Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 1/2021, de 15 de febrer, de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, d'aprovació de les bases reguladores i convocatòria d'ajudes al sector del taxi de la Comunitat Valenciana per la Covid-19. [2021/1395]

(DOGV núm. 9022 de 17.02.2021) Ref. Base de dades 001425/2021




PREÀMBUL



La Covid-19 ha colpejat amb severitat l'economia en general amb un impacte directe sobre la producció global, les cadenes de subministrament i la major part de les empreses en pràcticament tots els sectors. En concret, en l'àmbit del transport per carretera, la disminució de la mobilitat ha sigut també general, que ha afectat de manera més o menys greu segons els períodes de suspensió temporal de l'activitat i desconfinament. Aquesta reducció de la mobilitat no sols ha sigut interna, sinó que ha afectat severament el sector del turisme provinent de l'exterior i, indirectament, el transport de viatgers.

L'impacte provocat per la pandèmia obliga les administracions públiques a abordar aquesta situació adoptant mesures que pal·lien els efectes de la brusca disminució dels ingressos, agreujada encara més per l'increment dels costos derivats de les mesures sanitàries aprovades per a combatre el virus. En aquest context, es va aprovar el Decret 88/2020, de 31 de juliol, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i convocatòria d'ajudes per la Covid-19 a empreses que presten transport públic regular de viatgers d'ús general, l'objectiu del qual és mantindre la prestació d'aquests serveis públics, de tal manera que es continue garantint el dret a la mobilitat.

A la Comunitat Valenciana existeixen més de 4.700 autoritzacions de taxi en municipis o àrees de prestació conjunta. El taxi presta un servei de transport públic d'acord amb el que estableix l'article 3 de la Llei 13/2017, de 8 de novembre, de la Generalitat, del taxi de la Comunitat Valenciana, que també s'ha vist afectat per una important disminució de la demanda, per la qual cosa resulta convenient que des de l'Administració es vetle per la continuïtat de la seua prestació mitjançant la concessió d'ajudes que alleugen la situació descrita. En la quantificació d'aquestes s'ha entés que una ajuda directa per a cada autorització de taxi de la Comunitat Valenciana és la millor manera d'arribar a tot el sector de manera equitativa i amb celeritat.

Per tot el que s'ha exposat, i d'acord amb els articles 168.1.c de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, 28.c de la Llei 5/1983, de 30 desembre, de la Generalitat, del Consell, el que disposen la disposició addicional cinquena de la Llei 4/2020, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2021, i el Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, amb l'informe previ de l'Advocacia General de la Generalitat,





ORDENE



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquesta ordre és aprovar les bases que regulen la concessió d'ajudes directes als titulars d'autoritzacions de taxi radicades a la Comunitat Valenciana, per a pal·liar els efectes econòmics ocasionats amb la pandèmia Covid-19 i la disminució de la mobilitat.



Article 2. Règim de concessió i raons d'interés públic que hi concorren

1. Aquestes subvencions es concedeixen de manera directa, en aplicació del que preveuen els articles 22.2.c i 28, apartats 2 i 3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; i la disposició addicional cinquena de la Llei 4/2020, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2021, per concórrer raons d'interés econòmic, social i humanitari, derivades de la pandèmia de la Covid-19, que va provocar la declaració de l'estat d'alarma en tot el territori nacional inicialment mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, i, posteriorment, mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per a contindre la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2. En concret, el caràcter singular d'aquestes subvencions deriva de la naturalesa excepcional, única i imprevisible dels esdeveniments que les motiven. Atés l'objecte específic de la subvenció, se segueix el procediment de concessió directa i no el de concurrència competitiva.

2. Les raons d'interés públic que justifiquen l'atorgament directe de les subvencions radiquen en la necessitat de garantir el dret a la mobilitat de les persones mitjançant els serveis de transport públic de viatgers en taxi, a fi de preservar la continuïtat d'aquest.

3. Són aplicables a aquestes ajudes el Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE L352, 24.12.2013), i el Reglament (UE) núm. 2020/972, de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 1407/2013, pel que fa a la seua pròrroga, i el Reglament (UE) núm. 651/2014, pel que fa a la seua pròrroga i els ajustos pertinents.

4. Així mateix, hi són aplicables les excepcions incloses en l'article 1.1 del Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013.



Article 3. Persones beneficiàries i requisits

1. Podran optar a les ajudes previstes en aquesta ordre: els titulars d'autoritzacions del taxi radicades a la Comunitat Valenciana, que en la data de sol·licitud de l'ajuda complisquen els següents requisits:

– Posseir una autorització tipus VT radicada a la Comunitat Valenciana, visada i en vigor en el moment de la sol·licitud.

