Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 14 d'abril de 2021, del director general d'Administració Local per la qual es publica la modificació dels estatuts de la Mancomunitat Espadán-Mijares. [2021/3642]

(DOGV núm. 9063 de 16.04.2021) Ref. Base de dades 003394/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Presidència de la Generalitat
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: mancomunitat
      Descriptors toponímics: Comarca L'Alcalatén, Comarca L'Alt Millars



La Mancomunitat Espadán-Mijares mitjançant l'acord del seu òrgan plenari adoptat per unanimitat, en sessió d'11 desembre de 2019, va aprovar definitivament la modificació dels seus estatuts a fi d'adaptar-los a la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana.

De conformitat amb el que es disposa en l'article 46.2 de la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana es tracta d'una modificació d'estatuts de caràcter constitutiu pel qual s'ha tramitat pel procediment establit en l'article 46.3 de la llei esmentada.

Remesos l'expedient tramitat i els estatuts aprovats a aquesta Direcció General d'Administració Local, es comprova la seua adequació a la legislació vigent en matèria de règim local.

L'eficàcia de la modificació estatutària requereix la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que es disposa en l'article 46.3. apartat f de la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana.

Per això, de conformitat amb la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana i d'acord amb el que es disposa en l'article 8 del Decret 169/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Presidència de la Generalitat, resolc:



Primer

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana els estatuts de la Mancomunitat Espadán-Mijares, modificats per la seua adaptació a la Llei 21/2018, de 16 d'octubre, de la Generalitat, de mancomunitats de la Comunitat Valenciana, i que figuren com a Annex.



Segon

Inscriure la modificació d'estatuts en el Registre d'Entitats Locals de la Comunitat Valenciana.



Contra aquesta resolució es podrà interposar un recurs d'alçada davant la Secretària Autonòmica de Promoció Institucional i Cohesió Territorial en el termini d'un mes de conformitat amb els articles 112 i 121 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Transcorregut aquest termini sense haver-se interposat el recurs, la resolució serà ferma amb caràcter general.

I això sense perjudici que les persones interessades puguen interposar qualsevol altre recurs que estimen oportú en defensa dels seus interessos.



València, 14 de abril de 2021.– El director general d'Administració Local: Antoni Such Botella.







ANNEX

Estatuts Mancomunitat Espadán-Mijares



Article 1. Municipis que integren la mancomunitat

Els Municipis d'Aín, Alcudia de Veo, Argelita, Ayódar, Espadilla, Fanzara, Fuentes de Ayódar, Ribesalbes, Suera, Tales, Toga, Torralba del Pinar, Torrechiva, Vallat i Villamalur província de Castelló, a l'empara del que es disposa en l'ordenament jurídic vigent, acorden constituir-se en mancomunitat voluntària de municipis per a l'organització i prestació en forma mancomunada de les obres, serveis o activitats de la seua competència, que es recullen en aquests Estatuts.

La mancomunitat tindrà personalitat i capacitat jurídica per al compliment de les seues finalitats específiques.



Article 2. Denominació i seu

La mancomunitat que es constitueix es denominarà mancomunitat Espadán-Mijares i té la seua seu pròpia en el municipi de TALES.



Article 3. Finalitats

La mancomunitat es constitueix a fi i efecte de de la prestació dels següents serveis, i obres:

1. Presentar de manera conjunta, davant l'Administració, els problemes que afecten els municipis mancomunats per a aconseguir una solució millor.

2. Fomentar les iniciatives que ajuden als interessos generals de la mancomunitat, d'acord amb els articles 25 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i fer possible el desenvolupament i realització d'obres i la prestació dels serveis públics acordats, tendents a la consecució de les finalitats següents:

a) Medi ambient urbà: parcs i jardins públics i gestió dels residus sòlids urbans.

b) Infraestructura viària i altres equipaments de titularitat municipal.



c) Avaluació i informació de situacions de necessitat social i atenció immediata a persones en situació d'exclusió social.

d) Informació i promoció de l'activitat turística d'interés i àmbit local.

e) Promoció i realització de fires.

f) Promoció de l'esport i instal·lacions esportives i d'ocupació del temps lliure.

g) Promoció de la cultura i equipaments culturals.

h) Participació en la vigilància del compliment de l'escolaritat obligatòria.

i) Promoció de la participació de la ciutadania en l'ús eficient i sostenible de les tecnologies de la informació i les comunicacions.



j) Neteja viària.

