Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 20 d'agost de 2019, del secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional, per la qual es regula l'elaboració de les actuacions del Pla d'actuació per a la millora (PAM), s'autoritzen programes i s'assignen hores addicionals de personal docent als centres educatius públics amb titularitat de la Generalitat Valenciana, per a desenvolupar-ho en el curs 2019-2020. [2019/8306]

(DOGV núm. 8623 de 29.08.2019) Ref. Base de dades 007855/2019






La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, estableix a l'article 125 que en la Programació General Anual es recolliran tots els aspectes relatius a l'organització i el funcionament del centre, incloent-hi els projectes, el currículum, les normes i els plans d'actuació.



El Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, estableix el currículum bàsic de l'Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat, i en el seu article 16 indica que les administracions educatives regularan les mesures d'atenció a la diversitat entre les quals es troben els programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR de 3r d'ESO per àmbits).

El Decret 51/2011, de 13 de maig, del Consell, regula el sistema d'informació ITACA com a instrument per a la gestió i la comunicació de les dades i dels documents necessaris per a l'adequat funcionament del sistema educatiu de la Comunitat Valenciana, per a aquells centres que imparteixen ensenyaments reglats no universitaris.

El Decret 136/2015, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es modifica el Decret 87/2015, de 5 de juny, del Consell, especifica que per a facilitar l'obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria es podran establir programes específics d'atenció a la diversitat en 4t curs d'ESO, que donen continuïtat als Programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment.

El Decret 41/2016, de 15 d'abril, del Consell, estableix el sistema per a la millora de la qualitat dels serveis públics i l'avaluació dels plans i programes en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, així com la finalitat d'impulsar els principis de la gestió de la qualitat total i el grau de qualitat dels serveis que es presten a la ciutadania, identificant els punts forts així com aquells aspectes susceptibles de millora.

El Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià, estableix i regula els principis i les actuacions encaminades al desenvolupament d'un model inclusiu en el sistema educatiu valencià per a fer efectius els principis d'equitat i igualtat d'oportunitats en l'accés, la participació, la permanència i el progrés de tot l'alumnat, i aconseguir que els centres docents es constituïsquen en elements dinamitzadors de la transformació social cap a la igualtat i la plena inclusió de totes les persones, especialment d'aquelles que es troben en situació de major vulnerabilitat i en risc d'exclusió.



L'Ordre 12/2013, de 14 de març, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, fixa els criteris per a la determinació de les relacions de llocs de treball i publica les plantilles tipus de les escoles infantils (segon cicle), col·legis públics d'Educació Primària, col·legis públics d'Educació Infantil i Primària i centres d'Educació Especial de titularitat de la Generalitat Valenciana.

L'Ordre 62/2014, de 28 de juliol, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, actualitza la normativa que regula l'elaboració dels plans de convivència en els centres educatius de la Comunitat Valenciana i estableix els protocols d'actuació i intervenció davant de supòsits de violència escolar.

L'Ordre 69/2015, de 25 de juny, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, estableix els criteris per a la dotació de plantilles dels centres docents públics que imparteixen Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat i Formació Professional.

L'Ordre 38/2016, de 27 de juliol, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, regula el Pla d'actuació per a la millora, el Programa de reforç per a 4t d'ESO i el Programa d'aula compartida.



L'Ordre 20/2019, de 30 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l'organització de la resposta educativa per a la inclusió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics del sistema educatiu valencià, té per objecte regular l'organització de la resposta educativa en els centres docents, en el marc de l'educació inclusiva, amb la finalitat de garantir l'accés, la participació, la permanència i el progrés de tot l'alumnat, com a nucli del dret fonamental a l'educació i des dels principis de qualitat, igualtat d'oportunitats, equitat i accessibilitat universal. Igualment, té per objecte regular el procés de detecció de barreres a la inclusió, la identificació de les necessitats específiques de suport educatiu i les necessitats de compensació de desigualtats, en l'àmbit educatiu i administratiu.



La Resolució de 5 de juliol de 2019, del secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional, aprova les instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres que imparteixen Educació Infantil de segon cicle i Educació Primària durant el curs 2019-2020.



La Resolució de 5 de juliol de 2019, del secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional, aprova les instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres que imparteixen Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat durant el curs 2019-2020.

La Resolució de 9 de juliol de 2019, del secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional, dicta les instruccions en matèria d'ordenació acadèmica i d'organització de l'activitat docent als centres de formació de persones adultes sostinguts amb fons públics per al curs acadèmic 2019-2020.

La Resolució de 20 d'agost de 2018, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació, regula l'elaboració de les actuacions del Pla d'actuació per a la millora (PAM), s'autoritzen programes i s'assignen hores addicionals de personal docent als centres educatius públics de titularitat de la Generalitat Valenciana per al seu desenvolupament en el curs 2018-2019.

Les instruccions del 29 de març de 2018, del director general de Política Educativa, estableixen el procediment per a la realització dels qüestionaris de context i de l'avaluació individualitzada final de tercer d'Educació Primària per al curs 2017-2018, i les instruccions de 29 de març de 2018, de la Direcció General de Política Educativa, regulen el procediment per a la valoració del context i els hàbits de lectura en el nivell de segon d'Educació Secundària Obligatòria dels centres educatius sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana. Basant-se en els resultats d'ambdues avaluacions, s'ha elaborat l'informe de context dels centres educatius que ha de servir com a punt de partida per a la detecció de les barreres d'inclusió i de les necessitats educatives de cada centre per a l'elaboració de les propostes en el Pla d'actuació per a la millora.



La Comunitat Valenciana i el Ministeri d'Educació i Formació Professional han subscrit un conveni de col·laboració per al desenvolupament del Programa d'Orientació i Reforç per a l'Avanç i Suport en l'Educació amb cofinançament del Fons Social Europeu (FSE). Aquest programa es durà a terme en els centres determinats per aquesta resolució mitjançant Activitats de Reforç i Activitats d'Extensió Educativa. Aquests tallers estan dirigits a l'alumnat en risc d'abandonament escolar de 5é i 6é d'Educació Primària, i de 1r i 2n d'ESO. Les activitats es desenvoluparan per personal docent adscrit al centre educatiu i dins o fora de l'horari lectiu. Tant la direcció del centre educatiu com el personal docent que desenvolupe aquestes activitats haurà de complir amb els requisits de gestió i justificació marcats per l'FSE i que es comunicaran als centres educatius mitjançant les corresponents instruccions.



Per a garantir l'autonomia i la qualitat dels processos educatius és necessari que cada centre puga gestionar el seu personal docent i els seus recursos materials de manera que puga donar la millor resposta educativa possible, tenint en consideració les característiques de la seua comunitat educativa i mantindre una retroalimentació amb la societat i l'entorn on s'insereix.

