Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 38/2016, de 27 de juliol, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el Pla d'actuació per a la millora, el Programa de Reforç per a 4t d'ESO, el Programa d'aula compartida per a ESO i s'estableix el procediment per a la dotació de recursos als centres sostinguts amb fons públics, per al curs 2016-2017. [2016/6131]

(DOGV núm. 7839 de 28.07.2016) Ref. Base de dades 005725/2016




ÍNDEX



Preàmbul

Capítol I

Disposicions generals

Article 1. Àmbit d'aplicació

Article 2. Objecte de l'ordre

Article 3. Òrgan instructor

Article 4. Inspecció d'Educació

Capítol II

Pla d'Actuació per a la Millora (PAM)

Article 5. Definició i finalitats

Article 6. Intervenció educativa

Article 7. Integració a la documentació de planificació educativa



Article 8. Elaboració i presentació del PAM

Article 9. Centres públics: assignació de professorat

Article 10. Centres privats concertats: sol·licitud de professorat addicional i autorització aula PASE

Article 11. Comissió assessora

Article 12. Centres privats concertats: dotació de professorat i autorització aula PASE

Article 13. Centres privats concertats: ajudes econòmiques

Article 14. Seguiment i avaluació del PAM

Article 15. Assessorament i formació

Capítol III

Programa de Reforç per a 4t d'ESO (PR4)

Article 16. Definició i finalitats

Article 17. Condicions i estructura

Article 18. Disseny del programa

Article 19. Programació

Article 20. Integració a la documentació de planificació educativa



Article 21. Requisits de l'alumnat

Article22. Incorporació de l'alumnat al programa

Article 23. Avaluació, promoció i obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria

Article 24. Requisits i designació del professorat

Article 25. Dotació de professorat

Article 26. Sol·licitud

Article 27. Procediment d'autorització

Article 28. Seguiment i avaluació

Article 29. Assessorament i formació

Capítol IV

Programa d'Aula Compartida per a ESO (PAC)

Article 30. Definició i finalitats

Article 31. Condicions i estructura

Article 32. Disseny del programa

Article 33. Programació

Article 34. Integració a la documentació de planificació educativa



Article 35. Requisits de l'alumnat

Article 36. Incorporació de l'alumnat al programa

Article 37. Avaluació i promoció de l'alumnat

Article 38. Temps de permanència en el programa i opcions acadèmiques quan el finalitze

Article 39. Requisits i designació de professorat

Article 40. Dotació de recursos

Article 41. Acords de col·laboració

Article 42. Sol·licitud

Article 43. Procediment d'autorització

Article 44. Seguiment i avaluació

Article 45. Assessorament i formació

Disposicions addicionals

Primera. Compensació educativa

Segona. Programa de Reforç per a 4t d'ESO

Tercera. Delegació

Quarta. Incidència sobre la despesa

Disposició final

Única. Entrada en vigor





PREÀMBUL



La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en l'article 1, contempla entre els principis que inspiren el sistema educatiu «l'autonomia per a establir i adequar les actuacions organitzatives i curriculars en el marc de les competències i responsabilitats que corresponen a l'Estat, a les comunitats autònomes, a les corporacions locals i als centres educatius», així com «l'esforç compartit per alumnat, famílies, professors, centres, administracions, institucions i el conjunt de la societat» per tal d'aconseguir una educació de qualitat.



L'article 120 estableix que «els centres, en l'exercici de la seua autonomia, poden adoptar experimentacions, plans d'actuació, formes d'organització, normes de convivència i ampliació del calendari escolar o de l'horari lectiu d'àrees o matèries, en els termes que establisquen les administracions educatives». A més a més, en el seu preàmbul considera que el sistema educatiu ha de centrar-se a millorar els resultats generals i les taxes de titulats en Educació Secundària Obligatòria, i a reduir l'abandonament primerenc de l'educació i la formació.



A més a més, en l'article 13.1 del Decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix el currículum i es desplega l'ordenació general de l'Educació Primària a la Comunitat Valenciana i en l'article 6.1 del Decret 87/2015, de 5 de juny, del Consell, pel qual estableix el currículum i desplega l'ordenació general de l'Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat a la Comunitat Valenciana, s'especifica que «l'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres docents es durà a la pràctica en els termes indicats en els articles 3.2 i 7 del Reial Decret 1105/2014, a través del desenvolupament i concreció curricular, de la concreció de les mesures d'atenció a la diversitat i de l'aprovació de les seues normes d'organització i funcionament.»



D'altra banda, la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació estableix, entre els seus principis, «l'equitat per a garantir la igualtat d'oportunitats per al ple desenvolupament de la personalitat a través de l'educació, la inclusió educativa, la igualtat de drets i oportunitats que ajuden a superar qualsevol discriminació i l'accessibilitat universal a l'educació, i que actue com a element compensador de les desigualtats personals, culturals, econòmiques i socials, amb especial atenció a les que es deriven de qualsevol tipus de discapacitat» i «la flexibilitat per a adequar l'educació a la diversitat d'aptituds, interessos, expectatives i necessitats de l'alumnat, així com als canvis que experimenten l'alumnat i la societat». Així mateix, estableix en els capítols I i II del títol II l'atenció a l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu i la compensació de les desigualtats en educació, respectivament, indicant en l'article 80.1 que «les administracions públiques duran a terme accions de caràcter compensatori en relació amb les persones, grups i àmbits territorials que es troben en situacions desfavorables», i en l'article 80.2. que «les polítiques d'educació compensatòria reforçaran el sistema educatiu de manera que s'eviten desigualtats de factors socials, econòmics, culturals, geogràfics, ètnics o d'una altra índole».





En l'article 15.2 de l'esmentat Decret 108/2014 s'indica que «la intervenció educativa haurà d'adaptar-se a la persona, reconeixent les seues potencialitats i necessitats específiques. Des d'aquest plantejament, es vetlarà pel respecte a les necessitats de l'alumnat, als seus interessos, motivacions i aspiracions a fi que tot l'alumnat obtinga el màxim desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional, així com el màxim grau d'èxit dels objectius i competències en l'etapa» i l'article 15.4 s'especifica que «a fi de fer efectiu el principi d'igualtat en l'exercici del dret a l'educació, la conselleria competent en matèria d'educació durà a terme accions de caràcter compensatori en relació amb les persones, grups i àmbits territorials que es troben en situacions desfavorables derivades de factors socials, econòmics, culturals, geogràfics, ètnics o d'una altra índole».



A més, l'Ordre de 4 de juliol de 2001, de la Conselleria de Cultura i Educació, regula l'atenció a l'alumnat amb necessitats de compensació educativa a la Comunitat Valenciana en centres d'Educació Infantil (2n cicle), Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria, i, en l'apartat segon, considera alumnat amb necessitats de compensació educativa aquell que «presenta dificultats d'inserció escolar per trobar-se en situació desfavorable derivada de circumstàncies socials, econòmiques, culturals, ètniques o personals». L'apartat tercer d'aquesta ordre estableix com a objectiu desenvolupar «les actuacions que permeten previndre i compensar les desigualtats educatives, perquè l'alumnat amb necessitats de compensació educativa puga fer efectiu el principi d'igualtat en l'exercici del dret a l'educació i, superant la situació de desigualtat, puga assolir els objectius que s'estableixen per a cada etapa educativa».



Amb la finalitat de complir les disposicions indicades i per a contribuir al fet que cada centre elabore un Pla d'Actuació per a la Millora en aplicació de la seua autonomia, des del curs 2012-2013, s'han publicat diferents normatives que estableixen els procediments per a l'autorització als centres sostinguts amb fons públics del projecte experimental de contracte-programa subscrit entre aquests centres i l'administració educativa, que incloïa el desenvolupament de programes de compensació educativa.

Per a donar continuïtat a aquest tipus d'actuacions i reforçar l'autonomia dels centres, és necessari establir una ordre que regule l'elaboració d'un Pla d'Actuació per a la Millora que permeta incrementar les taxes de titulació en Educació Secundària Obligatòria, reduir les taxes d'abandonament escolar prematur i proporcionar atenció educativa per a la compensació de desigualtats en l'educació.

Els plans d'actuació per a la millora tindran com a finalitat que tot l'alumnat puga desenvolupar les seues capacitats potencials i es trobe amb la suficient preparació per a abordar estudis posteriors. Es plantegen com una proposta flexible, apta per a ajustar-se a les necessitats de cada centre i a les específiques de l'alumnat escolaritzat. En la mesura que cada centre té unes peculiaritats distintes i els professionals que hi treballen són els que millor coneixen la seua realitat educativa, s'ha d'afavorir la definició d'objectius específics i l'adopció de mesures singulars en cada un d'aquests.

