Ficha docv

Ficha docv









DECRET 29/2021, de 19 de febrer, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i de concessió directa d'ajudes a persones físiques o jurídiques explotadores d'establiments públics d'oci nocturn, per la Covid-19. [2021/1726]

(DOGV núm. 9027 de 24.02.2021) Ref. Base de dades 004404/2021




L'Acord del 14 d'agost de 2020, del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, sobre la declaració d'actuacions coordinades en salut pública per a respondre davant la situació d'especial risc derivada de l'increment de casos positius per Covid -19, va valorar que els establiments públics d'oci nocturn constituïen l'origen dels brots epidèmics amb major nombre de casos associats, que afectaven grups grans de població, difícilment identificables, amb orígens geogràfics molt diversos, grups que, pels grans problemes de localització, dificultaven l'aplicació primerenca i eficaç de mesures de control.



Aquest acord va establir que el tancament obligat de discoteques, sales de ball i bars de copes amb actuacions musicals en directe i sense, entre d'altres, es declarara actuació coordinada en salut pública per a respondre a la situació d'especial risc derivada de l'increment de casos positius per la Covid-19, d'acord amb el que s'estableix en l'article 65 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del sistema nacional de salut.

En compliment d'aquest acord, i en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública va aprovar, en data 17 d'agost de 2020, una resolució per a l'adopció de les mesures establides en l'esmentat acord del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, en la qual es va establir, amb caràcter transitori, l'aplicació a tota la Comunitat Valenciana de la suspensió de l'activitat dels establiments públics amb la figura de discoteques, sales de ball, karaoke i bars de copes amb actuacions musicals en directe i sense, de conformitat amb el que s'estableix en l'Ordre ministerial de Sanitat, de 14 d'agost de 2020, d'aprovació de la declaració d'actuacions coordinades en salut pública per a respondre davant la situació d'especial risc derivada de l'increment de casos positius per Covid-19.



Aquesta suspensió d'activitat dels establiments públics abans indicats va ser prorrogada mitjançant la Resolució de 6 de novembre de 2020, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es van adoptar mesures addicionals extraordinàries a la Comunitat Valenciana a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, suspensió ratificada mitjançant el Decret 14/2020, de 25 d'octubre, del president de la Generalitat, de mesures a la Comunitat Valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 i de la declaració de l'estat d'alarma activat pel Govern de la nació, de limitació de la mobilitat des de les 12.00 hores de la nit fins a les 06.00 de la matinada.



Posteriorment, i per a alleujar en la mesura possible la crítica situació econòmica en la qual ja es trobaven els establiments públics d'oci nocturn esmentats, per la Resolució de 9 de desembre de 2020, de les conselleres de Sanitat Universal i Salut Pública, i de Justícia, Interior i Administració Pública, es van adoptar mesures addicionals dirigides als establiments afectats per la suspensió d'activitats prevista en la Resolució de 6 de novembre de 2020, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, abans esmentada, amb el propòsit que aquests pogueren realitzar activitats de restauració i hostaleria compatibles amb la seua llicència o autorització administrativa, en l'horari que així els corresponguera en funció d'aquesta, mesura que s'ha demostrat insuficient per a garantir la viabilitat econòmica dels establiments públics esmentats, amb la consegüent pèrdua d'ocupació que això comporta.



A aquesta situació es va unir el que es disposa en la Resolució de 5 de gener de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, en la qual es va establir, entre altres mesures, el tancament dels establiments públics de restauració a les 17.00 hores; i es va avançar, així mateix, a les 22.00 hores, la limitació de l'horari de circulació de les persones mitjançant el Decret 1/2021, de 5 de gener, del president de la Generalitat, pel qual es modifica l'horari nocturn de limitació de la llibertat de circulació de les persones, es prorroga la mesura de restricció de l'entrada i l'eixida de persones del territori de la Comunitat Valenciana, i es declara el confinament perimetral de diversos municipis.



La suspensió de l'activitat dels establiments públics d'oci nocturn abans indicada ha sigut prorrogada per diverses resolucions de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública. En aquest sentit, s'han aprovat les resolucions de 19 de gener de 2021, de 29 de gener de 2021 i de 12 de febrer de 2021, l'última de les quals prorroga aquesta mesura fins a les 23.59 hores del dia 1 de març de 2021.

