Decret 11/1986, de 10 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es regulen els criteris d'admissió d'alumnes en els centres docents no universitaris finançats amb fons públics.



Publicat en:  DOGV núm. 354 de 17.03.1986
Referència Base de Dades:  0326/1986
 
  • Anàlisi jurídica

  • Anàlisi documental

    Origen de disposició: Conselleria Cultura, Educació i Ciència
    Grup temàtic: Reglamentació, Legislació
    Matèries: Educació
    Descriptors:
      Temàtics: selecció d'alumnes, centre d'ensenyament, ensenyament públic, ensenyament primari, ensenyament secundari


  • Decret 11/1986, de 10 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es regulen els criteris d'admissió d'alumnes en els centres docents no universitaris finançats amb fons públics.

    La disposició addicional primera de la Llei Orgànica reguladora del Dret a l'Educació atribueix a les Comunitats Autònomes, que hi tinguen competència reconeguda en els respectius Estatuts d'Autonomia, la facultat de des plegar-la i en la disposició final primera estableix que les Comunitats Autònomes podran dictar totes les disposicions que calguen per a l'aplicació de la Llei.

    Reconeguda en l'article 35 de la Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, la competència plena de la Generalitat en la regulació i administració de l'ensenyament en tota l'extensió, els nivells i les especialitats, el present Decret regula l'admissió d'alumnes en els centres docents no universitaris finançats amb fons públics, i desplega així els principis que contenen els articles 20.2 i 53 de la Llei Orgànica del Dret a l'Educació

    D'acord amb els principis que inspiren la Llei Orgànica del Dret a l'Educació, es regulen les condicions generals d'admissió en els centres finançats amb fons públics, dins dels nivells educatius a què fa referència aquesta Llei, en els quals seran admesos tots els alumnes sense altres limitacions que les esdevingudes dels requisits d'edat i, si de cas, de les condicions acadèmiques exigides per a iniciar el nivell o curs a què es val accedir. Tan sols en el supòsit que no hi haja en els centres suficients places per a atendre totes les sol·licituds d'ingrés, es desplegaren els criteris d'admissió prevists en l'article 20.2 i 53 de lesmentada Llei Orgànica, els quals estableixen la valoració objectiva que correspon a cadascun dels alumnes per tal de garantir el dret a l'elecció de centre, i impedir d'aquesta manera una selecció arbitrària per part dels centres finançats amb fons públics.

    D'altra banda, en el desplegament d'aquest Decret, s' ha tingut en consideració l'experiència recollida a la nostra Comunitat amb el funcionament de les Juntes d'Escolarització en el procés d'admissió d'alumnes.

    En virtut d'això, havent consultat el Consell Escolar Valencià, i a proposta del Conseller de Cultura, Educació i Ciència, amb la deliberació prèvia del Consell en sessió celebrada el dia 10 de febrer de 1986.

    DECRETE:

    I. NORMES GENERALS

    Article primer

    U. Tots els alumnes tenen dret a un lloc escolar que els garantesca l'educació bàsica.

    Dos. Els alumnes i, si de cos, els pares o tutors, tenen dret a elegir un centre docent, tant si és públic com privat.

    Article segon

    Per a ser admés en un centre docent caldrà reunir els requisits d'edat i, si de cos, els requisits acadèmics exigits per l'ordenaments jurídic vigent per al nivell educatiu i curs a què es val accedir.

    Article tercer

    U. L'admissió d'alumnes en cada un dels nivells dels centres d'Educació Pre-escolar, Educació General Bàsica, Batxillerat i Formació Professional, finançats amb fons públics, es regirà pel que es disposa en els articles següents. La continuïtat en els diferents cursos d'un nivell educatiu no requereix un procés d'admissió.

    Dos. L'admissió d'alumnes en els centres a què fa referència l'article 11.2 de la Llei Orgànica reguladora del Dret a l'Educació es regirà per les reglamentacions específiques que s'establiran amb aquesta finalitat.

    Article quart

    L'admissió d'alumnes en un centre docent no podrà condicionar-se al resultat de proves exàmens d'ingrés que puga haver-hi.

    Article cinqué

    En l'admissió d'alumnes no podrà establir-se cap discriminació per raons ideològiques, religioses, morals, socials, de raça o naixement.

    Article sisé

    Els alumnes que sol·liciten l'admissió en un centre privat finançat amb fons públics que haja definit el caràcter propi, tindran dret a ser informats del contingut.

