Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 15 de desembre de 2022, del conseller de Sanitat Universal i de Salut Pública, per la qual es convoca l'acció concertada per a la prestació del servei de caràcter sanitari dels programes de tractament de drogodependències i altres addiccions en habitatges de suport a la incorporació sociolaboral. [2022/13063]

(DOGV núm. 9510 de 12.01.2023) Ref. Base de dades 000302/2023




Fets



1. La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, des de 1997, considera les drogodependències i altres trastorns addictius, als efectes assistencials, com a malalties comunes amb repercussions en l'esfera biològica, psicològica i social de la persona, és a dir, persones drogodependents o que patisquen altres trastorns addictius.

2. Les addiccions són un problema de salut pública amb gran impacte en la societat. Es defineixen com un trastorn (malaltia) de caràcter multicausal que genera conseqüències tant en l'àmbit individual com social. La seua intervenció és fonamentalment sanitària, però requereix una estreta coordinació entre els recursos sanitaris, els recursos socials de suport, els educatius i els d'incorporació social.

3. La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública compta amb una xarxa socioassistencial integrada en un circuit continuat de diagnòstic, desintoxicació, deshabituació i integració social per a l'atenció de persones drogodependents o altres trastorns addictius sense substància, com el joc patològic, l'addicció a les noves tecnologies o altres.



4. En els últims anys la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha apostat per reforçar i ampliar aquesta xarxa, millorant i augmentant la dotació pressupostària per al finançament dels recursos que la componen. Això ha permés incrementar tant el nombre de centres com el nombre de places, així com l'obertura de centres especialitzats, com és el cas de recursos específics per a dones, a fi d'atendre la demanda d'ingrés en la xarxa assistencial de drogodependències de la Comunitat Valenciana de dones amb problemes addictius.



5. Les persones ateses per les unitats de conductes addictives, amb una mitjana anual de 30.000 (Alumbra, 2022), requereixen serveis i places en centres d'atenció a drogodependents que conformen el circuit terapèutic assistencial (Decret 132/2010). Les places dels habitatges de suport a la incorporació sociolaboral per a aquesta acció concertada seran en total 13.

6. Per a abordar la situació de necessitat en la qual es troben aquests i aquestes pacients, i a la qual cal donar una resposta immediata i urgent, és necessari, atesa la importància per a la seua rehabilitació, coordinar l'actual sistema públic d'assistència sanitària (atenció primària i atenció hospitalària) amb el circuit terapèutic desenvolupat en els últims anys i objecte de l'acció concertada, òbviament, amb els dispositius de les entitats d'iniciativa especialment qualificades per a l'atenció a aquest col·lectiu. L'Administració sanitària requereix aquests recursos terapèutics com a suport a l'emissió de diagnòstics que realitzen les unitats de conductes addictives. El fet de comptar amb places en règim residencial la funció de les quals és la de deshabituació i rehabilitació de les persones drogodependents o amb trastorns relacionats amb substàncies i/o trastorns addictius comportamentals és de summa importància.



7. Les unitats de conductes addictives són la porta d'entrada al circuit terapèutic. Aquestes emeten informes, omplin sol·licituds de places als centres d'atenció a l'empara del diagnòstic que realitzen i programen els tractaments en els centres d'atenció, i atenen els familiars de les persones afectades en la seua dinàmica terapèutica.

Durant l'any 2021 es van atendre 33.852 persones per problemes d'addiccions i a data 30 de maig de 2022 s'han atés ja 25.079 persones.



8. L'addicció és una malaltia complexa en la qual incideixen múltiples factors (psicològics, socials i biològics). El seu tractament requereix molts i diversos recursos terapèutics per a afrontar el comportament addictiu i modular el funcionament cerebral.

No hi ha un tractament únic per a totes les persones drogodependents i cal que tinguen una atenció urgent i ràpida d'accés a la xarxa assistencial i, per tant, al tractament. Així mateix, aquest tractament ha de ser eficaç i abastar totes les necessitats del pacient o la pacient, i no sols les relatives al consum de drogues, requerint l'atenció de diversos professionals de l'àmbit sanitari. Cal afegir que un dels factors clau és aconseguir l'adhesió del pacient o la pacient al tractament el major temps possible.

Per això, l'orientació psicològica i altres teràpies conductuals són les que conformen l'evidència d'un millor tractament, sense oblidar la prescripció i l'administració de medicaments i combinar aquests amb les teràpies conductuals. En definitiva, cal comptar amb una diversitat de recursos assistencials que en la mesura que siga possible personalitzen el tractament i desenvolupen el seguiment de cadascun dels casos.



El sistema valencià assistencial sanitari està proveït dels mecanismes d'interconsulta i de les derivacions que es proveeixen en aquesta acció concertada, convertint-ho en únic i referent a l'Estat espanyol. Aquests dispositius i els seus corresponents tractaments s'han d'avaluar amb freqüència, i s'han de modificar per a adaptar-los a les necessitats dels diferents diagnòstics que presenten els i les pacients, per a poder modificar la seua actitud i el seu comportament respecte al consum de drogues i augmentar les aptituds de les persones afectades per les drogues per a poder portar una vida sana.

9. Els habitatges de suport a la incorporació sociolaboral (HSIS) són recursos residencials de supervisió mitjana, realitzada per personal tècnic, on es realitza una intervenció socioeducativa dirigida a donar suport al tractament en la fase de reintegració social i laboral.

10. La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha regulat l'acció concertada, establint les condicions a què ha de sotmetre's la subscripció d'acords amb entitats públiques o entitats privades sense ànim de lucre per a la prestació a les persones de serveis de caràcter sanitari, amb mitjans aliens a la xarxa pròpia del Sistema Valencià de Salut de la Comunitat Valenciana.