En aquest context, és necessari habilitar, per part de la Generalitat, una línia d'ajudes directes destinada a compensar, per part de l'Administració, i en la mesura que siga possible, els efectes negatius que sobre l'economia i l'ocupació vinculada a l'activitat d'oci nocturn està tenint la suspensió obligada de l'activitat dels establiments públics amb llicència d'obertura de discoteques, sales de ball, sales de festa, pubs i aquells altres que, compartint horari i dotacions, efectuen de fet una activitat assimilable a l'oci nocturn, com és el cas dels cafés teatre, cafés cantant o cafés concert. La necessitat d'habilitar una línia d'ajudes està motivada per les raons d'interés econòmic i social abans exposades i la dificultat de convocatòria pública, pel fet que aquesta obstaculitzaria la consecució de la finalitat que es pretén, ja que comporta uns terminis més dilatats i, amb això, menor efectivitat en l'aportació de liquiditat a les empreses d'oci nocturn afectades per l'obligació de suspensió de l'activitat.

Per a aconseguir aquesta finalitat, en data 22 de gener de 2021 es va publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la Resolució de 20 de gener de 2021, de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, sobre delegació de les competències de promoció, foment i ajudes derivades de Llei 14/2010, de 3 de desembre, d'espectacles públics, activitats recreatives i establiments públics, en favor de Turisme Comunitat Valenciana; resolució en la motivació de la qual es destaca que la Generalitat ha acordat abordar mesures econòmiques destinades a la recuperació dels sectors més afectats per la paralització obligada de l'activitat a conseqüència de la pandèmia ocasionada per la Covid-19.

El Decret llei de 19.02.2021, del Consell, de mesures extraordinàries dirigides a persones físiques o jurídiques explotadores d'establiments públics d'oci nocturn de la Comunitat Valenciana, estableix ajudes directes de naturalesa urgent i extraordinària dirigides a aquest col·lectiu, amb una previsió econòmica inicial de 8.000.000,00 d'euros.



D'acord amb això, les ajudes directes articulades a través d'aquest decret tenen com a beneficiàries les persones i entitats que exerceixen l'explotació econòmica dels establiments públics d'oci nocturn següents: pubs, cafés cantant, cafés concert, cafés teatre, discoteques, sales de ball i sales de festa.

Aquest abast subjectiu facilita la consecució de la finalitat d'aquest decret, ja que inclou entre les persones beneficiàries d'aquestes ajudes aquelles que tenen la titularitat de l'explotació dels establiments indicats, base sobre la qual s'articula l'activitat econòmica i social vinculada a l'oci nocturn a la Comunitat Valenciana.

Així mateix, les ajudes articulades mitjançant aquest decret queden sotmeses, en el que així siga procedent, a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; al Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual se n'aprova el Reglament; al Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de recuperació, transformació i resiliència, en el que siga d'aplicació directa a les comunitats autònomes en matèria de subvencions, i a la normativa autonòmica establida en els articles 159 i següents de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

Igualment, els és aplicable el Reglament (UE) 2020/2221, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 1303/2013, pel que fa als recursos addicionals i les disposicions d'execució a fi de prestar assistència per a afavorir la reparació de la crisi en el context de la pandèmia de la Covid-19 i les conseqüències socials d'aquesta, i per a preparar una recuperació verda, digital i resilient de l'economia (REACT UE), atés que les ajudes per atorgar tenen com a finalitat donar suport al finançament del capital circulant de les pimes vinculades a l'oci nocturn de la Comunitat Valenciana, com a mesura temporal per a donar una resposta eficaç a la crisi econòmica ocasionada per la posada en marxa necessària de mesures encaminades a salvaguardar la salut pública i en resposta a la propagació de la pandèmia originada per la Covid-19. L'import de les ajudes regulades en aquest decret està relacionat amb les dades de costos laborals i capital circulant que ha d'assumir cada tipologia d'establiment objecte de subvenció.

Per això, atés que la competència en matèria de turisme és atribuïda a la Presidència de la Generalitat, tal com s'estableix en l'article 2 del Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions; vista la Resolució de 20 de gener de 2021, de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, de delegació de competències en la persona titular de la Secretaria Autonòmica de Turisme, i d'acord amb l'article 19.2 del decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, que disposa que la persona titular de la Secretaria Autonòmica de Turisme serà el president o la presidenta de Turisme Comunitat Valenciana, s'estableix que aquesta entitat de dret públic assumisca la instrucció de les ajudes regulades per aquest decret i també la resolució d'aquestes a càrrec de la presidència de l'entitat esmentada.

Aquest decret es dicta, així mateix, en aplicació del Decret llei 4/2021, de 19 de febrer, del Consell, de mesures extraordinàries per a la concessió d'ajudes a persones físiques o jurídiques explotadores d'establiments públics d'oci nocturn, per la Covid-19

En conseqüència, d'acord amb l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell; a proposta conjunta del president de la Generalitat i de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 19 de febrer de 2021,





DECRETE



Article 1. Objecte i àmbit

L'objecte d'aquest decret és aprovar les bases reguladores i de concessió directa d'ajudes a persones físiques o jurídiques explotadores d'establiments públics d'oci nocturn de la Comunitat Valenciana, i també la convocatòria d'aquestes en els termes i la forma que s'assenyala en l'article 7 d'aquest decret.



