Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 8 de març de 2024, de la Direcció General d'Urbanisme, Paisatge i Avaluació Ambiental per la qual s'ordena la publicació de l'informe ambiental i territorial estratègic del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Vilafamés. Expedient 030/2021-EAE. [2024/3084]

(DOGV núm. 9836 de 25.04.2024) Ref. Base de dades 003521/2024


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Vilafamés



De conformitat amb l'article 53.7 del Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, d'aprovació del text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, el qual establix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de l'informe ambiental i territorial estratègic, resolc:

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'informe ambiental i territorial estratègic corresponent a l'expedient 030/2021-EAE Vilafamés.

«Proposta d'informe ambiental i territorial estratègic

Objecte: Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Vilafamés

Tràmit: Avaluació Ambiental Estratègica del Pla

Promotor: Ajuntament de Vilafamés

Autoritat substantiva: Ajuntament de Vilafamés

Ubicació: Vilafamés

Nº Expedient: 030/2021-EAE

La Comissió d'Avaluació Ambiental, en sessió celebrada el 16 de desembre de 2021, va adoptar el següent:



Acord:



Vista la proposta d'Informe Estratègic Ambiental i Territorial del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Vilafamés, en els termes següents:



A. Fonaments per els quals es sotmet el pla a l'avaluació ambiental estratégica

L'Avaluació Ambiental Estratègica és l'instrument de prevenció, establert en la Directiva 2001/42/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 27 de juny, per a la integració dels aspectes ambientals en la presa de decisions de plans i programes públics. Aquesta Directiva s'incorpora a la legislació nacional espanyola mitjançant la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental, i al dret autonòmic mitjançant el Decret Legislatiu 1/2021 de 18 de juny del Consell d'aprovació del Text Refós de la Llei d'Ordenació del Territori, Urbanisme i Paisatge de la Comunitat Valenciana (TRLOTUP).

La Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, estableix en l'article 6 quins plans i programes, així com les seues modificacions, estan sotmesos a avaluació ambiental estratègica d'acord amb els procediments establits en la legislació d'avaluació ambiental.



D'acord amb el que estableix l'article 46.3 de la TRLOTUP, l'òrgan ambiental determinarà si un pla o programa ha d'estar sotmès a una avaluació ambiental i territorial estratègica simplificada o ordinària, en els casos previstos en el mateix i tenint en compte els criteris establerts en l'Annex VIII del Decret Legislatiu, tot això després de consultar a les administracions públiques afectades i d'acord amb les fases de tramitació previstes en l'article 53 del TRLOTUP.

En aquest context, l'avaluació ambiental estratègica s'aplica als plans de mobilitat.

B. Document Inicial Estratègic

B.1. Documentació Aportada

En data 24 de maig de 2021 es va rebre, en el Servei d'Avaluació Ambiental Estratègica la sol·licitud de l'ajuntament de Vilafamés per a iniciar el procés d'avaluació ambiental i territorial estratègica del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) de Vilafamés.

El Servei d'Avaluació Ambiental Estratègica comunica la apertura del expedient (Expedient 030/2020-EAE) el 1 de juny de 2021, requerint a l'hora afegir part de la documentació pendent (Document Inicial Estratègic), que es va remetre per part de l'ajuntament el 21 de juny de 2021.

La documentació aportada és conforme amb el que estableix l'article 52 del Decret Legislatiu 1/2021 de 18 de juny del Consell d'aprovació del Text Refós de la Llei d'Ordenació del Territori, Urbanisme i Paisatge de la Comunitat Valenciana (TRLOTUP).

La documentació queda constituïda pels següents documents:

1. Document Inicial Estratègic (DIE)

2. Esborrany del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible

B.2. Informació Territorial

El municipi de Vilafamés es troba a la comarca de la Plana Alta, ocupa una superfície total de 70,4 km² i 1.829 habitants (INE, 2020), a una altitud d'entre 160 i 726 m.s.n.m.

Al terme municipal poden distingir-se dos zones: una més plana, el Pla de Vilafamés i una muntanyosa a l'est del casc urbà. La rambla de la Viuda limita el municipi per l'oest i a ella desemboquen altres barrancs com els de Cabanes, de Moró o el del Centenar.

La població es troba principalment concentrada al casc urbà, a l'eixample i a la urbanització La Foia, tot i que també compta amb una gran quantitat de masos dispersos per tot el terme, la major part sense població resident, i el nucli urbà de La Basseta, constituït per una agrupació de masos amb residents permanents.