11. El director general de Salut Pública, en data 11 de novembre de 2022, ha emés un informe que acredita l'òptima utilització dels recursos propis i la necessitat assistencial, així com la urgència de concertar la prestació sanitària del Programa de tractament de drogodependències i altres addiccions en habitatges de suport a la incorporació sociolaboral.





Fonaments de dret

1. La Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, en l'article 90.

2. La Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana.

3. Decret 132/2010, de 3 de setembre, del Consell, sobre registre i autorització de centres i serveis d'atenció i prevenció de les drogodependències i altres trastorns addictius a la Comunitat Valenciana.



4. El Reial decret 1030/2006, de 15 de setembre, modificat pel Reial Decret llei 16/2012, de 20 d'abril, de mesures urgents per a garantir la sostenibilitat del Sistema Nacional de Salut, i millorar la qualitat i seguretat de les seues prestacions.

5. Ordre 3/2017, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es regula l'acció concertada per a la prestació de serveis a les persones en l'àmbit sanitari.

6. Llei 7/2017, de 30 de març, de la Generalitat, sobre acció concertada per a la prestació de serveis a les persones en l'àmbit sanitari.



7. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8. Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



9. Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.



Vist tot això, resolc:



Primer

Convocar l'acció concertada per a la prestació del servei de caràcter sanitari dels programes de tractament de drogodependències i altres addiccions en habitatges de suport a la incorporació sociolaboral d'àmbit residencial, de conformitat amb l'annex I d'aquesta resolució.



Segon

Aprovar les condicions administratives i tècniques, els requisits aplicables a l'acció concertada, així com les seues condicions econòmiques, que figuren en els annexos d'aquesta resolució.



Tercer

Declarar la urgència d'aquesta convocatòria d'acció concertada d'acord amb l'informe justificatiu emés per la directora general de Salut Pública i Addiccions previst en l'article 8.1 de l'Ordre 3/2017, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es regula l'acció concertada per a la prestació de serveis a les persones en l'àmbit sanitari.



Quart

Ordenar la publicació d'aquesta resolució en el DOGV.



Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, les persones interessades podran interposar un recurs contenciós administratiu davant del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la recepció de la notificació. Així mateix, amb caràcter potestatiu, es podrà interposar un recurs de reposició, en el termini d'un mes des de l'endemà de la notificació, davant del mateix òrgan que ha dictat la resolució. Tot això, de conformitat amb el que estableixen els articles 112, 114, 115, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 8, 14.2 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que les persones interessades en puguen exercir, si és el cas, qualsevol altre que estimen procedent.





València, 15 de desembre de 2022.– El conseller de Sanitat Universal i Salut Pública: Miguel Mínguez Pérez.







ANNEX I

Convocatòria de l'acció concertada per a la prestació del servei de caràcter sanitari dels programes de tractament de drogodependències i altres addiccions en habitatges de suport a la incorporació sociolaboral.



1. Objecte, àmbit d'aplicació i modalitat d'acció

S'estableix com a objecte de la convocatòria l'acció concertada per a la prestació sanitària del Programa de tractament de drogodependències i altres addiccions, que es duu a terme en règim residencial en els habitatges de suport a la incorporació sociolaboral.

L'acció concertada es realitzarà amb mitjans aliens a la xarxa pròpia del sistema públic sanitari de la Comunitat Valenciana, amb la completa prestació del servei per poder atendre adequadament persones drogodependents o amb altres addiccions, assegurant la realització de programes i serveis terapèutics i la continuïtat en l'atenció dels usuaris i usuàries que es deriven des de les unitats de conductes addictives i d'alcohologia (UCA, UA).

La població objecte de la prestació la constitueixen residents a la Comunitat Valenciana, el perfil dels quals és el d'una persona amb problemes de drogodependències o amb altres trastorns addictius, que requereix intervenció en programa residencial, allunyat del seu mitjà social i familiar per un temps determinat a partir del compliment d'objectius terapèutics.

La modalitat d'acció concertada que es convoca és de caràcter singular per a cadascun dels lots i se subscriu exclusivament amb una entitat en cadascun d'aquests, a la qual s'atribueix la completa prestació sanitària del Programa de tractament de drogodependències i altres addiccions, d'àmbit residencial en habitatges de suport a la incorporació sociolaboral.

2. Lloc i termini de presentació de les sol·licituds de participació

Les sol·licituds hauran de presentar-se exclusivament per via telemàtica en el Registre Electrònic de la Generalitat, mitjançant accés al corresponent tràmit electrònic disponible en la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es), sense que es tinguen en compte les sol·licituds presentades per qualsevol altre mitjà, de conformitat amb el que es disposa en l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i resultarà aplicable, en cas contrari, el que es disposa en l'article 68.4 de l'esmentada llei.

La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les bases reguladores.

El termini de presentació de sol·licituds serà de quinze dies hàbils, comptats des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

3. Requisits de les entitats i documentació a presentar juntament amb la sol·licitud

D'acord amb l'article 2 c) de la Llei 7/2017, d'acció concertada, les entitats públiques o privades sense ànim de lucre no vinculades o creades ad hoc, per una altra empresa o grup d'empreses amb ànim de lucre, entre els fins de les quals estiga la deshabituació o rehabilitació de malalts i malaltes drogodependents o amb altres trastorns addictius, així com l'aprenentatge d'habilitats, actituds i valors per a la seua incorporació social, que vulguen participar en aquesta convocatòria, hauran de complir els requisits establits en l'article 6 de l'Ordre 3/2017, d'1 de març, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es regula l'acció concertada per a la prestació de serveis a les persones en l'àmbit sanitari:

a) Estar autoritzats per al seu funcionament per l'administració competent en cada cas, d'acord amb la normativa que els siga aplicable.



b) Estar inscrits en el Registre de Centres i Serveis Sanitaris de la Generalitat Valenciana, o en el registre corresponent, les activitats i els serveis objecte de l'acció concertada, quan s'establisca aquest requisit normativament.

