Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 14 d'abril de 2021, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de l'informe ambiental i territorial estratègic corresponent a l'expedient 11/19-EAE Elx i Santa Pola. [2021/3931]

(DOGV núm. 9067 de 22.04.2021) Ref. Base de dades 003611/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Elx, Santa Pola



De conformitat amb l'article 51.7 de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana, que estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de l'informe ambiental i territorial estratègic, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'informe ambiental i territorial estratègic corresponent a l'expedient 11/19-EAE Elx i Santa Pola.



«Informe ambiental i territorial estratègic

Tràmit: avaluació ambiental estratègica del Pla de prevenció d'incendis forestals del Parc Natural de les Salines de Santa Pola

Promotor: Direcció General de Prevenció d'Incendis Forestals

Autoritat substantiva: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica

Localització: Elx i Santa Pola

Expedient: 011/2019-EAE



La Comissió d'Avaluació Ambiental, en la sessió celebrada el 30 de gener de 2020, va adoptar l'acord següent:



Vista la proposta d'informe ambiental i territorial estratègic Pla de prevenció d'incendis forestals del Parc Natural de les Salines de Santa Pola, en els termes següents:



A. Fonaments pels quals se sotmet el pla a avaluació ambiental estratègica.

L'avaluació ambiental estratègica és l'instrument de prevenció, que estableix la Directiva 2001/42/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 de juny, per a la integració dels aspectes ambientals en la presa de decisions de plans i programes públics. Aquesta directiva s'incorpora al dret intern espanyol mitjançant la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i al dret autonòmic, mitjançant la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana (LOTUP).

El Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de sòl i rehabilitació urbana, estableix en l'article 22 que els instruments d'ordenació territorial i urbanística estan sotmesos a l'avaluació ambiental de conformitat amb el que es preveu en la legislació d'avaluació ambiental.

D'acord amb el que estipula l'article 46.3 de la LOTUP, l'òrgan ambiental determinarà si un pla o programa ha de ser objecte d'avaluació ambiental i territorial estratègica simplificada o ordinària, en els supòsits que s'hi preveuen i tenint en compte els criteris que estableix l'annex VIII de la llei, tot això amb la consulta prèvia a les administracions públiques afectades i d'acord amb les fases de la tramitació que s'exposen en l'article 49.



B. Document inicial estratègic

B.1 Documentació aportada

En data 14 de gener de 2019 es va rebre de la Direcció General de Prevenció d'Incendis Forestals aquesta documentació en format digital: l'esborrany de la revisió del pla, el document inicial estratègic, la documentació del pla vigent, l'informe del procediment de revisió i el plànol.



La documentació aportada s'ajusta formalment al que s'estableix en l'article 50 de la Llei 5/2014 d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana (LOTUP).

B.2 Planejament vigent

El Parc Natural de les Salines de Santa Pola compta amb un pla bàsic de prevenció d'incendis aprovat per la Resolució de 31 de maig de 2006, del conseller de Territori i Habitatge.

A continuació es resumeixen les actuacions que comprén el PPIF vigent i les de la revisió:



PPIF VIGENT

(Alternativa 0): REVISIÓ PPIF

(Alternativa 1):

4 actuacions (3 en un pla general, 29 en el Pla de prevenció de causes i 15 en el Pla d'infraestructures)



Pla d'actuacions prioritàries



Inclou l'aprovació del PPIF del PN (actuació A), ja executada; la dotació d'un equip de tècnics en prevenció d'incendis al Parc Natural (actuació B) i mantindre una reunió específica d'incendis anual al Parc Natural (actuació C).



Pla de prevenció de causes:



– Actuacions 1.1 i 1.2: ajudes i elaboració dels plans locals de prevenció d'incendis forestals dels municipis inclosos en l'àmbit del PPIF.

– Actuacions 2.1, 2.6, 3.1, 5.1 i 8.1: la incorporació a la legislació sectorial del PN de normes de prevenció d'incendis forestals.

– Actuacions 2.2 i 2.3: ajudes per a adaptar paellers en àrees d'ús públic a les normes de seguretat.

– Actuació 2.4: el disseny de cartells en àrees d'esplai (actualment ja dissenyats).

– Estudi i mesures a adoptar al camí Vell d'Elx (actuació 2.5)

– Actuació 3.2: ajudes per a adaptar fumerals i paellers privats a les normes de seguretat.

– Actuació 4.1: revisió o elaboració dels plans de crema.

– Actuació 4.2: construcció de cremadors.

– Actuacions 4.3 i 4.4: la col·laboració i les ajudes per a l'ús d'alternatives al foc per a eliminar restes vegetals.

– Actuacions 6.1, 6.2, 6.3.1, 6.3.2, 6.3.3 i 6.3.4: el disseny i la impressió de fullets divulgatius.

– Actuació 6.4, 6.5 i 6.6: jornades formatives.

– Actuació 7.1: eliminació de punts d'abocament no controlats, que han de dur a terme els ajuntaments.

– Actuacions 9.1, 9.2 i 9.3: actuacions relacionades amb la vigilància, principalment de formació del personal.





Pla d'infraestructures:



– Actuacions 1.1, 1.2: pla de cremes prescrites.

– Actuacions 2.1 i 2.2: actuacions relatives a actuacions en la xarxa viària.

– Actuacions 3.1 a 3.6: actuacions relatives a actuacions en la xarxa hídrica.

– Actuació 4.1: inventari de les instal·lacions recreatives.

– Actuació 4.2: incorporació a la legislació sectorial del PN de normes de seguretat en àrees d'usos públics.

– Actuacions 4.3 i 4.4: condicionament de les àrees d'ús públic del PN.

– Actuacions 5.1 i 5.2: nou observatori forestal. 21 actuacions (14 en el Pla de prevenció de causes i 7 en el Pla d'infraestructures)















Pla de prevenció de causes:



– Actuació 1.1: implementació de l'inventari d'àrees d'ús recreatiu de la CV.

– Actuacions 2.1 i 2.2: difusió de les normes de prevenció d'incendis mitjançant jornades de formació i mitjançant difusió a través de fullets i multimèdia).

– Actuació 3.1 i 3.3: foment dels paellers, els fumerals i els cremadors agrícoles que complisquen requisits tècnics.

– Actuació 3.2: la revisió o l'elaboració dels plans locals de crema.

– Actuació 3.4: foment de l'ús d'alternatives diferents del foc per a eliminar restes vegetals.

– Actuació 4.1: elaboració i instal·lació de cartells per a conscienciar la població del risc de tirar objectes susceptibles d'iniciar un incendi.

