Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 23 d'abril de 2021, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual es convoca la realització del programa d'immersió lingüística en anglés a distància per al professorat d'Educació Infantil, Primària, Secundària, Formació Professional i professorat especialista d'anglés de les EOI de centres públics i concertats situats en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana. [2021/4332]

(DOGV núm. 9074 de 03.05.2021) Ref. Base de dades 003986/2021






L'Ordre 65/2012, de 26 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, que estableix el model de formació permanent del professorat i el disseny, reconeixement i registre de les activitats formatives, estipula, en l'article 7, que la Subdirecció General de Formació del Professorat podrà impulsar accions formatives d'interés general per al conjunt de la comunitat educativa. Igualment, considera en l'article 14, com una de les modalitats de formació permanent del professorat, els cursos que contribueixen a l'actualització del personal docent, tant en els aspectes tècnics com en els científics, els didàctics i els metodològics, per mitjà d'aportacions d'especialistes.



La Llei 4/2018, de 21 de febrer, de la Generalitat, que regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, exposa en el seu preàmbul la necessitat d'introduir la llengua estrangera com a llengua vehicular d'aprenentatge. Aquesta introducció s'ha de dur a terme de manera progressiva.

D'acord amb les competències atribuïdes per l'article 6 del Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, resolc:



Primer. Objecte

Aquesta resolució té per objecte convocar la realització del programa formatiu d'immersió lingüística a distància dirigit al professorat d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària i Formació Professional de centres públics i concertats situats en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, així com al professorat especialista d'Anglés de les EOI.

Aquest curs té com a finalitat conéixer i actualitzar eines metodològiques pròpies de l'ensenyament de la llengua anglesa i en anglés en un context intercultural d'immersió lingüística que facilite el desenvolupament de la competència comunicativa en anglés mitjançant l'ús i desenvolupament d'eines TIC.



Segon. Objectius

El programa formatiu està dissenyat perquè s'aconseguisquen els objectius següents:

a) Conéixer i actualitzar eines metodològiques pròpies de l'ensenyament de la llengua anglesa i en anglés.

b) Millorar la competència comunicativa en anglés en les cinc destreses bàsiques: llegir, escoltar, parlar, escriure i interactuar a través d'una experiència d'immersió lingüística.

c) Conéixer un altre context sociocultural.

d) Potenciar l'elaboració de materials didàctics per a millorar la seua tasca educativa en els centres.

e) Compartir experiències educatives entre el personal docent que fomenten l'esperit crític en l'evolució de la seua tasca com a docents.

f) Fomentar el treball cooperatiu entre el personal docent.



Tercer. Participants

1. En aquesta convocatòria podrà participar el professorat que pertanga als cossos de mestres d'Educació Infantil i Educació Primària (597), cossos de catedràtics (511) i professors d'Educació Secundària (590), de professors tècnics de Formació Professional (grau mitjà i superior de les especialitats que figuren en l'annex III (591) i de professorat d'escoles oficials d'idiomes (592) que exercisca docència directa durant el curs 2020-2021 en centres docents públics dependents de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport de la Comunitat Valenciana.

Podrà participar també el professorat dels centres privats concertats que exercisca docència directa durant el curs 2020-2021 en les etapes d'Educació Infantil, Primària, Secundària, Batxillerat i Formació Professional, sempre que aquestes etapes estiguen concertades per la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.

2. S'oferirà un total de mil cinc-centes places que es distribuiran de la manera següent:



Modalitats Nre. places

Programa d'immersió lingüística

Educació Infantil 200

Educació Primària Àrees no lingüístiques 200

Especialistes d'Anglés 225

Educació Secundària. Àrees no lingüístiques 300

Especialistes d'Anglés 300

Formació Professional 250

Especialistes d'Anglés d'EOI 25

Total 1500





3. En cas que el nombre de sol·licitants siga inferior al nombre de places oferides en algun dels grups, es podrà incrementar el nombre de places en altres modalitats més sol·licitades fins a completar el total de places.