A més a més, el Decret 136/2015, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es modifica el Decret 87/2015, de 5 de juny, del Consell, especifica que «per a facilitar l'èxit escolar i l'obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria a la totalitat de l'alumnat, la conselleria competent en matèria d'educació podrà establir programes específics d'atenció a la diversitat en 4t curs d'Educació Secundària Obligatòria, que donen continuïtat als programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment». Seran considerats com a mesures extraordinàries d'atenció a la diversitat i aniran destinats a l'alumnat amb escasses expectatives d'obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria de manera ordinària. A més a més, assenyala que «la conselleria competent en matèria d'educació, com a mesura extraordinària d'atenció a la diversitat, podrà establir programes específics d'atenció a la diversitat de l'alumnat, especialment destinats a aquells alumnes que presenten dificultats d'adaptació al medi escolar i a l'entorn educatiu, hi haja risc d'exclusió social i de conductes disruptives, presenten tendència a l'abandonament i a l'absentisme escolar crònic o molt accentuat i per tant hi haja escasses expectatives d'obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria de manera ordinària». Amb la finalitat de complir les disposicions de l'esmentat Decret 136/2015, de 4 de setembre, del Consell, és necessari regular els dos programes específics d'atenció a la diversitat previstos, el Programa de Reforç per a 4t d'ESO i el Programa d'Aula Compartida.



El Decret 51/2011, de 13 de maig, del Consell, sobre el sistema de comunicació de dades a la conselleria competent en matèria d'educació, a través del sistema d'informació ÍTACA, dels centres docents que imparteixen ensenyaments reglats no universitaris, regula aquest sistema d'informació, com a instrument per a la gestió i la comunicació de les dades i dels documents necessaris per a l'adequat funcionament del sistema educatiu de la Comunitat Valenciana.



En el capítol II d'aquesta ordre es regula l'elaboració del Pla d'actuació per a la millora (PAM).

En el capítol III d'aquesta ordre es regula el Programa de Reforç per a 4t d'ESO i es fixen els criteris per a la seua autorització en centres d'Educació Secundària Obligatòria sostinguts amb fons públics.

En el capítol IV d'aquesta ordre es regula el Programa d'Aula Compartida per a centres d'Educació Secundària Obligatòria sostinguts amb fons públics.

Per tot això, tenint en compte els informes preceptius, concedida audiència als òrgans consultius corresponents, vista la proposta del director general de Política Educativa, de data 20 de juliol de 2016, en exercici de la potestat reglamentària que reconeix l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i en virtut de l'atribució de competències efectuades pel Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, fent ús de les competències que em confereix el Decret 155/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,





ORDENE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Àmbit d'aplicació

La present ordre s'aplicarà en els centres sostinguts amb fons públics, ubicats a la Comunitat Valenciana, que impartisquen ensenyaments d'educació infantil, primària, secundària obligatòria, formació professional bàsica, centres d'educació especial i centres docents de formació de persones adultes.



Article 2. Objecte de l'ordre

L'objecte de la present ordre és:

a) Per a tots els centres educatius sostinguts amb fons públics, regular l'elaboració del Pla d'Actuació per a la Millora (PAM).

b) Per als centres docents públics, establir el procediment de dotació de professorat addicional per a desenvolupar el PAM.

c) Per als centres privats concertats, regular la convocatòria de dotació de professorat addicional per a la compensació educativa i d'autorització de les aules del Programa d'Acollida al Sistema Educatiu (PASE)



d) Per als centres educatius sostinguts amb fons públics, que tinguen implantat almenys un grup de PMAR de 3r d'ESO durant el curs 2015-2016, regular i establir el procediment de sol·licitud i autorització del Programa de Reforç per a 4t d'ESO.

e) Per als centres educatius sostinguts amb fons públics que impartisquen Educació Secundària Obligatòria, regular el Programa d'Aula Compartida i establir el procediment de sol·licitud i autorització del mateix.



Article 3. Òrgan instructor

S'estableix com a òrgan instructor dels procediments regulats en aquesta ordre la subdirecció general competent en matèria d'innovació i qualitat educativa.



Article 4. Inspecció d'Educació

1. La Inspecció d'Educació vetlarà pel compliment i l'aplicació d'aquesta ordre.

2. La Inspecció General d'Educació designarà un/a inspector/a coordinador/a per a cadascuna de les direccions territorials que actuaran com a persona de referència entre l'òrgan instructor i la Inspecció Territorial d'Educació.







CAPÍTOL II

Pla d'Actuació per a la Millora (PAM)



Article 5. Definició i finalitats

1. El PAM és el document on es concreta la intervenció educativa que es durà a terme al centre educatiu i al seu entorn amb les finalitats següents:

a) Incrementar el percentatge d'alumnat que assoleix els objectius i les competències corresponents a l'etapa d'Educació Primària.

b) Augmentar la taxa de titulació de l'alumnat en l'Educació Secundària Obligatòria.

c) Reduir l'absentisme i l'abandonament escolar prematur i incrementar la taxa d'escolarització en l'educació postobligatòria.

d) Millorar les habilitats socials i les competències emocionals de l'alumnat per aconseguir una major integració socioeducativa.

e) Desenvolupar accions que permeten previndre i compensar les desigualtats en educació des d'una perspectiva inclusiva.

2. Els centres sostinguts amb fons públics hauran d'elaborar, per al curs 2016-2017, el seu PAM, com una concreció del seu Projecte Educatiu, a partir dels resultats i d'altres aspectes referents a la realitat del centre degudament justificats. Així mateix, aquest pla haurà de preveure la utilització eficaç dels recursos que l'Administració educativa o les entitats o institucions del seu entorn posen a l'abast del centre. Haurà de vetlar pel respecte a les necessitats de l'alumnat, als seus interessos, motivacions i aspiracions per a potenciar el seu desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional, i assolir els objectius i competències de l'etapa educativa corresponent.

3. El PAM ha de contindre els elements següents:

a) Descripció de les intervencions educatives que es duran a terme, d'acord amb els termes establits en l'article 6 d'aquesta ordre.



b) Criteris i procediments previstos per al seguiment i l'avaluació del PAM del centre.

4. Per a l'atenció de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu serà d'aplicació la normativa pròpia vigent, sense perjuí que aquest alumnat puga participar en qualssevol de les intervencions educatives proposades al PAM del centre.



Article 6. Intervenció educativa

1. Les intervencions educatives previstes al PAM per atendre a la diversitat de l'alumnat aniran adreçades a donar una resposta educativa a les necessitats, interessos i motivacions de l'alumnat del centre des d'una perspectiva inclusiva.

2. Cada centre educatiu planificarà la seua intervenció educativa, que podrà incloure tant programes, mesures i actuacions de disseny propi com programes, mesures i actuacions desenvolupades en cursos anteriors.

3. Per a cadascuna de les intervencions previstes s'hauran de concretar els apartats següents:

a) Nom de la intervenció.

b) Si escau, hores addicionals de les assignades a utilitzar en la intervenció.

c) Cursos on es desenvoluparà i nombre d'alumnat.

d) Finalitats.

e) Línia de treball prioritària.

f) Agrupaments.

g) Horari.

h) Professorat implicat.

i) Perfil de l'alumnat i criteris per a la seua selecció.

j) Breu descripció de l'actuació.

4. La incorporació de l'alumne o alumna a un programa, mesura o actuació que comporte una modificació curricular significativa o una atenció extraordinària fora del seu grup de referència requerirà l'acord escrit dels seus pares o tutors legals.

5. Per a la planificació de la intervenció educativa s'haurà de tindre en compte que:

a) Quan implique modificacions de les agrupacions o de l'estructura dels grups oficials, especialment en l'atenció de l'alumnat fora del seu grup de referència, s'hauran de preveure els mecanismes perquè l'alumnat participant puga reincorporar-se a un grup ordinari, com a garantia de la seua mobilitat i inclusió dins del sistema educatiu.

b) Qualsevol intervenció educativa es farà sota la tutela i responsabilitat d'almenys un docent del centre.

c) Es requerirà la presència d'almenys un membre de l'equip directiu quan la intervenció educativa es duga a terme al centre educatiu fora de l'horari lectiu.

d) En cas que les activitats es desenvolupen fora del centre educatiu, s'hauran de complir els requisits que la normativa vigent estableix al respecte i l'alumnat estarà sempre acompanyat pel professorat responsable d'aquestes activitats.

6. La planificació i programació de la intervenció educativa serà coordinada per la direcció del centre a partir de les indicacions acordades en la Comissió de Coordinació Pedagògica.

7. El professorat responsable de les diferents intervencions educatives elaborarà una programació didàctica, amb la supervisió de la direcció d'estudis i el servei psicopedagògic escolar o el gabinet psicopedagògic autoritzat en les etapes d'Educació Infantil i Educació Primària, o pel Departament d'Orientació, o per qui en tinga atribuïdes les funcions, en l'etapa d'Educació Secundària Obligatòria.