Vilafamés alberga una combinació d'activitats econòmiques molt particular, tenint en compte una població del seu tipus i grandària. D'una banda, destaca l'activitat industrial lligada al sector ceràmic concentrada, gairebé exclusivament, al Polígon Industrial Vilafamés I, que es troba a uns 3 km a l'est del nucli urbà; d'altra banda, el ric patrimoni cultural i històric del municipi fa que siga un destí turístic de primer nivell a la província.

El municipi limita al nord amb la Vall d'Alba; a l'este amb Cabanes, la Pobla Tornesa i Borriol; al sud amb Sant Joan de Moró i a l'oest amb Costur i Les Useres.

L'àmbit d'aplicació del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible es desenvolupa en el municipi de Vilafamés, però amb mesures dirigides al casc històric, la zona de l'eixample i les comunicacions amb el polígon industrial.

B.3. Planificació Vigent

Segons indica l'esborrany del PMUS, Vilafamés disposa des de 2003 d'un Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU) aprovat per la Comissió Territorial d'Urbanisme de Castelló i tramitat d'acord amb el la Llei 6/1994, de 15 de novembre, Reguladora de l'Activitat Urbanística (LRAU), amb la següent classificació:

• Sòl Urbà (SU)

• Sòl Urbà Residencial

• Sòl Urbà Industrial

• Sòl Urbanitzable.

• Sòl Urbanitzable Residencial

• Sòl Urbanitzable Industrial

• Sòl No urbanitzable (SNU). Comú i Protegit.

Segons indica l'esborrany del PMUS s'han tingut en compte altres figures de planificació tant a nivell supramunicipal com de desenvolupament del Pla General, que estan relacionades amb la mobilitat i han de ser considerades en el present procediment ambiental:

• Pla d'Acció territorial de caràcter sectorial de corredors d'infraestructures. Tot i que el DIE inclou aquest Pla, cal dir que es troba anul·lat mitjançant la Resolució d'11 de desembre de 2015, de la Direcció General d'Ordenació del Territori, Urbanisme i Paisatge, a més de que no afectava al municipi.

• Pla d'Acció territorial de l'àrea funcional de Castelló.

• Pla de Mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Castelló (PMoMe), que no afecta directament a Vilafamés, però sí a municipis limítrofes.

• Estratègia Valenciana davant el Canvi Climàtic 2013-2020.

• Estratègia Territorial de la Comunitat Valenciana (ETCV).

No obstant això, ni el PMUS ni el DIE inclouen cap referència a alguns plans que poden tindre relació amb les mesures proposades, com ara el Pla d'acció territorial de caràcter sectorial sobre prevenció del risc d'inundació a la Comunitat Valenciana (PATRICOVA). Dels plans i estratègies esmenades tampoc no es fa cap anàlisi.



B.4. Objecte de la proposta del PMUS

Diagnòstic previ

L'apartat 3 de l'esborrany del PMUS fa una anàlisi de la situació actual pel que fa al trànsit de vehicle privat, de vianants, e bicicletes i de transport públic. Diferencia dos situacions: els moviments quotidians dels ciutadans i la situació d'afluència de turistes, que saturen les infraestructures municipals.

Pel que fa al parc de vehicles i segons les dades mostrades de 2015, hi ha un predomini de turismes (61,8%) i furgonetes i camions (26,1%). La demanda del trànsit mostra diferències importants al casc històric, entre la baixa intensitat entre setmana i una saturació als dies d'afluència de visitants, sobretot al carrer Cervantes/carrer de la Font. Eixos dies, l'ajuntament impedeix l'accés rodat al casc històric i deixa només un sentit de circulació al carrer de la Font, per tal de permetre l'aparcament d'autobusos. A la zona de l'eixample el problema radica en l'escassesa d'estacionaments els dies de presència de turistes. A la zona industrial el problema s'enregistra un trànsit intens de vehicles pesants i elevades velocitats a la xarxa primària.



Quant al modes de transport, el PMUS aporta les dades d'un estudi de l'INE de 2011 on es veu el predomini dels desplaçaments al lloc de treball amb vehicle privat del 56,2% i el 14,4% a peu amb pocs moviments amb transport públic. Els desplaçaments per estudis mantenen la proporció, tot i que millora l'ús del transport públic. En tots els casos, els desplaçaments en bicicleta són inexistents.



El transport de mercaderies es concentra entre les 8-12 h i està destinat al subministrament d'hotels i restaurants, en especial en la zona alta del carrer de la Font, al nucli històric.