– Actuació 4.2: control de la vegetació en les principals vies de comunicació.

– Actuació 5.1: el foment de la redacció/revisió dels plans locals de prevenció d'incendis forestals dels municipis del Parc Natural i que han d'elaborar els ajuntaments.

– Actuació 6.1 i 6.2: les tasques de vigilància i detecció d'incendis forestals que estableix en el Pla de vigilància preventiva d'incendis forestals de la Comunitat Valenciana i les ajudes al voluntariat en prevenció d'incendis forestals.

– Actuacions 7.1 i 8.1: corresponents a l'actualització de la zonificació del risc d'incendi i a la revisió de la normativa sectorial del Parc Natural amb la finalitat de facilitar l'execució de les infraestructures de prevenció d'incendis del Pla de demarcació, en la mesura que es puga.





Pla d'infraestructures:



– Actuació 1.1: elaboració d'un estudi sobre els punts estratègics de gestió de la vegetació per a la prevenció d'incendis forestals.

– Actuació 2.1: foment de la posada en marxa del Pla de cremes prescrites al Parc Natural.

– Actuació 3.1: adequació i manteniment de les pistes forestals incloses com a xarxa viària òptima en el Pla de la demarcació de Crevillent.

– Actuacions 4.1 i 4.2: foment de l'adequació de punts d'aigua existents i instal·lació d'hidrants (a la platja del Pinet).

– Actuació 5.1: manteniment de cultius.

– Actuació 6.1: condicionament de les àrees d'ús públic.



Coordinació i seguiment.



– Es podran mantindre reunions de caràcter tècnic en matèria de prevenció d'incendis forestals.

– L'organisme promotor de les actuacions haurà de fer un seguiment de l'execució d'aquestes.









* * * * * * * *







La demarcació forestal de Crevillent disposa d'un pla de prevenció d'incendis forestals aprovat mitjançant la Resolució de 30 de gener de 2015.

Les actuacions referents a les infraestructures de la revisió del PPIF del Parc Natural s'han adaptat al que es preveu en el pla de prevenció d'incendis forestals esmentat.

La Llei 11/1994, de 27 de desembre, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana, estableix en l'article 39 que aquests instruments han de contindre la programació d'un pla específic de prevenció d'incendis. Quant als instruments de protecció que inclouen l'àmbit del present pla, el Pla d'ordenació de recursos naturals del sistema de zones humides del sud d'Alacant, aprovat mitjançant el Decret 31/2010, de 12 de febrer, estableix en el títol II, cap. V «De l'ordenació forestal i els incendis forestals», determinacions relatives a la prevenció d'incendis en el seu àmbit:

– Art. 37. «Prevenció i lluita contra incendis forestals».

– Art. 38. «Plans de prevenció d'incendis»



D'altra banda, el Pla rector d'ús i gestió del Parc Natural de les Salines de Santa Pola, aprovat mitjançant el Decret 41/2010, de 5 de març, preveu en la disposició addicional única la prevenció dels incendis forestals en l'àmbit del Parc, i fa referència al pla de prevenció d'incendis forestals vigent, ja aprovat en aquells dies.



Així mateix, en l'article 7, «Plans tècnics sectorials», que cal tindre en compte dins en la gestió del Parc Natural, es reconeix el PPIF del Parc com a pla tècnic sectorial.

En ambdós instruments de protecció de l'espai natural es reconeixen i s'estableixen els condicionants d'usos i les infraestructures necessàries en l'àmbit de la prevenció d'incendis.



Objecte de la revisió

La revisió té com a objectiu actualitzar les actuacions que engloba el PPIF, per a la qual cosa se n'ha analitzat el grau de compliment, el resultat del qual es recull en la revisió del PPIF (annex 1), a partir del qual s'han descartat algunes de les actuacions, bé per estar ja executades, o bé per haver-se considerat innecessàries o inviables al llarg de la vigència del pla.

D'altra banda, s'ha tractat de simplificar el pla, englobant en una única actuació les xicotetes actuacions que estaven dirigides al mateix objectiu (per exemple, les actuacions 6.1, 6.2, 6.3.1, 6.3.2 i 6.3.3 del Pla de prevenció de causes, relatives al disseny i l'edició de fullets divulgatius, s'agrupen en una única actuació, l'actuació 2.2 del Pla de prevenció de causes, en la revisió). S'estableixen noves actuacions que es consideren necessàries.

La revisió del pla té aquest contingut: s'estructura en un pla de prevenció de causes i un pla d'infraestructures, cada un dels quals inclou actuacions destinades a previndre incendis forestals.



Els canvis principals respecte del planejament actual són aquests:



En el Pla de prevenció de causes (PPC):

– L'agrupació de les actuacions relatives a jornades i difusió mitjançant fullets i la inclusió de la difusió multimèdia (actuacions 2.1 i 2.2).



– L'agrupació d'actuacions encaminades a facilitar l'elaboració dels plans locals de prevenció d'incendis forestals (actuació 5.1), sense especificar únicament la creació de línies d'ajuda.

– L'agrupació i la implementació de les actuacions relatives a vigilància i detecció d'incendis, mitjançant la referència al Pla de vigilància preventiva de la CV i a les ajudes al voluntariat en prevenció d'incendis forestals (actuacions 6.1 i 6.2).

– La inclusió de les actuacions d'actualització de la zonificació del risc d'incendis i modificació de la normativa sectorial del PN per a facilitar l'execució de les infraestructures de prevenció (actuacions 7.1 i 8.1).

– I l'exclusió de les actuacions relatives a:

– Incloure les normes de prevenció d'incendis en la normativa sectorial del PN.

– Mesures que cal adoptar al camí Vell.

– Eliminació de punts d'abocament no controlats, que duen a terme els ajuntaments.



En el Pla d'infraestructures (PI):

– La inclusió de l'elaboració d'un estudi sobre els punts estratègics de gestió de la vegetació per a la prevenció d'incendis forestals (actuació 1.1).

– L'agrupació de les actuacions relatives a cada tipus d'infraestructura (xarxa viària i xarxa hídrica), en una única actuació, que inclou tant l'execució com la redacció dels projectes (actuacions 3.1, 4.1 i 4.2).



– Pel que fa als vials, es modifica el contingut de les actuacions respecte del PPIF de 2006, que preveia més actuacions de les que s'inclouen el Pla de demarcació de Crevillent. Únicament s'inclouen en aquesta revisió les que estableixen aquests plans de demarcació.