El Projecte Educatiu del Centre és el document que dona resposta a la diversitat de les necessitats personals i educatives de l'alumnat derivades d'una societat plural on la comunitat educativa del centre, integrada pels sectors més directament afectats pel seu funcionament, ha d'expressar les seues necessitats i plantejar les seues prioritats de manera singular. Així doncs, el seu contingut ha de ser clar i reflectir un compromís col·legiat de tota la comunitat escolar per a oferir la millor resposta en clau educativa a la diversitat social, econòmica i cultural del context per al qual es defineix.

La Programació General Anual (PGA) és l'instrument bàsic que recull la planificació, l'organització i el funcionament del centre, com a concreció anual dels diferents aspectes recollits en el Projecte Educatiu del Centre. El Pla d'actuació per a la millora (PAM) constitueix la part pedagògica de la PGA. La seua elaboració permetrà que cada centre puga detectar les necessitats del seu alumnat i determinar els recursos necessaris per a atendre-les de la manera més adequada.



Aquesta resolució s'organitza en dos capítols. En el primer es regulen els aspectes generals per a l'elaboració del PAM, i en el segon s'autoritzen programes i s'assignen hores addicionals de personal docent per al desenvolupament d'aquest.

De conformitat amb el Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions (DOGV 8572, 17.06.2019), i el Decret 7/2019, de 20 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les secretaries autonòmiques de l'Administració del Consell (DOGV 8576, 21.06.2019), resolc:





CAPÍTOL I

Aspectes generals de les actuacions que configuren el Pla d'actuació per a la millora (PAM)



Primer. Àmbit d'aplicació

Aquesta resolució s'aplicarà als centres amb titularitat de la Generalitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil (segon cicle), Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Formació Professional Bàsica, centres específics d'Educació Especial (CEE) i en els centres sostinguts amb fons públics de Formació de Persones Adultes (FPA).



Segon. Objecte

L'objecte d'aquesta resolució és:

a) Regular el procediment per a l'elaboració de les actuacions del Pla d'actuació per a la millora (PAM) per al curs 2019-2020.

b) Autoritzar els programes PAC, PMAR de 3r d'ESO per àmbits i PR4, i assignar, si correspon, hores addicionals de personal docent per al seu desenvolupament, durant el curs 2019-2020.

c) Assignar, si correspon, hores addicionals de personal docent per a desenvolupar les Activitats de reforç o activitats d'extensió educativa corresponents al Programa de Cooperació Territorial d'Orientació i Reforç per a l'Avanç i Suport en l'Educació cofinançades pel Fons Social Europeu (FSE).



Tercer. Definició

1. El Pla d'actuació per a la millora (PAM) constitueix la part pedagògica de la Programació General Anual (PGA).

2. Està conformat pel conjunt d'intervencions educatives que es realitzen en un centre educatiu per a la millora de la qualitat educativa que inclou, entre altres aspectes, la consecució de l'equitat en l'educació i la millora de les competències de l'alumnat.

3. Les intervencions educatives han de donar resposta a les necessitats, els interessos i les motivacions de tot l'alumnat del centre des d'una perspectiva inclusiva, i s'organitzaran dins de les línies d'acció següents, algunes de les quals es configuren com a programes:

a) Programa d'aula compartida (PAC), annex I.

b) Programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR de 3r d'ESO per àmbits), annex II.

c) Programa de reforç per a 4t d'ESO (PR4), annex III.

d) Suport a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE).

e) Actuacions, annex IV:

– Activitats de reforç.

– Concreció del currículum.

– Projecte lingüístic del centre.

– Organització de grups flexibles.

– Organització d'activitats de reforç i d'aprofundiment.

– Organització de l'opcionalitat.

– Mesures o programes de compensació de desigualtats.

– Reducció de l'abandonament escolar primerenc.

– Millora de la convivència.

– Mesures educatives complementàries per a l'alumnat que romanga un any més en el mateix curs.

– Activitats de reforç i extensió educativa (FSE).

4. Els centres desenvoluparan el PAM amb el personal docent de la seua plantilla. No obstant això, es poden assignar als centres educatius de titularitat de la Generalitat hores addicionals de personal docent, segons consta en el capítol II d'aquesta resolució.



Quart. Finalitats del PAM

a) Desenvolupar intervencions educatives inclusives i canvis organitzatius i metodològics que donen resposta a les necessitats educatives des d'una perspectiva inclusiva.

b) Incrementar el percentatge d'alumnat que assolisca els objectius i les competències clau corresponents.

c) Augmentar la taxa de titulació de l'alumnat en l'Educació Secundària Obligatòria.

d) Reduir l'absentisme i l'abandonament escolar primerenc i incrementar la taxa d'escolarització en l'educació postobligatòria.

e) Millorar la competència emocional i les habilitats d'interacció social de l'alumnat per a aconseguir una major integració socioeducativa.

f) Desenvolupar accions per a previndre i compensar les desigualtats en educació des d'una perspectiva inclusiva.

g) Garantir que l'alumnat aconseguisca una competència plurilingüe efectiva.

h) Propiciar espais formatius orientats a l'aprenentatge al llarg de la vida de les persones adultes participants per a garantir una formació bàsica, el disseny autònom d'itineraris de vida personal, acadèmica i professional, la participació ciutadana, social i cultural i l'atenció a la població adulta en risc d'exclusió social amb la finalitat de promoure la inserció social.



Cinqué. Disseny de les actuacions que es duran a terme dins del PAM

1. Amb l'objectiu de poder organitzar la pràctica docent, i amb el coneixement de la dotació completa d'hores de personal docent de la qual disposen, els centres educatius hauran d'elaborar el disseny de les actuacions que es duran a terme dins del seu PAM durant el curs 2019-2020.

2. Aquest disseny l'haurà d'aprovar el Claustre i el Consell Escolar o Consell Social abans del començament de les activitats lectives del curs 2019-2020.



Sisé. Elaboració del PAM

1. Els centres hauran d'emplenar les actuacions que configuren el seu PAM en l'apartat corresponent d'ITACA, a excepció dels centres de formació de persones adultes sostinguts amb fons públics que ho faran d'acord amb les instruccions que es remetran als centres educatius a tal efecte.

2. Les dades de tot l'alumnat dels centres que s'han de gestionar mitjançant ITACA hauran d'estar actualitzades en tot moment en aquest sistema d'informació.

3. El manual de procediment per a treballar a ITACA estarà disponible en aquest sistema d'informació.

4. Els centres docents públics que tinguen autoritzat, segons aquesta resolució, el PAC (annex I), el PMAR de 3r d'ESO per àmbits (annex II), o el PR4 (annex III), hauran de registrar l'alumnat de cadascun d'aquests programes en el sistema d'informació ITACA.

5. L'elaboració del PAM s'iniciarà amb el diagnòstic del centre i del context a partir de l'avaluació interna, la determinació de les barreres per a la inclusió, els resultats acadèmics, i atesos els àmbits de millora i els resultats acadèmics del curs 2018-2019.



6. Cada centre seleccionarà les línies d'acció que configuren el seu PAM per a donar la millor resposta educativa al seu alumnat, ateses les finalitats del resolc quart.