8. Als centres públics, per a desenvolupar les intervencions educatives incloses en el PAM, la Comissió de Coordinació Pedagògica proposarà els criteris per a la designació del professorat a partir de les aportacions dels departaments didàctics en Educació Secundària i dels equips docents en Educació Primària. El claustre els aprovarà i la direcció del centre designarà el professorat tenint en compte aquests criteris. No obstant això, es valorarà l'experiència prèvia i la destinació definitiva al centre.



Article 7. Integració a la documentació de planificació educativa



1. El PAM, com a concreció del Projecte Educatiu, formarà part del Pla d'Atenció a la Diversitat del centre i s'inclourà dins de la Programació General Anual (PGA).

2. La direcció dels centres serà la responsable de la gravació i actualització de les dades administratives i estadístiques, i dels documents i informacions requerides a ÍTACA i a la plataforma web facilitada per l'Administració educativa.

3. Tota la documentació generada relativa al PAM serà custodiada pels centres.



Article 8. Elaboració i presentació del PAM

1. Els centres públics hauran d'elaborar el seu PAM utilitzant l'annex II-A d'aquesta ordre, per via telemàtica, a través de la plataforma web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport http://www.ceice.gva.es/va/web/innovacion-calidad.

2. Els centres públics que impartisquen educació infantil, educació primària o educació especial, especificaran les especialitats requerides per a la provisió de les hores addicionals assignades per desenvolupar el PAM.

3. Als centres públics, el PAM serà aprovat pel claustre i s'informarà al consell escolar.

4. A efectes de presentació, els centres públics, adjuntaran l'annex II-A en un fitxer en format pdf atenent la nomenclatura: Codicentre_PAM.pdf a la plataforma web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport http://www.ceice.gva.es/va/web/innovacion-calidad i a l'apartat corresponent a la PGA en ÍTACA.



5. Els centres privats concertats hauran d'elaborar el seu PAM utilitzant l'annex II-B d'aquesta ordre, per via telemàtica, a través de la plataforma web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport http://www.ceice.gva.es/va/web/innovacion-calidad.

6. Als centres privats concertats, el claustre i el consell escolar seran informats del contingut del PAM.

7. A efectes de presentació, els centres privats concertats, adjuntaran l'annex II-B en un fitxer en format pdf segons la nomenclatura: CodiCentre_PAM.pdf a la plataforma web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport http://www.ceice.gva.es/va/web/innovacion-calidad i a l'apartat corresponent a la PGA en ÍTACA.



8. El termini per a la presentació del PAM serà el mateix que per a la presentació de la Programació General Anual. Prèviament a la finalització d'aquest termini, la Direcció General de Política Educativa sol·licitarà als centres públics d'educació infantil i d'educació primària la confirmació o modificació de les especialitats assignades en el curs 2015-2016, per a agilitzar la gestió de la provisió dels llocs de treball.





Article 9. Centres públics: assignació de professorat

1. La dotació de professorat donarà continuïtat als programes i mesures que ja s'estigueren desenvolupant als centres durant els cursos anteriors.

2. La direcció general de política educativa farà proposta amb la mateixa dotació horària addicional assignada per al curs 2015-2016 segons la Resolució d'11 de setembre de 2015, de la Direcció General de Política Educativa, per la qual es resol la convocatòria per a autoritzar el projecte experimental de contracte programa, subscrit entre els centres sostinguts amb fons públics i l'administració educativa, en els quals s'inclou el desenvolupament de programes de compensació educativa, l'assignació de recursos als centres de titularitat pública i la convocatòria d'ajudes econòmiques destinades als centres privats concertats, per al curs 2015-2016, Correcció d'errades de la resolució d'11 de setembre de 2015, de la Direcció General de Política Educativa, per la qual es resol la convocatòria per a autoritzar el projecte experimental del contracte programa subscrit entre els centres sostinguts amb fons públics i l'administració educativa en què s'inclou el desenvolupament de programes de compensació educativa, l'assignació de recursos als centres de titularitat pública i la convocatòria d'ajudes econòmiques als centres privats concertats, per al curs 2015-2016 i Resolució de 14 d'octubre de 2015, de la direcció general de Política Educativa, per la qual es resol la convocatòria extraordinària per a autoritzar el projecte experimental del contracte programa subscrit entre els centres sostinguts amb fons públics i l'administració educativa en què s'inclou el desenvolupament de programes de compensació educativa, per al curs 2015-2016.

3. Es consideraran hores assignades per a desenvolupar el PAM les hores sense càrrega curricular de la plantilla del centre.

4. La Direcció General de Política Educativa remetrà a la Direcció General de Centres i Personal Docent la relació de professorat addicional per a la seua dotació, que es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Article 10. Centres privats concertats: sol·licitud de professorat addicional i autorització aula PASE

1. Tots els centres privats concertats desenvoluparan el seu PAM amb els seus propis recursos. No obstant això, podran sol·licitar professorat addicional aquells centres que incorporen al seu PAM un programa de compensació educativa, quan tinguen un percentatge d'alumnat amb necessitats de compensació educativa igual o superior al 20 %. La compensació educativa està regulada per l'Ordre de 4 de juliol de 2001, de la Conselleria de Cultura i Educació.

Així mateix, segons el que s'estableix en l'annex I d'aquesta ordre, podran sol·licitar l'autorització d'una aula d'acollida al sistema educatiu (PASE).

2. Aquestes sol·licituds, segons el model d'instància que figura en l'annex III d'aquesta ordre, hauran de ser complimentades per via telemàtica, a través de la plataforma web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport http://www.ceice.gva.es/va/web/innovacion-calidad.

3. La sol·licitud, dirigida al Servei d'Avaluació i Estudis de la Direcció General de Política Educativa, es presentarà preferentment al Registre General de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, i també en qualssevol dels llocs que estableix la Llei de Procediment Administratiu Comú.

4. Amb la finalitat d'agilitzar els tràmits i la gestió del procediment, s'adjuntarà la sol·licitud signada, segellada, amb el corresponent registre d'entrada en format pdf segons la nomenclatura: CodiCentre_SPA.pdf en la plataforma web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport http://www.ceice.gva.es/va/web/innovacion-calidad.



5. El termini per a la presentació de la sol·licitud de professorat addicional és de 5 dies hàbils, comptats a partir de la data de publicació d'aquesta ordre al DOCV.

6. L'incompliment de les condicions i terminis fixats per la convocatòria determinarà la denegació dels recursos sol·licitats.

Article 11. Comissió assessora

1. Es constituirà una comissió assessora, amb la composició:



Presidència:

El subdirector o subdirectora general competent en innovació i qualitat educativa, o la persona suplent que es designe.

Vocalies:

L'inspector general d'educació o la persona suplent que es designe.



El/la cap del servei amb competències en avaluació i estudis, o la persona suplent que es designe.

El/la cap del servei amb competències en innovació i qualitat, o la persona suplent que es designe.

El/la cap del servei amb competències en formació de professorat, o la persona suplent que es designe.

Una persona en representació de la subdirecció general competent en personal docent.

Una persona en representació de la subdirecció general competent en centres docents.

Els caps dels serveis territorials d'educació.

Els inspectors o inspectores d'educació de les inspeccions territorials designats per a la coordinació d'aquests plans.

Un funcionari o funcionària de la direcció general competent en política educativa, qui ocuparà la secretaria de la comissió.

S'hi podran incorporar, amb veu i sense vot, els tècnics o tècniques en la matèria que es consideren necessaris per al correcte desenvolupament de les funcions encomanades.

2. Les funcions d'aquesta comissió seran les següents:

a) Valorar les propostes d'assignació de professorat addicional als centres públics.

b) Assessorar l'òrgan instructor per a fer la proposta de dotació d'hores addicionals per als centres privats concertats sol·licitants, d'acord amb la disponibilitat pressupostària, segons el que estableix l'article 12 d'aquesta ordre.

c) Informar sobre la proposta elaborada per a l'assignació de professorat addicional als centres públics i la dotació d'hores addicionals als centres privats concertats.



Article 12. Centres privats concertats: dotació de professorat i autorització aules PASE

1. L'òrgan instructor farà la proposta d'assignació d'hores addicionals per a desenvolupar el programa de compensació educativa i la proposta d'autorització d'aules per al desenvolupament del PASE. Per a elaborar aquesta proposta d'assignació d'hores addicionals es tindrà en compte tant el percentatge com el nombre total d'alumnat amb necessitats de compensació educativa de les etapes d'Educació Primària i d'Educació Secundària Obligatòria, així com la intervenció educativa plantejada amb aquest alumnat. Per a elaborar la proposta d'autorització d'aules per al desenvolupament del PASE es comprovarà que el centre compleix els requisits que per a aquest programa s'estableixen en l'annex I d'aquesta ordre. Les propostes seran elevades a la Direcció General de Política Educativa.