– Estar al corrent en el compliment d'obligacions tributàries i de Seguretat Social.

– Els exigits per al titular de l'autorització, d'acord amb el que estableix l'article 8 de la Llei 13/2017, de 8 de novembre, del taxi de la Comunitat Valenciana.

2. Les persones beneficiàries no hauran d'incórrer en cap de les prohibicions previstes en l'apartat 2 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Article 4. Protecció de dades de caràcter personal

1. La gestió d'aquestes ajudes pot comportar el tractament de dades de caràcter personal en el marc que disposa el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades; i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. La informació relativa al tractament de les dades de caràcter personal es troba disponible en el Registre d'Activitats de Tractament, publicat en la pàgina web de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat. En concret, la informació bàsica del tractament corresponent a cada ajuda estarà disponible en el formulari de sol·licitud d'aquesta.

3. D'acord amb el que estableix la disposició addicional huitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, i l'article 4 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, l'òrgan gestor podrà verificar aquelles dades manifestades per les persones interessades amb la finalitat de comprovar l'exactitud d'aquests.

La potestat de verificació també implica l'accés a les següents dades que consten en la Base de Dades Nacional de Subvencions: consulta de concessions i ajudes, consulta d'inhabilitacions, i, en el seu cas, consulta de concessions i ajudes per la regla de minimis.



Article 5. Finançament

La dotació d'aquestes ajudes puja a un import global màxim de 4.750.000,00 d'euros, amb càrrec a la línia habilitada a aquest efecte, dins del programa pressupostari 513.30, Planificació, transport i logística, de l'estat de despeses del pressupost de la Generalitat per a 2021, línia «Ajudes directes al taxi a conseqüència de la Covid-19», 08.02.02.513.30.4 – S8553000, sense perjudici de la possible ampliació que puga donar lloc a una generació, ampliació, incorporació o transferència de crèdit.



Article 6. Import de les ajudes

Les persones beneficiàries podran optar a una ajuda per cadascuna de les autoritzacions de les quals siguen titulars. L'import de la quantia a percebre serà determinada pel resultat de dividir 4.750.000 € entre el nombre total d'autoritzacions admeses a aquests efectes segons totes les sol·licituds presentades, sense que la xifra màxima a percebre per cada autorització admesa en aquesta convocatòria puga ser superior a 3.000 €.

Així mateix, el límit per beneficiària a percebre per la totalitat de les autoritzacions de taxi per a les quals presente sol·licitud serà de 18.000 €.



Article 7. Forma i termini de presentació de les sol·licituds

1. La sol·licitud es presentarà de manera telemàtica en la seu electrònica de la Generalitat (https:// sede.gva.es), accedint a la Guia Prop, «tràmits i serveis». Així mateix, l'accés al tràmit podrà realitzar-se a través de la següent URL:

https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=21394

https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=21394

S'inadmetrà qualsevol sol·licitud presentada seguint un procediment diferent del que es descriu ací.

2. Per a la tramitació telemàtica s'haurà de disposar de signatura electrònica avançada, amb un certificat admés per la seu electrònica de la Generalitat (http://sede.gva.es).

3. El termini per a la presentació de sol·licituds serà de 15 dies hàbils i s'iniciarà a les 09.00 hores de l'endemà a la publicació d'aquesta ordre en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

4. Qualsevol esmena i/o aportació de documentació complementària, una vegada realitzada la sol·licitud, es durà a terme telemàticament en la seu electrònica de la Generalitat, fent referència al codi d'expedient que li haja sigut assignat. L'accés al tràmit concret d'aportació de documentació complementària podrà realitzar-se a través de la següent URL:

https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=21466

https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=21466

5. La no-esmena o aportació en termini de la corresponent documentació determinarà l'exclusió de la sol·licitud.



Article 8. Documentació que ha d'acompanyar la sol·licitud

1. Mitjançant declaració responsable, que formarà part del formulari de la sol·licitud, les persones sol·licitants hauran de manifestar el compliment dels requisits assenyalats en l'article 3 d'aquesta ordre, els exigits per la normativa reguladora en matèria de subvencions i, en particular, aquells exigits per al titular de l'autorització per l'article 8 de la Llei 13/2017, de 8 de novembre, del taxi de la Comunitat Valenciana.