– La inclusió d'una actuació destinada a fomentar la recuperació i el manteniment de cultius agrícoles.

– L'exclusió de les actuacions relatives a incloure les normes de prevenció d'incendis en la normativa sectorial del PN, i a la construcció d'un nou observatori forestal



Del pla vigent es destaquen aquests aspectes:

– Vials: 46,60 km de condicionament de pistes.

– Foment de la senyalització dels punts d'aigua i l'adequació dels hidrants existents.



La proposta de revisió del pla preveu, d'acord amb el que indica el DIE:

– Vials: 40,4 km de condicionament de vials.

– Foment per a l'adequació per a millorar la càrrega dels mitjans aeris de 2 punts d'aigua.

– La instal·lació de 8 hidrants a la platja del Pinet.



En les fitxes de la proposta de pla s'indica, respecte d'això, el següent: 40,4 km d'adequació i manteniment de xarxa viària. En relació amb els punts d'aigua, es preveu adequar-ne de 2 d'existents i instal·lar 8 hidrants a la platja del Pinet.

Es preveu la recuperació i/o el manteniment en ús de parcel·les agrícoles que contribuïsquen a la defensa contra incendis en 440,16 hectàrees, encara que es representen gràficament les parcel·les que es veurien afectades.

La superfície d'actuació que abasta el present pla de prevenció d'incendis forestals correspon a la superfície protegida en l'àmbit del Parc Natural de les Salines de Santa Pola, més els 500 m de perímetre de protecció, perimetrals al Parc Natural, que suposen un total de 3.983 ha (vegeu la pàgina següent).

Justificació de la revisió

D'acord amb el que s'indica en la documentació presentada, el termini previst per a la vigència del PPIF actual del Parc Natural ha conclòs (10 anys), i cal revisar-lo de manera que es continue el treball de prevenció i s'establisca quines actuacions del pla vigent es prorroguen i s'actualitzen i quines es descarten, així com introduir-ne de noves en funció de la necessitat o l'interés. Això s'ha efectuat després de dur a terme una anàlisi del nivell de compliment del pla vigent.



Gran part de les tipologies d'actuacions que preveu el pla vigent es mantenen en la revisió, si bé en alguns casos s'ha efectuat una reagrupació (per exemple, l'actuació 4.1/4.2 de la revisió, corresponent a l'execució i l'adequació de punts d'aigua i hidrants, es correspon amb les actuacions següents del pla vigent: 3.1 a 3.6; o bé les actuacions sobre la xarxa viària, que en la revisió es recullen en l'actuació 3.1, i que anteriorment es recollien en les actuacions 2.1 i 2.2 del pla vigent.



D'acord amb el DIE, el grau de compliment arriba a valors inferiors al 25 %. Amb l'excepció de les actuacions relatives a vigilància i detecció d'incendis, que arriben a un grau de compliment del 67 %; les actuacions relatives a subvencions, que es compleixen en un 68 % del que es preveu; i les actuacions l'agent responsable de les quals és la conselleria competent en medi ambient, que es compleixen en un 38 %.



Destaca també que les actuacions relatives a l'execució d'infraestructures relacionades amb la prevenció d'incendis tenen un 0 % de compliment.

En la fase de revisió del pla s'han efectuat consultes i s'han rebut aportacions de diversos organismes: Consorci de Bombers de la Diputació d'Alacant; Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències; Direcció General de Patrimoni; Demarcació de Carreteres del Ministeri de Foment; Demarcació de Costes del Ministeri de Foment; Servei d'Infraestructura Verda i Paisatge; Servei d'Ordenació del Territori, així com la Direcció Territorial d'Alacant de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, que s'han utilitzat per a determinar el plantejament de la revisió.



En l'annex 1 del Document inicial estratègic, en què es detalla el procés seguit per a la revisió, s'assenyala en el punt 3 «Fase de revisió del PPIF del Parc Natural» que, a conseqüència de la consulta i la reunió posterior amb el director conservador del Parc Natural es conclou que, d'acord amb la resposta rebuda en data 14 de maig de 2018, no es va considerar necessari fer aportacions al pla, tal com es reflecteix en el punt 3.2 d'aquest annex 1.



De cara a la selecció d'alternatives, el Document inicial estratègic assenyala que en l'alternativa 1 s'ha analitzat el grau de compliment del PPIF aprovat en 2006 (vegeu els annexos 1 i 3), així com la idoneïtat o la necessitat de continuació en el temps de les actuacions que aquest preveu. Basant-se en aquesta anàlisi, s'han inclòs les actuacions que, bé per ser d'interés i no estar executades o realitzades actualment, o bé per ser actuacions permanents en el temps (com és el cas de la difusió de les normes d'ús del foc, per exemple), s'ha considerat oportú.



A aquestes actuacions s'han afegit unes altres de noves per considerar-se d'interés per a millorar la prevenció d'incendis.



Com que la incidència de totes dues alternatives sobre el territori és similar o fins i tot menor en l'alternativa 1, que, d'altra banda, és el resultat d'un procés d'anàlisi de l'alternativa 0, en el qual s'ha dut a terme, a més, un procés participatiu dels agents implicats en la gestió de l'espai, l'alternativa 1 es considera més ajustada a la problemàtica i les necessitats reals actuals. Per això se selecciona aquesta alternativa.



C. Consultes efectuades

La Subdirecció General d'Avaluació Ambiental ha sotmés a consultes la documentació inicial remesa, conforme al que es disposa en l'article 51 de la LOTUP, amb la finalitat de determinar els efectes significatius en el medi ambient, d'acord amb els criteris que s'exposen en l'annex VIII de la llei esmentada.

Per això, tenint en consideració les característiques de la proposta de revisió del pla presentada i els aspectes ambientals en què pot incidir, es consulten aquestes administracions:



Consulta Informe Administració consultada

11/03/19 13/09/19 Subdirecció General Territori i Paisatge

Servei d'Infraestructura Verda i Paisatge

11/03/19 13/09/19 Subdirecció General Territori i Paisatge

Servei d'Ordenació del Territori

11/03/19 Subdir. Gral. de Medi Natural

11/03/19 18/04/09 Agència de Seguretat i Resposta a les Emergències

Subdir. General d'Emergències

11/03/19 Iberdrola, SAT

11/03/19 Red Eléctrica, SAU.