2. La Direcció General de Política Educativa resoldrà la convocatòria en el termini màxim de tres mesos a partir de la data de la seua publicació.

3. En la resolució, que es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, constarà la relació de centres autoritzats per a desenvolupar programes de compensació educativa amb la indicació de les hores addicionals concedides i la relació dels centres autoritzats a desenvolupar un PASE.

4. La Direcció General de Centres i Personal Docent dotarà les hores addicionals concedides als centres privats concertats per al desenvolupament del programa de compensació educativa, amb efectes des del dia 1 de setembre de 2016, segons la resolució de la Direcció General de Política Educativa.



Article 13. Centres privats concertats: ajudes econòmiques

1. La Conselleria d'Educació, Investigació Cultura i Esport, convocarà ajudes econòmiques, en concepte de subvenció, destinades als centres privats concertats per a contribuir a les despeses derivades de la compensació educativa i dels programes per a la reducció de l'abandonament escolar, segons la disponibilitat pressupostària de l'exercici per al 2016 de la Generalitat.



Article 14. Seguiment i avaluació del PAM

1. Els centres docents hauran de fer un seguiment trimestral del desenvolupament del seu PAM, utilitzant els criteris i procediments que s'hi estableixen.

2. Els centres podran modificar el seu PAM al llarg del curs escolar atenent:

a) L'adaptació del pla als recursos assignats.

b) Els resultats de les avaluacions internes i externes.

c) La detecció de necessitats durant el seu desenvolupament.

3. Els centres hauran de modificar el seu PAM si la Inspecció d'Educació o la Direcció General de Política Educativa així ho requereix.

4. Qualsevol modificació del PAM es comunicarà a la Inspecció d'Educació i a la Direcció General de Política Educativa.

5. La Inspecció d'Educació supervisarà el procés d'implementació i desenvolupament del PAM i en farà el seguiment.

6. Al finalitzar el curs escolar, l'avaluació del PAM s'integrarà dins de la Memòria de la PGA, que inclourà l'avaluació del desenvolupament del PAM i dels resultats obtinguts.



Article 15. Assessorament i formació

1. Els Centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius assessoraran els centres educatius en el desenvolupament del PAM i organitzaran, junt amb el Servei d'Avaluació i Estudis, activitats formatives per al professorat. Així mateix, facilitaran recursos didàctics i l'intercanvi d'experiències.





CAPÍTOL III

Programa de Reforç per a 4t d'ESO (PR4)



Article 16. Definició i finalitats

1. El Decret 136/2015, de 4 de setembre, del Consell estableix que: «Per a facilitar l'èxit escolar i l'obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria a la totalitat de l'alumnat, la conselleria competent en matèria d'educació podrà establir programes específics d'atenció a la diversitat en 4t curs d'Educació Secundària Obligatòria, que donen continuïtat als programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment. Aquests programes seran considerats com a mesures extraordinàries d'atenció a la diversitat».

2. El Programa de Reforç per a 4t d'ESO és un programa específic d'atenció a la diversitat i inclusió educativa la finalitat del qual és que l'alumnat participant desenvolupe les competències clau i assolisca el objectius generals de l'etapa, amb una oferta diversificada, adaptada als diferents ritmes d'aprenentatge de l'alumnat, que facilita l'obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria.



3. Aquest programa va adreçat a l'alumnat que mostra interés per obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria, i que en cursos anteriors ha presentat dificultats generalitzades d'aprenentatge que li hagen impedit superar els objectius proposats per al cicle o curs corresponent.

4. Aquest programa és una mesura extraordinària d'atenció a la diversitat que dóna continuïtat als programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR) de 3r d'ESO.



Article 17. Condicions i estructura

1. El PR4 podrà autoritzar-se als centres educatius sostinguts amb fons públics que tinguen implantat almenys un grup de PMAR de 3r d'ESO durant el curs 2015-2016 o, a l'entrada en vigor del decret 87/2015, de 5 de juny, tingueren autoritzat el programa de diversificació curricular a 3r i 4t curs d'Educació Secundària Obligatòria.



2. Cada grup del programa estarà format per un mínim de 10 alumnes i un màxim de 16. No obstant això, la Direcció General de Política Educativa, amb l'informe de la Inspecció d'Educació, atenent els criteris que s'establiran en les instruccions corresponents, podrà autoritzar la constitució d'un grup amb un nombre diferent d'alumnes.

3. La unitat curricular fonamental del programa és l'àmbit, entés com un mitjà que permeta integrar els continguts bàsics de diverses matèries i les competències clau, utilitzant una metodologia globalitzadora i integradora.

4. L'alumnat del programa cursarà, al grup de reforç, els àmbits següents:

a) Àmbit lingüístic i social, que inclou els aspectes bàsics del currículum corresponents a les matèries de Valencià: Llengua i Literatura; Llengua Castellana i Literatura i Geografia i Història (9 hores setmanals).

b) Àmbit científic, que inclou els aspectes bàsics del currículum corresponents a les matèries de Matemàtiques i Ciències aplicades a l'activitat professional (7 hores setmanals).

5. Àmbit de Llengua Estrangera amb un currículum adaptat, des d'un enfocament comunicatiu que preveja una organització dels continguts i una metodologia adequades perquè l'alumnat puga aconseguir els objectius d'aquesta matèria. Es respectarà l'idioma estranger cursat com a primer idioma en el 1r cicle de l'ESO. No obstant això, l'alumne o alumna podrà canviar d'idioma estranger, atenent la normativa vigent (2 hores setmanals). El centre podrà organitzar aquest àmbit integrant-lo dins de l'àmbit lingüístic i social, en el cas que el professorat que impartisca aquest àmbit tinga les habilitacions requerides.

6. Una hora de tutoria amb el grup de reforç.

7. Així mateix, cursarà la matèria de Tecnologia, amb un currículum adaptat que li permeta assolir els objectius de l'etapa. El centre podrà optar per organitzar aquesta matèria integrada en l'àmbit científic, com un àmbit específic o com una matèria a cursar dins del seu grup de referència (3 hores setmanals).

8. L'alumnat cursarà dos matèries d'entre el bloc d'assignatures troncals o el bloc d'assignatures específiques, amb un currículum adaptat que li permeta assolir els objectius de l'etapa i configurar l'opció d'ensenyaments acadèmics per a la iniciació al Batxillerat o l'opció d'ensenyaments aplicats per a la iniciació a la Formació Professional. El centre podrà optar per organitzar aquestes matèries integrades en algun dels àmbits, com un àmbit específic o com una matèria a cursar dins del seu grup de referència (6 hores setmanals).

9. Amb la finalitat de facilitar la seua inclusió en les activitats ordinàries del centre, l'alumnat del programa cursarà en el seu grup de referència Educació Física, Valors Ètics o Religió, i Tutoria.

10. En qualsevol cas, l'alumnat que supere el programa i estiga en condicions d'obtindre el títol en Graduat en Educació Secundaria Obligatòria, atenent els continguts programats i cursats, haurà d'estar en disposició d'incorporar-se al Batxillerat o a un cicle formatiu de grau mitjà de Formació Professional, segons la normativa vigent.





Article 18. Disseny del programa

1. La direcció del centre educatiu, assessorada pel departament d'orientació, serà la responsable del disseny i redacció del programa, atenent els criteris establits en la Comissió de Coordinació Pedagògica.



2. En la definició del programa s'inclouran els aspectes següents:

a) Justificació de l'aplicació d'aquesta mesura extraordinària en el centre, després d'analitzar les mesures d'atenció a la diversitat adoptades.

b) Aplicació en el centre dels criteris i procediments d'accés al programa establits en aquesta ordre, en especial els que fan referència a l'avaluació psicopedagògica i la competència curricular.

c) Criteris per a distribuir l'alumnat del programa en els grups ordinaris de referència.

d) Criteris per a l'organització dels espais i dels horaris.

e) Procediments per a recuperar les matèries pendents de cursos anteriors.

f) Criteris i procediments previstos per al seguiment, l'avaluació i la revisió, si s'escau, del programa.



Article 19. Programació

1. La concreció curricular i la programació dels àmbits serà elaborada pel professorat responsable de la seua docència, assessorat pels departaments didàctics corresponents i pel Departament d'Orientació, i quedarà integrada en la programació del departament d'orientació.

2. Els principis metodològics han d'orientar-se al desenvolupament de les competències clau i l'assoliment dels objectius d'etapa d'una manera activa, donant rellevància al procés de resolució de problemes i al treball per projectes, des d'un enfocament molt pràctic i funcional dels continguts.

3. El cap o la cap del departament d'orientació vetlarà pel compliment de la programació didàctica i la correcta aplicació dels criteris d'avaluació i promoció.

