Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ d'1 d'abril de 2020, del director general de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, per la que s'estableixen instruccions en relació amb la impartició de formació professional per a l'ocupació després de la suspensió de les accions formatives a conseqüència de la crisi sanitària provocades pel COVID-19. [2020/2795]

(DOGV núm. 8780 de 03.04.2020) Ref. Base de dades 002924/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Malaltia infecciosa
    Descriptors:
      Temàtics: política sanitària, cura d'infermeria, epidèmia, malaltia infecciosa



Com a conseqüència de la crisi sanitària provocada pel coronavirus COVID-19, d'acord amb el que s'estableix per part de les autoritats sanitàries, el 13 de març 2020 es va acordar la suspensió fins a una altra ordre de les accions formatives en modalitat presencial, així com la part presencial en la modalitat de teleformació, gestionades i finançades LABORA.

En aquest sentit, el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, BOE número 67, de 14/03/2020, en el seu article 9 estableix mesures mitjanes de contenció en l'àmbit educatiu i de la formació:

“1. Se suspén l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament contemplats en l'article 3 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, inclosa l'ensenyament universitari, així com qualssevol altres activitats educatives o de formació impartides en altres centres públics o privats.

2. Durant el període de suspensió es mantindran les activitats educatives a través de les modalitats a distància i «on line», sempre que resulte possible.”

D'acord amb l'anterior, es dicten les següents instruccions destinades a les accions formatives gestionades per LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació i ara suspeses en modalitat presencial, així com la part presencial en la modalitat de teleformació, i en ús de las facultatés que em confereixen las següents disposicions:

- Disposición final primera de l'Ordre 4/2016, de 26 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores i es determina el Programa de Formació Professional per a l'Ocupació per a la realització d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones desocupades i la formació amb compromís de contractació.

- Disposición final primera de l'Ordre 23/2018, de 27 de desembre, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores i es determina el programa de formació per a l'ocupació per a la realització d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones ocupades.

- Disposición final primera de l'O*rden 11/2016, de 15 de juliol, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores i es determina el programa mixt d'ocupació-formació Tallers d'Ocupació.



RESOLC



Primer. Objecte

L'objecte de la present resolució és la regulació de la suspensió temporal que afecta les accions formatives de formació professional per a l'ocupació, en la modalitat presencial, així com la part presencial en la modalitat de teleformació, gestionades i/o finançades per LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació.

Així mateix, es recullen els requisits que puguen permetre a les entitats de formació obtindre l'autorització per a canviar la modalitat presencial per una altra formació alternativa que garantisca la transmissió del coneixement i la seua avaluació per a evitar, en la mesura del possible, la interrupció de l'activitat formativa en aquestes circumstàncies excepcionals.



Segon. Àmbit d'aplicació

La suspensió serà aplicable fins a una altra ordre, d'acord amb el que establisquen les autoritats sanitàries, respecte del as accions formatives de formació professional per a l'ocupació, en modalitat presencial, així com la part presencial en la modalitat de teleformació, dels següents programes:

- Programes mixtos d'Ocupació – Formació: Tallers d'Ocupació.

- Accions formatives dirigides prioritàriament a persones treballadores ocupades.

- Accions formatives dirigides prioritàriament a persones treballadores desocupades.

- Accions formatives realitzades en el marc de convenis de col·laboració.

- Activitats formatives de plans de formació dirigits a la capacitació per al desenvolupament de les funcions relacionades amb el diàleg social i la negociació col·lectiva.

- Accions formatives impartides en Centres de Referència Nacional, centres LABORA Formació i Centres Integrats de Formació Professional de titularitat de Labora.

- La formació no finançada amb fons públics desenvolupada per centres i entitats d'iniciativa privada destinada a l'obtenció de certificats de professionalitat.

- L'activitat formativa inherent als contractes per a la formació i l'aprenentatge.



Tercero. Alternatives en la modalitat d'impartició

Les entitats de formació podran sol·licitar el canvi de la modalitat d'impartició presencial per altres alternatives de formació a distància i on line, en el sentit que recull l'apartat 2 de l'article 9 del Real Decreo 463/2020, de 14 de març, perquè es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

Per part de la Direcció General d'Ocupació i Formació s'autoritzarà, en el seu cas, tota alternativa presentada per les entitats que garantisquen la transmissió del coneixement i la seua avaluació per a evitar la interrupció de l'activitat formativa.

Les sol·licituds han d'estar referides a accions iniciades abans del 13 de març o de les quals s'haguera comunicat el seu inici abans d'aqueixa data. Les accions que es reprenguen en una modalitat de formació alternativa a la presencial, la podran mantindre fins a la seua finalització.



Quan la formació correspon a certificats de professionalitat, la impartició de les accions formatives en modalitat presencial, podrà substituir-se per impartició en la modalitat de teleformació, només quan el centre de formació dispose dels mitjans i acreditacions prèvies per a dur a terme la impartició en aquesta modalitat, i en els termes que es recullen l'Ordre ESS/1897/2013, de 10 d'octubre, per la qual es desenvolupa el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat i els reials decrets pels quals s'estableixen certificats de professionalitat dictats en la seua aplicació i l'Ordre ESS/722/2016, de 9 de maig, per la qual s'amplia l'oferta de certificats de professionalitat susceptibles d'impartir-se en la modalitat de teleformació i s'estableixen les especificacions per a la seua impartició.