7. Per a implementar el PAC, el PMAR de 3r d'ESO per àmbits, el PR4, i altres línies d'acció s'indicarà:

a) Nom de la intervenció. En el cas d'actuacions incloses dins del Programa de Cooperació Territorial d'Orientació i Reforç per a l'Avanç i Suport en l'Educació, s'especificarà «activitats de reforç (FSE)» o «activitats d'extensió educativa (FSE)», segons corresponga a la modalitat o modalitats desenvolupades en el centre educatiu.



b) Perfil de l'alumnat.

c) Finalitats.

d) Cursos on es desenvoluparà l'actuació.

e) Nombre d'alumnat participant en l'actuació.

f) Agrupaments.

g) Horari.

h) Hores setmanals de personal docent destinades a l'actuació.

i) Quantitat de professorat implicat.

j) Justificació i breu descripció de l'actuació.

8. Quan la intervenció educativa comporte una atenció fora del grup de referència, requerirà l'acord escrit de la família o dels seus representants legals, que haurà de quedar inclòs en l'expedient de l'alumne o alumna.

9. Les intervencions educatives es desenvoluparan sota la tutela i responsabilitat d'almenys un docent o una docent del centre.

10. Quan la intervenció es duga a terme fora de l'horari lectiu es requerirà la presència en el centre educatiu d'almenys una persona que forme part de l'equip directiu.

11. Quan les activitats es desenvolupen fora del centre educatiu, s'hauran de complir els requisits que la normativa vigent estableix sobre aquest tema, i l'alumnat estarà sempre acompanyat pel personal docent responsable d'aquestes activitats.

12. Escoltats els departaments didàctics, la direcció del centre designarà per al desenvolupament dels programes inclosos en el seu PAM, sempre que siga possible, personal docent amb destinació definitiva en el centre i amb experiència prèvia en aquest tipus de programes.



Seté. Aprovació del PAM

El Claustre i el Consell Escolar o Consell Social hauran d'aprovar el PAM junt amb la PGA abans del lliurament d'aquesta a l'administració.





Huité. Seguiment i avaluació del PAM

1. La Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que tinga atribuïdes les seues competències, realitzarà un seguiment trimestral del PAM, que quedarà reflectit en l'acta corresponent, per a la seua valoració, i si cal, modificació o millora. Com a conclusió d'aquest seguiment, s'entregaran a l'administració els indicadors d'avaluació que aquesta elaborarà a aquest efecte, en els terminis que s'establiran, i mitjançant la plataforma digital que s'habilitarà per a presentar-los.



2. Qualsevol modificació posterior del PAM haurà de ser comunicada a la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport per correu electrònic (pam@gva.es) i a la Inspecció d'Educació.

3. El PAM serà objecte d'una avaluació interna per part del Claustre i podrà ser objecte d'una avaluació externa per part de la conselleria competent en matèria d'educació.

4. L'avaluació del PAM constituirà el punt de partida per a l'elaboració del PAM del curs següent.

5. El Consell Escolar o Consell Social serà informat de l'avaluació interna del PAM. Aquesta avaluació formarà part de la memòria anual de la PGA del centre.

6. Per a realitzar el seguiment preceptiu, els centres amb assignació del Programa de Cooperació Territorial d'Orientació i Reforç per a l'Avanç i Suport en l'Educació (FSE) adjudicades, faran les tasques que l'administració li requerirà mitjançant les instruccions que es dictaran a aquest efecte.



Nové. Inspecció d'Educació

1. La Inspecció d'Educació vetlarà pel compliment i l'aplicació d'aquesta resolució.

2. La Inspecció d'Educació col·laborarà en l'avaluació externa del PAM en els termes que establisca la Inspecció General d'Educació en col·laboració amb les direccions generals competents en innovació, ordenació i inclusió educativa.

3. La Inspecció General d'Educació designarà almenys un/a inspector/a coordinador/a per a cadascuna de les direccions territorials, que actuarà com a persona de referència de les direccions generals competents en innovació, ordenació i inclusió educativa, i de la Inspecció Territorial d'Educació.



Desé. Assessorament i formació

La subdirecció general competent en matèria de formació del professorat i la Inspecció General d'Educació assessoraran els centres educatius en el desenvolupament del PAM i organitzaran activitats formatives, facilitaran recursos didàctics i promouran l'intercanvi d'experiències de forma coordinada amb les direccions generals competents en matèria d'innovació, ordenació i inclusió educativa.





CAPÍTOL II

Autorització de programes i assignació d'hores addicionals de personal docent



Onzé. Autorització dels programes del PAM

Els programes del PAM per al curs 2019-2020 s'autoritzen atenent la disponibilitat pressupostària, els informes d'Inspecció d'Educació referents al resolc huité de la resolució de 20 d'agost de 2018, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació, que regula el PAM per al curs 2018-2019, i els criteris d'alumnat establits en els annexos d'aquesta resolució.



Dotzé. Procediment d'assignació d'hores addicionals de personal docent

1. Amb caràcter general, els centres docents han d'organitzar la resposta a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu amb els mitjans de què disposen. No obstant això, la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport proveeix de personal addicional de les especialitats de pedagogia terapèutica i d'audició i llenguatge atenent les necessitats de l'alumnat amb un informe psicopedagògic i necessàriament quan canvie d'etapa (d'Educació Infantil a Primària i d'Educació Primària a Educació Secundària Obligatòria), ateses les dades adequadament registrades a ITACA.

2. Els llocs de pedagogia terapèutica i d'audició i llenguatge que s'habiliten per aquest procediment de provisió tindran caràcter itinerant. Això implica que, encara que podran desenvolupar la seua tasca en un únic centre, per necessitats de la zona podran atendre també altres centres, de manera temporal o durant tot el curs, sense que això supose un perjudici, degudament justificat, per a l'atenció a l'alumnat escolaritzat en el seu centre de referència.

3. La direcció general competent en innovació educativa i ordenació ha elaborat la proposta d'autorització dels programes i la proposta d'assignació d'hores de personal docent addicional per al seu desenvolupament, així com la proposta d'assignació d'hores addicionals per al desenvolupament d'altres actuacions dins del PAM, que es relacionen en el resolc catorzé.

4. Per a elaborar la proposta, s'ha valorat:

– La disponibilitat pressupostària de l'exercici 2019.

– L'assignació d'hores addicionals de personal docent durant el curs 2018-2019, així com les valoracions i propostes dels informes de la Inspecció d'Educació, referents al resolc huité de la resolució de 20 d'agost de 2018, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació, que regula el PAM per al curs 2018-2019.

– L'assignació de personal docent perquè cada grup d'Educació Primària autoritzat compte amb el seu tutor/a generalista.

– Els requeriments establits en els annexos I, II, III i IV d'aquesta resolució.

– L'autorització i desenvolupament de programes PMAR de 3r d'ESO per àmbits i PR4 en el curs 2018-2019.

– Les dades que figuren a ITACA de cada centre educatiu referides al seu alumnat.

– La continuïtat de les actuacions desenvolupades en el curs 2018-2019 pels centres educatius.