11/03/19 Cons. Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural. Dir. Territ. d'Alacant. ST Agricultura

11/03/19 Cons. Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural. Dir. Territ. Alacant. ST Medi Ambient

11/03/19 30/07/19 Direcció General de Patrimoni Cultural

11/03/19 Diputació d'Alacant. Carreteres

11/03/19 10/07/19 Confederació Hidrogràfica del Xúquer

11/03/19 10/05/19 Ministeri de Foment – Carreteres

11/03/19 11/04/19 Ministeri de Foment – Costes

11/03/19 20/03/19 Consorci Bombers d'Alacant

11/03/19 Ecologistes en Acció

11/03/19 Amics dels Aiguamolls del Sud d'Alacant

11/03/19 Ajuntament d'Elx

11/03/19 Ajuntament de Santa Pola





Els informes rebuts juntament amb l'informe ambiental i territorial estratègic (IATE) es publicaran en la pàgina web següent: www.agroambient.gva.es/eae



Servei d'Infraestructura Verda i Paisatge (13/09/19):

– En l'informe s'assenyalen els diferents elements de protecció (hàbitats, microreserves, coves, Xarxa Natura 2000, així com la mateixa figura del Parc Natural de les Salines de Santa Pola) i s'indica que el PPIF del Parc és necessari per a preservar l'ecosistema i garantir-ne l'evolució a llarg termini. L'afectació a vies pecuàries i muntanyes gestionades per la Conselleria és compatible amb el pla, per la qual cosa no es generaran efectes significatius en l'àmbit de les competències del servei.

– L'informe indica «… que el PPIF conté un pla de prevenció de causes i, especialment, un pla d'infraestructures en què s'inclouen les propostes que es volen dur a terme i que tindran influència sobre la infraestructura verda i sobre el paisatge, incloent-hi algunes mesures d'integració paisatgista de caràcter genèric (encara que no es denominen com a tals).

– No obstant això, s'haurà de fer constar com a condició en les fitxes de l'annex 2 «Programa d'actuació del Pla d'infraestructures» que el desplegament de projectes que incidisquen sobre la infraestructura verda i el paisatge haurà d'incorporar al projecte el corresponent instrument de paisatge, en aquest cas un estudi d'integració paisatgista: actuacions en àrees d'esplai d'ús públic, adequació de punts d'aigua, condicionament de la xarxa viària existent, execució del nou observatori forestal… Tot això d'acord amb el que s'estableix en l'article 6.3 de la LOTUP, esmentat anteriorment, així com l'article 6.4.b d'aquesta llei, que estableix que els estudis d'integració paisatgística valoren els efectes sobre el caràcter i la percepció del paisatge de projecte i actuacions amb incidència en el paisatge establint mesures per a evitar o mitigar els possibles efectes negatius.



– En tot cas, l'annex 2 referit és el corresponent al PPIF vigent, per la qual cosa es traslladaran les directrius de l'informe al PPIF proposat.





Servei d'Ordenació del Territori-PATIVEL (09.07.2019):

– Conclou l'informe del servei competent en matèria d'ordenació del territori en compliment del Pla d'acció territorial d'infraestructura verda del litoral (PATIVEL) que l'apartat 7 del Document inicial estratègic, quan analitza la incardinació del document amb l'ETCV i altres instruments de planificació, no fa referència a la possible afectació pel PATIVEL, atés que l'àmbit del Pla de prevenció d'incendis inclou, a més de la superfície del Parc Natural, un perímetre de protecció de 500 metres, i en aquest sentit les actuacions del pla poden veure's afectades per les determinacions del PATIVEL a la vista dels àmbits de protecció de sòl litoral 1 i litoral 2 delimitats i contigus al Parc.



Per tant, la versió preliminar del pla haurà d'ajustar-se al PATIVEL, en tot el que puga afectar les determinacions d'aquest.

– Per tot el que s'ha exposat, s'emet un informe favorable en el Document inicial estratègic de la revisió del Pla de prevenció d'incendis forestals del Parc Natural de les Salines de Santa Pola (Alacant), sempre que en la versió preliminar del pla es tinguen en compte les possibles afectacions del Pla d'acció territorial de la infraestructura verda del litoral de la Comunitat Valenciana i el Catàleg de platges, respecte de les actuacions que es duen a terme en els sòls classificats com a litoral 1 i litoral 2.



Direcció Territorial de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural. Servei d'Agricultura (10.06.2019).

– L'informe agronòmic determina que no s'aprecia l'existència d'efectes significatius sobre l'activitat agrícola, per la qual cosa no hi ha, en principi, res a objectar a la tramitació del pla.

– L'informe en l'àmbit de la ramaderia assenyala que no es tracta en cap document l'activitat ramadera, i el foment d'aquesta com a element de prevenció d'incendis.

· L'informe assenyala la compatibilitat de la ramaderia extensiva i la necessitat, en cas de considerar-se, d'execució de diferents infraestructures necessàries.

· Igualment, recull la conveniència d'arreplegar l'activitat apícola.



Direcció Territorial de Castelló de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport. Unitat d'Inspecció de Patrimoni (29.03.2019):



– Determina que no es derivaran efectes significatius sobre el medi ambient en l'àmbit del patrimoni cultural, per la qual cosa no serà necessari adoptar mesures cautelars addicionals en l'àmbit del patrimoni arqueològic.



Confederació Hidrogràfica del Xúquer (10.07.2019):

– El servei competent en matèria de domini públic hidràulic conclou en el seu informe que els efectes sobre el medi ambient, en principi, no han de ser significatius si en les futures actuacions que es deriven del PPIF s'estableixen les mesures de protecció ambiental corresponents.



En tot cas, les actuacions previstes que puguen afectar el DPH o les seues zones de protecció hauran de complir la legislació d'aigües vigent i caldrà sol·licitar les autoritzacions administratives corresponents.





Ministeri de Foment. Demarcació de Carreteres de la Comunitat Valenciana (10.05.2019).

– S'informa favorablement amb caràcter vinculant sobre l'instrument urbanístic, atenent les condicions particulars que cal complir, que, entre altres qüestions, assenyalen:

1. El tram de carretera de titularitat estatal N-332 que puga resultar afectat pel desenvolupament de les propostes i les actuacions contingudes en aquest, únicament afectaria el terme municipal de Santa Pola, en els PK compresos entre el 87+500 i el 80+200.

2. Quan es desitge executar alguna actuació que puga tindre repercussió en la carretera de titularitat estatal N-332 o afectar-la, es tindrà en compte, d'acord amb la Llei 39/2015, de 29 de setembre, de carreteres, atorgar les autoritzacions o els informes favorables que s'estimen necessaris d'acord amb aquesta.