c) Estar al corrent en el pagament de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

d) Acreditar el compliment de la normativa que, amb caràcter general o específic, els siga aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte de concertació, per a la qual cosa s'hi adjuntarà declaració responsable del compliment d'aquesta normativa.



e) No incórrer en les causes d'incompatibilitat per a la concertació de serveis sanitaris que establisca la legislació, adjuntant-hi declaració responsable.

f) Comptar amb una assegurança de responsabilitat civil que cobrisca els serveis concertats, adjuntant-se a aquest efecte declaració responsable.

g) Complir els requisits específics assenyalats per la normativa autonòmica en matèria de sanitat.

h) Acreditar la solvència financera, d'acord amb el model de l'annex III de la resolució d'aquesta convocatòria.

i) Acreditar la solvència tècnica per a prestar el servei, d'acord amb el model de l'annex III de la resolució d'aquesta convocatòria.

j) Quan l'objecte de l'acció concertada consistisca en serveis que, d'acord amb la normativa vigent, hagen de prestar-se en un espai físic determinat, acreditar la titularitat del centre, o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència de l'acord d'acció concertada, de conformitat amb l'annex III de la resolució d'aquesta convocatòria.

k) Acreditar el compliment del que s'estableix en la normativa de prevenció de riscos laborals, plans d'autoprotecció, plans d'emergència, o mesures d'emergència, aportant -hi en aquest sentit declaració responsable.

Així mateix, s'hi adjuntarà declaració responsable de no ser beneficiari de qualsevol subvenció o ajuda econòmica de qualsevol administració pública per al finançament dels serveis i prestacions sanitàries que constitueixen l'objecte de l'acord d'acció concertada.

A més d'això anterior, les entitats hauran de presentar:

a) Memòria tècnica: de la prestació del servei que s'ofereix per al desenvolupament del programa, de conformitat amb el que s'estableix en l'apartat 7 d'aquest annex; a més del que es disposa en el punt tres de l'annex II.

b) Memòria econòmica: oferta econòmica del servei oferit per a la gestió i desenvolupament del programa.

La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza els funcionaris de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública perquè puguen obtindre directament la comprovació de les dades d'estar al corrent dels pagaments amb l'Agència Tributària estatal i amb la hisenda autonòmica, i amb la Tresoreria de la Seguretat Social, d'acord amb el que es disposa en el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen mesures de simplificació i reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic.

4. Formalització de l'acord d'acció concertada

L'acord d'acció concertada que s'establisca a l'empara d'aquesta resolució es formalitzarà mitjançant un document administratiu, de conformitat amb el que es preveu en l'article 9 de l'Ordre 3/2017, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, en el qual es faran constar els drets i les obligacions recíproques, les característiques concretes del servei a prestar i altres circumstàncies derivades d'aquesta convocatòria, així com les condicions tècniques i administratives de l'acord d'acció concertada.

En el moment de la formalització de l'acord d'acció concertada s'haurà d'acreditar, amb originals o còpies degudament compulsades, el compliment dels requisits exigits per a poder subscriure l'acord d'acció concertada.

5. Vigència de l'acord d'acció concertada

L'acord d'acció concertada que se subscriga tindrà una duració inicial de quatre anys des de la data de formalització.

Podrà prorrogar-se de manera successiva, anual i de mutu acord, fins a una duració màxima de deu anys, incloses les pròrrogues.

6. Pressupost i preu màxim del servei

L'import màxim total de l'acord d'acció concertada per a quatre anys per a HSIS és per al lot 1 (dones) de 6 places, 262.980 € (IVA exempt) i per al lot 2 (homes), de 7 places, 306.760 € (IVA exempt). El valor estimat de l'acció concertada per als quatre anys puja a 569.740 €.



En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada a aquella que resulte dels preus oferits per les entitats concertades i els serveis efectivament requerits per l'Administració.

En cas que l'acord s'iniciarà més tard, el pressupost s'ajustarà proporcionalment al nombre de dies en vigència de cada exercici, i es mantindrà en tot cas la duració total prevista.

Distribució del pressupost per anualitats i per aplicacions pressupostàries:





Per a l'aplicació de les disposicions de l'article 106.2 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, aquesta convocatòria no està sotmesa al règim de notificació d'ajudes de l'Estat.



7. Criteris de selecció

Els criteris de valoració de les sol·licituds tindran una puntuació màxima de 100 punts, que es distribuiran de la manera següent:



Ordre Concepte Ponderació

1 PREU 49

2 CRITERIS QUALITATIUS

(qualitat del projecte, i el valor tècnic i funcional d'aquest, memòria tècnica) 51





L'oferta econòmica es valorarà fins a 49 punts, mitjançant una fórmula de proporció inversa. S'atorgarà la màxima puntuació a l'oferta econòmica més baixa i la resta de les ofertes es valoraran mitjançant proporcionalitat inversa amb l'anterior, aplicant la fórmula següent:



49xIOME/IOV

on:

– 49: és la màxima puntuació assignada al criteri preu.

– IOME: és l'oferta més econòmica.

– IOV: és l'import de l'oferta a valorar.



Criteris qualitatius: fins a 51 punts. Es basaran en la qualitat del projecte, i el valor tècnic i funcional d'aquest. Es valorarà d'acord amb el desglossament següent:

– Desenvolupament del Programa d'incorporació sociolaboral, 41 punts.

Fins a 35 punts. Qualitat del projecte adaptat al perfil de gènere requerit.

Descripció detallada de les fases i el nombre d'accions setmanals per a l'atenció al malalt o malalta drogodependent amb detall, com a mínim, dels epígrafs següents:

– Fins a 15 punts: nombre d'accions d'inserció sociolaboral.

– Fins a 12 punts: nombre d'accions de cerca d'ocupació.