Article 2. Persones beneficiàries

S'estableixen ajudes econòmiques directes destinades a persones físiques o jurídiques que, en la data d'inici del termini de presentació de sol·licituds, establit en l'article 7, apartat 3, d'aquest decret, complisques les condicions següents:

1. Ser persones físiques o jurídiques explotadores dels establiments públics que s'indiquen en l'apartat següent. S'ha d'entendre per persona explotadora aquella que es dedique a l'explotació econòmica de l'activitat d'oci nocturn en l'establiment públic objecte de subvenció, i aquesta pot ser titular de la llicència d'obertura i activitat o, si no és el cas, propietària, arrendatària o tindre la titularitat jurídica d'aquest per qualsevol títol vàlid en dret.

2. Explotar alguna de les tipologies d'establiments públics d'oci nocturn següents:

Locals tipologia A): pubs, cafés cantant, cafés concert, cafés teatre.

Locals tipologia B): discoteques, sales de ball, sales de festa.



Article 3. Compatibilitat de les ajudes

La percepció d'aquestes ajudes és compatible amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, i concedits per a la mateixa finalitat prevista en aquest decret. Aquesta compatibilitat està condicionada al fet que l'import de les ajudes, aïlladament o en concurrència amb unes altres, no supere el cost de l'activitat subvencionada.



Article 4. Procediment de concessió

1. Aquestes ajudes es concediran de manera directa, en aplicació de l'article 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i de l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, per concórrer-hi raons d'interés públic, econòmic i social. En concret, el caràcter singular d'aquestes subvencions deriva de la naturalesa excepcional, única i imprevisible dels esdeveniments que les motiven i que figuren així exposats en el preàmbul d'aquest decret.



2. De conformitat amb l'article 30.7 de la Llei 38/2003, general de subvencions, la concessió d'aquestes ajudes no requereix cap altra justificació que la que s'indica en l'article 5 d'aquest decret, sense perjudici dels controls que s'efectuen amb posterioritat, que s'estendran a la totalitat de les persones i entitats beneficiàries.



Article 5. Requisits per a ser persona o entitat beneficiària

1. Les persones o entitats sol·licitants han de complir, en la data de presentació de la sol·licitud, les condicions establides en els apartats 1 i 2 de l'article 2 d'aquest decret.

2. Així mateix, en la data de presentació de la sol·licitud, les persones o entitats sol·licitants han de complir els requisits següents:

a) Si la sol·licitud d'ajuda és presentada per una persona física, aquesta ha de figurar d'alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms de la Seguretat Social (RETA), així com en l'Impost d'Activitats Econòmiques. En el cas de no estar subjecta al RETA, ha de justificar-ho i aportar la documentació corresponent.

b) Si la sol·licitud és presentada per una persona jurídica, aquesta ha d'estar donada d'alta en el Cens d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.

c) Acreditar que tenia la condició de persona explotadora de l'activitat objecte de subvenció en data de 17 d'agost de 2020 i que aquesta condició es manté en la data de presentació de sol·licitud de l'ajuda.

d) No incórrer en cap de les prohibicions previstes en l'apartat 2 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. No obstant això, a les persones i entitats beneficiàries d'aquestes ajudes se les exonera de l'obligació d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, d'acord amb el que s'estableix en el Decret llei 4/2021, de 19 de febrer, del Consell, de mesures extraordinàries per a la concessió d'ajudes a persones físiques o jurídiques explotadores d'establiments públics d'oci nocturn, per la Covid-19.



e) Complir tot el que s'estableix, i que els siga aplicable, en la Llei 14/2010, de 3 de desembre, de la Generalitat, d'espectacles públics, activitats recreatives i establiment públics, i en la resta de normativa d'espectacles públics, activitats recreatives i activitats socioculturals que els siga aplicable, especialment:

– Tindre llicència d'obertura atorgada per l'ajuntament corresponent o amb documentació equivalent per al funcionament, d'acord amb el que s'estableix en la Llei 14/2010, abans esmentada, i haurà d'acreditar que el domicili de la llicència d'activitat o declaració responsable coincideix amb la declaració censal de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

– Que no li haja sigut imposada cap sanció ferma en via administrativa per incompliment de la normativa d'espectacles públics que li impedisca exercir l'activitat en algun moment entre el 17 d'agost de 2020 i la data en què finalitze el termini per a sol·licitar les ajudes previstes en aquest decret.