3. Qualsevol actuació que calga executar en tots els àmbits d'actuació que conté el pla haurà de ser compatible amb el funcionament normal de les carreteres de titularitat estatal.



D. Identificació i valoració dels possibles efectes sobre el medi ambient

Segons el que estipula l'article 46.3 de la LOTUP, l'òrgan ambiental i territorial determinarà, tenint en compte els criteris de l'annex VIII, el sotmetiment al procediment d'avaluació ambiental i territorial ordinari o simplificat, en funció de l'existència d'efectes significatius sobre el medi ambient, amb la consulta prèvia a les administracions públiques afectades a què es refereixen els articles 48.d i 51.1 de la LOTUP.





Descripció de l'àmbit:

Situat a la comarca alacantina del Baix Vinalopó, l'àmbit del Parc Natural comprén part dels termes municipals d'Elx i Santa Pola.



La superfície d'actuació que comprén el present pla de prevenció d'incendis forestals correspon al Parc Natural de les Salines de Santa Pola, fet que suposa una superfície de 2.504 hectàrees, més els 500 metres de perímetre de protecció, establits pel PRUG del Parc Natural, que suposen 1.208 hectàrees més.

El parc està format per un conjunt de dunes i platges que cap a l'interior es converteix en una zona d'aigua salada embassada permanentment, junt amb una altra zona que s'entolla de manera temporal.



Aquest parc natural i el del Fondo i el seu entorn formaven part de l'albufera d'Elx, que es va reblir en el segle XVII a causa de les aportacions naturals i els aterraments per a obtindre noves terres de cultiu.



El Parc Natural se situa en un entorn molt visitat durant tot l'any. Això implica en si mateix riscos per al medi ambient, tant pel que fa a la preservació dels ecosistemes davant de l'afluència de gent com pel risc més alt d'incendis que se'n deriva.

Aquest fet fa que cobren especial rellevància les actuacions destinades a la difusió de les normes de prevenció d'incendis, i l'execució i el manteniment de les infraestructures que preveu el Pla de la demarcació forestal de Crevillent.

Encara que l'extracció de la sal és l'activitat econòmica fonamental a la zona i, en gran manera, la conformadora de l'ecosistema actual, les formacions vegetals al Parc són molt variades.

En les dunes litorals es desenvolupen les formacions de Crucianellion maritimae amb exemplars de Periploca angustifolia i Osyris quadripartita. L'Halocnemum strobilaceum, juntament amb el Juncus maritimus i el Juncus subulatus destaquen entre les espècies pròpies de les formacions de l'ordre Arthrocnemetalia, que ocupa extenses superfícies al voltant de les basses salineres.

Les estepes salines de l'ordre Limonietalia estan molt ben representades en les zones contigües a les anteriors. El Limonium santapolense és l'espècie més característica per ser un endemisme exclusiu d'aquesta zona.

Hi ha també l'ecosistema denominat litoral associat, que compta amb abundant vegetació monoespecífica com ara la Ruppia cirrhosa. A més, destaca en les salines la presència de Lamprothamnium papolsum, un hidròfit halòfil inclòs en les llistes d'espècies protegides d'uns quants països de la Unió Europea i que és propi d'un ecosistema aquàtic interior d'aigües no tan salades com els anteriors.



Entre els hàbitats d'interés comunitari destaquen: (1110) Bancs d'arena coberts permanentment per aigua marina poc profunda; (1150) Llacunes costaneres; (1210) Vegetació anual sobre deixalles marines acumulades; (1310) Vegetació anual pionera amb Salicornia i altres; (1410) Pasturatges salins mediterranis (Juncetalia maritimae); (1420) Matolls halòfils mediterranis i termoatlàntics (Sarcocornetea fruticosi); (1430) Matolls halonitròfils (Pegano-Salsoletea); (1510) Estepes salines mediterrànies (Limoniletalia); (2210) Dunes fixes de litoral del Crucianellion maritimae; (2230) Dunes amb gespes de Malcomietalia; (2260) Dunes amb vegetació escleròfila de Cisto-Lavanduletalia; (2270) Dunes amb boscos de Pinus pinea i/o Pinus pinaster; (3150) Llacs eutròfics naturals amb vegetació Magnopotamion o Hydrocharition; (6220) Zones subestèpiques de gramínies i anuals de Thero-Brachypodietea; (92D0) Galeria i matolls riberencs termomediterranis (Nerio-Tamaricetea i Securinegion tinctoriae).

A la zona s'ubiquen dues microreserves de flora: Salines del Pinet i Dunes del Pinet,

i diversos plans i àrees de recuperació i conservació de fauna:

– Àrea de conservació del Pla de recuperació del fartet.

– Pla de recuperació de l'ànec capblanc.

– Àrea de conservació de la rosseta.

– Àrees de recuperació de l'arpellot de marjal.

Les grans colònies de cria d'algunes aus tenen gran interés. L'alena, la camallonga, el corriol camanegre, la mongeta o el xatrac d'albufera són exemples de la varietat faunística d'aquest enclavament natural. Destaca també la presència com a nidificant de l'ànec blanc i de la rosseta, una espècie d'escassa distribució en l'àmbit europeu.



Altres aus, atretes per una zona que els proporciona aigua i menjar en qualsevol època de l'any, ocupen les salines temporalment, com és el cas del flamenc, que pot observar-se al Parc Natural en concentracions de fins a 8.000 individus. Són molt nombroses les espècies que estan en el mateix cas. Algunes són anàtids, com el cullerot, el sivert, el boix o el sarcet, i altres són limícoles com les alenes, les camallongues, els corriols, els tètols cuanegres, els territs i els tiforts.



També poden observar-se amb facilitat garses, escabussons, xatracs, fumarells, gavines, rasclons, fotges i polles d'aigua.

Les aus no catalogades com a aquàtiques, però lligades a ecosistemes humits, també tenen una presència important al Parc Natural de les Salines de Santa Pola. Exemplars d'arpellot de marjal, d'arpellot cendrós, de xitxarra i de xauet s'observen en aquest parc natural.



D'altra banda, té gran interés biogeogràfic la presència en la zona del fartet, peix ciprinodòntid endèmic de la geografia valenciana. La sargantana cua-roja, la cendrosa i alguns invertebrats de difícil localització en els arenals costaners fan més atractiva encara la visita a les salines.

A més, es tracta d'una zona humida catalogada, i una zona integrant de la Xarxa Natura 2000, declarada com a ZEC (ES0000120 Salines de Santa Pola), LIC i ZEPA del mateix nom.