Pel que fa a la demanda d'estacionament, es mostra l'estimació de demanda al casc històric i l'eixample.

El trànsit de vianants és diferent segons les zones. Al casc històric domina aquest mode, amb problemes d'interferència amb els vehicles. A l'eixample aquests problemes s'accentuen per la major presència de vehicles, mentre al polígon industrial només es fan desplaçaments interns a peu des del lloc de treball als restaurants. Per últim, hi ha una important trànsit de vianants entre Vilafamés i Vall d'Alba de vesprada i els caps de setmana.

El trànsit de bicicletes mostra diferències entre les tres zones principals. El casc històric és poc adient per a les bicicletes, però el fet que no tindre molta presencia de vehicles a motor afavoreix la circulació de bicicletes. L'eixample, amb relleu més pla i carrers amples, té un major potencial de l'ús de la bicicleta i, per últim, al polígon industrial s'està observant un augment dels desplaçaments des del poble fins al lloc de treball.

El transport públic es limita a un autobús interurbà que comunica Vilafamés amb Castelló. Els problemes actuals de mobilitat es tracten a l'apartat 5 del PMUS i es resumeixen a continuació:

• Casc històric: escassesa d'estacionaments, en especial els dies d'afluència de turistes i interrupcions degudes al transport de mercaderies.

• Eixample: Anells per a vianants incomplets i escassesa d'estacionaments i densitat de vianants a l'eixida de Vilafamés cap a Vall d'Alba.



• Polígon industrial: Absència d'un accés adequat per a vianants i bicicletes des del poble, mancança de suficients estacionaments per a vehicles pesants i necessitat d'execució d'enllaç entre la CV-15 i la CV-160, per tal de reduir el temps de trànsit i entrada al polígon.

Objectius del PMUS

El PMUS de Vilafamés s'han estructurat en 4 objectius per a aconseguir una millor qualitat de vida dels veïns, millores en la circulació urbana i un canvi modal a la ciutat cap a pautes de desplaçament més sostenibles:

1. Millorar les condicions de trànsit en el centre històric per a turistes i ciutadans.

2. Augmentar i millorar la interconnectivitat entre les diferents zones del municipi.

3. Augmentar les places d'aparcament per a dies festius.

4. Garantir recorreguts per als vianants de qualitat.

B.5. Estudi d'alternatives

L'article 52.1 i 52.2 del TRLOTUP indica que el Document Inicial Estratègic haurà d'incorporar tant les alternatives, com la motivació d'elecció de l'opció adoptada. El DIE del PMUS de Vilafamés no inclou l'estudi de cap alternativa.

B.6. Propostes del PMUS

Les actuacions proposades tenen en compte dos situacions: sense turistes i amb turistes.

Codi Mesura Actuacions

CH-001 Diferenciació dels diferents escenaris del trànsit rodat Senyalització informativa

CH-002 Modificació de recorreguts per al trànsit rodat en el casc històric Instal·lació de cartells i senyalització viària

Canvi de sentit de circulació

Condicionament del trànsit rodat



CH-003 Adequació del casc històric com a Zona 30 Senyalització viària

CH-004 Control d'accessos al casc històric Instal·lació de pilons

Senyalització viària

CH-005 Noves places d'estacionament Adequació de solar

Senyalització viària

E-001 Desenvolupament de recorreguts adaptats per a vianants Execució passos amb barbacanes

E-002 Generació de recorreguts complets per a vianants en l'eixample Construcció de voreres

E-003 Modificació dels sentits de circulació i generació de noves places d'estacionament en la calçada Senyalització viària

E-004 Creació d'un estacionament per a vehicles pesants Adequació de la parcel·la

PI-001 Creació d'un vial ciclopeatonal entre el casc històric i el polígon industrial Execució del vial

RP-001 Millora de la permeabilitat transversal per a vianants de la CV-160 Creació de passos per a vianants

Senyalització viària

RP-002 Execució d'enllaç entre CV-15 i CV-160 al polígon industrial Obres d'execució de l'enllaç

Adequació d'accessos

RP-003 Execució d'enllaç entre CV-15 i el polígon industrial. Fase II Obres d'execució de l'enllaç







Per a cadascuna de les mesures s'inclou una fixa amb la descripció, un plànol d'ubicació o esquema i la despesa econòmica associada.

La pràctica totalitat de les mesures proposades es troben dins de Sòl Urbà o Urbanitzable, a excepció de la PI-001 que inclou un vial ciclopeatonal que circula per la CV-1620, en Sòl No Urbanitzable de Protecció Viària.