Tretzé. Autorització i proposta d'assignació d'hores addicionals de personal docent per al desenvolupament de programes

1. En l'annex VI figuren els centres públics d'Educació Infantil (segon cicle) i Educació Primària amb la proposta d'hores addicionals de personal docent per al curs 2019-2020.

2. En l'annex VII figuren els centres públics d'Educació Secundària Obligatòria amb la proposta d'hores addicionals de personal docent i els programes autoritzats per al curs 2019-2020.



Catorzé. Assignació d'hores addicionals de personal docent

1. La Direcció General de Personal Docent assignarà les hores addicionals indicades en l'annex VI en les columnes Hores Pt, Hores AiL, H. Tutoria, H. Especialista i H. Actuacions, als centres públics d'Educació Infantil (segon cicle) i Educació Primària per al desenvolupament del seu Pla d'actuació per a la millora (PAM) per al curs 2019-2020. De les hores addicionals de les columnes H. Tutoria, H. Especialista i H. Actuacions, cada centre haurà de destinar a les actuacions de FSE les hores indicades a la columna H. Justificació FSE, segons l'annex V.



2. La Direcció General de Personal Docent assignarà les hores addicionals indicades en l'annex VII als centres públics d'Educació Secundària Obligatòria per al desenvolupament del seu Pla d'actuació per a la millora (PAM), per al curs 2019-2020, així com les hores addicionals corresponents per al desenvolupament dels programes PAC, PMAR de 3r d'ESO per àmbits i PR4 en els centres autoritzats.



Quinzé. Delegació

Es delega en les directores generals competents en innovació, ordenació i inclusió educativa, i en la directora general de Personal Docent per a efectuar les actuacions necessàries per a desplegar i donar compliment a aquesta resolució.



Setzé. Producció d'efectes

Aquesta resolució tindrà efectes l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 20 d'agost de 2019.– El secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional: Miguel Soler Gracia.







ANNEX I

Línia d'acció PA01 –

Programa d'aula compartida per a ESO (PAC)



1. Definició i finalitats

1. El PAC és un programa d'atenció a la diversitat i inclusió educativa dirigit a l'alumnat en risc d'exclusió social matriculat en els centres d'Educació Secundària Obligatòria, que presenta conductes disruptives, dificultats d'adaptació al medi escolar i tendència a l'absentisme escolar crònic o a l'abandonament escolar.

2. Té com a finalitat:

a) Reduir l'absentisme escolar amb una oferta educativa diversa, adaptada a les diferents necessitats, interessos, motivacions i aspiracions de l'alumnat.

b) Previndre l'abandonament escolar primerenc i fomentar la integració socioeducativa de l'alumnat.

c) Reforçar les competències clau i les aptituds necessàries per a la prevenció i el tractament dels comportaments disruptius.

d) Oferir un espai alternatiu que millore l'experiència educativa de l'alumnat.

e) Crear un entorn de cooperació.

f) Optimitzar el desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional de l'alumnat.

g) Potenciar la incorporació al món laboral.



2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquesta línia d'acció són els centres públics de titularitat de la Generalitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Secundària Obligatòria.



3. Condicions i estructura

1. El PAC podrà autoritzar-se als centres educatius públics que establisquen un acord de col·laboració entre el centre docent i les corporacions locals o entitats col·laboradores, amb experiència en el treball socioeducatiu amb adolescents en risc d'exclusió social.

2. Podran autoritzar-se programes que impliquen diversos centres de la mateixa àrea geogràfica i, en qualsevol cas, prèvia autorització de la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació.

3. El grup del programa estarà format per un mínim de 10 alumnes i un màxim de 16. No obstant això, la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació, amb l'informe de la Inspecció d'Educació, podrà autoritzar la constitució d'un grup amb un nombre diferent d'alumnes.



4. L'alumnat del programa cursarà en el grup de PAC, a partir de l'estructura i distribució horària que determinen els centres, els àmbits següents:

a) Àmbit acadèmic:

Tindrà una càrrega horària mínima de 10 hores setmanals i inclourà els aspectes més rellevants de les matèries dels cursos en què l'alumnat estiga matriculat. Es desenvoluparà dins del centre. Es prioritzaran les activitats que promoguen l'adquisició d'habilitats necessàries per a l'adaptació i la inclusió de l'alumnat en el centre.

b) Aula taller:

Tindrà un caràcter eminentment pràctic i funcional. Les activitats del taller es desenvoluparan en el centre o en els espais de les corporacions locals o entitats col·laboradores. Seran impartides per professionals de les corporacions locals o entitats col·laboradores, previ acord amb aquestes.

5. A l'hora de planificar la distribució horària del programa, es prioritzarà minimitzar el nombre de desplaçaments de l'alumnat.

6. L'horari de l'alumnat serà de 30 hores setmanals.

7. Qualsevol intervenció educativa, tant dins com fora del centre, es realitzarà sempre sota la tutela i responsabilitat de, com a mínim, un docent.

8. Es requerirà la presència d'almenys una persona de l'equip directiu quan aquesta activitat es realitze dins del centre educatiu.

9. Quan el desplaçament es realitze dins de l'horari lectiu, l'alumnat haurà d'anar acompanyat pel personal docent del programa. Aquest desplaçament es computarà dins de l'horari lectiu del personal docent.





4. Disseny del programa

1. La direcció del centre educatiu, assessorada pel departament d'orientació, serà la responsable del disseny i la redacció del programa seguint els criteris establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que tinga atribuïdes les competències, i aprovats pel Claustre.

2. En cas que el PAC siga compartit entre diferents centres docents, aquests hauran de coordinar-se a l'hora de planificar les activitats de l'aula taller.

3. La definició del programa inclourà:

a) Justificació de la mesura.

b) Criteris d'accés al programa establits en l'apartat 6 d'aquest annex.

c) Organització espacial i temporal, i agents implicats.

d) Adequació dels continguts de l'àmbit acadèmic i de l'aula taller amb les matèries del curs corresponent.

e) Criteris de promoció i procediment per a recuperar les matèries pendents.

f) Criteris i procediment previstos per al seguiment, avaluació i revisió, si correspon, del programa.

4. Els centres autoritzats en l'annex VII per a desenvolupar el PAC ho hauran d'incloure en ITACA com a línia d'acció dins del PAM atenent criteris inclusius.

5. L'alumnat participant d'aquest programa haurà d'estar correctament registrat a ITACA.



5. Programació

1. La programació de la intervenció educativa es realitzarà de manera coordinada entre el centre docent i les corporacions locals o entitats col·laboradores.

2. La concreció curricular i la programació seran elaborades pel personal docent de l'àmbit acadèmic, assessorat pels departaments didàctics corresponents i pel departament d'orientació, al qual estarà adscrit funcionalment, a efectes del PAC.

3. La concreció curricular i la programació de les actuacions de l'aula taller es faran conjuntament entre els departaments d'orientació dels centres docents i els agents socials responsables. El personal docent coordinador de l'aula taller serà l'encarregat d'elaborar-les.