– Que no haja sigut sancionat per sentència ferma per incompliment de les normes establides per al control de la pandèmia provocada per la Covid-19.



Article 6. Import de les ajudes i import global màxim destinat a aquestes

1. La quantia de l'ajuda serà la següent:

a) Per a les persones o entitats beneficiàries corresponents a la tipologia A) indicada en l'apartat 2 de l'article 2 d'aquest decret: 7.000,00 euros.

b) Per a les persones o entitats beneficiàries corresponents a la tipologia B) indicada en l'apartat 2 de l'article 2 d'aquest decret: 28.500,00 euros.

2. L'import global màxim de les ajudes que es concediran mitjançant aquest decret serà de 8.000.000,00 d'euros, i tindrà el desglossament següent per tipus de persona o entitat beneficiària:

2.1. Per a les ajudes dirigides a les persones o entitats beneficiàries corresponents a la tipologia A) indicada en l'apartat 2 de l'article 2 d'aquest decret, es destinarà un import global màxim de 3.725.000,00 euros.

2.2. Per a les ajudes dirigides a les persones o entitats beneficiàries corresponents a la tipologia B) indicada en l'apartat 2 de l'article 2 d'aquest decret, es destinarà un import global màxim de 4.275.000,00 euros.

3. En el supòsit de no esgotar-se el crèdit pressupostari destinat a atendre les sol·licituds presentades per les persones o entitats beneficiàries corresponents a les tipologies A) o B), abans indicades, el sobrant podrà destinar-se a augmentar l'import global màxim d'aquella tipologia l'estimació inicial de la qual siga insuficient per a atendre les sol·licituds que tinguen un informe favorable i estiguen condicionades a disposar de major consignació pressupostària.



Article 7. Termini, forma de presentació i nombre de sol·licituds

1. El termini per a la presentació de sol·licituds s'iniciarà a les 12.00 hores del 2 de març de 2021 i finalitzarà a les 12.00 hores del 2 d'abril de 2021.

2. Forma de presentació de sol·licituds

La presentació ha de ser telemàtica i requereix que la persona sol·licitant dispose de signatura electrònica avançada, i utilitzar qualsevol dels sistemes de signatura electrònica admesos en la Seu Electrònica de la Generalitat:

https://sede.gva.es/es/sede_certificados.

En cas de no disposar de signatura electrònica avançada, la persona interessada pot atorgar-ne la representació a una persona física que sí que tinga certificat electrònic perquè puga tramitar la sol·licitud d'ajudes, sempre que quede acreditat l'atorgament de la representació, mitjançant el formulari de representació per a la realització per mitjans telemàtics de tràmits d'ajudes directes sector oci nocturn Covid, emplenat i signat com cal.

La presentació del formulari de sol·licitud i de la documentació que s'ha d'aportar per a l'obtenció de l'ajuda s'ha de realitzar mitjançant el tràmit telemàtic habilitat amb aquesta finalitat. Qualsevol sol·licitud presentada seguint una altra via diferent de presentació a la que es descriu ací serà inadmesa.

L'accés a la tramitació telemàtica pot fer-se bé des de la Seu Electrònica de la Generalitat, en l'enllaç https://sede.gva.es/va/inicio, fent una cerca en l'apartat d'empreses, o bé directament en l'enllaç de tramitar amb certificat del tràmit de la Guia Prop corresponent a persones o entitats explotadores d'establiments públics d'oci nocturn de Turisme de la Comunitat Valenciana, en l'enllaç:



http://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=21512

3. Nombre de sol·licituds que es poden presentar

Només s'admet una sol·licitud per persona o entitat sol·licitant, llevat que aquesta exercisca l'explotació econòmica de més d'un establiment públic d'oci nocturn dels que s'especifiquen en l'apartat 2 de l'article 2 d'aquest decret, supòsit en el qual podrà presentar una sol·licitud per establiment. En aquest cas, el màxim d'ajuda per persona o entitat beneficiària no pot superar els 100.000,00 euros, sense perjudici de la limitació de la quantia corresponent a les ajudes de minimis.



4. La documentació de suport per a formalitzar les sol·licituds d'ajudes electrònicament estarà disponible en l'enllaç web següent, a partir de la data d'inici del termini de presentació de sol·licituds:

http://www.turisme.gva.es/opencms/opencms/turisme/va/contents/subvencion/instrucciones_etramitacion.html



Article 8. Documentació que ha d'acompanyar la sol·licitud

1. Els formularis que s'han de presentar en el tràmit de sol·licitud d'ajudes estaran disponibles en https://formulariosturisme.gva.es, a partir de la data d'inici del termini de presentació de sol·licituds. Aquests són els següents:

– Formulari de sol·licitud d'ajuda directa: document obligatori, emplenat i signat electrònicament des de la plataforma https://formulariosturisme.gva.es

– Formulari de declaració responsable: document obligatori, emplenat i signat electrònicament des de la plataforma https://formulariosturisme.gva.es, formulari que conté, entre altres aspectes exigibles en aplicació d'aquest decret, tant la declaració responsable sobre altres ajudes de minimis com sobre altres ajudes rebudes per als mateixos costos subvencionables o sobre l'ajuda estatal per a la mateixa mesura de finançament de risc.