Les avaluacions, tutories i el mòdul de prácticas professionals no laborals exigides en cada certificat de professionalitat es realitzaran una vegada finalitzat el període de suspensió de la formació presencial.



Quart. Autorització del canvi de modalitat.

Les entitats que sol·liciten el canvi de modalitat hauran d'aportar declaració responsable en la qual s'indique que s'ha informat a tot l'alumnat de la possibilitat d'aquesta modalitat d'impartició, i en la qual conste la seua intenció de continuar o no amb la formació, i així mateix que s'ha posat a la disposició de tot l'alumnat participant els mitjans tècnics i didàctics suficients que permeten la seua realització, segons el model que s'adjunta (Annex I)

A més es detallarà la següent informació:

- Accions o mòduls formatius afectats.

- Calendari previst.

- Mitjans i recursos didàctics que es pretén utilitzar.

- Metodologia de treball.

- Sistema d'avaluació.

- Acord de totes les persones del grup i acreditació de la disponibilitat de mitjans.



La Subdirecció General de Formació Professional per a Ocupació comprovarà el compliment dels requisits i proposarà l'autorització, en el seu cas, per a iniciar o reiniciar l'activitat en el cas d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones ocupades. En la resta de programes seran les Direccions Territorials d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball las encarregueuas de realitzar aquesta comprobación i eventual proposta d'autorització.

Les d'especialitats corresponents a certificats de professionalitat i que l'alternativa proposada siga la modalitat de teleformació, es comprovarà que la plataforma indicada per l'entitat està acreditada pel SEPE.

Una vegada finalitzat el període de suspensió també s'haurà de presentar una declaració responsable signada per l'alumnat, segons el model que s'adjunta (Annex II).



En els casos en els quals es requerira, a la finalització del període de suspensió de la formació presencial, es podran proporcionar hores de reforç presencials per als alumnes que ho necessiten a fi de preparar les proves d'avaluació dels mòduls formatius.



Quinto. Justificació econòmica.

Les entitats beneficiàries de subvencions podran imputar els costos laborals, lloguers d'espais, subministraments o qualsevol altre que resulte estrictament necessari mantindre durant el període de suspensió, sense que en cap cas puguen superar-se els límits aplicables ni l'import de la subvenció concedida.

Les absències de l'alumnat durant el període de suspensió seran considerades com a assistència a l'efecte de la liquidació econòmica, sense que en cap cas implique un augment de l'import de la subvenció concedida.

Es consideraran com a baixa justificades els casos de les persones que no es reincorporen a l'activitat docent en les dates en què es reinicie després de la interrupció acordada el 13 de març de 2020. A aquest efecte es considerarà que les persones que finalitzen vàlidament seran les que figuraven d'alta en aqueixa data.





Sexto. Beques i ajudes

L'alumnat amb una discapacitat igual o superior al 33% mantindrà el seu dret a rebre una ajuda en concepte de beca pels dies que continue atenent l'acció formativa en la modalitat alternativa autoritzada.



Seté. Suspensió de les pràctiques

Una vegada finalitzat el període d'aïllament, les entitats de formació podran oferir les pràctiques no laborals en les seues pròpies instal·lacions, a l'efecte de que totes aquelles persones a les quals li van ser suspeses puguen finalitzar el seu itinerari formatiu.



Huité. Formació dirigida prioritàriament a persones ocupades

Les persones treballadores que es troben en situació de desocupació com a conseqüència d'un ERTE derivat de la situació excepcional d'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, computaran com a persones treballadores ocupades a l'efecte de la liquidació econòmica de la subvenció i del compliment dels percentatges de participació de l'alumnat desocupat i ocupat.



Davant l'excepcionalitat de les circumstàncies sobrevingudes, les entitats beneficiàries podran sol·licitar la modificació de la metodologia impartidora sense que tinga la consideració de modalitat d'execució.



Nové. Programes mixtos de Empleo-formació

En els programes mixtos d'Ocupació-Formació, Escoles d'Ocupació i Tallers d'Ocupació, es tindran així mateix en compte les mesures preventives en relació amb el coronavirus (COVID-19) que puguen adoptar respecte de les seues instal·lacions les entitats promotores. En tot cas, aquestes suspensions no afectaran les subvencions concedides, sent justificables les despeses imputables als períodes de suspensió, ni suposaran un increment de la duració prevista per a cadascun dels projectes.



Dècim. Contractes per a la formació i l'aprenentatge

La suspensió de l'activitat formativa presencial inherent a els contractes per a la formació i l'aprenentatge dels programes de formació dual, incloent la part presencial que es realitze en la modalitat de teleformació, implicarà que la formació s'ajornarà o concentrarà de manera que es puga impartir amb posterioritat a la suspensió, amb el límit en tot cas de la duració acordada en el contracte.

Aquesta previsió no serà aplicable als contractes de formació i aprenentatge subscrits en el marc dels programes mixtos d'Ocupació i Formació.



Onze

Aquesta resolució tindrà eficàcia des de la data de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquest acte, que esgota la via administrativa, podrà interposar-se potestativament recurs de reposició davant aquest mateix òrgan en el termini d'un mes, segons el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos ante la Sala Contencioso-administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, conforme al que es preveu en els articles 10.1.a) i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa. Tot això sense perjudici de la interposició de qualsevol altre recurs que es considere pertinent.



València, 1 d'abril de 2020.– El director general de Labora Servei Valencià d'Ocupació i Formació: Enric Nomdedéu i Biosca.

Mapa web