4. Amb la finalitat de donar continuïtat a la formació rebuda, els participants que van resultar aptes en l'edició de la convocatòria de l'any 2017 (Resolució de 23 de maig de 2017) podran participar de nou en l'edició del 2020-21.

5. Amb la finalitat de donar l'oportunitat a més docents per a participar en aquesta experiència formativa, el professorat que va realitzar la formació en les dues últimes convocatòries (Resolució del 28 de març de 2018 i Resolució de 6 de febrer de 2019, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació) no podrà presentar-se a aquesta convocatòria.



Quart. Programa del curs

Es tracta d'un itinerari formatiu integrat per tres mòduls independents. Tots aquests es basen en el perfeccionament de l'aprenentatge dels aspectes orals de la llengua anglesa, així com en l'adquisició de la competència comunicativa necessària a l'hora d'impartir classes en aquest idioma, amb la finalitat de millorar-ne la pràctica docent.

L'itinerari consta dels mòduls següents:

Mòdul 1. Crash Course

a) Característiques del curs:

Curs basat en activitats (pedagògiques, lúdiques, etc.) que fomenten la conversa, amb la finalitat de desenvolupar habilitats comunicatives en llengua anglesa. Per a això, s'organitzaran grups de treball integrats per un màxim de cinc participants. Els participants accediran a una plataforma digital a través del seu usuari i contrasenya. Allí estaran situats els materials del curs. Aquest mòdul inclou:

– 30 hores de formació intensiva en llengua anglesa.

– 12 hores de conversa one to one amb personal natiu en llengua anglesa que inclourà fins a cinc accents diferents anglòfons.

– Tallers i sessions especialitzades que versaran sobre continguts curriculars dels diferents àmbits de coneixement i assignatures.

– Lèxic d'utilitat a l'aula.

– Idees i tècniques per a millorar la pràctica docent.

– Workshops específics per a professors d'Anglés amb professors natius.

– Workshops per a professors DNL (non-linguistic discipline).

– Activitats de caràcter social a través de la realitat virtual, com ara scaperoom virtual, tours digitals en entorns angloparlants virtuals, etc.



– Pràctiques i tècniques de grup.

b) Duració i períodes de realització:

Aquest curs tindrà una duració de sis dies i es desenvoluparà des de l'1 de juliol al 31 d'agost de 2021. A l'alumnat se li assignarà una setmana d'aquest període. Es tindrà en compte que el curs ha d'iniciar-se en dilluns i finalitzar en dissabte. L'alumnat podrà optar per realitzar-lo en dos torns, en funció de les seues preferències: de 9:00 h a 14:00 h o de 15:00 h a 20.00 h.

Mòdul 2. Seminaris web setembre

a) Característiques del curs:

En aquest mòdul es duran a terme diversos webinars i monogràfics els continguts dels quals versaran sobre aspectes com ara: coeducació, les TIC aplicades al procés d'ensenyament-aprenentatge, eines virtuals, tractament integrat de les llengües, formació en la metodologia ABP, inclusió, treball per projectes, eines, recursos digitals per a la docència, ludificació, etc.

Els continguts treballats en els diferents webinars i monogràfics estaran adaptats a la metodologia emprada en les diferents etapes educatives, en funció del perfil de les persones candidates.

b) Duració i períodes de realització:

Aquest mòdul es desenvoluparà del 13 al 17 de setembre de 2021. S'impartiran tres hores al dia de dilluns a divendres. El professorat podrà optar per realitzar-lo en dos torns en funció de les seues preferències: de 9:00 h a 12:00 h o de 16:00 h a 19.00 h.

Mòdul 3. Curs en línia

a) Característiques del curs:

Curs d'anglés intensiu de 55 hores de formació en línia, la finalitat del qual serà potenciar i millorar les competències lingüístiques. Es partirà del nivell lingüístic de cada participant.

– S'utilitzaran els recursos digitals necessaris que permeten afermar la competència lingüística que requereixen els docents en situacions reals de l'aula.