– Fins a 4 punts: descripció detallada d'accions d'incorporació social, família i d'adaptació al medi.

– Fins a 4 punts: descripció detallada de la intervenció educativa en el procés d'integració i adaptació al centre.

– Fins a 6 punts. Gestió del projecte. Es basarà en el compliment dels requisits relatius a la gestió i convivència, com ara reglament de règim interior, normes de convivència, i drets i deures dels usuaris i usuàries.

– Fins a 2 punts: Reglament de règim interior.

– Fins a 4 punts: Normes de convivència. Drets i deures dels usuaris i usuàries.

El Programa d'incorporació sociolaboral es desenvoluparà en un màxim de 40 pàgines.

– Promoció de la salut i autocures, fins a 5 punts. Es valoraran les activitats en promoció de la salut en les seues àrees d'autocures, alimentació i educació per a la salut. Descripció d'activitats i nombre de sessions mensuals que es realitzen.

– Atenció del programa dedicat a la intervenció familiar, fins a 5 punts. Disseny de programes dedicats a les famílies dels drogodependents, intervenció individual i participació en grups de famílies. Descripció d'activitats i nombre de sessions mensuals que es realitzen.



Per a la valoració d'aquests criteris de selecció, es tindrà en compte la documentació presentada per les entitats a què es fa referència en l'apartat 3 d'aquesta convocatòria.

En cas d'empat en la puntuació obtinguda per dues o més entitats a les quals haguera correspost la màxima puntuació, tindran preferència de selecció les propostes de les entitats que presenten un pla d'igualtat prèviament aprovat per qualsevol administració pública o òrgan competent.

8. Comissió tècnica de valoració

Es constituirà per a la valoració de les sol·licituds presentades, de conformitat amb el que preveu l'article 8.4 Ordre 3/2017, d'1 de març, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, una comissió tècnica de valoració que estudiarà i examinarà totes les sol·licituds que prèviament hagen admés a tràmit, i emetrà un informe que servirà de base a l'òrgan instructor per a elaborar la proposta de resolució. En aquest informe, la comissió tècnica de valoració establirà la llista de les possibles entitats beneficiàries ordenada per puntuació obtinguda.



Aquesta comissió la integrarán:

a) Presidència: director o directora general de Salut Pública i Addiccions. Suplent: subdirector o subdirectora general de Promoció de la Salut i Prevenció.

b) Vocals: el o la cap de servei de Conductes Saludables i Prevenció de les Addiccions i Drogodependències, el o la cap de secció de Reinserció Social i un tècnic o tècnica del Servei de Conductes Saludables i Prevenció de les Addiccions i Drogodependències. Suplents: tècnics de la Subdirecció General de Promoció de la Salut i Prevenció i del Servei de Promoció Conductes Saludables i Prevenció de les Addiccions i Drogodependències.

c) Secretaria: un funcionari o funcionària del Servei de Promoció Conductes Saludables i Prevenció de les Addiccions i Drogodependències. Suplent: un funcionari o funcionària de la Subdirecció General de Promoció de la Salut i Prevenció.

9. Garanties de compliment de l'acord d'acció concertada

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública durà a terme de manera periòdica l'avaluació de l'execució d'aquest acord d'acció concertada a través de la comissió de seguiment.

Els centres i serveis objecte d'aquesta acció concertada estaran sotmesos a les actuacions de control i inspecció que es duguen a terme des de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública per a assegurar-ne el correcte compliment.

Aquelles qüestions litigioses que puguen derivar-se d'aquest acord d'acció concertada seran resoltes per la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, sense perjudici que, una vegada esgotada la via administrativa, puguen sotmetre's a la jurisdicció contenciosa administrativa.



10. Causes de resolució de l'acord d'acció concertada

Són causes de resolució dels acords d'acció concertada les següents:



a) L'acord mutu de les parts, manifestat amb una antelació de tres mesos per a garantir la continuïtat del servei.

b) L'incompliment greu de les obligacions derivades de l'acord d'acció concertada per part de l'Administració o de qui siga titular del servei, després del requeriment previ per a exigir el compliment de les obligacions derivades d'aquest.

c) El venciment del termini de duració de l'acord d'acció concertada, llevat que se n'acorde la pròrroga o renovació.

d) L'extinció de la persona jurídica a la qual en corresponga la titularitat.

e) La revocació de l'acreditació, homologació o autorització administrativa de l'entitat concertada o dels serveis de l'acció concertada.



f) El cessament voluntari, degudament autoritzat, de l'entitat concertada en la prestació del servei.

g) La inviabilitat econòmica de la persona titular de l'acord d'acció concertada, constatada pels informes d'auditoria que se sol·liciten.



h) Negar-se a atendre pacients derivats per l'Administració o la prestació de serveis concertats no autoritzats per aquesta.

i) La sol·licitud d'abonament a persones receptores dels serveis o prestacions complementàries quan no hagen sigut autoritzades per l'Administració.

j) La infracció de les limitacions a la contractació o cessió de serveis concertats.

Una vegada declarada l'extinció de l'acord d'acció concertada, l'Administració concertant adoptarà les mesures necessàries per a garantir la continuïtat de la prestació del servei de què es tracte.



11. Jurisdicció competent

Aquelles qüestions litigioses que puguen derivar-se de l'acord d'acció concertada celebrat seran resoltes per l'òrgan que va autoritzar l'acord d'acció concertada, sense perjudici que, una vegada esgotada la via administrativa, puguen sotmetre's a la jurisdicció contenciosa administrativa.







ANNEX II

Condicions tecnicoadministratives per a l'acord d'acció concertada per a la prestació del servei de caràcter sanitari dels programes de tractament de drogodependències i altres addiccions en habitatges de suport a la incorporació sociolaboral.



