Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 3/2021, de 24 de març, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual s'estableixen les condicions d'aportació de determinada documentació complementària no notarial juntament amb la presentació de l'autoliquidació pels impostos sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats i sobre Successions i Donacions, i es modifiquen determinats preceptes de l'Ordre, de 21 de novembre de 2003, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual s'estableixen les condicions generals i el procediment per a la presentació telemàtica d'autoliquidacions dels tributs la gestió de les quals correspon a la Generalitat Valenciana. [2021/3122]

(DOGV núm. 9051 de 30.03.2021) Ref. Base de dades 002869/2021












Preàmbul



Aquesta ordre té per objecte afavorir el compliment voluntari de les obligacions relacionades amb els tributs gestionats per la Generalitat Valenciana, i contribuir a fer efectives les previsions de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, en l'àmbit de l'Administració tributària del Consell.



En primer lloc, perquè acomoda a les particularitats pròpies de la presentació telemàtica la normativa reguladora dels impostos sobre successions i donacions i sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats en aquells supòsits de fets imposables que estiguen continguts o es referisquen a documents no notarials. Aquesta regulació s'efectua segons l'habilitació continguda en el número 4 de l'apartat 1 de la disposició final segona de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, de la Generalitat, per la qual es regula el tram autonòmic de l'impost sobre la renda de les persones físiques i restants tributs cedits, en la redacció que en fa l'article 53 de la Llei 7/2014, de 22 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat.

En segon lloc, perquè procedeix a actualitzar l'Ordre, de 21 de novembre de 2003, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual s'estableixen les condicions generals i el procediment per a la presentació telemàtica de declaracions i declaracions-liquidacions dels tributs la gestió dels quals correspon a la Generalitat Valenciana. L'actualització busca l'adaptació a la normativa vigent, que permet la inclusió de sistemes d'identificació i signatura electrònica no avançada, l'actualització de les seues referències normatives i l'exclusió d'unes altres, com les relatives a adreces electròniques, impròpies, per específiques, per a una norma d'aquest rang i pretensió de durabilitat.

La norma s'adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, als quals ha de subjectar-se l'exercici de la potestat reglamentària, d'acord amb el que disposa l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La norma és necessària i crea eficaçment el marc jurídic que permetrà la presentació telemàtica de les autoliquidacions associades amb qualsevol mena de documentació complementària, així com la integració de les aplicacions SARA amb diverses utilitats incloses dins del catàleg de serveis comuns de l'administració electrònica de la Generalitat Valenciana. Quant a la proporcionalitat, aquest decret conté la regulació imprescindible per a incorporar les modificacions necessàries en l'Ordre de 21 de novembre de 2003, sense que comporte mesures restrictives de drets ni impose noves obligacions. Pel que fa a la seguretat jurídica, l'ordre és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, perquè adequa la normativa reguladora de la presentació telemàtica de les autoliquidacions gestionades per l'Administració tributària de la Generalitat als canvis patits en la regulació general del procediment administratiu comú. En matèria de transparència, s'han definit clarament els objectius d'aquesta norma i la seua justificació, i s'ha possibilitat la participació activa de les persones i associacions representatives d'interessos que pogueren veure's afectades per aquesta. Finalment, en aplicació del principi d'eficiència, aquesta ordre no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries o accessòries, sinó que es dirigeix, precisament, a l'eliminació d'aquestes.

En virtut d'això, en execució del que disposa la normativa esmentada, i de conformitat amb les facultats conferides per l'article 64 del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, que estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat; pels articles 1 a 10 del Decret 119/2018, de 3 d'agost, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, i per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la Direcció General de Tributs i Joc, i després dels tràmits establits en el Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, així com l'informe de l'Advocacia General de la Generalitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,







ORDENE



Article primer. Objecte de l'ordre

Constitueix l'objecte d'aquesta ordre la determinació dels requisits específics per a la presentació telemàtica d'autoliquidacions pels impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre successions i donacions en el cas de fets imposables compresos en documents no notarials, així com actualitzar l'Ordre, de 21 de novembre de 2003, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual s'estableixen les condicions generals i el procediment per a la presentació telemàtica de declaracions i declaracions-liquidacions dels tributs la gestió dels quals correspon a la Generalitat Valenciana.