– Cada alumne o alumna disposarà d'un tutor personal que guiarà i avaluarà setmanalment el seu aprenentatge.

b) Duració i períodes de realització:

Aquest curs tindrà una duració de dos mesos (des del 20 de setembre fins al 20 de novembre).



Cinqué. Requisits de participació

1. El professorat haurà d'estar en servei actiu. A més, haurà d'estar impartint docència en la modalitat i grup pels quals participa.



2. El professorat participant haurà d'acreditar un nivell de competència en anglés B1 o superior (B2, C1 o C2) mitjançant algun dels certificats següents:

a) Els certificats de superació dels diferents nivells dels ensenyaments d'idiomes, expedits per les escoles oficials d'idiomes.

b) Els certificats expedits a l'empara d'altres normes del mateix rang o d'un rang superior que establisquen el reconeixement i l'acreditació de la competència lingüística.

c) Els certificats expedits per les universitats del sistema educatiu espanyol i les institucions nacionals i estrangeres que es recullen a l'annex I.

d) Els certificats de Capacitació per a l'Ensenyament en Llengua Estrangera (Anglés).



Sisé. Presentació de sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport i finalitzarà el 16 de maig de 2021 a les 23.59 hores.

2. El personal docent que desitge participar haurà d'emplenar la sol·licitud per via telemàtica utilitzant el formulari d'inscripció que estarà a la seua disposició en la plataforma OVIDOC (ovidoc.edu.gva.es). A aquesta plataforma s'accedirà amb la clau d'usuari d'ITACA o a través de sistema Cl@ve. A la sol·licitud s'adjuntarà la documentació escanejada que acredite estar en possessió dels requisits de participació en el moment de la inscripció, establits en el punt cinqué d'aquesta resolució, sempre que no estiga ja en poder de l'Administració.

3. Dins d'OVIDOC, el tràmit Estades a l'estranger 2020-2021, la convocatòria del qual té el títol Programa d'immersió lingüística en anglés a distància, serà visible per al personal docent de centres públics i de centres privats concertats que complisca els requisits de participació. El personal docent que exerceix les seues funcions en els centres privats concertats haurà de registrar-se en ITACA indicant l'especialitat que imparteix. Serà competència de la direcció dels centres concertats actualitzar aquestes dades per a fer visible el tràmit al personal docent del seu centre interessat a participar (vegeu el document Instruccions en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, Subdirecció General de Formació del Professorat).



4. En cas d'haver presentat més d'una sol·licitud telemàtica de participació, només es tindrà en compte l'última.



Seté. Instrucció i comissió de selecció

1. L'òrgan instructor d'aquesta convocatòria serà la Subdirecció General de Formació del Professorat. Es constituirà una comissió de selecció i de seguiment, com a òrgan col·legiat, que assessorarà l'òrgan instructor per al procés de valoració i de selecció de les estades.



2. La comissió estarà constituïda pels membres següents:

a. El subdirector general de Formació del Professorat, que actuarà com a president, o la persona en qui delegue.

b. La cap del Servei de Planificació i Gestió de la Formació Permanent del Professorat, o persona en qui delegue.

c. La directora del CEFIRE específic de Plurilingüisme o persona en qui delege.

d. Un tècnic o tècnica en representació del Servei de Registre i Acreditació Docent.

e. Una persona designada per la Direcció General de Política Lingüística.

f. Un tècnic o tècnica de la Subdirecció General de Formació del Professorat, que actuarà com a secretari o secretària de la comissió de selecció.



Huité. Criteris de selecció

1. Les sol·licituds de participació seran ordenades en cada una de les modalitats assenyalades en l'apartat tercer d'aquesta convocatòria, d'acord amb els criteris de priorització que figuren en l'annex II d'aquesta convocatòria.

2. En cas que, seguint l'aplicació dels criteris anteriors, es produïsquen empats entre les persones participants, les sol·licituds s'ordenaran en ordre ascendent, mitjançant un nombre triat per sorteig d'entre el rang de sol·licituds de participació rebudes. La data de realització del sorteig, així com el resultat d'aquest, es publicarà en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport (Subdirecció General de Formació del Professorat).