Gran part de l'àmbit en la part aquest és terreny forestal d'acord amb la cartografia PATFOR, i no es considera terreny forestal estratègic.



L'àmbit està afectat per risc d'inundabilitat (perillositat3 i geomorfològica) en diferents zones d'acord amb la cartografia de PATRICOVA, així com vulnerabilitat molt alta als aqüífers.

L'únic jaciment catalogat com a tal dins de l'àmbit del pla és el Fondejador del Tamarit, que, d'acord amb la informació del visor de l'institut cartogràfic de la Comunitat Valenciana i del web de la Direcció General de Patrimoni Cultural, s'ha de considerar.

Així mateix, quant a sistema viari, l'N-332 travessa el Parc Natural, i hi ha una desviació per a accedir-hi en el quilòmetre 87.



Anàlisi de la proposta:

S'analitza la proposta de revisió del pla:

Respecte de les característiques de la revisió del pla, aquesta manté gran part de les tipologies de les actuacions del pla vigent, però en modifica algunes característiques, descarta altres actuacions i n'introdueix algunes de noves, tal com s'ha indicat anteriorment.

Els incendis forestals, en cas que es produïsquen, generaran efectes negatius en l'espai natural protegit, per la qual cosa l'objecte de l'avaluació ambiental del pla és garantir que el conjunt de les determinacions tenen efectes positius o, en cas d'incertesa dels efectes que es puguen generar en el desplegament del pla, establir els criteris i les condicions per a eliminar-la o almenys minimitzar-la.

La revisió del pla vigent (2006) selecciona l'alternativa 1, que substitueix les actuacions del pla d'infraestructures que preveu el PPIF (es pressuposa que s'han dissenyat específicament tenint en compte les característiques especials del Parc Natural) per les actuacions d'infraestructures que preveu el Pla de demarcació forestal de Crevillent.



El document inicial no efectua cap justificació en aquest sentit, no entra a valorar aquest canvi (repercussió sobre cada una de les zones i els valors establits en els instruments de planificació i gestió del Parc Natural en el PRUG), ni fa referència als criteris específics que, si escau, s'hagen considerat en el Pla de demarcació per a les actuacions d'infraestructures en l'àmbit del PPIF.

La materialització de les actuacions que preveu el pla per a complir els objectius requereix que aquestes es concreten i es desenvolupen en els projectes corresponents.

El pla constitueix un marc de projectes que, d'acord amb la legislació sectorial vigent en matèria d'avaluació ambiental a la Comunitat Valenciana, poden ser supòsits sotmesos a avaluació d'impacte ambiental ordinària (p. e., l'obertura de vials de nou traçat), requerir l'avaluació ambiental simplificada, d'acord amb els articles 7.2.a, 7.2.b o 7.2.c de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o estar subjectes a una estimació d'impacte ambiental si respon a un dels supòsits de l'annex II del Decret 162/1990, de 15 d'octubre, del Consell, o al règim especial d'avaluació establit en la normativa del PRUG del Parc Natural de les Salines de Santa Pola i del PORN del Sistema de Zones Humides del Sud d'Alacant



En conseqüència, i sense perjudici del nivell jeràrquic del pla respecte dels projectes, les actuacions que conté el pla s'han d'assumir com a propostes amb caràcter no vinculant, ja que, pel mateix abast del pla, la determinació de la viabilitat ambiental queda posposada a la valoració pel que fa al projecte. En particular, ens referim a les d'infraestructures que requereixen qualsevol procés d'avaluació d'impacte ambiental reglat en la normativa sectorial vigent o les que, d'acord amb la normativa del parc, requereixen un informe favorable de l'òrgan gestor de l'espai natural protegit.

D'altra banda, si bé la regulació normativa d'aquest espai natural pel que fa al PRUG i al PORN i la legislació sectorial d'avaluació d'impacte ambiental estableixen o constitueixen mesures preventives respecte de les actuacions que es plantegen, es considera necessari que el pla continga criteris i mesures preventives per a minimitzar la incertesa i evitar les possibles afectacions negatives significatives.

Tal com s'ha descrit en el present document, de les actuacions que inclou la revisió del pla únicament l'actuació 3.1, 3.3 del Pla de prevenció de causes, i les actuacions 3.1, 4.1, 4.2 (hidrants a la platja del Pinet), 5.1 i 6.1 del Pla d'infraestructures, relatives a l'execució i el manteniment d'infraestructures de prevenció d'incendis forestals, incideixen directament en el territori, especialment sobre la vegetació i l'avifauna en època de cria o nidificació.

Per a evitar un efecte negatiu sobre els hàbitats i les espècies de flora o fauna d'interés presents a la zona, en la fase de projecte de les actuacions es descriuran detalladament les mesures que siguen necessàries quant a l'execució de les actuacions amb la finalitat de minimitzar aquests efectes. Com ara l'execució de les actuacions, fora de l'època de cria de l'avifauna present, en cas de resultar necessari en la zona concreta on s'hagen de fer els treballs.

Quant a les poblacions d'espècies de flora catalogades com a vulnerables o amenaçades, atés que en la revisió del PPIF no es preveu obrir nous camins ni depòsits, l'afectació, en principi, serà baixa o nul·la, per la qual cosa únicament es prendran les mesures necessàries per a confirmar, en la fase de redacció dels projectes d'execució, l'existència de poblacions d'aquestes espècies catalogades en les proximitats de les obres i, en cas afirmatiu, especificar mesures per a evitar-ne l'afectació, com ara no depositar materials de les obres sobre la vegetació circumdant, definir les àrees de circulació de la maquinària, i qualsevol altra que s'estime necessària. Cal indicar que, a priori, en aquesta fase de planificació d'actuacions no es detecta afectació a hàbitats prioritaris, encara que s'haurà de comprovar detalladament durant la fase d'elaboració dels projectes d'execució.



Entre les mesures preventives que cal adoptar s'inclouran almenys:

– Estudi previ de flora i vegetació d'interés que no hauran de ser afectades.

– Modificació de la ubicació de l'actuació o traçat d'aquesta, o no execució.

– Modificació de les característiques de l'actuació: dimensions, tècniques que cal utilitzar, etc.

– Limitacions en el període d'execució de les obres.

– Abalisament de terrenys per a evitar afectacions.

– Altres mesures.