Per a l'assumpció de nous serveis serà necessària la conformitat de totes les entitats mancomunades interessades per acord del Ple d'aquests per majoria absoluta. De conformitat amb l'art. 95 LRLCV.



La mancomunitat estudiarà aquestes peticions i resoldrà sobre la seua viabilitat.

La prestació i explotació dels serveis podrà realitzar-la la mancomunitat conforme a qualsevol de les formes previstes en l'ordenament jurídic vigent.



Article 4. Capacitat jurídica

La mancomunitat, com a entitat local reconeguda per la llei, exercirà totes les potestats que siguen conferides per la legislació vigent que afecte les entitats d'aquestes característiques per al compliment de les seues finalitats.



Article 5. Òrgans de govern i administració de la mancomunitat



Els òrgans de govern de la mancomunitat seran representatius dels ajuntaments mancomunats.

Els òrgans de govern són:

El Ple de la mancomunitat.

La Junta de Govern.

El president.

El vicepresident o vicepresidents si és el cas.

Comptarà amb una comissió especial de comptes i podran igualment crear-se totes les comissions informatives que es requerisquen, tenint en compte el nombre de serveis que la mancomunitat preste.

La creació i composició d'aquestes comissions s'acordarà en la sessió extraordinària a què es refereix l'article 12.2, sense perjudici de la possibilitat d'acordar modificacions en sessions posteriors.



Article 6. El Ple de la mancomunitat

El Ple de la mancomunitat estarà integrat pels vocals representants dels municipis mancomunats, triats pels seus respectius Plens.



Cada municipi estarà representat en el ple de la mancomunitat per dues vocals, l'alcalde o alcaldessa i un altre regidor o regidora, triat pel Ple corresponent, per majoria absoluta, d'entre els components de la corporació.

Les entitats nomenaran un vocal suplent de cadascun dels representants en la mancomunitat amb les mateixes prerrogatives que el titular, que també seran triats pels respectius Plens per majoria absoluta d'entre els components de la corporació.

A l'efecte de votacions, en el Ple de la mancomunitat, el vot serà emés individualment per cadascun dels vocals representants. A cada representant li correspon un vot amb el mateix valor.

El mandat de vocals coincideix amb el de les seues respectives corporacions.

Els vocals del Ple de la mancomunitat perdran aquesta condició quan perden la condició de regidor, o així ho acorde el Ple de l'ajuntament representat.



Article 7. Designació de representants i terminis

Després de la celebració d'eleccions locals i una vegada que els ajuntaments hagen comunicat a la mancomunitat el seu representant davant aquesta, el president en funcions convocarà la sessió plenària per a la constitució i elecció dels òrgans de govern. Aquesta sessió se celebrarà dins dels tres mesos següents a la constitució dels ajuntaments.



Dins del termini de 30 dies següents a la sessió constitutiva de cadascun dels ajuntaments mancomunats es nomenaran els vocals representants en la mancomunitat, i caldrà comunicar l'acord a aquesta.



Fins a la data de constitució del nou Ple, actuarà en funcions l'anterior i el seu president.

Durant el període a què es refereix el paràgraf 1, només es podrà dur a terme la gestió ordinària de la mancomunitat.



Article 8. Competències i atribucions del Ple

Correspon al Ple de la mancomunitat:

Aprovació i modificació dels pressupostos.

Aprovació de la plantilla de personal i relació de llocs de treball.



L'exercici d'accions judicials i administratives i la defensa de la Corporació en matèries de competència plenària.

Proposar la modificació o reforma dels Estatuts.

Adquirir i alienar el patrimoni de la mancomunitat, així com la revisió de l'inventari.

Aprovació d'ordenances, operacions de crèdits, concessions de quitacions i esperes, i qualsevol classe de compromisos econòmics.