Nové. Resolució

1. Llistes provisionals d'admesos i exclosos del procediment

Una vegada revisades les sol·licituds i aplicats els criteris de priorització establits a aquest efecte, es publicaran, en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, Subdirecció General de Formació del Professorat, la llista provisional de sol·licituds admeses, ordenades segons els criteris de priorització, i la llista provisional de sol·licituds excloses.

Les persones sol·licitants podran comprovar en la plataforma OVIDOC la seua inclusió en les llistes provisionals. S'obrirà un període de huit dies naturals, a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquestes llistes en la web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per a presentar al·legacions telemàticament en aquesta plataforma.

2. Llistes definitives d'admesos i exclosos en el procediment

Examinades les al·legacions i vist l'informe de la comissió de selecció, la Subdirecció General de Formació del Professorat formularà aquesta proposta de resolució i elevarà al secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional la llista definitiva de sol·licituds admeses i excloses, ordenades segons els criteris de priorització en cada modalitat. Aquestes llistes podran consultar-se en la plataforma Ovidoc (ovidoc.edu.gva.es).

3. Llista d'adjudicacions

Vista la proposta de la Subdirecció General de Formació del Professorat, el secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional aprovarà les llistes d'adjudicades incloent-hi les llistes d'espera i les llistes de persones excloses. Aquestes llistes es faran públiques en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport (Formació del Professorat).

A partir d'aquest moment, el personal docent adjudicat disposarà d'un període de nou dies naturals, a comptar des de l'endemà de la publicació de les llistes definitives en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per a confirmar o renunciar a la plaça mitjançant la plataforma Ovidoc. Si confirma, haurà d'aportar les dades personals necessàries per a continuar amb la gestió. Si no confirma ni renuncia, s'entendrà que renuncia a la participació en aquesta formació. Finalitzat el termini de confirmació, les places vacants s'adjudicaran als següents participants que figuren en les llistes d'espera.



El professorat que haja sigut seleccionat per a participar en el programa i siga requerit per l'Administració educativa per a la composició dels tribunals dels procediments d'oposició, serà exclòs de la participació en les estades programades per al 2021. Aquest professorat tindrà dret preferent per a obtindre una plaça en el cas que decidisca participar en la següent convocatòria del programa d'immersió lingüística en anglés a distància.

Les llistes d'adjudicats definitius i les llistes d'espera es traslladaran a les empreses adjudicatàries i seran aquestes les que contacten amb els participants.

Abans del començament del programa es duran a terme videoconferències informatives coordinades des de la Subdirecció General de Formació del Professorat juntament amb les empreses licitadores dirigides a tot el professorat participant en el programa. Les dates d'aquestes reunions seran publicades en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport (Formació del Professorat) http://www.ceice.gva.es/va/web/formacion-profesorado/estancias-en-el-extranjero.



Desé. Renúncies

1. El professorat definitivament seleccionat per a incorporar-se en aquestes estades formatives podrà renunciar, transcorregut el termini de presentació de confirmacions i renúncies, si manifesta causes justificades de força major que impedisquen la seua incorporació. La renúncia es presentarà a l'empresa organitzadora pels mitjans que aquesta considere en les condicions que aquestes establisquen.

2. La falta d'incorporació al programa o l'abandó d'aquest, sense causa justificada, abans de la finalització, suposarà no poder participar en el programa d'immersió lingüística en la següent edició (curs 2021-2022).



Onzé. Seguiment, assistència, avaluació i certificació

1. La Conselleria d'Educació, Cultura i Esport realitzarà el seguiment, l'avaluació i la certificació d'aquestes estades formatives.



2. L'assistència mínima en els diferents mòduls del programa seran les següents:

– En el mòdul 1 s'ha de superar almenys el 85 % de les sessions per a considerar-se apte/a (només es pot faltar a una jornada de les sis que formen el mòdul).