    Il. CRITERIS D'ADMISSIO

    Article seté

    U. L'admissió d'alumnes en els centres a què fa referència l'article tercer punt u, quan no hi haja places suficients per a atendre totes les sol.licituds d'ingrés, es regirà pels criteris prioritaris de renda anual de la unitat familiar, proximitat del domicili i existència de germans matriculats en el centre, segons que disposen els articles 20.2 i 53 de la Llei Orgànica del Dret a l'Educació.

    Dos. En els centres de Formació Professional·la insuficiència de places a què fa referència l'apartat anterior es ponderarà per branques i especialitats.

    Article vuité

    La renda anual de la unitat familiar serà considerada en funció de les situacions següents:

    a) Rendes inferiors al salari mínim interprofessional.

    b) Rendes que oscil·len entre el salari mínim. interprofessional i el doble d'aquest.

    c) Rendes que oscil·len entre el doble i el quàdruple del salari mínim interprofessional.

    d) Rendes superiors al quàdruple del salari mínim interprofessional.

    Article nové

    U. La proximitat del domicili es ponderarà d'acord amb les circumstàncies següents:

    a) Alumnes domiciliats en l'àrea d'influència del centre.

    b) Alumnes domiciliats en àrees d'influència veïnes o limítrofes a la del centre.

    c) Alumnes domiciliats en el mateix districte, municipi o comarca que el centre.

    d) Alumnes el domicili dels quals no es troba en cap de les circumstàncies anteriors.

    Dos. Els Serveis Territorials d'Educació en col·laboració amb els sectors afectats i les autoritats locals delimitaran, d'acord amb la capacitat de cada centre i la població escolar de l'entorn, les àrees d'influència i les divisions administratives que hi resulten aplicables.

    Tres. A efectes del que disposa l'apartat u, el lloc de treball dels pares o tutors podrà considerar-se com el seu domicili per a l'admissió de l'alumne en els centres corresponents als nivells d'Educació Pre-escolar i General Bàsica, sempre que, a judici dels òrgans competents per a l'admissió, hi haja una causa que ho justifique. Així mateix, l'alumne que, cursant els ensenyaments de Batxillerat o de Formació Professional, realitze una activitat laboral retribuïda, podrà optar pel propi domicili o per acollir-se a les disposicions anteriors que fan referència al lloc de treball.

    Article deu

    L'existència de germans matriculats en el centre es valorarà d'acord amb el nombre d'aquests.

    Article onze

    A més dels criteris prioritaris a què fan referència els articles anteriors, l'admissió d'alumnes es regirà pels següents criteris complementaris:

    a) Condicions de l'alumne com a emigrant o dels pares o tutors en els tres últims anys.

    b) Existència de minusvalideses físiques, psíquiques o sensorials de l'alumne, dels pares o germans en edat escolar.

    c) En el nivell de BUP i Formació Professional, haver estudiat en un centre d'Educació General Bàsica de l'àrea d'influència del centre de l'esmentat nivell o grau.

    d) Situació familiar nombrosa.

    e) Qualsevol altra circumstància que siga lliurement estimada pel Consell Escolar del Centre.

    Article dotze

    Els criteris prioritaris i complementaris d'admissió s'aplicaran amb caràcter concurrent d'acord amb el barem que figura com a annex d'aquest Decret.

    III. COMISSIONS D'ESCOLARITAT

    Article tretze

    El Consell Escolar del Centre és l'òrgan competent per a decidir l'admissió d'alumnes en els centres públics.

    En els Centres concertats, els titulars seran els responsables del compliment estricte de les normes generals sobre admissió d'alumnes, i correspon al Consell Escolar garantir-ne el compliment. Amb aquesta finalitat recaptarà dels sol·licitants la documentació que pertoque d'acord amb la justificació de les situacions i circumstàncies al·legades.

    Article catorze

    A les localitats on hi haja dos o més centres del mateix nivell el Consell Escolar Municipal podrà establir Comissions Municipals d'Escolaritzacio i, si de cos, Comissions de Districte a l'objecte d'informar i proposar la coordinació i la planificació adequada sobre admissió d'alumnes. Reglamentàriament se' n determinarà la composició i les funcions .