A l'apartat d'avaluació dels efectes es comentarà com incideixen algunes d'aquestes mesures en la qualitat del medi ambient i del territori.

B.7. Possibles efectes sobre el medi ambient

L'apartat 5 del DIE indica els efectes previsibles de les actuacions incloses en el PMUS sobre el medi ambient i la mobilitat.

El major impacte es produeix per l'afluència de vehicles dels turistes o ciutadans amb segona residència a Vilafamés, en caps de setmana i festius. Aquesta afluència provoca un augment en les emissions de gasos, en la contaminació acústica i en les vibracions, que poden afectar a la flora i a la fauna, a més d'afectar la salut de les persones.

La reducció del trànsit motoritzat implicarà un descens de les emissions de òxids de nitrogen permetrà reduir els nivells d'ozó i un menor nivell de contaminants.

L'apartat 6 del DIE indica que el PMUS està coordinat amb altres plans de caràcter municipal o supramunicipal com el PGOU de Vilafamés, el Pla d'Acció territorial de l'àrea funcional de Castelló, el Pla de Mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Castelló (PMoMe) i l'Estratègia Valenciana davant el Canvi Climàtic 2013-2020.

C. Consultes realitzades

Per part de la Direcció General amb competència en Avaluació Ambiental, d'acord amb l'article 53.1 del TRLOTUP, s'ha sotmès a consulta, en la seua condició d'administracions públiques afectades a:

Administració consultada Consulta Informe

Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat

Direcció General d Obres Públics, Transport i Mobilitat Sostenible

Subdirecció General de Mobilitat

Servei de Planificació

Servei de Mobilitat 21.06.2021 29.11.2021

02.12.2021

Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat

Direcció General de Política Territorial i Paisatge

Subdirecció General d'Ordenació del Territori i Paisatge

Servei de Gestió Territorial (PATRICOVA)

Servei d'Infraestructura Verda i Paisatge 21.06.2021 13.09.2021

31.08.2021





Nota: Els informes rebuts es publicaran, juntament amb l'Informe Ambiental i Territorial Estratègic, a la pàgina web:

https://agroambient.gva.es/es/web/evaluacion-ambiental/seguiment-d-expedients-d-avaluacio-ambiental-estrategica

(apartat «Consulta de Plans d'Avaluació Ambiental», selecció de província, municipi i el pla corresponent)

(S'accedeix a l'enllaç indicat en la pàgina web conselleria amb competències en matèria mediambiental; en l'Àrea: Avaluació Ambiental - Tramitació telemàtica i seguiment d'expedients de plans i projectes, opció 'Seguiment d'expedients d'avaluació ambiental estratègica).





D. Identificació dels possibles efectes sobre el medi ambient

Conceptualment, els Plans de Mobilitat Urbana Sostenible són l'instrument adequat per donar resposta a les necessitats de mobilitat de persones i mercaderies en l'entorn urbà i reduir l'impacte negatiu del sistema de transport en l'economia, la societat i el medi ambient. Aquesta mobilitat sostenible també ha de tindre com a objectiu l'accessibilitat universal, és a dir, facilitar l'accés de la població a béns, serveis i llocs de treball.

La consecució d'aquests objectius generals es du a terme, fonamentalment, en dos àmbits:

• Un nou equilibri de modes de transport, apostant, fonamentalment, per aquells amb major eficiència ambiental i social: transport públic versus transport privat i modes de transport no motoritzats. L'assoliment d'aquest objectiu requereix tant mesures d'incentiu cap a noves modalitats de transport com mesures dissuasives. Per a això, s'ha d'actuar en aspectes estructurals (infraestructures necessàries) com de regulació urbanística (tipologia d'edificació, relació espai públic/privat, normes d'estacionament per a diferents modalitats de transport).



• Planificació urbana i model de ciutat, reduint la necessitat de mobilitat urbana tant en necessitat com en durada dels desplaçaments.



Des del punt de vista mediambiental, el PMUS ha de contribuir a un ús racional del sòl per satisfer les demandes de mobilitat, al canvi modal prioritzant les modalitats més sostenibles, la reducció de la necessitat de desplaçaments tant en nombre com en distància que afavorisca l'adquisició d'hàbits saludables (caminar i moure's en bicicleta) que contribuïsca, a l'hora, a la reducció d'emissions originades pel sector del transport com són les referides a les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle (CO2), les emissions de contaminants que perjudiquen la qualitat de vida dels ciutadans (entre altres diòxid de nitrogen NO2, compostos orgànics volàtils COV, carboni, diòxid de sofre SO2, partícules PM) i les emissions acústiques del trànsit motoritzat.