1. Contingut dels serveis i delimitació de les prestacions

Aquest acord d'acció concertada té com a objecte la prestació sanitària del Programa de tractament de drogodependències i altres addiccions en habitatges de suport a la incorporació sociolaboral.



Els habitatges de suport a la incorporació sociolaboral (HSIS) són recursos residencials de supervisió mitjana, on es realitza una intervenció socioeducativa dirigida a donar suport al tractament en la fase de reintegració social i laboral.

La direcció dels recursos estarà en tot moment coordinada amb el Servei de Promoció de Conductes Saludables i Prevenció de les Addiccions i Drogodependències de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions.

L'equip terapèutic estarà coordinat amb la unitat de conductes addictives o unitat d'alcohologia derivadora i informarà regularment aquesta de l'evolució terapèutica, així com sobre qualsevol alteració física o mental que presenten els usuaris o usuàries perquè reben el tractament pertinent.

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública exercirà un seguiment periòdic del funcionament i dels programes, realitzant totes les inspeccions que considere pertinents per a comprovar la gestió realitzada i el grau d'execució de les intervencions terapèutiques programades, i haurà de ser consultada prèviament i donar la seua conformitat formal en qualsevol proposta de modificació de l'organització del servei, processos i/o programes terapèutics dels centres.

La derivació de les persones la farà efectiva, sempre en coordinació la Direcció General de Salut Pública i Addiccions, a través del «Sistema d'Informació per a la Gestió en Drogodependències» SIGED, la unitat de conductes addictives de referència de cada persona.



Els centres concertats hauran d'emetre informe d'inici i de fi del tractament de cadascun dels o les pacients, així com qualsevol incidència rellevant, utilitzant el programa SIGED.

L'ingrés o accés al centre requerirà:

– Consentiment de la persona usuària o de qui tinga la pàtria potestat, informat per escrit, sobre el programa terapèutic o d'intervenció al qual se sotmetrà.

– Informació i consentiment sobre el Reglament de règim interior.



El registre de residents es portarà a través del sistema informàtic SIGED, on emplenaran sistemàticament cadascuna de les dades que el programa els requerisca ingressos, altes i motius d'aquestes.

S'obrirà un expedient individual a cada persona usuària, en el qual constaran les dades següents:

a) Dades d'identificació.

b) Dades dels familiars, tutor o representant legal.

c) Centre que realitza la derivació i, si escau, nom del o la terapeuta responsable i número de telèfon per si cal la seua localització.



d) Data i motius de l'ingrés.

e) Còpia dels consentiments informats: programa terapèutic i Reglament de règim interior.

f) Història de la persona usuària:

– Situació en el moment de l'ingrés.

– Descripció de l'evolució fins a l'alta.

– Informe de les intervencions realitzades.

– Informe d'alta i tipologia, segons siga procedent.

El servei es prestarà les 24 hores diàries els 365 dies de l'any, i s'haurà d'adequar a les necessitats dels residents. L'UCA/UA establirà la duració del tractament, dins del període màxim de tres mesos. Excepcionalment, aquest període podrà ampliar-se per tres mesos, sempre després de la sol·licitud prèvia degudament fonamentada del centre a l'UCA/UA que haja derivat el o la pacient, que motivarà l'extensió del tractament mitjançant un informe preceptiu.

L'equip terapèutic de l'HSIS haurà d'emplenar els informes preceptius següents en l'aplicació informàtica SIGED sobre l'evolució dels usuaris i usuàries:

– Formulari d'adaptació als dos dies de l'ingrés, en el qual es descriurà qualsevol incidència en l'adaptació de l'usuari o usuària al centre.

– Informe de mitja estada, en el qual es plasmaran les àrees d'intervenció i l'evolució del o la pacient, i es farà una previsió de duració del programa sempre dins del termini establit de tres mesos. Contindrà informació sobre la sol·licitud o no de la pròrroga del tractament.



– Informe d'alta (informe final del programa), on s'informarà de les àrees en les quals s'ha intervingut i dels motius d'aquesta.

– Qualsevol altre informe a petició de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

2. Àmbit de la prestació concertada

La població objecte de la prestació la constitueixen les persones drogodependents o amb altres trastorns addictius, que tindran la condició de residents. Hauran de tindre un diagnòstic i una derivació indicada per a habitatges de suport a la incorporació sociolaboral des de les unitats de conductes addictives o d'alcohologia (UCA, UA). Aquesta derivació serà sol·licitada i registrada a través del programa SIGED (Sistema d'Informació de la Gestió de les Drogodependències), inclòs en el Sistema d'Informació Sanitari de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

3. Estructura, organització i condicions del servei

A fi de garantir el compliment dels estàndards i paràmetres de qualitat europeus i nacionals, s'haurà de prestar el servei amb els següents recursos personals, d'equipament i de material:

3.1. Recursos humans:

Per a realitzar la prestació de serveis concertats, es requerirà el personal següent:



Personal HSIS 6 PLACES Jornada

1 Integrador/a social – Psicòleg/a – Treballador/a social – educador/a social 18.75 hores setmanals (mitja jornada)

1 Integrador/a social – Psicòleg/a – Treballador/a social – Educador/a social 18.75 hores setmanals (mitja jornada)

1 Monitor/a 18.75 hores setmanals (mitja jornada)



Personal HSIS 7 PLACES Jornada

1 Integrador/a social – Psicòleg/a– Treballador/a social – Educador/a social 18.75 hores setmanals (mitja jornada)

1 Integrador/a social – Psicòleg/a– Treballador/a social – Educador/a social 18.75 hores setmanals (mitja jornada)

1 Monitor/a 22.75 hores





3.2. Condicions del local:

Els HSIS hauran de disposar d'espais d'acord amb el nombre d'usuaris i usuàries, amb equipament i serveis necessaris per a l'allotjament, manutenció, higiene personal i suport social de les persones que els habiten.