2. També mitjançant declaració responsable haurà de comunicar-se qualsevol ajuda de minimis concedida durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs, així com sobre altres ajudes pels mateixos costos subvencionables o amb ajuda estatal per a la mateixa mesura de finançament de risc, a fi de comprovar que no se superen els límits de l'apartat 2 de l'article 5 del Reglament (UE) número 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013.

3. Així mateix, hauran d'aportar model de domiciliació bancària i acreditar la representació, si actuen a través de representant.



Article 9. Instrucció del procediment i forma de pagament

1. La instrucció del procediment correspondrà a la Subdirecció General de Transport.

2. Examinades les sol·licituds, l'òrgan instructor formularà la proposta de concessió a l'òrgan competent per a resoldre, amb indicació del nombre d'autoritzacions que compleixen els requisits i l'import total proposat.

3. L'import de l'ajuda es lliurarà d'una sola vegada després que es dicte la resolució de concessió, mitjançant transferència bancària.



Article 10. Resolució i recursos

1. La competència per a resoldre sobre les sol·licituds presentades correspon a la persona titular de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat o òrgan en el qual aquesta delegue.

2. La resolució de concessió determinarà la quantia concedida a cada beneficiari i incorporarà, si escau, les condicions, obligacions i determinacions accessòries a què hagen de subjectar-se.

3. El termini per a resoldre i notificar la resolució procedent serà de tres mesos des de la finalització del termini de presentació de les sol·licituds. Transcorregut aquest termini, sense que s'haja dictat i notificat resolució expressa, es produirà el silenci administratiu i la sol·licitud podrà entendre's desestimada.

4. La resolució posarà fi a la via administrativa i contra aquesta podrà interposar-se un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la va dictar en el termini d'un mes a partir de l'endemà de ser notificada, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos davant la Sala Contenciosa Administrativa del TSJCV, de conformitat amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici de la interposició de qualsevol altre recurs que es considere oportú.





Article 11. Obligacions generals de les beneficiàries

1. Les persones que resulten beneficiàries quedaran obligades a sotmetre's a la normativa sobre supervisió, seguiment i control de subvencions, així com a facilitar tota la informació requerida per l'òrgan gestor de l'ajuda. Igualment quedaran, en tot cas, subjectes a les obligacions imposades per l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. A més, hauran de complir les següents obligacions:

a) Facilitar totes les dades i informació, en qüestions relacionades amb les subvencions concedides, que li siguen requerides per l'òrgan instructor d'aquest procediment.

b) Complir les obligacions de transparència establides en l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, en cas d'haver percebut durant un any ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a deu mil euros.

c) Les persones jurídiques hauran de publicitar en la seua pàgina web, si la tenen, l'obtenció d'aquesta ajuda.

d) Sotmetre's a les actuacions de control financer previstes en els articles 113 i següents de la Llei 1/2015, i en els articles 44 i següents de la Llei 38/2003, així com les que puguen dur a terme la Generalitat i altres òrgans de control.



Article 12. Minoració i reintegrament

1. Donarà lloc a l'obligació de reintegrar, totalment o parcialment, les quantitats percebudes, així com l'exigència de l'interés de demora des de la data del pagament de la subvenció, fins que s'acorde la procedència del reintegrament d'aquesta en els casos prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003.

2. El que disposa l'apartat anterior serà aplicable sense perjudici de la possible qualificació dels fets com a infracció administrativa i incoació del procediment sancionador, d'acord amb els articles 52 i següents de la Llei 38/2003, i els articles 173 i següents de la Llei 1/2015.



3. Comportarà la pèrdua del dret de cobrament de la subvenció i reintegrament d'aquesta, la comprovació que la subvenció siga destinada a la realització d'una activitat o al compliment d'una finalitat prohibida en el títol VI de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana.



Article 13. Compatibilitat de les ajudes

Aquestes subvencions seran compatibles amb la percepció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o entitats públiques o privades, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, tenint en compte que l'import total de les subvencions rebudes en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, supere el cost de l'activitat subvencionada. En aquest cas, serà procedent el reintegrament de l'excés.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Aplicació i execució

Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria de transport per a l'aplicació i execució d'aquesta ordre.





Segona. Efectes

Aquesta ordre produirà efectes l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquesta ordre, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar potestativament un recurs de reposició en el termini d'un mes comptat a partir de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que disposen els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé un recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Tot això de conformitat amb el que disposen els articles 10, 44 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.



València, 15 de febrer de 2021.– El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat: Arcadi España García.

Mapa web