Sense perjudici dels condicionants establits en la resolució dels procediments d'avaluació que es requerisquen i del compliment del que s'estableix en el PRUG de les Salines de Santa Pola i en el PORN del Sistema de Zones Humides del Sud d'Alacant, especialment els articles 37 7 38 del PORN («Prevenció i lluita contra incendis forestals»; «Plans de prevenció d'incendis») i l'article 7 i la disposició addicional única del PRUG, així com les autoritzacions sectorials exigides per la legislació vigent, aquestes mesures es definiran, prèviament a l'execució de les actuacions, en col·laboració amb els serveis tècnics del Parc Natural i amb el seu vistiplau, i l'execució es durà a terme amb la supervisió d'aquests serveis.

Quant a les propostes d'actuació d'adaptació de la normativa del Parc a les necessitats d'infraestructures del pla de prevenció d'incendis forestals, que pretén modificar aspectes concrets de les exigències perquè les infraestructures puguen executar-se de manera més eficaç, la documentació presentada no concreta el contingut d'aquestes modificacions i no és possible, a priori, determinar si aquesta actuació pot ocasionar afectacions negatives.

En conseqüència, aquest IATE no inclou l'avaluació de modificacions de la normativa del Parc, i l'actuació prevista per a adaptar-la es considera una recomanació que no tindrà efectes significatius sempre que aquesta mantinga o millore el nivell de protecció i conservació que requereix cada zona (hàbitats, espècies, etc.). Les modificacions que es puguen plantejar de la normativa del parc hauran de requerir un procés propi d'avaluació ambiental estratègica.

En relació amb les característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada:

L'àmbit del pla és d'un gran valor, tal com s'ha exposat anteriorment, però les actuacions proposades tenen com a finalitat previndre els incendis forestals, és a dir, conservar els valors naturals de l'àmbit. Les actuacions proposades poden causar en algun cas efectes negatius sobre els valors de l'espai pel que fa al projecte, si bé es poden adoptar mesures per a previndre'ls, evitar-los o reduir-los, tal com s'ha indicat abans.



D'acord amb el DIE, la zona és tant ZEC com ZEPA, i com que l'àmbit del PPIF és una àrea de distribució de diversos hàbitats d'interés comunitari, i a la zona hi ha microreserves de flora i àrees de recuperació de diferents espècies, en la fase de redacció dels projectes de les infraestructures haurà d'estudiar-se més detalladament la possible afectació puntual a algun, especialment les zones que calga protegir més pròximes a les actuacions previstes en els plans de demarcació, així com la presència concreta d'espècies de flora o fauna protegides, i especificar les mesures necessàries que es prendran per a assegurar la no afecció negativa a aquestes espècies i hàbitats.

D'acord amb el DIE, entre les actuacions que inclou la revisió del pla, les següents actuacions relatives a l'execució i el manteniment d'infraestructures de prevenció d'incendis forestals incideixen directament en el territori:

– Pla d'infraestructures:

· 3.1 (adequació i manteniment de la xarxa viària)

· 4.1 (punts d'aigua)

· 4.2 (hidrants a la platja del Pinet)

· 6.1 (condicionament d'àrees d'ús públic)

Els camins i el viari, tal com arrepleguen el PPIF vigent i els plans de demarcació, constitueixen un element fonamental, ja que estan estretament relacionats amb els elements de ruptura o àrees tallafoc (que no hi ha com a tals faixes en què s'elimina totalment la vegetació) i són menys agressius amb el medi, ja que disminueixen l'impacte ambiental i discorren, en general, per tota l'extensió del parc, i actuen igual que les zones de cultiu, com a elements de barrera contra possibles incendis.



En el DIE es proposa, per a evitar un efecte negatiu sobre els hàbitats i les espècies de flora o fauna d'interés de la zona, en la fase de projecte de les actuacions, descriure detalladament les mesures necessàries quant a l'execució d'aquestes amb la finalitat de minimitzar aquests efectes. Per exemple, l'execució de les actuacions fora de l'època de cria de l'avifauna present, en cas de resultar necessari en la zona concreta on s'hagen de fer els treballs, o prendre les mesures necessàries per a no danyar la vegetació existent durant l'execució de les actuacions, per depositar-hi materials o residus.

En relació amb l'afectació al paisatge, és necessari considerar que les actuacions sobre el viari i les zones de cultiu com a elements equiparables a àrees tallafoc tenen la finalitat principal de conservar els valors de l'espai natural protegit, entre aquests el paisatge. Pel que fa a projectes, la legislació sectorial no considera que hagen de sotmetre's a avaluació d'impacte ambiental per la finalitat d'aquests. No obstant això, malgrat ocasionar modificacions en el paisatge, l'efecte positiu en la conservació de l'espai determina que l'afectació respecte del pla es considere positiva. En qualsevol cas, tant pel que fa a aquest factor com a la resta (fauna, vegetació, etc.) poden adoptar-se mesures preventives o correctores.

Des del punt de vista d'ordenació del territori, s'haurà d'estudiar la consideració en l'àmbit tant de les afectacions per riscos d'inundabilitat del PATRICOVA com de les possibles afeccions per les actuacions que es duen a terme en sòls classificats com a litoral 1 i litoral 2 d'acord amb el PATIVEL.

L'àmbit del pla és ampli i inclou elements d'interés cultural, tenint en compte l'informe de la Direcció General de Patrimoni Cultural com a mesura preventiva respecte d'aquest factor i atés que les actuacions no s'han concretat, es considera que el pla ha d'incorporar mesures preventives, d'acord amb l'informe de la Direcció General de Patrimoni Cultural, de manera que en el cas que algun dels projectes de desenvolupament de les actuacions previstes puga afectar algun dels béns inventariats, el projecte hauria de comptar amb un informe vinculant de la conselleria competent en matèria de patrimoni cultural.



Tenint en compte l'anàlisi efectuada, la planificació de prevenció d'incendis forestals d'un espai d'elevat valor ambiental, sempre que s'incorporen les mesures necessàries per a previndre els efectes significatius per a la seua materialització (projectes) tindrà un efecte positiu sobre l'espai natural protegit, ja que contribueix a la conservació dels valors del Parc (fauna, vegetació, paisatge, etc.).

En el cas de la proposta feta, es pot assenyalar igualment que no varia de manera significativa el pla actual, atés que es tracta d'una revisió de l'anterior que parteix de l'anàlisi del compliment i tracta de millorar-ne aspectes i introduir directrius que incideixen especialment en l'àmbit de la protecció de l'espai natural catalogat.