Aprovació de la determinació dels recursos propis de caràcter tributari.

Aprovar plans i projectes necessaris per a l'establiment, desenvolupament i gestió d'obres, serveis o activitats previstes com a finalitats de la mancomunitat.

Admissió i separació de membres de la mancomunitat.

Establiment de mèrits per als concursos de funcionaris d'habilitació estatal.

Determinar la manera de gestionar els serveis.

Elegir i destituir el president.

Fixar anualment les aportacions econòmiques dels municipis integrants de la mancomunitat establides en l'article 18 d'aquest Estatut.



Les altres atribucions que per la legislació vigent es confereixen al ple de l'ajuntament.



Article 9. Nomenament del president

El president de la mancomunitat serà triat pel Ple de la mancomunitat, entre els seus membres, per majoria absoluta del nombre legal de vots.

Podran ser candidats a la Presidència tots i cadascun dels vocals que componen el Ple.

Si cap candidat obté majoria absoluta en la primera votació, se celebrarà vint-i-quatre hores després una segona votació, resultant triat aquell que obtinga major nombre de vots. En cas d'empat resultarà triat el de major edat.

Per a la destitució del President se seguirà el mateix procediment que l'establit en la legislació vigent per a la destitució de l'Alcalde.



Article 10. Atribucions de la Vicepresidència

Correspon a la vicepresidència de la mancomunitat substituir en la totalitat de les seues funcions a la presidència en els casos d'absència, malaltia o impediment que la impossibilite per a l'exercici de les seues atribucions, així com exercir les funcions de la presidència en els supòsits de vacant i totes les que li siguen atribuïdes en virtut dels estatuts de la mancomunitat.

El president designarà un o diversos Vicepresidents, en número màxim de tres, que substituiran per l'ordre del seu nomenament en cas d'absència, vacant o malaltia. D'aquests nomenaments es donarà compte al ple en la primera sessió que celebre.

La titularitat de la vicepresidència es perd per renúncia expressa manifestada per escrit i per pèrdua de la condició de regidor del municipi mancomunat.



Article 11. Competències i atribucions del president

1. Correspon al president de la mancomunitat les següents competències:

a) Dirigir el govern i administració de la mancomunitat.

b) Convocar, presidir i alçar les sessions del Ple, de la Comissió de Govern i de qualssevol altres òrgans municipals.

c) Decidir els empats amb vot de qualitat una vegada realitzada la segona votació i si persistira l'empat.

d) Dirigir, inspeccionar i impulsar els serveis, obres i activitats de la mancomunitat.

e) Ordenar pagaments, rendir comptes i administrar els fons i béns de la mancomunitat.

f) Disposar despeses dins dels límits de la seua competència.

g) Exercir la Prefectura superior del personal de la mancomunitat.



h) Contractar obres, serveis i subministraments, dins dels límits establits per la legislació vigent per a l'Alcalde.

i) Representar a la mancomunitat.

j) Exercitar accions judicials i administratives en cas d'urgència.



k) Aprovació de les bases que regiran les proves d'accés a la funció pública de la mancomunitat.

l) Totes aquelles que la normativa de règim local atribueix a l'alcalde per al compliment de les competències que té atribuïdes, així com les no atribuïdes específicament a un altre òrgan.

2. El president pot delegar l'exercici de les seues atribucions, excepte la de convocar i presidir les sessions del Ple, decidir els empats amb el vot de qualitat. La prefectura superior de tot el personal i les enumerades en els apartats a), i j).



Article 12. Règim de sessions del Ple

El Ple funciona en règim de sessions ordinàries, de periodicitat preestablida, i extraordinàries.

El Ple celebra sessió ordinària com a mínim una vegada al trimestre. Dins d'aquest límit, correspon al ple decidir la periodicitat d'aquestes sessions i els dies i hores de la seua celebració, mitjançant l'acord adoptat en sessió extraordinària que haurà de convocar el president dins dels trenta dies següents al de la sessió constitutiva. Les sessions extraordinàries se celebraran quan així ho decidisca el president o el sol·liciten els vocals que representen almenys una quarta part del nombre legal de vots. En aquest últim cas la celebració de la sessió no podrà demorar-se més de 15 dies hàbils des que va ser sol·licitada.