Article segon. Requisits específics per a la presentació telemàtica d'autoliquidacions relatives a fets imposables compresos en documents no notarials

1. En els supòsits en els quals la normativa reguladora dels impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre successions i donacions establisca l'obligació d'aportar determinada documentació complementària juntament amb les autoliquidacions dels impostos esmentats i el document en què conste l'acte o contracte no siga notarial, aquesta obligació es complirà amb l'aportació d'una còpia electrònica del document comprensiu del fet imposable i de la resta de documentació exigida, si és el cas, en la normativa reguladora dels impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre successions i donacions.

2. En els supòsits compresos en l'apartat anterior, en el justificant que acredite la presentació de les autoliquidacions dels impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre successions i donacions i, si és el cas, el pagament dels deutes tributaris que resulten procedents, figurarà la relació dels documents aportats, acompanyats del seu corresponent codi segur de verificació.





Article tercer. Modificació de l'Ordre, de 21 de novembre de 2003, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual s'estableixen les condicions generals i el procediment per a la presentació telemàtica de declaracions i declaracions-liquidacions dels tributs la gestió dels quals correspon a la Generalitat Valenciana

Es modifiquen l'apartat dos de l'article primer; l'apartat un, el número 1r de l'apartat dos i l'apartat quatre de l'article segon; els apartats tres i quatre de l'article tercer, i la disposició final primera, així com els annexos I i II, i es crea l'apartat C de l'annex III de l'Ordre, de 21 de novembre de 2003, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual s'estableixen les condicions generals i el procediment per a la presentació telemàtica de declaracions i declaracions-liquidacions dels tributs la gestió dels quals correspon a la Generalitat Valenciana, que queda redactada en els termes establits en l'annex d'aquesta ordre.









DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Regla de no despesa pública

La implementació d'aquesta ordre no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cadascun dels capítols de despesa assignats a les conselleries i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials de l'Agència Tributària Valenciana i de la conselleria competent en matèria d'hisenda.





DISPOSICIÓ FINAL



Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 24 de març de 2021



El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

VICENT SOLER I MARCO





ANNEX ÚNIC

Modificació de l'Ordre, de 21 de novembre de 2003, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual s'estableixen les condicions generals i el procediment per a la presentació telemàtica de declaracions i declaracions-liquidacions dels tributs la gestió dels quals correspon a la Generalitat Valenciana.



Article primer, apartat dos:

Dos. L'accés a aquestes tècniques s'efectuarà mitjançant l'habilitació d'utilitats, per a cada tipus o model de document amb transcendència tributària, en el sistema informàtic d'ajuda de la Generalitat Valenciana a l'ompliment, la presentació i, si és el cas, el pagament d'aquests models tributaris. Aquestes tècniques hauran de figurar incloses, amb la denominació d'Accions, en l'annex I d'aquesta ordre en el moment de l'entrada en vigor o hauran d'incloure-s'hi amb posterioritat mitjançant resolució de la Direcció General de l'Agència Tributària Valenciana quan afecte els tributs i altres ingressos de dret públic la gestió i la recaptació dels quals corresponga a aquesta entitat, i a la Direcció General de Tributs quant a la resta de tributs i altres ingressos de dret públic.





Article segon, apartat u:

U. Podran efectuar la presentació telemàtica d'autoliquidacions davant de la Generalitat Valenciana, així com de la documentació annexa i complementària, les persones físiques, actuant personalment o a través de representant, o les persones jurídiques que actuen a través del seu representant legal o voluntari, sempre que, en tots els casos, disposen del número o codi d'identificació fiscal i d'un sistema d'identificació i signatura electrònica verificada per l'òrgan directiu amb competències horitzontals en matèria d'administració electrònica.



Article segon, número 1r de l'apartat dos:

1r En primer lloc, haurà de connectar-se a la direcció telemàtica de la Conselleria o organisme competent en matèria d'hisenda seleccionant l'opció habilitada per a la presentació telemàtica de documents amb transcendència tributària, l'accessibilitat de la qual quedarà degudament garantida mitjançant l'oportuna informació.



