboració de la versió preliminar del Pla Integral de Residus de la Comunitat Valenciana.

2. Consulta prèvia a les administracions públiques i al públic interessat i redacció del document de referència.

3. Informe de Sostenibilitat Ambiental (ISA) d'acord amb el document de referència.

4. Sotmetiment de l'Informe de Sostenibilitat Ambiental i de la versió preliminar del pla a consultes a les administracions públiques afectades i del públic interessat per un termini de dos mesos.

5. Informació pública per un termini de dos mesos.

6. Tràmit d'audiència i al·legacions.

7. Memòria ambiental del Pla.

8. Revisió i incorporació d'al·legacions a la versió definitiva del pla.

9. Aprovació provisional mitjançant una Resolució de 31 de gener de 2013, de la consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient.

Així mateix, de conformitat amb el Decret 202/1997, d'1 de juliol, del Consell, pel qual es regula la tramitació i aprovació del Pla Integral de Residus de la Comunitat Valenciana, modificat pel Decret 32/1999, de 2 de març, el pla s'ha sotmés a consulta, per a l'emissió d'informe, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, al Consell Assessor i de Participació del Medi Ambient i al Comité Econòmic i Social.

Igualment, s'ha sotmés a informe del Consell Valencià de Cultura i a consulta amb agents clau, així com a dictamen preceptiu del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, conforme a l'article 10.4 de la Llei 10/1994, de 19 de desembre, de la Generalitat, de creació d'este òrgan consultiu.

Conclòs el procés de tramitació, és competència del Consell l'aprovació definitiva del PIRCV, de conformitat amb el que establix l'article 27.2 de la Llei 10/2000, de 12 de desembre, de la Generalitat, de Residus de la Comunitat Valenciana, i l'article 60 de la Llei 4/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d'Ordenació del Territori i Protecció del Paisatge, aprovació que s'efectua per mitjà d'este decret.

En relació amb els documents que conformen el PIRCV, la naturalesa reglamentària del document d'ordenació normatiu i vinculant exigix tant la seua aprovació per decret del Consell, de conformitat amb allò que disposa l'article 33 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, com la seua corresponent publicació, segons l'article 35 de l'esmentada Llei, incloent-se com a annex en este decret.

S'inclouen igualment en este decret els annexos al mencionat document d'ordenació normatiu i vinculant, relatius a la norma tècnica reguladora de la implantació i el funcionament dels ecoparcs, en la mesura que, encara que de caràcter fonamentalment tècnic, té caràcter vinculant, i al model d'ordenança reguladora de l'ús i funcionament de l'ecoparc, este últim amb fins de general coneixement com a guia per a l'adopció d'ordenances per les entitats locals.

En virtut de tot el que s'ha exposat anteriorment, complits els tràmits procedimentals, a proposta de la consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 21 de juny de 2013,

 

 

DECRETE

 

Article únic. Aprovació definitiva del Pla Integral de Residus de la Comunitat Valenciana (PIRCV)

1. S'aprova definitivament la revisió i actualització del Pla Integral de Residus de la Comunitat Valenciana (PIRCV), en compliment del que establix l'article 27 de la Llei 10/2000, de 12 de desembre, de la Generalitat, de Residus de la Comunitat Valenciana, i en la Llei 4/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d'Ordenació del Territori i Protecció del Paisatge, per als plans d'acció territorial de caràcter sectorial.

2. Forma part del Pla Integral de Residus de la Comunitat Valenciana (PIRCV) el document d'ordenació normatiu i vinculant arreplegat com a annex en este decret.

S'incorporen, així mateix, en este decret els annexos 1.1 i 1.2 del referit document d'ordenació normatiu i vinculant:

a) Annex 1.1. Norma tècnica reguladora de la implantació i funcionament dels ecoparcs.

b) Annex 1.2. Model d'ordenança reguladora de l'ús i funcionament de l'ecoparc.