4. La configuració final del currículum del programa haurà de respondre globalment a la consecució dels objectius i les competències clau de l'etapa, i garantirà la continuïtat de l'alumnat en estudis d'ensenyament secundari postobligatori.



Article 20. Integració a la documentació de planificació educativa



1. Aquest programa formarà part del Pla d'Atenció a la Diversitat del centre i s'integrarà a la PGA.

2. La direcció dels centres docents serà la responsable de la gravació i actualització de les dades administratives i estadístiques a l'aplicació informàtica de gestió que determine l'Administració educativa, així com dels documents i informacions requerides.

3. Tota la documentació generada relativa al programa serà custodiada pel centre docent.



Article 21. Requisits de l'alumnat

1. Aquest programa va adreçat a l'alumnat d'Educació Secundària Obligatòria que presente les característiques següents:

a) Presentar dificultats generalitzades d'aprenentatge, no atribuïbles a la falta d'estudi o d'esforç.

b) Haver cursat 3r d'Educació Secundària Obligatòria en un grup del Programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR de 3r d'ESO), o de manera extraordinària es podrà incorporar alumnat que haja cursat un Programa de Diversificació Curricular de 4t d'ESO durant el curs 2015-2016. Així mateix, de manera excepcional es podrà incorporar alumnat que repetisca 4t d'ESO.

c) Tindre interés, motivació i expectatives d'obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria.

d) Haver nascut en els anys 1999 o 2000.

e) L'alumnat estarà adscrit a un grup ordinari de referència de 4t d'ESO i es distribuirà de forma equilibrada entre tots els grups.



Article 22. Incorporació de l'alumnat al programa

1. Per a la incorporació d'un alumne o alumna al programa se seguirà el procediment indicat a continuació:

a) En vista del procés d'avaluació contínua i de les mesures d'atenció a la diversitat, l'equip educatiu del grup de PMAR de 3r a què pertany l'alumne o alumna farà una proposta raonada, signada pel tutor o tutora i dirigida a la direcció del centre, on s'indicaran els motius pels quals es considera que aquest programa és el més adequat. De manera extraordinària es podrà fer una proposta raonada d'incorporació al programa d'alumnat que haja cursat un Programa de Diversificació Curricular de 4t d'ESO durant el curs 2015-2016. Així mateix, de manera excepcional es podrà incorporar alumnat que repetisca 4t d'ESO.



b) La direcció del centre, farà arribar la proposta al departament d'orientació o a qui tinga atribuïdes les seues funcions que, oïts l'alumne o alumna i els seus pares o tutors legals, realitzarà l'avaluació psicopedagògica preceptiva i emetrà l'informe psicopedagògic, ajustant-se al que disposa l'Ordre de 15 de maig de 2006, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, on s'indicarà l'oportunitat o no de cursar el programa.

c) A la sessió d'avaluació final, l'equip educatiu de PMAR de 3r farà la proposta sobre la incorporació de l'alumne o alumna al programa, especificant el nivell de competència curricular en cadascuna de les matèries cursades.

d) La direcció convocarà una reunió a la que assistiran els tutors i tutores de 3r i 4t d'ESO, el coordinador o la coordinadora d'ESO i el cap o la cap del departament d'orientació o qui tinga atribuïdes les seues funcions, en la qual es realitzarà la proposta definitiva sobre la incorporació de l'alumne o alumna al programa.



e) La direcció del centre, amb l'acord escrit dels seus pares o tutors legals, autoritzarà la incorporació de l'alumne o alumna al programa.



2. Amb caràcter general, aquest procés haurà d'estar finalitzat en un termini que garantisca la incorporació d'aquest alumnat al programa a l'inici del curs escolar.

3. Durant el primer trimestre del curs podrà incorporar-se alumnat al programa, atenent les condicions i procediment establits amb anterioritat.

4. L'equip educatiu, amb el departament d'orientació, podran determinar de manera raonada, durant el curs escolar, l'eixida d'un alumne o alumna del programa i la reincorporació al seu grup de referència.





Article 23. Avaluació, promoció i obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria

1. L'avaluació dels aprenentatges de l'alumnat que participe en aquest programa serà contínua, personalitzada i integradora.

2. Es realitzarà per àmbits i matèries i es basarà en el grau d'assoliment de les competències clau i la consecució dels objectius generals d'etapa.

3. Les qualificacions obtingudes es traslladaran a les matèries corresponents de 4t d'ESO. Es podran assignar diferents qualificacions a les matèries que conformen els àmbits, tenint en compte que si s'ha aprovat un àmbit, cap de les matèries que el conformen pot tindre una qualificació negativa.

4. L'avaluació de l'alumnat la durà a terme el conjunt del professorat que imparteix ensenyaments amb aquest alumnat, en sessió presidida pel tutor o tutora del programa. Les decisions derivades de l'avaluació es prendran de manera col·legiada, d'acord amb els criteris i els procediments que es determine en el disseny del programa i la concreció curricular.

5. La recuperació de les matèries pendents de cursos anteriors incloses en els àmbits serà competència del professorat que imparteix els àmbits. De la recuperació de la resta de matèries, es farà responsable el departament corresponent.

6. L'equip docent podrà proposar l'expedició del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria a l'alumnat que haja assolit les competències clau i els objectius d'etapa per haver superat totes les matèries de l'etapa.

7. Així mateix, podrà obtindre el títol l'alumnat que, després de la corresponent prova extraordinària, tinga avaluació negativa en una o dos matèries, excepcionalment en tres, sempre que a juí de l'equip docent haja assolit les competències clau i els objectius de l'etapa.



8. Es consignarà en l'expedient acadèmic, en l'historial acadèmic i en l'informe per trasllat, que les matèries han estat cursades en un programa específic d'atenció a la diversitat



Article 24. Requisits i designació del professorat

1. El professorat que impartisca els diferents àmbits pertanyerà als departaments didàctics de les àrees que els configuren.

2. En el cas dels centres públics, aquest professorat haurà de tindre, sempre que siga possible, destinació definitiva al centre.

3. El director o directora el designarà atenent les propostes dels departaments didàctics implicats, la experiència docent en activitats d'atenció a la diversitat, el coneixement del centre, el coneixement de l'alumnat i la seua implicació en aquest tipus d'intervenció educativa.



4. El professorat quedarà adscrit funcionalment al Departament d'Orientació, i actuarà de manera coordinada entre si.

5. Un dels professors o professores que impartisquen l'àmbit lingüístic i social o l'àmbit científic, exercirà com a tutor o tutora d'aquest grup de reforç.



Article 25. Dotació de professorat

La Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport dotarà als centres públics autoritzats amb professorat addicional per al seu desenvolupament.







Article 26. Sol·licitud

1. Els centres educatius sostinguts amb fons públics que complisquen els requisits establits en l'article 17.1 d'aquesta orde podran sol·licitar l'autorització del Programa de Reforç per a 4t d'ESO.

2. Aquesta sol·licitud, segons el model d'instància que figura en l'annex IV d'aquesta ordre, haurà de ser complimentada a la plataforma web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport http://www.ceice.gva.es/va/web/innovacion-calidad.

3. Aquesta sol·licitud, signada i segellada, dirigida al Servei d'Avaluació i Estudis de la Direcció General de Política Educativa, es presentarà, preferentment, al Registre General de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, així com en qualssevol dels llocs que estableix la Llei de Procediment Administratiu Comú.



4. Amb la finalitat d'agilitzar els tràmits i la gestió del procediment, s'adjuntarà la sol·licitud, amb el corresponent registre d'entrada, en format pdf tenint en compte la nomenclatura: Codicentre_PR4.pdf a la plataforma web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport http://www.ceice.gva.es/va/web/innovacion-calidad.



5. El termini per a la presentació de la sol·licitud d'autorització d'aquest programa:

a) Per als centre públics finalitzarà el 6 de setembre 2016.

b) Per als centres privats concertats és de 5 dies hàbils, comptats a partir de la data de publicació d'aquesta ordre al DOCV.

6. Als centres públics, el consell escolar serà informat d'aquesta sol·licitud, que haurà de tindre l'aprovació del claustre.

7. Als centres privats concertats, el consell escolar i el claustre seran informats d'aquesta sol·licitud abans del 6 de setembre de 2016.



Article 27. Procediment d'autorització

1. La subdirecció general amb competències en innovació i qualitat educativa, com a òrgan instructor del procediment, revisades les sol·licituds, proposarà el que procedisca respecte a l'autorització del programa.



2. La Direcció General de Política Educativa resoldrà la convocatòria, i publicarà en el DOCV la relació dels centres on s'autoritze el programa i, si s'escau, la relació dels centres on no s'autoritza el programa i els motius d'aquesta denegació.

3. La Direcció General de Política Educativa proposarà l'assignació de professorat als centres públics autoritzats i remetrà aquesta proposta a la Direcció General de Centres i Personal Docent per a la seua dotació.