Article segon, apartat quatre:

Quatre. En cas d'utilització d'un certificat d'usuari de signatura electrònica avançada, haurà de trobar-se prèviament habilitat per a generar la signatura digital, i ser el del mateix presentador, si aquest és persona física, o l'expedit a nom de representant registrat per la Generalitat Valenciana a aquest efecte, en el cas que el presentador siga persona jurídica.



Article tercer, apartats tres i quatre:

Tres. Les persones o entitats esmentades en els números anteriors que presenten de manera telemàtica autoliquidacions en representació de terceres persones hauran d'exercir la representació dels contribuents referits, en el nom dels quals actuen, en els termes establits en l'article 46 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i en l'article 4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. L'Administració tributària podrà instar aquests, en qualsevol moment, a acreditar aquesta representació. El document de representació haurà de tindre el contingut descrit en l'annex II d'aquesta ordre.

Quatre. Les persones o entitats esmentades en els números u i dos d'aquest apartat hauran de complir els requisits que, per al tractament automatitzat de dades de caràcter personal, exigeix la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i altra normativa aplicable.



Disposició final primera:

Es faculta la Direcció General de l'Agència Tributària Valenciana per a dictar les resolucions i adoptar les mesures que considere oportunes per al desplegament i l'aplicació del que disposa aquesta ordre, quan afecte els tributs i altres ingressos de dret públic la gestió i la recaptació dels quals li corresponga, i la Direcció General de Tributs quant a la resta de tributs i altres ingressos de dret públic.



ANNEX II. S'AFIG A LA REDACCIÓ ORIGINAL EL SEGÜENT CONTINGUT:



REQUISITS PER A LA REALITZACIÓ DE LA PRESENTACIÓ I PAGAMENT, SIGA INDIVIDUAL O PER TERCERS, MITJANÇANT TRANSMISSIÓ DE DADES, INCLOSES EN EL SUBSISTEMA SAR@-5-600 O EN LA PLATAFORMA DE TRAMITACIÓ ELECTRÒNICA DE LA GVA.



L'obligat tributari haurà de ser:

Si és presentació individual, l'ordenant del pagament ha de ser el presentador i subjecte passiu de l'autoliquidació.

Si és presentació per tercers:

El presentador ha d'estar integrat en algun col·lectiu que haja subscrit amb la Generalitat Valenciana el corresponent conveni de col·laboració social i

Estar acreditat:

O bé en el sistema Sar@5-600

O bé estar inscrit, en el moment de la presentació, en el Registre de representants de l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica, com a representant del subjecte passiu en el tràmit de «presentació del model 600» o com a membre d'un conveni que habilite per a la realització d'aquesta presentació.

Siga individual o per tercers, disposar d'un sistema de signatura electrònica reconegut per la seu electrònica de la Generalitat Valenciana.



Siga individual o per tercers, el pagador haurà de renunciar, prèviament i en qualsevol cas, al termini bancari per a rebutjar i retornar les ordres de càrrec en compte, o pagament amb targeta, o qualssevol altres mitjans de pagament habilitats, segons les especificacions establides per la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació en coordinació amb les entitats financeres col·laboradores de la Generalitat.

En el cas de càrrec en compte, el presentador haurà de ser titular o persona autoritzada per a la disposició de fons d'un compte de càrrec que estiga obert en alguna de les entitats financeres col·laboradores de la Generalitat que complisquen les exigències tècniques i operatives del sistema de passarel·la de pagaments de la Generalitat Valenciana.

En el cas de pagament amb targeta, el presentador haurà de ser titular d'una targeta conforme a les característiques tècniques i operatives del sistema de passarel·la de pagaments de la Generalitat Valenciana.

Qualssevol altres requisits establits en diferents mitjans de pagament incorporats en el sistema de passarel·la de pagaments de la Generalitat Valenciana.







Nou apartat C en l'Annex III:

ANNEX III. C FORMAT DE LA CÒPIA IMPRESA DELS JUSTIFICANTS ELECTRÒNICS DE PAGAMENT DEL MODEL 600 QUAN EL DOCUMENT NO SIGA NOTARIAL

Mapa web