3. La resta de documents que comprén el Pla Integral de Residus de la Comunitat Valenciana (PIRCV) estaran disponibles per a la seua consulta en la pàgina web de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient.

 

 

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

 

Única. No increment del gasto públic

La implementació i posterior desenrotllament d'este decret no implicarà augment del gasto públic, i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

 

 

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

 

Única. Derogació normativa

Queda derogat el Decret 317/1997, de 24 de desembre, del Consell, pel qual es va aprovar el Pla Integral de Residus de la Comunitat Valenciana, i la seua modificació aprovada pel Decret 32/1999, de 2 de març, del Consell.

 

 

DISPOSICIÓ FINAL

 

Única. Entrada en vigor

El Pla Integral de Residus de la Comunitat Valenciana (PIRCV) entrarà en vigor l'endemà de la publicació d'este decret en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, amb transcripció de les seues determinacions normatives, d'acord amb el que establix l'article 47.1 de la Llei 4/2004, de 30 de juny, de la Generalitat, d'Ordenació del Territori i Protecció del Paisatge.

 

València, 21 de juny de 2013

 

El president de la Generalitat,

ALBERTO FABRA PART

 

La consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient,

ISABEL BONIG TRIGUEROS

 

 

 

ANNEX
Document d
'ordenació normatiu i vinculant del Pla Integral
de Residus de la Comunitat Valenciana (PIRCV)

 

Índex

 

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte

Article 2. Naturalesa

Article 3. Efectes

Article 4. Vigència

Article 5. Àmbit material

Article 6. Principis bàsics en la gestió dels residus

Article 7. Jerarquia de les opcions de gestió de residus

Article 8. Delimitació del concepte de residu

Article 9. Incorporació de requisits i criteris mediambientals que s'han d'incloure en els plecs de clàusules administratives que regisquen els contractes de l'administració de la Generalitat

Article 10. Arreplega i emmagatzematge com a activitat de gestió

Article 11. Memòries anuals de gestors de residus no perillosos de la Comunitat Valenciana

 

Capítol II. Disposicions relatives a residus urbans

Article 12. Vinculació urbanística de determinades instal·lacions de gestió

Article 13. Reserva de zones considerades aptes pels plans zonals

Article 14. Establiment de zones d'influència

Article 15. Revisió de la nomenclatura de plans zonals i àrea de gestió

Article 16. Adscripció de municipis a altres plans zonals

Article 17. Instal·lacions de valorització de residus urbans

Article 18. Comissió de coordinació de consorcis

Article 19. Sistema impositiu específic per a la gestió de residus urbans

Article 20. Ecoparcs

Article 21. Bioresidus

 

Capítol III. Disposicions relatives a residus industrials

Article 22. Instal·lacions de gestió de residus industrials

Article 23. Centres de transferència en polígons industrials

Article 24. Plans de prevenció i reducció de residus

 

Capítol IV. Disposicions relatives a residus específics

Article 25. Residus de construcció i demolició

Article 26. Vehicles al final de la seua vida útil

Article 27. Olis industrials usats

Article 28. Residus sanitaris

 

Disposicions addicionals

Primera. Model d'ordenança reguladora dels ecoparcs

Segona. Mitjans tècnics

 

Disposicions transitòries

Disposició transitòria primera. Instal·lacions de titularitat privada existents

Disposició transitòria segona. Termini d'adaptació de les instal·lacions existents per a la gestió de residus urbans

Disposició transitòria tercera. Adaptació dels planejaments urbanístics en revisió

Disposició transitòria quarta. Vigència normativa

 

Disposició final

Disposició final única. Habilitació

 

Annexos al document d'ordenació vinculant

Annex 1.1. Norma tècnica reguladora de la implantació i funcionament dels ecoparcs

Annex 1.2. Model d'ordenança reguladora de l'ús i funcionament de l'ecoparc

 

 

CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

 