4. La Direcció General de Política Educativa proposarà l'assignació d'hores addicionals als centres privats concertats autoritzats i remetrà aquesta proposta a la Direcció General de Centres i Personal Docent per a la seua dotació amb efectes des del dia 1 de setembre de 2016.





Article 28. Seguiment i avaluació

1. Els òrgans col·legiats del centre, en l'àmbit de les seues competències, duran a terme el seguiment trimestral i l'avaluació del programa, utilitzant els criteris i procediments que s'hi estableixen.

2. La memòria del Pla d'Atenció a la Diversitat dedicarà un apartat específic a aquest programa, on s'arreplegaran les conclusions sobre el progrés de l'alumnat i el funcionament del programa.

3. La Inspecció d'Educació supervisarà el procés d'implementació i desenvolupament d'aquest programa i en farà el seguiment.



Article 29. Assessorament i formació

Els Centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius assessoraran els centres educatius en el desenvolupament del programa i organitzaran activitats formatives per al professorat que impartisca els àmbits. Així mateix, juntament amb el Servei d'Avaluació i Estudis, facilitaran recursos didàctics i l'intercanvi d'experiències.



CAPÍTOL IV

Programa d'Aula Compartida per a ESO (PAC)



Article 30. Definició i finalitats

1. El Decret 136/2015, de 4 de setembre, del Consell estableix que: «La conselleria competent en matèria d'educació, com a mesura extraordinària d'atenció a la diversitat, podrà establir programes específics d'atenció a la diversitat de l'alumnat, especialment destinats a aquells alumnes que presenten dificultats d'adaptació al medi escolar i a l'entorn educatiu, hi haja risc d'exclusió social i de conductes disruptives, presenten tendència a l'abandó i a l'absentisme escolar crònic o molt accentuat i, per tant, hi haja escasses expectatives d'obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria de manera ordinària. Aquests programes es duran a terme per mitjà de la cooperació entre centres educatius i corporacions locals i, excepcionalment, amb entitats col·laboradores, sempre dins d'un entorn formatiu, combinant les activitats lectives amb taller o altres activitats pràctiques per a l'aproximació al món laboral.»

2. El Programa d'Aula Compartida és un programa específic d'atenció a la diversitat que té com a finalitat previndre i reduir l'absentisme i l'abandonament prematur del sistema educatiu dirigit a centres sostinguts amb fons públics que impartisquen Educació Secundària Obligatòria, seguint la línia de treball de l'antic programa experimental INTEGRA desenvolupat en cursos anteriors.

3. Va dirigit a l'alumnat amb risc d'exclusió social que presenta conductes disruptives, dificultats d'adaptació al medi escolar i tendència a l'absentisme escolar crònic o a l'abandonament escolar.

4. Aquest programa estableix un espai educatiu compartit dins d'un entorn formatiu, de manera que combina les activitats lectives amb tallers o altres activitats pràctiques per a l'aproximació al món laboral.

5. El PAC podrà establir-se entre un o més centres educatius d'una mateixa àrea geogràfica i corporacions locals o entitats col·laboradores amb experiència en el treball socioeducatiu amb adolescents en risc d'exclusió social.

6. Els objectius específics d'aquest programa són els següents:

a) Reduir l'absentisme escolar amb una oferta educativa diversa, adaptada a les diferents necessitats, interessos, motivacions i aspiracions de l'alumnat.

b) Previndre l'abandonament escolar prematur i fomentar la integració socioeducativa de l'alumnat.

c) Reforçar les competències clau i les aptituds necessàries per a la prevenció i tractament dels comportaments disruptius.

d) Oferir un espai alternatiu que millore l'experiència educativa de l'alumnat.

e) Crear un entorn de cooperació dins d'una mateixa àrea geogràfica amb la participació de l'administració educativa i d'altres entitats, tant públiques com privades.

f) Optimitzar el desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional de l'alumnat.



Article 31. Condicions i estructura

1. Els centres docents hauran de desenvolupar el programa en cooperació amb corporacions locals o entitats col·laboradores, prèvia autorització de la Direcció General de Política Educativa.

2. El grup del programa estarà format per un mínim de 10 alumnes i un màxim de 16. No obstant això, la Direcció General de Política Educativa, amb l'informe de la Inspecció d'Educació, atenent els criteris que s'establiran en les instruccions corresponents, podrà autoritzar la constitució d'un grup amb un nombre diferent d'alumnes, especialment si aquests grups es formen amb alumnes residents en centres de menors dependents de la Conselleria.

3. La unitat curricular fonamental del programa és l'àmbit, entés com un mitjà que permeta integrar els aprenentatges bàsics de diverses matèries i impartir-los de manera globalitzada i integradora.

4. L'alumnat del programa cursarà els àmbits següents:

a) Àmbit acadèmic:

Aquest àmbit tindrà una càrrega horària mínima de 10 h setmanals i inclourà els aspectes bàsics del currículum corresponents a les matèries dels cursos en què estiguen matriculats els alumnes del programa.



Es desenvoluparà dins del centre escolar i l'alumnat del programa el cursarà al centre en el qual estiga matriculat.

En aquest àmbit es prioritzaran les activitats que promoguen l'adquisició d'habilitats necessàries per a l'adaptació i la inclusió de l'alumnat en el medi escolar ordinari, i es fomentarà la participació en activitats dins del seu grup de referència.

b) Aula taller:

Tindrà un caràcter eminentment pràctic.

Les activitats del taller es faran bé en un centre docent, o bé als locals de les corporacions locals o entitats col·laboradores. Seran impartides per professionals externs destinats per les corporacions locals o entitats col·laboradores a aquest efecte, i hi haurà d'haver, obligatòriament, un professor o professora d'un dels centres docents, com a mínim.



5. L'alumnat cursarà una hora específica de tutoria amb el grup d'aula compartida.

6. La càrrega horària del programa serà la corresponent al nivell educatiu en el qual estiga matriculat l'alumnat.

7. Els centres participants determinaran l'estructura i la distribució horària més adient per al desenvolupament del programa.

8. Qualsevol intervenció educativa, tant dins com fora del centre educatiu, es realitzarà sota la tutela i responsabilitat d'almenys un docent, atenent els requisits que la normativa vigent estableix al respecte.

9. A l'hora de planificar la distribució horària del programa, es farà esment especialment a minimitzar el nombre de desplaçaments de l'alumnat.

10. La intervenció educativa es podrà desenvolupar tant dins com fora de l'horari lectiu; en qualsevol cas, es requerirà la presència al centre d'almenys un membre de l'equip directiu sempre que la intervenció es duga a terme dins del centre educatiu.

11. Si el desplaçament de l'alumnat es fa dins de l'horari lectiu, aquest haurà d'anar acompanyat per professorat del programa. Aquests desplaçaments es computaran dins de l'horari lectiu del professorat.





Article 32. Disseny del programa

1. El disseny i redacció del programa correspondrà a la direcció del centre educatiu assessorada pel departament d'orientació, i serà la responsable de la estructuració i redacció del programa, atenent els criteris establits en la Comissió de Coordinació Pedagògica.



2. Els centres docents d'una mateixa àrea geogràfica que hagen constituït un aula compartida hauran de coordinar-se per a la definició i planificació de les activitats de l'aula taller.

3. En la definició del seu programa els centres docents inclouran:

a) Justificació de l'aplicació d'aquesta mesura extraordinària en el centre.

b) Criteris de selecció de l'alumnat.

c) Organització dels espais, dels temps i dels agents implicats.



d) Correlació de l'àmbit acadèmic i l'aula taller amb les matèries del curs en què estiga matriculat l'alumnat.

e) Criteris de promoció i procediments per a recuperar les matèries pendents de cursos anteriors.

f) Criteris i procediments previstos per al seguiment i l'avaluació del programa.



Article 33. Programació

1. La programació de la intervenció educativa es farà de manera coordinada entre el centre o centres docents participants i les entitats col·laboradores.

2. La concreció curricular i la programació del l'àmbit acadèmic serà elaborada pel professorat responsable de la seua docència de cada centre participant, assessorat pels departaments didàctics corresponents i pel departament d'orientació, i quedarà adscrita al departament d'orientació.

3. La concreció curricular i la programació de les actuacions a realitzar a l'aula taller es farà conjuntament entre els departaments d'orientació dels centres docents participants i els agents socials responsables de dinamitzar-les. El professor coordinador de l'aula taller serà l'encarregat d'elaborar aquesta programació.

4. Els principis metodològics s'han d'orientar al desenvolupament de les competències clau i l'assoliment dels objectius d'etapa d'una manera activa, i es donarà rellevància al procés de resolució de problemes i al treball per projectes, des d'un enfocament molt pràctic i funcional dels continguts.