4. Els principis metodològics es basaran en el desenvolupament de les competències clau i la consecució dels objectius d'etapa. Es donarà rellevància al procés de resolució de problemes i al treball per projectes, atenent criteris de funcionalitat de l'aprenentatge.

5. El cap o la cap del departament d'orientació vetlarà pel compliment de la programació didàctica i l'aplicació adequada dels criteris d'avaluació de l'àmbit acadèmic i de la concreció de l'aula taller de l'alumnat d'aquest programa.



6. Criteris d'accés de l'alumnat

1. Podrà incorporar-se al PAC l'alumnat de primer cicle d'ESO que:



a) Presente risc d'exclusió social i dificultats d'adaptació al mitjà escolar i a l'entorn educatiu.

b) Haja cursat almenys un curs del primer cicle d'ESO.

c) Tinga tendència a l'abandonament i a l'absentisme escolar crònic o molt accentuat.

d) Tinga escasses expectatives d'obtindre el títol de Graduat en ESO.

e) Mostre intenció d'integrar-se al món laboral.

f) Tinga entre 14 i 16 anys, o els complisca dins de l'any natural en què s'incorpore al programa.

2. Amb anterioritat a la incorporació de l'alumnat al programa, el centre haurà d'haver aplicat altres mesures d'atenció a la diversitat.





7. Avaluació i promoció

1. L'avaluació de l'alumnat serà contínua, personalitzada i integradora.

2. Es basarà en el grau de consecució de les competències clau i en la consecució dels objectius generals d'etapa, d'acord amb la concreció del programa.

3. El personal docent de l'àmbit acadèmic i el personal docent de l'aula taller realitzarà una avaluació trimestral de l'alumnat.

4. El personal docent de l'àmbit acadèmic serà el responsable de les qualificacions corresponents a les matèries implicades en aquest àmbit, en coordinació amb els departaments didàctics corresponents.



5. El personal docent coordinador de l'aula taller avaluarà l'alumnat, oïdes les consideracions dels professionals que depenen de les corporacions locals o les entitats col·laboradores.

6. Les qualificacions obtingudes en l'àmbit acadèmic i a l'aula taller es traslladaran a les matèries corresponents al curs en el qual estiga matriculat l'alumnat, tenint en compte les adaptacions curriculars adoptades.

7. Es consignarà en l'expedient acadèmic, en l'historial acadèmic i en l'informe per trasllat que les matèries han estat cursades en un programa específic d'atenció a la diversitat.

8. Amb caràcter general, l'alumnat estarà escolaritzat fins a acabar el curs escolar en què complisca els 16 anys.

9. La direcció del centre podrà autoritzar, excepcionalment, la permanència de l'alumnat un curs més en el programa, previ informe favorable de l'equip docent i del departament d'orientació.

10. Quan finalitze el programa, l'alumnat podrà continuar estudis en formació professional bàsica o incorporar-se al món laboral.



8. Requisits i designació del personal docent

1. La direcció dels centres públics designarà el personal docent que impartirà el programa, sempre que siga possible, entre el personal docent amb destinació definitiva en el centre. Aquesta designació es farà atenent els criteris de selecció establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que tinga atribuïdes les competències, i el Claustre.

2. El personal docent d'aula taller serà l'encarregat en aquest àmbit de:

a) Controlar l'assistència.

b) Supervisar l'actuació.

c) Implementar el pla de convivència.

d) Avaluar les activitats.

e) Acompanyar l'alumnat a l'aula taller.

f) Coordinar les actuacions entre el centre docent i l'entitat col·laboradora.



9. Acords de col·laboració

1. Els centres hauran d'establir acords de col·laboració amb les corporacions locals o amb altres entitats col·laboradores de la seua àrea geogràfica.

2. Les corporacions locals o entitats col·laboradores hauran de tindre experiència en el treball socioeducatiu amb adolescents en risc d'exclusió social.

3. Els acords de col·laboració s'hauran de formalitzar per escrit abans de començar les activitats amb l'alumnat, i es comunicaran a l'administració educativa mitjançant la plataforma tecnològica habilitada a aquest efecte.

En cas de no presentar aquest acord de col·laboració dins del termini establit, es considerarà no vàlida l'autorització del PAC, i inhabilitarà el centre educatiu al desenvolupament d'aquest programa durant el curs escolar 2019-2020.

4. Els acords de col·laboració es custodiaran en el centre.



10. Autorització

1. Criteris per a l'autorització del programa:

– Tindre un informe favorable de la Inspecció d'Educació amb la proposta d'alumnat corresponent.

– Comptar amb suficient alumnat per al desenvolupament d'aquest.

2. S'han assignat 20 hores addicionals de personal docent als centres autoritzats atenent els criteris anteriors. Per al cas de PAC compartit entre diversos centres, s'han assignat 10 hores addicionals de personal docent a cada centre autoritzat, atesos els criteris anteriors.



3. En l'annex VII d'aquesta resolució figuren els centres públics d'Educació Secundària Obligatòria autoritzats a desenvolupar el programa PAC en el curs 2019-2020 i les hores addicionals assignades.







ANNEX II

Línia d'acció PM01–

Programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment

(PMAR de 3r d'ESO per àmbits)



1. Definició i finalitats

1. El PMAR de 3r d'ESO per àmbits és un programa d'atenció a la diversitat i inclusió educativa dirigit als centres educatius sostinguts amb fons públics que imparteixen Educació Secundària Obligatòria.



2. Està dirigit a l'alumnat que presenta dificultats rellevants d'aprenentatge no atribuïbles a la falta d'estudi o esforç.

3. Té com a finalitat facilitar que tot l'alumnat assolisca els objectius i adquirisca les competències corresponents.



2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquesta línia d'acció són els centres públics de titularitat de la Generalitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Secundària Obligatòria.



3. Condicions i estructura

1. Es podrà formar un grup específic de PMAR de 3r d'ESO per àmbits amb un mínim de 12 alumnes i un màxim de 16. No obstant això, la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació, amb l'informe de la Inspecció d'Educació, podrà autoritzar la constitució d'un grup amb un nombre diferent d'alumnes.

2. L'alumnat cursarà en el seu grup específic els àmbits següents:

a) Àmbit lingüístic i social, que inclourà valencià: llengua i literatura, llengua castellana i literatura i geografia i història (9 hores).

b) Àmbit de llengua estrangera: Es respectarà l'idioma estranger cursat en 1r i 2n d'ESO, amb un currículum adaptat dins d'un enfocament comunicatiu que contemple una organització dels continguts i una metodologia adequada (2 hores).

c) Àmbit científic i matemàtic: biologia i geologia, física i química i matemàtiques (8 hores).

d) L'alumnat cursarà dues hores de tutoria, una amb el seu grup específic i una altra amb el seu grup de referència.

3. Prenent com a referència el currículum de 3r d'ESO, l'alumnat cursarà obligatòriament amb el seu grup de referència la resta de matèries.



4. Disseny del programa

1. La direcció del centre educatiu, assessorada pel departament d'orientació, serà la responsable del disseny i redacció del programa seguint els criteris establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que tinga atribuïdes les competències, i aprovats pel Claustre.