Les sessions del Ple han de convocar-se almenys amb DOS dies hàbils d'antelació. En la citació es farà constar l'ordre del dia.

El Ple es constitueix vàlidament amb l'assistència de vocals que representen un terç del nombre legal de vots de membres d'aquest, que mai podrà ser inferior a tres. Cal mantindre aquest quòrum al llarg de tota la sessió.

En tot cas, es requereix l'assistència del president i del secretari de la mancomunitat, o dels qui legalment els substituïsquen.



Article 13. Sistemes d'acords

Els acords del Ple s'adopten, per regla general, per majoria simple dels vots dels vocals presents. Existeix majoria simple quan els vots afirmatius són més que els negatius.

És necessari el vot favorable de la majoria absoluta del número legal vots dels de membres del Ple per a l'adopció dels acords en les matèries següents:

Elecció i destitució del president.

Proposta de modificació o ampliació dels Estatuts.

Imposició i ordenació dels recursos propis de caràcter tributari.

Aprovació d'operacions financeres o de crèdit i concessions de quitacions i esperes, quan el seu import supere el 10 % dels recursos ordinaris del seu pressupost.

Determinació de la forma de gestió del servei.

Fixar anualment les aportacions econòmiques dels municipis integrants de la mancomunitat establides en l'article 21 dels Estatuts.



Acordar la dissolució de la mancomunitat, previs els tràmits oportuns, i nomenar els vocals membres de la Comissió liquidadora i aprovar la proposta efectuada per aquesta.

Qualsevol altra matèria en què així es dispose en aquests Estatuts o en la legislació de règim local aplicable.



Article 14. Junta de govern

1. La junta de govern és un òrgan d'assistència al ple, a la presidència, a les vicepresidències i a la resta d'òrgans, i de gestió de la mancomunitat, i estarà integrada per la presidència, vicepresidències i un nombre de representants dels municipis mancomunats integrants del ple mai superior a un terç del nombre de membres del ple. A l'efecte del còmput no es tindran en compte els decimals que resulten de dividir per tres el nombre total de regidors.

2. El president pot cessar lliurement, en tot moment, a qualssevol membre de la Comissió de Govern.

3. Les atribucions de la junta de govern seran les d'assistir a la presidència i a la resta d'òrgans de la mancomunitat en les seues atribucions i exercir les competències que la presidència o un altre òrgan de la mancomunitat li hagen delegat.



Article 15. Comissions informatives

1. Les comissions informatives que en el seu cas pogueren establir-se són òrgans complementaris de la mancomunitat sense atribucions resolutòries que tenen per funció l'estudi, informació, consulta prèvia dels expedients i assumptes que hagen de ser sotmesos a la decisió del ple o de la junta de govern, quan aquesta actua amb competències delegades pel ple, excepte quan hagen d'adoptar-se acords declarats urgents.



2. La composició. S'haurà de garantir que s'acomode a la proporcionalitat existent entre les diferents formacions i/o agrupacions polítiques presents en el ple de la mancomunitat.

3. El funcionament. El règim de sessions de les comissions informatives seran regulats pels estatuts i reglaments orgànics de la mancomunitat, i en defecte d'això per acord plenari.



Article 16. Comissió especial de comptes

1. Correspon a la comissió especial de comptes l'examen, estudi i informe dels comptes, pressupostàries i extrapressupostàries, que haja d'aprovar el ple de la mancomunitat i, especialment, del compte general que han de rendir les mancomunitats.

2. Per a l'exercici de les seues funcions, la comissió podrà requerir, a través de la presidència de la mancomunitat, la documentació complementària necessària i la presència dels membres de la mancomunitat i el seu personal relacionats amb els comptes que s'analitzen.

3. La comissió especial de comptes haurà de reunir-se necessàriament abans de l'1 de juny de cada any per a examinar i informar els comptes generals de la mancomunitat d'àmbit comarcal.