– Formulari de model de domiciliació bancària de Turisme Comunitat Valenciana (plantilla normalitzada), l'aportació del qual és obligatòria i s'ha de descarregar des d'https://formulariosturisme.gva.es per a emplenar i signar electrònicament.

– Formulari de representació (plantilla normalitzada), obligatori en cas atorgament de la representació per a la realització d'aquest tràmit, que s'ha de descarregar des de l'enllaç https://formulariosturisme.gva.es per a emplenar i signar de manera manual.

2. La presentació de la sol·licitud comporta l'autorització a Turisme Comunitat Valenciana perquè obtinga, a través de la Plataforma Autonòmica d'Intermediació (PAI) i altres sistemes habilitats amb aquesta finalitat, excepte l'oposició expressa de la persona interessada, informació sobre:

a) La identitat de la persona sol·licitant i, si escau, del seu representant.

b) La vida laboral, en el cas que la persona sol·licitant siga treballadora per compte propi o persona autònoma, certificada per la Tresoreria de la Seguretat Social.

c) El compliment dels requisits exigits a les persones beneficiàries.



Article 9. Instrucció

1. La instrucció del procediment correspondrà a l'Àrea de Competitivitat Turística de Turisme Comunitat Valenciana, la qual comptarà amb la col·laboració de les unitats administratives de la resta d'àrees de l'entitat, i de les de la Direcció General de Turisme, tant dels serveis centrals com dels serveis territorials, i de les unitats administratives de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública que així es determinen en la instrucció que dicte la persona titular de la Presidència de Turisme Comunitat Valenciana en l'aplicació i l'execució d'aquest decret.

2. Després d'examinades les sol·licituds, l'òrgan instructor emetrà un informe en què farà constar si es compleixen els requisits necessaris per a la concessió de les ajudes i formularà, a través de la persona titular de la Direcció de Turisme Comunitat Valenciana, la proposta de concessió a l'òrgan competent per a resoldre.

3. El criteri per a la concessió de la subvenció, fins a esgotar el crèdit disponible, serà el de l'ordre de prelació de les sol·licituds presentades, que estarà determinat pel moment de la presentació de la sol·licitud, dins dels termes fixats en l'apartat 1 de l'article 7 d'aquest decret.



A aquest efecte, no es considera correctament presentada una sol·licitud, ni pot iniciar-se la tramitació d'aquesta, si aquesta no està acompanyada de la documentació requerida en l'apartat 1 de l'article 8 d'aquest decret; la persona o entitat sol·licitant pot esmenar d'ofici aquesta omissió o bé fer-ho durant el tràmit d'esmena que li òbriga l'òrgan instructor, en compliment del que s'estableix en els articles 21 i 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, únicament a través del tràmit electrònic d'aportació de documents a un expedient d'ajudes obert en Turisme Comunitat Valenciana, disponible en l'enllaç web següent:



https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=20174

De resultes de l'anterior, la data i hora en la qual la sol·licitud es considere completa determinaran la posició d'aquesta en l'ordre de prelació de les sol·licituds presentades.

4. Es poden dictar resolucions que afecten una part de les persones o entitats sol·licitants, a mesura que aquestes completen la totalitat de la documentació exigida.



Article 10. Resolució i recursos

1. La resolució de les sol·licituds presentades correspon a la persona titular de la Secretaria Autonòmica de Turisme en la seua condició de titular de la Presidència de Turisme Comunitat Valenciana.

Les resolucions de concessió de les ajudes regulades en aquest decret s'adoptaran en aplicació de la Resolució de 20 de gener de 2021, de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, sobre delegació de les competències de promoció, foment i ajudes derivades de Llei 14/2010, de 3 de desembre, d'espectacles públics, activitats recreatives i establiments públics en favor de Turisme Comunitat Valenciana, i es consideraran dictades per l'òrgan delegant.

2. La resolució de concessió determinarà la quantia concedida.

3. El termini per a resoldre i notificar la resolució procedent és de tres mesos des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds en la seu electrònica de Turisme Comunitat Valenciana. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s'haja dictat i notificat la resolució expressa, es produirà el silenci administratiu i la sol·licitud s'entendrà desestimada.