Article 1. Objecte

Derogat

 

Article 2. Naturalesa

Derogat

 

Article 3. Efectes

Derogat

 

Article 4. Vigència

Derogat

 

Article 5. Àmbit material

Derogat

 

Article 6. Principis bàsics en la gestió dels residus

Derogat

 

Article 7. Jerarquia de les opcions de gestió de residus

Derogat

 

Article 8. Delimitació del concepte de residu

Derogat

 

Article 9. Incorporació de requisits i criteris mediambientals que s'han d'incloure en els plecs de clàusules administratives que regisquen els contractes de l'administració de la Generalitat

Derogat

 

Article10. Arreplega i emmagatzematge com a activitat de gestió

Derogat

 

Article 11. Memòries anuals de gestors de residus no perillosos de la Comunitat Valenciana

Derogat

 

 

CAPÍTOL II. DISPOSICIONS RELATIVES A RESIDUS URBANS

 

Article 12. Vinculació urbanística de determinades instal·lacions de gestió

Derogat

 

Article 13. Reserva de zones considerades aptes pels plans zonals

Derogat

 

Article 14. Establiment de zones d'influència

Derogat

 

Article 15. Revisió de la nomenclatura de plans zonals i àrees de gestió

Derogat

 

Article 16. Adscripció de municipis a altres plans zonals

Derogat

 

Article 17. Instal·lacions de valorització de residus urbans, incloent-hi la valoració energètica

Derogat

 

Article 18. Comissió de Coordinació de Consorcis

Derogat

 

Article 19. Sistema impositiu específic per a la gestió de residus urbans

Derogat

 

Article 20. Ecoparcs

Derogat

 

Article 21. Bioresidus

Derogat

 

 

CAPÍTOL III. DISPOSICIONS RELATIVES A RESIDUS INDUSTRIALS

 

Article 22. Instal·lacions de gestió de residus industrials

Derogat

 

Article 23. Centres de transferència en polígons industrials

Derogat

 

Article 24. Plans de prevenció i reducció de residus

Derogat

 

 

CAPÍTOL IV. DISPOSICIONS RELATIVES A RESIDUS ESPECÍFICS

 

Article 25. Residus de construcció i demolició

Derogat

 

Article 26. Vehicles al final de la seua vida útil

Derogat

 

Article 27. Olis usats

Derogat

 

Article 28. Residus sanitaris

Derogat

 

 

DISPOSICIONS ADDICIONALS

 

Primera. Model d'ordenança reguladora dels ecoparcs

Derogada

 

Segona. Mitjans tècnics

Derogada

 

 

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

 

Primera. Instal·lacions de titularitat privada existents

Derogada

 

Segona. Termini d'adaptació de les instal·lacions existents per a la gestió de residus urbans

Derogada

 

Tercera. Adaptació dels planejaments urbanístics en revisió

Derogada

 

Quarta. Vigència normativa

Derogada

 

 

DISPOSICIÓ FINAL

 

Única. Habilitació

Derogada

 

 

ANNEXOS AL DOCUMENT D'ORDENACIÓ
NORMATIU I VINCULANT

 

ANNEX 1.1. Norma tècnica reguladora de la implantació
i funcionament dels ecoparcs

 

Derogat

 

 

ANNEX 1.2
Model d'ordenança reguladora de l'ús i funcionament de l'ecoparc

 

Derogat

 

 

 



[1]  Articles de l'1 al 28, així com les disposicions addicionals primera i segona, les disposicions transitòries primera a quarta i la disposició final única, així com els annexos 1.1, 1.2, 2, 3, 4, 5, 6 i 7 eliminats per la disposició derogatòria única del Decret 55/2019, de 5 d'abril, del Consell, pel qual s'aprova la revisió del Pla integral de residus de la Comunitat Valenciana (DOGV núm. 8536 de 26.04.2019) Ref. Base de dades 003888/2019.

 

Mapa web