En aquest sentit, s'expressa l'article 10.2 de la Llei 6/2011, d'1 d'abril, de la Generalitat, de Mobilitat de la Comunitat Valenciana, quan s'indica que «2. La definició de paràmetres i objectius assenyalats en el punt anterior s'acompanyarà dels indicadors que s'estimen pertinents en relació amb el volum total de desplaçaments i el seu repartiment modal, i els nivells associats de consums energètics, ocupació de l'espai públic, soroll i emissions atmosfèriques, i es particularitzaran les d'efecte hivernacle. L'evolució d'estos últims paràmetres tendirà a la seua reducció progressiva d'acord amb els ritmes i els límits que reglamentàriament s'establisquen en relació amb el desenvolupament de les polítiques energètiques i ambientals».

El PMUS de Vilafamés atén el que en matèria de competències administratives estableix l'article 3.2 de la Llei 6/2011 de mobilitat de la Comunitat Valenciana, de manera que l'avaluació ambiental estratègica de les mateixes es durà a terme sobre aquelles propostes que siguen de competència municipal.

Dels informes rebuts i de l'anàlisi de la documentació aportada s'observen les següents consideracions tant legals com ambientals que passem a descriure:

Mobilitat Urbana

L'informe de 2 de desembre de 2021 del Servei de Mobilitat Urbana de la Direcció General dŽObres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible, de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat Sostenible, conclou que la documentació subministrada no reuneix la qualitat tècnica adequada per la qual cosa, per a la seua aprovació haurà de corregir-se i ampliar-se, atenent, entre altres, a les següents indicacions:

• Dades de mobilitat: Falten dades de partida, enquestes i aforaments com, per exemple, normativa municipal existent, actors implicats, zones generadores i atraients de mobilitat o mobilitats obligades.

• Dades socioeconòmiques: Incloure centres d'atracció, dades turístiques, estructura de la població, nombre d'empreses, persones actives, parc de vehicles, etc.

• Viatges turístics: Origen i destí dels moviments, dates i hores de major afluència, etc.

• Dades d'aforaments de les carreteres: Detall d'intensitats horàries i en dies laborables/festius.

• Transport públic: Anàlisi d'oferta i demanda i actuacions previstes.



• Pressuposts municipals: Inversions en obres de mobilitat dels últims quatre anys.

• Accessibilitat universal: Anàlisi i diagnòstic.

• Perspectiva de gènere: Incloure un capítol al respecte.

• Indicadors de seguiment: Per tal de mesurar l'evolució de la mobilitat, amb els valors inicials i els esperats.

• Propostes: Eliminar la RP-002, completar fitxa de RP-003, definició de PI-001 i incloure els agents implicats en cadascuna de les propostes.

• Programació: Tant de les fases com de les actuacions, incloent pressupost anual.

Planificació

El Servei de Planificació de la DG d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible emet informe el 29 de novembre de 2021 en el que indica una sèrie de consideracions que hauran de tindre's en compte en relació amb les infraestructures de transport afectades, de titularitat autonòmica:

• La proposta P1-001 Creació d'un vial ciclopeatonal entre el casc històric i el polígon industrial no detalla com es faria l'encreuament amb la CV-160 ni com es concreta el seu traçat en les zones de protecció de la carretera; haurà de plantejar un traçat alternatiu per tal de minimitzar l'afecció de l'encreuament amb la CV-160.

• El nivell de detall de la proposta RP-001 Millora de la permeabilitat transversal per a vianants en el CV-160 no permet determinar la seua compatibilitat o no amb la planificació i legislació sectorial vigent.

• A ambdues propostes (P1-001 i RP-001) correspon al promotor la redacció dels projectes, obtenció de terrenys necessaris i execució de les obres, així com les mesures acústiques necessàries. L'autorització del titular de la via serà preceptiva per a l'execució de les obres en zones d'afecció de carreteres.

• D'altra banda, la proposta RP-002 Execució de l'enllaç entre la CV-15, CV-160 i el polígon industrial ja està executada, per la qual cosa no és procedent incloure-la al PMUS.