2. En el disseny del programa s'inclouran els aspectes següents:

a) Justificació de l'aplicació de la mesura, després d'analitzar les mesures d'atenció a la diversitat i inclusió adoptades prèviament.



b) Perfil de l'alumnat proposat per al programa.

c) Criteris per a distribuir l'alumnat del programa en els grups ordinaris de referència.

d) Criteris d'organització espacial i temporal.

e) Criteris de promoció i procediments per a recuperar les matèries pendents.

f) Criteris i procediments previstos per al seguiment, avaluació i revisió, si escau, del programa.

3. Els centres autoritzats en l'annex VII per a desenvolupar el PMAR de 3r d'ESO per àmbits hauran d'incloure aquest programa en ITACA com a línia d'acció dins del PAM atenent criteris inclusius.



5. Programació

1. La programació serà elaborada pel personal docent implicat, assessorat pels departaments didàctics corresponents i pel departament d'orientació, al qual estarà adscrit funcionalment a efectes del PMAR de 3r d'ESO per àmbits.

2. Els principis metodològics s'orientaran a la resolució de problemes, el treball per projectes, el desenvolupament de les competències clau i la consecució dels objectius d'etapa.

3. El cap o la cap del departament d'orientació vetlarà pel compliment de la programació didàctica.

4. Els continguts, criteris d'avaluació, competències i estàndards d'aprenentatge avaluables els establirà el personal docent responsable de cadascuna de les matèries i àmbits que conformen el programa a partir dels criteris desenvolupats pels departaments didàctics implicats, prenent com a referència el currículum de 3r d'ESO.



6. Criteris d'accés de l'alumnat

1. Podrà incorporar-se al PMAR de 3r d'ESO per àmbits l'alumnat que presente dificultats rellevants d'aprenentatge no imputables a la falta d'estudi o esforç i que a més complisca algun dels requisits següents:

a) Haja repetit almenys una vegada en qualsevol etapa educativa, haja cursat 2n d'ESO i no complisca els requisits per a promocionar a 3r d'ESO.

b) Haja cursat una sola vegada 3r d'ESO i no complisca els requisits per a promocionar a 4t d'ESO.



7. Avaluació i promoció

1. L'avaluació de l'alumnat dels programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment es realitzarà conforme a la normativa vigent a cada moment.

2. El personal docent prendrà com a referent per a l'avaluació els criteris d'avaluació específics del programa i els elements de les adaptacions curriculars realitzades a l'alumnat.

3. L'alumne o alumna promocionarà de curs, en convocatòria ordinària, quan haja superat tots els àmbits i matèries cursades; en cas de convocatòria extraordinària, quan haja superat tots els àmbits i matèries cursades o tinga avaluació negativa, com a màxim:

– en un àmbit, en el cas de l'àmbit de caràcter lingüístic i social o de l'àmbit de caràcter científic i matemàtic, o

– en l'àmbit de llengües estrangeres i/o en una matèria, o

– en dues matèries.

Tot això sense perjudici del que disposa el subapartat 4 d'aquest punt, i que l'equip docent considere que la naturalesa dels àmbits i matèries amb avaluació negativa no impedisca que l'alumne o alumna seguisca amb èxit el curs següent, que té expectatives favorables de recuperació i que la promoció beneficiarà la seua evolució acadèmica.

4. De forma excepcional, podrà autoritzar-se, per decisió col·legiada i votació nominal, la promoció d'un alumne o alumna amb qualificacions negatives quan es donen conjuntament les condicions següents:

a) Que tinga avaluació negativa simultàniament:

– en l'àmbit de caràcter lingüístic i social o en l'àmbit de caràcter científic i matemàtic, a més d'una matèria.

– en l'àmbit de llengües estrangeres i en dues matèries, o

– en tres matèries.

b) Que l'equip docent considere que la naturalesa dels àmbits i matèries amb avaluació negativa simultàniament no impedeix que l'alumne o alumna seguisca amb èxit el curs següent, que té expectatives favorables de recuperació i que la promoció beneficiarà la seua evolució acadèmica.

c) Que s'apliquen a l'alumne o alumna les mesures d'atenció educativa propostes en el consell orientador.



8. Requisits i designació del personal docent

1. La direcció dels centres públics designarà el personal docent que impartirà el programa, sempre que siga possible, entre el personal docent amb destinació definitiva en el centre. Aquesta designació es farà atenent els criteris de selecció establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que tinga atribuïdes les competències, i el Claustre.

2. Cada àmbit serà impartit per un sol professor/a.

3. El personal docent que impartisca els diferents àmbits pertanyerà als departaments didàctics de les àrees que els configuren.

4. El personal docent quedarà adscrit, funcionalment, al departament d'orientació, i actuarà de manera coordinada entre si.

5. El tutor o tutora serà un dels professors o professores dels àmbits.





9. Autorització

En l'annex VII d'aquesta resolució figuren els centres públics d'Educació Secundària Obligatòria que, complint amb el que s'estableix en aquest annex, i comptant amb l'informe favorable de la Inspecció d'Educació, estan autoritzats a desenvolupar el programa PMAR de 3r d'ESO per àmbits per al curs 2019-2020.





ANNEX III

Línia d'acció PR04 – Programa de reforç de 4t d'ESO (PR4)



1. Definició i finalitats

1. El PR4 és un programa d'atenció a la diversitat i inclusió educativa dirigit als centres sostinguts amb fons públics que imparteixen Educació Secundària Obligatòria.

2. Va dirigit a l'alumnat que mostra interés per obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria i que, en cursos anteriors, ha presentat dificultats generalitzades d'aprenentatge.

3. Aquest programa té com a finalitat que l'alumnat desenvolupe les competències clau i assolisca els objectius generals de l'etapa.

4. El PR4 podrà autoritzar-se en els centres educatius sostinguts amb fons públics que tinguen autoritzat, almenys, un grup de PMAR de 3r d'ESO per àmbits durant el curs 2018-2019 o un Programa de reforç de 4t d'ESO durant el curs 2018-2019, compten amb l'informe favorable de la Inspecció d'Educació i la proposta d'alumnat corresponent.





2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquesta línia d'acció són els centres públics de titularitat de la Generalitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Secundària Obligatòria.



3. Condicions i estructura

1. El grup estarà format per un mínim de 10 alumnes i un màxim de 16. No obstant això, la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació, previ informe de la Inspecció d'Educació, podrà autoritzar la constitució d'un grup amb un nombre diferent d'alumnat.