5. El cap o la cap del departament d'orientació del centre o centres participants vetlarà pel compliment de la programació didàctica i la correcta aplicació dels criteris d'avaluació de l'àmbit acadèmic i de la concreció de l'aula taller del seu alumnat.



Article 34. Integració a la documentació de planificació educativa



1. Aquest programa formarà part del Pla d'Atenció a la Diversitat del centre i s'integrarà en la PGA.

2. La direcció dels centres docents participants serà la responsable de la gravació i actualització de les dades administratives i estadístiques a l'aplicació informàtica de gestió que determine l'Administració educativa, així com dels documents i informacions requerides.



3. Tota la documentació generada relativa al programa serà custodiada pels centres docents.



Article 35. Requisits de l'alumnat

1. Aquest programa va adreçat a l'alumnat d'Educació Secundària Obligatòria que presente el perfil següent:

a) Dificultats d'adaptació al medi escolar i a l'entorn educatiu, amb un possible risc d'exclusió social i de conductes disruptives i/o violentes.

b) Tendència a l'abandonament i a l'absentisme escolar crònic o molt accentuat.

c) Escasses expectatives d'obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria.

d) Intenció d'integrar-se al món del treball.

e) Haver cursat 1r d'ESO almenys una vegada.

f) Tindre entre 14 i 16 anys, o complir-los dins de l'any natural en què s'incorporen al programa.

2. Amb caràcter general, el centre educatiu haurà d'haver aplicat prèviament altres mesures d'atenció a la diversitat dirigides a aquest alumnat i no haver aconseguit la seua adaptació al medi escolar.

3. L'alumnat del programa estarà adscrit a un grup ordinari de referència i es distribuirà de manera equilibrada entre els diferents grups del seu nivell.



Article 36. Incorporació de l'alumnat al programa

1. Per a la incorporació d'un alumne o alumna al programa se seguirà el procediment indicat a continuació:

a) A la vista del procés d'avaluació contínua i de les mesures d'atenció a la diversitat aplicades, l'equip educatiu del grup a què pertany l'alumne o alumna farà una proposta raonada, signada pel tutor o tutora i dirigida a la direcció del centre, on s'indicaran els motius pels quals es considera que aquest programa és el més adequat.



b) La direcció del centre farà arribar la proposta al Departament d'Orientació o a qui tinga atribuïdes les seues funcions que, oïts l'alumne o alumna i els seus pares o tutors legals, realitzarà l'avaluació sociopsicopedagògica preceptiva i emetrà un informe de determinació de necessitats de compensació educativa on s'indicarà l'oportunitat o no de cursar el programa.

c) En la sessió d'avaluació final, l'equip educatiu corresponent farà la proposta sobre la incorporació de l'alumne o alumna al programa, en la qual especificarà el nivell de competència curricular en cadascuna de les matèries cursades.

d) La direcció del centre, amb l'acord escrit dels seus pares o tutors legals, autoritzarà la incorporació de l'alumna o alumne al programa.



2. Amb caràcter general, aquest procés haurà d'estar finalitzat en un termini que garantisca la incorporació d'aquest alumnat al programa a l'inici del curs escolar.

3. Durant el primer trimestre del curs podrà incorporar-se nou alumnat al programa, atenent les condicions i procediment establits amb anterioritat.



Article 37. Avaluació i promoció de l'alumnat

1. L'avaluació de l'alumnat serà contínua, personalitzada i integradora.

2. Es basarà en el grau d'assoliment de les competències clau i la consecució dels objectius generals d'etapa.

3. En cada centre docent es farà una sessió d'avaluació trimestral per a avaluar al seu alumnat, a la qual assistirà el professorat que imparteix l'àmbit acadèmic i el professorat d'aula taller del centre.

4. El professorat de l'àmbit acadèmic, coordinat amb els departaments didàctics i atenent els criteris d'avaluació proposats, serà el responsable de les qualificacions corresponents a les matèries implicades en aquest àmbit.

5. El professorat coordinador de l'aula taller avaluarà l'alumnat, oït el professional dependent de les corporacions locals o de les entitats col·laboradores.

6. Les qualificacions obtingudes a l'àmbit acadèmic i a l'aula taller es traslladaran a les matèries corresponents al curs en el qual estiga matriculat l'alumne o alumna, atenent les concrecions i adaptacions curriculars establides en les programacions.

7. Es consignarà a l'expedient acadèmic, a l'historial acadèmic i a l'informe per trasllat, que les matèries han estat cursades en un programa específic d'atenció a la diversitat, i s'indicaran les matèries amb adaptació curricular.

8. Pel que fa a la promoció, s'atendrà els criteris establits en aquest mateix programa.



Article 38. Temps de permanència en el programa i opcions acadèmiques quan el finalitze

1. Amb caràcter general, l'alumnat estarà escolaritzat en aquest programa, com a màxim, fins a acabar el curs escolar en què complisca els 16 anys.

2. La direcció del centre podrà autoritzar, excepcionalment, una vegada vistos els informes de l'equip del programa, de la resta de l'equip docent i del Departament d'Orientació, que un alumne o alumna puga romandre un curs més en el programa sempre que el seu aprofitament siga positiu.

3. Una vegada finalitzada la permanència en el programa, l'alumnat podrà continuar la seua formació en el sistema educatiu o accedir al món laboral.

4. Si roman en el sistema educatiu, l'alumnat que mostre una disposició favorable a l'estudi podrà incorporar-se a la Formació Professional Bàsica.



Article 39. Requisits i designació del professorat

1. La direcció del centre o centres participants designarà el professorat que impartirà el programa, sempre que siga possible, entre el professorat amb destinació definitiva al centre. Aquesta designació es farà atenent:

a) Els criteris de selecció prèviament establits pel claustre.



b) Les propostes dels departaments didàctics trameses des de la Comissió de Coordinació Pedagògica.

2. Cada centre docent designarà com a mínim un professor/a d'aula taller que desenvoluparà les següents tasques en cada sessió:

a) Control d'assistència.

b) Supervisió de l'actuació.

c) Gestió de la convivència.

d) Avaluació de les activitats desenvolupades en l'aula taller.

e) Acompanyament de l'alumnat en l'aula taller i en els desplaçaments, si l'aula taller s'imparteix fora dels centre docent.

3. Cada centre docent designarà, entre el professorat d'aula taller, un responsable de coordinar les actuacions entre el centre docent i l'entitat col·laboradora.

4. Els llocs de treball docent d'aquest programa tindran la consideració d'especial dificultat als efectes que es determinen en els diferents concursos de trasllats en què participe el professorat de centres docents públics, d'acord amb la Resolució de 5 de març de 2010, del conseller d'Educació.



Article 40. Dotació de recursos

1. Es podrà assignar professorat addicional als centres públics autoritzats per al desenvolupament d'aquest programa.

2. Els centres privats concertats desenvoluparan aquest programa amb els recursos assignats al seu programa de compensació educativa i amb els seus propis recursos.





Article 41. Acords de col·laboració

1. Els centres hauran d'establir acords de col·laboració amb les corporacions locals i, excepcionalment, amb altres entitats de la seua àrea geogràfica.

2. Les entitats o corporacions locals col·laboradores han de tindre experiència en el treball socioeducatiu amb adolescents en risc d'exclusió social.

3. Els acords de col·laboració s'hauran de formalitzar per escrit, i comunicar-los a l'òrgan instructor a través de la plataforma web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport http://www.ceice.gva.es/va/web/innovacion-calidad abans de començar les activitats amb l'alumnat.



Article 42. Sol·licitud

1. Els centres educatius sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que impartisquen Educació Secundària Obligatòria podran sol·licitar l'autorització per a desenvolupar un Programa d'Aula Compartida.

2. Aquesta sol·licitud, segons el model d'instància que figura en l'annex V d'aquesta ordre, haurà de ser emplenada per via telemàtica a través de la plataforma web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport http://www.ceice.gva.es/va/web/innovacion-calidad, i s'haurà d'imprimir, signar i segellar.

3. La sol·licitud, dirigida al Servei d'Avaluació i Estudis de la Direcció General de Política Educativa, es presentarà preferentment al Registre General de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, i en qualssevol dels llocs que estableix la Llei de Procediment Administratiu Comú.

4. Amb la finalitat d'agilitzar els tràmits i la gestió del procediment, s'adjuntarà la sol·licitud, amb el corresponent registre d'entrada, en format pdf atenent la nomenclatura següent: CodiCentre_PAC.pdf a la plataforma web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport http://www.ceice.gva.es/va/web/innovacion-calidad



5. El termini per a la presentació de la sol·licitud d'autorització d'aquest programa finalitzarà el 6 de setembre de 2016.

6. Als centres públics, el consell escolar serà informat d'aquesta sol·licitud, que haurà de tindre l'aprovació del claustre.