Podran disposar d'habitacions per a persones amb discapacitat; en aquest cas, les habitacions tindran un sistema de crida a l'habitació del monitor o educador nocturn.

Els centres disposaran, almenys, d'un telèfon públic a la disposició de les persones usuàries, l'ús dels qual estarà regulat pel Reglament de règim interior.

Així mateix, hauran de:

a) Disposar de 6 llits en el lot 1 i de 7 llits, en el lot 2.



Lot Ubicació Nre. Places

1 ALACANT 6

2 7





b) Disposar d'espai físic i equipament adequats al nombre d'usuaris i usuàries que atenguen simultàniament.

c) Tindre habilitades zones per a atenció especialitzada tant individual com grupal.

d) Complir les condicions higienicosanitàries, de seguretat i prevenció de riscos laborals que determine la legislació aplicable.

3.3. Equipament:

El centre haurà de disposar tot el mobiliari i els serveis necessaris per al seu correcte funcionament.

En relació amb l'equipament informàtic, l'entitat concertada posarà en les seues instal·lacions els requisits necessaris per al correcte funcionament del sistema d'informació segons els criteris informàtics de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

El manteniment i la reparació de qualsevol avaria anirà a càrrec de l'entitat.

Vestuari, higiene personal i productes de bany

L'usuari aportarà la roba i el calçat, i els reposarà a càrrec seu.

Es garantiran per part de l'entitat els estris bàsics d'higiene i neteja personal i diària de tots els residents, com són sabons, xampú, etc.



Roba de llit i taula

El servei inclou per a tots els usuaris i usuàries la utilització de roba de llit, taula i lavabo amb què estiga dotat l'habitatge de suport a la incorporació sociolaboral, que anirà a càrrec de l'entitat. L'entitat no podrà sol·licitar depòsit econòmic als o les pacients per aquests conceptes.

3.4. Programa:

El Programa de tractament de drogodependències i altres addiccions en habitatges de suport a la incorporació sociolaboral se subdivideix en dues parts:

D'una banda, el Programa d'incorporació sociolaboral atendrà les demandes d'atenció següents:

– Psicosocial: habilitats socials i resolució de conflictes des de la convivència diària, orientació en la mediació de conflictes, suport emocional, aprenentatge sobre l'estructuració de l'oci i temps lliure i gaudi fora d'ambients de consum de drogues, seguiment familiar. S'aplicaran elements de cribratge de violència de gènere i maltractaments.

– Educatiu: inici i consolidació de l'abstinència (control extern: elevat grau de supervisió per part de professionals), recuperació de la normalització dels estils de vida (horaris, normes, límits i responsabilitats, imatge, argot), aproximació a recursos educatius (alfabetització, graduat, etc.) i formatius (ampliació de la qualificació professional).



– Atenció individual

– Informació i acolliment.

– Informació diagnòstica: pla d'intervenció.

– Intervenció individual: psicoteràpia, entrevista motivacional i teràpia cognitivoconductual.

– Intervenció educativa.

– Intervenció grupal:

– Habilitats cognitives, educació en salut, educació en valors, resolució de conflictes.

– Tallers ocupacionals.

– Gestió comportamental i emocional.

– Prevenció de recaigudes.

– Intervenció familiar:

– Informar el «suport familiar» i formar-lo en el programa de rehabilitació.

– Programar i implementar els grups terapèutics de suport familiar.



D'altra banda, el Programa de promoció de la salut i autocures en habitatge de suport a la incorporació sociolaboral atendrà les demandes d'atenció següents:

– Adquisició de conductes d'autocures i salut.

– Formació en conductes preventives de les addiccions.

4. Procediment de tramitació

El procediment s'haurà d'ajustar al que es preveu en l'article 8 de l'Ordre 3/2017, d'1 de març, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es regula l'acció concertada per a la prestació de serveis a les persones en l'àmbit sanitari.

5. Pressupost per als serveis concertats

El pressupost total establit per als quatre anys del període de vigència de l'acció concertada per a la prestació del servei d'atenció residencial per al tractament de drogodependències i altres addiccions puja a:



Lot 1: 262.980,00 euros, 6 places.

Lot 2: 306.760,00 euros, 7 places.

Amb un valor total estimat per als quatre anys de 569.740 €.



Places d'habitatges de suport a la incorporació sociolaboral: 13 places

Mòdul plaça/dia 30,00 € HSIS 6 places (1 HSIS, 6 places. Dones)

Mòdul plaça/dia 30,00 € HSIS 7 places (1 HSIS, 7 places. Homes)



6. Aplicació pressupostària i tramitació anticipada

L'aplicació pressupostària és: 10.02.98.0000.313.20.227.99.

La tramitació serà anticipada, de conformitat amb el que es preveu en l'article 41 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i tots els tràmits estaran condicionats a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de l'exercici següent.

7. Sistema de pagament

La manera de facturar serà la que establisca la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública en cada moment.

L'entitat emetrà una factura amb el mes a què fa referència l'activitat pels serveis prestats en aquest mes. Quant al termini d'expedició d'aquesta, es realitzarà d'acord amb el que s'estableix en article 11 del RD 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.

Des del sistema d'informació SIGED, i per part de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions, s'avaluarà l'activitat realitzada per l'entitat concertada i es validarà i tramitarà la factura per a procedir-ne a l'abonament.

8. Sistemes d'informació i avaluació de l'acord

L'acció concertada estarà sotmesa a les actuacions de control i inspecció que es duguen a terme des de l'Administració per a assegurar el correcte compliment dels acords d'acció concertada subscrits.



La Direcció General de Salut Pública i Addiccions verificarà l'avaluació de l'acord.

9. Obligacions derivades de l'acord d'acció concertada

1. Obligacions de l'entitat concertada.

L'entitat concertada haurà de complir, en tot cas, les obligacions establides en l'apartat 2 de l'article 5 del Decret 132/2010, de 3 de setembre, del Consell, sobre registre i autorització de centres i serveis d'atenció i prevenció de les drogodependències i altres trastorns addictius a la Comunitat Valenciana.