2. L'alumnat del programa cursarà en el grup específic els àmbits següents:

a) Àmbit lingüístic i social, que inclourà els aspectes bàsics del currículum de les matèries de Valencià: Llengua i Literatura, Llengua Castellana i Literatura i Geografia i Història (9 hores setmanals).

b) Àmbit de llengua estrangera, amb un currículum adaptat que prioritze un enfocament comunicatiu (2 hores). Es respectarà l'idioma estranger cursat com a primer idioma en el primer cicle d'ESO. El centre podrà organitzar aquest àmbit integrant-lo dins de l'àmbit lingüístic i social si el personal docent que l'imparteix disposa de l'habilitació requerida.

c) Àmbit científic i matemàtic, que inclourà els aspectes bàsics del currículum corresponents a les matèries de Matemàtiques i Ciències Aplicades a l'Activitat Professional (7 hores setmanals). Així mateix, cursarà la matèria de Tecnologia, amb un currículum adaptat al fet que li permeta aconseguir els objectius de l'etapa. El centre podrà optar per organitzar aquesta matèria integrada dins d'aquest àmbit (3 hores setmanals).

3. L'alumnat cursarà una hora de Tutoria amb el seu grup específic.

4. L'alumnat cursarà dues matèries d'entre el bloc A d'assignatures específiques d'opció i el bloc B de lliure configuració autonòmica d'opció establides per a 4t d'ESO en el Decret 51/2018, de 27 d'abril (DOGV 8284, 30.04.2018). Obligatòriament una de les matèries ha de ser del Bloc A. El currículum d'aquestes matèries serà adaptat i el centre podrà optar per organitzar aquestes matèries integrades en algun dels àmbits, com un àmbit específic o com una matèria a cursar dins del seu grup de referència (6 hores setmanals).

5. Per a facilitar la seua inclusió en les activitats ordinàries del centre, l'alumnat del programa cursarà Educació Física, Valors Ètics o Religió i una hora de Tutoria en el seu grup de referència.



4. Disseny del programa

1. La direcció del centre educatiu, assessorada pel departament d'orientació, serà la responsable del disseny i redacció del programa seguint els criteris establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que tinga atribuïdes les competències, i aprovats pel Claustre.

2. En el disseny del programa s'inclouran els aspectes següents:

a) Justificació de l'aplicació de la mesura, després d'analitzar les mesures d'atenció a la diversitat adoptades prèviament.

b) Criteris d'accés de l'alumnat al programa establits en l'apartat 6 d'aquest annex.

c) Criteris per a distribuir l'alumnat del programa en els grups ordinaris de referència.

d) Criteris d'organització espacial i temporal.

e) Criteris i procediments per a recuperar les matèries pendents.



f) Criteris d'obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria.

g) Criteris i procediments previstos per al seguiment, avaluació i revisió, si escau, del programa.

3. Els centres autoritzats en l'annex VII per a desenvolupar el PR4, hauran d'incloure aquest programa com a línia d'acció dins del PAM atenent criteris inclusius.



5. Programació

1. La programació serà elaborada pel personal docent dels àmbits, assessorat pels departaments didàctics corresponents i pel departament d'orientació, al qual estarà adscrit funcionalment.



2. Els principis metodològics s'orientaran a la resolució de problemes, el treball per projectes, el desenvolupament de les competències clau i la consecució dels objectius d'etapa.

3. El cap o la cap del departament d'orientació vetlarà pel compliment de la programació didàctica.



6. Criteris d'accés de l'alumnat

1. Una vegada constituït el grup podrà incorporar-se al PR4 l'alumnat que presente dificultats generalitzades d'aprenentatge no atribuïbles a la falta d'estudi o d'esforç i mostre interés, motivació i expectatives d'obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria i que haja cursat 3r d'Educació Secundària Obligatòria en un grup del Programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR de 3r d'ESO per àmbits).

2. De manera extraordinària, podrà incorporar-se alumnat que presente dificultats generalitzades d'aprenentatge no atribuïbles a la falta d'estudi o d'esforç i mostre interés, motivació i expectatives d'obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria i que haja cursat dues vegades 3r d'ESO o una vegada 4t d'ESO.

3. L'alumnat estarà adscrit a un grup ordinari de referència i es distribuirà de manera equilibrada entre els diferents grups del seu nivell.





7. Avaluació, promoció i obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria

1. L'avaluació serà contínua, personalitzada i integradora.

2. Es realitzarà per àmbits i matèries atés el grau de consecució de les competències clau i la consecució dels objectius generals d'etapa.



3. Les qualificacions obtingudes es traslladaran a les matèries corresponents de 4t d'ESO. Es podran assignar diferents qualificacions a les matèries que conformen els àmbits, tenint en compte que, si s'ha aprovat un àmbit, cap de les matèries que el conformen pot tindre una qualificació negativa.

4. L'avaluació de l'alumnat serà realitzada per l'equip docent, en sessió presidida pel tutor o tutora del grup. Les decisions derivades de l'avaluació es prendran de manera col·legiada, d'acord amb els criteris i procediments que es determinen en el disseny del programa.



5. El personal docent dels diferents àmbits serà l'encarregat de la recuperació de les matèries pendents incloses dins de l'àmbit de la seua competència.

6. L'equip docent proposarà l'expedició del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria a l'alumnat que haja aconseguit les competències clau i els objectius d'etapa.

7. Es consignarà en l'expedient acadèmic, en l'historial acadèmic i en l'informe per trasllat, que les matèries han estat cursades en un programa específic d'atenció a la diversitat.



8. Requisits del personal docent

1. La direcció dels centres públics designarà el personal docent que impartirà el programa, sempre que siga possible, entre el personal docent amb destinació definitiva en el centre. Aquesta designació es farà atenent els criteris de selecció establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que tinga atribuïdes les competències, i el Claustre.

2. Cada àmbit serà impartit per un sol professor/a.

3. El personal docent que impartisca els diferents àmbits pertanyerà als departaments didàctics de les àrees que els configuren.

4. El personal docent quedarà adscrit, funcionalment, al departament d'orientació a efectes del PR4, i actuarà de manera coordinada entre si.

5. El tutor o tutora serà un dels professors o professores de l'àmbit lingüístic i social o de l'àmbit científic i matemàtic.



9. Autorització

En l'annex VII d'aquesta resolució figuren els centres públics d'Educació Secundària Obligatòria que, complint el que s'estableix en aquest annex, estan autoritzats a desenvolupar el programa PR4 en el curs 2019-2020, així com les hores addicionals de personal docent assignades amb aquesta finalitat.







ANNEX IV

Línia d'actuacions



1. Definició i finalitats

Aquesta línia d'acció dona suport a les mesures o programes de compensació de desigualtats, així com a qualsevol altra actuació que no estiga inclosa en les línies dels annexos anteriors, i que els centres educatius puguen desenvolupar per a aconseguir les finalitats establides al PAM, des d'una perspectiva inclusiva.



2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquesta línia d'acció són els centres educatius públics de titularitat de la Generalitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil segon cicle, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, formació professional bàsica i centres específics d'Educació Especial.



3. Disseny de les actuacions

1. La direcció del centre educatiu, assessorada pel departament d'orientació, serà la responsable del disseny i la redacció de les actuacions d'aquesta línia d'acció, seguint els criteris establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que tinga atribuïdes les competències, i aprovats pel Claustre.