Risc d'Inundació (PATRICOVA)

L'informe de 13 de setembre 2021 del Servei de Gestió Territorial de la Direcció General de Política Territorial i Paisatge, indica que el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Vilafamés (Castelló) es troba afectat per perillositat d'inundació, tot i que és compatible, sempre que es complisquen les condicions exposades:

El Pla de Mobilitat no fa cap referència al PATRICOVA, i hauria d'incloure-s'hi donats els nivells de perillositat d'inundació en gran part del seu territori. Així mateix, hauria de fer referència a l'afecció de la cartografia del SNCZI, la qual hauria de ser tinguda en consideració en les diferents actuacions que es pretenen desenvolupar, en particular en aquelles que tinguen per objecte modificar la morfologia urbana.



Els projectes que es desenvolupen dintre d'aquest PMUS hauran de concretar aquelles actuacions que comporten l'alteració de la rasant i les seues afectacions, així com, en el cas que procedisca, les mesures que es prevegen per a reduir els efectes de la inundabilitat. El PMUS serà compatible amb la normativa del PATRICOVA, sempre que s'incorporen en les actuacions que es projecten, les condicions d'adequació de les infraestructures previstes en l'article 21. Aquests projectes i plans seran objecte d'informe pel departament competent en matèria d'inundabilitat prèviament a l'aprovació definitiva d'aquests.



Infraestructura Verda i Paisatge

L'informe de 31 d'agost de 2021 del Servei d'Infraestructura Verda i Paisatge indica que els objectius indicats en el DIE i en el Pla, coincideixen plenament amb funcions de la Infraestructura Verda, tot i que hauran de ser analitzats la definició de la Infraestructura Verda del municipi i l'entramat de corredors i connectors. Cal incorporar un capítol dedicat a la Infraestructura Verda Municipal que incloga:



• Una anàlisi de la Infraestructura verda per tal de valorar els efectes de les propostes del PMUS.

• Quins espais i recorreguts són adequats per ser incorporats a la infraestructura verda municipal.

• Establiment de mesures efectives per corregir possibles efectes negatius de les propostes.

• Determinacions a adoptar per al control d'elements amb incidència en la qualitat del paisatge urbà i par al manteniment de vistes i perspectives.

Forestal i Vies pecuàries

Les propostes del PMUS no afecten al sòl forestal. La Vereda de la Balaguera travessa el nucli històric i connecta, pel vessant nord de la serra de Borriol, amb la Canyada Reial de Barona, als voltants del polígon industrial. Dins de les actuacions RP-002 Execució d'enllaç entre CV-15 i CV-160 al polígon industrial i RP-003 Execució d'enllaç entre CV-15 i el polígon industrial. Fase II, haurà de garantir-se el manteniment dels usos i la connectivitat de la Canyada Reial de Barona.



E. Valoració ambiental d'acord amb els criteris de l'Annex VIII del TRLOTUP

D'acord amb el que estableix l'article 46.3 del TRLOTUP, l'òrgan ambiental i territorial determinarà, tenint en compte els criteris de l'Annex VIII, la submissió al procediment ordinari o simplificat d'avaluació ambiental i territorial, en funció de la certesa en la determinació de l'existència d'efectes significatius sobre el medi ambient, prèvia consulta a les administracions públiques a què es refereixen els articles 48.d) i 53 del TRLOTUP.

E.1. Per les característiques del Pla

El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, d'acord amb la definició establerta en els articles 9 i 10 de la Llei 6/2011, d'1 d'abril, de Mobilitat de la Comunitat Valenciana, així com els articles 14 i següents del TRLOTUP, no podem considerar-lo com a un instrument urbanístic propi de la planificació territorial o urbanística i, per tant, no presenta cap incidència sobre el model territorial ja aprovat.



En l'àmbit territorial del PMUS analitzat, es preveu desenvolupar altres plans supramunicipals amb relació amb la mobilitat:

• Estratègia Uneix 2018-2030 (Programa estratègic per a la millora de la Mobilitat, Infraestructures i Transport de la Comunitat Valenciana). Dintre d'aquesta estratègia figura el PMoMe de Castelló.

• Pla de Mobilitat Metropolitana de l'Àrea de Castelló (PMoMe), inclou Vilafamés entre els municipis de l'àmbit ampliat d'aquest Pla.



• Xarxa d'Itineraris No Motoritzats (XINM): A Vilafamés es troba executat un tram de la Cicloruta CR-160 i CR-15, des del polígon industrial fins la carretera CV-15 i la Via Augusta, que circula a l'extrem est del municipi.