A més, haurà de garantir:

– Una adequada alimentació, que es prestarà per mitjans propis o aliens, vetlant pel correcte compliment de les condicions higienicosanitàries i de seguretat exigibles d'acord amb la normativa vigent.



– Que l'usuari o usuària dispose d'informació sobre:

– Cost plaça/dia de l'estada.

– Serveis inclosos en el cost/dia.

– Règim especial de menjars, si escau.

– Condicions i causes de finalització del tractament o de la intervenció.

– A més, haurà de garantir als residents:

– Un tracte digne durant l'estada.

– L'accés a les prestacions pròpies del programa sense contraprestació econòmica.

– Tindre assignat un terapeuta tutor o una terapeuta tutora.

– Que disposen d'informació sobre l'evolució en el programa.

– Rebre una intervenció terapèutica que s'adeqüe a les seues necessitats.

– Que puguen suspendre el tractament, per a la qual cosa hauran de sol·licitar l'alta voluntària i assumir les conseqüències que es deriven de la interrupció del tractament.

– La comunicació a la família del o la pacient, especialment quan ho sol·licite, i sempre després de consentiment previ per escrit del o la pacient, en el cas que siga major d'edat, de la informació sobre la seua evolució, el seu trasllat a un altre centre i l'alta terapèutica o voluntària.



– La realització d'una auditoria anual amb l'objectiu de controlar els accessos a pacients atesos en el corresponent centre.

– Un pla d'emergència i evacuació d'acord amb la normativa en vigor.

– La presentació anual d'una memòria en què es detallaran les activitats i la gestió del centre, els materials utilitzats en els tallers i les activitats realitzades, i es recollirà l'enquesta de satisfacció dels usuaris i usuàries i els seus familiars.

2. Obligacions de la Conselleria de Sanitat Universal i de Salut Pública.

L'entitat concertada té dret a l'abonament per part de la Conselleria dels serveis realitzats de conformitat amb les condicions de l'acord d'acció concertada subscrit, els preus convinguts i les modificacions aprovades.

El pagament de les prestacions s'efectuarà amb posterioritat a la seua realització, amb una periodicitat mensual, després de la presentació prèvia de factura o documente equivalent i l'expedició de certificat de conformitat pel departament de salut corresponent. El procediment de presentació de la facturació i les seues característiques s'adaptaran en cada moment a les indicacions que realitze l'Administració.

10. Penalitats

L'incompliment de les obligacions implicarà la imposició a l'entitat concertada de les penalitats establides en aquest apartat, sense perjudici de l'obligació de rescabalament dels danys i perjudicis que s'hagueren ocasionat.

Aquest règim de penalitats l'aplicarà la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública independentment que els fets que donen lloc a l'incompliment puguen ser causa de resolució de l'acord d'acció concertada i amb independència, així mateix, dels mecanismes de deduccions previstos.

1. Causes d'incompliment i graduació.

Els incompliments de l'entitat concertada a l'efecte del present règim de penalitats es classifiquen en molt greus, greus i lleus.



Es consideren incompliments molt greus:

a) No sol·licitar o no obtindre alguna de les autoritzacions necessàries per a l'efectiva posada en servei de les infraestructures sanitàries.

b) La resistència, excusa o negativa a les tasques inspectores de la Conselleria, o de la persona o entitat en qui aquesta delegue.

c) La sol·licitud d'abonament a persones receptores dels serveis o prestacions complementàries quan no hagen sigut autoritzades per la Conselleria.

d) La negació a atendre la població objecte de l'acció concertada o la prestació de serveis concertats no autoritzats per la Conselleria.



e) La comissió de més de dues faltes greus en el període d'un any.

Es consideren incompliments greus:

a) L'incompliment de les obligacions sobre protecció de dades de caràcter personal i el mal o indegut ús d'aquestes.

b) L'incompliment de qualsevol requeriment que li dirigisca la Conselleria amb vista a l'esmena de defectes relatius a la qualitat de la prestació del servei o a la reducció de terminis de demora en les prestacions.



c) Els retards en l'esmena dels requeriments formulats per la Conselleria, o aquells derivats de les auditories realitzades.

d) La comissió de més de tres faltes lleus en el període d'un any.

Es consideren incompliments lleus:

Constitueixen infracció lleu qualsevol incompliment dels requeriments que li dirigisca la Conselleria amb vista a l'adequat compliment de les obligacions fixades en les condicions tècniques i en la restant normativa aplicable no qualificada com a molt greu i/o greu.

2. Responsabilitats per incompliment.

Sense perjudici de la facultat de l'Administració autonòmica sanitària de resolució de l'acord per incompliment d'aquest, s'estableix una minoració de la liquidació mensual consistent en:

a) Per incompliments lleus, fins a un màxim d'un 2 % del pressupost total anual de l'acció concertada.

b) Per incompliments greus, fins a un màxim d'un 5 % del pressupost total anual de l'acció concertada.

c) Per incompliments molt greus, fins a un màxim d'un 10 % del pressupost total anual de l'acció concertada i la resolució del contracte.



3. Tramitació.

a) Inici:

L'expedient s'incoarà sempre d'ofici, per acord de l'òrgan proponent de la present acció concertada a proposta d'algun dels òrgans següents:

1. Les comissions de seguiment.

2. L'alta inspecció de serveis sanitaris.

Les propostes d'actuació d'aquests òrgans també podran iniciar-se d'ofici, després de fer les corresponents indagacions sobre aquelles reclamacions o queixes d'usuaris o usuàries que es referisquen al funcionament de l'acció concertada.



b) Instrucció:

L'òrgan proponent d'aquesta acció concertada, en vista de les actuacions dutes a terme, acordarà l'inici de l'expedient o l'arxivament de les actuacions, i a aquest efecte designarà un òrgan instructor de l'expedient.