2. La definició de les actuacions inclourà:

a) Justificació de la mesura.

b) Criteris per a la participació de l'alumnat en l'actuació, si escau.



c) Organització espacial i temporal.

d) Horari lectiu.

e) Personal docent responsable

f) Criteris i procediment previstos per al seguiment, avaluació i revisió, si escau, de l'actuació.



4. Programació

1. La programació de la intervenció educativa serà elaborada pels docents i les docents responsables de l'actuació i s'incorporarà al departament al qual pertanguen. En cas d'haver-hi diferents departaments implicats, la programació es farà de forma coordinada entre ells i quedarà adscrita al departament que més implicació horària tinga. O en defecte d'això, la direcció del centre assignarà a un departament la responsabilitat d'aquesta programació.

2. Els principis metodològics es basaran en el desenvolupament de les competències clau i en la consecució dels objectius d'etapa.



5. Avaluació

1. En el disseny de l'actuació, s'establiran els indicadors convenients per a fer el seguiment de l'actuació, atesos els objectius i finalitats amb les quals es dissenye l'actuació.

2. Es farà seguiment trimestral i anual dels indicadors establits.



3. Quan finalitze el curs, es farà una memòria de l'actuació, que quedarà incorporada en la memòria del departament responsable de la programació, amb indicació de la consecució dels objectius i propostes de millora, alumnat beneficiat per l'actuació i valoració de l'impacte en la millora del centre educatiu.





ANNEX V

Activitats de reforç i activitats d'extensió educativa



1. Definició i finalitats

Aquestes activitats estan adreçades a l'alumnat en risc d'abandonament escolar o en situació de vulnerabilitat, matriculat en 5é i 6é d'Educació Primària o en 1r i 2n d'ESO en el curs 2019-2020. Les activitats les desenvoluparà dins o fora de l'horari lectiu, personal docent adscrit al centre educatiu. Si l'activitat es realitza fora de l'horari lectiu, caldrà la presència al centre escolar d'almenys una persona de l'equip directiu i l'autorització de la família de cada alumne/a.



Tant la direcció del centre educatiu com el personal docent responsable del desenvolupament d'aquestes activitats haurà de complir amb els requisits de gestió i justificació establits per l'FSE.

Activitats de reforç:

Consistiran en activitats d'atenció, orientació i suport educatiu, que es desenvoluparan de forma inclusiva dins del grup de l'alumnat i en horari lectiu, amb l'objectiu d'afavorir l'èxit escolar i previndre l'abandonament escolar primerenc de l'alumnat.

Activitats d'extensió educativa:

Consistiran en activitats amb un component lúdic i motivador, que afavorisca el desenvolupament de les competències clau de forma inclusiva, fora de l'horari lectiu, com:

– Activitats de suport a les àrees instrumentals.

– Activitats d'acompanyament escolar.

– Activitats artístiques, esportives, tecnològiques, etc.

Per al cas d'alumnat d'Educació Primària, les activitats d'extensió educativa que es realitzen fora de l'horari lectiu es consideraran una extensió de l'horari lectiu de l'alumnat, per tant i per fer coincidir l'horari lectiu de l'alumnat participant en les mencionades activitats amb l'horari lectiu del personal docent, aquest últim podrà flexibilitzar el seu horari personal de permanència al centre.

Aquestes activitats tenen les finalitats següents:

a) Reduir i previndre l'abandonament escolar prematur.

b) Reforçar les competències claus i les aptituds necessàries en les àrees instrumentals de l'alumnat amb dificultats d'aprenentatge i necessitat de suport socioeducatiu.

c) Afavorir el desenvolupament de canvis organitzatius i metodològics per a donar resposta des d'una perspectiva inclusiva i incrementar el percentatge d'alumnat que aconsegueix els objectius i les competències bàsiques corresponents.



2. Àmbit d'aplicació

Aquestes activitats es desenvoluparan en els centres públics que impartisquen ensenyaments d'Educació Primària i/o Educació Secundària Obligatòria amb assignació d'hores per a justificar per l'FSE, segons l'annex VI i l'annex VII, amb alumnat de 5é i 6é d'Educació Primària i alumnat de 1r i 2n d'ESO respectivament.



3. Disseny de les activitats

1. La direcció del centre educatiu, assessorada pel departament d'orientació, serà la responsable del disseny i la redacció de les actuacions d'aquesta línia d'acció, seguint els criteris establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que tinga atribuïdes les competències, i aprovats pel Claustre.

2. La definició de les actuacions inclourà:

a) Justificació de la mesura.

b) Criteris per a la participació de l'alumnat en l'actuació.

c) Organització espacial i temporal.

d) Horari lectiu.

e) Personal docent responsable.

f) Criteris i procediment previstos per al seguiment, avaluació i revisió de l'actuació.



4. Programació

1. La programació de la intervenció educativa serà elaborada pel personal docent responsable de l'actuació i s'incorporarà a les programacions corresponents. En l'ESO, en cas d'haver-hi diferents departaments implicats, la programació es farà de forma coordinada entre ells i quedarà adscrita al departament que més implicació horària tinga. O en defecte d'això, la direcció del centre assignarà a un departament la responsabilitat d'aquesta programació.

2. Els principis metodològics es basaran en el desenvolupament de les competències clau i la consecució dels objectius d'etapa.

3. Les activitats d'atenció directa a l'alumnat hauran de començar abans del 20 de setembre de 2019 i no finalitzaran abans del 12 de juny de 2020.



5. Avaluació

1. En el disseny de l'actuació, s'establiran els indicadors convenients per a fer el seguiment de l'actuació, atesos els objectius i finalitats amb les quals es dissenye l'actuació.

2. Es farà un seguiment trimestral i anual dels indicadors establits.



3. En finalitzar el curs, es farà una memòria de l'actuació que quedarà incorporada en la memòria final de curs, amb indicació de la consecució dels objectius i propostes de millora, alumnat beneficiat per l'actuació i valoració de l'impacte en la millora del centre educatiu.





6. Justificació

1. Per a la correcta justificació de les actuacions cofinançades per l'FSE s'hauran de complir els requisits, procediments i actes de comunicació i publicitat requerits que s'establiran en les instruccions que la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport dictarà a aquest efecte.



2. La direcció dels centres assignats per aquesta resolució haurà de comunicar les dades concretes de l'inici de les activitats, la modalitat seleccionada, el personal docent responsable, l'horari de desenvolupament de les activitats, l'alumnat participant i els documents justificatius de la comunicació del cofinançament de les activitats per l'FSE a la comunitat educativa abans del dia 20 de setembre de 2019, mitjançant la plataforma digital que s'habilitarà a aquest efecte.

3. La direcció dels centres assignats haurà de comunicar les dades d'execució de les activitats abans del 30 de juny de 2020, mitjançant la plataforma digital que s'habilitarà a aquest efecte.

4. La documentació relacionada amb aquestes activitats haurà de custodiar-se en el centre educatiu com a pista d'auditoria. Caldrà incorporar-hi els logotips de la conselleria d'Educació, Cultura i Esport i de l'FSE, i ser accessible per a posteriors auditories requerides per la Conselleria o els organismes de control de la gestió de l'FSE.

Mapa web