4. A més de l'anterior, pot celebrar reunions preparatòries, si la presidència ho decideix o si ho sol·licita una quarta part, almenys, del nombre legal de membres de la mancomunitat.

5. La comissió especial de comptes podrà actuar com a comissió informativa per a l'informe o el dictamen dels assumptes relatius a economia i hisenda de la mancomunitat, si així ho preveu el reglament orgànic o l'acorda el ple.



Article 17. Habilitats estatals

En aquesta mancomunitat existirà un lloc de treball reservat a funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter estatal al qual correspondran les funcions de secretaria, comprensiva de la fe pública i assessorament legal preceptiu, així com el control i fiscalització interna de la gestió economicofinancera i pressupostària, i la comptabilitat, tresoreria i recaptació.

En la mesura que es classifique reglamentàriament per l'òrgan autonòmic competent aquest lloc de treball, les funcions esmentades podran ser exercides per algun funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional d'algun dels municipis que integren la mancomunitat prèvia designació pel Ple d'aquesta.

No obstant això, si una vegada creat i classificat s'estima que el volum de serveis o recursos de la mancomunitat és insuficient per al manteniment d'aquest lloc de treball es podrà de conformitat amb la normativa aplicable, sol·licitar l'exempció de l'obligació de mantindre-ho.

En aquest supòsit i una vegada concedida l'exempció esmentada, les funcions reservades a habilitats estatals s'exerciran preferentment a través de funcionari amb aquesta habilitació d'algun dels municipis que integren la mancomunitat, pel servei d'assistència de les Diputacions o mitjançant acumulació. De conformitat amb l'art. 104 LRLCV.





Article 18. La resta de personal

El Ple de la mancomunitat aprovarà anualment, juntament amb el pressupost, la corresponent plantilla de personal propi que comprendrà tots els llocs de treball reservats al personal funcionari i laborals.



La selecció i règim jurídic d'aquest personal així com la provisió dels llocs de treball existents es regirà, igual que per a la resta de les corporacions locals, pel que s'estableix en la normativa bàsica sobre funció pública, règim local i resta de la legislació aplicable.



En funció del volum de l'activitat previsible, podria establir-se que el personal de la mancomunitat no fora propi sinó dels municipis mancomunats, que podrien articular un sistema rotatori de cessió del personal necessari.

També podria establir-se un sistema mixt de personal propi i personal cedit.



Article 19. Recursos financers

La hisenda de la mancomunitat està constituïda pels recursos previstos en la legislació vigent de règim local i per les aportacions dels municipis mancomunats:



Article 20. Ordenances fiscals

Per a la imposició, exacció, liquidació i cobrança dels seus recursos, la mancomunitat aprovarà les ordenances corresponents als diferents serveis, tenint aquestes ordenances força obligatòria en tots els municipis integrants, una vegada aprovades.

Correspondrà als municipis facilitar a la mancomunitat tota la informació precisa per a la formació de padrons, altes, baixes i altres modificacions referides als contribuents afectats pels diferents serveis que constituïsquen les finalitats regulades en articles anteriors.

La mancomunitat podrà en tot moment, pels seus propis mitjans, comprovar la veracitat i exactitud de les dades a què es refereix el número anterior.



Article 21. Aportacions econòmiques

Les aportacions de municipis mancomunats es fixaran anualment per a cada exercici econòmic pel Ple de la mancomunitat amb el quòrum de la majoria absoluta del número legal dels seus membres i seran les següents:

Una quota principal, en funció de l'ús que cada entitat realitze dels serveis que es presten mancomunadament. Per a la determinació d'aquesta quota s'aplicaran les bases o mòduls següents: nombre d'habitatges, superfície del nucli urbà, metres lineals de carrers, volum d'edificació, base imposable de l'Impost sobre béns immobles, volum dels seus pressupostos, consum realment efectuat, qualssevol altres factors que puguen computar-se pel que fa al servei o a l'activitat prestada. Aquestes bases o mòduls podran aplicar-se aïlladament o conjunta.