– En el mòdul 2 s'ha de superar almenys el 85 % de les sessions per a considerar-se apte/a (només es pot faltar a una jornada de les cinc que formen el mòdul).

– En el mòdul 3 l'alumnat haurà de complir totes les hores del mòdul per a considerar-se apte/a.

3. Per a l'avaluació de la realització del programa, les persones que hagen participat emplenaran telemàticament la memòria final sobre el programa realitzat una vegada haja finalitzat el mòdul III. La memòria final s'emplenarà directament en l'enllaç que s'habilitarà en Ovidoc. Aquesta memòria guiada reflectirà les conclusions del programa i la incidència en la seua docència directa, la valoració del procés i dels resultats aconseguits, així com les propostes que, per al futur, es deriven del programa. El termini de presentació de la memòria serà des del dia 20 fins al 31 de novembre de 2021. Per a poder ser avaluada aquesta documentació haurà d'estar degudament emplenada; en cas que no siga així es considerarà el participant com a no apte/a.

4. La certificació de l'empresa signada i segellada, que acredita la realització del programa amb especificació de les hores totals i les dates es traslladarà per l'empresa adjudicatària a la Subdirecció General de Formació del Professorat. En cas de no haver superat tots i cadascun dels tres mòduls de què consta l'itinerari formatiu, es considerarà que no ha superat la formació i per tant es considerarà no apte/a.



5. La Subdirecció General de Formació del Professorat elaborarà els informes de seguiment i redactarà l'acta final d'avaluació una vegada analitzada la documentació rebuda.

6. La Subdirecció General de Formació del Professorat certificarà a les persones que resulten aptes 100 hores de formació, d'acord amb l'article 14 de l'Ordre 65/2012, de 26 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, que estableix el model de formació permanent del professorat i el disseny, reconeixement i registre de les activitats formatives.

7. Totes les persones que hagen sigut certificades com a aptes obtindran, a més, si ho desitgen, la inscripció gratuïta en la prova de certificació de nivell d'anglés, pel nivell superior pel qual van participar en aquest programa, en un dels centres oficials d'idiomes reconeguts en l'annex I d'aquesta convocatòria. La gestió d'aquesta inscripció, així com els tràmits derivats d'aquesta, serà a càrrec de l'empresa que gestiona la realització del curs i es durà a terme durant l'any 2022.



Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs d'alçada davant del conseller d'Educació, Cultura i Esport en el termini d'un mes des de l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, de conformitat amb els articles 112.1, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.





València, 23 d'abril de 2021.– El secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional: Miguel Soler Gracia.

ANNEX III

Relació d'especialitats d'FP que es preveuen per a poder sol·licitar les 250 places assignades al professorat de Formació Professional



Especialitats del cos de professors tècnics de Formació Professional



Cuina i Pastisseria.

Equips Electrònics.

Estètica.

Fabricació i Instal·lació de Fusteria i Moble.

Instal·lació i Manteniment d'Equips Tèrmics i de Fluids.

Instal·lacions Electrotècniques.

Instal·lacions i Equips de Cria i Cultiu.

Laboratori.

Manteniment de Vehicles.

Màquines, Serveis i Producció.

Mecanització i Manteniment de Màquines.

Oficina de Projectes de Construcció.

Oficina de Projectes de Fabricació Mecànica.

Operacions i Equips d'Elaboració de Productes Alimentaris.

Operacions de Processos.

Operacions i Equips de Producció Agrària.

Patronatge i Confecció.

Perruqueria.

Procediments de Diagnòstic Clínic i Ortoprotètic.

Procediments Sanitaris i Assistencials.

Processos Comercials.

Processos de Gestió Administrativa.

Producció en Arts Gràfiques.

Producció Tèxtil i Tractaments Fisicoquímics.

Serveis a la Comunitat.

Serveis de Restauració.

Sistemes i Aplicacions Informàtiques.

Soldadura.

Tècniques i Procediments d'Imatge i So.

Mapa web