Per això, s'ha d'aconseguir la coordinació i integració entre carrils bici dels municipis veïns i per a la seua integració les xarxes comarcals.

E.2. Per les característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada

No s'esperen efectes negatius significatius sobre la cobertura forestal, sobre les vies pecuàries o sobre elements del patrimoni cultural.



La major part de les actuacions es troben dins de Sòl Urbà o Sòl Urbanitzable, inclús les mesures que impliquen construcció de nous estacionaments, com ara CH-005 (Noves Places d'Estacionament), en part ubicat en Sòl Urbà i altra part en Sòl Urbanitzable, i E-004 (Aparcament per a vehicles pesants), totalment en Sòl Urbanitzable. Només la mesura PI-001 —que preveu la instal·lació d'una via ciclopeatonal pel traçat de la carretera local CV-1620— es troba dintre de Sòl No Urbanitzable de Protecció Viària, però es tracta d'una actuació compatible.



El PMUS proposa a l'apartat 6.2 uns indicadors molt ximples i genèrics per al seguiment del pla, que es limita a quatre eixos relatius a la millora de trànsit, augment de la connectivitat, augment de les places d'estacionament i garantir els recorreguts per a vianants.

Aquesta proposta de seguiment no inclou suficients indicadors ni d'avaluació del pla, ni de caràcter ambiental; tal com s'expressa en l'article 10.2 de la Llei de mobilitat, els plans incorporaran no només els indicadors en relació amb el volum total de desplaçaments, la seva distribució modal o ocupació de l'espai públic, sinó també els nivells associats al consum energètic, el soroll i les emissions atmosfèriques (en particular les de gasos d'efecte d'hivernacle) amb els ritmes i límits que estableix la normativa en el desenvolupament de polítiques energètiques i ambientals.

En general, per a tots els indicadors s'ha d'especificar el valor inicial (quantitativament, no merament qualitativa) i quantificar l'objectiu a assolir. Per tant, s'hauran de concretar tant el valor inicial com el valor objectiu a assolir, així com la metodologia de càlcul proposada, almenys per als següents indicadors ambientals:

Ús de vehicles menys contaminants (Avaluació de GEH CO2/any Mt).

Emissions de GEH del sector del transport (vinculades a les anteriors).

Consum energètic total per part del sector del transport (tones de petroli equivalents)

Aparcament pesat als afores (s'avalua el nombre de vehicles pesants/any).

Disminució del nivell acústic assolit en dB (que avalua el nivell sonor de recepció externa (dB) produït pel trànsit en diferents ubicacions municipals que són representatives del model de mobilitat proposat.



Qualsevol altre indicador que per a cada proposta avalue un valor adequat per al compliment efectiu que no se supere el límit en funció de l'estalvi energètic, la reducció d'emissions de GEH, la reducció de contaminants o la reducció de soroll.

No queden avaluades al present informe ambiental i territorial els nous traçats sobre sòl no urbanitzable que hagen de ser objecte d'avaluació ambiental de projecte si es troben dins dels supòsits previstos en la legislació vigent d'avaluació ambiental (Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, Llei 2/89 d'impacte ambiental de la Comunitat Valenciana i Decret 162/90 d'ordenació del desenvolupament de la Llei 2/89).

Tenint en compte tot l'anterior i analitzat les propostes del PMUS de Vilafamés, s'entén que en el seu conjunt, aquestes propostes:

1. Contribueixen a un millor ús racional de l'espai públic i a les necessitats socials i econòmiques del municipi.

2. Promouen el canvi modal cap als modes de transport més sostenibles: Caminar i anar en bicicleta, amb la consegüent reducció del consum energètic.

3. Desaconsella l'ús del vehicle privat.

4. Afavoreix, a llarg termini, la reducció dels impactes associats als modes motoritzats: emissions contaminants, gasos d'efecte hivernacle i emissions acústiques.

5. Promou la descarbonització del sistema de transport del municipi.



A la vista de la documentació presentada, d'acord amb els criteris de l'annex VIII del Decret Legislatiu 1/2021 de 18 de juny del Consell d'aprovació del Text Refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana (TRLOTUP), es considera que el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Vilafamés no afecta zones protegides o forestals i les seues propostes es limiten en general a sòl urbà i urbanitzable. Pel que fa a les actuacions en sòl no urbanitzable, discorren per vies o camins ja existents on l'ús proposat està permès. En el cas de propostes d'execució en sòl no urbanitzable que suposen reclassificació de sòl o que suposen un ús no permès, aquestes no seran objecte d'avaluació en aquest PMUS donat que l'ajuntament no és competent en aprovar modificacions en sòl no urbanitzable.