En l'acord d'inici del procediment, es podrà disposar la seua acumulació a uns altres amb els quals guarde identitat substancial o íntima connexió. Contra l'acord d'acumulació no serà procedent cap recurs.

L'acord d'iniciació de l'expedient serà comunicat a l'entitat concertada i a l'òrgan instructor designat.

Rebut l'expedient per l'òrgan instructor, aquest procedirà a realitzar les actuacions que considere oportunes per a aclarir els fets, si fora procedent, com ara preses de declaracions a testimonis, representants de treballadors i/o voluntaris de l'entitat concertada, petició de documents, etc.

Una vegada realitzades les indagacions prèvies, es procedirà a formular a l'entitat concertada un escrit de càrrecs en el qual, mitjançant una redacció clara i concisa, es continga almenys la informació següent:



– Descripció dels fets que se li imputen.

– Extractes de les actuacions dutes a terme.

– Qualificació provisional de l'incompliment o incompliments presumptament comesos.

A partir de la notificació de l'escrit de càrrecs, l'entitat interessada disposarà d'un termini de deu dies hàbils per al tràmit de vista de l'expedient contradictori, amb dret a obtenció de còpies de documents continguts en aquest, i formular totes les al·legacions que considere oportunes en defensa dels seus interessos.

Rebudes les al·legacions o transcorregut el termini per a la seua presentació sense que aquestes s'hagueren presentat, l'òrgan instructor formularà una proposta de resolució en la qual s'elevarà a definitiva la qualificació provisional de l'incompliment.

c) Resolució:

La resolució correspondrà a la Direcció General de Salut Pública i Addiccions. L'expedient quedarà resolt en el termini màxim de tres mesos des de la seua incoació.

d) Recursos:

Les resolucions adoptades per l'òrgan competent en aplicació del règim de faltes i sancions previstes en aquest document de condicions tècniques i administratives posen fi a la via administrativa i només es podrà interposar un recurs de reposició davant el mateix òrgan que va dictar la resolució.

e) Execució:

Les resolucions adoptades en aplicació d'aquest règim d'incompliments i imposició de penalitats seran immediatament executives, sense perjudici del que s'estableix en l'article 117 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'execució de les resolucions es durà a terme mitjançant la minoració de la liquidació del mes següent al que s'haguera dictat la resolució en la quantia que en aquesta es determine, segons la gravetat de l'incompliment, d'acord amb el que es preveu en aquest document de condicions tècniques i administratives.

11. Comissió de seguiment

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública avaluarà l'execució de l'acord d'acció concertada per a prestació del Programa de tractament de drogodependències i altres addiccions en habitatges de suport a la incorporació sociolaboral, a través de la comissió de seguiment de l'acord.

1. Composició de la comissió de seguiment.

La comissió estarà composta per:

– Presidència: la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de drogodependències i altres trastorns addictius. Suplent: la persona titular de la subdirecció general amb competències en matèria de drogodependències i altres trastorns addictius.

– Secretari o secretària: tècnic o tècnica amb competències en matèria de drogodependències i altres trastorns addictius.

– Vocals: la persona responsable del servei amb competències en matèria de drogodependències i altres trastorns addictius i un tècnic o tècnica del servei amb competències en matèria de drogodependències i altres trastorns addictius.

A les reunions d'aquesta comissió podran assistir dos representants de l'entitat concertada que, en tot cas, hauran de ser prèviament convocats, i la seua participació serà amb veu, però sense vot.

2. Funcions de la comissió de seguiment.

Seran funcions de la comissió de seguiment les següents:

– Revisar que el Programa de tractament de drogodependències i altres addiccions en habitatges de suport a la incorporació sociolaboral s'ajuste als acords establits en l'acció concertada.

– Realitzar el seguiment sobre el compliment de les clàusules de l'acord d'acció concertada.

– Analitzar suggeriments, queixes o agraïments i proposar millores en els sistemes de gestió i control de l'activitat.

– Establir els controls de qualitat addicionals que es consideren necessaris amb la finalitat de garantir l'adequada prestació sanitària i qualitat assistencial.

– Proposar la imposició de penalitats.

– Totes les funcions addicionals que determine la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

La comissió es reunirà, com a mínim, una vegada a l'any i es regirà, per al seu funcionament, pel que es disposa en els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



12. Informació confidencial i termini de confidencialitat

Les entitats hauran de respectar el caràcter confidencial d'aquella informació a què tinga accés durant l'execució de l'acord que per la seua naturalesa haja de ser tractada com a tal. Aquest deure es mantindrà durant un termini de cinc anys i, indefinidament, en el cas que es tracte d'informació clínica o mèdica dels o les pacients. D'altra banda, les entitats podran assenyalar en la seua oferta aquells aspectes que considere confidencials.

Tots els resultats derivats de l'aplicació d'aquest acord seran de caràcter estrictament confidencial entre les entitats concertades i la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual cosa les persones relacionades amb aquests hauran de garantir aquest principi de confidencialitat. En tot cas, caldrà ajustar-se al que es disposa en la legislació vigent sobre protecció de dades.

13. Obligació de subscripció d'assegurances de responsabilitat civil

Les entitats hauran d'acreditar amb antelació a la formalització de l'acord haver constituït una assegurança de responsabilitat civil que garantisca la cobertura dels danys ocasionats tant a tercers com a les pròpies institucions sanitàries o el seu personal, per la seua gestió.

L'àmbit temporal de la pòlissa haurà d'abastar tots els fets produïts durant la vigència de l'acord, encara que la reclamació es realitze amb posterioritat. El període de descobriment tindrà una duració mínima d'un any a comptar des de la finalització de l'acord, incloses les pròrrogues.







Mapa web