7. Als centres privats concertats, el consell escolar i el claustre seran informats d'aquesta sol·licitud.

8. L'incompliment de les condicions i terminis fixats per la convocatòria determinarà la denegació de l'autorització del programa.



Article 43. Procediment d'autorització

1. La subdirecció general amb competències en innovació i qualitat educativa, com a òrgan instructor del procediment, traslladarà les sol·licituds a les direccions territorials competents en matèria d'educació.

2. Aquestes direccions territorials, atenent les condicions i requisits del programa establits en aquesta ordre i d'acord amb les instruccions que es dicten a l'efecte des de la Direcció General de Política Educativa, proposaran a l'òrgan instructor el que siga procedent respecte a l'autorització del programa.

3. La Direcció General de Política Educativa resoldrà l'autorització del programa abans de l'inici del curs escolar, publicarà en el DOCV la relació dels centres on s'autoritze el programa i, si escau, la relació dels centres on no s'autoritza el programa i els motius d'aquesta denegació.



4. La Direcció General de Política Educativa proposarà l'assignació de professorat als centres públics autoritzats i notificarà aquesta proposta a la Direcció General de Centres i Personal Docent per a la seua dotació.



Article 44. Seguiment i avaluació

1. Qualsevol modificació del programa s'haurà de comunicar a la Inspecció d'Educació i haurà de ser autoritzada per la Direcció General de Política Educativa.

2. Els òrgans col·legiats del centre, en l'àmbit de les seues competències, faran el seguiment trimestral i l'avaluació del programa, utilitzant els criteris i procediments que s'hi estableixen.

3. La memòria del Pla d'Atenció a la Diversitat dedicarà un apartat específic a aquest programa, que contindrà:

a) El desenvolupament de la proposta curricular.

b) La valoració del funcionament de l'aula compartida per part de la corporació local o les entitats col·laboradores.

c) Dades respecte al curs 2015-2016 i la seua evolució en relació a la taxa d'absentisme escolar, el rendiment acadèmic i la convivència escolar (la reducció/augment d'expedients disciplinaris, les notificacions al registre central d'incidències, el nombre de mesures educatives correctores i l'avaluació del Pla de Convivència).

4. La Inspecció d'Educació supervisarà el procés d'implementació i desenvolupament d'aquest programa i en farà el seguiment.



Article 45. Assessorament i formació

Els Centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius assessoraran els centres educatius en el desenvolupament del programa i organitzaran activitats formatives per al professorat que impartisca els àmbits. Així mateix, junt amb el Servei d'Avaluació i Estudis, facilitaran recursos didàctics i intercanvi d'experiències.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Compensació educativa

1. Els centres educatius sostinguts amb fons públics que complisquen els requisits establits en l'Ordre de 4 de juliol de 2001 i que vagen a desenvolupar un programa o mesures de compensació educativa, hauran d'incorporar aquesta intervenció educativa al seu PAM.

2. Els llocs de treball docents dels centres CAES tindran la consideració de tasca d'especial dificultat als efectes que es determinen en els diferents concursos de trasllats en què participe el professorat de centres docents públics, d'acord amb la Resolució de 5 de març de 2010, del conseller d'Educació, per la qual es classifiquen els llocs de treball docent d'especial dificultat de centres docents públics.



3. La determinació de les necessitats de compensació educativa de cada alumne o alumna serà realitzada pels serveis psicopedagògics escolars o els gabinets psicopedagògics autoritzats en les etapes d'Educació Infantil (2n cicle) i Educació Primària, i pels departaments d'orientació, o per qui en tinga atribuïdes les seues funcions, en l'etapa d'Educació Secundària Obligatòria.

4. Tot l'alumnat que presente necessitats de compensació educativa haurà de tindre el corresponent informe de determinació de necessitats de compensació educativa. Per a aquest informe s'utilitzarà el model establit en l'annex VI d'aquesta ordre.



Segona. Programa de Reforç per a 4t d'ESO

1. Els centres d'Educació Secundaria que no complisquen els requisits establits en l'article 17 d'aquesta Ordre podran desenvolupar un Programa de Reforç per a 4t d'ESO (PR4) amb recursos propis dins del PAM, incloent-lo com una intervenció educativa amb el nom de «PR4 – Recursos Propis» assenyalant la línia de treball «PR4 – Recursos Propis», emplenant i tramitant l'annex IV d'aquesta ordre segons l'establit al seu article 26.

2. En aquest cas, els centres hauran de desenvolupar el programa amb recursos propis, sense dotació addicional per al PR4.

3. Els criteris per a la incorporació de l'alumnat al programa seran els següents:

a) Presentar dificultats generalitzades d'aprenentatge, no atribuïbles a la falta d'estudi o d'esforç.

b) Tindre interés, motivació i expectatives d'obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria.

c) Haver cursat quart d'ESO o haver cursat dues vegades tercer d'ESO, o haver cursat tercer d'ESO una sola vegada i haver nascut en els anys 1999 o 2000.



Tercera. Delegació

Es delega en el titular o la titular de la Direcció General de Política Educativa, i en el titular o la titular de la Direcció General de Centres i Personal Docent, en l'àmbit de les seues competències, la facultat d'adoptar les mesures oportunes per al compliment d'aquesta ordre, i de resoldre i notificar totes les incidències que es plantegen a l'hora d'interpretar-la i executar-la.





Quarta. Incidència sobre la despesa

La implementació i el posterior desplegament d'aquesta ordre no podran tindre cap incidència en la dotació de cap capítol de despesa assignada a aquesta conselleria, i en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent per raó de la matèria.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 27 de juliol de 2016



El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ IBÁÑEZ





ANNEX I

Centres privats concertats: Programa

d'Acollida al Sistema Educatiu (PASE)



1. Programa dirigit a centres educatius privats concertats que hagen incorporat alumnat immigrant de nova incorporació al sistema educatiu valencià a partir de l'1 de setembre de 2015, a 5é i 6é de Primària o a l'Educació Secundària Obligatòria, que desconega la llengua base del programa educatiu en què està escolaritzat.

2. Aquest programa és una mesura de suport temporal per a suplir les carències lingüístiques de l'alumnat, i facilitar la seua acollida i integració. S'aplicarà a l'alumnat que no trobe resposta en les altres mesures d'atenció a la diversitat o de compensació educativa que es duguen a terme al mateix centre.



3. Alumnat

L'alumnat participant estarà adscrit al grup de referència que li corresponga. No obstant això, es farà una distribució tan equilibrada com siga possible de l'alumnat del programa entre els diferents grups ordinaris del centre.

La direcció del centre autoritzarà la incorporació d'un alumne o d'alumna al programa.



4. Estructura i condicions del programa

Cada grup estarà format per un mínim de 8 alumnes i un màxim de 15.

El programa implica una metodologia que integra els aprenentatges lingüístics amb els continguts de les àrees i matèries del currículum, com a mitjà eficaç per a aprendre llengua, desenvolupar el pensament i adquirir coneixements.

El programa PASE s'organitzarà:

a) En Educació Primària com una àrea específica, on s'integraran els continguts de les àrees troncals. L'alumnat no podrà romandre en el programa més de tres hores diàries i assistirà amb el seu grup de referència a les assignatures específiques que determine la direcció del centre, segons els criteris establits per la COCOPE i aprovats pel claustre.



b) En Educació Secundària Obligatòria els estudis s'organitzaran per àmbits de coneixement per tal d'assolir un aprenentatge lingüístic significatiu recolzat en els continguts curriculars de les diverses matèries troncals: un àmbit de caràcter lingüístic i social i un àmbit de caràcter científic i matemàtic. La distribució horària dels àmbits de coneixement es realitzarà de forma equilibrada i seran impartits de manera globalitzada. L'alumnat no podrà romandre en el programa més de quatre hores diàries i assistirà amb el seu grup de referència a les assignatures específiques i optatives que determine la direcció del centre, segons els criteris establits per la COCOPE i aprovats pel claustre. Completarà el seu horari amb dues hores de tutoria (una amb el seu grup de referència, i una altra en el seu grup PASE).

L'alumnat, tant en Educació Primària com en Educació Secundària Obligatòria, s'incorporarà al seu grup ordinari en la resta d'àrees o matèries de forma progressiva a mesura que vaja adquirint les competències corresponents segons els criteris establits per la COCOPE i aprovats pel claustre.

Amb caràcter general, l'alumnat romandrà escolaritzat en aquest programa un curs escolar.



5. Avaluació

L'avaluació de l'alumnat del programa es basarà en el grau d'assoliment de les competències clau respecte a les proposades amb caràcter general per a l'etapa educativa corresponent.



6. Professorat

El professorat que impartisca el programa actuarà coordinadament amb l'equip docent del seu alumnat, de manera que recolzarà el seguiment i la integració de l'alumnat en el seu grup de referència.

Mapa web