Una quota complementària i obligatòria per a atendre les despeses generals de conservació, entreteniment i administració, es realitzen o no els serveis, en proporció al nombre d'habitants de dret de cada municipi, segons el padró municipal.

Una quota extraordinària i obligatòria per a atendre despeses d'aquest caràcter.



Article 22. Característiques de les aportacions

Les aportacions dels municipis a la mancomunitat tenen la consideració de pagaments obligatoris i preferents per a les entitats mancomunades.



Article 23. Forma i termini dels pagaments

Les aportacions econòmiques dels municipis es realitzaran en la forma i terminis que determine el Ple. En cas que algun municipi es retardara en el pagament de la seua quota més d'un trimestre, el President requerirà el seu pagament en el termini de vint dies. Transcorregut aquest termini sense haver fet efectiu el dèbit, el President podrà sol·licitar dels òrgans de l'Administració Central, Autonòmica o Provincial, la retenció de les quotes pertinents amb càrrec a les quantitats que per qualsevol concepte foren liquidades a favor de l'Ajuntament deutor a fi que li les entregue a la mancomunitat.

Aquesta retenció és autoritzada expressament pels ajuntaments mancomunats en el moment d'aprovació d'estatuts, sempre que s'acompanye la certificació de descobert reglamentària en cada cas.



El manteniment reiterat en situació de deutor a la mancomunitat per part d'una entitat local serà causa suficient per a procedir a la seua separació definitiva, podent reclamar-se les quantitats degudes i les despeses derivades de conformitat amb els apartats 1 i 2 d'aquest article.





Article 24. Pressupost

La mancomunitat aprovarà anualment un pressupost de conformitat amb el que es disposa en la legislació de règim local vigent.

El pressupost constitueix l'expressió xifrada, conjunta i sistemàtica de les obligacions que, com a màxim, poden reconéixer, i dels drets que es prevegen liquidar durant el corresponent exercici econòmic.



S'inclouran en el pressupost, les inversions que es puguen realitzar, així com les seues fonts de finançament.



Article 25. Patrimoni

El patrimoni de la mancomunitat estarà integrat per tota classe de béns, drets i accions que legítimament adquirisquen, bé en el moment de la seua constitució o amb posterioritat. A aquest efecte haurà de formar-se un inventari de conformitat amb el que es disposa en les disposicions vigents en la matèria.

La participació de cada entitat mancomunada en aquest patrimoni es fixarà tant inicialment, com en endavant en funció del nombre d'habitants de dret de cada entitat, segons el padró municipal.

No obstant això, i donades les característiques de les aportacions a la mancomunitat, podran ser tinguts en compte altres factors de ponderació.



Article 26. Duració

La mancomunitat es constitueix per temps indefinit.



Article 27. Modificació d'estatuts

1. La modificació dels estatuts de les mancomunitats podrà tindre caràcter constitutiu o no constitutiu.

2. La modificació constitutiva dels estatuts de les mancomunitats es referirà, exclusivament, als aspectes següents:

a) Objecte competencial.

b) Sistema de representació dels municipis.

c) Suposits de dissolució de la mancomunitat.

3. Les modificacions constitutives s'ajustaran al procediment següent:

a) Aprovació inicial pel ple de la mancomunitat, per majoria absoluta del nombre legal de vots.

b) Obertura d'un termini d'informació pública durant un mes, en els taulers d'anuncis dels ajuntaments mancomunats i de la pròpia mancomunitat, amb indicació de la forma, el lloc i termini de consulta i formulació d'al·legacions per les persones interessades.

c) Emissió dels informes de la diputació provincial o, si és el cas, diputacions provincials interessades i del departament del Consell amb competències en matèria d'administració local.

d) Resolució pel ple de la mancomunitat, si és el cas, de les al·legacions o objeccions que es formulen.

e) Aprovació pels plens dels municipis afectats, per majoria absoluta del nombre legal de membres.

f) Publicació de la modificació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

4. Les modificacions estatutàries restants tindran caràcter no constitutiu i tan sols requeriran l'acord aprovatori del ple de la mancomunitat, per majoria absoluta de vots, amb audiència prèvia als municipis integrants de la mancomunitat, i la seua publicació íntegra per la mancomunitat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



5. Les modificacions estatutàries consistents en l'adhesió i separació de municipis es regiran pel que es disposa en la legislació vigent i en aquests estatuts.