    DISPOSICIONS ADDICIONALS

    Primera

    Malgrat les disposicions establertes en els articles quart i cinqué d'aquest Decret, l'admissió d'alumnes disminuïts o inadaptats en règim d'integració en centres ordinaris dependrà del dictamen a què fa referència l'article 24 del Reial Decret 333/1985, de 6 de març

    Segona

    Els Serveis Territorials de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència adoptaran les mesures necessàries, dins del seu àmbit territorial, per assegurar l'admissió d'alumnes per raons urgents o especials d'escolarització, així com per garantir l'admissió en centres diferents dels de la primera opció quan no queden places disponibles en aquests, d'acord amb el que disposen aquest Decret i les disposicions que el desplegaren. En aquest sentit, el Director corresponent dels Serveis Territorials podrà sol·licitar la col·laboració de les autoritats locals i de les organitzacions representatives dels sectors afectats.

    Tercera

    Acabat el procés d'escolarització, els Serveis Territorials de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència recaptaran la informació necessària a fi de conéixer els resultats d'aquest procés en el seu àmbit territorial.

    Quarta

    La no observança dels criteris d'admissió o l'aplicació d'aquells que vulneren el que estableix aquest Decret o les disposicions que el desplegaren, podran ser objecte de reclamació davant dels Serveis Territorials d'Educació, els quals hauran de resoldre dins d'un termini que garantesca l'escolarització adequada de l'alumne. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la Direcció General corresponent de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, que finalitzarà la via administrativa.

    Cinquena

    La infracció de les normes sobre admissió d'alumnes pels centres concertats podrà donar lloc a sancions d'apercebiment i, si de cas, a la no renovació o rescissió del concerts prevists en l'article 62 de la Llei Orgànica reguladora del Dret a l'Educació.

    La infracció d'aquestes normes pels centres públics donarà lloc a l'obertura d'un expedient administratiu per tal de determinar les possibles responsabilitats en què es podia haver incorregut.

    DISPOSICIONS TRANSITORIES

    Primera

    Mentre no s'establesquen els corresponents concerts amb els centres privats, els actuals centres subvencionats al 100% tindran aquesta consideració a efectes d'escolarització.

    Segona

    Mentre no es dicten els reglaments específics que es regulen en l'article tercer, punt dos, d'aquest Decret, els centres integrats ajustaran l'admissió d'alumnes a la normativa d'aquest.

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera

    La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència establirà anualmente la ràtio màxima d'alumnes per aula en cada nivell d'ensenyament en funció de les necessitats d'escolarització dels distints àmbits territorials.

    Segona

    S'autoritza la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència per a desplegar les disposicions establertes en el present Decret i dictar les normes oportunes per a garantir la publicitat de les actuacions referents a l'admissió d'alumnes.

    Tercera

    El present Decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

    València, a 10 de febrer de 1986.

    El President de la Generalitat,

    JOAN LERMA I BLASCO

    El Conseller de Cultura ,Educació i Ciència,

    CEBRIA CISCAR I CASABAN

    ANNEX

    CRITERIS PRIORITARIS PUNTS

    Renda anual de la unitat familiar:

    a) Rendes inferior al salari mínim interprofessional 4

    b) Rendes que oscil·len entre el salari mínim interprofessional i el doble d'aquest 3

    c) Rendes que oscil·len entre el doble i el quàdruple del salari mínim interprofessional 2

    d) Rendes superiors al quàdruple del salari mínim interprofessional 1

    Proximitat del domicili:

    a) Alumnes domiciliats en l'àrea d'influència del centre 4

    b) Alumnes domiciliats en àrees d'influència veïnes o limítrofes a la del centre 3

    c) Alumnes domiciliats en el mateix districte o zona 2

    d) Alumnes el domicili dels quals no es troba en cap de les circumstàncies anteriors 1

    Existència de germans matriculats en el centre:

    a) Primer germà matriculat en el centre 2

    b) Segon germà matriculat en el centre 1

    c) Per cada germà més, matriculat en el centre 03

    CRITERIS COMPLEMENTARIS PUNTS

    a) Condició de l'alumne com a emigrant, dels seus pares o tutors en els tres

    últims anys 1

    b) Existències de minusvalideses físiques, psíquiques o sensorials de l'alumne,

    del pares o germans d'aquest en edat escolar 1

    c) En el nivell de BUP i Formació Professional, haver estudiat en un centre

    d'Educació General Bàsica de l'àrea d'influència del Centre d'aquest nivell o grau 1

    d) Supòsit de família nombrosa 1

    e) Qualsevol altra circumstància que siga estimada lliurement per l'òrgan

    competent del centre 1