Així, analitzada la documentació presentada i el seu objecte, els informes sectorials emesos, revisada la cartografia existent en el Sistema d'Informació Territorial d'aquesta Conselleria, es pot determinar, respecte al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Vilafamés, que el procediment d'avaluació simplificat és suficient per a determinar que la modificació no presenta efectes negatius significatius sobre el medi ambient.

F. Proposta d'acord

Atenent al que s'estableix en l'article 53.2 b) del TRLOTUP, d'acord amb el que s'ha exposat, es resol:

Emetre Informe Ambiental i Territorial Estratègic favorable en el procediment simplificat d'avaluació ambiental i territorial estratègica del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Vilafamés d'acord amb els criteris de l'Annex VIII del TRLOTUP, per no tindre efectes negatius significatius sobre el medi ambient, i correspon continuar la tramitació d'aquesta modificació d'acord amb la seua normativa sectorial, sempre que s'ajuste al que es descriu en la documentació presentada amb el compliment de les següents determinacions:

1. S'haurà d'atendre a les consideracions de l'informe de 2 de desembre de 2021 del Servei de Mobilitat Urbana de la Direcció General dŽObres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible, corregint i ampliant la documentació. Una vegada completada la documentació requerida, es demanarà un nou informe al Servei de Mobilitat Urbana, que haurà de ser favorable per a continuar amb la tramitació.

2. El PMUS haurà d'eliminar la mesura RP-002. Execució d'enllaç entre CV-15 i CV-160 al polígon industrial, donat que ja està executada.



3. És necessari que el Pla d'Acció del PMUS especifique els valors inicials dels indicadors de seguiment i ambientals, així com quantificar l'objectiu a assolir per a cadascun d'ells al llarg de la implementació del PMUS.

4. El PMUS haurà de contemplar les determinacions de l'informe emès pel Servei d'Infraestructura Verda i Paisatge de 31 d'agost 2021.



5. El PMUS incorporarà les consideracions de l'informe de 13 de setembre 2021 del Servei de Gestió Territorial de la Direcció General de Política Territorial i Paisatge respecte al risc d'inundació.



6. L'òrgan promotor valorarà i, en els seu cas, atendrà, les indicacions de l'informe de 29 de novembre de 2021 del Servei de Planificació de la Direcció General d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible.

Segons estableix l'article 53.7 del TRLOTUP, l'Informe Ambiental i Territorial Estratègic perdrà la seua validesa i cessarà en la producció dels efectes que siguen propis si, una vegada publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, no s'haja procedit a l'aprovació del «Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Vilafamés» en el termini màxim de quatre anys des de la seua publicació. En aquest cas, el promotor deurà tornar a iniciar novament el procediment d'avaluació ambiental i territorial estratègica simplificada de la proposta.

Òrgan competent

La Comissió d'Avaluació Ambiental és l'òrgan competent per a emetre l'informe ambiental i territorial estratègic a què fa referència l'article 53.2.b del Decret Legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell d'aprovació del text refós de la Llei d'Ordenació del Territori, Urbanisme i Paisatge, de conformitat amb el que disposa l'article 3.2 del Decret 230/2015, de 4 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de l'òrgan ambiental de la Generalitat a l'efecte d'avaluació ambiental estratègica (plans i programes).

Per tant, la Comissió d'Avaluació Ambiental acorda emetre un informe ambiental i territorial estratègic favorable en el procediment simplificat d'avaluació ambiental i territorial estratègica del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Vilafamés, amb el compliment de les determinacions que s'inclouen en l'esmentat informe.

Notificar als interessats que, contra aquesta resolució, al no ser un acte definitiu en via administrativa, no cap recurs; la qual cosa no és inconvenient perquè es puguen utilitzar els mitjans de defensa que en el seu dret consideren pertinents.

La qual cosa li notifique perquè en prenga coneixement i a l'efecte oportú.

La qual cosa se certifica amb anterioritat a l'aprovació de l'acta corresponent i a reserva dels termes exactes que se'n deriven, de conformitat amb el que disposa l'article 18.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.



València, 04 de gener de 2022.– El secretari de la Comissió d'Avaluació Ambiental: José del Valle Arocas».



València, 8 de març de 2024.– El director general d'Urbanisme, Paisatge i Avaluació Ambiental: Miguel Ángel Ivorra Devesa.

Mapa web