Article 28. Adhesió de municipis

1. Per a l'adhesió d'un o diversos municipis a la mancomunitat amb posterioritat a la seua constitució serà necessari:

a) La sol·licitud del ple de la corporació municipal interessada, per majoria absoluta del número legal dels seus membres.

b) L'aprovació pel ple de la mancomunitat de què es tracte, per majoria absoluta del nombre legal de vots.

2. L'acord d'adhesió del nou municipi haurà de ser publicat per la mancomunitat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i haurà d'inscriure's en el registre d'entitats locals autonòmic.

2. L'aportació inicial dels municipis incorporats a la mancomunitat, amb posterioritat a la seua constitució, vindrà determinada per l'índex del patrimoni de la mancomunitat per habitants, multiplicat pel nombre d'habitants de dret de l'Entitat que sol·licita la seua inclusió.



En cas de no existir tal patrimoni, aportarà la quota que resulte de multiplicar la quantitat a què es refereix l'apartat b de l'article 21 per un nombre d'anys que no podrà excedir de cinc.

La quota resultant de la valoració podrà ser exigida en el moment de la incorporació de l'entitat local a la mancomunitat o quedar diferida per al supòsit de la dissolució o, si és el cas, la separació de la mancomunitat.

3. Així mateix haurà d'aportar totes les despeses que s'originen amb motiu de la seua inclusió en la mancomunitat.



Article 29. Separació voluntària i obligatòria

Separació voluntària

1. Els municipis podran separar-se en qualsevol moment de la mancomunitat, previ el compliment dels requisits següents:

a) Acord del ple municipal, sempre adoptat amb el vot favorable de la majoria absoluta dels membres de la corporació.

b) Trobar-se al corrent en el pagament de les seues aportacions a la mancomunitat.

c) Que haja transcorregut, si és el cas, el període mínim de pertinença estatutàriament establit.

d) Abonament de totes les despeses que s'originen amb motiu de la separació, així com la part del passiu contret per la mancomunitat a càrrec seu, d'acord amb els termes previstos en els estatuts de la mancomunitat.

e) Que es notifique l'acord de separació a la mancomunitat amb l'antelació mínima prevista en els estatuts de la mancomunitat.

2. Complits els requisits anteriors, la mancomunitat haurà d'acceptar la separació del municipi interessat mitjançant acord per majoria absoluta del seu ple, al qual es donarà publicitat per la mancomunitat a través del Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i serà objecte d'inscripció en el registre d'entitats locals autonòmic.

Separació obligatòria

1. Les mancomunitats podran acordar la separació obligatòria dels municipis en els següents suposats:

a) El reiterat incompliment del pagament de les seues aportacions.

b) L'incompliment de les altres actuacions necessàries per al correcte desenvolupament de la mancomunitat a les quals vinga obligat pels estatuts.

2. El procediment de separació s'iniciarà d'ofici per la mancomunitat mitjançant acord per majoria absoluta del seu ple.

3. Acordada la iniciació del procediment de separació, es concedirà al municipi el termini d'audiència per un mes.

4. Vistes les al·legacions presentades pel municipi, el ple de la mancomunitat podrà acordar la separació obligatòria mitjançant acord favorable de la majoria absoluta dels seus membres legals.

5. La mancomunitat donarà publicitat a l'acord de separació obligatòria del municipi mitjançant la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i l'inscriurà en el registre d'entitats locals autonòmic.



Article 30. Liquidació per separació

1. La separació de la mancomunitat d'un o diversos dels municipis no implicarà la necessitat de procedir a la liquidació d'aquella, i aquesta operació queda diferida al moment de dissolució de la mancomunitat. No obstant això, en el cas que el municipi o municipis separats de la mancomunitat hagen aportat a aquesta béns afectes a serveis propis es practicarà, excepte un acord amb els municipis interessats, una liquidació parcial a fi que aquests elements els siguen reintegrats, sense perjudici dels drets que puguen assistir-los en el moment de la liquidació definitiva per haver aportat elements d'una altra naturalesa.