Proposta d'acord

D'acord amb el que s'ha exposat, es resol emetre un informe ambiental i territorial estratègic favorable segons estableix l'article 51.2.b de la LOTUP, en relació amb la revisió del Pla de prevenció d'incendis forestals del Parc Natural de les Salines de Santa Pola als municipis de Santa Pola i Elx, a la província d'Alacant, promoguda per la Direcció General de Prevenció d'Incendis Forestals, d'acord amb els criteris de l'annex VIII d'aquesta llei, i tenint en compte les consultes i l'anàlisi efectuades, es pot concloure que el procediment d'avaluació simplificada és suficient per a determinar que la referida revisió del pla no presentarà efectes significatius negatius sobre el medi ambient, i correspon continuar-ne la tramitació conforme a la seua normativa sectorial, sempre que s'ajuste als condicionants següents, que s'introduiran en la versió definitiva de la revisió del pla prèviament a l'aprovació definitiva:



1. Les actuacions que conté el pla, en particular les d'infraestructures que requereixen qualsevol procés d'avaluació d'impacte ambiental reglat en la normativa sectorial vigent o les que, d'acord amb la normativa del parc, requereixen un informe favorable de l'òrgan gestor de l'espai natural protegit, s'han d'assumir com a propostes amb caràcter no vinculant, ja que, pel mateix abast del pla, la determinació de la viabilitat ambiental queda posposada a la valoració pel que fa al projecte.



2. Prèviament a l'autorització o l'aprovació dels projectes per a desenvolupar les actuacions que preveuen el Pla d'infraestructures i el Pla de prevenció de causes, sense perjudici de l'avaluació d'impacte ambiental o l'estimació d'impacte ambiental en el cas que la legislació així ho establisca i del compliment del que s'estableix en l'article 8 del PORN («Autoritzacions i informes previs»), s'analitzarà la possible afectació sobre la vegetació, la fauna i el paisatge per a determinar les mesures preventives que calga adoptar si és el cas.

Les mesures preventives que cal adoptar poden ser aquestes:



– Modificació de la ubicació de l'actuació o traçat d'aquesta, o no execució.

– Modificació de característiques de l'actuació: dimensions, tècniques que cal utilitzar, etc.

– Limitacions en el període d'execució de les obres.

– Abalisament de terrenys per a evitar afectacions.

– Estudi previ de flora i vegetació d'interés que no es pot veure afectada.

– De qualsevol altre tipus que determine la normativa vigent.

Aquestes mesures es definiran prèviament a l'execució de les actuacions en col·laboració amb els serveis tècnics del Parc Natural i amb el seu vistiplau, i s'executaran amb la supervisió d'aquests serveis.



Aquestes mesures preventives s'adoptaran amb èmfasi especial per a aquests projectes d'infraestructures, i de prevenció de causes:



– Creació de faixes perimetrals tallafoc en vials, depòsits i condicionament de vials.

– Recuperació d'antics camps de cultiu que tinguen caràcter forestal d'acord amb la cartografia PATFOR.

3. Els projectes de desenvolupament de les actuacions previstes en el pla que constituïsquen supòsits d'avaluació d'impacte ambiental, d'acord amb la legislació vigent a la Comunitat Valenciana (estatal o autonòmica) o en el règim especial d'avaluació previst en els instruments de planificació i gestió del Parc Natural de les Salines de Santa Pola (PRUG del Parc Natural de les Salines de Santa Pola i PORN del Sistema de Zones Humides del Sud d'Alacant) tramitarà el procediment d'avaluació d'impacte ambiental que corresponga incardinat en el procediment d'aprovació o autorització.

4. En les fitxes del Programa d'actuació del Pla d'infraestructures (annex PPIF vigent-annex 4 PPIF revisió) s'inclourà com a condicionant que el desplegament dels projectes que puguen afectar la infraestructura verda i el paisatge elaboraran un estudi d'integració paisatgista d'acord amb el contingut establit en la legislació sectorial vigent.



5. L'adaptació de la normativa del Parc a les necessitats d'infraestructures del Pla de prevenció d'incendis forestals prevista com a actuació 8.1 del Pla de prevenció de causes en la revisió es considera una recomanació.

Les modificacions de la normativa del Parc que es puguen plantejar requeriran un procés propi d'avaluació ambiental estratègica.

6. D'acord amb l'informe del Servei d'Ordenació del Territori, es tindran en compte les especificacions del PATIVEL respecte de les actuacions que tinguen lloc en sòl classificat per aquest (litoral 1, litoral 2).



7. Igualment s'atendran les condicions particulars del Ministeri de Foment respecte de l'N-332, que travessa el Parc Natural.

8. Atés que el pla està afectat per la delimitació del domini públic maritimoterrestre, segons l'informe del Servei Provincial de Costes, s'ajustarà el pla per a adequar-ne les actuacions al règim d'usos previst en la normativa vigent.

Segons estableix l'article 51.7 de la LOTUP, l'Informe ambiental i territorial estratègic perdrà la vigència i deixarà de tindre els efectes que li són propis si, una vegada publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, no s'ha aprovat la revisió del pla en el termini màxim de quatre anys des de la publicació. En aquest cas, el promotor haurà d'iniciar novament el procediment d'avaluació ambiental i territorial estratègica simplificada del decret.





Òrgan competent

La Comissió d'Avaluació Ambiental és l'òrgan competent per a emetre l'informe ambiental i territorial estratègic a què es refereix l'article 51.2.b de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es disposa en l'article 3.2 del Decret 230/2015, de 4 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de l'òrgan ambiental de la Generalitat a l'efecte de l'avaluació ambiental estratègica (plans i programes).

A la vista del que s'ha exposat, la Comissió d'Avaluació Ambiental acorda: emetre un informe ambiental i territorial estratègic favorable en el procediment simplificat d'avaluació ambiental i territorial estratègica del Pla de prevenció d'incendis forestals del Parc Natural de les Salines de Santa Pola, per considerar que no té efectes significatius en el medi ambient, amb el compliment de les determinacions que s'inclouen en l'informe esmentat.

Notificar a les persones interessades que contra aquesta resolució, com que no és un acte definitiu en via administrativa, no s'hi pot interposar cap recurs, fet que no és un inconvenient perquè puguen utilitzar-se els mitjans de defensa que, en el seu dret, es consideren pertinents.

Us ho notifique perquè en tingueu coneixement i als efectes oportuns.



I se certifica abans d'aprovar l'acta corresponent i a reserva dels termes precisos que se'n deriven, tal com ho autoritza l'article 18.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.





València, 4 de febrer de 2020. – El secretari de la Comissió d'Avaluació Ambiental: José del Valle Arocas.»



València, 14 d'abril de 2021.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Benjamín Pérez Rocher.

Mapa web