4. La resolució contindrà informació de l'import previst de l'ajuda en l'equivalent de subvenció bruta, així com del seu caràcter de minimis, i farà referència expressa al títol i a la publicació del reglament en el DOUE.

5. La resolució posarà fi a la via administrativa i contra aquesta podrà interposar-se un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la va dictar, en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la notificació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, davant el jutjat contenciós administratiu corresponent, de conformitat amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



Article 11. Mitjans de notificació

La resolució de concessió o de denegació es notificarà a la persona o l'entitat sol·licitant en els termes previstos en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i es publicarà en el web institucional de Turisme Comunitat Valenciana, en l'apartat corresponent a les ajudes 2021, tal com estableix la legislació bàsica de procediment administratiu comú, i també en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, en compliment del que s'estableix en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre publicitat de subvencions concedides.



Article 12. Forma de pagament

La liquidació i el pagament de les ajudes s'efectuaran una vegada justificat el compliment dels requisits amb la documentació presentada juntament amb la sol·licitud i aprovada la resolució de concessió corresponent. L'import de l'ajuda es lliurarà d'una sola vegada després que es dicte la resolució de concessió.



Article 13. Obligacions de les persones beneficiàries

A més del que es disposa en l'article 14 de la Llei general de subvencions, són obligacions de les persones beneficiàries:

a) Destinar les ajudes rebudes a cobrir capital circulant i despeses laborals de l'activitat realitzada per la persona o entitat sol·licitant o les que haja tingut o haja d'assumir a conseqüència de la suspensió de l'activitat motivada per les restriccions aplicades amb motiu de la pandèmia ocasionada per la Covid-19. Aquestes despeses hauran d'haver-se realitzat des de l'1 de gener i fins al 31 de desembre de 2021 i hauran de ser justificades per la persona o entitat perceptora de l'ajuda, amb el requeriment previ de Turisme Comunitat Valenciana.

b) Mantindre l'activitat econòmica objecte de subvenció durant sis mesos des de la notificació de la resolució de concessió de l'ajuda, aspecte que s'ha d'acreditar davant Turisme Comunitat Valenciana de la forma següent:

– En el cas que la persona o entitat perceptora de l'ajuda siga una persona treballadora autònoma, aquesta ha de figurar d'alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA) en la data anteriorment indicada, així com comptabilitzar el cobrament de la subvenció a través d'un codi comptable específic. En el cas de no estar subjecte al RETA, ha de justificar-ho aportant la documentació corresponent.

– En el cas que la persona o entitat perceptora de l'ajuda siga una persona jurídica, aquesta ha d'estar donada d'alta en el Cens d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal d'Administració Tributària en la data anteriorment indicada.

c) Facilitar totes les dades i la informació, en qüestions relacionades amb l'ajuda concedida, que li siguen requerides per Turisme Comunitat Valenciana.

d) Comunicar a Turisme Comunitat Valenciana la sol·licitud o obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, així com qualsevol incidència o variació que es produïsca en relació amb la subvenció concedida.

e) Complir les obligacions de transparència establides en la legislació bàsica, de conformitat amb el que es disposa en l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, en cas d'haver percebut durant un any ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a 10.000,00 euros. En concret, han de publicitar en la seua pàgina web, si en tenen, l'obtenció d'aquesta subvenció.

f) Sotmetre's a les actuacions de control financer establides en els articles 113 i següents de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, i en els articles 44 i següents de la Llei 38/2003, i també les que puguen dur a terme la Generalitat i altres òrgans de control.

g) La documentació justificativa (inclosos els documents electrònics) ha de conservar-se durant un termini de tres anys a partir del 31 de desembre següent a la presentació dels comptes en els quals estiguen incloses les despeses definitives de l'operació, tal com es defineix en l'article 140.1 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

h) La persona o entitat beneficiària està subjecta a les normes d'informació i comunicació que estableix el Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013. Entre aquestes normes cal destacar que la concessió de la subvenció implica l'acceptació de ser inclosa en la llista d'operacions establida en l'article 115, apartat 2, del reglament abans esmentat, que es publicarà de manera electrònica o per qualsevol altre mitjà, en la qual figuraran les persones o entitats beneficiàries, l'operació finançada i l'import de l'ajuda.

i) Així mateix, la persona o entitat beneficiària està subjecta a les normes d'informació i publicitat recollides en el Reglament d'execució (UE) núm. 821/2014, de la Comissió, de 28 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa a les modalitats concretes de transferència i gestió de les contribucions del programa, la presentació d'informació sobre els instruments financers, les característiques tècniques de les mesures d'informació i comunicació de les operacions i el sistema per al registre i l'emmagatzematge de dades.