2. Els municipis separats no podran, excepte el que s'estableix en el paràgraf anterior, al·legar drets de propietat sobre els béns i serveis de la mancomunitat radicats en el seu terme municipal.

3. Si, a conseqüència de la separació d'un o diversos municipis, la mancomunitat deixara de ser viable, es procedirà a la seua dissolució conforme al que s'estableix en l'article següent.



Article 31. Dissolució de la mancomunitat

La mancomunitat es dissoldrà per alguna de les causes següents:

Per desaparició de la finalitat o finalitats per les quals va ser creada.

Quan així ho acorde el Ple de la mancomunitat amb el vot favorable de la majoria absoluta legal dels vots dels seus membres i els ajuntaments mancomunats amb el vot favorable de la majoria absoluta legal dels seus membres.

Per dur-se a terme la prestació dels serveis objecte de la mateixa per l'Estat, Comunitat Autònoma o Diputació Provincial.



Article 32. Procediment de dissolució

1. Quan concórrega alguna de les causes de dissolució, haurà d'iniciar-se d'ofici el procediment de dissolució per la mancomunitat o a instàncies de qualsevol dels seus membres.

2. El procediment de dissolució de les mancomunitats requerirà:



a) Acord de la dissolució de l'entitat pel ple de la mancomunitat, per majoria absoluta legal del nombre de vots, i la seua comunicació al departament del Consell competent en matèria d'administració local.



b) El sotmetiment a informació pública durant un mes en tots els ajuntaments mancomunats.

c) Els informes de la diputació provincial i del departament del Consell competent en matèria d'administració local.

d) L'aprovació dels ajuntaments mancomunats, per majoria absoluta del número legal dels seus membres. El tràmit continuarà sempre que quede acreditada l'aprovació per les dues terceres parts de les entitats locals integrants de la mancomunitat a favor de la dissolució proposada.



e) L'aprovació pel ple de la mancomunitat, per majoria absoluta dels seus vots, de la proposta efectuada per la comissió liquidadora.



f) Remissió al departament del Consell competent en matèria d'administració local que publicarà la dissolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i donarà de baixa la mancomunitat en el Registre d'Entitats Locals de la Comunitat Valenciana.



3. Aprovada la dissolució d'una mancomunitat per part dels plens municipals i abans de la seua remissió a la Generalitat, s'haurà de crear una comissió liquidadora composta, almenys, per la presidència de la mancomunitat de què es tracte i dues vocals. En aquesta s'integrarà, per a complir les seues funcions assessores, el personal que tinga atribuïdes les funcions reservades a habilitats nacionals. Podrà igualment convocar a les seues reunions a experts determinats, únicament als efectes de sentir la seua opinió o preparar informes o dictàmens en temes concrets de la seua especialitat.

4. La comissió, en un termini no superior a tres mesos, farà un inventari de béns, serveis i drets de la mancomunitat a dissoldre, xifrarà els seus recursos, càrregues i dèbits i relacionarà al seu personal, i després proporcionarà al ple de l'entitat la seua oportuna distribució als ajuntaments mancomunats.

5. La proposta, per a ser aprovada vàlidament, requerirà el vot favorable de la majoria absoluta dels vots del ple de l'entitat. Una vegada aprovada, la proposta serà vinculant per als ajuntaments mancomunats.



6. Després de la dissolució d'una mancomunitat, aquesta mantindrà la seua personalitat jurídica en la mesura que siga adoptat pel ple l'acord de liquidació i distribució del seu patrimoni, del qual hauran de donar publicitat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única

Els registres de les diverses entitats locals mancomunades tindran la consideració de registres delegats del de la mancomunitat amb caràcter general d'entrada, eixida i presentació de documents.



DISPOSICIÓ FINAL



Única

El que no es preveu en aquests estatuts, resultarà d'aplicació el que s'estableix en la legislació per a les entitats locals.

Mapa web