Article 14. Control i reintegrament de subvencions

1. Donen lloc a l'obligació de reintegrar, totalment o parcialment, les quantitats percebudes, així com l'exigència de l'interés de demora des de la data del pagament de la subvenció fins que s'acorde la procedència del reintegrament d'aquesta, els casos previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. En particular, és procedent el reintegrament total de l'ajuda en el supòsit de falsedat de les declaracions responsables presentades.

2. De conformitat amb l'apartat d de l'article 35 de la Llei 2/2015, 2 d'abril, de la Generalitat, l'incompliment del que es disposa en la lletra e de l'article 13 d'aquest decret pot comportar el reintegrament total o parcial de la subvenció concedida, amb el procediment sancionador previ que se sotmetrà al que es disposa en el títol III de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat

3. El que es disposa en els apartats anteriors és aplicable sense perjudici de la qualificació possible dels fets com a infracció administrativa i la incoació del procediment sancionador, d'acord amb els articles 52 i següents de la Llei 38/2003, i els articles 173 i següents de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat.



Article 15. Protecció de dades

1. Les persones interessades tenen dret a sol·licitar l'accés a les dades personals, la rectificació o supressió d'aquestes, la limitació del tractament o a oposar-se a aquest. Poden exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació, oposició, supressió, portabilitat i limitació del tractament davant Turisme Comunitat Valenciana, dirigint-se per escrit a l'adreça de correu rgpd_turisme@gva.es, així com reclamar, si escau, davant l'autoritat de control en matèria de protecció de dades, especialment quan no hagen obtingut satisfacció en l'exercici dels seus drets. Amb aquesta finalitat, es pot accedir a la informació que consta en l'enllaç web següent:

http://www.gva.es/downloads/publicados/PR/TEXTO_INFORMACION_ADICIONAL.pdf

La persona interessada ha d'especificar quin d'aquests drets sol·licita que siga satisfet i, si no autoritza l'obtenció de dades d'identitat de la persona o entitat sol·licitant o, si escau, de qui exercisca la representació legal, ha d'aportar la documentació acreditativa corresponent de la identitat i la representació.

2. La informació relativa al tractament de dades de caràcter personal està disponible en el Registre d'Activitats de Tractament, en el web institucional de Turisme Comunitat Valenciana.

Si les persones interessades entenen que s'han vist perjudicades pel tractament o en l'exercici dels seus drets en relació amb la protecció de dades de caràcter personal, poden presentar una reclamació davant la Delegació de Protecció de Dades de la Generalitat, a través dels mitjans següents:

– Correu electrònic a dpd@gva.es (Reglament UE 2016/679).

– Adreça postal: Delegació de Protecció de Dades de la Generalitat, passeig de l'Albereda, 16, 46010 València.

– Gestió per mitjans electrònics del tràmit genèric de GVA per a l'exercici del dret d'accés, rectificació, supressió i portabilitat de les dades personals, limitació i oposició del tractament i a no ser objecte de decisions individuals automatitzades respecte a les seues dades personals registrades en la Generalitat.



Article 16. Potestat de verificació

D'acord amb el que s'estableix en la disposició addicional huitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i en l'article 4 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, l'òrgan gestor pot verificar les dades manifestades per les persones interessades amb la finalitat de comprovar-ne l'exactitud.

La potestat de verificació inclou verificar la identitat de la persona sol·licitant o, si escau, del seu representant legal i consultar les dades següents que consten en la Base de dades Nacional de Subvencions (BDNS): les subvencions i ajudes que li han sigut concedides, incloses aquelles a les quals se'ls aplica la regla de minimis, i que la persona sol·licitant no està inhabilitada per a percebre subvencions.



Article 17. Incidències

La persona titular de la Direcció de Turisme Comunitat Valenciana té la competència per a resoldre les incidències de qualsevol naturalesa que es produïsquen després de la concessió de les ajudes regulades mitjançant aquest decret.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Normativa aplicable

Aquestes ajudes tenen la consideració de subvencions públiques i es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual se n'aprova el Reglament, i la resta de normativa concordant, i per la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; així com pel Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de recuperació, transformació i resiliència quant a subvencions públiques i, si escau, la possible normativa que en l'àmbit de la Comunitat Valenciana puga establir-se en aplicació i desplegament d'aquest.



Aquestes ajudes se subjecten igualment a:

a) El Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006, del Consell; així mateix se subjecten al Reglament (UE) núm. 1304/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu al Fons Social Europeu, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006, del Consell.

b) El Reglament (UE) núm. 1301/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el Fons Europeu de Desenvolupament Regional i sobre disposicions específiques relatives a l'objectiu d'inversió en creixement i ocupació, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1080/2006.

c) El Reglament d'execució (UE) núm. 821/2014, de la Comissió, de 28 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa a les modalitats concretes de transferència i gestió de les contribucions del programa, la presentació d'informació sobre els instruments financers, les característiques tècniques de les mesures d'informació i la comunicació de les operacions, i el sistema per al registre i emmagatzematge de dades.

d) L'Ordre HFP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional per al període 2014-2020.

e) El Reglament (UE) 2020/2221, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 1303/2013, pel que fa als recursos addicionals i les disposicions d'execució a fi de prestar assistència per a afavorir la reparació de la crisi en el context de la pandèmia de Covid-19 i les conseqüències socials d'aquesta, i per a preparar una recuperació verda, digital i resilient de l'economia (REACT UE).



Segona. Finançament

Les actuacions recollides en aquest decret són susceptibles d'inclusió en el PO FEDER 2014-2020 de la Comunitat Valenciana, mitjançant l'objectiu específic REACT-UE 3.2, relatiu al suport a mesures d'ajuda econòmica a les regions més dependents dels sectors més afectats per la crisi de la Covid-19, com a part de la resposta de la Unió a la pandèmia de Covid-19.

Les ajudes previstes en aquest decret poden finançar-se amb càrrec als fons que corresponguen a la Comunitat Valenciana procedents dels recursos addicionals REACT-EU, d'ajuda a la recuperació per a la cohesió i els territoris d'Europa, que s'apliquen en el marc dels fons estructurals. A aquest efecte, i vinculat al caràcter excepcional de l'objecte i la finalitat de les ajudes, mitjançant l'expedient de modificació pressupostària corresponent, poden generar-se els crèdits corresponents en l'estat de despeses del pressupost, amb l'informe previ de la direcció general competent en matèria de fons europeus, sense que hi siguen aplicables els criteris i requisits establits en l'article 50.2 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Tercera. Dret de la competència

1. Aquestes ajudes se sotmeten al règim de minimis establit en el Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, publicat en el DOUE L352 de 24 de desembre de 2013, modificat pel Reglament (UE) 2020/972, de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, publicat en el DOUE L215 de 7 de juliol de 2020, que prorroga la vigència d'aquest fins al 31 de desembre de 2023.

2. L'aplicació d'aquest règim suposa que l'import total de les ajudes de minimis concedides a una única empresa (s'ha d'entendre per única empresa la que es defineix així en l'apartat 2 de l'article 2 del Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió) no ha d'excedir els 200.000,00 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

3. Les ajudes de minimis concedides d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, poden acumular-se amb les ajudes de minimis concedides d'acord amb el Reglament (UE) núm. 360/2012, de la Comissió, fins al límit màxim establit en aquest últim reglament. Poden acumular-se amb ajudes de minimis concedides conforme amb uns altres reglaments de minimis fins al límit màxim pertinent que s'estableix en l'apartat 2 de l'article 3 del Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió.

4. Les ajudes de minimis no s'acumulen amb cap ajuda estatal relativa a les mateixes despeses subvencionables o amb ajuda estatal per a la mateixa mesura de finançament de risc, si aquesta acumulació excedeix la intensitat d'ajuda o de l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptada per la Comissió. Les ajudes de minimis que no es concedisquen per a costos subvencionables específics ni puguen atribuir-se a costos subvencionables específics poden acumular-se amb altres ajudes estatals concedides en virtut d'un reglament d'exempció per categories o d'una decisió adoptada per la Comissió.





Quarta. Entitats col·laboradores

En aplicació de l'article 12 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s'habilita Turisme Comunitat Valenciana per a designar com a entitat col·laboradora la que, actuant en nom i per compte d'aquest òrgan concedent, lliure i distribuïsca els fons públics als beneficiaris o col·labore en la gestió de la subvenció sense que es produïsca el lliurament i la distribució previs dels fons rebuts, tot això en els termes establits en l'article 16.6 de la Llei 38/2003, abans esmentada.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació

S'habilita la persona titular de la Presidència de Turisme Comunitat Valenciana per a dictar les instruccions i adoptar les mesures que considere oportunes per a l'aplicació i l'execució del que es disposa en aquest decret.



Segona. Efectes

Aquest decret produeix efectes a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquest decret, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar potestativament un recurs de reposició davant de l'òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes des de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que es disposa en els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé un recurs contenciós administratiu davant del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, tot això de conformitat amb el que es disposa en els articles 10, 44 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.



València, 19 de febrer de 2021



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Justícia, Interior i

Administració Pública,

GABRIELA BRAVO SANESTANISLAO

Mapa web